سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

شهر نراق در استان مرکزی با اینکه مساحت کوچکی دارد لیکن مساحت قلب مردمانش بسیار بزرگ است . هر فرد حقیقی و حقوقی ، لشکری یا کشوری ، به جهت استفاده از آب و هوا و پی بردن به تاریخ کهن آن راهی این شهر کوچک شده اند . چون قدیمی ها به آن هند کوچک می گفتند .

http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/39900443.jpg   http://www.naragh.com/wp-content/uploads/2012/01/39900185.jpg

 

قبل انقلاب و حدود چهل سال قبل یکی از امرای ارتش شاهنشاهی ایران به نام آقای بقراط عیسی جعفریان به واسطه ارتباط با چند نفر از اهالی نراق پای به این دیار می گذارد . علاقمندی ایشان به نراق باعث می شود در مزرعه طالبه سرمایه گذاری نموده و تردداتی به این شهر داشته باشد .

http://www.naragh.com/wp-content/uploads/2012/08/naragh.jpg

آقای عیسی جعفریان استاندار فارس بود و در شیراز فعالیت هایی داشت تا اینکه انقلاب اسلامی به رهبری آیت الله سید روح الله خمینی(ره) در نقطه اوج خود نزدیک بود . وزارت کشور تاریخ 14 آبان 1357 طی حکمی اعلام کرد با کسب اجازه از پیشگاه شاهنشاه آریامهر تیمسار سپهبد بقراط عیسی جعفریان به سمت استاندار خوزستان منصوب شد .

 

ایشان برای شکستن اعتصابات کارگران انقلابی و متعهد شرکت نفت بر علیه رژیم منحوس پهلوی تلاش کرد ولی موثر واقع نشد . حتی در یکی از جلساتی که روحانیون مبارز و مخالف حکومت شاهنشاهی نیز حضور داشتند اظهار داشته من از طرف وزارت کشور نیامده ام . من را شخص محمد رضا شاه فرستاده و گفته خوزستان برای من مهم هست .

 

سرانجام 22 بهمن 1357 در شکوه و عزت که ارمغان خداوند به ملت ایران بود رژیم طاغوت سرنگون گردید و پاداش شهدا و زحمتکشان که استقلال و آزادی بود محقق گردید . پیروزی مردم و رهبر در انقلاب باعث اندوه فراوان تعدادی از امرای ارتش از جمله عیسی جعفریان می گردد .

http://www.fardanews.com/files/fa/news/1387/11/9/30451_559.jpg

روز بعد از پیروزی انقلاب یعنی دوشنبه 23 بهمن 1357 مقارن با ساعت 13 یک فروند بالگرد 214 متعلق به هوانیروز ارتش که سپهبد بقراط داخل آن بوده در حومه شهر هفت تپه(15 کیلومتری شهرستان شوش) دچار سانحه گردیده و پس از سقوط باعث حریق می گردد . در رسانه ها دو علت برای سقوط بالگرد ذکر کرده اند :

 

http://www.nedayeenghelab.com/images/docs/000076/n00076020-b.jpg

 

یکی اینکه این بالگرد در حال عزیمت به پایگاه وحدتی دزفول استان خوزستان بوده که مخالفین ایشان به سمت آن تیراندازی و باعث سقوط شده است .

و دیگری اینکه سپهبد بقراط عیسی جعفریان و همراهش استوار حدادیان در پروازی که به سمت پایگاه وحدتی دزفول انجام می گرفت با کیفی حامل اسناد و پول قصد ربودن هلی کوپتر و خروج از کشور را داشته است . پایوران هوانیروز از این کار ممانعت به عمل آورده و سپهبد بقراط داخل بالگرد ناچار دست به اسلحه برده و به سوی سید محمد نورین شلیک و او را از پای در آورده و باعث سقوط می شوند .

 

1- خلبان یکم جعفر سلطانی نیاو همافر سوم اسماعیل حاجی حسنی مجروع این عملیات هستند و
افراد ذیل در این سانحه کشته شدند :

خلبان دوم ستوانیار سید محمد نورین متولد 1334 اهل روستای دهشال از توابع آستانه اشرفیه استان گیلان


گروهبان دوم سعید سهرابی سده متولد 1338 محل تولد آبادان و محل دفن اصفهان

استوار حدادیان

سپهبد بقراط عیسی جعفریان

استوار حدادیان و سپهبد عیسی جعفریان سرنشینان هلی کوپتر بوده اند و چهار نفر دیگر از شمار شهیدان هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی و تحت پوشش می باشند . .

 

۹۱/۱۱/۱۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۸)

۳۰ خرداد ۹۸ ، ۱۳:۰۱ حسن حاجی حسنی
از این سانحه دو نفر زنده ماندند و هم اکنون در قید حیات می باشند
۱-خلبان یکم جعفر سلطانی نیا
۲- همافر سوم اسماعیل حاجی حسنی

salahshorannaragh.blog.ir

salahshorannaragh.blog.ir
خداوند روحشان را شاد کند من آخرین راننده ایشان بودم قبل از اینکه در دولت آزاری بعنوان فرمانده لشگر اهوازوکرمانشاهان با حفظ سمت استاندارخوزستان بشوند که روز 21 بهمن ازدان.ایشان ساعت ده صبح به من اعلام نمودن که ساعت 4بعدازظهرمیروی فرودگاه مهرآباد تیمسار تشریف میارن شما آنجا باش که ایشان را بیاوری منزل ساعت یک بعدازظهر بود که رفتم منزل پدرم درسی متری چی گفتم ناهار را میخورم تا 4وقت دارم ساعت 2شد که مرحوم پدرم گفت تلویزیون را روشن کن ببینم اخبارمهم چی هست اولین خبر گوینده گفت تیمسار سپهبد جعفریان به شهادت رسید و درجه ارتشبدی نائل گردید ناهار دیگر نخوردم رفتم درب منزل دیدم گماشته جلوی درب منزل ایستاده اون حرف های رادیو را تایید کرد گفتم خانم تیمسار کحا هستن گفت رفته خانه برا در تیمسار دنبال جنازه تیمسار در خیابان پل رومی رسیدم دیدم خانم ناراحت وگریان که با دیدن من احترام نظامی گذاشتم و تسلیت به خانم ومن هم گریه ام گرفت که ناگهان دخترکی که مجرد بو.گفت تو چرا گریه میکنی تو هم لنگه این ها هستی طوری ناراحت شدم با خانم خداحافظی کردم ودیگر از همدیگر خبر نداریم فقط به اون خانم میگم بیا شناسنامه من را ببین آنوقت هست که می فهمی که ایا گریه من الکی بود یا چهل سال هست که 21 بهمن هر سال بیاد معرفت و مردانگی ایشان هند
هنوز نرفتم








۰۹ آبان ۹۹ ، ۱۵:۱۲ سیامک رادمهر
من در روز سقوط بالگرد حامل سپهبد با توجه به نزدیکی محل سقوط به سکونتگاهم هفت تپه و در سن هفده سالگی با عده ای دیگر از دوستان همسال به محل سقوط رفتیم و الان آن صحنه دلخراش لاشه بالگرد و اجساد افراد در آن از جمله سپهد جعفریان که بر روی زمین پراکنده بودند کاملاً در ذهنم باقی مانده است . تا آنجا که میدانم دو نفر از همافران آن بالگرد که زخمی شده بودند را هم دیدم که به درمانگاه هفت تپه آوردند تا مداوا شوند . کلاه کاسکتی بر روی زمین افتاده بود که پر از خون بود و نشان از آسیب سخت به سر خلبان و یا استفاده کننده آن بود .
خدا سپهبد جعفریان را لعنت کند که
خلبان یکم را با شلیک به سرش بوسیله اسلحه کمری بشهادت رساند و محافظش یکی دیگر از خدمه هلی کوپتر را شهید کرد
سال پنجاه و هفت سیزده سال داشتم.با والدینم در منازل کارگری کاغذپارس هفت تپه زندگی میکردم.آن روز موقع سقوط هلیکوپتر ،با پسر عمویم از کنار مزارع نیشکر می گذشتیم که شاهد حرکات غیرعادی یک هلیکوپتر و نهایتا صدای مهیب انفجار شدیم.محل سقوط آنسوی مزارع و بعداز دو کارخانه ی طرح نی شکر و کاغذ سازی بود.حوالی جاده رانکین و در نزدیکی های زیکورات چغازنبیل.یکی از سرنشینان هلیکوپتر که زنده مانده بود،علت سقوط را درگیری خلبان با جعفریان و شلیک با سلاح کمری جعفریان به خلبان عنوان کرد.
روحش شاد بسیار افسر کاردان قوی و نخبه ای بود و شریف بود
کسی که سلها فرمانده هوانیروز بود نمیدونست که اگر به خلبان سلیک کنه هلیکپتر صغوت میکنه ؟؟؟
😕
روحش شاد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook