سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

زمستان 1360 ده نفر از بسیجیان نراق در جبهه گل به سر سومار استان کرمانشاه حضور داشتند . 8 اسفند 1360 قریب به 30 نفر دیگر از بهترین بندگان خدا از شهر نراق به جبهه اعزام و با حدود 100 نفر از محلاتی ها جمع 140 نفره ای را تشکیل دادند .

spkw_img15410333.jpg

 

اغلب آنان از موسسین بسیج نراق بودند که در تحصیلات نخبه و بیشترشان در سال سوم و چهارم دبیرستان درس می خواندند .
راستش به جزء خانواده هایشان بقیه مردم دلواپسشان بودند . چون آن زمان نمونه های شبیه به آنها کمیاب بود و مثل دُر در صدف می درخشیدند .

h1x_image635314346367809624.jpg


سُفره های هفت سین نوروز 1361 تازه پهن شده بود و تمام مردم غرق در شادی و غرور بودند . به ناگاه خبری آمد که نراق ؛ دلیجان و خصوصا محلات و در مجموع استان مرکزی را به لرزه انداخت .

i4c7_اعزام_(20).jpg


خبرهای اولیه این بود : 140 نیروی اعزامی از بسیج سپاه پاسداران شهرستان محلات در نبرد غرور آفرین عملیات فتح المبین در جبهه شوش شهید و زخمی و اسیر شده اند . آنچه مهم است کمر نیروهای منطقه ما شامل نیروهای شهرستان محلات و نراق و روستاهای اطراف در عملیات فتح المبین شکسته شد .

ed8u_اعزام_(33).jpg


 
گرچه عملیات مذکور یکی از نبردهای موفقیت آمیز در طول هشت سال دفاع مقدس بود و یک شوک قوی به همه رزمندگان و دست اندرکاران منطقه وارد کرد .

نیروهای پایگاه بسیج نراق هم از این اتفاق مستثناء نبودند . چهار شهید و سه اسیر و هشت مجروح در یک روز برای شهری کوچک مثل نراق بسیار بسیار سنگین و غیره منتظره بود .   

24jh_1_(85).jpg


این اتفاق برای خانواده ها بخصوص همرزمان این عزیزان که اکثرا" مجروح بودند بسیار غم انگیز و دلخراش بود . از همه بدتر نحوه اعلام این اتفاق و خبر بود .

در آن مقطع سپاه پاسداران محلات بیش از 100 رزمنده از بهترین و با ایمان ترین و با تقوا ترین و با سواد ترین نیروهای خود را در منطقه جنگی داشت . ایام ، ایام فاطمیه (س) بود و رمز عملیات فتح المبین یا زهرا انتخاب شده بود .

 

iu1n_img_3185.jpg

مسجد قائم شهرستان محلات مملو از جمعیت بود و بیشتر سپاهیان و بسیجیان شهر هم حضور داشتند. در حین سخنرانی امام جمعه محلات آیت الله سید عبدالعلی مقدسی مشهور به حاج طه( 1304 1383) رحمة اله علیه یکی از پاسداران سپاه محلات سراسیمه وارد مسجد شد و در گوشی با فرمانده وقت سپاه پاسداران آقای سید هاشم فراهانی نجوایی کرد.

uw28_1_(54).jpg

                                                                                                                                                                                                                                                            مرحوم حاج طه مقدسی

 

ایشان هم بدون فوت وقت برخاست و تند از پله های منبر بالا رفت و باز درگوشی مطالب و خبری را به سمع حاج طه رساند .خبر آنقدر مهم و غیره منتظره بود که رشته کلام از دست آقای مقدسی خارج شد و حتی نتوانست مجلس را ختم کند .

 

ebdm_1_(234).jpg

همگی بدون آنکه بدانیم خبر یا اتفاق چه می تواند باشد خود را به سپاه رساندیم . وارد سپاه که شدیم پاسداران گریه و جیغ می زدند . چه خبر است ؟ چه اتفاقی افتاده است ؟ حرف بزنید ، چه بر سرمان افتاده است .

بله خبر این بود که تمام سلحشوران اعزامی سپاه محلات شهید شده اند که اشک و شیون این جمع هم اضافه شد . الله اکبر ، الله اکبر از این مصیبت . هر کسی دوستان و عزیزان خود را نام می برد و بر اندوه و غم می افزود . در همان زمان سردار احمد نیکوئی به اتفاق چند نفر راهی جبهه شدند تا از نزدیک وضعیت را بررسی کنند .

 

2lsz_image7996.jpg

 

مصیبت فقط این نبود . تمام جمعیت شهرستان محلات در خیابان جمهوری منتهی به سپاه پاسداران تجمع کرده بودند . خبر پخش شده و هر کسی اطلاعی از عزیزش می خواست . همه و همه ی ساکنین شهر مثل روز عاشورا حضور داشتند و این وضعیت چند روز ادامه پیدا کرد .  سپس قرار شد لیست شهدا و مفقودین و مجروحین که هنوز مشخص نشده بودند اعلام شود . مقرر شد ساعت 19 بعد از نماز عشاء در مسجد قائم محلات اسامی به اطلاع خانواده ها برسد . از ساعت ها قبل همه آمده بودند . از نراق ،دلیجان ، نیمور ، مشهد اردهال و روستاهای اطراف و ... .

uoyi_image8008.jpg

 

تصمیم ، تصمیم سختی بود ، چاره ای هم نبود . موعد فرارسید یادم هست کنار آقای مرتضی محمودی ایستاده بودم . از اسامی بعضی از شهدا و مفقودین اطلاع داشتم ولی ایشان نمی دانست که برادرش عبدالله محمودی و چند نفر از عزیزان نراق شهید شده اند . چند نفر دیگر هم از نراق در مسجدحضور داشتند . همه منتظر خبر نهائی بودند . یکی از برادران سپاهی که دستانش می لرزید پشت تریبون قرار گرفت و با صدای اندوهناک اظهار داشت :

32e4_تدفین_(74).jpg

 

انا لله و انا الیه راجعون . وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ با چشمانی گریان و بغض در گلو اول اسامی شهدا را اعلام کرد . یک : شهید محمد نادری . دو : شهید علی پور آغاسی و ...و به همین منوال چهار تن از شهدای شهر نراق به اسامی سید غلامرضا باشی فرزند سید علی عبدالله محمودی فرزند علی ابوالفضل بیابانگرد فرزند حسینعلی و مهدی عباسی فرزند غلام محمد خوانده شد . از همهمه و صدا و جیغ و داد انگار مسجد در حال انفجار بود . هر کسی به نحوی الله اکبر الله اکبر می گفت .

21vq_تدفین_(68).jpg

 

بعد از اعلام اسامی 35 نفر از شهدا کسی نای خروج از مسجد را نداشت . مردم از زن و مرد ، پیر و جوان ، یاری کردند و زیر بغل و دست مادران و پدران و برادران و خواهران شهدا را گرفته و از مسجد روانه خانه های غم زده آنان کردند . من نمی دانم آقای مرتضی محمودی و آقای سید نظام الدین باشی و دیگران وقتی خبر شهادت برادرانشان را شنیدند با چه حالی روانه نراق شدند ؟

 

ind6_تدفین_(12).jpg

 

چگونه به پدر و مادر خود خبر شهادت فرزندشان را دادند ؟ از این موعد چند روزی طول کشید تا پیکر مطهر شهدا از جبهه زعن در منطقه شلش شوش در استان خوزستان به سپاه محلات منتقل شد .

 

از مجموع 22 نفر نیروهای اعزامی از محلات که به اسارت نیروهای ارتش عراق گرفتار و بیش از هشت سال در اردوگاه های عراق به سر بردند سه نفرشان نراقی بودند :

 

قدرت الله ایزدی فرزند عباس

عباس باقری فرزند حسینعلی

احمد ابوالحسنی فرزند عزت الله

 

از مجموع 20 مجروح عملیات فتح المبین 8 نفر آنها به اسامی ذیل مربوط به شهر نراق بود :

 

قاسم آقاحسینی فرزند رضا بستری در بیمارستان عیسی ابن مریم اصفهان
محمد رضا رمضانی فرزند غلامعلی بستری در بیمارستان های شوش و دزفول
قاسم جعفری فرزند ابراهیم بستری در بیمارستان ولیعصر(عج) اراک
عباس رمضانی فرزند حسن بستری در یکی از بیمارستان های تهران
اسماعیل حبیبی فرزند اکبر بستری در بیمارستان یزد
سید مجتبی میرکریمی فرزند سید علی بستری در بیمارستان اشرفی اصفهانی تهران
حسین عابدینی فرزند علیرضا
محمدعضایی فرزند ابراهیم بستری در بیمارستان شهید بهشتی اصفهان

 

 

a5a4_006.jpg  r9eg_007.jpg  ok8k_008.jpg  746i_009.jpg


چهار شهید اولیه به اسامی محمد علی قجری ، احمد ابراهیمی ، محمد رضا پورصادقی ، اسدالله خسروی به طور پراکنده در امام زاده سلیمان نراق به خاک سپرده شده بودند . پنجمین شهید علی اصغر مهدوی نیز همچنان مفقود الجسد می باشد و جنازه ای به دست نیامد.

 

با توجه به در راه بودن پیکر چهار شهید شهر نراق با بررسی هایی که انجام دادم ، محل گلزار فعلی در اطراف زمین فوتبال را انتخاب و روز 12 فروردین اولین شهید والامقام عبدالله محمودی(پسر دایی ام) در آنجا آرام گرفت .


   3m8l_جنازه_شهید_مهدی_عباسی.jpg   
   mrdz_شهید_باشی.jpg

             پیکر مطهر شهید مهدی عباسی                                                           پیکر مطهر شهید سید غلامرضا باشی

 

روز بعد یعنی 13 فروردین 1361 که در واقع سیزده بدر و آخرین روز ایام تعطیلات عید نوروز بود سه شهید دیگر شهیدان سید غلامرضا باشی ؛ ابوالفضل بیابانگرد و مهدی عباسی در کنار شهید عبدالله آرام گرفتند . جوانان نراقی خسته نشدند و به فرمان رهبر کبیر انقلاب آیت الله سید روح الله خمینی(ره) رهسپار جبهه ها شدند و روحیه آنان برای مبارزه با دشمنان افزایش یافت .


twoo_img_3135.jpg

 

 

یک ماه بعد طی عملیات بیت المقدس شهیدان غلامرضا و علیرضا قجری به یاران گلزار شهدا اضافه شد . طی عملیات رمضان محمد رضا بخشی و عباس رمضانی به جمع دوستان ملحق گردیده و تا انتهای دفاع مقدس 32 شهید گلگون کفن همدیگر را جُسته و در کنار هم قرار گرفتند .

بعد هم 48 یادبود به اسامی سایر شهیدان نراقی که به دلیل عدم حضور خانواده ها در بهشت زهرا تهران و قم و الیگودرز به خاک سپرده شدند و در گلزار شهدا صورت قبر مد نظر قرار گرفت تا نراق با 80 شهید آوازه منطقه گردد .

 

hmfm_63421477660934120643.jpg   nw2e_79231267480984377691.jpg

 

محمد(غلام) ابوالحسنی فرزند عزت الله اهل شهر نراق17/05/1392

۹۳/۰۱/۱۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook