سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب
سنگ‌نبشته، سنگ‌نوشته یا کتیبه به تخته‌سنگ، کاشی‌کاری یا سطح دیگری گفته می‌شود که معمولاً واقعه‌ای تاریخی بر روی آن کنده‌کاری یا نوشته شده باشد .



در جهان اسلام کتیبه‌ نگاری در بناهای یادبود، مقبره‌ها، مساجد، مدارس علمیه، بقعه‌ها، عمارات باشکوه، ستون‌ها، و جاهای مناسب دیگر به‌کار می‌رفته‌است و به این ترتیب در این مکان‌ها آثار ارزشمندی از هنر خوشنویسی و کتیبه ‌نگاری به اشکال عمودی یا افقی خلق شده و به یادگار مانده‌است. تجزیه و تحلیل این آثار از منظرهای گوناگونِ هنری و موضوعی می‌تواند دریچه‌هایی فراسوی تاریخ، تمدن، و فرهنگ اسلامی بر دیدگان پژوهندگان معاصر بگشاید .



حدود سال 1390 سنگ نوشته های ارزشمندی به هنگام بازسازی بقعه متبرک سید یحیی بن احمد الشعرانی بن ابراهیم بن محمد الیمانی بن عبیدالله بن الامام موسی الکاظم علیه السلام در شهر نراق از بین رفت و قطعات شکسته سنگ های گران بهای تاریخی که اطراف بقعه پراکنده روی زمین ریخته بود باعث رنجش زاید الوصف علاقمندان گردید .

یکی از نمونه های سنگ نبشته که در اثر بی توجهی و ضربه تَرَکی برداشته است مقابل درب ورودی بقعه شاه یحیی به یادگار باقی مانده که مربوط به 384 سال پیش و قریب به چهار قرن قبل می باشد .

به هنگام فاتحه خوانی اهل قبور که از سنت های قشنگ نراقی هاست و در حین تحقیق و تفحص در بررسی و نشانه هایی از تاریخ نراق به سنگ نوشته ی زیبایی برخوردیم که دوستان شفیق استاد سید مجتبی غفاری و مهندس علی محمد میرشکاری زحمت بازخوانی آن را متحمل شدند .


بقعه شاه یحیی شهر نراق

ضمن تشکر از این بزرگواران متن بازخوانی شده را در معرض مشاهده طالبان تاریخ قرار می دهیم تا نظرات تکمیلی و اصلاحی خود را ارائه فرمایند :

کُل شی مالک الرحیم

باقر ، آن زین و یگانه خَلق
که گلی بود از ریاض وجود
منبع لطف و مایه احسان
معدن عِلم بود و مَظهَر جود
رافتش نادر ومَلجا خَلق
دَر سَخا حا ...ی نظیر نبود
ناگهان آن هُمای فاخر فال
دَر ریاض بهشت بال گشود
گشت دلگیر از این جهان دو رنگ
روح او در نعیم از آن آسود
دَر عزای محمّد باقر
آسمان نیز کَرد جامه کبود
بَهر تاریخ از خِرد گفتا
آفتاب سَمای دولت و جود

والحکمه والیه ترجعون
1053 قمری


بازخوانی حاشیه سنگ نبشته در بقعه شاه یحیی شهر نراق

اللهم صل علی محمد المصطفی وعلی المرتضی و فاطمه البتول و سبطی الحسن و الحسین و علی العباد ومحمدالباقر وجعفرالصادق و موسی الکاظم و علی الرضا ومحمدالتقی و علی النقی و زکی العسگری و الحسن وصل علی الحجه القایم الخلف الصالح الامام الهادی محمد المهدی صاحب العصر و الزمان
علیهم اجمعین و الطیبین الطاهرین المعصومین الحمدالله رب العالمین .


توضیحات :

1- آنچه مسلم است این سنگ نبشته ارزشمند تاریخی در فراق شخصیتی فرهیخته به نام محمد باقر است.

2- در سند بررسی نشده یکی از فرزندان اباذر نراقی را ملا محمد باقر معرفی نموده است .

3- هنرمندی زبردست به نام محمدباقر ابن حاجی عبدالله نراقی در سال 1060 هجری قمری (377 سال قبل) معجر بقعه شاه سلیمان نراق را ساخته است و بقعه شاه یحیی در فاصله کوتاهی از بقعه شاه سلیمان قرار دارد .

4- این سنگ نوشته برای اولین بار در تیر ماه 1395 توسط سایت سلحشوران شهر نراق مورد توجه ؛ بازخوانی و معرفی قرار گرفت .

هرگونه استفاده از مطالب و بازخوانی سنگ نبشته ذکر نام منبع ضروری است .
۹۵/۰۴/۰۲
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۳)

۰۳ تیر ۹۵ ، ۱۸:۴۹ مرتضی علی آقایی
خدا قوت جناب حاج محمد عضایی
خدا را سپاس می گوییم که بار دیگر شاهد یکی دیگر از شاهکار های شما در شهر نراق شدیم.معمولا این سنگ نبشته ها کتیبه های مکان و یا جاهای مخصوصی بوده است که به علت عدم توجه در خاک مدفون شده اند و تحقیقات خاصی هم در مورد آنها توسط کسی انجام نشده است..هر چه که باشد بیانگر قدمت کهن شهر نراق می باشد.از اینکه توجه خاص خود را به این کار مبذول داشته اید و جهت بازخوانی نوشتار آن از استاد مجتبی غفاری و مهندس میر شکاری بهره گرفته اید و بار دیگر یکی دیگر از اثزات تاریخی نراق را در سایت به نمایش گذاشته اید کمال تشکر و سپاسگزاری را می نماید.امید است جهت حفظ و نگهداری این گونه آثار اگر چه ارزشمند هم نباشد اقدام لازم صورت پذیرد تا مانند کتیبه اب انبار نراق مورد دستبرد واقع نشود.خدا یار و باورتان باد.
۰۴ تیر ۹۵ ، ۱۰:۴۳ سید موسی موسویان
بسیار جالب بود از زحمات همه شما عزیزان تشکر میشود. مطمینا تا قبل از این غالب مردم فکرش هم نمیکردن چنین گنجی تو نراق هست. ان شا اله به سرنوشت سنگ اب انبار دچار نشود
۳۱ تیر ۹۵ ، ۱۱:۳۶ میلاد طالبی
سلام بر آقایان حاج محمد و حسین عضایی عزیز
از زحمات شما کمال قدردانی و تشکر را دارم.
برای شما عزیزان و همه ی سلحشوران گرانقدر شهر آرزوی سلامتی و موفقیت را دارم.
امید است همه ی ما بتوانیم گامی موثر در جهت پیشبرد و پیشرفت نراق برداریم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook