سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 


تلاش های موثر و پی گیر سلحشوران شهر نراق و رایزنی های مختلف یکسال و اندی باعث شد به نتایج در خور تحسین در خصوص کتابخانه فاضلین نراق دسترسی پیدا کنیم . منزل پدری ام روبروی ساختمانی بود که به آن خانه آقا می گفتند .

1.jpg

محصل که شدم نام ملا احمد و ملا مهدی و مشاهیر دیگر نراق برایم ملموس شد . سال ها بود موضوع چمدان گران بهای مملو از کتاب های فاضلین نراقی در منزلشان شهر نراق به گوشم می خورد .

یکی دوسالی که مشغول تحقیق میدانی از زندگی عالم ربانی مرحوم حجت الاسلام آقا حسین فاضلی فرزند ملا محمدرضا و خاندان فاضلین نراقی هستم توجه ام معطوف به این مسئله مهم گردید و در کنار اقدام های فرهنگی به موضوع مهم کتاب های با ارزش و کمیاب این خانواده نیز پرداختم .افراد مختلف در نراق و تهران را دیدم و هر کدام سر نخی را ارائه دادند که بعضا رهگشا بود .

سه نمونه اش را بازگو می کنم :

دوست خوبم اکبر قجری گفت : " یار غار من غلامرضا قجری(شهید( در کشاکش انقلاب 1357 در منبت کاری آقای میرزاعلی کمره ای در منزل آقا و یا همان منزل فاضلین نراقی کار می کرد . همیشه یک چمدان بزرگ توی اتاق محل کارشان نظرم را جلب میکرد که قفلی روی آن زده بود . روزی از سر کنجکاوی درب چمدان را باز کردیم که مملو از کتابهای قدیمی ؛ خطی و نفیس بود و درب را بسته و قفل را به حالت اولیه در آوردم ."

2.jpg

                                                                                                                                                                                                                                                       نمایی از منزل فاضلین نراقی


آقای حاج سید حسین هاشمی گفت : " روزی با آقا حسام نراقی پور صحبت کتاب های گران بهای نیاکانش شد که از فحوای کلامش مشخص بود که اوایل انقلاب قسمتی از کتاب ها را به یکی از کتابخانه ها داده است"


دوست جدیدم آقای محمد نراقی پور فرزند احمد گفت: " در منزل پدری و پدر بزرگم که از روحانیون طراز اول منطقه بودند کتاب های فاضلین در طاقچه ها و اطراف در حال مطالعه بود و کتاب ها آن روزها نفیس بودند چه برسد به حالا .

 

خداوند اراده ای در وجودم نهاد که مایوس نباشم و لذا باز ملاقات با افراد در دستور کار قرار گرفت . همگان حوصله شنیدن سختی های پیش رو را ندارند که بیشتر موشکافانه توضیح دهم ولی طعنه ها و تمسخرها و تحقیرهای نیروی خودی هم نتوانست روحیه ام را از بین ببرند تا اینکه به راز و نیاز همیشگی متوسل شدم .

3.jpg

              فاضلین نراقی

از مرگ هراسی ندارم و همیشه آماده ام ولی این مدت که نویدی از روشن شدن موضوع تلفنی به من اعلام شد از خدا خواستم اجلم را به تاخیر بیاندازد تا این مطلب حائز اهمیت را به سرانجام برسانم . خداوند متعال یک جوان خوش خُلق و خوش خَلق و خوش بصیرت و با فرهنگ را سر راهم قرار داد . ابتدا تصورم منفی بود که یک جوان گره از مشکلات بزرگم مرتفع کند و گفتم سن او هم کفاف نمی دهد . از قضا کلید حل مشکل در دستان توانمند ایشان بود . آقای مهندس کامران نراقی پور فرزند حسام الدین متولد 1354 و کمتر از 40 سال سن دارد . ایشان یکی از دو پسر آقا حسام می باشد که با پشتکاری که دارد هم در حد تخصص کاری و هم در تحصیلات عالی موفق می باشد .

4.jpg

                                                                                                                                            کامران نراقی پور

در ملاقات با وی بزرگوارانه اعلام همکاری نمود برای پیشرفت های علمی و فرهنگی نراق همت می گمارم و اسناد کُهن و یا ردِ اسناد پُر رمز و راز و خصوصا قسمتی از لیست کتاب های فاضلین نراقی را در اختیار قرار داد که به مرور به آگاهی همشهریان و طالبان علم و فرهنگ قرار خواهیم داد .

آقا کامران اظهار داشت پدرم آقا حسام الدین دغدغه کتاب های موجود در منزلمان را داشت که از بین می رود و زحمات طاقت فرسای علما از جمله ملا احمد و ملا مهدی نراقی و نوادر دهر هدر می رود . به این منظور برای رایزنی و نحوه استفاده از کتاب ها با علما و روحانیون قم مطرح کرد و حتی استعلامی از آیت الله حسینعلی منتظری نمود و یکی دوبار من را در سنین سیزده سالگی همراه خود به قم برد .

5.jpg

    مرحوم حسام الدین نراقی پور

سرانجام حجت الاسلام دکتر سید محمود مرعشی نجفی فرزند آیت الله سید شهاب الدین که علاقه وافر به علوم رجال، انساب، کتابشناسی و نسخه شناسی، مطالعات کتب و رسایل قدما و متأخران در این رشته ها دارد با درایت کامل به شهر نراق آمد و به همراه یک کارشناس زبده شروع به لیست برداری کردند تا کتاب های نفیس و کمیاب و ارزشمند داخل چمدان رویایی فاضلین در کتابخانه بزرگ آیت الله سید شهاب الدین مرعشی مورد استفاده قرار بگیرد .

6.jpg

                                                                                                                         حجت الاسلام دکتر سید محمود مرعشی نجفی

دکتر سید محمود در زمینه کتابشناسی؛فهرست نویسی و جمع آوری نسخ خطی و چاپ آنها ؛ لوح تقدیر کتابشناسی برجسته کشور را در سال 1374 دریافت کرده است . بعضی از کتاب ها به قدری کهنه و قدیمی بودند که با دست امکان جابجایی نبود و مجبورشدند با پَنس ورق بزنند . آنچه که به یاد دارم قریب 120 جلد کتاب لیست برداری شد که دکتر مرعشی مرتب می گفت این کتاب ها نفیس ؛ کمیاب و نادر هستند و اگر به دادشان نرسیم از بین می روند . او آقا حسام را دعا می کرد که خدمت بزرگ علمی و فرهنگی و تاریخی به جهان اسلام می نماید .

7.jpg
برای اینکه مردم نا آگاه قضاوت های ناعادلانه نکنند به اطلاع می رسانم به ضرس قاطع فروش هر جلد آن کتاب ها بهترین شرایط برای زندگانی آقا حسام را مهیا می کرد ولی حاضر نشد این نسخ گران بها و خطی که بعضی از آنها فقط همان یک نسخه می باشد از کشور خارج و در موزه های واتیکان در رم ایتالیا ؛ موزه بریتانیا و یا موزه لوور فرانسه در اختیار طالبان تاریخ و تمدن ایرانیان از جمله نراقی ها قرار بگیرد .

سند اول :


تاریخ 05/12/1368 آقای حسام الدین نراقی پور فرزند احمد از شهر نراق نامه ای همراه با لیست کتاب های خطی و نایاب به آیت الله العظمی حسینعلی منتظری فرزند علی (1301 1388) در قم نوشتند و نسبت به کتاب های فاضلین و سایر مولفین دینی استعلام و ادای تکلیف نمودند:

حضور مبارک مرجع تقلید حضرت آیت الله العظمی منتظری دامت اقباله

توقیرا (احترام وتعظیم)

با تقدیم فهرست کتب خطی و یک نسخه دست نوشته اجدادی خود به استحضار میرساند ؛ این کتب نفیس حدودا 250 سالست در خانواده ما بدون استفاده باقی مانده است و برخی از آن به مرور زمان از بین رفته و برخی تا کنون چاپ و تکثیر نگردیده است .

از آنجائیکه نه اینجانب استطاعت مالی و توان چاپ و تکثیر آن را دارم و به مرور از بین خواهد رفت که خود خلاف عقل و منطق است و از آنجائیکه منزل اجدادی در نراق که 275 سالست بنا گردیده از حیز انتفاع خارج و ویران گردیده است لذا اینجانب متولی و اولاد ذکور ارشد تصمیم بر این دارم کتب مذکور را به یکی از مراکز معتبر از قبیل کتابخانه آستان قدس رضوی یا کتابخانه ملی بفروشم و از محل آن در ترمیم خانه موروثی حتی کتابخانه ای در خور استفاده اهالی ایجاد نمایم . گرچه از فروش آن به سایر افراد مانع و رادعی در کار نیست ولی هدف خارج نشدن آن از مملکت و غیره می باشد . حالیه تصمیم گرفتم نظر مبارک را جویا سپس در این مورد قیام و اقدام نمایم .


با تشکر و سپاس فراوان حسام الدین نراقی پور 5/12/1368

===-===

پاسخ آیت الله حسینعلی منتظری به نامه آقا حسام الدین نراقی فرزند احمد در شهر نراق

باسمه تعالی

پس از سلام ؛ اگر واقعا کتب مزبوره مورد استفاده ورثه نیست و در معرض تلف شدن می باشد لازم است به جایی مثل کتابخانه آستان مقدس رضوی علی مشرفها السلام منتقل شود تا محفوظ بماند و خدای ناکرده از کشور خارج نشود و آستانه مقدسه هم از وجوهی که قابل انطباق بر تاسیس کتابخانه عمومی در نراق باشد پولی در اختیار شما که متولی هستید قرار دهد و شما هم در تاسیس کتابخانه مفید عمومی برای ورثه و هم اهالی محل اقدام نمایید .


انشاءالله موفق باشید . مُهر حسینعلی منتظری 6/12/1368

 

===-===

سند دوم:


فهرست کتب خطی در فقه و اصول و منطق و حکمت و تفسیر و عرفان و غیره مابین آقا حسام الدین نراقی پور و کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی لیست گردیده که توسط وبلاگ سلحشوران شهر نراق برای سهولت خوانندگان به روز گردید . یعنی مولف با تاریخ های تولد و فوت و همچنین خلاصه کوتاهی از کتاب ها اشاره می گردد .


لیست کتاب های تحویلی با توضیحات سلحشوران شهر نراق


1- کتاب عواید الایام از مرحوم ملا احمد نراقی قدس سره به خط پسر خواهر نامبرده در سال 1247 قمری مربوط به حدود 161 سال قبل که نسخه ای کمیاب و عالی می باشد .

10.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب عواید الایام مجموعه ای از مسائل و قواعد فقه و اصول است و آن گونه که خود مؤلف در آغاز تذکر می دهد این نوشتار جهت حضور ذهن و با هدف یادداشت یافته های علامه ملا احمد از فقه و اصول و به مرور زمان نگارش یافته است. کتاب فوق دارای 88 عائده است به همین خاطر نام «عوائد الایام» بر آن نهاده شده . ملا احمد نراقی در یکی از عائده های آن به طور مستقل به بحث ولایت فقیه می پردازد که تا آن وقت هیچ یک از فقیهان عظام به این سبک از آن بحث نکرده بودند.


2- قباله قرآن و پاسخ به برخی علماء زمان ملا محمد مهدی ابن ابی ذر نراقی(مشهور به فاضل نراقی) در 1201 قمری مربوط به حدود 207 سال قبل ممهور به خط و مُهر ملا محمد مهدی نراقی .


3- رساله مرحوم ملا محمد محسن فیض کاشانی فرزند مرتضی(1007 1090 هجری) که تاکنون دو رساله آن چاپ و منتشر نگردیده در 1073 قمری مربوط به حدود 335 سال قبل ممهور به مُهر ملا محمد مهدی ابن ابی ذر نراقی می باشد .

11.jpg


4- کتاب انیس الحکماء در منطق و حکمت از علامه ملا محمد مهدی ابن ابی ذر نراقی . این کتاب نفیس تا کنون چاپ نگردیده است .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب "انیس الحکما" از آخرین تألیفات علامه محمد مهدی نراقی به شمار مى‏آید . این اثر براى اهل معقول و فلاسفه نوشته شده و شامل امور عامه و قسمتى از طبیعیات مى‏باشد که در کتب فلاسفه عنوان مى‏شود.

5- کتاب مفتاح الاحکام از مرحوم ملا احمد نراقی در 1228 قمری مربوط به حدود 180 سال قبل . این کتاب نسخه اصلی است و به خط برادر بزرگ ملا احمد به نام ملا ابوالحسن نراقی نوشته شده است .

12.jpg

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب مفتاح الاحکام آخرین تألیف ملا احمد نراقى است که در بردارنده گزیده نظریات او در زمینه اصول فقه و خلاصه کتاب‌هاى اصولى اوست . این کتاب به طور خلاصه و کوتاه، قاعده‌های کلی علم اصول را آموزش می‌دهد، از این‌رو شایسته است به عنوان کتاب درسى مرحله سطح در حوزه‌هاى علمیه مورد توجه قرار گیرد . چاپ اول کتاب در سال 1388 به زبان فارسی از سوی موسسه بوستان کتاب چاپ و منتشر یافته است .


6- کتاب لوامع در فقه نسخه اصلی از ملا محمد مهدی ابن ابی ذر نراقی که خود مولف با خط خود اصلاحاتی در آن نموده و نسخه منحصر بفرد می باشد در سال 1203قمری و مربوط به حدود 205 سال قبل است .

http://www.ahl-ul-bayt.org/site/0/multimedia/image/15395_mehdi.naraghi.jpg

       ملا محمد مهدی نراقی

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب لوامع الاحکام فی فقه شریعه الاسلام اثر علامه ملا محمد مهدی نراقی به زبان عربی توسط مجله حوزه در شهر قم چاپ گردیده است .

 

7- کتاب الصوم در فقه به فارسی که نام دیگرش زینت العباد و کتاب نفیسی است و تاکنون (مهر 1393) چاپ و توزیع نگردیده اثر از ملا محمد مهدی نراقی مربوط به حدود 250 سال قبل می باشد.


8- کتاب خطی در فقه و عرفان مشتمل از چند رساله که چند رساله آن تاکنون منتشر نشده است . اثر مرحوم سید کاظم رشتی فرزند قاسم(1212 1259 قمری) در 1259 قمری و مربوط به حدود 149 سال قبل می باشد.


9- کتاب خطی به نام شرح تجرید که در خصوص اصول و کلام و ممهور به مُهر ملا محمد مهدی ابن ابی ذر نراقی در سال 1115 قمری مربوط به حدود 293 سال قبل می باشد . مولف سرح تجرید مرحوم علاءالدین علی بن محمد سمرقندی معروف به ملا علی قوشچی(782 خورشیدی 853 خورشیدی) از علمای اهل سنت می باشد و این کتاب نسخه ممتازی است که به خط محمد رضا بن محمد معصوم رضوی حسینی از علماء قرن 12 نوشته شده .


10- کتاب خطی " شفاء " اثر ابو علی حسین بن عبدالله بن سینا مشهور به ابو علی سینا( 370 428 قمری) در خصوص فلسفه و منطق مربوط به حدود 400 سال قبل می باشد .

11- کتاب نفیسی به نام ارشاد اثر محمد بن محمد بن نعمان ملقب به شیخ مفید(336 قمری 413 قمری) در مناقب ائمه از قرن 11 . نسخه ممتازی است و ممهور به مُهر ملا محمد مهدی نراقی است .

13.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

ترجمه عربی به فارسی کتاب ارشاد شیخ مفید (ره) در مورد سیره ائمه اطهار (ع) است. در این کتاب فضایل و مناقب ائمه معصومین و حوادث مهم زندگی ایشان به تصویر کشیده شده است.  قضاوت‏های حضرت علی (ع)، شجاعت‏های علی در جنگ‏های صدر اسلام، گزیده‏ای از سخنان امیرالمومنین در مورد مسایل اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، جایگاه علی نزد خداوند و برتری آن امام بر دیگران شرح احوال و کرامات و ابعادی از شخصیت علمی و معنوی امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع)، امام صادق (ع)، امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام جواد (ع)، امام هادی (ع)، امام حسن عسگری (ع) و امام مهدی (عج) در قالب نقل روایات و حکایاتی از ایشان از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب است . ناشر کتاب سرور و در سال 1390 چاپ گردیده است .

12- کتاب خطی به نام قبسات اثر مرحوم میر محمد باقر بن شمس الدین محمد استرآبادی الاصل ملقب به میر داماد(970 1041 قمری) در فلسفه از قرن 11 قمری مربوط به حدود 300 سال قبل است . نسخه ممتاز و ممهور به مُهر ملا محمد مهدی نراقی می باشد .

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب قبسات به حادث یا قدیم بودن عالم پرداخته است. این کتاب شامل ده قبس و هر قبس مشتمل بر چند ومضه و هر ومضه حاوی چند ومیض می‌باشد. این تقسیم‌بندی را می‌توان چنین تفسیر کرد که قبس به ‌منزله باب و ومضه در حکم فصل و ومیض در حکم بند یا غیر آن است . قبسات جمع قبس، به معنای پارۀ اخگر، برداشتی است از آیۀ لعلّی آتیکم منها بقبس یا آتیکم بشهاب قبس

13- کتاب شرح لمعه اثر زین الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی ملقب به شهید ثانی(911 966 قمری) در فقه از سال 1123 قمری مربوط به حدود 286 سال قبل می باشد و دارای حواشی عالی و کتاب کم نظیری است .

14.jpg

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب شرح لمعه شهید ثانی در خصوص حدود کفارات نذر قضا شهادتات وقفعطیه زکات خمس روزه حج جهاد غصب لقطه احیاء موات صید و ذباحه اطعمه و اشربه ارث وصایا نکاح و ... به رشته تحریر درآمده است .

14- تفسیر قرآن خطی که اواسط آن بسیار کهنه و قدیمی است و شاید مربوط به قرن هفتم هجری باشد .
15-رساله عملیه به فارسی در طهارت و غسل از سال 1237 قمری مربوط به حدود 171 سال قبل می باشد .
16- شرح هدایه ملاصدرا با حواشی در 1145 قمری مربوط به حدود 263 سال قبل .


توضیحات سلحشوران شهر نراق

شرح" هدایت الحکمه " به قلم اثیرالدین مفضل بن عمر ابهری(.- 660 قمری) حکیم قرن هفتم هجری کتابی است با موضوع منطق و حکمت اسلامی که شرح‌های زیادی بر آن نوشته شده است.

15.jpg

شرح صدرالدین محمدبن ابراهیم قوام شیرازی (980 1045) مشهور به ملاصدرا و صدرالمتالهین بر این کتاب یکی از مهمترین این شروح است. شرحی که ملاصدرا بر الهدایة الأثیریة نوشته یکی از آثار مهم ملاصدرا در زمینه منطق و حکمت و تفسیر به شمار می‌رود .

17- کتاب خطی به نام منازل السائرین در تهذیب اخلاق و عرفان که کتاب نفیس و کمیابی است از انصاری هروی مشهور به خواجه عبدالله انصاری از قرن هشتم در سال 751 قمری مربوط به حدود 657 سال قبل و شرحی از ملا محمد مهدی نراقی بر آن نگارش شده است .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " شرح منازل السائرین " شرح سیر و سلوک یا عرفان عملی، شیخ الاسلام ابو اسماعیل عبدالله بن ابی منصور محمد ( 396 481 قمری) ملقب به خواجه‌ عبدالله انصاری است . چاپ اول کتاب سال 1389 توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل عرضه گردیده است . شرحی از علامه ملا محمد مهدی نراقی بر این کتاب وجود دارد .

18- کتاب خطی به نام معالم اثر شیخ محمد بن حسن حُر عاملی ملقب به حُر عاملی فرزند شهید ثانی در اصول از قرن دهم در سال 1094 قمری نوشته شده و مربوط به حدود 314 سال قبل است . این کتاب کمیاب و نفیس می باشد .


16.jpg

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " معالم " اثری از شیخ حسن فرزند شهید ثانی دربارهٔ اصول فقه است که بیش از 300 سال قبل نگاشته شده و به عنوان اولین کتاب درسی شیعیان در مورد علم اصول فقه به طلاب آموخته می‌شد که بعدا کتاب های دیگر جایگزین شد . معالم از یک مقدمه و دو قسمت مهم اصول و فقه تشکیل شده بود .


19- کتاب خطی در فلسفه و کلام از 1054 قمری مربوط به حدود 354 سال قبل ممهور به مُهر ملا محمد مهدی نراقی اهل نراق . این کتاب به خط سید عبدالله قادر رفائی حسینی که در مکه از نسخه اصلی کتاب اثبات الواجب میر نظام الدین احمد بن ابراهیم دشتکی شیرازی(. 1015 قمری) از علماء قرن 11 استخراج گردیده و کتاب منحصر بفردی است و کمیاب .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

, خط نسخ,در مکه از روی نسخه شمس الدین حسین بن محمد شیرازی که در ماه رجب 1048 از نسخه مؤلف نوشته بود،عناوین شنگرف،روی برگ اول تملک مرتضی بن روح الامین مختاری حسینی به تاریخ پنجشنبه 17 ربیع الثانی 1105 و تملک محمد مهدی بن ابی ذر نراقی با مهر بیضوی «المهدی من هدایت» و وقفنامه کتاب به تاریخ 1201 دیده می شود.
17.jpg
20- کتاب خطی به نام تهذیب در علم و اصول اثری از ابو منصور جمال الدین ؛ حسن بن یوسف بن مطهر حلی(648 726 قمری) ملقب به علامه حلی در 1227 با حواشی مربوط به حدود 181 سال قبل می باشد که در سال 1380 توسط موسسه امام علی علیه السلام در لندن چاپ شده است .

21- شرح العبادی اثری از ابو منصور جمال الدین ؛ حسن بن یوسف بن مطهر حلی(648 726 قمری) ملقب به علامه حلی علامه .
22- کتاب خطی از کتب مبانی بیان حاشیه خطایی در سال 1230 قمری مربوط به 178 قبل ممهور به مُهر و خط ملا محمد مهدی نراقی اهل نراق می باشد .

23- کتاب " مصفاة الاشباح و مجلاة الارواح " از نورالدین پسر برادر مرحوم فیض کاشانی درقرن 11 قمری . این کتاب کمیاب و تاکنون چاپ نشده و بسیار نفیس و با ارزش می باشد و منحصرا یک نسخه آن گویا در کتابخانه دانشگاه تهران موجود است و ممهور به مُهر ملا محمد مهدی نراقی می باشد .


توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب نفیس و نایاب " مصفاة الاشباح و مجلاة الارواح " سال 1367 از کتابخانه فاضلین نراقی توسط آقا حسام الدین نراقی پور از شهر نراق تحویل کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی شد.

18.jpg

شیخ محمد بن مرتضی معروف به نورالدین کاشانی از علمای قرن دوازدهم هجری ؛ شاگرد و برادر زاده ملا محمد محسن فیض کاشانی فرزند مرتضی ملقب به فیض کاشانی(1007 1090 قمری) بوده و نورالدین اخباری هم مشهور است .با توجه به اهمیت و ضرورت شناخت این بزرگواران و تصحیح کتب خطی و ارائة آن به جامعة فرهنگی به شرح حال مختصر ایشان و معرفی و تحلیل محتوایی نسخة خطی ارزشمند و کم نظیر کتاب مصفاة الاشباح و مجلاة الارواح موسوم به کتاب تفکر از آثار این عالم ربانی توسط آقای حسنعلی آقابابائیان تصحیح کردیده و در دو فصلنامه علمی پژوهی فلسفه و کلام شماره 81 مربوط به پاییز و زمستان سال 1387 به طالبان علم عرضه داشته است .

 

24- کتاب خطی از ملا محمد محسن فیض کاشانی فرزند مرتضی ملقب به فیض کاشانی(1007 1090 قمری) شامل حج به طور کامل با حواشی عالی در سال 1100 قمری مربوط به حدود 318 سال قبل و خط خود مرحوم فیض کاشانی در آخر آن آمده است .

25- کتاب خطی به نام کشف اللثام در قواعد الاحکام " از مرحوم بهاءالدین محمد بن تاج الدین حسن بن محمد اصفهانی( 1062 1137 قمری) مشهور به فاضل هندی از سال 1090 قمری و به خط مولف می باشد و مربوط به حدود 318 سال قبل می باشد .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

موضوع کتاب " کشف اللثام در قواعد الاحکام " فقهی استدلالی است و شرح کتاب قواعد علامه حلی می باشد. قبل از فاضل هندی، مرحوم علی بن عبدالعالی معروف به محقق کَرَکی یا محقق ثانی(حدود 865 940 قمری) کتاب قواعد را تا باب نکاح شرح داده بود؛ ولی به اتمام آن موفق نشده بود. فاضل هندی چون از پیروان مکتب محقق کَرَکی است، لذا کار محقق را ادامه می دهد .

19.jpg

26- کتاب خطی در اصول از حسین بن جمال الدین محمد خوانساری( . 1098 قمری) ملقب به حاج حسین محقق خوانساری ممهور به مُهر ملا محمد مهدی ابی ذر نراقی اهل نراق مربوط به قرن 11 قمری که کتابت آن در 1099 قمری یعنی حدود 309 سال قبل انجام گرفته و این کتاب رساله ای است عالی و در مقدمه واجب نوشته شده است.


27- کتاب خطی در رویت هلال ماه از محمد بن عبدالفتاح تنکابنی ملقب به فاضل سراب (10401124 قمری) از علماء مشهور قرن 11 در سال 1106 قمری حدود 302 سال قبل و ممهور به مُهر ملا محمد مهدی نراقی می باشد.

28- کتاب کمیاب و جالب و مهم که تاکنون چاپ نشده از محمد بن محمد یوسف المیمئی جوشقانی از شاگردان ملا احمد فاضل نراقی اهل نراق و به زبان فارسی می باشد . نام کتاب " رسائل و مسائل " هست و سوالات مهمی که از استاد نراقی نموده با پاسخ در آن نوشته شده . تالیف این کتاب در 1201 قمری حدود 207 سال قبل و چند نامه ای در آن است که علامه ملا احمد نراقی به مرحوم میرزای قمی نوشته است . ضمنا فتاواهای خوبی در آن آمده است .

                    20.jpg
توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " رسائل و مسائل فی حل غوامض المسائل " اثر علامه ملا احمد فاضل نراقی اهل نراق شامل هشتصد و پانزده سوال و جواب و دوازده رساله فقهی و غیره می باشد . مطالب دارای اهمیت حاوی موضوعات مختلف فقهی، اصولی، حدیثی و اعتقادی است که از سوی مردم از ساحت مقدس ملا احمد فاضل نراقی استفاده شده و آن عالم سختکوش نیز به همه آن ها پاسخ داده است.

سپس مجموعه این سوالها و جواب ها توسط یکی از شاگردان علامه نراقی به نام محمد بن محمد یوسف میمه ای جوشقانی در ۲ مجلد جمع آوری و تنظیم شده است. جلد اول آن به مسائل فقهی اختصاص دارد و جلد دوم پیرامون اصول فقه، اعتقادات و متفرقات است. یک نسخه از آن در کتابخانه آیة الله گلپایگانی به شماره های: جلد اول ۹/۲۵، جلد دوم ۱۱۷/۲۶ موجود است که چندان کامل نیست، اما نسخه کامل آن در کتابخه مدرسه سلطانی (امام) کاشان نگهداری می شود و توسط محقق ارجمند حجة الاسلام طیار مراغه ای شناسایی و فهرست شده است.

 چنان که قطعات پراکنده ای از آن در کتابخانه مجلس و همچنین یک نسخه از جلد اول آن به شماره ۷۱۴۶ در کتابخانه آیة الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی در قم موجود است. این کتاب توسط کنگره فاضلین نراقی به کوشش آیة الله رضا استادی تحقیق و تصحیح شده و چاپ گردیده است .

در لیست تحویلی کتاب ها از جمله رسائل و مسایل توسط آقا حسام نراقی پور به کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در مرداد 1367 نوشته شده این کتاب کمیاب و جالب و مهم که تاکنون چاپ نشده است

راستش ما متوجه نشدیم کتابی که توسط آقای نراقی پور در شهر نراق تحویل شده و بعد به چاپ رسیده در کدامیک از این مکان ها جایگاه دارد ؟

21.jpg

 

29- کتابی در عبادات و اصول دارای خطی بسیار عالی و نفیس در سال 1245 قمری مربوط به حدود 163 سال قبل می باشد . دارای رساله هایی از مرحوم سید نعمت الله جزایری فرزند سید عبدالله (1050 1112 قمری) از شاگردان ممتاز علامه محمد باقر مجلسی فرزند محمد تقی (1037 1110 قمری) که از این قرار است :
+
رساله منبع الحیات
+
آئینه حکمت به خط احمد کرکی از اولاد علی بن عبدالعالی ملقب محقق کَرَکی
+
رساله فوائد حائریه از ملا محمد باقر بهبهانی استاد سید محمد مهدی بحرالعلوم در اوایل قرن 12
+
و چند رساله دیگر

30- کتابی به نام " تلخیص الاقوال احوال الرجال " یا رجال استر آبادی اثر میرزا محمد بن علی بن ابراهیم استرآبادی با حواشی عالی در 1087 قمری مربوط به حدود 321 سال قبل می باشد .

                                                                                       

22.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

دوم‍ی‍ن‌ ک‍ت‍اب‌ رج‍ال‍ی‌ اس‍ت‌ ک‍ه‌ میرزا محمد بن علی بن ابراهیم استرآبادی(1028 قمری 0 ) ‌ ب‍ه‌ رش‍ت‍ه‌ ت‍ح‍ری‍ر در آورده‌ و م‍ع‍روف‌ ب‍ه‌ "رج‍ال‌ وس‍ی‍ط" اس‍ت‌ . ک‍ت‍اب‌ اول‌ ای‍ش‍ان‌ در رج‍ال‌ ه‍م‍ان‌ "م‍ن‍ه‍ج‌ ال‍م‍ق‍ال‌" ای‍ش‍ان‌ ب‍وده ک‍ه‌ ب‍ه‌ آن‌ رج‍ال‌ ک‍ب‍ی‍ر گ‍ف‍ت‍ه‌ م‍ی‌ش‍ود .

31- کتاب الوافی جزء اول از مرحوم ملا محمد محسن فیض کاشانی در فقه و حدیث در 1100 قمری و مربوط به حدود 308 سال قبل می باشد .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب وافی مهمترین اثر حدیثی ملا محمد محسن فیض کاشانی فرزند مرتضی(1007 1090 قمری) از جوامع احادیث امامیه است. در واقع می توان گفت که وافی یکی از بزرگترین، مهمترین و جامع ترین آثار حدیثی شیعه از دوره صفویان است که در آن اخبار و احادیث مربوط به: اصول، فروع، سنن و احکام اسلامی منقول در کتب اربعه متقدم امامیه یعنی: کافی، کتاب من لایحضره الفقیه، تهذیب و استبصار گرد آمده است .مولف خود بیان می کند که این کتاب را الوافی نامیدم چون مشتمل بر تمامی مطالب مهم می باشد و از مطالب مبهم پرده برمی دارد. سمّیته بالوافی لوفائه بالمهمّات و کشف المبهمات.

 

32- قواعد علامه حلی تاریخ تحریر 954 قمری مربوط به حدود 454 سال قبل که نسخه نفیس و عالی می باشد .


توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " قواعد الاحکام فی معرفه الحلال و الحرام" اثری از ابومنصور جمال‌الدین حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی ملقب به حلی(648 726 قمری) می باشد . جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این کتاب را در 544 صفحه در سال 1385 به چاپ رسانده است .

33- کتاب خطی به نام استبصار از شیخ طوسی در سال 1067 قمری حدود 341 سال قبل که یکی از علماء آن را تصحیح نموده است .

 

23.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

اَلاِْسْتِبْصار فیما اختلف من الأخبار ؛ کتابی روایی از محمد بن حسن بن علی بن حسن طوسی ملقب به شیخ طوسی ( 385 460 قمری) و چهارمین کتاب از کتب اربعه می باشد . استبصار اولین کتاب فقه‌الحدیثی است که به مبحث تعارض در اخبار پرداخته‌است. این کتاب یکی از کتب اربعه مذهب شیعه بوده و همچنان مورد بحث و مطالعه دانشمندان اسلامی است. شیخ طوسی پس از نقل اخبار متعارض با استفاده از روش‌هایی به جمع و تالیف اخبار متعارض پرداخته‌است .


34- کتاب خطی به نام الصلواه که نام دیگر آن مناهج السویه ( یعنی راه های استوار) می باشد . این کتاب مهم و کمیاب است از فاضل هندی در سال 1088 مربوط به حدود 320 سال قبل می باشد .

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " الصلواه یا مناهج السویه فی شرح الروضه البهیه " اثری از بهاءالدین محمد بن تاج الدین حسن بن محمد اصفهانی( 1062 1137 قمری) مشهور به فاضل هندی در چهار جلد می باشد . این کتاب را فاضل هندی در ۲۵ سالگی به رشته تحریر درآورده است.

35- کتاب خطی به نام غایت التحقیق یا شرح کافیه از سیف بن نصیر در ادبیات عرب از سال 1091 قمری مربوط به حدود 317 سال قبل . این کتاب هم کمیاب و با ارزش است .

36-کتاب کافیه در ادبیات عرب از جامی در 1091 و مربوط به حدود 315 سال قبل می باشد .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

نورالدّین عبد الرّحمن بن احمد بن محمد معروف به جامی (۲۳ شعبان ۸۱۷ ۱۷ محرم ۸۹۸قمری) ملقب به خاتم الشعرا ؛ شاعر، موسیقی‌دان، ادیب و صوفی نام‌دار ایرانی سده ۹ قمری است . احتمالا منظور از این کتاب " الفوائد الضیائیه فی شرح کافیه " باشد .

37- کتاب مشرق الشمسین و اکسیر السعادتین (یا مجمع النورین و مطلع النیرین) از شیخ بهایی .

24.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

یکی از برجسته ترین آثار بهاءالدین محمد بن حسین عاملی مشهور به شیخ بهایی (9531030 قمری) در حوزه علوم و معارف اسلامی، کتاب مشرق الشمسین و اکسیر السعادتین (یا مجمع النورین و مطلع النیرین) می باشد. مؤلف در این کتاب، با بهره گیری از آیات الاحکام و روایات فقهی، به ارائه فقه استدلالی شیعه می پردازد.شیخ بهایی قصد داشته تا مباحث این کتاب را در چهار باب عبادات، عقود، ایقاعات و احکام دنبال نماید، اما از این میان تنها توانست بخشی از مبحث عبادات را به اتمام برساند .

38- کتاب من لا یحضره الفقیه از مرحوم صدوق در 1099 مربوط به حدود 309 سال قبل با حواشی و اصلاحات عالی به خط عبدالغفور خلخالی .

25.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق و اِبنِ بابُوَیْه ( 306 381) از علمای شیعه در قرن ۴ و از بزرگان علم حدیث است . کتاب " من لا یحضره الفقیه " یک دوره کامل فقه اسلامی است از طهارت تا حدود و دیات با تکیه بر روایات و در چهار مجلد قرار دارد و تا حال بیش از چهار بار به چاپ رسیده است. کتاب من لا یحضره الفقیه در طول تاریخ فقهی و روائی شیعه از معظم ترین و با ارزش ترین کتابها و یکی از کتب اربعه به حساب می آمد و علماء با دید احترام به او نگریسته و خود را در اخذ احکام از آن بی نیاز نمی دانستند.این کتاب در مجامع و حوزه های علمی و در میان علماء و کارشناسان علوم اسلامی امروز نیز همچنان مورد احترام بوده و بعنوان یکی از مهمترین منابع احکام اسلامی شناخته می شود.

 

39-  الباقی کتاب من لا یحضر الفقیه تالیف در 1113 قمری مربوط به 295 سال قبل به خط محمد حسین بن محمد علی مشهدی .

26.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق و اِبنِ بابُوَیْه ( 306 381) از علمای شیعه در قرن ۴ و از بزرگان علم حدیث است . کتاب " من لا یحضره الفقیه " یک دوره کامل فقه اسلامی است از طهارت تا حدود و دیات با تکیه بر روایات و در چهار مجلد قرار دارد و تا حال بیش از چهار بار به چاپ رسیده است.

کتاب من لا یحضره الفقیه در طول تاریخ فقهی و روائی شیعه از معظم ترین و با ارزش ترین کتابها و یکی از کتب اربعه به حساب می آمد و علماء با دید احترام به او نگریسته و خود را در اخذ احکام از آن بی نیاز نمی دانستند.این کتاب در مجامع و حوزه های علمی و در میان علماء و کارشناسان علوم اسلامی امروز نیز همچنان مورد احترام بوده و بعنوان یکی از مهمترین منابع احکام اسلامی شناخته می شود .

 

40- تفسیر کامل قرآن به نام تفسیر صافی از مرحوم فیض کاشانی متعلق به قرن 11 .


توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " تفسیر صافی " یکی از تفسیرهای قرآن است که توسط ملا محمد محسن فیض کاشانی فرزند مرتضی ( 1007 1090 قمری) نگاشته شده است و بیشتر با جنبه روائی و نقلی به علت اختصار و جامعیت، در زمان‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است .

 27.jpg

 

41-  کتاب فارسی خطی رساله نماز جمعه در 1081 قمری مربوط به حدود 327 سال قبل می باشد . کتابت آن در سال 1098 قمری و در رد وجوب عینی نماز گفته شده و تا کنون به چاپ نرسیده است


42- مدارک الاحکام (شرح شرایع) از عاملی در 1141 قمری مربوط به حدود 267 سال قبل می باشد . در دو فصل با تهذیب آب طلا در هر فصل است .

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق

سید محمد موسوی عاملی مشهور به صاحب مدارک ملقب به شمس الدّین (۹۴۶ - ۱۰۰۹ قمری) از مراجع عام تقلید شیعه بود. پدرش سید علی از علمای وقت و مادرش دختر شهید ثانی بود.  کتاب " مدارک الاحکام فی شرح شرایع الاسلام از بهترین کتب استدلالی در فقه می باشد. از جمله ویژگیهای این کتاب، استدلال محکم و اعتماد بر روایات معتبر می باشد. این کتاب در بردارنده بخش عبادات فقه است که از کتاب طهارت شروع می شود و به کتاب حج پایان می یابد .

28.jpg

صاحب مدارک از جمله علمای شیعه است که در مبحث ولایت فقیه در امور اجتماعی اسلام تصدی و ولایت فقیه جامع الشرایط را لازم دانسته و برای او نیابت قائل است . این کتاب در 8 جلد به زبان عربی، به وسیله مؤسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، چاپ و منتشر شده است .


43- کتاب اجاره لمعه از شهید ثانی در 1229 قمری با حواشی مربوط به 179 سال قبل.


توضیحات سلحشوران شهر نراق

شیخ زین‌الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی، معروف به شهید ثانی، از بزرگان فقهاء شیعه می باشد . کتاب " الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة معروف به شرح لمعه " اولین کتاب درسی فقه امامیه در حوزه است .شرح لمعه شهید ثانی یکی از مهمترین کتاب‌های آموزشی فقهی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و تنها کتاب درسی مشتمل بر تمام ابواب فقه است که در «دوره سطح» در حوزه‌ها تدریس می‌گردد .

این کتاب مجموعه پنجاه و سه رساله در ابواب مختلف فقه است که به ترتیب زیر از «طهارت» آغاز و به «دیات» پایان می‏پذیرد: طهارت، صلات، زکات، خمس، صوم، اعتکاف، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، کفارات، نذر و عهد و یمین، قضا، شهادات، وقف، عطیه، متاجر، دین، رهن، حجر، ضمان، حواله، کفالت، صلح، شرکت، مضاربه، ودیعه، عاریه، مزارعه، مساقات، اجاره، وکالت، شفعه، سبق و رمایه، جعاله، وصایا، نکاح، طلاق، خلع و مبارات، ظهار، ایلاء، لعان، عتق، تدبیر، اقرار، غصب، لقطه، احیاءالموات، صید و ذباحه، اطعمه و اشربه، ارث، حدود، قصاص، و دیات .

28-1.jpg

شرح لمعه بر نظام حقوقی ایران نیز بسیار تأثیرگذار بوده‌ است. علاوه بر آن که مهمترین منبع دروس «متون فقه» رشته تحصیلی حقوق در دانشگاه‌های ایران می‌باشد، منبع اصلی تدوین قانون مدنی ایران و یکی از مهمترین منابع در تدوین قانون مجازات اسلامی نیز به شمار می‌رود که علاوه بر محتوای قانون حتی جنبه‌های شکلی آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده‌ است .


44-  شرایع الاسلام از محقق حلی در 1082 قمری با حواشی عالی مربوط به حدود 326 سال قبل می باشد .

 

29.jpg

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق

ابوالقاسم جعفر بن حسن بن یحیی بن سعید حلی مشهور به محقق حلی و محقق اول(602 676 قمری) فقیه، شاعر بزرگ شیعی و نامورترین فقیهان عصر خویش که دارای عظمت و اعتبار خاص در میان مجتهدان بوده است .

شرائع در چهار کتاب عبادات، عقود، ایقاعات و احکام تقسیم می‌شود :

* بخش عبادات شامل ۱۰ کتاب طهارت، صلاة، زکات، خمس، صوم، اعتکاف، حج، عمره، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر است .
*
بخش عقود شامل ۱۵ کتاب تجارت، رهن، ضمان، صلح، مضاربه، مزارعه و مساقاة، ودیعه، عاریه، اجاره، وکالت، وقف، صدقات، هبات، سبق و رمایه، وصایا و نکاح است. کتاب‌های مفلس، حجر، شرکت، سکنی و حبس نیز در این بخش آورده شده‌است .
*
بخش ایقاعات از ۱۱ کتاب طلاق، خلع و مبارات، ظهار، ایلاء، لعان، عتق، تدبیر و مکاتبه و استیلاء، اقرار، جعاله، أیمان و نذر تشکیل شده است .

* بخش احکام شامل ۱۲ کتاب صید، ذباحه، اطعمه و اشربه، غصب، شفعه، احیای موات، فرایض، قضا، شهادات، حدود و تعزیرات، قصاص و دیات است .

محقق حلی خلاصه‌ای از این کتاب را نیز با عنوان " النافع فی مختصر الشرائع یا المختصر النافع فی مختصر الشرائع " نگاشته‌است .
کتاب شرایع الاسلام محقق حلی یکی از کتب مهم فقه استدلالی است و قرن‌هاست که در حوزه‌های علمیه شیعه و چندی است در دانشگاههای کشورهای مختلف تدریس می‌شود.

 در طی قرون متمادی بیش از یکصد، شرح نوشته شده از جمله: جواهر الکلام، مسالک الافهام و مدارک الاحکام. همچنین ده‌ها حاشیه (حاشیه و تحشیه عبارت است از شرح و توضیح و رفع ابهام از برخی کلمات، بخش‌ها و عبارت‌های یک کتاب) از بزرگان شیعه بر این کتاب نوشته شده است .


45- کتاب شرایع محقق در 1115 قمری مربوط به حدود 293 سال قبل می باشد .


توضیحات سلحشوران شهر نراق

ابوالقاسم جعفر بن حسن بن یحیی بن سعید حلی مشهور به محقق حلی و محقق اول(602 676 قمری) فقیه، شاعر بزرگ شیعی و نامورترین فقیهان عصر خویش که دارای عظمت و اعتبار خاص در میان مجتهدان بوده است .

  30.jpg


46- کتاب علم الیقین مرحوم فیض کاشانی ممهور به مُهر و خط ملا محمد مهدی بن ابی ذر نراقی اهل نراق مربوط به حدود 366 سال قبل می باشد .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " علم الیقین فی اصول الدین " در دو جلد عربی تالیف ملا محمد محسن فیض کاشانی فرزند مرتضی ( 1007 1090 قمری) سال تألیف 1042 قمری و مختصر آن به نام انوار الحکمة و مختصر مختصر آن به نام المعارف در ذریعه می باشد

 .

31.jpg

 

فیض کاشانی در کتاب عین‌الیقین‌ فی‌ اصول‌ الدین اصول‌ دین‌ را با دلایل‌ فلسفی‌ و براهین‌ عقلی‌ مورد بحث‌ قرار داده و یکی از کتاب‌های بسیار مشهور فیض کاشانی است که پیش از این ترجمه جلد اول این کتاب وارد بازار کتاب شده و پس از 15 سال انتظار جلد دوم آن سال 1393 به بازار عرضه شد .


47- کتاب منهج الصادقین به فارسی از ابوالفتوح رازی در تفسیر قرآن در 1130 قمری مربوط به حدود سال 278 سال قبل می باشد .

 

32.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

جمال‌الدین حسین بن علی بن محمد مشهور به ابوالفتوح رازی(قبل 480 پس از 552 قمری) از مفسران و علمای بزرگ شیعه در سدهٔ ششم هجری بود. با محمود زمخشری(467538 قمری) معاصر بود و ابن شهرآشوب و ابن بابویه از شاگردان او بودند. تفسیر مفصل فارسی او به نام روض‌الجنان و روح‌الجنان " معروف به تفسیر ابوالفتوح از تفسیرهای جامع و معتبر قرآن است ."

48- تالیف البرکات عبدالله بن نسفی (از اهالی ماور النهر) از علماء متوفی در سال 701 ولی کتاب در قرن هشتم نوشته شده و بسیار قدیمی است .


توضیحات سلحشوران شهر نراق

عبد الله بن أحمد بن محمود النّسفی ( 710 1310 م) ملقب به أبو البرکات، حافظ الدین، مفسر،فقیه حنفی ؛ متکلم، أصولی بوده است .
حافظ الدین ابو البرکات از متکلمان مشهور ماتریدیه است و اهل «نسف» یا همان «نخشب» می باشد . ایشان متولد روستای ایذه از توابع نخشب است . این شخصیت بارز ماتریدی آثار و تألیفات زیاد داشته است.(کتاب تاریخ و عقاید ماتریدی ، صص93- 95 )

33.jpg
     مرحوم حسام الدین نراقی پور

 

دسته بندی و تعیین ارزش و قدمت کتاب های نفیس و نایاب کتابخانه فاضلین نراقی در اختیار آقای حسام الدین نراقی پور فرزند احمد اهل شهر نراق با کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی قم تاریخ 22/5/1367 برابر با 29 ذی الحجه 1408 و 13 آگوست 1988


توضیحات ضروری :


1-اغلب کتاب های گنجینه فاضلین نراقی پس از تحویل به کتابخانه مرعشی قم از سال 1368 به بعد ترجمه و چاپ شده و خدمت بزرگی به تاریخ و فرهنگ و دین گردیده است .

 34.jpg

                                                                                                                                                                                               منزل مرمت شده فاضلین نراقی توسط شهرداری نراق


 
محاسبه قدمت کتاب ها از سال تحویل به کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی قم در سال 1367 شمسی برابر 1408 قمری محاسبه شده و در حال حاضر که 1393 است باید 27 سال دیگر بر قدمت کتاب ها افزوده شود .


3- به خاطر خدمت بی نظیری که آقا حسام الدین نراقی پور نمود و کتاب های ذی قیمت را به دست عالمان و دانشمندان رساند بر قبرش در بهشت زهرا رفته و صلوات و فاتحه ای قرائت شد .

35.jpg


در پایان لازم می دانیم از مهندس کامران نراقی پور فرزند بزرگوار آقا حسام تشکر بی نهایت داشته باشیم که با صعه صدر لیست و اسناد معتبرترین مطالب تاریخ متعلق به شهر نراق و جهان اسلام را در اختیار سلحشوران شهر نراق قرار داد تا به اطلاع افکار عمومی رسانده شود .

36.jpg

                                                                                                                                                 مهندس کامران نراقی پور

 

این اطلاع رسانی باعث رفع نگرانی از بسیاری از تشویشات ذهنی طالبان علم و تاریخ می گردد .

 

 

  وبلاگ سلحشوران شهر نراق - مهر ماه  1393 

 

۹۳/۰۷/۲۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook