سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

رفتی و پشت من شکست برادر داغ تو بر دلم نشست برادر

چهارشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۱۲ ب.ظ

محسن ! برادرم این رسم رفاقت نیست . من و تو با هم درس خواندیم و با هم بزرگ شدیم . تو فقط یک سال از من بزرگتر بودی . بعد از تو بدنبالت آمدم ولی نیافتمت .

1 (1).jpg

شهید محسن کمره ای

بدن پاک خیلی از شهیدان نیامده ولی پیکر مطهر تو نه سال انتظار صبر زیاد می خواهد . مزارت تسکینی بر غم هایمان شد ولی تو را دیر پیدا کردم . یعنی تو خودت دوست داشتی گمنام باشی ؛ با گمنامان روزگار . شهادتت مرا در راهم قوی ساخت .

camerazoom-20141010131815321.jpg

باقیمانده پیکر شهید محسن کمره ای پس از تفحص در تاریخ 21/03/1373

                     که برای اولین بار نمایش داده می شود

 

                              دوست دارم سایه باشم تا در آغوشم بخوابی
                                                                                
چشم دوزم بر جمالت زان رُخ گیرا بسوزم


برادرم محسن کمره ای سال 1345 در شهر نراق متولد و من سال 1346 متولد گردیدم . با هم بزرگ شدیم و با هم مدرسه می رفتیم و درس می خواندیم . همیشه محسن یک کلاس جلوتر از من بود .

127 (13).jpg    img_4121.jpg

                                                                 شهید محسن کمره ای                                     مجید کمره ای

از مهر ماه 1359 که وارد مدرسه شدیم ارتش عراق با کمک جهانیان جنگ را بر علیه ایران تحمیل کرد . محسن نیز وارد جهاد شد و ضمن اینکه در شهر قم درس می خواند به جبهه ها نیز نظرمی افکند . در عملیات های خیبر ؛ بدر ؛ عاشورا و ... شرکت داشت .

1 (4).jpg

 

به نظرم خرداد 1364 بود که در دانشگاه تربیت معلم قبول و نامش در مطبوعات نوشته شد و لیکن دو ماه بعد تاریخ 24/5/1364 طی پدافندی عملیات عاشورای 2 در جبهه چنگوله ایلام شهادت را در آغوش گرفت .

 

0059.jpg

 

پیکر مطهرش نه سال در منطقه باقی ماند تا سرانجام به شماره پلاک AK-569-077 تفحص  و شناسایی گردید و تاریخ 21/3/1373 در گلزار شهیدان علی بن جعفر شهر قم در دل خاک آرام گرفت

 .

                                                                   .jpg

باقیمانده پیکر شهید محسن کمره ای پس از تفحص در تاریخ 21/03/1373

                                                                                که برای اولین بار نمایش داده می شود

 

عمویم سردارقدرت الله کمره ای فرزند رمضان نیز تاریخ 4/3/1367 در جبهه شلمچه به شهادت رسید و در ایوان عرش منزل گرفت .

 

image4328.jpg

از راست : شهید محسن کمره ای ، سردار شهید قدرت الله کمره ای

 

مادرم حاجیه خانم مولود آعلی فرزند اسماعیل و پدرم حاج علی کمره ای فرزند رمضان که هر دو از اهالی شهر مذهبی نراق هستند این شهادت ها را افتخار دانسته و صبر خداوند پیشه کردند .

img_2197.jpg   dsc_0276.jpg

حاج علی کمره ای                       حاجیه خانم مولود آعلی

تاریخ 27/06/1366 خداوند فرزند جدیدی به خانواده ما داد که به برکت شهیدمان نام " محسن " برایش انتخاب گردید تا این اسم همچنان درخشش داشته باشد و نورانیت این هویت مشعشع بماند .

wp_20140729_002.jpg

                                                                                                                                                                                                     محسن کمره ای

مسیر شهید نیاز به نیرو و کمک داشت فلذا پدرم وارد عمل شد و من هم پس از اخذ دیپلم در سال 1365 از طریق ستاد پشتیبانی جنگ درمسجد رفعت خیابان صفاییه قم به منطقه کرمانشاه اعزام شدم و دو هفته در ایستگاه صلواتی خدمتگزار رزمندگان بودم .

307331_170747636347542_1524394446_n.jpg

          سعید کمره ای

بسیجیان نوبه ای این مکان را تقویت می کردند تا اینکه این ایستگاه توسط هواپیماهای متجاوز عراق بمباران و آسیب دید .

                                                                                                   img_5900.jpg

                                                                                                                                                                                                          وحید کمره ای

دومین اعزام من به جبهه از تاریخ 16 فروردین 1366 لغایت 31 تیر 1366 به مدت سه ماه و نیم انجام گرفت و در این ایام عملیات کربلای 5 به اتمام رسیده بود . ابتدا در پادگاه زین الدین در شهرک بدر حومه اندیمشک مستقر و در لشکر 17 علی بن ابیطالب(ع) سازماندهی گردیدیم .

img_9945.jpg

سومین اعزام من به جبهه از تاریخ 28 فروردین 1367 لغایت 16 اردیبهشت 1367 بود که ابتدا در جبهه جنوب مستقر شدیم ولی چون قسمتی از لشکر 17علی بن ابیطالب(ع) به غرب ماموریت پیدا کرد ما هم به استان کرمانشاه اعزام شدیم .

127 (15).jpg

از طریق مرز شوشمی در نوسود و پاوه وارد کردستان در شمال عراق شدیم . از طُویله ؛ بیاره ؛ دوجیله گذشته و در منطقه خرمال و سید صادق استقرار یافتیم .بعضا در منازل خالی از سکنه اهالی کرد نشین خرمال هم سنگر می گرفتیم و تا شهر حلبچه هم تردد داشتیم . منطقه خرمال و حومه عجیب و ترسناک بود .

camerazoom-20141009161915230.jpg

 وقتی به طور کامل به منطقه آشنا نباشی زوزه های شبانه جانوران و یا خود عراقی ها بر اضطراب می افزاید . عده ای کمی از کشاورزان مشغول کشاورزی و دامداران مشغول چرای گوسفندان خود بودند .عملیات والفجر 10 با رمز یا رسول الله(ص) در محور حلبچه سلیمانیه طی پنج مرحله از تاریخ 24/12/1366 الی 29/12/1366 انجام گرفته بود و تاریخ 25 اسفند 1366 هواپیماهای عراق وحشیانه شهر حلبچه را شیمیایی و باعث شهادت پنچ هزار نفر کردهای بی دفاع و هزاران نفر مجروح گردید . در این عملیات رذیلانه ارتش عراق همچنین به نیروهای ایرانی مستقر در این مناطق آسیب های اساسی وارد شد .

camerazoom-20141009162004188.jpg

 سنگ قبر شهید محسن کمره ای در گلزار شهیدان علی بن جعفر قم

 

اردیبهشت 1367 در جبهه پدافندی خرمال استقرار داشتیم و نوبت شهردار شدن من بود . در چادر انفرادی مشغول درست کردن چایی برای پیکارجویان بودم که صدای غرش هواپیماهای عراقی به گوش رسید . از قبل شایع بمباران های شیمیایی وحشیانه پخش شده بود فلذا نیروها با سرعت وارد چادر شدند و ماسک های ضد شیمیایی خود را به صورت زده و به سمت ارتفاع فرار کردند .

1 (57).jpg

پدافند ضد هوایی با رگبارهای پی در پی مشغول دور کردن هواپیماها و یا شکار آن ها بودند . هواپیماها دور اولیه و شناسایی خود را زدند و بعد بمب های کشتار جمعی و شیمیایی خود را رها کردند و انکار دنیا کُن فَیکون شد . از بد حادثه موقع رفتن به ارتفاع در جوی آب کشاورزان گیر کردم و بر زمین افتادم . یکی از هواپیماها محل استقرار رزمندگان را بمباران و دیگری ارتفاع و دره را شیمیایی زد . در حالت دراز کِش پراکندگی ترکش ها را می دیدم . چندین ترکش به چادرهای انفرادی اصابت و آنها را به آتش کشید .

image4320.jpg

از راست : شهید محسن کمره ای ، سردار شهید قدرت الله کمره ای

حیف از آن همه زیبایی و طبیعت خوشگل خداوندی که در آتش خصم دون از بین می رفت . مزارع جو کشاورزان و علف های خشک و نیزه ای شکل بیابان در هم می سوخت و دود می کرد و به دشمن گرا می داد . صورت هایمان همه سیاه شده بود .

1 (2).jpg

  نشست مواد شیمیایی در اکثر رزمندگان اثر گذاشته بود . عده ای زیاد و وحشتناک تا ما که کمی مجروح شیمیایی شدیم . در آن اثنا حالگیری هم جای خود را داشت چون از خستگی و گلوی خشن خواستیم شیر میل کنیم که پس از باز کردن پاکت سه گوش متوجه شدم ماست است . آمبولانس ها فعال شدند و مجروحین از جمله شیمیایی ها را به عقبه خط انتقال می داد . من تاول زدم و در ناحیه دست و سینه آسیب دیدم ولی تلاش می کردم اعتنایی نداشته باشم تا شرایط رسیدگی برای نیروهایی که مجروحیت زیادی داشتند مهیا گردد .
و ...

img_9943.jpg

مجید کمره ای فرزند علی اهل شهر نراق11/12/1392


 

۹۳/۰۸/۰۷
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook