سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

پنجمین اعزام به جبهه و پدافندی عملیات ثامن الائمه در محمدیه دارخوین


پنجمین اعزام بسیجیان شهر نراق به صورت گروهی به جبهه های حق علیه باطل از تاریخ 9/8/1360 لغایت 9/11/1360 به مدت 90 روز از طریق بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات انجام گرفت .

 

1 (77).jpg      1 (48).jpg

رژه سلحشوران شهر نراق در شهرستان محلات - 9/8/1360                                                              سخنرانی حجت الاسلام عبدالعلی مقدسی مشهور به حاج طه                                                                                                                                                                                                                                    امام جمعه محلات در جمع نیروهای اعزامی و خانواده های آنان

عکس های مشهود : حسین نباتی - عباس باقری - عبدالله محمودی          
 
غلامرضا قجری - محمود حسینی - ابوالفضل بیابانگرد
حسین آقاحسینی - مظاهر پیشه ور - قدرت الله کمره ای


این اعزام سی و سه روز بعد از عملیات ثامن الائمه و شکست حصر جزیره آبادان استان خوزستان پس از 349 روز محاصره توسط ارتش عراق صورت گرفت . در واقع نیروها برای حفظ مناطق آزاد شده وخطوط عملیاتی دراین محورپدافند کردند که از اهمیت به سزایی برخوردار بود .

1 (94).jpg

ایستاده از راست : ناشناس - قاسم جعفری - ابوالفضل بیابانگرد - حسین نباتی - سید غلامرضا باشی - غلام محمد ابوالحسنی
نشسته از راست : عبدالله محمودی - حسین آقاحسینی - مهدی عباسی

 

محل استقرار سلحشوران جبهه محمدیه دارخوین در محور آبادان بود . آدرس مکاتباتی برادران برای تبادل نامه های خانوادگی به این شرح بود : اهوازسه راهی دارخوین ، جبهه محمدیه ، گروهان شهید چمران، برادران اعزامی از محلات .


در این مرحله بسیجیان و پاسداران 26 نفر بودند و اسامی آنان عبارت است از:


006.jpg
1- سید غلامرضا باشی فرزند سید علی )شهید(

0013.jpg
2- محمد رضا بخشی فرزند عباس (شهید)

0012.jpg
3- محمد رضا رمضانی فرزند غلامعلی (شهید)

0014.jpg
4-  عباس رمضانی فرزند حسن (شهید)

008.jpg
5-  ابوالفضل بیابانگرد فرزند حسینعلی(شهید)

0020.jpg
6-  مصطفی طالبی فرزند حسین (شهید)

0016.jpg
7-  مظاهر لطفی فرزند محمد (شهید)

0032.jpg
8-  قدرت الله کمره ای فرزند رمضان (شهید)

0027.jpg
9-  قاسم جعفری فرزند ابراهیم (شهید)

009.jpg
10-  مهدی عباسی فرزند غلام محمد (شهید)

007.jpg
11-  عبدالله محمودی فرزند علی (شهید)

0019.jpg
12-  مندعلی نباتی فرزند حسین (شهید)

untitled.jpg
13- عباس باقری فرزند حسینعلی (آزاده جانباز)

ysed.jpg
14-  احمد ابوالحسنی فرزند عزت الله (آزاده جانباز)

xdtuxt.jpg
15- مظاهر پیشه ور فرزند حسین (جانباز)

rtu.jpg
16-  حسین حیدری فرزند محمد علی (جانباز مرحوم)
image۲۸۰۴.jpg
17-  محمد عضایی فرزند ابراهیم (جانباز)

1.jpg
18-  قاسم آقاحسینی فرزند رضا (جانباز)

img_1403.jpg
19- حسین آقاحسینی فرزند رضا

picture 511.jpg
20- محمود حسینی فرزند سلطانعلی

img_4325.jpg
21-  احمد خسروی فرزند قنبرعلی
fyjfyjf.jpg
22- مسلم مرادی فرزند نصرالله (مرحوم)

img_1610.jpg
23-  عباس ترابی فرزند فتح الله

sdtjdg.jpg
24- پاسدارغلامرضا قجری فرزند حیدرعلی (جانباز)

dfuixtu.jpg
25-  پاسدار محمد ابوالحسنی فرزند عزت الله مشهور به غلام (جانباز)
dsc01151.jpg

26- پاسدارحسین نباتی فرزند مندعلی (جانباز)

 

 

 

 حسینی.jpg

ایستاده از راست :محمد عضایی غلام محمد ابوالحسنی عباس رمضانی نراقی مهدی عباسی مصطفی طالبی محمد رضا بخشی        
نشسته از راست : ناشناس اهل محلات قاسم آقاحسینی محمود حسینی قدرت الله کمره ای احمد خسروی

 

دو نیروی بسیجی به اسامی مندعلی نباتی فرزند حسین(شهید) و مسلم مرادی فرزند نصرالله(مرحوم) به واسطه رایزنی حسین نباتی در این خطوط جبهه حضور یافتند و دو تا سه هفته در محمدیه به سر بردند .

123 (9).jpg

ایستاده از راست : حسین نباتی ، شهید حمید( امیر) حسینی ، شهید مندعلی نباتی

نشسته : مرحوم مسلم مرادی

مجموع نیروهای محلات و نراق به اندازه یک گروهان رزمی حدود 80 نفر بودند که در دو گروه مجزا سازماندهی و فرماندهی آنان را دو پاسدار به اسامی محمد ابوالحسنی اهل شهر نراق و علی اکبری اهل شهرستان خمین به عهده داشتند .

1 (73).jpg     1 (287).jpg

                                           احمد خسروی عباس باقری مظاهر لطفی احمد ابوالحسنی        

تعداد انگشت شمار نیز جداگانه در واحد ادوات و مشخصا در سنگر خمپاره 120 میلی متری فعالیت داشتند و به صورت گردونه جابجا می شدند .  این 80 نفر سه ماه بعد طی عملیات پیروزمندانه فتح المبین در تاریخ 2/1/1361 شهید ؛ اسیر و مجروح شدند .  

اغلب این رزمندگان از سر کلاس درس به فرمان مولا و مقتدایشان امام خمینی(ره) به جبهه ها اعزام شدند و ده نفر آنان صرفا در سال چهارم دبیرستان حاج عباس معصومی تحصیل می نمودند . پس از اعزام این تعداد سال آخر دبیرستان کلاس های درس با چند نفر محصل اداره شد .

1 (52).jpg

قدرت الله کمره ای سید غلامرضا باشی محمد رضا رمضانی حسین نباتی قاسم جعفری - محمدعضایی

روستای محمدیه در دو کیلومتری روستای سلمانه (سلمانیه) و حدود 15 کیلومتر از دارخوین به سمت آبادان فاصله دارد . جبهه محمدیه در آبان ماه 1359 در فاصله روخانه خروشان کارون و جاده اهواز شکل گرفت . عراقی ها آن سوی رودخانه کارون و رزمندگان ایران این طرف جبهه گرفته بودند . فاصله تا عراقی ها بستگی به عرض رودخانه کارون داشته و بعضا 150 متر هم کوتاهتر می شد. در خط محمدیه چند نفر بسیجی مجروح و به خیل جانبازان پیوستند.

1 (46).jpg

از راست : قاسم آقاحسینی قدرت لله کمره ای محمد رضا رمضانی مظاهر لطفی احمد خسروی

بسیجی حسین حیدری فرزند محمد علی در هنگام آتش تهیه نیروهای عراقی تاریخ 4/9/1360 به وسیله ترکش خمپاره به پیشانی اش و تحریک نخاع یک سمت بدنش فلج گردید . پس از انتقال به عقبه خط سرانجام به اهواز و سپس در بیمارستان سجاد تهران در خیابان فاطمی بستری شد .

http://8pic.ir/images/o6igttesvk859flmmew.jpg

مرحوم جانباز حسین حیدری

خانواده و از جمله پدرش هنگام مداوای وی در بیمارستان شبانه روز زحمات زیادی متحمل گردید . وی متولد 1341 و با 55 درصد جانبازی و همسر و سه فرزند تاریخ 17/4/1391 در اثر ایست قلبی فوت نمود .

1 (56).jpg

همچنین برادران عباس باقری(آزاده جانباز) و ابوالفضل بیابانگرد(شهید) و مصطفی طالبی(شهید)در حین آموزش در جبهه محمدیه مجروح گردیدند که برای مداوا به عقبه خط انتقال یافتند.

1 (61).jpg

سپس برادران طالبی و باقری به بیمارستان صحرایی فجر اسلام واقع در هفتاد کیلومتری اهواز انتقال و چون از ناحیه چشم آسیب دیده بودند چشمان آنها شستشو و باقری به صورت سرپایی معالجه گردید و طالبی جهت ادامه مداوا به بیمارستان شیراز منتقل گردید .

117 (6).jpg

غلام محمد ابوالحسنی مصطفی طالبی

بیابانگرد از ناحیه چشم آسیب جدی دیده بود و مدتی در بیمارستان های فارابی و لبافی نژاد تهران بستری و یک چشمش را از دست میدهد . سید غلامرضا باشی نیز دی ماه 1360 در جبهه محمدیه به وسیله ترکش خمپاره از ناحیه کتف و شکم مجروح گردید . وسیله نقلیه ای که سید غلامرضا باشی و پاسدار محمد (غلام) ابوالحسنی فرزند عزت الله که برای کمک به سید در ماشین حضور داشت در راه خطوط محمدیه به دارخوین توسط یک راننده چپ می گردد و ادامه مسیر با ماشین دیگر امکان پذیر می شود.

 عباسی (37).jpg

از راست: محمود حسینی قدرت الله کمره ای مهدی عباسی غلام محمد ابوالحسنی

پس از انتقال به اهواز برای بهبودی به بیمارستان چمران شیرازاعزام و دو هفته آنجا بستری می گردد . علیرضا قجری فرزند سلطانعلی(شهید) که آن مقطع در شیراز سرباز بوده با سید غلامرضا ملاقات داشته است .

118 (2).jpg

شهیدان سید غلامرضا باشی و علیرضا قجری در بیمارستان چمران شیراز

به دلیل طولانی ماندن رزمندگان نراق در این جبهه و بهره مندی معنوی خاطره های گران قیمتی در اذهان به جای مانده است .
بدانیم که در فرصت های بعد جبهه دوازده نفر از این بیست و هفت نفراعزامی به شهادت می رسند .

1 (14).jpg                f6y7uic.jpg

                                             قاسم جعفری مصطفی طالبی حسین نباتی مظاهر پیشه ور عباس باقری                   مظاهر لطفی عباس رمضانی نراقی، عضایی                                                                                                                                                   مظاهر پیشه ور غلامرضا قجری

یکی از درجه داران ارتش جمهوری اسلامی به نام محمد قجری فرزند یوسف در واحد توپخانه در منطقه جنگی جنوب خدمت می کرد و هر موقع به شهر می رفت و یا از نراق به جبهه باز می گشت در جبهه محمدیه با بسیجیان ملاقات می نمود .

1 (282).jpg

احمد خسروی قاسم جعفری حسین نباتی احمد ابوالحسنی محمد رضا بخشیغلامرضا قجری محمد قجری فرزند یوسف مهدی عباسی عباس رمضانی نراقی

 

خبرها و نامه های رزمندگاه را تبادل می کرد و ایشان به تنهایی شور و احساس ویژه ای به خانواده ها می رساند . جالب اینکه از نراق که به جبهه محمدیه می آمد با خود تنقلات از جمله جوزغند(بمب جبهه) - ترشاله و الکاله و...را می آورد و به اتفاق عکس یادگاری می گرفتند .


 عباسی (39).jpg

سرباز علیرضا اسماعیلی فرزند باباخان نیز در امتداد این جبهه با ارتشیان حضور داشت که اغلب با هم ولایتی های بسیجی خود ساعتی را خوش بودند . علیرضا در همین جبهه مجروح گردید

untitled-2.jpg

علیرضا اسماعیلی

رزمندگان می بایست بسیاری از کارهایشان را خودشان انجام دهند . شستن لباس ها و دوزندگی و... که به عهده مادران زحمتکش بود در جبهه تغییر کرد .

sdry.jpg    1 (71).jpg

ساخت حمام صحرایی با استفاده از یک بشکه بر روی بلندی و انتقال آب به مکانی شبیه به دوش حمام از شاهکارهای رزمنده ها بود . دوستی باید پای بشکه آب را تنظیم کند و اگر هیزم را زیر بشکه زیاد روشن کند آب جوش و فرد زیر دوش فریادش بلند می شد . مدت استحمام نیز نباید بیش از پنج دقیقه طول بکشد .

guiovhi.jpg         xdtux.jpg

جنگ که طولانی شد حمام ها نیز تجهیز و مشکلات کمتر شد . با دو ماشین نمره سه و چهار و یک جعبه مهمات خالی و یک قیچی به راحتی یک آرایشگاه سیار راه اندازی شد و آرایشگران نو ظهور و مبتدی رایگان اصلاح نموده و خودشان نیز آرایشگری یاد می گرفتند .

ft7u9fu.jpg

رزمنده ها از نوارهای زنجیره ای غیراستفاده تیربار کلاشینکف و انتهای درب مهمات جاسیکاری درست می کردند و بعضا یادگاری برای خانواده ها می آوردند . و سرگرمی های متنوع دیگر که در زمان فراغت رزمنده ها مشغول بودند .

1 (274).jpg      1 (63).jpg

                                           رزمندگان شهرهای دلیجان - نراق - محلات                                                   رزمندگان شهرهای محلات و نراق

 

از تعدادی نراقی ها ؛ دلیجانی ها و محلاتی یک گروه از فرهنگیان شهرستان محلات در لباس بسیج در بین رزمنده ها بودند که به "گروه قبراق" شهرت داشتند . زیرا اکثر امکانات ذکر شده توسط آنها درست و در اختیار عموم قرار می گرفت .


۹۲/۰۷/۲۷
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook