سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

بین سال های 1356 تا 1357در دبیرستان حاج عباس معصومی نراق همگام با مردم فعالیت انقلابی داشتند . در اعتصاب دبیرستان به درخواست یکی از انقلابیون به نام علی رعیتی راد نقش داشتند . انقلاب اسلامی به رهبری آیت الله سید روح الله خمینی(ره) در بهمن 1357 پیروز شد .

26kp_یادواره_(10).jpg

 

13-14  نفر بودند که در دبیرستان همدیگر را پیدا کرده و فعالیت هایشان را مستمر ادامه دادند . مهر ماه 1358 که سال تحصیلی جدید آغاز شد انجمن اسلامی را راه اندازی کردند .کتابخانه دبیرستان که برایشان از اهمیت برخوردار بود را مجددا بازگشایی و کتاب های مضره را پاکسازی کردند . فعالیت های موثر و خوبی در کنار درس و مشقشان داشتند . آنان نخبه تحصیل بودند و در سطح استان مرکزی بالاترین معدل را داشتند .

xhcy_image2861.jpg


5 آذر 1358 به فرمان رهبر کبیر انقلاب بسیج مستضعفین تشکیل شد و آنان نیز خود را بسیجی یافتند . سال سوم و چهارم دبیرستان بودند که 31 شهریور 1359 ارتش عراق به مرزهای ایران تجاوز نمود . این عده ای بسیجی و افکار بسیجیان در سر داشتند ولی هنوز مقری برایشان وجود نداشت .

qe3b_گلزار11.jpg

اواخر آذر ماه 1359 در میدان اصلی شهر نراق کتابفروشی به نام " شهید مطهری" را راه اندازی نمودم که پاتوغ عده ای از این جوانان پاکسرشت بود . مطیع رهبر و ولایت بودند و بر این اساس پایان سال تحصیلی و کلاس را رها و به ندای رهبر لبیک گفتند و اولین اعزام جبهه آنها شکل گرفت و در پدافندی " عملیات فرمانده کل قوا خمینی روح خدا " به مناسبت عزل سید ابوالحسن بنی صدر از فرماندهی کل قوا حضور داشتند .

 eii9_image2838.jpg

 چهل و پنج روز از تاریخ 29/2/1360 لغایت 1/5/1360در کنار ما در انرژی اتمی و سه راه دارخوین حضور داشتند . اسامی داوطلبین اعزام جبهه عبارت بودند از :

1- سید غلامرضا باشی فرزند سید علی(شهید)

2- ابوالفضل بیابانگرد فرزند حسینعلی(شهید)

3- مهدی عباسی فرزند غلام محمد(شهید)

4- محمد رضا رمضانی فرزند غلامعلی(شهید)

5- محمد رضا بخشی فرزند عباس(شهید)

6- عباس رمضانی فرزند حسن(شهید)

7- مظاهر لطفی فرزند محمد(شهید)

8- پاسدار کاظم محمودی فرزند علی (شهید)

9- قدرت الله کمره ای فرزند رمضان (شهید)

10- پاسدار محمد(غلام) ابوالحسنی فرزند عزت الله(جانباز)

11- پاسدار مصطفی قجری فرزند رمضان

12- عباس باقری فرزند حسینعلی(آزاده جانباز)

13- مهدی جعفری فرزند علی(جانباز)

14- غلامرضا قجری فرزند حیدرعلی(جانباز)

15- احمد غریبی(طاهری نژاد) فرزند سلطانعلی

 

3r0t_گلزار2.jpg


وقتی بازگشتند هر روز در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات بودند و تقاضای مقر و امکانات برای فعالیت هایشان داشتند . ما متعجب از آن همه شور و عشق بودیم .چند مکان مثل کتابخانه ولیعصر(عج) که جنب مسجد جامع بود(اکنون تخریب شده) و مسجد حاج تیموری و... را پیشنهاد دادند که ما پس از بررسی متوجه شدیم برای کار و حضور آنها کوچک هست .

we2s_39900495.jpg

 نهایتا درمانگاه بلا استفاده دکتر صفایی پیشنهاد شد که ما با مسئولین امر وارد صحبت شدیم که توجه لازم صورت نگرفت . سرانجام با اذن سید هاشم فراهانی فرمانده سپاه پاسداران محلات وارد عمل شدیم .

yd3s_img_1407.jpg

 بنده جانشین سردار احمد نیکویی در واحد روابط عمومی بودم . رفتم چندین قبضه اسلحه ام یک و ژ 3 از پاسدار غلامعلی عطاالهی مسئول تسلیحات سپاه محلات دریافت کردم و تاریخ 10/5/1360 با پاسدار حجت الاسلام حیدر زهرابی(ظهرابی) از مسئولین آموزشی و یکی دو پاسدار محلاتی با یک دستگاه پیکان آبی رنگ وارد نراق شدیم .

7smw_wdqeznztewt4iq3kc1.jpg

 از طرفی دو پاسدار نراقی آقایان مصطفی قجری و حسین نباتی هم در جمع بسیجیان در زادگاهشان حضور یافته و نهایتا دوستان از طریق قوه قهریه زنجیری که به دور درب بسته شده بود را شکسته و وارد ساختمان بلا استفاده درمانگاه و قبرستان عمومی شهر شدند .

 همانگونه که بسیجیان سرگرم پاکسازی و تمیز کردن فضا بودند درب صندوق عقب پیکان را باز کرده و یک قبضه ام یک خالی از شانه و فشنگ را به بسیجی مهدی جعفری دادم و گفتم تو برو جلوی درب ساختمان و نگهبانی بده و از نیروها محافظت داشته باش و به بقیه نیز گفتم اینم پایگاه ستادتان .

e475_czin5bdhxjmim5rntnr.jpg


خیلی خوشحال بودند و برای پیشبرد اهداف خود احساس غرور می کردند .واقعا پایگاه بسیج را از خانه و مدرسه خود بیشتر دوست داشتند و بسیج را مدرسه عشق می نامیدند . وقتی دبیرستان تعطیل می شد به جای منزل به ستاد می رفتند.
صورت جلسه ای تنظیم کرده و به امضای دوستان و مسئولین به امضا رسانده شد که تا مدتی قبل نسخه ای از این ورق را در اختیار داشتم . آن مقطع ستاد ناحیه مقاومت نراق زیر نظر بسیج شهرستان محلات و آنان نیز زیر نظر سپاه پاسداران قم اداره می شد .

8es_img_3146.jpg

هماهنگی صورت گرفت و پاسدار علیرضا خراسانی اهل محلات به عنوان اولین فرمانده ستاد مقاومت بسیج نراق با حکم فرماندهی معرفی گردید . امام جمعه شهر نراق آن موقع آیت الله سید محمد باقر موسوی همدانی مترجم تفسیرالمیزان فی تفسیر القرآن ( تفسیر المیزان) بود .  آقای موسوی رابطه خوبی با بسیجیان داشت و بیشتر ترجمه تفسیر المیزان را در پایین مسجد جامع بر روی کاغذهای چکنویس می نوشت تا بعد تایپ گردد .

byf4_64720614203988032943.jpg

چهل روز بیشتر طول نکشید که مجددا طی فرامین رهبر دومین اعزام آنها از تاریخ 09/08/1360 لغایت 9/11/1360 به مدت 90 روز از طریق بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات صورت گرفت .

 

1- سید غلامرضا باشی فرزند سید علی (شهید)

2- محمد رضا بخشی فرزند عباس (شهید)

3- محمد رضا رمضانی فرزند غلامعلی (شهید)

4- عباس رمضانی فرزند حسن (شهید)

5- ابوالفضل بیابانگرد فرزند حسینعلی (شهید)

6- مصطفی طالبی فرزند حسین (شهید)

7- مظاهر لطفی فرزند محمد (شهید)

8- قدرت الله کمره ای فرزند رمضان (شهید)

9- قاسم جعفری فرزند ابراهیم (شهید)

10- مهدی عباسی فرزند غلام محمد (شهید)

11- عبدالله محمودی فرزند علی (شهید)

12- مندعلی نباتی فرزند حسین (شهید)

13- عباس باقری فرزند حسینعلی (آزاده جانباز)

14- احمد ابوالحسنی فرزند عزت الله (آزاده جانباز)

15- مظاهر پیشه ور فرزند حسین (جانباز)

16 - حسین حیدری فرزند محمد علی (جانباز مرحوم)

17- قاسم آقاحسینی فرزند رضا (جانباز)

18- حسین آقاحسینی فرزند رضا

19- محمود حسینی فرزند سلطانعلی

20- احمد خسروی فرزند قنبرعلی

21- مسلم مرادی فرزند نصرالله (مرحوم)

22- عباس ترابی فرزند فتح الله

23- پاسدارغلامرضا قجری فرزند حیدرعلی (جانباز)

24- پاسدار محمد ابوالحسنی فرزند عزت الله مشهور به غلام (جانباز)

25- پاسدارحسین نباتی فرزند مندعلی (جانباز)

 

ay9z_img_3140.jpg

در طول جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بسیاری از هسته اولیه تشکیل دهندگان بسیج نراق به شهادت رسیدند و یکی از آنان نیز مرحوم شد و چند نفر باقیمانده هم آزاده و جانباز می باشند . اینان مطیع امام خمینی(ره) بودند و تبعیت از ولایت داشتند و زمانی ولی امر فرمان می داد سر از پا نمی شناختند . جان بر کف گرفتند و راهی جهاد شدند . این بالاترین هنر امام راحل و انقلاب بود که جوانانی اینگونه تربیت شدند . آنان ابهت ابر قدرت ها را به سخره گرفتند . شرق و غرب را پشت سر نهادند .

trtc_33130744906936299788.jpg

 

آنان کاری کردند که امام خمینی(ره) در وصفشان فرمود : اینان ره صد ساله را یک شبه طی کردند ؛ از خداوند می خواهم مرا با بسیجیانم محشور گرداند  .  رهبر عزیزمان امام خامنه ای این خلف بر حق امام راحل برای همه ما در این دوران فرمودند : با این ستاره ها راه را می توان پیدا نمود .شهیدان نراق تا ابد همچون فانوس دریایی راهنما و هدایت گر هر انسان سعادت طلب می باشند .


درود و صلوات خداوند بر شهیدان گلگون کفن شهر نراق که آبروی زادگاهمان هستند .

 

 

 mend_96884565519435745306.jpg

 

محمد(غلام) ابوالحسنی فرزند عزت الله اهل شهر نراق 31/03/1392

۹۳/۰۴/۲۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook