سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

از میان انبوه عکس هایی که تا کنون جمع آوری کرده ایم تصاویر در خصوص وقایع تاریخی انقلاب در شهر مذهبی نراق به رهبری آیت الله خمینی(ره) خیلی محدود است .

pfjubyb1e25eo69nd53f.jpg

در صورتی است که زنان و مردان شهر نراق در عرصه های مبارزات ستم شاهی پیشتاز بوده اند . اینک چند عکس جذاب و با شکوه از حضور مردم نراق قبل و اندکی بعد از پیروزی انقلاب به پشتیبانی از رهبری آیت الله سید روح الله خمینی(ره) ارائه می گردد :

7kl3qh4fg5sbj9c9tkj.jpg

* عکس اول دو برادر روحانی حجج اسلام شیخ علی محمد و شیخ علی اکبر حیدری فرزندان حسین از اهالی شهر نراق که از زمره انقلابیون منطقه بودند در جمعیت وفادار به انقلاب در شهرستان محلات در ابتدای صفوف به هم فشرده در سال 1357مشاهده می شود .

علاوه بر دو روحانی نراقی سایر روحانیون محلاتی قابل مشاهده در عکس عبارتند از :

حجج اسلام آقایان : عبدالعلی(طه)مقدسی ؛ فضل الله مهدیزاده محلاتی)شهید(؛ علامی ؛ ناظری ؛ صدر ؛ قدس ؛ سید باقر انصاری ؛ موسوی ؛ طاهری و غضنفری . ضمنا حامل پلاکارد سکوت فرمایید در دستان آقای عباس رضایی محلاتی می باشد .

 

jqntwhvexib646jexlj9.jpg

* عکس دوم حضور حجت الاسلام علی اکبر حیدری فرزند حسین اهل شهر نراق(امام جمعه محترم نراق) در راهپیمایی با شکوه مردم روستای ور سفلی محلات قبل از پیروزی انقلاب در سال 1357 می باشد . بعضی از روحانیون نراق به دلیل شجاعتی که در سخنرانی بر بالای منبر بر علیه دیکتاتوری شاهنشاهی داشتند به روستاها و شهرهای توابع استان مرکزی دعوت می شدند . بهترین مقطع منتهی به پیروزی انقلاب ماه های محرم و صفر سال 1357 بوده است .

 

frq8d7l1xrwov6u98xn.jpg

* عکس سوم مربوط به آیین عاشورایی عزاداری محرم در شهر مذهبی نراق و اجرای مراسم کفن پوشان همزمان با اعتراض بر علیه رژیم ستم شاهی پهلوی در روزعاشورا تاریخ 30 آذر 1356 برابر 10 محرم 1398 می باشد . این قطعه عکس در داخل بازار شمس السلطنه گرفته شده است .

چوب نمادی از حرکت کنار گذاشته ای است که در مقطع پیروزی انقلاب به رهبری آیت الله سید روح الله خمینی(ره)پشت مامورین شاه را به لزره می انداخت . آن مقطع کفن پوشان حسینی حیدر حیدر کنان اعتراض خود را با قاطبه مردم انقلابی اینگونه مطرح می کردند . در حال حاضر کفن پوشان مومن و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) با آرایش متحیر کننده به جذابیت آیین های عاشورایی می افزایند و به دستور علما اقداماتی را انجام می دهند که مکتب اسلام مورد احترام بیشتر قرار می گیرد .

 

w3kmnbmibh5jb5pd0pg.jpg

* عکس چهارم مربوط به آیین عاشورایی عزاداری محرم در شهر مذهبی نراق و اجرای مراسم کفن پوشان همزمان با اعتراض بر علیه رژیم ستم شاهی پهلوی در روزعاشورا تاریخ 30آذر 1356 برابر 10 محرم 1398 می باشد . این قطعه عکس مقابل مسجد حاج تیموری گرفته شده است .  شاخص ترین عزادار که ابتدای هیئت چوب بدست دارد مرحوم سید محمود موسوی فرزند سید حسن پدر شهید بزرگوار سید بهرام موسوی می باشد .

 

aphyghuc7yzw3srbms3.jpg


*
عکس پنجم تظاهرات ضد رژیم استبداد شاهنشاهی مردم شهر نراق با چوب و سر دادن شعار یا مرگ یا خمینی در دی ماه 1357 می باشد .

عکس های قابل شناسایی عبارتند از :

مرحوم علی بحرینی فرزند حسین - عباس(غلامعباس) حسینی فرزند علی محمد رضا رحمانی فرزند نصرالله محمد کمالی فرزند رمضان محسن شریفی فرزند رحمان

 

uxe0dpekhsif0s0j0t3v.jpg

 

9utqddkhlwcaq0mhx.jpg

* عکس های ششم و هفتم راهپیمایی زنان شجاع نراق که فعالیت های آنان بر علیه رژیم پهلوی در سطح منطقه مثال زدنی بود . زنان پا به پای مردان در تمام صحنه های پشتیبانی از رهبری حضوری فعال داشتند .

 

gojzwiv35h9734eiwehu.jpg

* عکس هشتم محمد رضا بحرینی فرزند حسین اهل شهر نراق به دستور امام خمینی(ره) مبنی بر لغو حکومت نظامی رژیم شاهنشاهی در روز 21 بهمن 1357 به میان سنگرهای نیروهای مسلح ارتش شاهنشاهی در پادگان پشتیبانی مرکز نیروی هوایی نفوذ کرده است .

روزنامه کیهان در خصوص این عکس نوشته است :چند سرباز نیروی هوایی بر پشت بام خانه ای در فرح آباد(خیابان پیروزی) در پشت سنگری از کیسه های شِن که مردم فراهم کرده اند ؛ لحظه بعدی زد و خورد را تدارک می بینند . یک غیر نظامی هم در سنگر ایستاده است .

 

oet96k8b130yem27k3k.jpg

* عکس نهم مرحوم علیرضا اکبری فرزند حسینعلی(فوت 25/8/1383) قدرت خود را با بلند کردن علامت در روز عاشورای حسینی در شهر نراق نمایان می سازد . آقای رضا مهدیزاده نراقی فرزند ابوالفضل در حال شعار درود بر خمینی بت شکن در کنار علامت مشاهده می شود .عکس های روی علامت آذین بندی شده یک قاب از رهبر عظیم الشان امام خمینی و دو عکس کنار علامت مربوط به رهبر کبیر انقلاب و آیت الله سید موسی صدر فرزند سید صدرالدین(1307 در قم شهادت در لیبی 1357 ) و دکتر علی شریعتی مزینانی فرزند محمد تقی (1312 در کاهک سبزوار 1356 در ساوت همیتون انگلیس) می باشد . دوشنبه 20/09/1357 مصادف با 10 محرم 1399 روز عاشورا مردم نراق در هیئات عزاداری پشتیبانی خود را از آیت الله سید روح الله خمینی رحمت الله علیه اعلام و برکناری رژیم محمد رضا شاه را فریاد زدند .

ba2gwmkhghbki0csf3.jpg

عکس دهم مربوط به ظهر عاشورا تاریخ 20 آذر 1357 می باشد و به اصطلاح نراقی ها پای نخل است که انقلابیون ضمن عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) مشغول شعار دادن بر علیه رژیم ستم شاهی پهلوی می باشند . تصاویر قائد اعظم امام خمینی(ره) بین مردم مشاهده می شود . آن مقطع بوق یا بلندگو را به سَر چوبی وصل می کردند و در دستان فردی حمل می شد تا صدا به سمع مردم برسد .

 

e7ig04k1lu0kzp53odpg.jpg

عکس شماره یازدهم آقای ذوالفقار قجری فرزند مصطفی یکی از افراد مذهبی در شهر نراق در حال مطالعه روزنامه کیهان سه روز پس از پیروزی انقلاب به رهبری آیت الله خمینی(ره) مشاهده می شود . در تیتر روزنامه نوشته شده : امام پایان کلیه اعتصاب ها را اعلام کرد . روز 25 بهمن 1357 امام خمینی (ره) پایان اعتصاب ها را اعلام و 28 بهمن مقرر شد همه به سر کارهایشان برگردند .
تیتر دیگر روزنامه که در دستان آقای قجری است مربوط به چهارشنبه 25 بهمن 1357 است که چریک های فدایی به اصطلاح خلق سفارت آمریکا را تصرف می کنند و بعد با ورود نیروهای انقلابی کمیته شرایط به روال عادی باز می گردد . اقدام دیگر حاج ذوالفقار در محل کارش مرکز مخابرات نراق چسباندن عکس رهبر به جای شاه بر روی اسکناس شاهنشاهی می باشد و همچنین بر روی آرم شیر و خورشید روی پرچم جمله مبارک لااله الاالله را نوشته است .

 

6wbdtk4ljbxb3t5mqgh.jpg

تصاویر قابل شناسایی از راست : حسینعلی هدایتی فرزند محمد(مرحوم) علی اصغر عابدینی فرزند شکرالله غلام محمد حیدری فرزند علی(مرحوم) بشیر شفیعی فرزند علی(مرحوم) - ... قجری فرزند ... عبدالله پریشانی فرزند عباس(مرحوم)

* عکس های دوازدهم ؛ سیزدهم و چهاردهم کفن پوشان شهر نراق و حمایت از فتح لانه جاسوسی
در تاریخ 1358/08/13 دانشجویان پیرو خط امام سفارتخانه آمریکا " لانه جاسوسی" در تهران را تسخیر نمودند .یکی از این دانشجویان متعهد سید حسین میرسلطانی فرزند سید آقا نصرت اهل شهر نراق بود که بعدا در دفاع مقدس تاریخ 27 آبان 1359 در عملیات آزاد سازی سوسنگرد مظلومانه به شهادت رسید . امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب ضمن حمایت از دانشجویان این اقدام را انقلاب دوم نامید . اهالی انقلابی و خمینی دوست شهر نراق همگام با سراسر کشور از این حرکت دانشجویان پشتیبانی نموده و به صورت کفن پوش راهپیمایی باشکوهی را در شهر به راه انداختند .

07q3w7n760m4gim2ha89.jpg

تصاویر قابل شناسایی :

قنبرعلی عابدی فرزند کمال - یوسف کاظمی فرزند محمد(مرحوم) - سید حسین موسوی فرزند سید حبیب(مرحوم - کلاه سبز بر سَر) - مندعلی نباتی فرزند حسین(شهید) - سید جمال موسوی فرزند سید محمد(مشت گره کرده در حال شعار دادن پشت تصویر) - عباس بحرینی فرزند عبدالباقی(مرحوم)

بعد با چند دستگاه اتوبوس و وسایط نقلیه دیگر به تهران عزیمت و در مسجد اکباتان در خیابان ملت ( چراغ برق ) مورد استقبال کم نظیر نراقی های مقیم مرکز قرار می گیرند . صبح روز جمعه آبان 1358 بالغ بر دویست نفر از اهالی نراق کفن پوشان و سازماندهی شده خود را به میدان آزادی رسانده و حرکت خود را به سمت دانشگاه تهران آغاز می کنند . چندین پلاکارد در دستان اهالی که روی آنها نوشته" جانبازان نراق و الثوره ، الثوره حتی النصر مبارزه ، مبارزه تا پیروزی" فضا را مزین نموده بود . شعار های این راهپیمایی به دفاع از امام خمینی و دانشجویان بوده و آرایش کفن پوشان که بر روی کفنشان نوشته بود " جان بر کفیم خمینی" مردم و خبرنگاران را متحیر می کند و در بین مسیر از آنها عکس و فیلم تهیه می شود .

emslqf0jf76d2mb0hyci.jpg

از راست : علی حیدری فرزند غلامحسین سید جمال موسوی فرزند سید محمد قدرت یوسفی فرزند محمد مرحوم بشیر شفیعی فرزند علی مرتضی خسروی فرزند حسینغلام محمد حیدری فرزند علی احمد عضایی فرزند یوسف

 نزدیکی های ظهر به مقابل دانشگاه تهران رسیده و مورد استقبال نمازگزاران قرار می گیرند. آنگاه نماز جمعه را به امامت آیت الله سید محمود دعایی طالقانی اقامه می کنند.سپس به سمت لانه جاسوسی راهپیمایی ادامه یافته و در پایان مقابل سفارتخانه اشغال شده حجت الاسلام علی محمد حیدری یکی از روحانیون نراق به ایراد سخنرانی افشاگرانه بر علیه چپاولگری دولتمردان ایالات متحده آمریکا می پردازد که مورد توجه حضار قرار می گیرد . این حرکت خودجوش و مردمی که در سطح استان مرکزی بی نظیر بود ، نقطه عطفی در مبارزات انقلابی و هوشمندانه مردم شهید پرور و با بصیرت شهر نراق می باشد.

 

۹۳/۱۱/۲۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook