سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

شب جمعه ای بود در قبرستان وادی السلام نراق با استادم عزیز الله فروغی بحث کردیم و به ایشان عرض کردم علاقمند هستم افراد و مخصوصا زحمتکشان تا زنده اند از آنها تقدیر شود و از مرده پرستی خسته شده ام .

ایشان ضمن تایید مطلب گفت متاسفانه خصلت ما ایرانیان شده که از زنده ها تحسین نمی شود ولی به محض اینکه فردی فوت می کند سجایای اخلاقی بی شماری برایش روی هم می چینیم . در صورتی که به هر دلیلی حاضر نیستیم یکی از آن سجایا را در حیاتش مطرح کنیم .

z325_ztmlbs07ej2gwe7wfjo4.jpg

عزیز الله فروغی

بحث ادامه یافت تا آنکه حاج عزیزالله به ذکر رشادت ها و زحمات یک نراقی خاموش و فراموش شده پرداخت که اگر مایل باشید با هم مرور کنیم :

عزت الله رمضانی فرزند ماشاءالله سال 1331 در شهر نراق متولد شد و دوران را سپری کرد . تابستان سال 1346 برای فرار از بیکاری به اتفاق هم برای درآمد زایی و کار به تهران عزیمت نمودیم .

h2238_1_36.jpg

مرحوم عزت الله رمضانی

من در چراغ برق مغازه لوازم یدکی شاگرد شدم ولی عزت الله رفت شاگرد مغازه جگرکی گردید . به او اعتراض کردم که تو نه کلاس سواد داری و چرا این شغل را انتخاب کردی ؟وی گفت می خواهم سخترین کار را انتخاب کنم تا درد کارگر را درک کنم . تلاش کرد پای آتش و دود خود را آزمایش کند . البته این از فهم و درایت او بود .

زمان گذشت و هر دو وارد دانشگاه شدیم .

عزت الله در رشته عمران دانشگاه تهران تحصیلات را ادامه داد . مذهبی و مبارز بود . فعالیت های مخفی انقلابیون به رهبری روحانیون از جمله آیت الله سید روح الله خمینی(ره) بر علیه رژیم ستم شاهی پهلوی در حال انجام بود .سالهای 1350 تا 1353 بود که ساواک شاهنشاهی عزت الله رمضانی شیر مرد نراقی رادستگیر و به سیاه چال انداخت.

 

Ebrat Museum.jpg   

                                                                                                                                                                                              بازداشتگاه ساواک

 

مادرش خانم ربابه رحمانی و برادرش نعمت الله و افراد دیگر خانواده برای آزادی ایشان تلاش کردند . ولی او بر علیه استبداد و دیکتاتوری محمد رضا پهلوی قیام کرده و از دید حکومت مجرم شناخته شده بود و بر این اساس مدتی در زندان گرفتار بود تا سرانجام آزاد شد .

از پای ننشست و مبارزه را ادامه داد تا اینکه 22 بهمن 1357 انقلابشان که به پایش زحمت کشیده بودند پیروز شد . سهم خواهی نکرد و به دنبال امتیاز نرفت و حس برتری جویی نسبت به بقیه نداشت که با زندان رفتنش فخر بفروشد

 .

http://farmandari-kavar.ir/moaavenat/monasebatha/farmandari-kavar.ir%20_%20dahe%20fajr.jpg

 

رمضانی مهندس خبره ای شد که برای ایران اسلامی و آباد با رهبری امام خمینی(ره) تلاش های گسترده ای کرد . پیشرفت را ادامه داد تا نهایتا یکی از مسئولین "شرکت سد سازی مهاب قدس" گردید .

 

http://www.jtma.ir/jtma_content/media/image/2011/07/211_orig.jpg

 

از اینکه کار شایسته انجام میداد دولتی ها وی را تا کشورهای آمریکای لاتین اعزام می کردند تا در پروژه سد سازی برای وطنمان ایران افتخار آفرینی داشته باشد . او در رشته خودش دارای مهارت ، تعهد و تخصص بود .

دست تقدیر فرا رسید و عارضه ابتلا به سرطان گرفتارش کرد . مسئولین تلاش کردند تا ایشان نجات یابد لذا نامبرده برای بهبود به کشور انگلستان اعزام شد . ولی اجل مهلت نداد و تاریخ 11/11/1378 فوت نمود و در قطعه 110 بهشت زهرا(س) تهران خاموش گردید .

فوت مهندس عزت الله رمضانی مصادف بود با دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و من از نراق برای شرکت در ختم وی به تهران آمدم . مسجد نور مملو از نراقی ها و مسئولین کشوری بود و حداقل نام چهار وزیر که در مجلس شرکت داشتند توسط مجری قرائت شد .

آنجا بود که به ارزشمندی و عظمت انسانی مهندس بیشتر پی بردم . افسوس خوردم که چرا همشهریان به وقتش قدر و منزلت چنین افراد خادمی را ندارند .

c5196_8B421.jpg

حاج عزیز در کنار قبر یار و رفیق دیرین خود فاتحه می خواند

 

 

ارزشمندی مهندس فراموش نشد تا اینکه مدتها قبل از شرکت سد سازی مهاب قدس و تصویر برداران صدا و سیمای تهران به زادگاه متوفی در شهر نراق آمدند و یک هفته ای به زوایای تحصیلی ، اخلاقی ، خانوادگی و اجتماعی مرحوم رمضانی پرداختند .

عنوان فیلم مستندی در خصوص " مدیران موفق " بود . سال 1337 به کلاس اول ابتدایی رفت و از این کلاس و مدرسه فاضل نراقی(در حال تخریب است) فیلم گرفتند و من به آنها گفتم تحصیل را از این نقطه آغاز نمود .

 

o7375_832D1.jpg

مدرسه تخریب شده فاضل نراقی ( مدرسه توچال)

 

از همه جا و حتی از زبیده خاتون نیز در این مستند قطعه ای فیلمبرداری کردند .نماینده "شرکت سد سازی مهاب قدس" که همراه اکیپ بود گفت هیچوقت خدمتکاری نتوانست به مهندس عزت الله رمضانی سلام کند و همیشه در سلام دادن پیشدستی می کرد . او انسان متواضع و دین دار و در تخصصش توانا و خبره بود .

 برادر ایشان نیز مهندس عزیزالله رمضانی از مسئولین صدیق و پر تلاش شرکت گاز و سال های 1387 و 1388 مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران و معاون وزیر نفت در امور گاز بود .

 

http://www.pananews.ir/img/news/large/6426f9292f711178390705a415e95716.jpg

           عزیز الله رمضانی

 

اگر تمایل دارید از کوشش های ایشان نیز مطالبی تهیه کنیم پیام بگذارید تا روحیه و جانی بگیریم و استارت بعدی کار را بزنیم .

 

 

 

با تشکر از حاج عزیزالله فروغی فرزند ابراهیم اهل شهر نراق

۹۱/۱۱/۱۵
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook