سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

گل مالی آیین مردمان لر در شهادت امام حسین(ع)

دوشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۳، ۰۵:۴۵ ب.ظ

لرستان هر ساله در عزای امام حسین (ع) رخت سیاه بر تن می کند و این جامه سیاه رنگ را با گل متبرک روز عاشورا آذین می بخشد .ده ها آیین عاشورایی در استان لرستان وجود دارد که با رخصت از کاربران و مردم صرفا به آیین گل مالی پرداخته می شود .

131693_2.jpg

آئین خاص گل مالی در لرستان دارای چند مرحله است که از روز هفتم محرم که به روز " تراش عباس" موسوم است، شروع می شود .در روز هفتم محرم همه عزاداران حسینی به حمام رفته و پس از اصلاح سرو صورت و نظافت کامل، لباسهای تمیز می پوشند که این روز را "تراش عباس" می نامند .

image635500114274369735.jpg


از این روز به بعد، عده ای برای افروختن آتش در صبح عاشورا به جمع کردن و گردآوری هیزم در سطح شهر می پردازند تا اگر در روز عاشورا برف و باران ببارد و احیانا هوا سرد باشد عزادارانی که درگِل می افتند (مراسم گِل افتادن) از سرما حفظ شوند .

images.jpg

به این منظور عده ای در محل دوره افتاده و با خواندن جملاتی از خانه ها تقاضای هیزم می کنند که مردم نیز با کمال میل بسته به نذری که دارند به آنان هیزم می دهند . در روز تاسوعا نیز عزاداران خاک نرم و مخصوصی بنام گل باغچاله (گل رس) را محیا کرده و در میدانهای بزرگ و کوچک که معمولا با آجر چینی در جلوی خیمه ها و تکیه های شهر درست می شود می ریزند و در روز عاشورا این خاک را با گلاب مخلوط کرده و گل روز عاشورا را محیا می کنند .

131693_3.jpg

غروب روز تاسوعا خرم آباد سراسر اندوه و ماتم است. همه بی تابند و حادثه ای ناگوار را انتظار می کشند. حوضچه های خاک رس در سطح شهر آماده شده است و هیزم های جمع آوری شده نیز کنار حوضچه های خاک رس دپو شده است . این رسم دیرین هر چند که امروز دیگر به قوت گذشته برقرار نیست نمونه ای از مشارکت مردم در عزاداری سرور و سالار شهیدان است و به نوعی بار فرهنگی عمیقی در خود دارد .  شهر خرم آباد در شب عاشورا پر از سکوت است. صبح فردا هیئت های سینه زنی و زنجیر زنی قبل از طلوع آفتاب بی تابتر از هر روز محرم شب را به صبح پیوند می دهند .

.jpg
عزاداران فراخوانده شده با حضور در تکیه های محله و "گل مالی " کردن خود گرد آتش می ایستند تا از سرما محفوظ مانده و شروع به سینه زنی و عزاداری می کنند . سرما و گرما و تابستان و زمستان ندارد. تنها چیزی که مردم را در غم حسین گل اندود کرده است عشق است و محبتی که مردمان لر به اهل بیت و حسین(ع) و ابوالفضل(ع) دارند .

img_1129.jpg

 

 مردم خرم آباد و استان لرستان ماندن در خانه را در روز عاشورا ناثواب می دانند. آنها از ابتدای روز در اولین خیمه گاه گل بر سر و شانه می گذارند و پس از مراسم عزاداری در تکیه های محلات شهر در قالب دستجات سینه زنی و زنجیر زنی به سمت مرکز شهر حرکت می کنند .صبح عاشورا در این محلات غوغایی به پاست. بازار شهر تعطیل شده و بر سر در همه مغازه ها پرچم سیاه افراشته شده است. همه عزاداران حسینی خود را گل مالی کرده اند و برخی نیز در نوبت هستند تا میاندار سرتاپایشان را با گل معطر روز عاشورا آذین ببندد .

img_5397.jpg

برخی دور آتش ایستاده اند تا گل روی لباسشان خشک شود، برخی دیگر نیز در نوبت هستند تا در گل عزای حسینی غلت بخورند و برخی دیگر نیز دوره زده اند و سینه می زنند و دستهایشان را گاهی در آسمان می چرخانند و سوزناک فریاد برمی آورند: هی روو...هی روو...هی روو

یکی از اساتید خبره حوزه علمیه الغدیر شهر نراق به نام حجت الاسلام سید اصغر موسوی فرزند سید نورمراد اهل کوهدشت استان لرستان روز عاشورای حسینی در نراق تحولی شگرف آفرید .

img_5522.jpg

حجت الاسلام سید اصغر موسوی

ایشان سخنران زبر دست و اهل مطالعه می باشد و مورد محبوبیت اهالی نراق خصوصا جوانان قرار گرفته است . نامبرده روز عاشورا در داخل هیئات نراق مختصری گل بر عمامه و عبای خود مالید و چنان با سوز و گداز و اشک و ناله برای سالار شهیدان حسین بن علی(ع) و شهیدان کربلا سوگواری می کرد که افراد دیگر را نیز متاثر نمود .هر روستا و شهر و استانی یک جور آیین های عزاداری دارند که باید مورد احترام سایر بلاد باشد .

img_0954.jpg

آقای سید اصغر موسوی به همه سلام می کند و به سمت نوجوانان و جوانان دست بلند کرده و یا دست می دهد و به پیرمردان احترام می گذارد .

img_5401.jpg

برای سخنرانی در هر منبرش برنامه و مطالعه دارد بر این اساس از خرافه گرایی و تعریف خواب های واهی به شدت فاصله دارد . به شهدای نراق عشق می ورزد و به هر رزمنده دفاع مقدس که بر می خورد با او مصاحفه کرده و او را تکریم می کند .

img_5523.jpg

همیشه در مواجه با مردم تبسم بر صورت دارد و انسان خوش خُلق و خوش خَلق می باشد . دست کسی را رد نمی کند و چیزی را که علمش را ندارد شبهه ناک نمی پندارد .

img_5524.jpg

با بسیجیان هست و در مراسم های آنان حضور دارد ؛ نماز میت می خواند ؛ برای مجالس زنان سخنرانی دارد ؛ مجالس متوفیان را در مسجد جامع اداره می کند ؛ پیشنماز می ایستد ؛ در ادعیه های مختلف حضور فعال دارد ؛ پاسخ سوالات عمومی از جمله جوانان را می دهد و ده ها فعالیت های عام المنفعه برای دین و دنیای اهالی انجام می دهد .

img_5526.jpg

حجت الاسلام سید اصغر موسوی با اینکه روحانی غیر بومی است ولیکن افتخار حوزه علمیه الغدیر شهر نراق می باشد

 

۹۳/۰۹/۰۳
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook