سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

در فرخنده میلاد امام راستی و عدالت حضرت علی بن ابیطالب(ع) و روز پدر و همچنین سی و ششمین سالگرد شهادت استاد مرتضی مطهری و روز شایسته معلم مصاحبه ای با سرکار خانم لطفعلی رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان دلیجان انجام گرفته که شرایط را مغتنم شمرده به میمنت این ایّام برای علاقمندان نمایش می دهیم .


evpkj0efu2ht2ywidclz.jpg

                                                                                                                                            
متشکرم که دعوت سلحشوران شهر نراق را پذیرفتید ، در ابتدا خودتان را معرفی فرمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم . عرض سلام و خدا قوت دارم محضر سلحشوران شهر نراق و علاقمندان بی شمارتان در اقصی نقاط ایران و چندین کشور که دلیجانی ها و نراقی ها حضور دارند .

k2c92ldmnam0t8ikyi2t.png

              فهیمه لطفعلی

بنده فهیمه لطفعلی اهل شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان می باشم و در حال حاضر رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دلیجان و عضو شورای اسلامی شهر نراق می باشم .

خانم لطفعلی از چه سالی مشغول فعالیت در نهاد کتابخانه ها شدید؟

بنده سال 1390 بود که درآزمون استخدامی و مصاحبه نهاد کتابخانه ها شرکت کردم و یک سال بعد جذب اداره کتابخانه های دلیجان شدم. البته به مدت 8 ماه به علت کمبود نیرو در کتابخانه های محلات و نیمور به عنوان کتابدار در آنجا مشغول بودم .

8jkl2y1q81tpevod2l.jpg

بعد ازآن مسئول کتابخانه نراق شدم و یک سال بعد هم به اینجانب پیشنهاد مسئولیت اداره شهرستان شد که خوشبختانه در مصاحبه پذیرفته شدم و الان نزدیک سه سال هست که در این سِمت مشغول خدمت هستم. سال 1392 هم در انتخابات شورای اسلامی دوره چهارم نراق شرکت کردم و در مسئولیت منشی شورای اسلامی شهر خدمتگزار مردم هستم .

 رابطه شغل و فعالیت اجتماعی شما با علاقه تان به چه شکل هست؟

باید با افتخار بگویم که علاقه بنده به کتاب و مطالعه از دوران کودکی و تحصیل در مدرسه شروع شد. بعد از آن هم که 3سال در دانشگاه الزهرا(س) تهران به عنوان کتابدار درکتابخانه تخصصی دانشکده الهیات مشغول فعالیت بودم .

 o3dic6gykz0b1j5gvcb.jpg

کلاْ خودم را از فضای کتابخانه ها جدا نمی دیدم و امید داشتم که یک روزی به طور کامل بتوانم در کتابخانه خدمت کنم . در واقع من حضور پُر رنگ در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهر را از وظایف قلبی خودم می دانم.


کمی از پیشینه اولین کتابخانه عمومی شهر نراق را برای ما توضیح بفرمایید و اینکه در چه سالی تاسیس شد؟

آنگونه تحقیق کردم و با افراد مسئول مصاحبه انجام دادم موضوع کتاب و کتابخانه در شهر علم و فقاهت نراق رواج داشته و مردم نراق علاقه به مطالعه داشته اند . وجود بیش از یکصد نفر از مشاهیر دینی در نراق نشان از علاقه آنان به مطالعه کتاب و نوشتن آن حکایت دارد .
گذشته کتابخانه های شهر نیاز به تحقیق بیشتر دارد و لیکن اولین کتابخانه عمومی شهر نراق با نام حضرت ولیعصر(عج) پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 جنب مسجد جامع شهر نراق شروع به فعالیت نمود. 

                                                                                     56xy4hv75p4dag25vi3.jpg

                                                                                                                  بقایای تخریب شده کتابخانه ولیعصر

طبقه تحتانی آن حوضخانه و سرویس بهداشتی و طبقه فوقانی آن با پله های باریک و زیاد،کتابخانه بود ؛ اما نه کتابخانه ای به شیوه امروزی . هشت قفسه که کتاب های مذهبی ، انقلابی ؛ حقوقی و داستانی در آن به چشم می خورد.


کتابخانه حضرت ولیعصر(عج) شهر نراق به چه شکل اداره می شده و مسئولین آن چه کسانی بودند؟

کتابخانه ولیعصر (عج) در دو شیفت خانم ها و آقایان فعالیت داشته است . روزهای زوج خانم ها و روزهای فرد هم آقایان بودند.

مسئول برادران در دوره های مختلف آقایان : حسن کرباسی فرزند علی(طلبه شهید)، علی محمد پیشه ور فرزند حسین، سید مهدی موسوی فرزند سید احمد و ... بودند .

فعال ترین افراد آقای علی محمد پیشه ور بوده و بعد از آن آقای سید مهدی موسوی از شهریور 1360 کتابخانه را تحویل گرفته و تا اوایل بهار 1362 این مسئولیت را ادامه داده و همزمان نیز در پایگاه بسیج و انجمن اسلامی دبیرستان معصومی نیز فعالیت داشته است .

                           mbaoj9z76uy8rdngyef3.jpg   ms73jsbfq2rh9q0donsr.jpg

                                                   علی محمد پیشه ور                                سید مهدی موسوی

مسئول خواهران هم خانم ها : رقیه السادات بابایی فرزند سید رضا ؛جمیله قاسمی فرزند حسن ، کبری عباسی فرزند غلام محمد، اشرف السادات بابایی فرزند سید رضا ؛ مرحومه بتول حمزه ای فرزند حمزه، بلقیس قجری فرزند عباس ، و در دوره های بعد تر خانم منیره رمضانی فرزند حسن و اعظم قجری فرزند سلطانعلی و... به طور داوطلبانه فعالیت داشتند .


کتابخانه حضرت ولیعصر(عج) شهر نراق در چه زمینه هایی فعالیت داشته؟

این کتابخانه یک مجموعه فرهنگی بوده که در کنار پایگاه بسیج برای ترویج انقلاب اسلامی و آماده سازی نیروهای مستعد فعالیت می کرد. از ابتدای مهر 1359 که ارتش متجاوز عراق با کمک هم پیمانانش جنگ را بر ایران تحمیل کرد نوع نگرش و افق مسئولین کتابخانه به فراخور دفاع مقدس تغییر کرد .

                                                                                              awdzfau4t2mui11cvd.jpg

در روز تقریباً 110 نفر به کتابخانه مراجعه و کتاب امانت می بردند. حق عضویت هم رایگان بوده. برای اینکه مجموعه منابع غنی تر شود کتاب هایی که از شهدای اولیه نراق بود از طریق خانواده هایشان به عنوان هدیه تحویل گرفته می شده و در کتابخانه نگهداری و مورد استفاده قرار می گرفته است .

o6t6q7erau96g88gz0pv.jpg


از جمله فعالیتهای جانبی کتابخانه برگزاری کلاس احکام و قرآن ، برگزاری مراسمات و اعیاد مذهبی و کلاس نهضت سواد آموزی و بازدید از خانواده شهدا و برگزاری اردو بوده است . جالب ترین فعالیت اعضا در دوران جنگ عیادت ازمجروحین در منزل و یا بیمارستان های تهران، قم و اصفهان بود.
نهایتاْ کتابخانه ولیعصر سال ... در طرح تعریض خیابان فاضل نراقی تخریب می شود.


آیا از کتابخانه های فضاهای آموزشی شهر نراق مثل مدرسه ابتدایی ؛ راهنمایی و خصوصا دبیرستان حاج عباس معصومی نیز تحقیقاتی صورت داده اید ؟

بله . از قدیم الایّام هر مدرسه ای به فراخور حال دارای کتابخانه بوده که بیشتر کتب کمک درسی و دینی و داستانی مورد استفاده دانش آموزان قرار می گرفته است . قبلا که دبیرستان امینیان وجود داشته طبیعتا کتابخانه ای در فضای آن مورد استفاده بوده ولی در سال 1353 که ساختمان دبیرستان معصومی احداث می شود ؛ بالطبع کتابخانه ای هم در آن راه اندازی گردیده و لیکن در مقطع پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری قائد اعظم آیت الله سید روح الله خمینی(ره) ؛ پاسگاه ژاندارمری نسبت به چندین جلد کتاب از جمله کتاب های دکتر علی شریعتی حساسیت نشان داده و درخواست جمع آوری می نماید .

55ret7fjl7x3ywlty6m.jpg
در شروع تحصیلی مهر ماه 1358 عده ای جوان پر شور و انقلابی کتابخانه دبیرستان که برایشان از اهمیت برخوردار بود را مجددا بازگشایی و کتاب های مضره را پاکسازی کردند . این انقلابیون بعدا عضو بسیج شدند و همچنان کتاب را الگوی خود قرار داده اند تا اینکه اکثرا در هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند و یا اسیر یا مجروح شدند .

یکی از اساتید آنها آقای علی محمد طهماسبی بود که شاگردانش را به کتاب و کتابخوانی تشویق نموده است .


آیا در سطح شهر نراق کتاب فروشی هم وجود داشته است ؟

بله چندین مکان وجود داشته که بر اساس تحقیقاتی که کرده ام توضیح می دهم .

1* آقای محمد(غلام) ابوالحسنی که در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات اشتغال داشته تاریخ 27 آذر 1359 در میدان شهر نراق مغازه ای که متعلق به حاج سلطانعلی کاظمی بوده را اجاره و کتابفروشی به نام شهید مطهری دایر می کند .

این اقدام ضمن کسب معیشت خود و برادرش احمد ابوالحسنی باعث آشنایی جوانان با فرهنگ کتاب و کتابخوانی قلمداد می شد . کتابفروشی مطهری نراق پاتوغ عده ای از بسیجیانی بود که به دلیل نداشتن مقر آنجا جمع می شدند و بعد اکثرا در جبهه به شهادت رسیدند .

ktzojhhaql8qubfauyqk.jpg

 با بازگشایی اولین ساختمان پایگاه مقاومت بسیج در 10 مرداد 1360 این کتابفروشی پس از شش ماه جمع آوری گردید و حدود 300 جلد کتاب های باقیمانده ممهور به مهر کتابفروشی به کتابخانه مضجع سلطانعلی بن باقر(ع) در مشهد اردهال هدیه شد .
این مکان بعدا قهوه خانه مرحوم حسن محمودی فرزند نصرالله از جنگزدگان اهل آبادان شد و اکنون به نام بیت الرقیه در ایّام عزاداری ائمه معصومین فعالیت دارد .


2 * تاریخ 5 دی 1359 سرباز وظیفه احمد ابراهیمی فرزند عباس در جبهه به شهادت رسید . یک دکه آب میوه فروشی داخل میدان شهر نراق از ایشان به جا ماند که بعدا مادر بزرگوار شهید حاجیه خانم بهجت عظیمی در اختیار بسیج قرار داد تا در امر فعالیت های فرهنگی دفاع مقدس مورد استفاده قرار گیرد .

og1hjkibos2e3vjtg0n.jpg

دکه شهید ابراهیمی در طول دفاع مقدس مردم ایران همواره به توزیع کتاب و نشریاتی همچون پیام انقلاب و فعالیت های جانبی دیگر می پرداخت . پس از جنگ تحمیلی ماشین کامیون به دکه برخورد کرد و باعث جمع آوری آن گردید .

3* انتشارات فاضل نراقی سال 1368 اطراف میدان نراق توسط آقای محمد رضا خسروی فرزند قنبرعلی جهت معیشت و همچنین فضای مطالعاتی دایر شد . آقای خسروی یکی از فرهنگیان و نویسنده کتاب تاریخ نراق می باشد که با همکاری جواد قاسمی فرزند غضنفر به ارائه و توزیع کتب دانشگاهی و درسی و مجلات و روزنامه های کثیر الانتشار در سطح شهر می پرداختند .
این انتشارات سال 1385 پس از 17 سال برچیده شد .

xdit6rv5su474dmk2o2z.jpg

4 * انتشارات دانشجو در سال 1373 توسط آقای مهدی آعلی فرزند ماشاءالله شروع به کار نمود و با همکاری آقای علیرضا فروغی فرزند عزیزالله اشتغال به کار داشتند و پس از هشت سال در سال 1381 به آقایان علی محمد پیشه ور فرزند حسین و علی رضایی فرزند رضانظر واگذار گردید .
بعد از مدتی این مکان در اختیار آقای جعفر کریمی فرزند علی اکبر کارمند جهاد کشاورزی قرار گرفت که ایشان نیز به همراه فرزندش محمد به اشتغال مشغول بودند تا اینکه به آقای روح الله قجری فرزند حیدرعلی سپرده شد .
انتشارات دانشجو با فراز و نشیب پس از 19 سال سرانجام سال 1392 تعطیل گردید .

jh9es4gqs0j4gc5i68ga.jpg

5 * انتشارات حسام از سال 1380 توسط آقای حسام الدین رنجبر فرزند حسن و برادرش بهنام فعالیّت خود را آغاز نمود . این مکان بیشتر به فروش کتب دانشگاهی می پردازد و یک شعبه نیز در دانشگاه آزاد اسلامی نراق دارد .

77x98csqkphhf92ngk4y.jpg


بعد از تعریض خیابان و جمع آوری کتابخانه ولیعصر(عج) کتاب ها و کتابخانه به کجا منتقل می شود؟

سال 1361 کتاب ها به کتابخانه ای به نام شهید مطهری که در طبقه فوقانی زینبیه مسجد جامع قرار داشت و در این کتابخانه نیز کتاب های مذهبی و انقلابی بیشترین آمار را داشت وکتابهای داستانی وعلمی ویژه نوجوانان هم تا حدودی به چشم می خورد. من خودم یادم می آید اولین کتابی که من در آن کتابخانه خواندم کتاب پینوکیو بود که هنوز هم لذت خواندنش را فراموش نکرده ام.

b4btu168115irwtbbk6a.jpg


شیفت آقایان آقای محمد جواد حیدری فرزند علی اکبر و شیفت خواهران هم خانم ها حمیده اشرفی فرزند محسن، مریم رضی فرزند گل محمد و معصومه رضایی فرزند محمدعلی مسئول بودند. کار امانت کتاب و فعالیتهای فرهنگی از جمله جمع آوری و نگارش احادیث هفتگی ، تهیه نشریه دیواری به مناسبت های مختلف برای ستاد نماز جمعه و کانون معراج و همچنین آرشیو مجلات و گاه نامه ها و امانت نوارهای قرآن، سخنرانی و مداحی در این کتابخانه انجام می شد.

         f8sl58le4lqinpk9ike9.jpg   93oaqe59wbiyhvh1vrx3.jpg

این کتابخانه هم بعد از تأسیس کتابخانه فاضلین نراقی تعطیل شد . مکان مذکور در حال حاضر پایگاه شهید محمدعلی قجری و موسسه جواد الائمه می باشد .


کانون معراج شهر نراق نیز یکی از مراکز فرهنگی بوده که به ترویج کتابخوانی و فعالیت های جانبی مبادرت داشته ؛ آیا از این واحد نیز تحقیقاتی صورت گرفته است ؟

بله . با توجه به افزایش جمعیت دانشجویی شهر نراق و نیز حضور جوانان و نوجوانان بومی ایجاد یک کانون فرهنگی و اجتماعی مورد نیاز بود .
به پیشنهاد آقای مهدی مهدیزاده نراقی فرزند علی محمد و با مساعدت حجت الاسلام علی اکبر حیدری فرزند حسین امام جمعه و آقای ... شهردار وقت ؛ تاریخ 2 مهر 1378 طبقه دوم ساختمان زینبیه مسجد جامع به این امر اختصاص یافت .

5mp8yq5j8801wvaof6ad.jpg

           محل قدیم کانون معراج نراق
برای شروع کار با هزینه جاری امام جمعه تعداد 200 عدد نوار کاست خام به همراه یک کمد برای نگهداری اسناد تحویل آقای مهدیزاده شد . ایشان نیز با پشتکار و با کمک های بی شائبه آقایان محمدمهدی ایزدی فرزند حسن و حسین عضایی فرزند اسماعیل این فضای فرهنگی را راه اندازی و گسترش دادند .

همزمان با سالگرد تولد علامه ملا احمد نراقی در تاریخ 2/7/1378 و با اقتباس از کتاب معراج السعاده اسم کانون را به "کانون فرهنگی تبلیغی معراج شهر نراق " نامگذاری نمودند .

c3rx2f55qwyv5oyph7s.jpg

کتاب های به جای مانده از کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) در این مکان مورد استفاده علاقمندان قرار گرفت . نوارهای سخنرانی ؛ مولودی ؛ مداحی ؛ موسیقی های سنتی به همراه فیلم های ویدیوئی مجاز در کانون معراج بین مردم و از جمله جوانان توزیع گردید .

 uwwxfvvcrahxv4wqpzc.jpg

 با ارتباطاتی که معراج با سازمان ها و نهادهای فرهنگی از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ؛ موسسه نشر آثار امام خمینی(ره) و سازمان کتابخانه های عمومی کل کشور و ... برقرار نمود توانست میزان قابل توجهی کتب ؛ مجلات و نشریات دریافت و در اختیار مشتاقان قرار دهد .

 4i8easuyeg57vjgx15p.jpg

 به دنبال فعالیت و گسترش کانون معراج هر روز به تعداد اعضای آن افزوده می شد . طی سفر با برکت رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله سید علی خامنه ای حفظه الله به استان مرکزی از تاریخ 24 آبان 1379 با درایت آقایان محمد مهدی ایزدی  و حسین عضایی و از کانال سازمان تبلیغات اسلامی استان مرکزی چندین کمد ؛ یک تخته فرش ماشینی ؛ یک دستگاه ضبط صوت و نیز تعدادی زیادی کتب دینی به کانون اهداء گردید .

                                                                                     q5w5wf3zwvnxj04opwlb.jpg

                                                                                                                           نوارهای به جا مانده از کانون معراج نراق

بعد از این سه نفر ؛ کانون معراج در اختیار افراد دیگر قرار گرفت تا فعالیت های عام المنفعه فرهنگی را ادامه دهند .


وضعیت کتابخانه های مجتمع بهزیستی و کانون فکری کودکان و نوجوانان نراق به چه نحوی بوده و در شرایط فعلی چگونه است ؟

کتابخانه مجتمع خدمات بهزیستی شهدای شهر نراق ویژه کودکان ونوجوانان بود که در سال 1390 به علت وجود کتابخانه عمومی و کتابخانه تخصصی کانون پرورش فکری کتاب هایش جمع آوری و تعطیل گردید.

                            1qxohiiqrt2nut8uwmbx.jpg   27rx6bm106wtstdz3to3.jpg

                                                                   اشرف السادات بابایی مدیر مجتمع خدمات بهزیستی شهدای شهر نراق

 کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان نیز در خیابان امام خمینی(ره) روبروی پارک محله در سال 1375 زیر نظر آموزش و پرورش استان مرکزی تأسیس شد.این کتابخانه به صورت تخصصی کار فهرست نویسی، آماده سازی و امانت کتب کودک و نوجوان را انجام میدهد.

qp7ktr0wv7um80ilorju.jpg

 مریم السادات میرسلطانی ، اکرم قجری

در سال 1379 این کانون به ساختمان جدید واقع در جنب بازار شمس السلطنه انتقال یافت. کتابداران تخصصی آن خانم ها اکرم قجری فرزند قاسم و مریم السادات میرسلطانی فرزند سید جعفر هستند. مربیان کانون علاوه بر کار معرفی کتاب به شیوه های مختلف از طریق برگزاری کلاس کتابخوانی،قصه خوانی، پانل ها و ... به فعالیتهای مهارت آموزی نیز می پردازند.

خانم لطفعلی از مراحل ساخت کتابخانه عمومی فاضلین نراقی شهرنراق بفرمایید و اینکه از چه سالی و به چه شکلی تاسیس شد؟

مطالب و مستنداتی که چهره موثر فرهنگی حاج عزیزالله فروغی نوشته و در اختیار ما قرار داد مشخص شد : بعد ازتاسیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر نراق در 17 فروردین 1367 و احساس نیاز به وجود یک مجموعه فرهنگی برای گذران اوقات فراغت جوانان شهر و دانشجویان غیر بومی کتابخانه فعلی شهر نراق با نام امیر المومنین (ع) در سال 1371 تاسیس گردید .

    jct0ba5spdk0tkrpe2od.jpg  sb0vikzkjp9b47b9ixli.jpg  3ce1mepwqwhcvupfvs.jpg  2l3b9i8flnjfsteo497.jpg

                    حسین سخایی                              حاج سیدحسین نوروزی              حاج عزیز الله فروغی           مصطفی لزرنوده

آقایان حسین سخایی فرزند ... اهل گلپایگان مسئول کتابخانه دلیجان و حاج عزیزالله فروغی چهره شاخص فرهنگی و خیّر گرانقدر حاج سید حسین نوروزی فرزند سید علی مراحل ساخت و تأسیس را آغاز می کنند و در ادامه با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و شهرداری نراق تکمیل و در سال 1380 افتتاح می شود.

 fk45alvewdcsls1c7izo.jpg

در واقع حاج سید حسین نوروزی با کمک مالی به مبلغ000/000/5 ریال معادل پانصد هزار تومان زمینه آغاز عملیات احداث کتابخانه را فراهم می کند و در ادامه با تأمین بودجه دولتی توسط پی گیری های حاج عزیزالله فروغی و به دنبال آن آقای محمد حسین مطیعی که در آن سالها مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بودند و واگذاری زمین در پارک شاهد توسط شهردار وقت آقای مصطفی لزرنوده فرزند موسی ( مرحوم از تاریخ 27/9/1368 لغایت 19/5/1373 شهردار نراق بود) این بنای فرهنگی ارزشمند در نراق تأسیس می شود.

myjfqhm15q1s2vfuplvy.jpg

این کتابخانه که در حال حاضر به نام فاضلین نراقی تغییر نام یافته با مساحت 1000 متر مربع و 780 متر زیر بنا دارای 1 مخزن و 2 سالن مطالعه و دارای نمازخانه و سرویس بهداشتی می باشد.همچنین سالن اجتماعات کتابخانه نیز با ظرفیت 200 نفر در سال 1386 به بهره برداری نهاد کتابخانه های عمومی کشور رسید.

یکی از اسناد موجود را خصوص نحوه راه اندازی کتابخانه عمومی نراق را شرح دهید

متن یکی از نامه ها اینچنین مرقوم شده است :

شماره : 3126
تاریخ : 10/4/1371
از : مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی آقای مطیعی
به : ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی آقای کیارشی

با سلام ؛ احتراما نظر به ضرورت احداث کتابخانه عمومی در شهرستان نراق و با توجه به تامین مبلغ 5000000 ریال خودیاری از طرف مردم و تهیه نقشه و زمین مناسب و خرید بخشی از مصالح مورد نیاز ؛ خواهشمند است جهت شروع عملیات اجرایی جهت تامین مبلغ 10000000 ریال اعتبار از محل تبصره 16 اقدام لازم معمول فرمایید .
جهت مزید اطلاع اعلام می دارد کمیته برنامه ریزی شهرستان نیز در سال های گذشته تقاضای تخصیص اعتباری به این منظور بوده است .

 

p7ivcg7d1732kxavkn5s.jpg


اوایل نحوه اداره کتابخانه عمومی فاضلین نراقی به چه شکل بوده است؟

اولین کتابداران این کتابخانه خانم ها حمیده اشرفی،مریم رضی ،معصومه رضایی بودند که کار ثبت و آماده سازی کتاب ها را به صورت دستی انجام می دادند.

برای اینکه این کتابخانه بتواند سهمیه بیشتری از کتاب را دریافت کند، بایستی تعداد اعضای آن با توجه به شاخص زیربنا به تعداد قابل توجهی افزایش می یافت و بدین شکل کتابخانه فعالیتش تثبیت می شد و برای آن، یک نیروی ثابت تمام وقت نیز استخدام می گردید. بنابراین خانم ها با تبلیغاتی مثبتی که درسطح شهر داشتند، اعضای جدیدی را به کتابخانه جذب نمودند. 

4ii9v21xdtcmaww1yjy.jpg

آقای حسین ترابی فرزند فتح الله به عنوان اولین کتابدار رسمی در سال 1381 در کتابخانه فاضلین نراقی اشتغال یافت .

 

هم اکنون کتابخانه فاضلین از نظر منابع و فعالیت های کتابداری به چه شکل هست؟

خوشبختانه اکنون کتابخانه فاضلین شهر نراق با درجه 5 شهری ، تقریبا ماهیانه 100 جلد کتاب جدید را به منابع خود می افزاید. به طوری که هم اکنون دارای بیش از 11 هزار جلد کتاب در زمینه های مختلف عمومی و تخصصی می باشد.

ivocqtg1xneog0x7wjp3.jpg

بخش کودک کتابخانه هم در سال 1392 رسماْ با فعالیت کتابدار تخصصی کودک ،خانم مریم قجری فرزند قاسم فعال شد و اکنون بیشترین آمار امانت را در بخش کتاب های کودک داریم.همچنین با داشتن حدود 700 عضو فعال ، که بیشتر آنها دانش آموزان و بانوان می باشند، با برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی از جمله مسابقات کتابخوانی، طرح همیار کتاب، کانون ادبی طاقدیس و سلسله برنامه های شعر خوانی و... در جهت اعتلا و رشد فرهنگ کتابخوانی گام موثری برداشته می شود .

  1lssd6obrt5sexql17v7.jpg   vzzlnrcjc3mf7n7u2t2.jpg

نرم افزار مدیریت کتابخانه نراق از آبان ماه 1393 به صورت الکترونیک تحت عنوان سامان به ارائه خدمات آنلاین از جمله عضویت سراسری در کتابخانه های کشور می پردازد.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟

در بحث کتابخوانی باید عرض کنم طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدضله العالی) کتابخوانی از فرایض و واجبات دینی محسوب می شود و جا دارد از همه شهروندان عزیز نراقی خواهش کنم که امر مقدس مطالعه مفید را زمینه ای برای تحقق خواسته هایشان به شکل درست بدانند و با نهادینه سازی آن در نسل کودک و نوجوانشان مانع از ورود تهاجم فرهنگی به افکار و اندیشه ی پاک شان شوند و مقدمات پیشرفت اخلاقی و علمی را برای آنها فراهم سازند.

djgxwwh6o5bt6c1fd6as.jpg


اکنون با وضعیت بمباران اطلاعاتی در دنیا و سهل الوصول بودن ابزارها ی ارتباطی، بازهم این کتاب هست که اطلاعات درست و موثقی را به مخاطبین ارائه و انتخاب صحیح را به آنها نشان می دهد. امیدوارم عزیزان از اهمیت فراگیر شدن امر کتابخوانی در جامعه غافل نشوند که اگر غفلتی رخ دهد چیزی جز ضرر و آسیب با خود همراه ندارد و این آسیب برای شهر مشاهیر خیز نراق زیبنده نیست.

loptghslhwymxevuy59b.jpg

همچنین بر خودم واجب می دانم از حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبر حیدری و حاج عزیز الله فروغی که انصافاً پی گیری های زیادی را برای احداث این کتابخانه انجام دادند ، سپاسگزاری و نیز از راهنمائی ها و حمایتهای مادی و معنوی جناب آقای مهندس محمود مرادی شهردار محترم نراق و ریاست و اعضای اسبق و فعلی شورای اسلامی شهر از فعالیت های کتابخانه قدردانی نمایم.

        7wyr83y51lclbg3jire0.jpg   0o1x9wu0bz983abr51j.jpg

در نهایت هم از حرکت ارزشمند و قابل تحسین سلحشوران شهر نراق در معرفی کتاب های ارزشمند تاریخی و ثبت و مستند سازی خاطرات مفاخر شهر که در رأس آنها شهدا ،جانبازان ،ایثارگران و آزادگان هستند ،تشکر می نمایم .

up0133wg2fvw4ft6o054.jpg


سلحشوران شهر نراق نیز از تفحص و تحقیقاتی که جناب عالی در خصوص کتاب و کتابخوانی و فعالیت های فرهنگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شهر عالِم پرور نراق انجام دادید کمال تشکر و قدردانی را می نماید .

 

q68hqif7b7cf3evu787.jpg

وبلاگ سلحشوران شهر نراق

۹۴/۰۲/۱۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook