سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

عباس نراقی فرزند آقا على در سال 1291 در کاشان تولد یافت. پس از طى تحصیلات ابتدایى و متوسطه وارد دانشکده حقوق تهران شد و درجه لیسانس در علوم قضایى گرفت. آنگاه با اخذ پروانه به وکالت دادگسترى پرداخت.

5qgu_images.jpg

عباس نراقی

وى به هنگام تحصیل در دانشکده حقوق با افکار سوسیالیستى آشنا شد و سرانجام به دکتر ارانى و یاران وى که در خفا فعالیت داشتند پیوست و براى مرام و مسلک آنها تبلیغ مى‏نمود.  سرانجام پس از کشف شبکه حزب کمونیست در آن روز که منجر به توقیف پنجاه و سه نفر از فعالین آنها گردید نراقى نیز جزء آنها بود و به زندان افتاد و پس از محاکمه محکوم به سه سال زندان شد. پس از استخلاص از زندان به قم تبعید شد و تا شهریور 1320 تحت نظر نظمیه قرار داشت.

udi_160px-tudehdemo30tir1331.jpg

تظاهرات حزب توده ۳۰ تیر ماه ۱۳۳۱

 

پس از مدتى همکارى با حزب توده را رها ساخت و صرفا به کارهاى وکالتى اشتغال ورزید. در سال 1325 قوام‏ السلطنه در مقابل حزب دموکرات پیشه‏ورى حزبى به نام حزب دموکرات ایران بنیاد نهاد و با اعتبارات سنگینى که با اخذ از ثروتمندان و یا فروش جواز صادرات و واردات تهیه شده بود به فعالیت پرداخت.  نراقى عضویت حزب را پذیرفت و مأمور تشکیل شعب آن در کاشان گردید. در انتخابات دوره پانزدهم نراقى از طرف حزب کاندیداى کاشان شد و سرانجام به وکالت مجلس شورایملى انتخاب گردید.

93fs__mg_5653.jpg

      عباس نراقی فرزند آقاعلی

وى در مجلس پانزدهم با اعتبارنامه دکتر احمد متین دفترى که به هنگام دستگیرى پنجاه و سه نفر وزیر دادگسترى بود و دستور تعقیب آنها را صادر کرده بود به مخالفت پرداخت.  از جمله اعتراضات وى به صلاحیت دکتر متین دفترى این بود که از چه رو او در 41 سالگى به نخست‏وزیرى رسیده است.

n3rg_180px-tudehpartycourtjustice1328.jpg

گروه ۱۴ نفری توده‌ای دستگیر شده که از زندان شهربانی به دادگاه می روند


عباس نراقى پس از پایان دوره پانزدهم دیگر براى ورود به مجلس فعالیتى نکرد و به همان کار وکالت دادگسترى مشغول گردید و در آن حرفه سرشناس و معروف و پرونده‏هاى زیادى براى دفاع به او ارجاع مى‏شد و طبعا حق‏ الوکاله‏ ها هم قابل توجه بود.

rwmn_للل.jpg


وقتى کانون وکلاى دادگسترى تشکیل یافت او به عضویت هیئت مدیره کانون انتخاب شد و چندى هم نیابت ریاست داشت. نراقى در کنار کار وکالت دادگسترى با چند تن از دوستان خود به تشکیل یک بانک خصوصى به نام تهران مبادرت نمود که خود نیز از سهامداران عمده بود در تشکیلات بانک تهران مصطفى فاتح به ریاست هیئت مدیره و مهدى لاله که یکى از پنجاه و سه نفر محکومین دوره رضاشاه بود به مدیر عاملى و عباس نراقى به عضویت هیئت مدیره و سرپرست امور حقوقى بانک برگزیده شدند.

sj7n_160px-tudehdemostalindeathtehran.jpg

تظاهرات حزب توده در تهران در اندوه مردن استالین اسفند ۱۳۳۱

پس از چندى ابتدا مصطفى فاتح و بعد مهدى لاله از بانک کنار رفتند. اختیارات کامل به عباس نراقى تفویض شد و با احراز سمت ریاست هیئت مدیره بانک در راهى که بانک از نظر اقتصادى و اجتماعى بایستى اتخاذ کند ممتاز شد و براى رونق بخشیدن به کار بانکى خویش از سرمایه‏هاى خارجى استمداد طلبید. عباس نراقى مردى دانشمند، بذال، متهور و از خانواده روحانى بود. از میانسالى صاحب ثروت شد و زندگانى مرفه و خوبى براى خویش تدارک دید.

4nr_180px-tudehpartyweapondepotdiscovered1.jpg

انبارهای اسلحه حزب توده که لو رفت

 

گاهى در تهران و زمانى در اروپا به استراحت و تفریح مى‏پرداخت. نراقى بعد از 1320 با مصطفى فاتح حزب همرهان را بنیان نهاد ولى حزب مزبور دوام زیادى نکرد. وى در جوانى با دختر سید هاشم وکیل پیوند زناشویى بست.



منبع : استخراج از کتاب شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران (جلد سوم)

 


توضیحات سلحشوران شهر نراق :




عباس نراقی در سن طفولیت و زیر هفت سال بوده که پدرش روحانی جلیل القدر حجت الاسلام آقا علی نراقی فرزند میرزا محمد حسین مجتهد نراقی از قهرمانان و مبارزان با ظلم و جور بر علیه نایبیان کاشان از جمله نایب حسین خان بوده که با توطئه عوامل خبیث این گروه یاغی سال 1331 قمری (104 سال قبل) به شهادت رسید

z1zd_fl17_24.jpg

               عباس نراقی


همسر عباس نراقی دختر مرحوم سید هاشم وکیل فرزند سید علینقی بود . در محل ورودی ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز ، مجسمه آقای سید هاشم وکیل نصب بوده که در جامعه وکالت همواره از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است .

http://www.sepehredalat.ir/admin/appimg/739cd74f-f2e0-4390-89cc-54ebdc4a9764.jpg

                                                                                                                                                                                                                                    سید هاشم وکیل

آقای سید هاشم وکیل سال 1265 شمسی(128 سال قبل) در شهر سامره عراق به دنیا آمد .
وی یکی از اعضای موسس کانون وکلای دادگستری ایران و از قدیمی ترین وکلای عدلیه بود و تحولاتی در کار وکالت دادگستری و استقلال کانون وکلا به وجود آورد . به عنوان وکیل پایه یک ، مشغول به وکالت شد و مدتی نیز وکیل مجلس شورای ملی بود .

oobp_180px-tudehpartyofficersorgmilitarycourt.jpg

   افسران توده ای در برابر دادگاه نظامی

آقای وکیل در سال 1334 قمری در تهران ازدواج کرد و ثمره آن یک پسر و چهار دختر است . دختران سید هاشم یکی همسر آقای عباس نراقی فرزند شهید آقا علی وکیل دادگستری و نایب رئیس کانون در ادوار گذشته و یکی هم همسر آقای مهدی نراقی رئیس اداره ثبت شرکت ها بود . داماد دیگر ایشان آقای مهندس باصری در سازمان برنامه و چهارمین دامادش آقای مهندس فتوحی در شرکت نفت مشغول بود .

oav8_page1-180px-mardom13581122.jpg

روزنامه مردم(ارگان حزب توده) روز دوشنبه ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۸

پسر آقای وکیل هم عضو شرکت بیمه بوده است .آقای سید هاشم وکیل ، پس از 84 سال روز جمعه سی و یکم خرداد ماه 1348 به علت سکته قلبی در تهران بدرود حیات گفت . عباس نراقی هم تاریخ 10 اسفند 1281 فوت نمود .

 

p12o_naragh_map3.jpg

۹۳/۰۳/۲۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook