سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

خانواده های 80 شهید نراق در کشور پراکنده اند . نراق ، تهران ، الیگودرز ، قم و نهایتا شهر کرج باید طی شوند تا آنان را بیابیم . در واقع خویشتن خود را بیابیم و گرنه آنها مثل شهیدانشان هویدا هستند .
image7764.jpg
شهید سید محمد جوادی

گشتیم تا تابلوی خیابان شهید سید محمد جوادی در کوی کارمندان کرج در تاریکی شب بر ما درخشید . همانگونه که شهیدان با روشنایی خود سیاهی ها را می زدایند .
img_3680.jpg

خانه ای معمولی و زوج خوشوقت اهل شهر نراق حاج سید رضا جوادی و همسرش خانم افسر محمودی در هیاهوی کرج ساده و بی آلایش گذران زندگی می کنند .

دستان پدر در ابتدا نظرمان را جلب می کند که چه سخت و جدی برای عائله خویش کسب در آمد مشروع داشته است .
img_3719.jpg
  حاج سید رضا جوادی و همسرش خانم افسر محمودی

 چهره نورانی اش نمایان است که با همه پیراستگی اش محبت اهل بیت در سینه دارد و فرزندان با نام ائمه خو گرفته اند .

 کلام مادر نشان از صبوری در تربیت فرزندان دارد . در وهله اول نظرمان به تعداد افراد منزل جلب می گردد و تابلوی شهیدی که روی طاقچه اتاق ها نظاره گر اعمال ماست .
 http://www.8pic.ir/images/53303257264569026263.jpg
بعضی قسمت های منزل عمدا برای چیدمان عکس ساخته شده زیرا خانواده آنان پر شهید هستند . انگار وارد نمایشگاه کوچکی از شهدای دفاع مقدس شده ایم .

img_3708.jpg
         سید محمود جوادی برادر شهید

این زوج دختر ندارند و پنج پسر نیکو خرد دارند که به مثابه خمس خانواده یکی از آنها حضور فیزیکی در منزل ندارد . سید محمد جوادی زنده هست ولی نزد پروردگارش روزی می خورد .

     img_3720.jpg       img_3738.jpg
             سیداحمد جوادی و سید کاظم جوادی در کنار مادرشان                           سید مهدی جوادی برادر شهید

خانم محمودی مادر شهید بزرگوار می فرماید دو برادرم عبدالله و کاظم محمودی و دو پسر عمویم نصرت الله و احمد رضا محمودی قبلا به شهادت رسیده بودند . من راه و رسم پایمردی و مقاومت را آموخته بودم و تمرین صبر و شکیبایی را خداوند در من ایجاد کرده بود .

image7858.jpg

             شهید سید محمد جوادی

به این جهت وقتی پسرم شهید شد آمادگی شرایط را داشتم . ولی مظلومیت و غریبی فرزندم در شهادتش کمی دشوار بود . چون مانند حضرت زهرا(س) بارگاه و چراغی نداشت و تا سال ها چشم به درب منزل دوخته بودم تا از جنازه اش خبری برسد .

img_3705.jpg

آقای جوادی پدر شهید گرانقدر می فرماید خداوند بر شهادت جوان 17 ساله ام در تاریخ 18/12/1362 طی عملیات خیبر بردباری و توان داد تا زانوانم سست نگردد .
ولی قبری که عقده هایم را خالی کنم وجود نداشت تا اینکه چهارده سال بعد پیکر مطهرش تاریخ 28 تیر ماه 1376 تفحص گردید و اکنون در گلزار شهدا واقع در امامزاده محمد کرج جایگاه
بلند مرتبه ای دارد .

image7839.jpg

                                                                                                                      شهید سید محمد جوادی

شهادت برادر زاده ام سید حسن جوادی و برادران همسرم گرچه آسیب روحی در ما ایجاد کرد لیکن خللی در عزم و اراده ما در راه دین و مملکت به وجود نیاورد .

این خانواده بزرگوار دارای دو افتخار هستند . اول شهادت سید محمد جوادی در راه خدا و دومین افتخار وجود چهار فرزند دیگرشان که در زمره تحصیل کرده های جامعه می باشند و هر کدام منشا خیر و نیکوداری هستند .

1- سید احمد جوادی متولد 1349 فوق لیسانس
2- سید محمود جوادی متولد 1356 فوق لیسانس
3- سید کاظم جوادی متولد 1361 فوق لیسانس
4- سید مهدی جوادی متولد 1363 فوق لیسانس


در بین برادران سید احمد به دلیل اینکه در اوایل جنگ تحمیلی حدود 13 ساله بوده شاهد خیلی از مراسم و وقایع شهیدان خانواده از جمله دایی ها و برادرش بوده و ذهن او مملو از خاطرات می باشد


برادران سند به جای مانده از شهید که نامه ای از جبهه هست را ارائه دادند . در نامه پس از حمد ثنای الهی و عرض ارادت به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت سید روح الله خمینی(ره) توصیه هایی به برادران مبنی بر جدیت در تحصیلات می کند که الحق آنها رعایت می کنند .
آدرس روی نامه : لشکر محمد رسول الله(ص) – تیپ 3 ابوذر – گردان مسلم – گروهان 3 شهادت – دسته 3 – سید محمد جوادی

img_3717.jpg

چهار نفر از دوستان صمیمی شهید که در متن نامه نامش را ذکر نموده عبارتند از :

ناصر احمد زاده(استاد دانشگاه) – سلیمان مختاری(بازنشسته آموزش و پرورش) – سید محمد موسوی(دکتر) - علی هدایتی(آزاد) و همچنین سید جمال هاشمی مسئول وقت بسیج دوست او بوده است .

image7845.jpg

این نامه تاریخ 17/12/1362 توسط سید محمد در پادگان دوکوهه اندیمشک نوشته شده و اشاره کرده که از تاریخ چهارم تا سیزدهم اسفند 1362 در خط پدافندی بوده و به پادگان بازگشته اند . روز بعد 18/12/1362 پس از اعزام به خطوط مقدم که عملیات خیبر در جزیره مجنون عراق صورت می گیرد مجنون گردیده و به عرش خدا پرواز می کند .

   img_3714.jpg

از حاج احمد رضایی فرزند رضا و همسر مکرمه اش سرکار خانم محمودی که مقدمات مصاحبه و دیدار با خانواده شهید جوادی را فراهم نمودند صمیمانه تشکر می نماییم .



زندگینامه شهید سید محمد جوادی فرزند سید رضا

در سپیده دم 21 خرداد ماه 1346 در شهرک بیلقان کرج کودکی به دنیا آمد که نام مبارکش را سید محمد گذاشتند .

0057.jpg

پدرش سید رضا و مادرش خانم افسر محمودی وی را در خانواده مومن و مذهبی رشد و پویایی دادند . او اولین میوه زندگی مشترکشان بود . تا کلاس سوم ابتدایی را در بیلقان و از سال 1356 به منزل همیشگی اشان در کوی کارمندان جنوبی نقل مکان نمودند .

image7885.jpg  image7884.jpg  image7883.jpg

 سید محمد در نوجوانی

دو سال مابقی ابتدایی را در مدرسه شهید نامجو (یدالله عقیلی) به پایان رسانید . سه سال راهنمایی را در مدرسه سوم شعبان واقع در سه راه رجایی شهر کرج با موفقیت پشت سر نهاد .

image7782.jpg

پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن 1357 به رهبری حضرت آیت الله سید روح الله خمینی(ره) درخشش خاصی در دانش آموزان ایجاد کرده بود . روح لطیف سید محمد از برکات انقلاب خمینی بهره مند گردید و از ابتدای انقلاب با قرآن و وعظ و منبر و سخنرانی روحانیون عجین گردید .

image7795.jpg

اولین مکان فعالیت های انقلابی و مذهبی و ورود به بسیج مستضعفین ایشان " مسجد المهدی " در کوی کارمندان می باشد که سال 1357 تاسیس گردید .

او به قرائت قرآن عشق می ورزید و همواره سرلوحه و چراغ راه زندگیش قرار می داد . پایگاه بسیج شهید حسین ناصر خاکی مسجد المهدی(عج) مدرسه عشق او بود .

image7775.jpg

31 شهریور 1359 که رژیم عراق با حمایت جهانیان جنگ هشت ساله را بر ایران اسلامی تحمیل نمود سید محمد جوادی 13 ساله و دانش آموز بود . وی در فعالیت های مختلف به نفع مردم و انقلاب اسلامی کوشا بود .

image7789.jpg

دو نفر از دایی هایش اهل شهر نراق به اسامی عبدالله محمودی تاریخ 2/1/1361 در عملیات فتح المبین و سردار کاظم محمودی تاریخ 16/8/1361 طی عملیات محرم در مصاف با ارتش عراق به شهادت رسیدند و تاثیر به سزایی در روحیه اش ایجاد گردید .

2b2j4xyf75s464m0xb7.jpg

پدر و مادر شهید بزرگوار اهل شهر نراق از توابع دلیجان در استان مرکزی می باشند . بر این اساس سید محمد تابستان ها و ایام تعطیل مرتب به نراق مسافرت و کمک حال پدر بزرگش حاج علی و مادرش بزرگش خانم فاطمه رضایی بود .

121.jpg

مزرعه کندقه به دلیل تردد دایی های شهیدش و رزمندگان نراقی قطعه کوچکی از بهشت برایش محسوب می شد . منزل سایر اقوام از جمله آزاده جانباز احمد ابوالحسنی و پسر عموی شهیدش سید حسن جوادی فرزند سید ماشاءالله نیز در نراق می باشد . گلزار شهدای نراق بارها به قدوم این شهید مزین شده بود .

image7791.jpg           0023.jpg

اواسط سال 1362 دفاع مقدس مردم ایران در اوج خودش بود و جبهه های نبرد حق علیه باطل نیار به نیرو پیدا کرد . هفده ساله بود و در سال سوم دبیرستان رودکی تحصیل می کرد که با چند تن از دانش آموزان درس و مدرسه را ترک و به عشق لبیک گفتن به ندای پاک رهبرشان خمینی(ره) کبیر راهی جبهه گردید .

image7815.jpg

عملیات والفجر 4 تاریخ 27/7/1362 با رمز یا الله طی چند مرحله و به مدت یکماه در نوار مرزی مقابل شهرستان های مریوان و بانه کردستان آغاز و تا عمق استان سلیمانیه عراق پیشروی حاصل گردید . بسیاری از ارتفاعات سوق الجیشی منطقه در تصرف سلحشوران ایران قرار گرفت . سید محمد به عنوان کمک آر پی جی زن حماسه های به یاد ماندنی از خود خلق کرد و نهایتا از ناحیه پا توسط خصم دون مجروح گردید .

image7838.jpg

نفر وسط : شهید سید محمد جوادی

با هر مشقتی او را به بیمارستان امام حسین(ع) تهران منتقل و بستری کردند . پس از بهبودی نسبی طاقت ماندن در شهر را نداشت . باز به دلیل نیاز جبهه ها فراخوان عمومی اعلام کردید .


img_3716.jpg   img_3712.jpg

جوادی تاریخ 26/11/1362 برای دومین بار با رزمندگان " طرح لبیک یا خمینی " عازم مناطق عملیاتی در جنوب گردید . شوق دیدار یار داشت و بارها همرزمان می شنیدند که در قنوتش دعای" اللهم الرزقنا توفیق الشهاده فی سبیلک "را زمزمه می کرد .

image7857.jpg

عملیات مهم خیبر با رمز یا رسول الله(ص) از تاریخ 3 اسفند لغایت 22 اسفند 1362 در هورالهویزه و شمال بصره بر علیه نیروهای متجاوز ارتش عراق سازماندهی گردید . سید محمد جوادی با اینکه 17 سال بیش نداشت ولیکن با اندیشه های بلند در جزیره مجنون حضور پیدا کرد و از اولین نفراتی که به سوی دشمن بعثی یورش بردند .

image7874.jpg

پیروزی از آن رزمندگان ایران بود ولی سید مجنون دوست گردید و پس از شهادت ؛ پیکر مطهرش در صحنه درگیری مفقود و گمنام ماند .

14 سال بعد تاریخ 28/4/1376 جنازه اش تفحص گردید و پس از تشیع باشکوه در گلزار شهدای امامزاده محمد(ص) کرج در دل خاک آرام گرفت .

image7868.jpg

با توجه به علاقه زیادش به نراق و اهلیت خانواده و اقوام ؛ سنگ یادبودی به پاس ایثارگری های شهید توسط شهرداری در گلزار شهدای شهر نراق مد نظر قرار داده شده است .

همچنین سال هاست خیابان منتهی به منزل پدری به نام این شهید از سوی شهرداری کرج مورد توجه قرار گرفته است .
از شهید سید محمد جوادی وصیتنامه موجود نیست ولیکن جمله ای مشهور دارد که خود از وصیت کمتر نیست که مرتب می فرمود :

هر کس لباس بسیج پوشید باید آمادگی برای شهادت داشته باشد .



تهیه و تنظیم : وبلاگ سلحشوران شهر نراق 26/2/1392

۹۲/۰۴/۰۱
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

سلامی دوباره
سایتتون عالیییییییییییییییییییییه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook