سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

چهارشنبه 18 بهمن 1357 عده‌ای شامل چهار تا پنج هزار نفر  تحت عنوان طرفداران قانون اساسی در سالن بدمینتون استادیوم امجدیه (شیرودی)  به دعوت جبهه وحدت ملی گرد آمده بودند. آنها با شعارهایی چون : زنده باد ارتش، پاینده باد قانون اساسی و بختیار سنگر تو نگهدار به ستیز با انقلاب اسلامی مردم ایران پرداختند .

 
mq5_22bahman57_3.jpg

پنج شنبه 19 بهمن 1357 تظاهرات بزرگی به دعوت امام خمینی(ره) در پشتیبانی از نخست وزیری مهندس مهدی بازرگان در تهران و میدان آزادی شکل گرفت . گروهی از همافران نیروی هوایی با یونیفرم های نظامی در این اجتماع حضور داشتند . همافران بعد عازم محل اقامت امام خمینی شده و در مقابل ایشان ادای احترام کردند که برای سران ارتش شاهنشاهی غیر باور بود .

kzmk_46565.jpg

عزیزالله فروغی

 

جمعه 20 بهمن 1357 مردم تهران برای شنیدن اولین سخنرانی نخست وزیر دولت موقت عازم دانشگاه تهران شدند . بازرگان و مردم  از شاپور بختیار نخست وزیر شاه خواستند برای جلوگیری از خونریزی و اتلاف سرمایه های کشور از قدرت کناره گیری کند .

3zur_picture_265.jpg                                                                                                               iz4c_b286fse02rm5oywe81u.jpg

شنبه 21 بهمن 1357 صبح روز 21 بهمن مردم تهران به هواداری از همافران تظاهرات کردند. در چند نقطه از تهران نزاع رخ داد و به طور ممتد صدای تیراندازی به گوش می‌رسید و چندین نفر در پادگان دوشان تپه کشته شدند .  پادگان سلطنت‌آباد در شمال تهران به تصرف انقلابیون در آمد و درب زندان اوین توسط مردم به روی زندانیان گشوده شد .

yjzl_4759_587.jpg

سپهبد رحیمی طی اعلامیه ساعات منع عبور و مرور را از ساعت 30/16 تا 5 بامداد اعلام کرد و در اعلامیه بعد این زمان تا 12 ظهر 22 بهمن تمدید گردید . امام خمینی (ره) طی اعلامیه‌ای به مردم هشدار داد : "به دستور فرماندار نظامی وقعی نگذارید و به خیابانها بیایید چرا که گاردیها و فرماندار نظامی توطئه کرده‌اند تا با استفاده از نبودن مردم، همافران را تار و مار کنند." پس از اعلام سفارش رهبر ‌مردم به خیابانها ریخته و در هر گوشه‌ای از شهر سنگری بر پا شد.

ucl_images.jpg

یکشنبه 22 بهمن 1357 ساعت 14 ندای پیروزی از رادیو اعلام شد و گفت توجه فرمایید : اینجا صدای راستین ملت ایران صدای انقلاب است .

f5c_22bahman.jpg

عصر نیز پیام امام خمینی(ره) پخش شد که مردم را از اعمال غیر قانونی بر حذر داشت .  طی روزهای 21 و 22 بهمن 654 نفر به شهادت رسیدند که سهم شهر نراق دو شهید به اسامی مهدی اسماعیلی فرزند حسن در تصرف کلانتری 21 نبرد و لطف الله صادقی فرزند غلامرضا در تصرف کلانتری 6 میدان ثریا می باشد .

5ds8_0034.jpg   sbw5_0035.jpg

 

آقای عزیزالله فروغی اهل شهر نراق که آن ایام حساس را در تهران حضور داشته در خصوص پیروزی انقلاب مردمی بیان داشت:


ev41_img_2603.jpg
حاج عزیزالله فروغی

صبح جمعه 20 بهمن 1357 به اتفاق همسرم خانم حاجی احمدی به وسیله اتوبوس آقای علیرضا عضایی فرزند عباس از شهر نراق راهی تهران شدیم . خیلی از همشهریان دیگر نیز داخل اتوبوس بودند . طبق خبرهای واصله همه می دانستیم که تهران شلوغ است و درگیری های مردم با ارتشی های طرفدار محمد رضا شاه افزایش یافته است .

41wl_image4861.jpg

آن موقع هنوز ترمینال خزانه(جنوب) وجود نداشت و اتوبوس ها در گاراژهای مختلف توقف داشتند . اتوبوس نراق در گاراژی در محدوده خیابان شوش و مولوی پارک می شد و همشهریان که قصد مسافرت به زادگاهشان را داشتند خودشان را به این مکان می رساندند .

pfmp_image7924.jpg

به نزدیکی های گاراژ که نزدیک شدیم دیدم خیابان ها مملو از جمعیت انقلابی هستند و راه ها بسته شده و لاستیک هایی در کف خیابان آتش زده اند . زنان و مردان در آن سرمای هوا شعار سرنگونی محمد رضا شاه را سر می دادند .

dg4_img_2602.jpg

آقا رضا که از اقوامم می باشد اتوبوس را از میان راهبندان و شلوغی به هر زحمتی بود در گاراژ متوقف نمود و گفت مسافرین پیاده شوند . اغلب همشهریان نگران و مضطرب بودیم چون خیلی ها تاکنون این نوع مبارزه و درگیری مردم و مامورین شاه را از نزدیک ندیده بودیم .

       pzd0_img_2601.jpg     r9r1_image7596.jpg

  حاج عزیزالله فروغی

باجناقم آقای علی اکبر تیموری با وسیله شخصی اش منتظر ما بود و محدوده چهار راه مولوی ما را سوار ماشین کرده و به سمت منزلش حرکت کرد . همچنان خیابان ها از حضور انقلابیون موج می زد. علتش هم پیام رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) بود که از مردم درخواست کرد به خیابان ها بیایند و به حکومت نظامی توجه ای نداشته باشند .

vi9z_xdfhjfhjxfhjxvhjx1254.jpg

  عزیزالله در عنفوان نوجوانی

شنبه 21 بهمن انکار تهران یکپارچه در آتش و خون بود و خبر از درگیری در اکثر مراکز گزارش می شد . ارتش اعلام بی طرفی کرد و مشخص بود که کار رژیم شاه تمام است . یکشنبه 22 بهمن امور کشور در اختیار مردم انقلابی قرار گرفت و شاه سرنگون گردید .

oion_15.jpg

مرحوم شیخ ابراهیم فروغی در کنار فرزندش عزیزالله

دوشنبه 23 بهمن 1357 اکثر نراقی های مشعوف از پیروزی انقلاب به تشیع جنازه شهید   لطف الله صادقی رفتیم . من ایشان را نمی شناختم ولی بر حسب وظیفه انسان دوستانه که همشهریان نسبت به همدیگر دارند با اقوام ابتدا به منزل شهید و سپس به تشیع و خاکسپاری در بهشت زهرا(س) رفتیم .

xb60_dfutu.jpg

آنگونه که بیان کردند، لطف الله صادقی فرزند غلامرضا شب 22 بهمن در هنگام تصرف کلانتری 6 میدان ثریا (میدان شهید نامجو) در مصاف با نیروهای رژیم شاه از ناحیه شکم مجروح و در بیمارستان بانک ملی  خیابان فردوسی بستری می گردد . معالجات در ارتباط با وی موثر نمی گردد تا اینکه به شهادت رسید و در قطعه 9شماره121ردیف37 بهشت زهرا(س) دفن گردید .

 n2qj_img_6789.jpg

استاد حاج عزیزالله فروغی فرزند ابراهیم اهل شهر نراق 29/12/1391

 

۹۲/۱۱/۲۵
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook