سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

اولین خودروهایی که به شهر نراق وارد شدند

شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۳، ۰۴:۱۷ ب.ظ

+ اولین خودروی خریداری شده در شهر نراق متعلق به آقای محمد رضا خان یوسفی فرزند طوقان در سال 1327 شمسی(66 سال قبل) می باشد . نام این ماشین سواری پابدا و ساخت روسیه بود . راننده آن آقای اسکندر رمضانی فرزند علی اصغر مشهور به اسکندر علی اصغر بود که تصدیق(گواهینامه) پایه یک داشت .

vskr_url.jpg


راننده یوسفی را برای رتق و فتق امورات به اطراف نراق از جمله مزرعه رضاییه و حتی تا تهران انتقال می داد .

 
+
دومین خودرویی که در نراق پدیدار گشت اتوبوس بنزینی اداره پُست از سال 1328 شمسی(65 سال قبل) بود. مدل این ماشین شورلت و اتاق آن نسبتا چوبی بود . حرکت آن از محلات به نراق بود و در بازگشت مسیر در دلیجان متوقف و پس از سوار کردن مسافران به سمت دودهک و نهایتا شهر قم مسافرت می نمود .

186_زقغعهزبغ.jpg

راننده و صاحب این وسیله حاجی محمد تقی اهل محلات بود و هفت پسر زورمند داشت . در واقع این ماشین علاوه بر اینکه خدمات به مردم داشت به صورت اجاره ای پست این مناطق را هم جابجا می کرد .

 

+ سومین خودرو سال 1331 شمسی(62 سال قبل) توسط خانم مریم رزاقی فرزند صفر علی به رانندگی فرزندش حاج رمضان طالبی خریداری و در خط نراق به قم و تهران فعالیت می کرد .

kvf7_image8974.jpg

پارک اتوبوس حاج رمضان طالبی در زمین فوتبال شهر نراق که اکنون ساختمان کلانتری است .
هدایت الله رحمانی فرزند نصرالله در عکس مشهود است

 

این اتوبوس زمانی بود که اتوبوس های یک ریالی در تهران در حال جمع آوری بود و شرکت واحد قرار بود راه اندازی شود .

حاج رمضان طالبی طی مصاحبه ای اظهار نمود :

مادرم آن موقع در منزلش مغازه ای داشت که مایحتاج زندگی خود و فرزندان را از طریق کالا به کالا با کشاورزان تامین می نمود .

yxdn_image8757.jpg

                                                                                                                                                                                                                                                                 رمضان طالبی

اتوبوس را به قیمت 35 هزار تومان خریداری و این مبلغ از فروش دو باغ ؛ چندین راس از گوسفندان و مبلغ پنج هزار تومان قرض از محمد رضا خان یوسفی تهیه گردید .

                                                                                       8p8e_img_2155.jpg

اعتبار مادرم و دست کرم خان آنقدر زیاد بود که هیچ رسیدی و قبضی دریافت ننمود .

 

 + چهارمین خودرو سال 1338 توسط حاج رضا آعلی فرزند اسماعیل خریداری و در خط نراق به تهران مورد استفاده قرار گرفت.

 

اتوبوس حاج رضا تاریخ 5/5/1339 شمسی به رانندگی آقای ... اهل کاشان در محور نیزار- قم تصادف نمود و چهار نفر به این اسامی فوت نمودند :

1- احمد فاضلی(نراقی پور) فرزند ملا محمد قاضی دادگاه دفن در قبرستان شیخان قم

2- سعید نراقی پور فرزند احمد پسر شش ساله آقا احمد دفن در قبرستان نو قم

3- رضا شریفی فرزند ملا عباس دفن در قبرستان وادی السلام قم

4- علی یوسفی فرزند نصرالله دفن در قبرستان مسگرآباد تهران


عده ی دیگری از زنان و مردان شهر نراق نیز در این تصادف زخمی و مورد مداوا قرار گرفتند .

 

pnhr_gwimqjn81p2dwiybht9b.jpg

مرحوم حاج رضا آعلی

 

+ پنجمین خودرو تیرسال 1348 یک دستگاه اتوبوس با شراکت حاج رضا آعلی و حاج رمضان طالبی خریداری و در مسیر نراق - تهران برای استفاده عموم به کارگیری شد .  حاج علی محمد آعلی به نمایندگی از پدرش اختیار تام داشت . اتوبوس از مدل اُپی و بی دماغ بود و چهار دانگ حاج رضا و دو دانگ حاج رمضان سهم داشتند . این وسیله صفر کیلومتر از ایران خودرو و به قیمت 70 هزار تومان خریداری گردید که 40 هزار تومان نقد و 30 هزار باقیمانده به صورت قسطی پرداخت گردید .

zvmo_51630973941620052541.jpg

مرحوم حاج علیمحمد آعلی

+ ششمین خودرو سال 1349 یک دستگاه اتوبوس توسط حاج عباس عضایی فرزند ماشاءالله به رانندگی فرزندانش خریداری و در مسیر نراق تهران راه اندازی گردید . ابتدا اتوبوس با حاج رضا آعلی شریک بودند .

rn4z_sarhzs.jpg

مرحوم حاج عباس عضایی

 + سال 1340 خودروی جیب زرد رنگ ساخت آمریکا متعلق به آقای ابراهیم عضایی فرزند ماشاءالله از کاشان خریداری و در شهر نراق مورد استفاده همگانی قرار گرفت . در واقع اولین مدل ماشین سواری که برای استفاده عموم مردم وارد نراق شد همین ماشین آقا ابراهیم بود .

xrt7_6.jpg

   مرحوم ابراهیم عضایی

کربلایی ابراهیم قبلا چند سالی شاگرد اتوبوس مشهور کاشان به رانندگی عبدالله مفیدی بود . آن زمان که ماشینی وجود نداشته و مسافرت به شهرها کمتر صورت می گرفته این فعل باعث افتخار و خدمتگزاری به مردم باعث افتخار بوده است.  یک الی دو ماه بعد جیپ دیگری از مدل پیکاپ توسط آقای علیرضا علی اکبری فرزند شکرالله مشهور به علی عشقی باز از کاشان خریداری و به نراق انتقال داد .

o7n_evfdckub0kdmu32q4d8.jpg

 

                                                                                                                                             حاج علی اکبر علی اکبری

یک دستگاه دیگر از این نوع ماشین توسط علی اصغر طالبی فرزند حسین خریداری و همزمان به جابجایی بار و مسافر می پرداختند . بعدا مدل ایرانی این جیپ ها به شهباز مشهور شد .

آقای ابراهیم عضایی طی مصاحبه ای اظهار داشت :

محل پارک ماشینم در گاراژی در محله حصار آبراهیم بود . زمستان های سخت و دشوار دهه 40 و 50 در نراق با آتش و چراغ پریموس و ابزار دیگر یخ های رادیاتور را آب می کردیم تا ماشین روشن شود . جیپ ها با هندل که میله بزرگ آهنی بود روشن می شد . قبل از انقلاب اسلامی چند جوان متدین اهل مشهد اردهال در مدارس شهر نراق تحصیل می کردند و در بالاخانه حصار آبراهیم زندگی می کردند . وقتی ماشین روشن نمی شد این بندگان خدا را از خواب صبحگاهی بیدار کرده تا هندل بزنند و یا ماشین را هل بدهند . در عوض وقتی با من همسفر می شدند از آنان کرایه نمی گرفتم .

0xpu_یثفغف.jpg    w2vs_ثسفع.jpg

دو نفرشان به اسامی سید مجتبی حسینی تاریخ 21 خرداد 1360 و سید عباس حسینی تاریخ 20 اسفند 1361 در دفاع مقدس به شهادت رسیدند . تلاشم این بود که به مردم خدمت کنم فلذا گرایه ها را نمی گرفتم و یا کمتر حساب می کردم.

خیلی از جوانان نراقی که اکنون میانسال شده اند یادشان می آید که وقتی مثلا به دلیجان می رسیدیم از عقب ماشین پایین پریده و بدون اینکه کرایه بدهند می رفتند و من هم خجالتشان نمی دادم که چرا پول کرایه را نمی دهند . بعدا که کارمند اداره پست شدم این وسیله و ماشین های دیگرم برای انتقال پست مورد استفاده قرار می گرفت .سال 1351 تمام یا قسمتی از فیلم " گذر اکبر" به کارگردانی محمد علی زرندی و تهیه کنندگی محمد تقی شکرایی در بازار شمس السلطنه شهر نراق ساخته شد .

73na_5سث.jpg

بازیگرانی مثل رضا طایفه (بیک ایمانوردی) در نقش اکبر ؛ فرشته جنابی نمین در نقش مریم ؛ داود رشیدی حائری در نقش حبیب ؛ ایران دفتری در نقش مادر مریم ؛ یدالله شیراندامی در نقش یونس ؛ کبری(مهری) ودادیان ؛ سید حمزه در نقش سید حمزه ؛ توکلی ، ملک ، زهره ، سهراب ، علی دهقان ، محمد فرزین ، تقی نژاد ، محمود تهرانی ، تورج ، و... در این فیلم نقش آفرینی داشتند .

ko5t_image8710.jpg

مرتضی رادفر فرزند شکرالله در کنار رضا بیک ایمانوردی و دیگر عوامل فیلم سینمایی" گذر اکبر" در بازار شمس السلطنه شهر نراق - سال 1351

تهیه کننده و عوامل دیگر فیلم نزد من آمدند و گفتند ما نیاز داریم ماشین جیپ شما را به پشت کوه اُل نراق انتقال داده و از کوه شیب دار و زیبای شهرتان به پایین پرتاب و سکانسی را بازی کنیم . ماشین را دوست داشتم وقبول نکردم .

d26c_image8709.jpg

مرتضی رادفر فرزند شکرالله در کنار عوامل فیلم سینمایی" گذر اکبر" در بازار شمس السلطنه شهر نراق - سال 1351

  چون وسیله نقلیه کم بود آنها اصرار کردند که پول خوبی از بابتش می دهیم و هر چی دلت می خواهد از ماشین بردار . فقط ما نقش بازی کنیم کفایت می کند . از خیر پول گذشتم و از پیشنهادشان صرف نظر کردم .

wwm0_image8711.jpg

مرتضی رادفر فرزند شکرالله در کنار عوامل فیلم سینمایی" گذر اکبر" در بازار شمس السلطنه شهر نراق - سال 1351


آن زمان تمام مغازه های بازار شمس السلطنه نراق فعال بود و حتی یک مغازه هم بسته نبود و رونقی خوبی داشت . تقریبا اکثر مردم و خصوصا مغازه داران بازار مساعدت کردند تا فیلم گذر اکبر در شهر نراق ساخته شد . سکانس مهمی از فیلم در بازار و مشخصا حجره حلوا پزی متعلق به تاجر نراقی ماشاءالله عضایی بازی شدیکی از کاربران محترم به نام آقای غفاری مطالب دیگری در خصوص اولین خودروهایی که به شهر نراق آورده شد و یا تردد داشته اند را متذکر گردیده که ضمن تشکر از ایشان عینا نوشته می شود :

1- ماشین سرویس کاشان دلیجان ابتدا مینی بوسی بود که به آن کامونکار می گفتند به رانندگی آقامرتضی که اهل کاشان بود وبعدها داماد خانم حلیمه سوداگر فرزند سیدآقا شد

2-  سواری دوج طوسی رنگ مربوط به حاج احمد خان امینیان حوالی سال 1332 که با آن معمولا هفتگی به محل کارش در شهرستان محلات می رفت .

3- سواری اُپل مشکی رنگ مربوط به آقای حسینعلی طبیب زاده حدود سال 1335بود . طبیب زاده کارمند بانک ملی شهرستان دلیجان بود و با اُپل شخصی اش از نراق به محل کارش می رفت.

4- سواری شورلت آبی رنگ مربوط به غلامحسین خان نراقی حدود سال 1339بود .

سایت سلحشوران شهر نراق

۹۳/۰۴/۲۱
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook