سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

معرفی کتاب در خصوص شهر نراق(30)

سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۱۲ ب.ظ

 

کتاب " نایبیان کاشان بر اساس اسناد"


ناشر انتشارات سازمان اسناد ملی ایران به کوشش آقایان دکتر عبدالحسین نوایی و محمد بقایی شیرجینی سال 1379 در 560 صفحه منتشر گردیده است .

U7HgF


نایب حسین کاشی سرکرده گروه اصالتاً لر و از ایل بیرانوند لرستان بود که اجدادش توسط نادرشاه افشار به کاشان تبعید شده بود . پدربزرگ نایب حسین در محله پشت مشهد کاشان ساکن بود با اتمام سلطنت محمد علیشاه قاجار و آغاز سلطنت احمد شاه ، بدلیل انتقال سلطنت کشور دچار هرج و مرج شد و در این میان سودجویان دست به شورش برداشتند .

سهام السلطنه حاکم وقت کاشان بدلیل ناتوانی در اداره امور از حسین کاشی درخواست مساعدت نمود و در عوض حسین کاشی را نایب حکومت کاشان بخشید که از آن تاریخ به بعد به نایب حسین کاشی شهرت یافت .نایب حسین در آغاز در نابودی راهزنان همت گماشت اما دو سال بعد خود نیز به جرگه دزدان آنان پیوست .

NZ74M

نایب حسین با جماعتی که تعداد آنها به هفتصد نفر می رسید شروع به چپاول و غارت کردن و تجاوز و خیانت نمود . او توانست در این راه قلمرو نسبتاً مناسبی برای خود فراهم نموده و تا خور و بیابانک ، نایین و یزد را نیز چپاول نماید .

J4fhn


نایب حسین کاشی دارای پنج فرزند پسر بود به نامهای ماشاالله خان پسر بزرگ ملقب به سالار جنگی ، علی خان ملقب به شجاع لشگری ، اکبر شاه ملقب به سرتیپی ، رضاخان ملقب به سرهنگی و باز رضاخان ملقب به میرپنجی .

mGqvt


نایب حسین و فرزندانشان دلاورانی شجاع و راهزنانی جسور بودند به نحوی که دولت مرکزی را یارای مقابله با آنها نبود تا اینکه در سال ۱۲۹۷ خورشیدی میرزاحسن خان وثوق الدوله که از طرف احمد شاه سمت رییس الوزراء را دریافت کرده بود با نیرنگ و وعده و وعید ابتدا ماشااله خان و سپس نایب حسین را به تهران کشاند و در آنجا اعدام نمود. تاریخ اعدام نایب حسین خان کاشی 18 آبان 1298 شمسی(95 سال قبل) می باشد .

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق :


در این کتاب بیش از 40 مرتبه نام نراق و شخصیت های نراقی آورده شده است .

*
در صفحات 8 30 33 و 72 از یکی از شجاعان نراق به نام نایب حسین خان نراقی از خوانین این دیار نام برده که همراه با قوای دولتی به مقابله با حسین خان کاشی و سایر نایبیان راهزن پرداخته و جانش را در این راه از دست داده است .

*
در صفحه 50 یکی از معاریف(مشاهیر) نراق به نام مجدالسلطان بیش از یک قرن قبل تاریخ 3 ذیقعده 1328 برابر 14 آبان 1289نامه ای به مجلس شورای ملی نوشته و از حقوق حقه اهالی نراق در خصوص مالیات و عوارض و خطر جان مردم از خیانت های نایب حسین کاشی دفاع نموده است .

http://ketab.ir/DataBase/BookImages/79/79C10141.jpg

*
در صفحه 274 مطلبی مربوط به 102 سال قبل به تاریخ 10/6/1291 در ارتباط با میرزا احمد خان نراقی مدیر روزنامه شهاب ثاقب نوشته شده است.


*
در صفحات 124 و 278 دو نامه (تلگراف) توسط معاون الممالک نراقی به دولتیان ارسال شده است . نامه اول در خصوص اعتراض به مالیات از اهالی نراق و دومی که مربوط به کمتر از یک قرن قبل به سال 1337 قمری(1297 شمسی) می باشد در ارتباط با تظلم خواهی از مردم نراق نموده است . وی الامان از ظلم و جور نایبیان کرده تا جلوی خیانت و جنایت آنان گرفته شود .
معاون الممالک با هویت اصلی میرزا غلامحسین خان امینیان فرزند میرزا محمد خان تاریخ 11 شوال 1354 قمری برابر با 15 دی 1314 شمسی فوت و در بقعه شاه سلیمان نراق خاکسپاری شده است .


*
در مجموع صفحات

8-14-15-16-42-50-51-71-115-116-124-125-214-254-257-258-259-260-262-278-279 در خصوص خیانت های بی شمار نایبیان و راهزنان و خیانت کارانی از جمله رجبعلی خان بهرامسری آسترکی فرزند آرستم نوشته های متفاوتی وجود دارد


http://gigpars.com/upload/bc7p_33.jpg


یادآوری می گردد مبارز آزادیخواه حجت الاسلام آقا علی نراقی فرزند میرزا محمد حسین در مقابل جنایت های نایب حسین خان کاشی و فرزندش ماشاءالله خان مبارزه و ایستادگی کرد و نهایتا به دست آنان در سال 1331 هجری قمری به شهادت رسید و در مقبره نراقی ها در مدرسه آقا بزرگ نراقی خاکسپاری گردید.

 

وبلاگ سلحشوران شهر نراق

 
۹۳/۰۸/۲۷
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook