سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 جوانترین فاتح لانه جاسوسی ، اولین شهید دانشجوی خط امام در جبهه ، اولین شهید دانشگاه صنعتی شریف در دفاع مقدس،اولین فرمانده آموزشگاه سید الشهدا(ع) تبریز(خاصبان) سید حسین میرسلطانی اهل شهر نراق بوده است

 

پنج شنبه تاریخ 11/8/1391 در آستانه سی و سومین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در منزل شهید سید حسین میرسلطانی مهمان شدیم تا صحبت های سرکار خانم اقدس دخت طالبی فرزند حسین را بشنویم .

balbbtl95qq1mxlku907.jpg
خانم اقدس دخت طالبی با عکس شهیدش سید حسین میرسلطانی

مقاوم ، صبور ، دارای سواد تحصیلی قدیم و آشنا به گذشته و سیاست روز ، علاقمند به راه و رسم رهبر کبیر انقلاب خمینی راحل و امام خامنه ای می باشد .

 خانم اقدس دخت طالبی در معرفی اعضای خانواده اظهار نمود :

بنده متولد 1320 و اهل شهر نراق هستم . در زادگاهمان به " نوه کله علی ابوطالب " شهره هستیم . سال 1333 با سید آقا نصرت میرسلطانی فرزند سید محمود که ایشان نیز نراقی هستند ازدواج نمودم و به دلیل اشتغال همسرم در وزارت پست و تلگراف و تلفن به تهران نقل مکان کردیم ولی مرتب به زادگاهمان تردد داشتیم . ضمنا مدتی نیز آقا نصرت الله در اداره پست نراق خدمت می کرد و آنجا زندگی می کردیم .


    5x7bfev4dis8w863c39k.jpg

حاصل ازدواج ما پنج نعمت و رحمت از موهبات الهی بود که به زندگی ما هدیه نمود :

 

سید حسن  میرسلطانی متولد 1338 لیسانس برق و شاغل در وزارت نفت جانباز

اشرف السادات  میرسلطانی متولد 1336 لیسانس مکانیک

سید حسین میرسلطانی متولد 1340 دانشجوی رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف

اکرم السادات میرسلطانی متولد 1346 لیسانس مامایی

مریم السادات  میرسلطانی متولد 1360 فوق لیسانس معماری

 

سید حسین و تحصیلات با بصیرت

سید حسین سال 1346 وارد مدرسه شد و پس از قبولی در کلاس سوم ابتدایی و در تابستان سال 1349  با هماهنگی مسئولین سال های چهارم ، پنجم و ششم ابتدایی را به صورت جهشی با موفقیت به پایان رسانید . از کودکی با قرآن و عترت مانوس بود و به دلیل صوت زیبایی که داشت اکثرا در مدرسه پشت بلندگو برنامه اجرا می کرد که تعدادی عکس های آن موجود است . حتی در زمان برپایی اردوی دانش آموزی ایشان پیشقدم در برنامه های مذهبی و قرآن  و سرود بود .

 

bf2tit4eegbgvvykpg.jpg            iz1p1d8vpsar46dkyd8.jpg

شهید سید حسین میرسلطانی و استاد قرآنش مرتضی سالار طایفه(دومین فرد عینکی از راست)

 

نابغه تحصیل بود و پنج سال اول دبیرستان را دبیرستان آزادگان و سپس ششم دبیرستان را برای دریافت دیپلم در دبیرستان خوارزمی شماره یک گذراند .

 

سید حسین میرسلطانی و دانشگاه

 سال 1356 در سن 16 سالگی پس از موفقیت در کنکور وارد دانشگاه صنعتی شریف در رشته شیمی گردید. سه ترم را گذراند و اولین نیروی اعزامی از دانشگاه شریف و اولین شهید این مرکز آموزشی می باشد .

 

سید حسین میرسلطانی و انقلاب اسلامی

برای پیروزی انقلاب به رهبری قائد اعظم امام خمینی (ره) همگام با مردم انقلابی شب و روز نداشت . به همراه پدرش در راهپیمایی 17 شهریور 1357 حضور داشت که برای مبارزه بشتر بر علیه رژیم ستم شاهی پهلوی از پدرش جدا می شود و پس از اینکه مامورین مردم را به رگبار می بندند نگران بودیم که مبادا جزء شهیدان  جمعه سیاه باشد .

 

علقه سید حسین به مردم و شهر نراق

شهر تاریخی و مذهبی نراق در استان مرکزی زادگاه من و پدر سید حسین می باشد . در این شهر منزل ، باغ و اقوام زیادی داریم . اکثر تعطیلی ها و اوقات فراغت و شرایط مناسب به همراه اعضای خانواده و به ویژه آقا سید حسین به نراق مسافرت و مدتی آنجا به سر می بردیم . فرزندم علاقه خاصی به مردم و فامیل ها داشت . آنان نیز متقابل به دلیل ادب سید به او احترام می گذاشتند .

 

سید حسین میرسلطانی جوانترین فاتح لانه جاسوسی

پس از انقلاب با انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف همکاری داشت . برای مقابله با گروه های منافقین و کمونیست ها نیز مقابله داشت . تا اینکه همراه با عده ای قلیل از خیل دانشجویان تهران برای تسخیر سفارتخانه ایالات متحده آمریکا انتخاب و سرانجام روز سیزده آبان 1358 به همراه دانشجویان خط امام خمینی وارد سفارت شدند و به دلیل افشاگری از اسناد مکشوفه از آن به بعد این مکان به لانه جاسوسی مشهور گردید .

4rdf9kqjbvikyp0eqhv.jpg           kexstwv6c3rrbmk6b6.jpg

سید حسین میرسلطانی اهل شهر نراق (دانشجوی رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف)

دانشجوی پیرو خط امام و جوانترین فاتح لانه جاسوسی آمریکا -

محل عکس لانه جاسوسی مقابل خانه موسوم به خانه سفیر- تاریخ 20/8/1358

 

خیلی از روزها من می رفتم لانه جاسوسی و می دیدم که فرزندم با دوستانش از جمله عبدالرحمان دادمان ( شهید) و مهدی رجب بیگی ( شهید) و فضل الله میرعابدینی و ... مشغول فعالیت هستند .

 

پشتیبانی کفن پوشان نراق از دانشجویان خط امام

یک روز جمعه از ماه آبان 1358 همولایتی های مهربان شهر نراق به صورت کفن پوش به تهران آمده و با ملحق شدن نراقی های مقیم پایتخت به آنها پس از شرکت در نماز جمعه به امامت آیت الله طالقانی مقابل لانه جاسوسی آمده بودند .

wrcsst9v1l8ir18blnnd.jpg        291kjrgkaj6vi8qq16nr.jpg

راهپیمایی تاریخی کفن پوشان شهر نراق مقابل لانه جاسوسی آمریکا در حمایت از دانشجویان خط امام - آبان 1358


آن روز فرزندم سید حسین میرسلطانی همچنان در لانه حضور داشت و از حضور نراقی ها که برای پشتیبانی دانشجویان خط امام به تهران آمده بودند اطلاع داشت .



خوشحالی سید حسین میرسلطانی از حضور سید احمد خمینی در لانه جاسوسی

فرزندم سید حسین میرسلطانی از اینکه روز بعد از از تسخیر سفارتخانه آمریکا در تهران فرزند رهبرشان را در بین خود دیدند خیلی خوشحال بود . حجت الاسلام حاج آقا سید احمد خمینی ساعت 15 و چهل دقیقه روز چهاردهم آبان 1358 وارد لانه جاسوسی شده و مورد استقبال دانشجویان پیرو خط امام قرار گرفت . پسرم گفت از آقا سید احمد درخواست کرده بودیم به نزد ما بیاید و وقتی حضور پیدا کرد باور کردنی نبود . در این عکسی که از 33 سال قبل به یادگار مانده و اولین بار در اختیار وبلاگ سلحشوران شهر نراق قرار می دهم فرزندم سید حسین دقیقا پشت سر مرحوم سید احمد قرار داد و خنده هایش نشان از ذوق حضور یار در بین خودشان دارد .

    f7gvb450ow2rjoowa65k.jpg     
بازدید حجت الاسلام سید احمد خمینی از لانه جاسوسی و ملاقات با دانشجویان خط امام  شهید سید حسین میرسلطانی پشت سید احمد قرار دارد- 14آبان 1358

 


عکس دیگری هم به همین مناسبت است و فرزندم سید حسین میرسلطانی نفر دوم کنار یک روحانی قابل مشاهده است و حجت الاسلام سید محمد موسوی خوئینی ها فرزند سید حسین اهل قزوین که از لیدرهای مذهبی دانشجویان مسلمان خط امام بود در حال ارائه گزارش به آقای سید احمد خمینی می باشد .

r0vzbjdrcfgi4ismv494.jpg

بازدید حجت الاسلام سید احمد خمینی از لانه جاسوسی و گزارش عملکرد دانشجویان خط امام
توسط حجت الاسلام سید محمد موسوی خوئینی ها - نفر دوم راست کنار روحانی
و پشت سر آقا سید احمد شهید سید حسین میرسلطانی می باشد - 14 آبان 1358



رابطه صمیمی سید حسین میرسلطانی با گروگان ها و احساس آنها

اگر شما خاطرات گروگان های آمریکایی در لانه جاسوسی را خوانده باشید تقریبا همه به اتفاق نوشته و گفته اند رفتار دانشجویان پیرو خط امام خمینی با آنها انسانی و با عطوفت بوده است . بالطبع سید حسین میرسلطانی نیز ذاتا انسان با محبت و نجیی بود . به من گفت اند پس از شهادت فرزندم در حماسه مقاومت سوسنگرد در تاریخ 27/8/1359 چند نفر از گروگان ها که سید حسین را می شناخته اند متاثر شده بودند .

ozypbhsyqlyfg0ltie8j.jpg

گروگان گیری آقای بیل بلک مامور مخابرات سفارت آمریکا در طبقه دوم لانه جاسوسی موسوم به دبیرخانه و شهید سید حسین میرسلطانی مقابل این فرد می باشد . دانشجویان یک حوله سفید رنگ روی سر بیل بلک آمریکایی انداخته اند . بعد ظهر 13 آبان 1358

من پس از 33 سال برای اولین بار عکسی را از نحوه دستگیری یکی از آمریکایی ها در طبقه دوم سفارت را به شما تقدیم می کنم که نشان دهنده روحیه انسان دوستانه و عاطفی دانشجویان با فرد اسیر خود را نمایان می کند و فرزند من دقیقا مقابل فرد آمریکائی قرار دارد و هیچ خشونتی در کار نبوده است .

توضیح برای عکس های رهبرمان آیت اله سید علی خامنه ای در لانه جاسوسی

درست نمی دانم که فرزندم سید حسین میرسلطانی عکس های آیت الله سید علی خامنه ای که خداوند حفظش کند مربوط به چه زمانی است و در آلبومش گذاشته است . ولی آنچه که مشخص است معظم له در حال سخنرانی مقابل لانه جاسوسی آمریکا در سال 1358 برای مردم است . یکبار نیز ایشان برای بازرسی و بازدید از گروگان های آمریکایی به سفارتخانه رفته بود و با اکثر گروگان ها صحبت کرده و مشکلاتشان را بررسی نموده بود که بارها تلویزیون نشان داده است


              1vxaa39siobbh9xm2792.jpg   5tp3prfyqku7l2w34a.jpg

سخنرانی امام آیت الله سید علی حسینی خامنه در مقابل لانه جاسوسی آمریکا - آبان 1358

 و احتمالا آن موقع برای مردم هم سخنرانی داشته است . یکبار هم عاشورای 1358 سخنرانی نمود که باز محتمل است آن زمان باشد . در یکی از صحنه ها دو روحانی دیگر از جمله حجت الاسلام سید محمد موسوی خوئینی ها هم حضور دارند .

 

واقعه طبس و انتقال گروگان ها به شهرها از جمله تبریز

پنجم اردی بهشت 1359 واقعه طبس رخ داد و آمریکائی ها برای آزادی نیروهایش شکست می خورند .  دانشجویان تصمیم گرفتند گروگان های آمریکایی را به شهر های مختلف انتقال دهند تا به طور متمرکز نباشند . یک تیم از دانشجویان تعدادی از جاسوسان را به تبریز انتقال می دهند که یکی از آنان سید حسین میرسطانی بود .

 

عضویت سید حسین در سپاه و فرمانده آموزشگاه خاصبان(سیدالشهدا)

 در این شهر توسط دوستش عبدالرحمان دادمان(شهید) اهل اردبیل که فرمانده سپاه تبریز بود جذب سپاه می شود . عبدالرحمان که ما به او آقا رحمان می گفتیم با سید حسین در لانه آشنا بودند . فرزندم در آموزشگاه خاصبان در حومه تبریز به عنوان مربی تاکتیک و بعد فرمانده آنجا فعالیت می کند .

 

    http://8pic.ir/images/ucumy87jtuwycie18cs9.jpg

 

در مدت این شش ماه حضورش در این پایگاه به همراه سایر مربیان نیروهای زیادی را آموزش می دهند و موفقیت های شایسته ای را کسب می کنند . یکی از دوستانش در آموزشگاه حسین یحیوی می باشد که خود جزء فرماندهان گردیده بود .

 

آغاز جنگ تحمیلی و اعزام سید حسین به جبهه

31/6/1359 عراق با حمایت سران کفر جنگ را بر ایران تحمیل می کند و کار سید حسین و دوستانش مضاعف می گردد . کمتر از دو ماه از جنگ نگذشته بود که عزیز دلبند من و پاره جگر مادر تاریخ 20/8/1359 به فرمان رهبرش داوطلب عزیمت به جبهه می شود و با نیروهایی که خود آموزش داده بود وارد شهرستان سوسنگرد اشغال شده توسط ارتش عراق می شوند .

 

a5xiffblc9ss0ltm2cv.jpg

 

با مساعدت نیروهای ستاد جنگ های نامنظم مهندس چمران یک هفته ای در حال جنگ و درگیری با عراقی های متجاوزگربوده اند تا اینکه 27/8/1359 مصادف با روز تاسوعای اباعبدالحسین(ع) به آرزویش شهادت می رسد . سید حسین اولین دانشجوی خط امام بود که در دفاع مقدس جانش را تقدیم آرمانش نمود .

تشیع جنازه میرسلطانی و سخنرانی خانم اقدس دخت طالبی برای مردم

چند روز بعد از انتقال جنازه قهرمان من به تهران و یکی دو روز هم صبر کردند تا روز جمعه شود و علاوه بر پاره تن من حدود شش جوان رعنای دیگر از جمله شهید فضل الله  میرعابدینی که دانشجوی خط امام بوده تشیع گردید . فضل الله همیشه به عابدینی معرفی شده و حتی روی پلاکارد آبان 1359 نوشته شده شهید عابدی و او دانشجوی دامپزشکی دانشگاه تهران و در واقع اولین شهید دفاع مقدس رشته دامپزشکی می باشد .

q5wy2sic5wcog5rnqycc.jpg

تشیع جنازه شهید سید حسین میرسلطانی اهل شهر نراق مقابل لانه جاسوسی آمریکا
جمعه 30/08/1359 از راست : ناشناس اهل نراق - رحیم نوروزی فرزند رمضان

 

من بر عزای فرزندم صبر پیشه کردم و خداوند همانگونه که وعده داده بود به من مقاومت و شکیبایی داد . مقابل لانه جاسوسی آمریکا مملو از جمعیت بود . تمامی اقوام ما و خصوصا اکثر نراقی های همیشه در صحنه به همراه خانواده های دیگر شهدا و مردم حضور داشتند . من بر جایگاهی برای امت سخنرانی حماسی انجام دادم و آنگونه که بعد مشخص شد حضرت امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب خرسند شده بودند و طی یک سخنرانی از فداکاری مادران شهدا تجلیل نموده بود .

 

z946pid87qk9hfmhwn9h.jpg

سخنرانی حماسی خانم اقدس دخت طالبی در روز تشیع جنازه فرزندش سید حسین میرسلطانی جمعه - 30/08/1359

 

بعد به من رخصت دادند جنازه پاره تنم را مشاهده کردم که ترکش خمپاره از ناحیه شاهرگ گردن ایشان را صدمه زده و باعث شهادتش شده بود . پسر عمویش سید فضل  میرسلطانی فرزند سید اصغر آن موقع که همه شرایط روحی مناسبی نداشتند همت کرد و تعدادی عکس از مراسم تشیع و جنازه دلبندم گرفت که اکنون به عنوان یادگار برای زنده نگاه داشتن خاطرات به آنها نظر داریم .

 

kpdkrdvnbdvd8eox972.jpg

تشیع جنازه هفت نفر از شهدا از جمله دو دانشجوی خط امام سید حسین میرسلطانی و فضل الله میرعابدینی - جمعه 30/08/1359

 

محل دفن شهید سید حسین میرسلطانی فرزند سید نصرت الله

جنازه مطهر شهید در قطعه24 بهشت زهرا(س) تهران در دل خاک ماوی گرفته است .

 

ni0prf4kcniwvgf4l6o.jpg

جنازه مطهر سید حسین میرسلطانی اهل شهر نراق جوانترین فاتح لانه جاسوسی ، اولین شهید دانشجوی خط امام در جبهه ، اولین شهید دانشگاه صنعتی شریف در دفاع مقدس،اولین فرمانده آموزشگاه سید الشهداء تبریز(خاصبان) تاریخ شهادت 27/8/1359 در حماسه مقاومت سوسنگرد

 

نام گذاری پادگان خاصبان به نام شهید سید حسین میرسلطانی

آموزشگاه خاصبان تبریز سال 1358 راه اندازی شده بود و سید حسین میرسلطانی اولین فرمانده پایگاه بود که به شهادت می رسد و اولین شهید از دانشجویان خط امام بود که به جبهه رفت و اولین شهید دانشجویان خط امام بود. جوان ترین فاتح لانه جاسوسی نیز سید حسین بود . فلذا مسئولین وقت نام آموزشگاه خاصبان را "شهید میرسلطانی" می گذارند . 7 تیر 1360 که منافقین حمله تروریستی بر علیه دفتر حزب جمهوری اسلامی انجام می دهند نام آموزشگاه به "شهید بهشتی" تغییر می کند و چند سالی است که این مکان را به " آموزشگاه درجه داری سیدالشهداء(ع) سپاه تبریز" نام گذاری کرده اند .

هر از گاهی دوستان سید حسین و مربیان و فرماندهان آموزشگاه سید الشهداء تبریز به دیدن ما به تهران می آیند و از سجایای اخلاقی سید و رشادت هایش برایمان صحبت می کنند . همچنین از نهادهای دیگر فرهنگی و آموزش و دولتی نیز به ملاقات ما می آیند و ما را خوشحال می کنند .

 

 بالندگی خانواده میرسلطانی

خانواده ما تحصیل کرده و برای مفید بودن در جامعه تلاش داشته اند . دو فرزند پسرم در انقلاب و دفاع مقدس کوشش داشتند و از اینکه چکمه خصم در سرزمینشان ایران اسلامی فرود آمده بود ناراحت بودند و لذا سید حسین تا مرز شهادت مبارزه کرد و پیروز شد و سید حسن زخم جنگ در بدن دارد . دامادم آقای محمد حسین  ثمره گلستانی نیز از زمره رزمندگان سلحشوری بود که اکنون جانباز می باشد . هر سه دخترم دارای تحصیلات و هم زندگی سعادتمندی دارند و هم برای سربلندی کشور ایران موفق بوده اند .

به لطف و عنایت حقتعالی همه فرزندانم از جمله فرزندم سید حسین میرسلطانی دارای نبوغ تحصیلی بودند و باعث افتخار وطن می باشند

 

eye1gntnx0h3mpkhgehr.jpg

محمد مهدی ایزدی خبرنگار نراق در حال ثبت خاطرات خانم اقدس دخت طالبی مادر شهید سید حسین میرسلطانی

 

 

کلام آخر

 

 

از همه کسانی که برای سربلندی و عزت ایران اسلامی تلاش می کنند آرزوی پیروزی دارم و برای زحمتکشان سلحشوران شهر نراق نیز که برای سیره شهیدان و در کنار آن پیشرفت و شکوفایی نراق کوشش می کنند سلامتی و عاقبت به خیری از خداوند طلب می کنم . از طریق سایت سلام من را به تمامی همشهریان برسانید .

 


۹۱/۰۸/۱۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook