سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب
رضا شاه پهلوی فرزند عباسعلی(1256 – 1323) پس از تنها سفر خارجی‌اش به ترکیه در ۱۲ خرداد ۱۳۱۳ تحت تأثیر اقدامات غرب‌گرایانه مصطفی کمال پاشا مشهور به آتاترک(1881 میلادی – 1938 میلادی) قرار گرفت. در این دوره نیز شایعاتی دربارهٔ ممنوعیت حجاب در مدرسه‌های دخترانه پخش شد، ولی قانونی در این راستا تصویب نشد .

http://www.yazdfarda.com/media/news_img/image_29854.jpeg
رضا شاه ترجیح می‌داد که مردم نسبت به تقیدات دینی در زمینه حجاب سستی نشان دهند. رضا شاه که شدیداً تحت تأثیر بی‌حجابی زنان ترکیه قرار گرفته بود، این مسئله را پس از یک سال از گذشت سفر به ترکیه در آذر ۱۳۱۴ به محمود جم رئیس‌الوزرا چنین بازگو کرد :

نزدیک دو سال است که این موضوع سخت فکر مرا به خود مشغول داشته‌است، خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زن‌های آنها را دیدم که «پیچه» و «حجاب» را دور انداخته و دوش به دوش مردهایشان در کارهای مملکت به آنها کمک می‌کنند، دیگر از هر چه زن چادری است بدم آمده‌است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است. درست حکم یک دمل را پیدا کرده که باید با احتیاط به آن نیشتر زد و از بینش برد .

از این رو بخشنامهٔ کشف حجاب جهت تصویب رضاشاه در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۱۴ از طرف نخست وزیر به دربار فرستاده شد تا در آغاز دی‌ماه فرمان اجرای غیررسمی قانون کشف حجاب به تمام ولایات ایران ارسال گردد. رضا شاه در ۱۷ دی سال ۱۳۱۴ طی جشن فارغ‌التحصیلی دختران بی‌حجاب در دانشسرای مقدماتی رسماً بر کشف حجاب تأکید کرد .

اصفهان در سالگرد توطئه کشف حجاب+سند
شهر نراق از مراکزی است که تقیدات دینی و مذهبی مردم از جمله زنان سرآمد بوده و برایشان از درجه اعتبار بالایی برخوردار است .
ماموران رضا شاه به نام امنیه وارد نراق می شوند و طی چند مدت با کمک یکی دو نفر از عناصر بومی لَچَک و چارقَد و روبنده از سر زنان مومنه می کِشند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

http://nedaesfahan.ir/wp-content/uploads/2016/01/kashfe-hejab.jpg
دختران و زنان ناچار می شوند کمتر از خانه خارج شوند ولی 80 سال قبل در منازل حمام نبوده و فی الاجبار برای رفتن به حمام خزینه ای و یا شرکت در نمازهای جماعت در مسجد باید از خانه خارج می شدند . و یا زنان برای کمک به همسرانشان در مزارع و دامداری و کشاورزی مجبور بودند از خانه بیرون بیایند .دختران محجبه نراقی مجبور بودند به کلاس درس که آن مقطع در کاروانسرای زیبای بازار شمس السلطنه و بعد مدرسه فاضل نراقی تحصیلات داشتند از منزل خارج شوند .

از آن طرف ماموران حکومتی کشف حجاب اجباری در کمین بودند چادر از سر زنان پرهیزگار و پاکسرشت نراقی بر دارند . هیچ دختر یا بانویی حاضر به پشت پا زدن به تقیدات شرعی و عرفی خود نبود فلذا ماموران اقدام های خود را خشن تر و توهین و گستاخی را افزایش می دادند .
http://nahad.qiau.ac.ir/files/form/FI13911018-094332.jpg
در یک مورد زن پاک طینت و دلیری به نام معصومه(مشخصات محفوظ) مقابل مامورین ایستادگی نموده و سیلی محکمی بر گوش یکی از آنان می نوازد و مورد حمایت مردم بی دفاع قرار می گیرد و همچنان این شجاعت بین قدیمی ها نَقل مجلس است .
مقاومت خانم های نراقی در مقابله با کشف حجاب اجباری در 80 سال پیش منجر به شهادت یکی از زنان مومنه می شود .

خانمی به نام طاوس مداح در کوچه ای که به نام حاج شیخ عباس مشهور است مورد تعقیب مامورین حکومت رضا شاه پهلوی قرار می گیرد . طاوس دخترش به نام نصرت مداه(مداح) را در آغوش گرفته و با چادر و حجاب فرار می کند .


محل شهادت شهیده حجاب نراق خانم طاوس مداح

ماموران بر سرعت خود می افزایند و طاوس خانم مسیر خود را به سمت منزل آقای حسین خان یوسفی فرزند محمد یوسف تغییر می دهد و لیکن دم درگاه او را متوقف می کنند . مامورین به طرز وحشتناک چادر از سر او می کشند که مشارالیها نقش بر زمین می شود . دخترش نصرت که وحشت زده شده بود روی بدن مادر افتاده و گریه کنان فریاد می زند ننه ؛ ننه ولی هیچ جوابی نمی شنود .

خانم طاوس مداح از ترس و وحشت دِق کرده و به تعبیری سنکوب یا سکته می کند و مامورین هراسان پیکر بی جان شهیده حجاب طاوس را رها کرده و به زنان همسایه اجازه می دهند جنازه متوفی را انتقال دهند .


محل شهادت شهیده حجاب نراق خانم طاوس مداح

پیکر " طاوس مداح " شهیده شاخص حجاب در شهر نراق پس از ادای احترام و تشییع در قبرستان که پایین تر از ساختمان فعلی بسیج می باشد خاکسپاری می گردد . این مکان از سال 1378 از قبرستان متروکه خارج و به بوستانی به نام بسیج نام گذاری گردیده و آثاری از قبر طاوس و قبور دیگر موجود نیست .

یادآوری می گردد طاوس مداح فرزند کربلایی کاظم متولد سال 1276 شمسی (1314 قمری)و دارای شناسنامه 1050 و نام مادرش معصومه می باشد . اخیرا که شماره ملی برای همه ی شناسنامه داران متوفی و زنده در نظر گرفته شده شماره ملی 0579419037 در اداره ثبت و احوال شهرستان دلیجان برای مشارالیها ثبت گردیده است . ضمنا شهرت شناسنامه نامبرده مداه بوده که در شرایط بعد به مداحی تغییر یافته است .

http://www.ir-psri.com/pic/Photos/Photo585_1.jpg
طاوس خانم خواهر مرحوم حسینعلی جوشقانی پدرِ عبدالباقی بحرینی بوده ولی نام فامیلی اش را طبق سنت قدیم از همسرش به شهرت مداه(مداح) گرفته است .

همسر طاوس خانم به نام درویش شِکَرعلی مداح فرزند درویش اسماعیل متولد سال 1266 شمسی (1304 قمری) و نام مادرش صاحب جان اهل روستای جوشقان قالی از توابع بخش قمصر کاشان استان اصفهان دارای شماره ملی 0579419029 می باشد .
این خانواده دارای چهار فرزند به اسامی منصورعلی –بهارعلی – محمدعلی(تاج محمد) و نصرت بودند که فامیلی آنان در شناسنامه مداحی و جملگی فوت و در آرامستان بهشت زهرا(س) تهران خاکسپاری شده اند .
ضمنا مرحوم درویش شِکَرعلی که به دلیل چاک لب بالا به درویش شِکَرلَب مشهور می باشد دارای چندین زن دائم و موقت و فرزندان دیگر بوده است .

سنگ مزار مرحوم بهار علی  مداحی

اهالی محترم شهر نراق یکی از فرزندان ذکور شهیده حجاب طاوس خانم را به نام بهارعلی مداحی (همسرش مرحومه جواهر اکبری فرزند رضا) می شناسند که ذاکر اهل بیت بود و مرتب در مسجد جامع و مسجد امام حسن(ع) به روضه خوانی در مصیبت ائمه معصومین می پرداخت و شغل دیگرش چینی بند زن بود و تاریخ 5/7/1370 فوت نمود .

                                                                                                            مرحومه نصرت مداح

تنها دختر طاوس خانم که در صحنه شهادت مادرش حضور داشته به نام نصرت مداح فرزند درویش شِکَرعلی دارای شناسنامه 1053 و متولد 1336 هجری قمری(1296هجری شمسی) همسر مرحوم میرزا قنایی فرزند علی اکبر (سیاره) بوده که تاریخ 21/6/1390 فوت نمود .

ذکر این نکته ضروری است که یک قرن پیش اسامی طاوس برای دختران متداول بوده و یکی از خانم های دیگری که در نراق نامش طاوس بود همسر مرحوم شیخ احمد پدر شیخ غلام جعفری می باشد .


سلحشوران شهر نراق از حاج حسین قنایی فرزند میرزا اهل شهر نراق و سایر دوستانی که برای شناسایی و معرفی شهیده حجاب مساعدت داشتند کمال تشکر را می نماید .

۹۴/۱۰/۲۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱۳)

۲۳ دی ۹۴ ، ۰۰:۱۸ سید مرتضی حسینی
وصیت شهید
خواهرم، حجاب نشانگر زیبایی روح و اندیشه توست. خواهرم، حجاب تضمین‌کننده سلامت و پارسایی جامعه است. جامعه را به ویرانی مکش. خواهرم، حجاب مجوز ورود تو به بهشت است و آیا واقعاً بهشت نمی‌خواهی؟‌
خواهرم، غنچه نهفته در برگ را نچینند؛ از بی‌حجابی است اگر عمر گل کم است؛ نهفته باش و همیشه گل باش» .
۲۳ دی ۹۴ ، ۰۰:۲۴ ابوالفضل یوسفی
موضوع خیلی جالبی بود از زحمات شما تشکر به جرات میتوان گفت خیلی از قدیمیهای شهر هم این موضوع را نمی دانستند خدا مرحوم بهار علی مداحی را هم بیامرزد
یک بار دیگر سندی از ایمان و تقوای شیر زنان نراقی رو شد که امروز جای خالی اونها در جامعه سراسر فریب خورده ما حس میشه... ای کاش زنان کشور ما راه این شهدا رو ادامه بدن
سلام خسته نباشین خیلی جالب بود من تا به این سن چنین مطلبی نشنیده بودم قبلا هم گفتم این ویژه گی سلحشورانه که همیشه ی مطلب تازه برا گفتن داره به هر حال مایه ی افتخاره که شهرم در درون وتاریخش چنین رازهایی نهفته است که باعث فخر وعزت ما باشد به حاج اقا قنایی هم به خاطر چنین مادر بزرگ با عفتی تبریک می گویم خداوند روح رفتگانشان را بیامرزه خداوند روح مرحومه جواهر خانم اکبری و همسرشان بهار علی راهم قرین رحمت بفر ماید
۲۳ دی ۹۴ ، ۰۰:۵۶ مرضیه لطفی
سلام

چقدر جالب و خواندنی بود سرگذشت زندگی این شیرزن نراقی!

واقعا باعث افتخار ما نراقیهاست که شهرمان مهد ایمان و آزادگیست،و مردمی مومن و متدین


وغیور در آن پرورش یافته اند.

زادگاه ستارگان درخشانی چون ملا احمد و ملا محمد خود گویای بارز بودن شهر نراق
میباشد

آفرین به چنین زنی که در سخترین شرایط زمان دست از دامن پاک زهرای اطهر نکشید

وحجاب وچادرش که ارثیه مادرمان فاطمه است را حفظ کرد شادی روح مطهرش صلوات


اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم


۲۳ دی ۹۴ ، ۰۲:۳۱ سلحشوران شهر نراق
فرازی از وصیتنامه شهید بسیجی عبدالله محمودی فرزند علی اهل شهر مذهبی نراق :


و تو ا ى خواهر دینی ‏ام ؛ چادر سیاهى که تو را احاطه کرده است ازخون سرخ من کوبنده‏ تر است.





تاریخ شهادت : 2 فروردین 1361
محل دفن : گلزار شهدای شهر نراق
با درود و سلام به آقای حاج محمد عضائی که با دقت نظر و صبر حوصله فراوان و با علاقمندی گذشته های شهر و شهر و ندانمان را به تصویر می کشد و طلب مغفرت برای تمام در گذشتگان و صحنه آفرینان این خاطرات غرور آفرین .
مطالب بسیار جالب و قابل تامل بود از تلاشهای دوست عزیزم جناب حاج محمد آقا و سایر عوامل تهیه این مستندزیبا و جالب بسیار متشکرم و برایشان توفیق و سربلندی بیشتر آرزومندم .
۲۳ دی ۹۴ ، ۰۸:۴۹ مرتضی علی آقایی
سلام اقای عضایی
خسته نباشی، اطلاع رسانی شما در مورد نراق واقعا قابل تقدیرااست.وبه حق می توان شما را یک مورخ به تمام معنی خواند زیرا مطالبی که مینویسید حتی مورخان جوان نراق که دو کتاب در باره نراق نوشته اند به اینگونه موارد اشاره نکرده اند.خدا یار و یاورتان باشد.
۲۳ دی ۹۴ ، ۱۴:۴۰ علیمحمد .م
اقاى اوضاعى عزیز سلام
خسته نباشیدمطلب بسیار جالب توجهى است بلا شک تلاش شما در جهت تحقیق و پژوهش و مطالعه گذشته نراق انهم پیوسته و ثبت رخدادهاىگذشته مجاهدتى بس بزرگ و قابل تحسین است.
در این راستا شما در واقع متخصص و مورخ پیشا تاریخ نراقى!
وا ین مهم بر هیچ کسى مستور نیست.اما فارغ از تاریخ حجاب که به ما قبل تاریخ و عصر حجر برمیگرددو گذشته از ضرورت و اهمیت و اثر حجاب که باعث حفظ هویت زن و مرد است و این حفظ هویت انسان و جامعه را از کشیدن به ابتذال مصون میداردقطعا ما مدیون مادرانى چون طاووس مداحى و .... هستیم که اینچنین با حفظ هویت خود این ارمغان بزرگ را براى ما بجا گذاشته اند.
لیکن فارغ از نفی یا اثبات نحوه شهادت شهیده طاووس مداح در راه حفظ حجاب این سوال پیش میاید که ایا اسناد و مدارک مثبته و شواهد و قراین دیگرى به جزء تعریف و نقل قول حاج حسین قنایى از مادربزرگش وجود دارد یا خیر؟
در صورت وجود استنادات معتبر ذکر انها ضرورى بنظرمیرسد.
با تشکر
پاسخ:
سلام بر عزیز گرانقدر علی محمد میرشکاری

قطعا 80 سال پیش ذکر وقایع اتفاقیه با مشکل مواجه بوده . از طرفی فشار امنیه های رضا خان و ضرب و شتم زنان مومنه نراق و همه شهرها و روستاهای ایران شایسته ثبت تاریخ برای حکومت پهلوی نبوده است .
بنابر این تاریخ شفاهی در این راه مشکل گشاست .

مثلا خاطرات دفاع مقدس رزمندگان دفاع مقدس ایران پس از 27 سال پس از جنگ آغاز شده و استنادها گفته های متواتر سلحشوران است که به ثبت می رسد .

بنده فقط به ذکر نام یکی از اعضای خانواده شهیده طاوس مداح اشاره کردم و سایر اعضا و منتسبین به این خانواده جملگی این موضوع را دهن به دهن بازگو کرده اند .
خانم نصرت مداح که در سن پایین در کنار پیکر مادرش بوده صدها بار وقتی مامورین امنیه رضا شاه را می دیده به آنان لعن می فرستاده که باعث مرگ مادرش شده اند و ناراحت بوده که زود بی مادر شده است و این صحنه های مستند را اقوام ملاحظه می کرده اند .

ممنون از مساعدت و راهنمایی همیشگی ات که به ما داری .
۲۳ دی ۹۴ ، ۱۴:۵۲ پورصادقی
سلام

به اطلاع همشهریان عزیز میرسانم مجلس ختمی به مناسبت درگذشت امام جمعه محترم شهرنراق حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبر حیدری روز یکشنبه مورخ 1394/10/27 درمسجد فخر آباد واقع در تهران دروازه شمیران جنب مجتمع تجاری ابن سینا از طرف نراقی های مقیم مرکز برگزار می گردد.باشد که حضورسروران گرامی باعث شادی روح ان مرحوم گردید.

التماس دعا
۲۳ دی ۹۴ ، ۱۴:۵۷ سلحشوران شهر نراق
فوت آقای داود احمدی فرزند علی اکبر را به خاندان معزز احمدی تسلیت می گوییم .

برای متوفی علو درجات بهشت برین و برای خانواده محترمش از خداوند صبر مسئلت داریم .
شاید کسی نمی توانست تصور کند اولین زن شهیده نراق ، معتقد به اسلام برای حفظ دینش و حجابش در مقابل گستاخی مزدوران حلقه بگوش رضاخان چنان درمانده و مستاصل شود و اینطور غریبانه در حالی که فرزندش در دامان اوست مظلومانه به شهادت برسد .
این همت و هنر حاج محمد عضایی ستودنی است که بعد از 80 سال پس از این واقعه که در سایه سنگین اختناق و ظلم رضاخانی به فراموشی سپرده شده بود با کنکاش و تحقیق دقیق آن را برای همیشه تاریخ زنده کرد . و برگی زرین دیگر در کارنامه این خطه به ثبت رسید .
برای شادی روح این خانم شهیده و پدر و مادر حاج محمد عضایی صلوات .
عرض سلام.متشکر از مطلب در مورد بانو طاووس مداح...باعث افتخار ما بعنوان فرزندان ایشون هست ...افتخار میکنیم که بزرگان ما در راه حفظ ارزشهای دینی جان دادند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook