سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

آیت الله سید ابوالحسن موسوی همدانی (دبستانی) فرزند سید محمد در سال 1308 در روستای شورین همدان متولد شد . ظاهرا شهرت اولیه آنها دبستانی بوده که به موسوی تغییر می دهند . بعد در شهر قم سکونت می یابد .

1_8608090719_l600.jpg
آیت الله سید ابوالحسن موسوی همدانی

در سال 1339 با حکم آیت الله سید حسین بروجردی به عنوان مبلغ به قروه کردستان مهاجرت می نماید .
سال 1342 به پیشنهاد آیت الله شهاب الدین اشراقی ، داماد حضرت امام خمینی(ره) برای فعالیت های دینی و قرآنی به شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی اعزام می گردد و تا سال 1353 به مدت 13 سال در شهر سکونت می یابد .

image2997.jpg

مردم دیندار و مومن نراق پس از گذشت بیش از نیم قرن همچنان نام و یاد موسوی همدانی را در خاطره خود دارند . جالب اینکه اولین امام جمعه شهر نراق پس از انقلاب آیت الله سید محمد باقر موسوی همدانی است و شهرت " موسوی همدانی" در نراق زبانزد و پر آوازه است .
image2992.jpg
آیت الله سید ابوالحسن موسوی همدانی در مسجد جامع نراق

 مردم وقتی مطلب یا خاطره ای را در خصوص این دو عالم بزرگ برای هم تعریف می کنند باید حتما بگویند موسوی همدانی اولی یا موسوی همدانی دومی .

معظم له تلاش زیادی برای تفهیم مسائل دینی و مذهبی مردم داشت . یک یا دو نفر از روحانیون نراق به واسطه ترغیب و تشویق او به حوزه علمیه وارد شدند .

 image2991.jpg
آیت الله سید ابوالحسن موسوی همدانی در مسجد جامع نراق
حضور 13 ساله آیت الله سید ابوالحسن موسوی در شهر نراق باعث گردید تا زمانی که وی در قید حیات بود مرتب یاد و خاطرات خود در شهر نراق را عنوان و مثالی برای مطالب خود بزند .

دو سال آخر یعنی 1352 و 1353 که آقا سید ابوالحسن موسوی در نراق حضور داشت ده سالی از زمان نهضت معمار انقلاب آیت الله سید روح الله خمینی (ره) گذشته بود .

587_519.jpg

با وجود خفقانی که رژیم پهلوی ایجاد کرده بود و پاسگاه ژاندارمری نراق با دقت فعل و انفعالات را کنترل می کرد ایشان در مغازه حاج حسینعلی هدایتی فرزند محمد (. – 1382) یا اطراف آن با عده ای از مذهبیون روشنفکر مثل حاج احمد قطبی فرزند نصرالله (1276 – 1368) - حاج میرزا منصور قاسمی فرزند محمد (. - 1360) – حاج اسماعیل عباسی فرزند ملا حیدر (1272 – 1359) و... جلسات غیر محسوسی داشت .

16_8608090719_l600.jpg

به زبان ساده به آنها می گفته که شخصی به نام خمینی در تبعید در حال مبارزه با محمد رضا شاه پهلوی می باشد .
با همه تعلقات خاصی که آیت الله سید ابوالحسن موسوی همدانی به نراق و مردمانش داشت در سال 1353 این دیار با برکت را ترک و به تهران نقل مکان نمود . پس از آن به دعوت مردم، سمت امام جماعت مسجد فرشته تهران را پذیرفت .


02.jpg

آیت الله سید ابوالحسن موسوی همدانی در منزل آقای مرتضی رادفر در شهر نراق - سال 1372

عشق و علاقه ویژه ای که معظم له به نراق داشت باعث شد قبل و بعد انقلاب اسلامی بارها به این شهر مسافرت نموده و با مردم ملاقات داشته باشد . از طریق تلفن هم مرتب به عده ای از نراقی ها ارتباط برقرار نموده و از حال و احوال مردم مذهبی با خبر می شد .

بسیاری از اوقات نیز مردم نراق به تهران یا همدان رفته و با ایشان ملاقات می کردند . مشارالیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی 1357 ، مامور اجرای فرمان هشت ماده‌ای امام در استان آذربایجان غربی می گردد .

kryyrwhk28r013du47l.jpg

مقبره مرحوم آیت الله سید ابوالحسن موسوی همدانی

ایشان در تاریخ 10/7/1363 با حکم حضرت امام خمینی (ره) به عنوان نماینده امام در استان و امام جمعه شهر همدان منصوب گردیده و پس از نوزده سال در سال 1382 به علت بیماری و مشکلات جسمی با هدف تقویت جایگاه نمایندگی ولی فقیه در استان استعفای خود را تقدیم آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب می نماید و مجددا به قم باز می گردد .

وی در دوره های دوم و سوم مجلس خبرگان رهبری سمت نمایندگی مردم استان همدان را بر عهده داشته است .

25bbym1mwibadtdg0vve.jpg

نمایی از سنگ قبر مرحوم آیت الله سید ابوالحسن موسوی همدانی

نامبرده در تاریخ 10/8/1386 در سن هفتاد و هشت سالگی در بیمارستان ولیعصر قم به علت سکته مغزی فوت می نماید . پس از تشیع جنازه در قم و همدان در باغ بهشت همدان به خاک سپرده می شود . به همین مناسبت در همدان سه روز عزای عمومی اعلام و روز پنجشنبه مورخ 10/8/1386 در همدان تعطیل رسمی اعلام می شود .


حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب طی اعلامیه ای فوت وی را تسلیت می گوید و همچنین در سفر خود به استان همدان در سال 1383 در اجتماع روحانیون استان وی را مورد تفقد قرار داد و از خدمات 19 ساله او در سمت امامت جمعه همدان تجلیل نمود .


وبلاگ سلحشوران شهر نراق 03/04/1392


۹۲/۰۴/۰۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

۱۲ بهمن ۹۶ ، ۱۳:۱۳ حسین صبوری
روحش شاد.خاطرات خوبی ازایشان دردهه هفتادبیاددارم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook