سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

چهارشنبه 30 دی 1394 جلسه ای در سازمان میراث فرهنگی تهران پایتخت ایران برگزار شد و جوزغند شهر نراق از توابع دلیجان استان مرکزی در میراث فرهنگی ناملموس(معنوی) ایران به تایید رسید و به زودی مراحل ثبت نهایی آن قانونی و اعلام می گردد .

معنی جوزغند

فرهنگ «معین» یکی از معانی تعریف‌شده برای «جوزغند» را «جوز» شفتالوی خشک‌شده و «غند»، «آگند» یا «آکند» یعنی افکندن آورده است .

لغت نامه دهخدا : جوزاغند. هلو یا شفتالوی خشک کرده که مغز گردو در میان آن آکنده باشند .



نحوه ساخت جوزغند

تهیه جوزغند، کار پر زحمت و با دقتی است و در گذشته به عنوان یک کالای تشریفاتی و لوکس مانند دیگر شیرینی ها استفاده نمی شد بلکه به عنوان یک وعده غذایی برای زمان هایی که امکان طبخ غذا فراهم نبود، مورد استفاده قرار می‌گرفت. به همین دلیل در گذشته هر کس که از شهر مسافرتی هر چند کوتاه داشته مقداری جوزغند همراه خود می برده است .

                      http://i20.tinypic.com/5x8rqw.jpg

جوزغند معمولا با هلوی محلی (اَلگ) درست می‌شود . زنان کوشا و خوش ذوق شهر نراق پوست این میوه‌ها را گرفته، هسته آنها را جدا کرده و آن را با معز گردوی آسیاب شده، خاک قند، دارچین و هل پُر می‌کنند. بعد میوه را خشک کرده و به عنوان سوغات محلی می‌فروشند .

تاریخچه جوزغند در شهر تاریخی نراق

تاریخچه این شیرینی محلی و خوشمزه مربوط به بیش از 500 سال است و از دوران صفویه بیشتر مورد توجه قرار گرفت . این تحفه ارزشمند کالری و پروتئین بالایی دارد که چندین ماه می‌توان آن را نگهداری کرد .

طی چندین مرتبه زلزله و سیل و بعضا خشکسالی که منطقه را فرا گرفت جوزغند بهترین خشکباری بود که مردم به راحتی حمل و حتی در جیب کودکانشان می گذاشتند تا از گرسنگی نجات پیدا کنند .

   

جوزغَند نارنجک لُپی بین رزمنده‌ها در جبهه

جوزغند نه فقط محبوب‌ترین و گران‌ترین سوغات نراق، بلکه خوراکی محبوب رزمنده‌ها در جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران هم بود. این شیرینی به خاطر حجم کم و کالری بالا در بین اقلام دیگر طی هشت سال دفاع مقدس توسط زنان فداکار نراق آماده و به جبهه های نبرد در سرحدات فرستاده می‌شد .

بین سلحشوران شهر نراق در جبهه جوزغند به نارنجک لُپی معروف بود چون معتقد بودند بعد از خوردن آن در شکم منفجر می شود و انرژی خود را آزاد می کند .

از این محصول ارزشمند به عنوان وعده غذایی در عملیات های جنگی قابل استفاده و به عبارتی نوعی جیره جنگی محسوب می شود که بیشتر بین رزمندگان شهرهای استان مرکزی و قم مورد استفاده قرار می گرفت .


انواع جوزغند نراق و قیمت آنها

جوزغند اَمرودی یا گلابی کیلویی 1000000 ریال
جوزغند آلویی کیلویی 800000 ریال
جوزغند انجیری کیلویی 800000 ریال
جوزغند بادامی کیلویی 700000 ریال
جوزغند تَنده ای کیلویی 650000 ریال
جوزغند گردویی یا مغزی کیلویی 500000 ریال
جوزغند نخودچی کیلویی 500000 ریال
جوزغند زرد آلو که کمتر درست می شود


   http://www.negahmedia.ir/assets/uploads/pic/78737/5.jpg

جشنواره های جوزغند در کُهن شهر نراق

چندین سال است شهرداری در راستای رونق صنعت گردشگری و ایجاد بستر های لازم جهت مشارکت شهروندان از جمله زنان سختکوش نراق اقدام به برگزاری جشنواره سوغات محلی (جوزغند ) می نماید که عموما در مهر ماه هر سال برگزار می گردد .

این جشنواره سالانه مورد استقبال عموم اهالی نراق و دلیجان و توریست ها و مردم شهرهای استان مرکزی قرار گرفته است . تا کنون هشت جشنواره‌ برگزار گردیده و در آن روش ساخت این شیرینی محلی برای حفظ این سنت به نسل‌های جوان‌تر آموزش داده می‌شود .

http://img7.irna.ir/1394/13940715/2951182/2951182-4566393.jpg

تفکر تثبیت و رونق این محصول گران قیمت در کشور پهناور ایران به همت و پشتکار مهندس حاج محمود مرادی شهردار فعال شهر نراق می باشد .

راه یابی جوزغند شهر نراق در مراسم پیاده روی نجف به کربلا

از اربعین سال 1390 شمسی که مردم مومن شهر نراق در مسافرت عراق مسیر نجف تا کربلا را طی می کنند یکی از مواد نیروزا و مقوی که در کنار سایر آجیل های مختلف مورد مصرف قرار می دهند تا مقاومتشان افزایش یابد جوزغند زادگاهشان می باشد .

   http://img7.irna.ir/1394/13940814/81826694/81826694-70281059.jpg

این تحفه گران بها توسط زائران نراقی برای عراقی هایی که مُوکب و منازلشان در اختیار آنها قرار می گیرد هدیه داده می شود . فرزندان عراقی ها اربعین هر سال منتظر هستند تا نراقی ها برایشان جوزغند ببرند تا کامشان شیرین و با حلاوت گردد .


تشکر و قدردانی

سلحشوران شهر نراق از تلاش های موثر مهندس محمود مرادی و زحمات همه ی زنان مومنه شهر نراق که کوشش کردند محصول و میوه محلی جوزغند نراق را در سازمان میراث فرهنگی ناملموس(معنوی) ایران به ثبت برسانند صمیمانه تشکر می کند .


۹۴/۱۰/۳۰
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۷)

با اهدای سلام
بدینوسیله مراتب تشکر و سپاس خود را از جنای آقای مهندس محمود مرادی شهردار محبوب و پر تلاش شهر نراق اعلام میدارم .ایشان با افق دید باز و نگاه عمیق به آینده همواره سعی در ارتقاء جایگاه شهر نراق داشته و علیرغم امکانات ناچیز و محدود حوزه فعالیت خود توانسته افتخارات بزرکی را برای نراق کسب نماید و نراق را به نحو مطلوب و شایسته به هموطنان و بلکه جهانیان معرفی نماید و این امر ممکن نبوده جز با مدیریت صحیح و علاقه وافر به زادگاه خود . از خداوند سبحان برای ایشان ضمن آرزوی سلامتی توفیق بیشتر خواستارم .
با سلام و احترام خدمت جناب مهندس محمود مرادی ،شهردار شهر کهن نراق .
و به تمام آزاد مردانی که نیک می اندیشند و عقل و منطق را پیشه خود نموده و جز رضای الهی و پیشرفت و سعادت جامعه، هدفی ندارند.

مهندس محمود مرادی از بزرگان و جوانمردانی است که جان و مال و آبروی خود را در حفظ و اعتلای شهر نراق فدا نموده و مینمایند.
چندروز پیش تعریف می کرد برای کار عمرانی هیچ امکاناتی نداریم حتی مدتی است نتوانستیم حقوق پرسنل خدوم شهرداری را پرداخت کنیم و اظهار میداشت از همکارانم خجالت می کشم . خدایا با تمام وجودم از تو میخوام که به ایشان و همه کسانی که برای مردم و پیشرفت فرهنگ اسلامی تلاش و کوشش می کنند ضمن سلامتی ،موفق و پیروز بگردان .
۰۲ بهمن ۹۴ ، ۱۰:۴۱ مرتضی علی آقایی
به نام خدا

خدمات ارزشمند جناب آقای مهندس مرادی شهردار محبوب و مردمی نراق در موردجاذبه گردشگری ، باز سازی و احیا آثارباستانی نراق و از همه مهمتر معرفی محصول و سوغات محلی نراق با قدمت بیش از 500 سال و و ثبت جوزغند نراق این محصول ذیقیمت بر هیچ کس پوشیده نیست.همچنین اطلاع رسانی برادر عزیز مان جناب آقای عضایی این فرهیخته عزیربه عنوان یک منبع اطلاع رسانی قوی قابل تقدیر است .جا دارد به عنوان یک شهروند نراقی از زحمات این عزیزان تشکر و قدر دانی بنمایم.
اقای مرادی انشا الله همیشه در خط ولایت بمانی و موفق باشی اجرکم عند الله
سلام

واقعا باید تقدیر کرد از شیر زنان نراقی که در زمان جنگ پشت صحنه را رها

نکردند و زحمات قابل توجهی را کشیدندمن جمله :پختن نان٬مربا، درست کردن جوزغند ،آجیل و مواد خوراکی دیگر

بافتن قالی لباسهای گرم و.... بی شک زنان نقش موثری در پیشترفت جامعه داشته و دارند

۰۲ بهمن ۹۴ ، ۲۰:۲۳ علیمحمد. م
سلام
تاریخ درخشان کهن شهر نراق مرهون خدمات خالصانه مردانی بی ادعا و زنانی بی الایش بوده که همت خودرا سر لوحه خدمت به مردم بزرگوار و مومن این دیار قرار داده اندو حفظ و توسعه و تداوم اینگونه افتخارات در گرو تلاش و همت والای بزرگانی از جنس ایثار چون مدیر ومسول سایت سلحشوران است.
همتشان بلند و گامهایشان استوار باد.
لطفا طرز تهیه جوزغند گلابی و یا هلوی نراقی را مرحله به مرحله و با جزئیات بگذارید. ممنون و تشکر از سلحشوران نراقی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook