سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 کتاب " اسناد مطبوعات از سال 1286 الی 1320 شمسی "


کتاب اسناد مطبوعات توسط انتشارات سازمان اسناد ملی ایران در سال 1372 به چاپ رسید . این کتاب به کوشش آقایان کاوه بیات و مسعود کوهستانی نژاد در 2 جلد تهیه گردیده است . جلد اول 630 و جلد دوم 567 صفحه و مجموعا 1197 صفحه را شامل می شود .

img_6045.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " اسناد مطبوعات از سال 1286 الی 1320 شمسی " طی 35 سال مطبوعات را مورد بررسی قرار داده است .در صفحات 254 - 255 و 256 به تاریخ 28 اسفند 1288 ( 105 سال پیش) فعالیت عده ای از مردم دلسوز نراق را نشان می دهد که برای احقاق حقوق خود تلاش نموده و باعث توقیف روزنامه نو در تهران شده اند  . 

اسناد :

مجلس شورای ملی ؛ سواد عریضه مصطفی با شانزده نفر محلاتی از نراق ؛ نمره 3139 ؛ مورخه 7 شهر ربیع الاول 1328(28 اسفند 1288) 

img_6047.jpg

در روزنامه شریفه ایران نو چند لایحه از محلات زیارت شد که هیچ یک معنویت نداشت . من جمله با این پست نمره یکصد و سی و نه روزنامه مزبور رسید نوشته بود که قریب شصت نفر به اداره از حاکم محلات شکایت کرده اند که انجمن داشتیم از تضییقات جناب حاکم استعفا داد در صورتی که جهت پراکندن انجمن را هیچ سببی حاصل نشد جز حکم وزارت داخله که مرقوم فرمودند انجمن ولایتی حق حوزه انتخابیه که گلپایگان است می باشد و اگر بخواهند انجمن در محلات تشکیل دهند می توانند بلدی دائر نمایند .

img_6048.jpg

اولا استدعا داریم که مقرر فرمایید جریده ایران نو مکتوبات از محلات را بی تحقیق درج نفرماید . در ثانی امضا ء صاحب مکتوب را در صورت درج کردن بنویسد که کسانی که لوایح بر خلاف واقع می دهند اگر بخواهند با آنها در عدلیه گفتگو نمایند مشخص باشند . من جمله استدعا داریم که اسامی آن شصت نفر را مقرر فرمایید ایران نو در نامه اش درج کند معلوم باشد حکومت مشروطه طلب را کدام یک از مغرضین مستبد قلمداد کرده اند که پس از تحقیق آن اشخاص با وکیل حکومت که به عدلیه فرستاده می شود گفتگو نمایند اگر استبدادش را معلوم کردند اولیاء امور مشارالیه را از حکومت محلات معزول و دیگری را منصوب فرمایند و اگر فقط شرف حکومت را تضییع کرده اند قانونا آنچه حکم عدلیه اعظم شد مجازات شوند و بعدها خلقی را از فساد و غرض ورزی خود آسوده بگذارند .

img_6049.jpg

به وحدانیت احدی بی غرضی و بی طمعی این حکومت به قدری است که دوازده سال است در محلات حکومت می نمایند و احدی از او شاکی نیست. استدعا از حضور مبارک وکلای محترم داریم که سلب نعمت حکومت مشارالیه را نفرمائید

سواد مطابق اصل است

=-=----------------------------
مجلس شورای ملی ؛ نمره 3139 ؛ مورخه دوازدهم ربیع الاول 1328 (3 فروردین 1289(

وزارت جلیله علوم : اهالی نراق شرحی مبنی بر شکایت از مدیر جریده ایران نو به مجلس شورای ملی نوشته اند سواد آن را لفا ملاحظه و به هر طور که مقتضی است اقدامات لازمه فرمایند .
رئیس مجلس شورای ملی امضای مستشار الدوله
در حاشیه آمده است سوادی برای اداره ایران نو فرستاده بپرسند که جواب حضرات را چه باید داد .
=-=--------------------
وزارت معارف و فوائد عامه ؛ نمره کتاب ثبت 4279 ؛ تاریخ خروج 19 ربیع الاول 1328 (10 فروردین 1289)

تهران . مدیر محترم جریده ایران نو
اهالی نراق شرحی به مجلس مقدس شورای ملی شیداله ارکان شکایت نوشته که در نمره )139) بعضی انتشارات از قول جمعی در باب حکومت انجام داده است از مجلس سواد شکایت نامه را به وزارت معارف فرستاده توضیح خواسته اند که جواب عارضین را مرقوم فرمایید . این است که سواد عریضه مزبور را فرستاده ملاحظه نمائید جوابی که لازم است به وزارت معارف توضیحا نوشته که به مجلس مقدس جواب داده شود . امضا ناخوانا
=-=-----------------------------------
تهران ؛ ایران نو ؛ نمره 295 تاریخ 31 برج اسد 1329(4 شهریور 1290(

مقام منیع وزارت جلیله داخله . چند روز پیش به موجب اخطاری که اداره نظمیه مستند به حکم هیئت محترم وزراء نموده بود ؛ ایران نو توقیف شد ؛ ولی نظر به اینکه در آن اخطار معلوم نبود که مدت توقیف تا کی و از برای مندرجه کدام نمره بوده ؛ از آن وزارت خانه محترم تمنی می شود ؛ که علت و مدت را معین نمایند . و نیز معین نمائید که منع از باز نمودن اداره و مراقبت پلیس آیا به موجب حکم وزرای محترم بوده یا خیر ؟
امضا سید مهدی افجه ای . اداره روزنامه ایران نو . تهران

img_6051.jpg


در حاشیه این سند آمده : مرقوم شود علت توقیف جریده ایران نو را خواسته اید ؛ چون مندرجات نمرات اخیر آن را هیئت وزرای عظام منافی مصالح و مقتضیات وقت دیدند ؛ حکم به توقیف شد ؛ ولی مدت آن را در ابلاغی که به اداره نظمیه شده است معلوم نگردیده است .
و این هم که نوشته اید ؛ که باز نمودن اداره منع شده است ؛ توقیف راجع به روزنامه است ؛ در باز نمودن اداره مانعی در کار نیست ؛ و چنین حکمی صادر نشده است .


img_6052.jpg


در صفحات 257 و 258 کتاب اسناد مطبوعات نوشته :
مسولین امر تلاش کردند که روزنامه توقیف شده ایران نو را با نام ایران نوین مجددا در چرخه جرائد قرار دهند که موفق نمی گردند . آخر الامر که " وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه" به درخواست آقای میرزا اسدالله خان رسا در مهر ماه 1309 مجوز انتشار روزنامه می دهد برایش نوشته اند :
حسب الامر تا قانون جدید مطبوعات از تصویب مجلس شورای ملی نگذرد در آن موضوع اقدام نخواهد شد .

 

۹۳/۰۹/۰۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook