سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

همه زائران اهل شهر نراق که توفیق یافتند در اربعین حسینی سال 1391 شمسی به کشور عراق مسافرت نمایند در شهر نجف اشرف واقع در استان نجف به زیارت مولی الموحدین علی ابن بیطالب(ع)امام اول شیعیان جهان مشرف شوندزائرین پس از خواندن نماز و دعاهای مخصوص زیارت سپس به بالای قبر علامه ملا محمد مهدی فاضل نراقی فرزند اباذر و فرزند برومندش ملا احمد فاضل نراقی رفته و فاتحه خوانی کردند .

cwwupj55p1syuibqu3i6.jpg              pzua83xmv4ta2fq3og6.jpg

       ملا محمدمهدی نراقی                                 ملا احمد نراقی


قبور فاضلین نراقی در ایوان علما(قبلا به ایوان صغیر مشهور بوده) و پشت ایوان طلا می باشد . در ایوان علما و کنار قبور نراقی ها قبر چهار نفر دیگر از شخصیت های برجسته به اسامی شیخ محمد باقر هزار جریبی سید عبدالباقی خاتون آبادی شیخ احمد جزائری و سید علی داماد قرار دارد .

http://www.naraqi.com/images/gallery/mohrk.jpg

تصویر مهر ملا احمد نراقی

 

 

مجموعا 154 نفر از علما در 53 اتاق و همچنین رواق ، ایوان و صحن اطراف حرم مطهر امام علی(ع) در نجف خاکسپاری شده اند .
علامه ملا محمد مهدی فاضل نراقی سال 1146 قمری(288 سال قبل) در نراق متولد و تاریخ هشت شعبان 1209 قمری (225 سال قبل) در سن 63 سالگی در شهر کاشان ایران(45 کیلومتری نراق) وفات یافته و پس از انتقال جنازه اش به نجف عراق در آستان قدس علوی به خاک سپرده می شود . پدرش ابوذر نایب الحکومة نراق بوده که در فتنه افغان ها در زادگاهش به قتل رسانده می شود .
علامه احمد فاضل نراقی فرزند برومند ملا محمد مهدی 14 جمادی الثانی سال 1185 هجری قمری (249 سال قبل) مطابق با 2 مهر 1150 هجری شمسی و در عهد سلطنت فتحعلی شاه قاجار در نراق متولد و 23 ربیع الثانی سال 1245 هجری قمری(189 سال قبل) مطابق با حدود 30 مهر 1208 هجری شمسی در سن 60 سالگی در اثر وبای عمومی در نراق کاشان وفات نموده است . جنازه ایشان سپس به نجف عراق منتقل و نزد پدر بزرگوارش در ایوان علما به خاک سپرده می شود .

 

7h21maehymagydqyo36v.jpg

اکثر علمایی که در اتاق های اطراف حرم دفن هستند دارای سنگ قبر و عکس هایشان بالای آن نصب می باشد . داخل حرم نیز بعضی از علما نوشته ای بالای قبرشان وجود دارد که زائران آن را تمیز دهند . متاسفانه در بازسازی ایوان علما آثاری از قبور نیست و عکس و نوشته ای از شش نفر از جمله این پدر و پسر وجود ندارد .

 

bfbqp2yx22086se9lj.jpg  fw6bvh8rv8x5p7ckab5.jpg

 

با مراجعه به دفتر حرم و اعتراض نسبت به این کوتاهی اظهار داشتند داخل حرم بهتر است عکس نباشد ولی نصب نام فاضلین نراقی و بقیه علما مستلزم پی گیری می باشد .خوشبختانه در دفترچه راهنما که دفتر حرم در اختیارمان قرار داد نام فاضلین نراقی با تاریخ فوق دقیق ثبت و طبق نقشه زائر به سهولت به ایوان کوچک علما مراجعه می نماید . بر روی این راهنما مرقوم شده : " قبور علما در آستان قدس علوی" که به دو زبان فارسی و عربی توسط دفتر حرم توزیع می گردد .

 

0n3ghgf1vkpp1n21uf8.jpg

 

اطلاع داشته باشید که تاریخ فوت ملا مهدی در بسیاری از مقاله ها اشتباه نوشته شده به گونه ای که سن ایشان را هشتاد ساله نشان می دهد ولی دقیق آن 63 سالگی می باشد .

50vno4h3naznzk7mzfn.jpg

 

یادآوری می گردد کنگره فاضلین نراقی به مدت سه روز از اول تا سوم خرداد 1381 در شهرهای قم ؛ کاشان و نراق برگزار گردیده است .
در همین ایام که همزمان با سالروز آزاد سازی خرمشهر بوده آثار و تالیفات فاضلین نراقی در فضای زیبایی در مسجد جامع شهر نراق راه اندازی و هم اکنون نیز پابرجاست .این طرح توسط مسئولین برپایی کنگره از جمله حجت الاسلام علی اکبر حیدری فرزند حسین (امام جمعه وقت نراق) و حجت الاسلام محمد فروغی فرزند حسین ایجاد گردید.

 

.vpx1qewhatlzsccgudh.jpg

 

 

با توجه به ممنوعیت همراه داشتن تلفن همراه و دوربین در حرم مطهر امام علی(ع)از نمایش عکس زائرین نراقی در کنار قبور فاضلین محروم شدیم . لذا صرفا قسمتی از عکس های دست جمعی زوار نمایش داده می شود .

 

vmigs250q7xmh03synw.jpg

۹۱/۱۰/۲۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook