سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

اولین شهید خاوه اردهال محمدرضا سبزه ای

دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۲۷ ق.ظ

اوایل اسفند ماه 1360 در روستای خاوه اردهال در منزل آقای سید جلال  میرخدابخشی نشسته بودیم . پاسدارمحمدرضا سبزه ای فرزند علی وارد شد و پس از احوالپرسی گفت علاقمند هستم به جبهه بروم و تصمیم دارم به زودی ثبت نام کنم .

شهید محمدرضا سبزه ای

به ایشان عرض کردم ما از بسیج شهر نراق مقرر است تاریخ 8/12/1360 از طریق سپاه پاسداران محلات به جبهه اعزام شویم و اگر دوست داری بیا که با هم باشیم .

وی در عملیات پیروز فتح المبین شرکت داشت و در کنار چهار شهید نراق در تاریخ 2/1/1361 در منطقه زعن از توابع شوش به شهادت رسید . من هم پس از مجروحیت به اسارت عراقی ها گرفتار شدم .

 n5ot6fyedrj7wpig39oc.jpg

 آزاده جانبازعباس باقری فرزند حسینعلی اهل شهر نراق

2/3/1390



زندگینامه شهید محمدرضا سبزه ای


کودکی و تحصیلات               

اوّل فروردین ماه1338 سحرگاه جمعه خاک پاک روستای خاوه اردهال که معطر به شمیم رضوانی علی ابن باقرعلیه السلام  است، شاهد به دنیا آمدن نوزادی بود که محمد رضا نام گرفت.

او در دامان پاک مادری مؤمنه به نام خانم عذرا شریفی و در دست پر محبّت پدری شیفته ی اهلبیت علیه السلام  پرورش یافت. محمد رضا دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی را با سرعت طی کرد و از همان اوان کودکی در محضر پدرش- حاج علی سبزه ای- با خواندن قرآن آشنا شد.

2vmy47qegfow7cjy9ht0.jpg

شهید پس از أخذ مدرک دیپلم به منظور خدمت به فرهنگ جامعه اسلامی و تربیت شاگردانی شایسته، در نهضت سواد آموزی شهرستان دلیجان مشغول به کار شد ولی از آنجا که شور پاسداری از انقلاب رخصت ماندن در شهررا به او نمی داد، شهریور 1360 به عضویت سپاه شهرستان محلات در آمد.


حاج سید اکبر سلیمی فرزند سید محمد اهل خاوه اردهال اظهار داشت :

من و محمد رضا سبزه ای در عملیات فتح المبین بودیم . زمانی که به دپوی عراقی ها رسیدیم دشمن از آمدن نیروهای ایران مطلع بود . چون به زمین و منطقه مسلط بود بر ما چیره شدند . سبزه ای آنجا به شهادت رسید .
حدود 33 نفر از نیروهای اعزامی از محلات که محمدرضا پاینده از دلیجان - محمد رضا سیزه ای از خاوه اردهال - چهار نفر از نراق به اسامی سید غلامرضا باشی؛عبدالله محمودی؛ابوالفضل بیابانگرد؛مهدی عباسی و بقیه از محلات مظلومانه و غریبانه به شهادت رسیدند .
همچنین حدود 21 نفر به اسارت نیروهای ارتش عراق گرفتار شدند که سه نفرشان اهل نراق و بقیه محلاتی بودند.


پدر شهید اینگونه بیان می کند:

(( محمد رضا به من گفت می خواهم با تعدادی از نیروهای محلات به جبهه بروم، گفتم: تو که تازه همسرت را عقد کرده ای، اگر می شود جبهه نرو. محمد رضا گفت: من ازدواج می کنم و جبهه هم باید بروم. خلاصه ازدواج کرد ولی در روز عروسیش اجازه نداد هیچ کس حنا ببندد وسر وصدایی بکند. گفت دیروز در دلیجان و نراق شهید آورده اند و خوب نیست ما جشن پر سر وصدایی داشته باشیم. خلاصه در تاریخ 17/10/1360 ازدواج کرد و پس از دو ماه که از ازدواج گذشت آهنگ جبهه را ساز کرد.))


1ck61wmbgbl90w9iqn0t.jpg

شهید سبزه ای جوانی بسیا با وقار و دوست داشتنی بود اما از آنجا که پرنده سبک بال روحش که ظلمت این خاکدان را برنمی تافت در مورخه ی 2/1/1361 به کنگره عرش پرواز نمود.

محمد رضا اولین پاسدار و اولین شهید جنگ تحمیلی از روستای خاوه بود که خون پاکش سبب شد تعداد زیادی از جوانان غیّور خاوه ای پس از او مفتخر به پوشیدن لباس سبز پاسداری شوند. تشییع پیکرش بسیار با عظمت بود آن لحظه ای که می خواستند او را دفن کنند نگذاشتند پدر، مادر و خواهر و برادرانش چهره ی او را ببینند چرا که ایشان در زیر رگبار به گونه ای مجروح بود که کسی نمی توانست او را از ناحیه ی صورت بشناسد.

 فرازی از وصیت نامه ی شهید:

پیام من به مردم این است که نسبت به این انقلاب و جمهوری اسلامی و امام امت وفادار باشند و برای سلامتی او دعا کنند و هر گونه توطئه ضد انقلاب را خنثی کنند و این مزدوران بد بخت را سر جای خود بنشانند....                                          

                                                                                                      
وبلاگ سلحشوران شهر نراق

۹۲/۰۲/۲۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook