سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

غلامرضا تختی فرزند رجب بن حاج قلی سال ۱۳۰۹ در محلهٔ خانی‌آباد تهران به دنیا آمد و سال ۱۳۲۷ به خدمت سربازی رفت و بعد در اداره راه‌آهن استخدام شد. وی پیشینهٔ کار در شرکت نفت مسجد سلیمان را هم داشت .

http://cloob4u.com/wp-content/uploads/2012/01/IMAGE634614964621820844.jpg

 ایشان۳۰ بهمن ۱۳۴۵ با خانم شهلا توکلی ازدواج و حاصل آن پسری به نام بابک بود . وی پهلوان باستانی و قهرمان ملی و مدال آور جهانی کُشتی بود .

http://images2.persianblog.ir/23924_zNfQfshA.jpg

تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. وی دو روز قبل از مرگش وصیت‌نامه اش را در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت رسانده بود.

دربارهٔ دلایل مرگ او اختلاف نظر وجود دارد و روزنامه های وقت اختلاف خانوادگی با همسرش و ناکامی در عدم کسب مدال در سال های پایان عمر را دلیل خودکشی دانستند ولی عده ای فشارهای رژیم محمدرضا پهلوی و عدم کُرنش او نسبت به دربار شاه قلمداد کردند . چون از سال 1342 بارها به ساواک احضار گردید و تحت شرایط دشوار قرار می گرفت .

http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1392/10/16/470572_724.jpg

خانم شهلا توکلی همسر تختی تاریخ 27 خرداد 1393 در بیمارستان ایران مهر تهران درگذشت . تنها فرزندشان بابک تختی که در زمان مرگ پدر 4 ماهه بود هم اکنون در آمریکا اقامت دارد و نام فرزندش را غلامرضا گذاشته است .

                                                                                                           حاج محمد محمودی

پهلوان ؛ کهن کسوت و استاد حاج محمد محمودی فرزند نوروز اهل شهر نراق از بزرگان ورزش های باستانی و کشتی پهلوانی ایران در خصوص روز مرگ مرحوم تختی چنین اظهار می دارد :

48 سال قبل صبح روز 17 دی 1346 آقای حاج تقی ارباب که از مردان سفره دار و سرشناس تهران بود به بیسیمچی توقفگاه نازی آباد پیغام داد که با حاج آقا محمودی کار دارم . بیسیمچی آمد اتاق من و گفت آقاتقی ارباب  با شما کار دارد . ارباب بدین صورت با گریه مرگ جهان پهلوان غلامرضا تختی را اطلاع داد

ایشان درخواست اتوبوس برای تشییع پیکر متوفی و نفرات برای رتق و فتق امورات را داشت . با عده ای با یک دستگاه اتوبوس از نازی آباد به مسجد قندی و سپس به پزشک قانونی در خیابان جنوبی پارک شهر رفتیم . پیکر مرحوم تختی را مشاهده کردیم که آرام خوابیده بود و آثار کالبد شکافی در بدنش هویدا بود . تلخ ترین بوسه زندگی را به گونه ی تختی زدم و برای همیشه با او وداع کرده و از خدا خواستم چنین مصیبتی را نصیب کسی نکند .

استاد حاج محمد محمودی

به عنوان بچه های خانی آباد و یاران متوفی پیکر غلامرضا تختی را تحویل گرفتیم و از ساختمان پزشک قانونی خارج شدیم .

مردم که عاشق و شیفته تختی بودند جنازه را بر دستان خود بلند کرده و اداره امور دست علاقمندان قهرمان ملی افتاد .

 

جنازه بر دوش مردم قدرشناس تشییع و در مقبره مرحوم شمشیری در ابن بابویه شهر ری با شعارهای مختلف خاکسپاری گردید .

از 48 سال پیش تا کنون مزار این قهرمان نام آور ملجا و مامن ورزشکاران و دوستداران مرحوم غلامرضا تختی می باشد .

سلحشوران شهر نراق از کهن کسوت فرهیخته ایران و چهره ماندگار ورزش های باستانی و کشتی پهلوانی کشور جناب آقای حاج محمد محمودی فرزند نوروز اهل شهر تاریخی و مذهبی نراق تقدیر و تشکر دارد .

       


۹۴/۱۰/۱۷
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۷)

۱۷ دی ۹۴ ، ۱۹:۲۹ علیمحمد. م
سلام
بی تردید پهلوان تختی نمونه عینی ورزشکار پیرو مقتدایمان حضرت علی (ع) و نماد تواضع و فروتنی بود که با ظالم مقابله و دستگیر مستمندان بود .
یادش بخیر و روحش شاد.
ازجناب اقای حاج محمد محمودی پیشکسوت کشتی و ورزش باستانی که مایه مباهات شهرمان هست نیز تشکر و از خداوند برای ایشان ارزوی سلامتی و توفیق داریم.
۱۸ دی ۹۴ ، ۱۲:۰۵ موسوی شورا
با سلام ؛ خدمت کهنه سوار ورزش باستانی کشور مرد اخلاق عرض درود و ادادت دارم امیدوارم همیشه سالم و سر حال باشی شما مایه مباحات و فخر ما نراقیها هستید . یاد شادروان تختی را گرامی میدارم
۱۸ دی ۹۴ ، ۱۴:۴۴ مرتضی علی آقایی
درود به روان پاک جهان پهلوان تختی و سلام بر پهلوان محمودی نراقی و خدا قوت به جناب آقای عضایی
۱۸ دی ۹۴ ، ۲۱:۳۵ احمد ؛ علی اکبری
سلام بر جهان پهلوان تختی جوانمرد عرصه ی کشتی که وقتی دید حریفش زانوبند به پایش بسته هرگز دست طرف آن پای باند بسته نبرد .
بنازم به مردانگی و روح بلندت خدا بیامرزه تورا ای جوانمرد

و سلام بر پهلوان سربلند شهر خوبیها نراق حاج محمد محمودی
سلام بر مردی از تبار تختی
سلام بر یگانه غیرت نراقی
و خدا پشت و پناهت همیشه سرافراز

رخصت پهلوون


با سلام و احترام خدمت جناب آقای محمد محمودی ، پیر غلام امام حسین (ع) و پیشکسوت ورزش باستانی و پسر عموی حاج علی و حاج یوسف محمودی پدران شهیدان محمودی ،

آقای محمد محمودی همیشه مایه افتخار و سربلندی و مباحات نراقی ها هستند .

درود بر روان پاک جهان پهلوان تختی باد .
۲۰ دی ۹۴ ، ۰۹:۳۲ جوادایزدی
با سلام و عرض ادب خدمت پهلوان ایران زمین جناب حاج آقای محمودی

و افتخار تمامی مردم شهر نراق که باعث سربلندی ما نراقیها هستید.



ارادتمند شما (جواد ایزدی)
۲۳ دی ۹۴ ، ۲۳:۳۰ ابوالفضل یوسفی
با عرض سلام و ارادت خاص نسبت به پیشگاه قهرمان و پیشکسوت ورزشهای زورخانه ای و پهلوانی کشور جناب حاج غلام محمد محمودی بنده بعنوان فرزند قوم و خویش قدیمی شما مرحوم نوروزعلی یوسفی افتخار میکنم که شهر نراق الگو و اسوه های اخلاق همچون حضرتعالی در دامن خود پرورش و به کشور عزبزمان ایران کهن تقدیم نموده مطمئن باشید مایه مباهات مردم شهرمان هستید و خواهید بود از خداوند منان آرزوی سلامتی برای حضرتعالی و فرزندان برومندتان خواستارم حضرت حق پدر و مادر مرحومتان را غریق رحمت واسعه اش قرار دهد ضمنا از جناب حاج محمد آقای اوضاعی تشکر و قدردانی مینمایم که همیشه سعی داشته و دارد که پرچم نراق و نراقیون را بالا نگه دارد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook