سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

خدمت حضرت مستطاب اجل امجد آقای آقا میرزا فضل الله * و حضرت آقا میرزا نعمت الله روحنا نهینا الفدا مشرف

هوتینا لکم و لقیا حمک الفدا
در 2427 به زیارت دستخط نورانی تاریخ 14-25 زیارت شد . هنوز لذّت و شهد امن در مذاق حلاوت بخش بود که دستخط نورانی دیگر تاریخ 243 در 29 زیارت شد .

تمام احباب * شُکرانه نمودند علی الخصوص اعضاء محفل روحانی * که پیوسته مترصد ظهور ... و ... و فداکاری عموم احباب هستند ؛ مخصوص آن دو شمع پُر نور که همیشه آن خانواده از فداکاری خود سبق به عموم اهل عالم داده و می دهند .
قلب نورانی شما شاهد ... و خلوص ماست .

امید است که ما هم اقتباس فداکاری و انفاق و قیام را از آن وجودات نورانیه نمائیم .
از وضع مشهد بخواهید قبلا مختصری عرض شد در 245 ولی بعد از آن هنگامه غریبی شد . حضرات که در صحن و مسجد بودن شدت طغیان بدرجه رساندند که حضرت والد استعفا دادند و امنیت با جناب خبرمال قونسولگری شد . ایشان هر چه پیغام کردند که متفرق شوید نشدند از چهار طرف صحن و مسجد توپ بستند *.
روز 2410 از سه به غروب تا غروب توپ های مسلسل زدند یک ساعت از شب گذشته داخل صحن شدند .
جمعی فرار کردند ؛ جمعی دستگیر شدند ؛ جمعی کشته شدند ؛هنگامه غریبی بود . از این فقره تا چهار پنج روز هم جمیع .. قزاق با اسب و سگشان آنجا بودند و احدی از مسلمین را راه نمی دادند(منظور به داخل حرم امام رضا علیه السلام) . بعد از این واقعه امن شد ؛ مردم عقب کَسب و کارشان می روند . بسیار امن است تا بعدها چه شود.
اما اخبارات امری تا کنون هر پُست از اخبارات * و الواحات * و بشارت ساحت قدس مشام معطر بود الواحات که رسیده بود ارسال شد .


چند عریضه که به حضرت آقا سید اسدالله * روحیفدا عرض شد به ظهر * عرایض به دستخط مبارک مزیّن بود . در یکی از آن عرایض این بیانات نازل (امیدوارم که امن و امان و عدل و احسان برایمون خیمه زند) و از این قبیل بشارات خیلی رسیده و نیز از قرار خط این .. در چهارم محل شمس میثاق حرکت به امریکا فرموده اند و شش نفر در رکاب مبارک بوده اند . از جمله جناب آقا سید اسدالله(سید اسدالله باقروف و احتمالا باقر زاده) و جناب آقا میرزا محمود زرقانی * و جناب آقا میرزا منیرابن حضرت زین المقربین * و شوقی افندی * و خسرو و از قرار مرقوم گویا دو سال سفر مبارک طول کِشد و بعد را وعده فرموده اند به عشق آباد تشریف بیاورند تا اداره الله چه تعلق گیرد .


در باب حضرت فاضل آقا شیخ محمد حسن * روحیفدا در مشهد تشریف دارند و عنایات زیاد پی در پی در باره ایشان نازل شده هر گاه موفق شد موارد ارسال خواهد شد .
در باب وجه قرض امورات چندان تعریفی ندارد و دیگر خدمت عموم احباب تکبیر ابلاغ الهی برسانند .
دو عکس مبارک جوف ماسوره ها ارسال شد .
در فرمایشات حاضرم قربان

مرقومه جات را هر گاه صلاح بدانند نمره بگذارند آدرس مشهد به همان قرار مرقوم می رسد .


امضا : توانایی بازخوانی نداریم

جمعه 2 جمادی الاول 1330
برابر
جمعه 30 فروردین 1291


توضیحات سلحشوران شهر نراق


* آقا میرزا فضل الله : آقای میرزا فضل الله نراقی فرزند محمد جواد مشهور به معاون التجار

*احباب : پیروان بهائیت

* اخبارات : تلگراف و پُست

*الواح : نوشته های بها و عبدالبها و شوقی

* ظهر عرایض : نوشته پشت متن

http://fergheha.ir/wp-content/uploads/Fergeha_545410.jpg

*اعضای محفل روحانی :  اعضای محفل روحانی : محفل روحانی هیئت ۹ نفره بهائی است که با انتخابات بهائی انتخاب می‌شود و وظیفه اداره امور جامعه بهائی را بر عهده دارد .
بهاییان تأسیسات رسمی روحانیت را مردود می‌داند و بنابراین وظایف اداری که در مذاهب دیگر به طور سنتی در حوزه مسؤولیت روحانیون می‌باشند، در بین بهائیان بر عهدة محفل‌های روحانی هستند. محفلهای روحانی به نظارت بر امور داخلی بهاییان و اداره امور مالی ایشان می‌پردازند و به عنوان کانال رتباطی میان نهادهای محلی، ملی و بین‌المللی عمل می‌کنند. محفل‌های روحانی محلی همچنین اختیارات لازم را به افراد، کمیته‌ها و گروههای ویژه برای انجام خدمات محلی مانند امور آموزشی، انتشارات، ترویج تعلیمات بهایی، مشاوره ازدواج و جمع‌آوری اعانات اعطا می‌کنند. به طور خلاصه، محفل‌ها نقش اداره امور جامعه بهایی را بر عهده دارند.
این جمع قسمتی از نظم اداری بهائی و تشکیلات بهائی است. محفل بر دو گونه‌است: محفل روحانی محلی و محفل روحانی ملی . تا کنون بیش از ۲۰۰۰۰ محفل محلی و بیش از ۱۸۰ محفل ملی در جهان تشکیل شده‌است .

* به توپ بستن مسجد و حرم : به توپ بستن گنبد حرم امام رضا علیه السلام در مشهد به تاریخ شنبه 10 ربیع الثانی 1330 مطابق 10 فروردین 1290 و کشتن زائران بی گناه توسط روس ها


* حضرت آقا سید اسدالله : برادران بهائی باقروف، به ترتیب سن: سید رضا، میر علینقی، سید محمود، سید اسدالله، و سید نصرالله باقروف نام داشتند. گفتنی است که، سادات مزبور ، هفت برادر بودند که دو تن از آنها به آیین اجدادی خویش ( دین مبین اسلام) پایدار ماندند و پنج نفر بقیه به مسلک بهائیت در آمدند و به همین دلیل نیز، از افراد اخیر، توسط رهبر بهائیت به عنوان «سادات خمسه» یاد می شد . برادران بهائی باقروف از جمله ی ثروتمندترین و با نفوذترین بهائیان گیلان و تهران به شمار می رفتند.

* جناب آقا میرزا محمود زرقانی : محمود زرقانی منشی و دستیار عباس افندی(1260 – 1340) فرزند میرزا حسینعلی نوری مشهور به عبدالبها در سفر غرب و مولف کتاب بدایع الاثار اهل زرقان شیراز استان فارس


* جناب آقا میرزا منیرابن حضرت زین المقربین :
میرزا نورالدین زین مشهور به میرزا منیر منشی مخصوص شوقی افندی ربّانی از رهبران بهائیت .
نامدارترین شخصیت بهائیان نجف آباد ملا زین العابدین نجف آبادی(متوفی 1321ق) است که منابع بهائی از او به عنوان یکی از «اجله اصحاب و اعاظم احباب و از اکابر رجال تاریخی این امر اعظم»یاد می کنند. او در میان بهائیان به «زین المقربین» و «حضرت زین» معروف است. پسرش به نام نورالدین زین منشی مخصوص شوقی افندی بود و بسیاری از نامه های فارسی شوقی به خط و امضای اوست.

http://hiddensun.behnamonline.net/image%20imam%20mahdi/00016.jpg
* شوقی افندی : شوقی افندی ربانی فرزند میرزاهادی (1314 ق – 1377 ق) از رهبران بهائیت . نام مادرش ضیائیه دختر عباس افندی(عبدالبهاء)


* حضرت فاضل آقا شیخ محمد حسن :
احتمالا منظور شیخ محمد حسن از اهالی جومیان شهر خوسف از توابع بیرجند استان خراسان جنوبی است . مرحوم شیخ محمد حسن خوسفی در رد بهائیت تالیفاتی داشته وپس از مناظره با بهاییان در بین راه مشهد به بیرجند در روستای مهنه به علت مسمومیت فوت و در همان محل به خاک سپرده می شود.


۹۴/۱۰/۲۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۶)

۲۹ دی ۹۴ ، ۲۱:۱۸ سلحشوران شهر نراق
در مورد باقروف های بهائی، یکی از اموری که توجه یک پژوهشگر تیزبین را به خود جلب می کند اتخاذ نام روسی «باقروف» از سوی این برادران است، در حالی که آنان متولد و مقیم ایران بودند.
بر این نکته ی سؤال انگیز، یکی از رجال سیاسی آن روزگار (ظهیرالدوله ) به حق، انگشت ایراد نهاده است.
ظهیرالدوله، داماد ناصرالدین شاه و رئیس انجمن اخوت است که در جریان آخرین سفر مظفرالدین شاه به فرنگ ( 1317 ق) همراه شاه بوده و در قزوین با سید اسدالله باقراوف دیدار و گفت و گو داشته است. وی، ضمن تنقید از اهمال کارگزاران سید اسدالله در مهمانخانه ی قزوین در کار خدمت رسانی به مراجعین، شدیداً از «روس مآبی» سید اسدالله انتقاد می کند. زیرا وی فردی ایرانی، آن هم سید و از اولاد پیامبر اسلام(ص) بود و کسوف روحانیت بر تن داشت، اما نامی روسی: « باقراوف»، را انتخاب کرده بود ( پسوند «اوف» در زبان روسی، معادل واژه ی «زاده» در فارسی می باشد، بنابراین، معادل فارسی باقراوف، باقر زاده می شود).
علاوه بر این باقراوف در گفت وگو با ظهیرالدوله، به جای نام ایرانی برخی از اشیاء واژه ی روسی آنها را به کار می برد( مثلاً به جای مرکب دوات، واژه ی «چرنیل» را به کار برده بود که معادل روسی آن است).

ظهیرالدوله در سفرنامه ی خود می نویسد:
یک ساعت به غروب مانده، در مهمانخانه ی قزوین، با همراهم، از کالسکه پیاده شدیم، چای خواستم و تقریباً تا نیم ساعت هم منتظر شدیم، نیاوردند. سید گردن کلفتی وارد شد و نشست. کم کم او را بعد از صحبت شناختم. سید اسدالله باقراوف... از اجزای اعظم شرکت مهمانخانه و اسب و کالسکه ی بین راه رشت به تهران است. قدری اوقات تلخی به خدام مهمانخانه کرد که چرا چای دیر آوردند. با وجود آن باز غروب آفتاب، سماور آوردند.
پیش خودم فکر می کردم و تعجب داشتم که سید ایرانی چرا باید اسمش باقراوف باشد و حال آنکه عمامه هم دارد و قبای بلند هم می پوشد، که آقا سید اسدالله باقراوف مشغول صحبت شد و حکایت از شخصی می کرد و می گفت: آن شخص در همین مهمانخانه یک شب عوض مشروبات مسکر (چرنیل) خورد.
هرچه فکر کردم که چرنیل اسم کدام یک از مشروبات است، چون در مشروبات هیچ همچو اسمی نشنیده بودم، نفهمیدم. بعد از ساعتی معلوم شد آقا، مرکب تحریر را می فرمایند.
تعجبم مبدل به افسوس و تغیر شد که چرا شخص ایرانی سید، این قدر باید روس مآب باشد و از زبان وطن و پدر خودش متأذی، که اسم مرکب را فراموش کرده باشد.

ظهیرالدوله در بخش خاطرات عبور از رشت در آن سفر، ضمن اشاره به دیدارش با نایب و مترجم کنسولگری روسیه در رشت، فرصت را برای انتقاد مجدد از سید اسدالله باقراوف مغتنم می شمارد.
۲۹ دی ۹۴ ، ۲۱:۲۲ سلحشوران شهر نراق
حوادث حرم رضوی

فرود ۱۸ گلوله کله قندی روس بر گنبد طلای رضوی

یکی از مهمترین حوادثی که حرم مطهر هشتمین امام شاهد آن بوده، واقعه معروف به توپ بستن گنبد مطهر است. این واقعه در گرماگرم تلاش دوباره محمد علی شاه برای رسیدن به سلطنت رخ داد. محرم سال ۱۳۳۰ هـ. ق هنگام تولیت مرتضی قلی خان نایینی مردی به نام یوسف هراتی با تحریک روس‌های حامی شاه سابق در شهر مشهد آهنگ مخالفت با مشروطه ساز کرد و با جمع کردن اراذل و اوباش به دور خود آرامش شهر را بر هم زد.
همزمان با این ماجرا سید محمد طالب الحق یزدی پسرعموی سید ضیاءالدین طباطبایی و نایب علی اکبرخان نامی هم هر کدام با ادعای خاص خود با یوسف هراتی همداستان شده و در گوشه و کنار شهر بر فعالیت علیه مشروطه و مشروطه خوهان طلبان اقدام کردند.این افراد آسایش و امنیت همه ساکنان شهر را بر هم زده و با ادعای تلاش برای زمینه سازی بازگشت محمدعلی شاه از هیچ حرکتی علیه مردم فرو گذار نکردند.


در همین حین روس‌های مستقر در مشهد فضا را برای دخالت در امور شهر مساعد دیده و در مرحله نخست تعدادی از نیروهای خود را به نام حفظ از اتباع روسیه در مقابل تجارتخانه یکی از اهالی بادکوبه مستقر کردند.این اقدام باعث اعتراض کسبه و اصناف، تعطیلی بازارها و تحصن دار و دسته طالب الحق و یوسف هراتی در حرم مطهر شد.در همین حین مسئولان کنسولگری روسیه که شرایط را برای اجرای گام بندی برنامه خود برای تصاحب مشهد، مساعد دیدند در روز شنبه دهم ربیع الثانی ۱۳۳۰ قمری مطابق با دهم فروردین ۱۲۹۰ شمسی اعلامیه‌ای صادر کرده و اخطار دادند که اگر تا دو ساعت به غروب کسبه بازار به سر کارهای خود برنگردند و تحصن کنندگان در حرم نیز این مکان را ترک نکنند، به کمک قوای مسلح و گلوله‌های توپ مردم را متفرق خواهند ساخت.

هنوز مهلت تعیین شده تمام نشده بود که ابتدا سربازان مسلح جلو مسجد جامع گوهرشاد و کاروانسرای بانک صف آرایی کردند و در طرف مقابل هم یاران طالب الحق و یوسف هراتی روی پشت بام مسجد و بالای گلدسته‌ها با تفنگ استقرار پیدا کردند. ضرب الاجل که به پایان رسید، به یکباره از چند جانب صدای غرش توپ‌‌ها بلند شد و گلوله‌های آتشین به طرف گنبد مطهر و صحن امام هشتم(ع) پرتاب شد. هدف آنها به ظاهر امر متفرق کردن اوباش و در واقع انهدام قبه مبارک و غارت اموال نفیس حرم مطهر بود.


صدای غرش توپ و شلیک نظامیان روس در همه جای شهر طنین انداز شد و در منازل شهر غوغایی برپا گردید. اصابت گلوله‌های توپ بر گنبد آسیب زیاد وارد کرد، در ۱۸ محل گلوله‌های توپ کله قندی شکل، گنبد مطهر را سوراخ کرده و به داخل افتاد و خرابی به بار آورد. پس از دو ساعت بمباران، به هنگام غروب نظامیان سواره و پیاده روس وارد صحن مقدس شدند. در این هنگام زوار و مردم به داخل رواق‌های حرم مطهر پناهنده شده و درها را بستند. عده‌‌ای از نظامیان روس به پشت بام حرم رفته و شلیک از پنجره‌های گنبد و رواق‌ها به داخل حرم را آغاز کردند.

عده‌ای از آنان نیز وارد دارالسیاده شده و از بین شبکه‌‌های پنجره نقره به داخل حرم شلیک ‌کردند و سرانجام دسته سوم از بین شبکه‌‌های پنجره فولاد صحن عتیق حرم مطهر، حاضران در حرم مطهر را به گلوله بستند. پس از کشته و زخمی شدن عده قابل توجهی از مردم مرتضی قلیخان متولی باشی آستان قدس رضوی بیرق سفیدی بر سر چوب کرد و از قوای روس امان خواست. فرمانده روسی که چنین دید دستور آتش بس صادر کرد. سپس متولی باشی، خدام حرم و مردم به جمع‌آوری کشته‌ها و زخمی شدگان پرداختند. تعداد مقتولین این جنایت از شصت و نه تا چهارصد و سی و شش نفر فهرست شده است. اماکن مقدسه رضوی پس از این حمله مدت چهار روز در تصرف روس‌ها بود و در این دوره مقدار زیادی اشیاء نفیس و قیمتی به یغما رفت. یوسف خان هراتی و طالب الحق نیز در همین ایام به دست حامیان روس خود کشته شدند تا شاید بدین گونه پشت پرده این حمله خونین در صفحات تاریخ مدفون شود.

اکنون و پس از گذشت سال‌ها از این فاجعه هنوز جای چند گلوله در ایوان طلای صحن عتیق دیده می‌شود.
۳۰ دی ۹۴ ، ۰۰:۵۶ سلحشوران شهر نراق
کاربران گرانقدر سلام
امضای نویسنده نامه و محل های نقطه جین از عهده بازخوانی ما خارج است .
دوستانی که می توانند برای تکمیل اطلاع رسانی و پیغام بگذارند .

سپاس از همه شما
عالی

اگر امکان دارد از بهلول ایران هم بنویسید .
۳۰ دی ۹۴ ، ۱۲:۵۲ مرتضی علی آقایی
به نام خدا

درود و سلام خدا به روان پاک دانشمندان کهن شهر نراق خاصه حاج میر فضل الله نراقی که هر چند گمنام بوده اند ولی گذشت تاریخ هنوز نگذاشته است که برای همبشه گمنام بمانند. تحقیق و پژوهش دانشمندان و تاریخ نویسان روز به روزچهره انان را آشکار رتر ویاد آنان را در دل زنده نگه می دارند. درود بر شما فرهیخته و مورخ نراقی
۳۰ دی ۹۴ ، ۲۲:۳۲ علیمحمد. م
سلام
خسته نباشید اسناد و مطالب ارزنده ای ارایه شده و لذا کمال امتنان را داریم.
شایان ذکر است در سطر اول متن سند اصلی پس از واژه های لذت و شهد کلمه (امن) به معنای امنیت صحیح تر بنظر میرسد زیرا کرارا متن و فرازهای پایانی سند بشارت و حکایت از امنیت دارد.
همچنین در سطر چهارم سند اصلی بعد از کلمه خانواده عبارت(از فداکاری سبق به عموم اهل عالم داده و میدهند ) از قلم افتاده است.
با تشکر
پاسخ:
دوست ارجمندم آقای علی محمد میرشکاری سلام

خوشحالم که پس از 30 سال دوری مجددا همدیگر را پیدا و ارتباط برقرار گردیده است .

موارد متذکره جناب عالی تمام و کمال انجام گرفت .

ممنون هستم که اشکالات کار را به ما متذکر می شوی تا به طور صحیح در تاریخ ثبت گردد .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook