سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 عملیات بزرگی در پیش رو بود . رزمندگان شهر نراق تحصیل در دبیرستان حاج عباس معصومی را رها کرده و برای حفظ ثغور مرزها به استان خوزستان حرکت کردند .

1 (77).jpg

سر از پا نمی شناختند و آموزش های تکمیلی را فرا گرفته و مترصد حمله بودند . شهرستان خالی از سکنه شوش در استان خوزستان در تیر رس ارتش متجاوز عراق قرار داشت . اکثر نیروهای اعزامی از نراق را موسسین بسیج تشکیل داده بودند .

(39)~1.jpg  1.jpg

سال جدید در حال تحول بود و سلحشوران دور هم گپ و گفت داشتند و هر کس حرفی زد . سال نو 1361 تحویل شد .عارف بلند پرواز سید غلامرضا باشی گفت عید ما زمانی است که بر دشمن پیروز شویم .

1 (37).jpg

شهید سید غلامرضا باشی

مهدی عباسی که عاشق و ملول گشته بود گفت: بیایید کاری کنیم که مردم نراق روز سیزده بدر به جای رفتن به دشت آصیف آباد برای عزا و ماتم ما بیان قبرستان پایین .

(16)~1.jpg

شهید مهدی عباسی

 

قاسم جعفری گفت می خواهم برای مادرم جنازه ام را عیدی ببرند .

121 (10).jpg

                                                                                                                                                شهید قاسم جعفری

دومین روز عید یعنی 2/1/1361 عملیاتی شروع شد که نام آن را فتح المبین گذاشتند . مردم نراق در گذران سال نو و تعطیلات بودند که جبهه شلش در روستای زعن در فاصله کوتاهی از شهرستان شوش کن فیکون شد .

1 (56).jpg

محلاتی ها بیشترین شهید و اسیر و مجروح را دادند . نراقی ها چهار شهید و سه اسیر و هفت مجروح تقدیم کردند .بمیرم برای جنازه های سوخته شده در میدان مین . جنازه های مطهر شهیدانی که پس از مرگ با عزتشان نیز زیر رگبارها و ترکش ها گرفتار ماند .

(31)~1.jpg

فدای قطرات خون شهیدانی که آنقدر جنازه ها در معرکه ماند تا خون ها از جهش ایستاد و خشک گردید . به فدای لب های عطشان فرزندان سید روح الله در زعن  . نمانم تا ببینم مادرانی که اجازه نیافتند جنازه های جگر گوشه هایشان را مشاهده کنند .

1 (61).jpg

نراق کوچک محشر کبری شد . هر خانواده شهیدی ، اسیری و مجروحی و عجب عیدی شد برای مردم . مجروحین از بیمارستان یا فرار و یا رخصت خواسته بودند و خودشان را به نراق رسانده بودند . اغلب از فراغ و غصه خودشان را داخل قبرها می انداختند که چرا ماندند . اما از تشیع جنازه ها خبری نبود و جنگ ادامه داشت و پیروزی بزرگ فتح المبین در یک قدمی بود .سرانجام اولین پیکر مطهر را آوردند و او عبدالله محمودی بود که روز 12 فروردین 1361 گلزار شهدا را افتتاح نمود .

62.jpg   zstdh.jpg

شهید عبدالله محمودی

حالا سیزده بدر شده و خواسته مهدی عباسی محقق گردید . خدای من این جمعیت کلان باید در آصیف آباد سیزده را بدر کنند ولی انکار همه آمدند امامزاده سلیمان تا مهدی و سید غلامرضا باشی و ابوالفضل بیابانگرد را با شکوه و عظمت بر دستان مهربانشان تشیع و کمک حال داغ خانواده ها باشند .

1 (71).jpg   1 (79).jpg

شهید ابوالفضل بیابانگرد

 

از آن به بعد دیگر سیزده بدر کسی بالا نرفت و خوش گذرانی و تقسیم شادی در پایین و در گلزار شهیدان نراق بین همه خانواده ها تقسیم شد .فقط یادمان نرود خانواده های فتح المبینی ها هم نزد فرزندانشان ماوا گرفته اند . آقای غلام محمد عباسی و همسرش خانم توران قاسمی آقای علی محمودی و همسرش خانم فاطمه رضایی

 

 

به روح همه شهدا ، صلحا و اموات صلوات


 
وبلاگ سلحشوران شهر نراق

 


۹۲/۰۱/۱۶
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook