سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

دومین اعزامم به جبهه های نبرد حق علیه باطل اسفند 1363 با لباس سبز رنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان دلیجان بود .بنده به همراه رزمندگان برای عملیات مهمی که پیش رو بود در سد دز در 23 کیلومتری شهرستان اندیمشک استان خوزستان آموزش های لازم را فرا گرفتیم .
 
بر اساس سازماندهی هر فرد و تیمی آموزش های حرفه ای خود اعم از قایقرانی ؛ غواصی و شنا را سپری کردیم . از همشهریان حسین نباتی ؛ میرزاعلی کمره ای و ... هم بودند . تاریخ 20 اسفند 1363 عملیات به نام بدر با رمز مبارک یا فاطمه الزهرا(س) در محور هورالهویزه آغاز و تا یک هفته ادامه یافت و سرانجام منجر به عقب نشینی نیروهای خودی گردید .
 
غواصان جان بر کف و قایقرانان با قایق موتور خاموش و َبَلم بیش از پنج کیلومتر را پارو زدند تا به نزدیک مواضع عراقی ها رسیدند . روحیه ها عالی بود ولی بالاخره توان از نیروها گرفته شده بود .
        
دشمن بعثی که معمولا از عملیات های ایران مطلع بود با زیرکی یک لِنج نسبتا بزرگ را وسط جزیره مجنون و بین نیزارها مخفی کرده بود . بیش از 50 نیروی عراقی بر بالای لِنج که دور تا دور آن را با گونی سنگر بندی نموده بودند مانع پیشروی سپاهیان اسلام می شدند .
 
از اولین قایق هایی که مورد هدف نیروهای داخل این لنج قرار گرفت متعلق به فرمانده یک گروه از قایقرانان به نام پاسدار حسن دلاوری فرزند حسین اهل شهر دلیجان بود که قایقش به آتش کشیده شد و پس از شهادت پیکر مطهرش در آب افتاد .
    
شهید دلاوری  چند روزی مفقود الجسد بود تا اینکه پیکرش بین کشته های عراقی توسط میرزاعلی کمره ای اهل نراق از آب گرفته شد و به عقبه خطوط و نهایتا به دلیجان منتقل گردید .
 
مقاومت و ایستادگی دشمن در این لنج باعث گردید عده ای از ایرانی ها از جمله پاسدار جانباز محمود منصوری فرزند ذبیح الله اهل دلیجان و سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی اهل روستای آقابابا از توابع بخش کوهین قزوین که فرمانده محور 2 به نام جَمَل متعلق به لشکر 17 علی بن ابیطالب(ع) بود به اسارت درآمده و با دستان بسته در گوشه ای از این لنج نگهداری شوند .
ایرانی ها وضعیت را که اسفبار دیدند با هوشیاری از مسیر و آبراه دیگری به خط اول عراقی ها نفوذ کردند و پس از درگیری و حماسه آفرینی موفق شدند این لنج و نیروهایش در جزیره مجنون را محاصره و ضمن آزادی اسرای خودی باقیمانده عراقی ها را به اسارت در آورند .
 
یکی از سلحشورانی که در طراحی و از بین بردن لنج دخالت مستقیم داشت فرمانده مخابرات لشکر 17 علی بن ابیطالب(ع) سردار پاسدار قدرت الله کمره ای فرزند رمضان(شهادت 4/3/1367) اهل شهر نراق بود .
 دیگر دلاور منطقه دلیجان هادی ایزدی فرزند عباس اهل نراق بود که بی سیم چی فرمانده تیپ یک از لشکر 17 علی بن ابیطالب(ع) محمود اخلاقی بود که هر دو در عملیات بدر مجروح شدند . محور عملیاتی آنان به سوی عراقی ها به محور نینوا مشهور بود .
  پاسدار جانباز حاج محمود اخلاقی فرزند عبدالمحمد متولد 1335 اهل سمنان تاریخ 5/5/1367 طی عملیات ظفرمند مرصاد توسط اعضای سازمان تروریست مجاهدین خلق(منافقین) در اسلام آباد غرب با داشتن همسر و سه فرزند به شهادت رسید .
 
راوی : محمود حسینی فرزند علی اهل شهر نراق 17/06/1391

۹۳/۰۹/۱۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۲)

۰۶ مهر ۹۸ ، ۲۰:۱۸ سلحشوران شهر نراق
پیشکش به مراسم از موج تا اوج ؛ نکوداشت شهدای یگان دریایی شهرستان دلیجان شهیدان سرداران حسن دلاوری و علی محمد توکلی



✅ قایقرانان نراقی و دلیجانی خط شکن مواضع عراقی ها در بدر بودند . حسن دلاوری دلیجانی به شهادت رسید



🔹 دومین اعزامم به جبهه های نبرد حق علیه باطل اسفند ۱۳۶۳ با لباس سبز رنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان دلیجان بود .

🔸بنده به همراه رزمندگان برای عملیات مهمی که پیش رو بود در سد دز در ۲۳ کیلومتری شهرستان اندیمشک استان خوزستان آموزش های لازم را فرا گرفتیم .

🔻بر اساس سازماندهی هر فرد و تیمی آموزش های حرفه ای خود اعم از قایقرانی ؛ غواصی و شنا را سپری کردیم . از همشهری ها حسین نباتی ؛ میرزاعلی کمره ای و ... هم بودند .

🌹تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۶۳ عملیات به نام بدر با رمز مبارک یا فاطمه الزهرا(س) در محور هورالهویزه آغاز و تا یک هفته ادامه یافت
و سرانجام منجر به عقب نشینی نیروهای خودی گردید .

🔹غواصان جان بر کف و قایقرانان با قایق موتور خاموش و َبَلم بیش از پنج کیلومتر را پارو زدند تا به نزدیک مواضع عراقی ها رسیدند . روحیه ها عالی بود ولی بالاخره توان از نیروها گرفته شده بود .

🔸دشمن بعثی که معمولا از عملیات های ایران مطلع بود با زیرکی یک لِنج نسبتا بزرگ را وسط جزیره مجنون و بین نیزارها مخفی کرده بود . بیش از ۵۰ نیروی عراقی بر بالای لِنج که دور تا دور آن را با گونی سنگر بندی نموده بودند مانع پیشروی سپاهیان اسلام می شدند .

🔻یکی از اولین قایق هایی که مورد هدف نیروهای داخل این لنج قرار گرفت متعلق به فرمانده دلاور یک گروه از قایقرانان به نام پاسدار حسن دلاوری فرزند حسین اهل شهرستان دلیجان بود که قایقش به آتش کشیده شد و پس از شهادت پیکر مطهرش در آب افتاد .
🌹شهید دلاوری مفقود الجسد گردید لیکن بعد پیکرش توسط پاسدار اهل نراق میرزا علی کمره ای از آب گرفته شد و به عقبه خطوط و نهایتا به دلیجان منتقل گردید . پیکر مطهر دلاوری بین جنازه های عراقی ها بوده که به طرز معجزه آسایی شناسایی و از کارت شناسایی داخل جیبش متوجه می شوند اهل دلیجان و نامش حسن دلاوری است .

🔹مقاومت و ایستادگی دشمن در این لنج باعث گردید عده ای از ایرانی ها از جمله پاسدار جانباز محمود منصوری فرزند ذبیح الله اهل دلیجان و سرتیپ پاسدار عبدالله عراقی اهل روستای آقابابا از توابع بخش کوهین قزوین که فرمانده محور ۲ به نام جَمَل متعلق به لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) بود به کمین و در معرض اسارت در آیند . منصوری دلیجانی وقتی حلقه محاصره را تنگ می بیند خودش را به داخل آب پرتاب کرده و نهایتا خود را از اسارت نجات می دهد و لیکن عبداله عراقی چون مجروح بوده داخل لنج به اسارت در می آید و با دستان بسته در گوشه ای از این لنج نگهداری می شود و مدتی بعد در اثر تهاجم نیروها نجات می یابد .

✅ ایرانی ها وضعیت را که اسفبار دیدند با هوشیاری از مسیر و آبراه دیگری به خط اول عراقی ها نفوذ کردند و پس از درگیری و حماسه آفرینی موفق شدند این لنج و نیروهایش در جزیره مجنون را محاصره و ضمن آزادی اسرای خودی باقیمانده عراقی ها را به اسارت در آورند .

🔻یکی از سلحشورانی که در طراحی و از بین بردن لنج دخالت مستقیم داشت فرمانده مخابرات لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) سردار پاسدار قدرت الله کمره ای فرزند رمضان(شهادت ۱۳۶۷/۳/۴) اهل شهر نراق بود .

🔻دیگر دلاور منطقه دلیجان هادی ایزدی فرزند عباس اهل نراق بود که بی سیم چی فرمانده تیپ یک از لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) محمود اخلاقی(شهادت ۵ مرداد ۱۳۶۷ عملیات مرصاد) بود که هر دو در عملیات بدر مجروح شدند . محور عملیاتی آنان به سوی عراقی ها به محور نینوا مشهور بود .



🌹راوی : محمود حسینی فرزند علی اهل شهر نراق




ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook