سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب
علاقمندی و تشویق های پی در پی کاربران سلحشوران شهر نراق در اقصی نقاط جهان باعث می شود همچنان به دنبال مطالب بِکر و منتشر نشده باشیم .
هدیه اینبار ما انتشارعقدنامه با اهمیت مربوط به دو خاندان معزز و قابل احترام در شهر نراق متعلق به 120 سال پیش می باشد.

صمیمانه از دوست خوبمان جناب مهندس کامران نراقی پور فرزند آقاحسام الدین ازبابت ارسال این سند ارزشمند و با اهمیت تقدیر و تشکر می نماییم .
http://bayanbox.ir/view/4996825869924394053/IMG-20151224-WA0000.jpg
سلحشوران شهر نراق از جناب آقای حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود از بابت بازخوانی عقد نامه کمال قدردانی را می نماییم .

بسم الله خیر الاسماء

به تاریخ یوم غدیر خُم که از اعیاد شریفه متبرک و از ایّام سعیده محترمه است دوشنبه هجدهم شهر ذی الحجه الحرام سنه 1318 مطابق سال فرخ تال ...... خیریّت دلیل من هجرت النّبویّه علی هاجر آلاف الثناء و التحیّه
الناکح بندگان شریعت ارکان ملجاالاسلام و المسلمین العالم الکامل الامجد سرکار شریعتمدار فرض آثار
المنکوحه محجوبه حجاب عفت و مستوره نقاب عصمت علیا مخدره عاقله بالغه باکره رشیده مختاره المراه صبیه مرضیه جناب مستطاب مستغنی القاب آقا حبیب الله رئیس التجار نراقی
والصداق مبلغ سیصد و هفتاد و نه تومان رایج خزانه مبارکه مظفرالدین شاه قاجار ... مُلُکه روپیه ده عدد ویکتوریان کلا بر ذمّه شخص معظم اله بموجب .... ذیل السطر :



هدیه کلام الله مجید 1 جلد 15 ریال


نقد ما فی الذمه از قرار فوق 12 تومان

طلا و حمرا و غیر مسکوک به پنج مثقال 20 تومان

مسینه آلات صحیح پرداخته 5 من به وزن شاه 20 تومان

لباس حریر و زربافت دو دسته 30 تومان

رختخواب قلمکار دسته 14 تومان

فرش اطاق تخته 25 تومان

ماده گاوسلیمه( اعضاء) راس 15 ریال

گوسفند از جنس معز فقط موازی 6 راس 10 تومان

از مدار و مجاری آب قنوات علیا و سفلای قصبه نراق مدار در ده شبانه روز مجری
المیاه(محل عبور آب) هفت سَرَچه از جمله 1500 سَرَچه بمبلغ هفتاد تومان باغ معنب و شجر موروثی واقع در دشت سفلای قصبه نراق مشهور به باغ میرک مستغنی عن التحدید و التوصیف همگی و تمامی یک ربع از جمیع کل یکدرب همان باغ میرک شهره مع هر نحو اشجار و اعنمامی که متعلق به باغ مزبور است من حیث لا یخرج عنها شیئی سیّما جدار و مجرا و عمارت و غیره مشاعا بقدر الحصر به ثمن مبلغ یکصد تومان رایج معلوم از خانه موروثی که مشهور است به خانه مرحوم حاج عبدالباقی واقع فی محله علیا شهره نراق که فی محل و نوع ها غنی از تحدید و توصیف است


همگی و تمامی نیمدانگ شایع کامل از جمله ششدانگ از تمامی همان خانه حاجی عبدالباقی شهره مشاعا لا مفروزا با کافه توابع ولو حق شرعیه آن خصوصا باغچه و مهمان خانه و حصار طویله و ممر و مدخل و مشاعات و متفرعات(توابع و لواحق) و حوضخانه ها و غیره من حیث لا یخرج و عنها شیئی هر یک بقدر حصه مبلغ هفتاد و پنج تومان رایج معلوم و جملتان صداق سیصد و هفتاد و نه تومان می باشد تا واضح بوده باشد .

الشهود التوکیل والتعریف والحضار جنابان مستطابان سعادت مابان

جناب دایی مشهدی محمدرضا
جناب آقا ابراهیم ولد ایشان
عالیحضرت حاجی حبیب الله
شیخ جلال حاجی محمد تقی
آقا علی اکبر حاجی ملا آقاجان
اقل محمد تقی ابن مرحوم ملا میرزاجان(تاریخ فوت 3 ربیع الاول 1335)



توضیحات سلحشوران شهر نراق


1- عروس خانم مریم فاضلی فرزند حاج حبیب الله نراقی متولد 1267 دارای شناسنامه شماره 1652 می باشد . مریم فاضلی تاریخ 31 اردی بهشت 1337 در سن 70 سالگی به علت عارضه قلبی دارفانی را وداع گفت و در قبرستان نو شهر قم به شماره قبر 21748 خاکسپاری گردید .
پدر مریم خانم به نام حاج حبیب الله نراقی فرزند حاج محمد مهدی تاجر نراقی در زادگاهش به حاج رئیس یا رئیس التجار نراقی مشهور و نام همسرش بلقیس بود .
در واقع نام فامیلی مریم خانم به تبع همسرش در زمان شناسنامه دار شدن به شهرت فاضلی سِجِلد ثبت و دریافت کرده است .

2- داماد حجت الاسلام آقا محمد فاضلی سال 1249 هجری شمسی در شهر نراق متولد و دارای شناسنامه شماره 1653 می باشد .
مادرش خاور سلطان خانم و پدرش ملا محمد رضا ابن ملا ابوالحسن بن ملا محمد مهدی نراقی(نوه علامه ملا محمد مهدی) می باشند .

آقا محمد شنبه تاریخ 24 اسفند 1319 در سن 70 سالگی فوت نمود و پیکر پاکش از زادگاهش نراق به قم منتقل و در قبرستان نو به شماره قبر 39258 دفن گردید . روی سنگ قبرش حکاکی شده :

آرامگاه ابدی مرحوم علییّن مکان زهده الفقهاء الکرام العامل الفاضل الکامل آقای آقا محمد نَجل مرحوم آقای ملا محمدرضا طاب ثراه .
تاریخ 23 آذر 1368 دخترش خاور فاضلی(ابوالحسنی) در روی قبر پدر خاکسپاری گردید . ایشان به آقا محمد مجتهد مشهور و امام جماعت مسجد جامع نراق بود .

برادر آقامحمد به نام حجت الاسلام آقاحسین فاضلی نراقی(28 محرم 1296 ه . ق - فوت 5 صفر 1355 ه . ق ) از عالمان بزرگ و هم درس آیت الله سید حسین بروجردی بود که در سن 59 سالگی فوت و همچنان پس از 82 سال مردم اخلاقیات او را تکریم کرده و یکی از برکات معنوی شهر نراق محسوب می کنند و شب های جمعه در مراسم اهل قبور به گرد مقبره اش در شاه سلیمان شهر نراق گرد آمده و صلوات و فاتحه به روحش نثار می کنند .

۹۵/۰۴/۳۱
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۷)

۳۱ تیر ۹۵ ، ۱۵:۴۷ مرتضی علی آقایی
خسته نباشید جناب عضایی

واقعا از دیدن این عقد نامه، فرستنده و برگرداننده آن لذت بردم.مردم خوب و با صفای نراق در هر دیاری که باشند تمایل دارند نام نراق را به هر طریقی زنده نگه دارند. و چقدر برای اهل فن خوشحال کننده است که این گونه اطلاعات را که اصلا فکرش را هم نمی کند روری به دستش می رسد.درود و سلام بر مهندس کامران نراقی پور که این سند قدیمی و بسیار ارزشمند را برای شما فرهیخته نراقی حناب عضایی ، ، ارسال نمودند و هزاران افرین بر جناب استاد بزرگوارم جناب غفاری آن را به نحو ساده و قابل فهم برای همه بازخوانی نمودند و تشکر خالصانه از شما بزرگوار جناب اقای عضایی که این پست را جهت اطلاع دوستان در سایت نراق با نمایش گذاشتید.واقعا که برای من لذت بخش بود و کمتر پستی است که در این سایت به این زیبایی می بینم.درود بر نراق و نراقی که هر کجا که باشد همیشه به یاد وطن خویش می باشد.امید است که روزی شاهد چاپ کتابی تحت عنوان "دایره المعارف"نراق به همت حاج محمد عضایی باشیم.
۳۱ تیر ۹۵ ، ۱۹:۲۱ مرتضی علی آقایی
سلام جناب عضایی بسیار عالی است واقعا لذت بردم.احسن به مهندس کامران نراقی پور به خاطر ارسال عقد نامه و درود به استادغفاری به خاطر باز خوانی و افرین بر شما به خاطر نمایش آن در سایت.همگی خسته نباشید.
با عرض سلام و ادب و ارادت
واقعا عقد نامه فوق چقدر سند جالب و معتبری است .این قبیل اسناد که توسط میزا نویسان قدیم تحریر میشده چقدر دارای ارزش و اعتبار ادبی و هنری و تاریخی فراوان است!
ارزش ادبی و هنری ان بواسطه نثری است که در ان بکار رفته و ان نشانه تسلط تحریرگر به قواعد و دستور زبان فارسی و عربی است .
اهمیت تاریخی ان همین بس که در بر دارنده میزان ارزش پول ملی و نام پاشاهان ان دوران و میزان مهریه بر اساس پول رایج کشور و اعتبار اجتماعی بانوان است.
چشم انداز و زیبایی خاص این سند قدیمی همین بس که چقدر با موزون و خوشنویسی با خط نستعلیق نشان دهنده ذوق و ابتکار صاحبان هنر (میرزا نویسان) تهیه و طراحی شده است.
درود و سپاس بر جناب عضایی عریز و همچنین مهندس کامران نراقی پور و اقای غفاری عزیز که در تهیه و تنظیم و بازخوانی و انعکاس در سایت سلحشوران زحمت کشیده اند.
تشکر و سپاس از برادران اوضاعی ، خسته نباشید .

نکاحنامه ای جالب و تاریخی طبق موازین اسلامی ، ایرانی و با انشاء و ادبیاتی متین و زیبا که می تواند مورد استفاده دانشجویان حقوق قرار بگیرد .

آنچه قابل تامل است میزان مهریه بالا می باشد .
۰۳ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۳۹ سعید اصغری
درود بر آقای اوضایی و استاد غفاری بزرگوار
تلاش خستگی ناپذیر شما در ارائه تاریخ و فرهنگ نراق ستودنی است. لازم است این اسناد از منازل جمع آوری و معرفی گردد تا نسل جوان از گذشته افتخار آمیزش آگاهی یابد و بر شعور و دقت آنها آفرین بگوید. برای مثال در همین سند نقطه چین سوم که خوانده نشده کلمه مجری المیاه به معنی محل عبور آب می باشد. گذشتگان ما با حفر قنات ها با سختی آب را از دل زمین جاری می ساختند ولی حق تملک بر آن را گناه می دانستند زیرا به اعتقاد آنان آب مهریه حضرت زهرا بود و کسی حق مالکیت آن را نداشت. به همین دلیل محل عبور آب را به یکدیگر می فروختند و یا در مهر زنان قرار می دادند نه خود آب را. و چه بسیار از این معانی و مفاهیمی که در اسناد گذشته موج می زند و نیازمتد بررسی بیشتری می باشد.
سربلند و پیروز باشید. ارادتمند شما اصغری
پاسخ:
جناب استاد سعید آقا اصغری درود

حض و بهره بردیم از نوشته های جناب عالی که از فرهیختگان شهرستان دلیجان هستید . توجه شما به نوشته ها و اسناد کهن شهر تاریخی نراق بنیه ما را تقویت می کند.
سپاسگزاریم از شما و بذل محبتتان
با اهدای سلام
عرض ارادت و تشکر خالصانه دارم خدمت اساتید و سروران گرانقدرم جنابان آقایان علی آقائی . میرشکاری و اصغری
از توجه خاص شما به اسناد گذشته و جساسیت نسبت به مفاهیم باز خوانی شده سپاسگزارم و همواره از تذکرات و راهنمائی های شما استفاده نموده و آن را مغتنم میدانم .
از برادر بزرگوار جناب حاج محمد عضائی که این حقیر را قابل دانسته وسبب ایجاد این ارتباط شده اند صمیمانه تشکر می کنم .
برای شما عزیزان بهترین ها را آرزو کرده و امیدوارم راهنمائی خود را از این حقیر دریغ نفرمائید.
التماس دعا . خدا نگهدارتان
۰۵ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۴۱ رضا محمدی از دلیجان

بر اساس نظر استاد اصغری لطفا اینگونه تکمیل بفرمایید :

..... در ده شبانه روز مجری المیاه(محل عبور آب) هفت سَرَچه....




ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook