سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

به شهر نراق زادگاه نظریه پرداز ولایت فقیه خوش آمدید

دوشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۴، ۱۱:۲۸ ب.ظ

 شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی واقع و قدمت آن به بیش از سه هزار سال تثبیت شده است .

5xsui8ly2dupezyqrmt5.jpg

علاوه بر علامه ملا محمد مهدی نراقی و فرزند فاضل او ملا احمد (فاضلین نراقی) اسامی 100 نفر دیگر از دانشمندان ؛ فضلا ؛ مشاهیر و عالمان دینی در تاریخ و کُتب گوناگون به ثبت رسیده است که انشاءالله اسامی آنان در تقویم روز شماری که توسط سلحشوران شهر نراق در دست تهیه دارد معرفی خواهد شد .

8gxcctv27ibnx3hs8i.jpg    3g5bis9wg0qusf3yh6s.jpg

                                                       ملا محمد مهدی نراقی                                ملا احمد نراقی

ولایت فقیه در دوره قاجار در مفهوم حکومت و کشور داری مفهوم تازه ای بود . مستندات این موضوع تعدادی احادیث وروایت مورد وثوق شیعه اثنی عشر بود که در عصر فتحعلی شاه توسط یکی از سرشناس دارترین عالم و مجتهد روزگار به نام علامه حاج ملا احمد نراقی فرزند علامه ملا محمد مهدی اهل نراق به نظریه پردازی در خصوص آن پرداخت .

4ay2xz9sjq96b14k61.jpg

ولایت و مقام فقیه به عنوان ولیّ امر و ولیّ امرِ حکومت در معنای کشورداری در فرهنگ شیعه تا آن زمان سابقه نداشته است و اگر به طور پراکنده مطرح می شده به صورت اصولی در نیامده بود . در دوره ی فتحعلی شاه ؛ نخستین کسی که به صورت مضبوط و به طور جدی و اصولی این بحث را مطرح کرد و به استناد 19 حدیث و تعدادی آیات و اخبار ؛ صریحا در غیبت امام ؛ حق حکومت و کشورداری را از آن فقیه عادل دانست ؛ علامه حاج ملا احمد نراقی بود .

 jp3pgqdvjwbsuc0j8dw2.jpg

آیت الله سید روح الله خمینی رحمت الله علیه در کتاب ولایت فقیه "حکومت اسلامی" چند بار به نام علامه ملا احمد نراقی و احادیث مورد استناد ایشان اشاره می کند و نوشته است :

... از متاخرین مرحوم نراقی(ملا احمد نراقی) همه شوُون رسول الله(ص) را برای فقها ثابت می دانند و مرحوم آقای نائینی نیز می فرمایند که این مطلب از مقبوله ی عمربن حنظله استفاده می شود .

 0br28dh5sq8hes1dgsr5.jpg

ملا احمد نراقی در مقدمه کتاب " معراج‌السعاده " به ستایش از فتحعلی‌شاه قاجار می‌پردازد اما بعد از اینکه سیاست‌های غلط فتحعلی‌شاه در جنگ روس بر علیه ایران را می‌بیند، در کتابی از حاکمان جاهل سلب ولایت می‌کند و نظریه ولایت فقیه را مطرح می‌کند
علاّمه ملا احمد نراقی در عائده 54 از کتاب " عوائد الایام " خود به پیشینه بحث ولایت فقیه اشاره می کند و می نویسد :
فانّی قد رأیت المصنفّین یحیلون کثیراً من الامور الحاکم فی زمن الغیبة و یولّونه فیها و لا یذکرون علیه دلیلاً و رایت بعضهم یذکرون أدلة غیر تامّة و مع ذلک کان ذلک أمراً مهمّاً غیر منضبط فی مورد خاص.

7jj2nw8xxivlguhbibz.jpg

دیدم که نویسندگان کتابها و رساله های فقهی در عصر غیبت بسیاری از کارها را به حاکم وا می گذارند و به او ارجاع می دهند و به او در کارها ولایت می دهند; ولی دلیلی بر آن اقامه نمی کنند و دیدم شماری که دلیل می آورند دلیلهایشان ناتمام است .

*
یادآوری می گردد علامه ملا احمد فاضل نراقی فرزند علامه ملا محمد مهدی تاریخ 14 جمادی الثانی 1185 برابر 2 مهر 1150 در شهر مشاهیر خیز نراق متولد گردید و تاریخ 23 ربیع الثانی 1245 برابر 30 مهر 1208 در سن 60 سالگی در اثر وبای عمومی در نراق که آن زمان جزء منطقه کاشان محسوب می شد فوت نمود

l9zfob1xtqve1wx323.jpg

پیکر پاک این عالم که آوازه جهانی دارد توسط تخت روان و نمد پیچ کردن جنازه به سَبک 190 سال پیش به وسیله چهارپایان از نراق ایران به نجف عراق منتقل و در جوار پدر بزرگوارش ملا محمد مهدی در ایوان علما در مرقد منور امام اول شیعیان جهان امام علی بن ابیطالب(ع( دفن گردید.


چه خوب می شد ورودی شهر علم وفقاهت نراق تابلویی نصب می شد که روی آن نوشته می شد :


به شهر علامه حاج ملا احمد نراقی زادگاه نظریه پرداز ولایت فقیه خوش آمدید

 

۹۴/۰۱/۲۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook