سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

مراسم عید باستانی نوروز در شهر تاریخی نراق

جمعه, ۶ فروردين ۱۳۹۵، ۱۰:۲۸ ق.ظ

عید نوروز همچنان به عنوان یک جشن ملی و یک سنت قدیمی و بزرگ در بین مردم ایران از گذشته های دور پای برجاست . برگزاری این جشن مقارن با پایان فصل زمستان و یا به عبارت دیگر پایان سرما و خشکی و بی روحی طبیعت و آغاز حیات و شکوفایی آن می باشد .

http://www.nasr19.ir/wp-content/uploads/2012/03/imamnorouz.jpg

بنابر یک سنت مرسوم ؛ در همه جای کشور سال نو با جشن و سرور و شادی آغاز می شود و این رسم از گذشته های دور از نسلی به نسل دیگر و تا حال به یادگار مانده است .

مردم شهر نراق نیز مانند دیگر هموطنان در برگزاری این عید سعید باستانی و انجام رسوم آن در حد توان و بضاعت خود می کوشند .

مردم کُهن شهر و باستانی نراق از چند روز قبل از شروع سال نو خود را آماده می کنند تا به استقبال فصل بهار رفته و شروع آن را با جشن نوروز آغاز نمایند . در ابتدا خانه تکانی صورت می گیرد و فرش ها و بعضی از لوازم منزل را شسته و همه ی گوشه و کنار خانه را نظافت می کنند تا غبار یکسال را از روی آن بشویند .

دیگر اینکه برای پذیرایی مهمانان خود میوه ؛ شیرینی ؛ آجیل ؛ جوزغند و مواد مورد نیاز این جشن را آماده می سازند .
همانطور که در همه جای کشور مرسوم است در ظرفی مقداری گندم را خیس کرده و پارچه ی سفیدی روی آن قرار می دهند و به قول معروف سبزی می گذارند ؛ زیرا همان طور که سبزی نشانه ی طراوت و شادابی است ؛ وجود این سبزی نیز به محیط خانه نشاط و سرسبزی می دهد و سمبل حیات مجدد طبیعت می باشد .

در موقع سال تحویل ؛ سفره ی هفت سین چیده می شود که در این سفره به عادت مرسوم سمنو؛ سیر؛ سرکه ؛ سبزه ؛ سنجد ؛ سماق و سبزی قرار می دهند و همچنین یک جلد قرآن مجید ؛شیرینی؛آجیل و جوزغند؛میوه و تخم مرغ های رنگ شده می گذارند . یک جلد کتاب مثنوی طاقدیس علامه ملا احمد نراقی یا کتاب اخلاقی معراج السعاده ایشان را برای فال گرفتن نیز در کنار سفره هفت سین مورد احترام قرار می دهند .

در هنگام سال تحویل ؛ همه ی اعضای خانواده به دور سفره می نشینند و پدر خانواده قرآن تلاوت می کند . بعد از آن که سال تحویل شد اعضای خانواده به یکدیگر تبریک می گویند و روی یکدیگر را می بوسند و سال خوبی برای هم آرزو می کنند .

بعد از گذشت ساعتی و یا فردای آن روز دید و بازدید ها شروع می شود و اقوام و فامیل و همچنین همسایه ها برای عید دیدنی به منزل یکدیگر می روند .

البته بازدیدها در ابتدا وظیفه کوچکترهای خانواده است که حتما به دیدن بزرگترهای فامیل و یا خانواده ی خود بروند .
همه ی کسانی که برای دید و بازدید به منازل هم می روند لباس نو پوشیده و ظاهر خود را آراسته می کنند و هر خانواده نیز از مهمانان خود به نحو شایسته ای پذیرایی نموده و برای آنان سال پُر خیر و برکتی آرزو می کنند .


حدود 200 نفر از نراقی های محترم در خارج از کشور نیز همزمان با ایران در ممالک مختلف گیتی پای سفره های هفت سین و قرآن به رسم زیبای پیشینیان عید نوروز باستانی را جشن گرفته و کام غربت را بر خود شیرین و شکوفا می نمایند . علاوه بر منازل مردم متدین و خداجوی شهر نراق در اماکن مقدس و متبرک نیز سال نو را آغاز می کنند تا به برکت منتسبین به ائمه اطهار زندگی شان با توسل و تبرک به آنان بیمه گردد .

* مضجع علی بن باقر علیه السلام فرزند بلافصل پنجمین امام شیعیان در مشهد اردهال کاشان در 15 کیلومتری شهر نراق مکان مقدسی است که در هنگام تحویل سال نو عده ای از مردم گرداگرد قبر مطهر فرزند امام معصوم حلقه زده و دعای یا مقلب القلوب را می خوانند .

* بقعه متبرک زبیده خاتون دختر 9 ساله از نسل چهارم امام جواد علیه السلام در 7 کیلومتری شهر نراق بیش از نیم قرن است که عده ای سال را در آنجا نو و خود و خانواده شان را به منتسبین اهل بیت متبرک می کنند .

* بقعه متبرک شاه یحیی در شهر نراق از سال 1394 در هنگام تحویل سال جدید به روی علاقمندان بازگشایی شده و نوروز 1395 دومین سالی است که با حضور عاشقان مراسم آغاز شکوفایی بهار با قرائت دعا برگزار می گردد .

* با شروع جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران و شهادت جوانان نراق در دفاع مقدس از نوروز سال 1360 عده ای از علاقمندان به همراه خانواده های معزز شهیدان در جوار بقعه متبرک شاه سلیمان و گلزار شهدا که در کنار همدیگر قرار دارند با شکوه تمام سال نو تحویل و دگرگونی قابل وصفی ایجاد می گردد .

شهدا امامزادگان عشقند و خانواده های معظم شهیدان هفت سین خودشان را بر روی قبر فرزندانشان پَهن می کنند و با عطر بوی شهید سال را شکوفا می نمایند . بقعه شاه سلیمان با صفای همیشگی اش به جلوه های شکوهمند عید می افزاید .

* عید نوروز سال 1360 اولین سالی بود که سلحشوران شهر نراق به دلیل حضور در جبهه ها مجبور بودند سال نو را در سرحدات میهن اسلامی آغاز کنند .از آن سال تا هشت سال دفاع مقدس رزمندگان نراقی در جبهه های غرب و جنوب در کنار سایر دلاوران عید نوروز را در مناطق عملیاتی یا پشت خط جشن می گرفتند .


قسمت اولیه متن با تغییرات اندک از کتاب " نراق در آیینه ی تاریخ " اثر آقای محمدرضا خسروی فرزند قنبرعلی استخراج گردید که از ایشان صمیمانه تشکر می شود .

۹۵/۰۱/۰۶
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۳)

۰۸ فروردين ۹۵ ، ۱۸:۱۵ مرتضی علی آقایی
نوروز بمانید که ایام شما یید!

آغاز شمایید و سر انجام شمایید!

در کوچه ی خاموش زمان ، گام شمایید!

ایام به دیدار شمایند مبارک

نوروز بمانید که ایام شمایید!

با سلام وتشکر از زحمات شما بزرگوار جناب آقای عضایی که همیشه زحمت می کشید به نوعی در مورد شناخت نراق و نراقی گام بردارید.مطالب شما در مورد ایین نوروزی بسیار جالب و آموزنده بود.خداوند شما را حفظ کند .هر روزتان نوروز نوروزتان پیروز

با سلام و عرض ادب و تشکر فراوان از سلحشوران نراق.پیشاپیش میلاد پر خیر و برکت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به همه عزیزان خاصه مادران این سرزمین و بویژه به مادران و همسران و خواهران شهداء تبریک و تهنیت عرض می کنم. التماس دعا
۱۱ فروردين ۹۵ ، ۰۷:۰۲ محمدرضا حمامی
با عرض سلام خدمت شخص شخیص جناب آقای عضایی از اینکه مکانی پیدا شد که بتوانم با شما مکاتبه کنم از خداوند سپاسگذارم
در جامعه امروزی انگار باز هم افرادی هستند که به قول شهید همت حتی نفس کشیدنشان هم به خاطر خداست وحتی من وشما هم خبر نداریم یکی از این افرادی که اهل نراق است وتا دیروز من نمیدانستم که ایشان حافظ قرآن است جناب آقای جواد رضایی فرزند بزرگوار آقای علی رضایی است،که سال نهم دروس حوزوی هم میباشند اگر بتوانید با ایشان کمی به گفتگو بنشینید فکر نکنم خالی از لطف باشد
یاحسین
پاسخ:
دوست خوب ما جناب آقای محمدرضا حمامی سلام

از محبت و دلگرمی جناب عالی سپاسگزاریم .

از راهنمایی شما نسبت به معرفی گنجینه های شهر مذهبی نراق تشکر می کنیم و در زمان مقتضی پی گیری می کنیم .

عاقبت به خیر باشی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook