سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

شماره : 104
تاریخ 20/1/1328

وزارت فرهنگ
اداره فرهنگ شهرستان محلات(استان مرکزی)

به موجب دستور شماره 10173 ـ 2/10/1327 و 10871 ـ 5/11/1327 تاریخچه دبستان های حوزه نراق ، جاسب ـ اردهال را مشروحاً تهیه و به ضمیمه تقدیم می دارد.

نماینده فرهنگ نراق
امضا : شریف بیان الحق


تاریخ تاسیس اولین دبستان روستای کُرَجار (مهدی آباد) به نام مسعود سعد


در تاریخ 15 آبان ماه 1327 (68 سال پیش) اینجانب(شریف بیان الحق قَهفَرُخی) * طبق دستور حمایت متبوع و تقاضای آقای ملا حسن صفدری * به نمایندگی تمام اهالی کُرَجار به قریه کُرَجار* وارد و در آنجا دعوت رسمی از وجود اهالی نمود . پس از حضور در منزل آقای صفدری بشارت تاسیس دبستان را به آقایان داده به شرط اینکه خودشان محل مناسبی را یا ساختمان کنند و یا اگر به این سرعت قادر نباشند اقلا برای پنج سال تعهدی بسپارند که خانه ای مناسب برای محل دبستان اجاره کرده و به رایگان در اختیار اداره فرهنگ گذارند .

اهالی هم با شدت و خرسندی بی نظیری استقبال کرده ؛ بعد از تبادل نظر و مذاکرات بین خودشان تعهدنامه ای(چون دفترخانه وجود نداشت) عادی نوشته و عموما مُهر و امضاء کرده و سپس آقای مشهدی نظام * حاضر شد خانه خود را که دارای دو اتاق بزرگ طرفی شرقی و دو اتاق بزرگ فوقانی سفید کرده خوب با فضای زیاد از قرار سال 600 ریال(معادل شصت تومان) به اهالی اجاره دهد و اهالی نیز وجوهات سالیانه را نقدا به او بپردازند که از محل کرایه نقدی تعمیرات آن را از هر قبیل فورا انجام دهد که وقتی دبستان تاسیس شد هیچگونه معطلی نداشته باشد .
و این اقدام ظرف دو روز انجام و نگارنده(شریف بیان الحق قَهفَرخی) روز دوشنبه 17 آبان 1327 به نراق مراجعت و مدارک تنظیم و تهیه شده را از نراق به اداره مرکزی تقدیم داشت .
تقریبا در 25 آبانماه 1327 آقای سید محمد غفاری دلیجانی * را به سِمَت مدیریت دبستان کُرَجار انتخاب و اعزام گردید . نیازهای آموزشی به قدر کافی برای یک کلاس نوبنیاد کُرَجار و سایر مایحتاج از نراق طبق دستور اداره مرکزی ارسال گردیده است .
آقای اسدالله صفدری * اهل و ساکن کُرَجار پیشنهادی تقدیم داشته برای خدمتگزاری دبستان که اقدام شده و با پیشنهاد نامبرده نیز موافقت شد و از اوایل آذر ماه 1327 نامبرده بموجب حکم مرکزی مشغول انجام وظیفه شده است .

عده شاگردان دبستان نوبنیاد کُرَجار بالغ بر 54 نفر در چهار کلاس مشغول تحصیل می باشند و چون آقای اسدالله صفدری خدمتگزار گردیده بجایش در حدود 5 کلاسه ابتدایی است در تدریس نوآموزان کمک و مساعدت دارد و اهالی فوق العاده از وضع داخلی دبستان خوشنود می باشند .

اخیرا برای شهرت دبستان و شماره مرکزی بنام مسعود سعد نامیده و بشماره 3558 معرفی شده است. سپس بر این دبستان مسعود سَعد کُرَجار چهار کلاسه و به مدیریت و آموزگاری آقای سید محمد غفاری در ابتداء سال تحصیلی جاری 1327 – 1328 تاسیس شده و اتفاق قابل نگارشی رخ نداده است .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

* روستای مهدی آباد یکی از روستاهای منطقه اردهال است که از لحاظ تقسیمات کشوری از توابع شهرستان دلیجان از شهر های استان مرکزی است . مهدی آباد در 15 کیلومتری شهر نراق و در واقع مرز بین استان های مرکزی و اصفهان تلقی می گردد و تا دلیجان 35 کیلومتر و تا کاشان 40 کیلومتر فاصله دارد .

جمعیت روستا بر اساس سرشماری سال 1385 مرکز آمار ایران 134 نفر(68 خانوار) است ولی اغلب اهالی به دلیل عدم امکانات کافی پس از تَرک دیار خود در شهرهای تهران ؛ کاشان ؛ شهرری ؛ دلیجان سکونت یافته اند و در ایّام خاص مثل عید نوروز و محرم در روستا دور هم اجتماع می کنند .

کُرَجار(کُره جار- کُلَجار – کُلَه جار - گلجار) قبلا جزء دهستان مشهد اردهال در شهرستان کاشان بود و لیکن پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در بهمن سال 1357 به نام مهدی آباد تغییر نام یافت و از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی محسوب گردید .
زنان و مردان مهدی آباد در مقطع پیروزی انقلاب پیرو معمار کبیر انقلاب آیت الله سید روح الله خمینی(ره) بودند و سهمی در پیروزی انقلاب در دل تاریخ به ثبت رساندند .


ریشه های مبارزین فدائیان اسلام در این روستا نیز مامورین رژیم ستم شاهی پهلوی را دچار مشکل کرد تا اینکه منجر به دستگیری یکی از فدائیان به نام حسین طهماسبی (1302 - 1380) فرزند محمد علی عضو گروه فداییان اسلام و همرزم شهید سید مجتبی میر لوحی مشهور به نواب صفوی گردید . اهالی ولایتمدار مهدی آباد اردهال در طول هشت سال دفاع مقدس 24 رادمرد و نخبکان عشق را تقدیم آرمان های اسلام نمود .


* آقای شریف بیان الحق اصالتا اهل قهفَرخ استان چهار محال و بختیاری است که این نام به فرخ شهر تغییر یافته است . فرخ شهر ما بین اصفهان و شهرکرد واقع است و تا اصفهان 10 کیلومتر و تا اصفهان 90 کیلومتر فاصله دارد . مشارالیه سال 1302 شمسی به واسطه دعوت و همیاری یکی از فرهنگ دوستان و نیکوکاران نراق و منطقه محلات و دلیجان به نام هدایت الله رضوانی فرزند حسین وارد منطقه خوش آب و هوای نراق گردید تا از زیبایی کوه سِتُرک اُل و غار چال نخجیر و همچنین فضاهای معنوی نراق و مناطق همجوار با مردمان نیکو گفتارش بهره مند گردد .

      مرحوم شریف بیان الحق

همسرش خانم فاطمه بَلوچی نیز معلم و دارای سه فرزند هستند . بیان الحق علاوه بر اینکه اولین نماینده فرهنگ نراق و شهرستان محلات در استان مرکزی بود اولین موسس وقفیات نراق و سایر مناطق پیرامون را بر عهده داشت . شریف سال 1355 فوت نمود و در قبرستان اصفهان یا قهفرخ دفن گردید .

* حاج ملا محمد حسن صفدری فرزند ملا احمد در سال 1267 شمسی در روستای مهدی آباد اردهال ( کُرَجار یا کُرَه جارسابق) از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی در خانواده ی روحانی بدنیا آمد. در کودکی تحت تعالیم دینی پدر خود ملا احمد قرار گرفت و دروس طلبگی را در مدرسه (حوزه علمیه) سلطانیه کاشان فرا گرفت. او سپس به روستای کُرَجار بازگشت و به امور دینی آنجا و روستاهای همجوار پرداخت.

مرحوم ملامحمد حسن صفدری

روضه شب های جمعه ملا محمدحسن در روستای مشهد اردهال مضجع نورانی علی بن باقر علیه السلام فرزند بلافصل پنجمین امام شیعیان سال ها ادامه داشت . در گرما و سرما سوار بر الاغ که آن زمان وسیله ی نقلیه محدود بود و به روستاها می رفت و مراسم روضه خوانی برای ائمه هدی بر پا می کرد و مردم را از مصیبت های که به خاندان اهل بیت تحمیل شده بیشتر آشنا می ساخت . علاوه بر آن ایشان به کار کشاورزی و دامداری در روستا اشتغال داشت و افرادی از این طریق در کنارش امرار معاش می کردند . همسرش مرحومه خانم رقیه کریمی فرزند علی اکبر از زنان مومنه و همیشه در کنار حاج ملا محمد حسن یاور و مشوقش بود .

حسینیه حسینی در شهر قم ، محل دفن مرحوم ملامحمد حسن صفدری

به تحصیل فرزندان خود تاکید داشت فلذا در زمان های دور که در روستاها کمتر به تحصیل فرزندان بهاء داده می شد وی فرزندانش را جهت کسب علم و دانش راهنمایی می کرد .

ملا حسن صفدری نهایتا بهمن ماه 1348 در سن 81 سالگی با داغی که از کشته شدن فرزندش دکتر محمد در سینه داشت بدرود حیات گفت و در مقبره ای در حسینیه حسینی شهر قم خیابان امیر کبیر ؛ کوچه 13 خاکسپاری گردید .

فرزندان حاج ملا محمد حسن صفدری عبارتند از :

* حاج علی اکبر صفدری متولد 1302 شمسی از مومنین و معلم دلسوز و زحمتکش مهدی آباد بود که مدتی نیز ریاست مدرسه را بر عهده داشت . نامبرده سال 1367 فوت و در گورستان روستا خاکسپاری گردید .

* دکتر محمود صفدری از پزشکان حاذق نیروهای مسلح جمهوری اسلامی و متخصص مغز و اعصاب بود که بازنشسته شده بود و سال 1394 در خارج کشور به رحمت خداوند پیوست .

* آقای احمد صفدری که در تهران سکونت دارد .

* خانم ... صفدری که در روستای سینقان از توابع دلیجان سکونت دارد .

فرزند دیگر مشارالیه به نام دکتر محمد صفدری که یکی از مشاهیر روستای مهدی آباد اردهال(کُرَجار) می باشد سال 1300 شمسی متولد شد . در کاشان تحصیل را ادامه داد و سال 1325 به کادر اداری دانشگاه تهران پیوست و همزمان تحصیل می کرد تا اینکه سال 1327 دوره لیسانس قضایی را به پایان رسانید . سال 1331 به منظور تکمیل تحصیلات به کشور فرانسه رفت . پس از بازگشت به ایران به عضویت رسمی هیئت علمی دانشکده حقوق در آمد و تدریس حقوق بین الملل را بر عهده گرفت . از استاد صفدری تالیفاتی به یادگار باقی است .

مزار مرحوم دکتر محمد صفدری

دکتر ساکن تهران بود و نهایتا روز شنبه تاریخ 23 مهر 1339 در حالی که ابتدای کوچه ناهید در خیابان سی‌متری عازم رفتن به منزل خود بود با ضربات چاقوی دانشجویی به نام نصرتعلی صدری که معترض به نمره درسی بود در 39 سالگی به قتل رسید . روزنامه های وقت به این موضوع پرداختند و تا ماه ها جریان دادگاه قاتل او توسط رسانه ها تعقیب می شد . پیکرش با احترام تشییع و در گورستان باغ طوطی جَنب حرم حضرت شاه عبدالعظیم حسنی خاکسپاری گردید . روی سنگ قبرش نوشته : دکتر محمد صفدری دانشیار دانشکده حقوق و ادبیات در راه انجام وظیفه شهید شد .

* مشهدی نظام الیاسی فرزند محمد ابن ابراهیم قریب 70 سال قبل منزلش را برای تاسیس دبستان روستای کُرَجار (مهدی آباد اردهال) تقدیم کرد . ایشان از نعمت فرزند بی نصیب بود تا اینکه سال 1354 فوت نمود و جَنب بقعه شاهزاده فضل از منسوبین امام موسی الکاظم علیه السلام در زادگاهش خاکسپاری گردید .

   مکان قبر مرحوم حاج نظام الیاسی

حاج نظام الیاسی انسان مومن و مهربان وآگاه به مسایل مختلف روزگار بود . بر این اساس اولین دستگاه رادیو باطری دار را به روستای مهدی آباد اردهال وارد کرد و اهالی برای گوش دادن به اخبار و مطالب متنوع دیگر ساعت خاصی در روز ، منزل ایشان گردهم می آمدند .

* آقای سید محمد غفاری اهل دلیجان سال 1315 جذب آموزش و پرورش گردید و علاوه بر شغل آموزگاری مدیریت مدرسه روستای نخجیروان و دلیجان را عهده دار بود . آقای غفاری اولین مدیر دبستان روستای کُرَجار(مهدی آباد فعلی) به نام دبستان مسعود سعد در سال 1327 را بر عهده گرفت .

  مرحوم حاج اسدالله صفدری
* حاج اسدالله صفدری فرزند لطف الله از خدمتگزاران دبستان مهدی آباد اردهال بود . ایشان متولد سال 1299 و تاریخ 17 اردی بهشت 1371 در سن 72 سالگی فوت و جَنب بقعه شاهزاده فضل از منسوبین امام موسی الکاظم علیه السلام در زادگاهش روستای مهدی آباد اردهال خاکسپاری گردید . دانش آموزان آن مقطع خاطرات تحصیلی از این مومن زحمتکش در ذهن دارند .


مطالب تاسیس اولین دبستان روستای مهدی آباد اردهال از اسناد متقن فرهنگ برای نخستین بار توسط سلحشوران شهر نراق تهیه و به مردم دیار کُهَن و تاریخی و فرهنگ دوست مهدی آباد تقدیم می گردد .


۹۵/۰۱/۲۷
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۷)

۲۷ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۵۷ اسدالله محمدی
با سلام؛ وظیفه خود می‌دانم از زحمات مدیران وب‌سایت سلحشوران نراق خصوصا آقایان محمد و حسین عضایی که زحمات زیادی برای جمع‌آوری و تنظیم مطالب مستند با موضوع تأسیس اولین دبستان روستای مهدی‌آباد اردهال در حدود 70 سال پیش کشیده‌اند، صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم. ان شاءالله خداوند پدر و مادر و همه رفتگان ایشان را رحمت کند.
امیدوارم روزی برسد که مانند حدود 70 سال پیش، جمعینت روستای مهدی‌آباد زیاد شده و تعداد دانش آموزان به تعداد آن زمان (بیش از 50 نفر) برسد.
خانواده مرحوم صفدری (مرحوم حاج ملا حسن، مرحوم حاج علی‌آکبر و مرحوم حاج اسدالله صفدری) زحمات زیادی در مدرسه روستا کشیده‌اند. شادی روح نام‌بردگان و هم‌چنین شادی روح مرحوم حاج نظام الیاسی و هم‌چنین مدیران سابق این مدرسه، فاتحه و صلوات.
از دانش‌آموزان قبل از انقلاب، که خاطراتی از این مدرسه دارند و یا خاطراتی از بزرگان این روستا که به رحمت خداوند رفته‌اند،‌شنیده‌اند، تقاضا دارم برای آگاهی نسل جوان روستا، درج نمایند.
با تشکر
با سلام و تشکر از زحمات شما
با سلام وخسته نباشید به مدیریت سایت و تمام زحمت کشان که برای جمع اوری این مطالب سختی های زیادی رو متحمل شدند. بنده وظیفه خود میدانم که از شما و دوستانتان بابت جمع اوری و نگارش مطالب و اطلاعات جدید در رابطه با اولین مدرسه ی روستای مهدی اباد صمیمانه تشکر و قدردانی کنم . خدا قوت بده به همه شما دوستان زحمت کش که جور دوستان مهدی ابادی ها رو میکشید . با سپاس فراوان .
با سلام مطالب مفید و آموزنده ای بود و بابت زحماتی مدیران این سایت تقبل نموده اند تشکر و سپاسگزاری می کنم . شادی روح همه گذشتگان صلوات.
با عرض سلام و خسته نباشید. مطالب برای من و خانواده بسیار جالب بود .از زحمات دوستانی که این موارد را جمع آوری کردند تشکر می کنم.
سلام .عالی بود
من اهل قهفرخم و سرگذشت استاد شریف بیان الحق برایم جالب بود.
لطفاً از اسناد و دست نوشته های ایشان نیز بگذارید
سپاس
با سلام
مطالب خیلی زیبا و جامع بود ، حاصل دسترنج فرهنگی این عزیزان تربیت ۲۶ شهید دفاع مقدس از این روستا است.

امید است راه ترویج فرهنگ اسلام ناب ، در روستا ادامه یافته و روز به روز شاهد افتخارات و خط شکنی ها در بین جوانان این روستا باشیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook