سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

حاج محمد رضا نراقی به رئیس التجارنراق ملقب بود و علاوه بر نراق در همدان نیز به فعالیت های عمده اقتصادی می پرداخت . وی مورد احترام قاطبه مردم و دولتی ها بود . مرد متدین و خداترس بود و در حق رعیت و زیر مجموعه اجحاف نمی کرد .

 مرحوم حاج محمد نراقی فرزند حاج محمدرضا رئیس التجار نراقی

روزی سلطان مسعود میرزا ملقب به ظل السلطان(1228 – 1297ش) شاهزاده ی قاجار که حاکم 34 ساله اصفهان بود تصمیم داشت از مسیر کاشان و اردهال به تهران عزیمت نماید . مسعود میرزا پسر ناصرالدین شاه قاجار بود فلذا رئیس التجار نراقی که انسان دانایی بود به واسطه مردم داری و نفوذی که داشت از ظل السلطان دعوت نمود که هنگام عزیمت به تهران مسیر خود را کمی تغییر داده و به منطقه خوش آب و هوای نراق که در مسیر جاده تجاری ابریشم واقع است اتراق نماید .

مسعود میرزا سرانجام با اردوی حدود 200 نفر خَدم و حَشم وارد نراق گردید و تقریبا بالاتر از دانشگاه آزاد اسلامی فعلی بار و بندیل سفر را پیاده و مستقر شد و تاجر نراقی طوری برنامه ریزی کرده بود که قافله کمی از شهر فاصله داشته باشد .

حاج محمدرضا با گماردن عده ای از جمله جوانان قوی هیکل و مورد وثوق مقدمات شرایط مطلوب و ایده آل برای شاهزاده قاجار به مدت چند روز در نراق را فراهم آورد .

حاج محمدرضا رئیس التجار نراقی همراه با کاروان از نراق به تهران با شاهزاده قاجار همراه شد و در تهران به دربار قاجار راه یافت .
در یکی از ملاقات هایی که سلطان مسعود میرزا با پدرش ناصرالدین شاه قاجار(1210 – 1275) داشت از مهمان نوازی نراقی ها و حاج محمد رضا که بسیار متمول و غنی بود مطالبی به عرض پدر رساند . ناصرالدین شاه به علت نام نیکوی نراقی ها در طول تاریخ و خوش خدمتی که به فرزندش صورت گرفته باج و خراج (مالیات) سه سال نراق را در مکتوبه ای می بخشد و خوشحالی زاید الوصفی برای نراقی ها رقم می خورد . همچنین ناصرالدین شاه یک قبضه شمشیر مرصع به جواهر و خیلی ارزشمند را به رئیس التجارنراقی پیشکش می کند .

حاج محمدرضا در سن حدود 80 سالگی اواخر سلطنت ناصرالدین شاه در همدان دارفانی را وداع گفت و طبق رسمی که در بزرگان نراق متداول بود پیکرش را به وسیله تخت روان و چهارپایان به قبرستان وادی السلام شهر نجف کشور عراق منتقل و خاکسپاری نمودند .
همسر حاج محمدرضا صبیه حاج علی اکبر مالک متمول نراق بود . برادر زن حاج محمدرضا هم مرد نیکوکاری به نام حاجی ابوتراب مورد احترام قاطبه مردم بود .

فرزند برومند رئیس التجار به نام حاج محمد نراقی راه تجارت پدر را پیشه کرد و در نراق و همدان و مکان های دیگر به تجارت پرداخت . حاج محمد فرزند حاج محمدرضا نهایتا سال 1314 شمسی(80 سال پیش) دارفانی را وداع گفت .

فرزندان ذکور حاج محمد نراقی به ترتیب عبارتند از : صادق – رضا – هاشم – اسماعیل – احمد و کمال نراقی .

   هاشم نراقی

چند فرزند حاج محمد از تجار بزرگ ایران و جهان بودند که از جمله آنها مهندس هاشم نراقی بود . واحد کشت و صنعت ایران - آمریکا در سال 1969 میلادی (1348 شمسی) با اجاره‌ی 20 هزار و 267 هکتار زمین تاسیس و راه اندازی شد . سرمایه گذار اصلی این واحد ، یک آمریکایی ایرانی تبار ، به نام مهندس هاشم نراقی نوه حاج محمدرضا رئیس التجار بزرگترین پرورش دهنده بادام زمینی در کالیفرنیا بود .

کشت و صنعت ایران - آمریکا ، در اراضی اجاره ای خود اقدام به کاشت سبزیجات و صیفی جات و نیز پرورش انواع میوه کرد تا بخشی از آن را روانه بازار داخلی ایران کرده و بخشی دیگر را از طریق هواپیما به کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا صادر نماید . همچنین تامین مواد اولیه چندین شرکت کنسروسازی و انجماد مواد غذایی نیز توسط همین شرکت صورت گرفت .

پرورش دام و تهیه ی علوفه نیز بخش دیگری از زمینه های فعالیت واحد کشت و صنعت ایران - آمریکا بود . باید خاطرنشان کرد که این شرکت ، در سال 1971 میلادی( 1350 شمسی) موفق شد تا برای نخسیتن بار ، مارچوبه ی تولیدی خود را به وسیله ی هواپیما به اروپا صادر نماید .
پس از فوت محمد نراقی تنها فرزند هاشم در نزاعی پس از تصادف رانندگی مهندس هاشم به آمریکا رفت و نهایتا آنجا فوت و خاکسپاری گردید .

سلحشوران شهر نراق از جناب آقای محمود فروغی پور فرزند حبیب الله اهل شهر نراق از بابت اطلاعات مورد وثوقش قدردانی می نماید .

۹۵/۰۶/۰۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۴)

با اهدای سلام
اطلاعات بسیار جامع و جالب و نیز غرور آفرین برای اهالی نراق و آنهائی که دوستدار نراق هستند و دلشان برای نراق می طپد به نمایش گذاشته شده است .
جای قدردانی و تشکر فراوان از جناب آقای محمود فروغی پور دارد و همچنین مثل همیشه قدردان آقایان عضائی هستیم که با خلوص نیت و علاقه وافر نسبت به ثبت تاریخ پرافتخار شهرمان همت دارند.
برای ایشان آرزوی سلامتی و توفیق بیشتر داشته و امیدوارم کاربران محترم نیز به نحو مطلوب یاری رسان و همراه و همسفر این کاروان پر افتخار باشند .
سلام
بسیار عالی و جالب بود .به پژوهشگران عزیز که در تهیه و انعکاس این پست در فضای مجازی و ثبت در تاریخ نراق رحمت کشیدند دستمریزاد عرض میکنیم.
ایران، همیشه با حوادث روبرو بوده است . ظل السلطان یکی از زمامداران خودسر، خون مردم را می مکیده و مال مردم را غارت می کرده.

روزی فردی از اصفهان برای تظلم خواهی نزد ناصرالدین شاه می رود و از ظل السلطان شکایت می کند.
ظل السلطان طرف را احضار و به او می گوید چرا پیش شاه رفتی و از من شکوائیه بردی ،
تظلم خواه، در جواب، می گوید شما به من ظلم کردی ،و...
ظل السلطان ، خب به حاکم شیراز می گفتی ،
طرف در جواب، آن که پسر عموی شماست.
ظل السلطان خب به حاکم سیمیرم می گفتی ، او هم پسردایی شماست،
به کی و کیه می گفتی، آن هم که فلان قرابت را با شما دارد ...
ظل السلطان با عصبانیت ، می رفتی قبرستان ،
قربان آن جا هم که جد بزرگوار شماست .
۱۰ شهریور ۹۸ ، ۰۱:۰۲ حمیدرضا شایان
با سلام.کشت مارچوبه در ایران رو مطالعه میکردم که در نهایت رسید به هاشم نراقی ،و منزل اخر،سایت سلحشوران نراق باز شد😉🌹
پاینده باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook