سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

معرفی کتاب در خصوص شهر نراق(50)

شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۰۴:۵۶ ب.ظ

کتاب " بزرگان کاشان "

کتاب بزرگان کاشان در سه جلد را آقای افشین عاطفی متولد 1354 توسط انتشارات مرسل ؛ چاپخانه نهضت در سال 1381 چاپ و توزیع گردید . دومین بار سال 1390 نیز کتاب های سه جلدی تجدید چاپ شده است .


موضوع کتاب در خصوص مجتهدان و علمای منطقه کاشان می باشد .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

در جای جای کتاب بزرگان کاشان نام عالمان طراز اول شهر نراق به چشم می خورد و این بزرگان باعث افتخار و مباهات منطقه کاشان و نراق بوده اند . در قدیم نراق از توابع کاشان محسوب می شد و تردد مردم بین این شهرها به کثرت انجام می گرفت و بر این اساس بزرگان کاشان در کنار مشاهیر و علمای نراق که عمدتا در کاشان سکونت یافته نوشته شده است .

اینجا ایران است و مشاهیر مربوط به سرافرازی ایرانیان است ولی در نوشته ها و کتب منتشره توسط نویسندگان کاشان ؛ مجتهدین و شعرا و علمای تمام روستا و شهرها از جمله نراق را به نوعی به کاشان دلالت و نسبت داده اند و یک کاشی یا کاشانی به انتهای هر اسمی چسبانده اند .



مثلا در بعضی از نوشته ها علامه ملا محمد مهدی و علامه ملا احمد نراقی از اهالی نراق را به نام کاشانی تلقی نموده اند . حتی احفاد خاندان معزز نراقی را اینچنین معرفی کرده اند . این مطلب شامل فقط نراقی ها نمی شود حتی دامنه جسارت نویسنده به تبریز و تهران نیز سرایت کرده است . برای نمونه به چند مورد از این منظور اشاره می شود :

* در صفحه 24 جلد دوم کتاب بزرگان کاشان در ارتباط با برادر حاجی ملا احمد نراقی نوشته : حاج میرزا ابوالقاسم کاشانی نجل المحقق نراقی .

* در صفحه 25 همین کتاب در خصوص علامه ابوالقاسم (نجم الدین) نراقی نوشته میرزا ابوالقاسم کاشانی فرزند ملا محمد .

در صفحه 208 از عجایب است که که یک تبریزی را کاشانی معرفی نموده است . *
در اصل سند نوشته الملا عبدالله التبریزی المعروف بالترک (ملا عبدالله تبریزی معروف به ترک) از عالمان در مدرسه سلطانی بوده و لیکن در سر تیتر مطلب نویسنده زبر دست کاشی نوشته است :
عبدالله تبریزی کاشانی .


* در صفحه 214 در خصوص کمال الدین علی متخلص به محتشم(۹۰۵ ه.ق در نراق کاشان - ۹۹۶ ه.ق در کاشان) که اصالتش بر همه مبرهن است که از نراق است نوشته است : مولانا محتشم ؛ از کاشان است و خیلی شهرت دارد .

* در صفحه 231 و 232 محمودخان ملک الشعراء(۱۲۲۸ هجری قمری -۱۳۱۱هجری قمری) فرزند محمد حسن عندلیب که در تهران به دنیا آمده و به محمود دُنبُلی مشهور است و اجدادش همه اهل دُنبُلی آذربایجان می باشند را صرفا به علت اینکه نوه فتحعلی صبا بوده نوشته اند : محمود خان ملک الشعراء کاشانی .

* در صفحه 237 میرزا محمد نراقی شاعر اهل نراق که متخلص به مخلص می سروده است را به کاشان و کاشی بودن نسبت داده و بدونِ ذکر نام اصلی اش او را مخلص کاشی معرفی نموده است .

                                                                                                                            افشین عاطفی

قطعا و بدون شک نوشتن و تحقیقات آنهم از بزرگانی مربوط به قرن های گذشته کاری بسیار دشوار و طاقت فرسا است ولی تصاحب مشاهیر روستا و شهرها به شهری دیگر در کتابی که مرجع می شود ضمن اینکه تحریف تاریخ را به دنبال دارد باعث پریشانی افکار و تشویش خاطر مردم آن سامان خواهد شد .

در کتاب ارزشمند بزرگان کاشان قریب به 30 نفر از مشاهیر ؛ عالمان ؛ شاعران و دانشمندان شهر نراق مورد توجه قرار گرفته اند .

سلحشوران شهر نراق
۹۴/۰۸/۱۶
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook