سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

السلام علیک ایها السید الصالحین
اینجا کوچه پس کوچه های شهر نراق است و فصل سپری شدن از کودکی ات . ابتدایی و بعد راهنمایی را با موفقیت پشت سر گذاشتی تا نهضت امام خمینی رحمت الله علیه شکوفا شد .

سال 1356 سال سوم راهنمایی همزمان با اوج مبارزه تو با رژیم محمدرضا پهلوی بود که در تمام راهپیمایی ها و مراسم ها شرکت فعال داشتی . بهمن 1357 که سال تحصیلی اول دبیرستان را می گذراندی همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بود که همه با هم در سراسر کشور جشن شادمانی گرفتند .

دوم دبیرستان در سال 1358 اوج شکوفایی استعدادهای نهفته تو و یارانت بود .شما و دوستان اولین انجمن اسلامی دبیرستان را بعد انقلاب راه اندازی کردید . کتابخانه دبیرستان را پاکسازی و مجددا با عضوگیری اعضاء جوانان را با شرایط جدید رهنمون شدید .

اولین روز مهر 1359 که وارد کلاس سوم دبیرستان شدی ارتش متجاوز عراق حمله به ایران را آغاز کرد و تو و یارانت بُهت زده شدید . بسیجی بودی ولی همزمان با تحصیل لباس رزم هم تهیه کردی تا آمادگی دفاعی ات را بالا ببری .
جنگ مراحل حساس را طی کرد و حضرت سید روح الله فرمان داد جبهه ها را پرکنید و آنجا بود که دیگر تحمل نیاوردی و اردیبهشت 1360 و نزدیک به پایان تحصیل درس و مشق و کلاس را رها و به اتفاق همرزمان راهی جبهه شدی .

 

اولین دستاورد ماموریت گروه 16 نفره شما که 45 روزه بود شرکت در پدافندی عملیات فرمانده کل قوا - خمینی روح خدا بود .

وقتی بازگشتید تاریخ 5 مرداد 1360 ساختمان بسیج را راه اندازی کردید و این مکان مامن و منزل شما و قطعه کوچکی از بهشت برایتان محسوب می شد . تو در روابط عمومی ستاد مقاومت فعالیت های موثری را برای جذب جوانان انجام و راهگشای آنها گردیدی .

مهر 1360 برای پایان تحصیل متوسطه وارد دبیرستان معصومی نراق شدی. یک ماه نشده بود که مجددا رهبر کبیر انقلاب پیام داد مردم جبهه ها را پر کنند و تو با اینکه نمونه ی دانش آموز ممتاز استان مرکزی بودی از اولین نفرات بودی که ثبت نام و با خیل عاشقان روانه جبهه شدی .

شما و 26 نفر از همرزمانت در پدافندی عملیات ثامن الائمه و شکست حصر آبادان در جبهه محمدیه دارخوین مستقر شدید . اواخر دی ماه 1360 ترکش خمپاره خصم کتف و پهلوی نازنینت را شکافت و در بیمارستان چمران شیراز استان فارس بستری شدی .
من طاقت دوریت را نداشتم و ندیدن روی ماهت روحیه ام را خدشه دار می کرد فلذا در مرخصی که از فرماندهان خط گرفتیم با عزیزمان عباس باقری راهی شیراز شدم و روی تخت که دیدمت قلبم آرامش گرفت . تو بهتر شدی و دوستان نیز از جبهه بازگشتند و همه دوباره کلاس چهارم را شکل دادید . دبیران و دانش آموزان خوشحال شدند که رزمندگان برای تحصیل دوباره به دبیرستان رونق داده اند . ولی یک ماه نشد که بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات فراخوان داد که عملیات مهم و حساسی در پیش است و علاقمندان ثبت نام و راهی سرحدات شوند .

باز تو و یارانت پیش قراول جوانان شایسته شدید و مجدد کلاس درس را رها و برای سومین بار در اسفند 1360 با 20 نفر روانه خطوط جبهه جنوب شدید . دیگر خودت نبودی و نگاه هایت متفاوت شده بود . یکپارچه عشق و سرمستی بودی . مثل گل های زیبا بوئیدنی شده بودی و هر خمینی ؛ محلاتی ؛ نراقی و دلیجانی علاقه داشت لحظه و دقایقی با تو مصاحبت کند .
منم کم کم حس حسادتم به تو بیشتر می شد که نمی توانم مانند تو باشم . سرعت آسمانی و پرواز کردنت در آفاق متفاوت از گذشته شده بود و حتی دیگر مثل سابق نیاز به برپایی نماز شب هم نداشتی . چون لحظه ها برایت خود ثواب نماز شب داشت .

کم کم سال 1361 فرا می رسید و تو علی اکبری بودی بسان علی اکبر سال 61 هجری قمری .
بوسه بر صورت ماهت دیگر امکان پذیر نبود و ثانیه و لحظه های بی برادری نزدیک می شد .
آن شب آسمانی فرا رسید تا صبح آن ؛ نمونه ای کوچک از دشت کربلا تکرار شود . نمی دانم چرا من و تو در آخرین وداع سفارشی با هم نداشتیم . همین فقط خداحافظی بود و گریه و اِنابه . چون بقیه هم ظاهرا سفارشی نداشتند جز گریه و طلب حلالیت از همدیگر .
نه محمدرضا بخشی به عباس رمضانی سفارشی نمود
نه محمدرضا رمضانی به عبدالله محمودی
نه قاسم جعفری به مهدی عباسی
نه قدرت الله ایزدی به احمد ابوالحسنی
فقط ابوالفضل بیابانگرد با عباس باقری پیمان برادری را تجدید و سفارش نمودند که هر کدام در عملیات فتح المبین زنده ماند فرزند دو خانواده خواهد بود و باقری پس از شهادت ابوالفضل و بازگشت از اسارت فرزند دو خانواده شد .

شِلِش در سرزمین تفتیده شوش استان خوزستان سحرگاه 2 فروردین 1361 نمونه ای از صحرای کربلا شد . سیّد تو کجا دستانت از من جدا شد و ندیدم که چگونه در کمینگاه وارد میدان مین شدی . منورها منطقه را روشن کردند و صحنه را برای آتش پر حجم دشمن فراهم ساخت . علاقه داشتم ثانیه های آخر حیاتت آخرین کلامت را بشنوم .
سیّد جان من جرات مقایسه شِلِش با صحرای کربلا را ندارم و خجالت زده از روی امامم و فرزندانش هستم . اما آنچه که مشهود بود تو به سمت مِیمنه و راست رودخانه رفتی و ما به سمت مِیسره . همین چند متر باعث گردید که آن ثانیه های ارزشمند شهادتت پنهان بماند .


سّید جان بگو ؛ توی این سه چهار ساعت گرفتاری در میدان مین چند بار توپ و ترکش و تیر به بدن نازنینت اصابت کرد ؟ نگو دو سه بار که باور نمی کنم چون بیش از این حرف ها بود.
آیا وقتی تیر و ترکش خوردی جدّه ات را صدا زدی؟
آیا وقتی اربا اربا شدی کسی از دوستان شهادتین آخرینت را گوش کرد؟
آنجا عباس ها قرار نبود به نهر علقمه برسند چون خاکریز دشمن ملاک بود . آنجا جوانان رجز می خوانند که من فرزند سید روح الله هستم و بر خلاف رجز خوانی دشت کربلا بود.

شِلش هم کمی خار مغیلان داشت اما تیر و ترکش هم می بارید . آنجا نوع عمود آهنینش با نینوا فرق داشت که بر سر فرزندان فرود آمد .
36 نفر از بهترین بندگان مخلص خدا از دلیجان و محلات و نراق در شِلش جانفدا شدند تا بقیه نیروها از خطوط مختلف مواضع دشمن را فتح کنند .بسیاری از آنان اربا اربا شدند .

شِلِش ناحیه کوچکی است با رزمندگان زیاد. اولین رزمنده مقابل دیدگان بقیه روی مین رفت. دشمن تا بُن مسلح آنچه که از ابزارهای جنگی در اختیار داشت به روی این مظلومین فرو ریخت . نه فکر کنید که یک مجروح و یا یک شهید فقط با یک تیر و ترکش شهید و یا زخمی گردید . به میزان چهار پنج ساعت اولیه آتش دشمن هر کدام از نیروها دو بار ؛ سه بار و شاید بیشتر زخم مضاعف بر تن برداشتند .
صحنه کوچک بود و رزمنده ها زمینگیر شده بودند و یارای مقابله با دشمن هم فراهم نبود و بدین جهت بعضی از آنها مثله شدند؛ آتش گرفتند؛ سوختند ؛ خون در خاک جاری شد .
بعضی ها هم آنقدر شجاعانه به پیش رفته بودند که با تنی مجروح به اسارت دشمن گرفتار شدند .

     

بمیرم ؛ فدایتان شوم : این قسمت پیکر مطهر شهید سید غلامرضا باشی است .
آن قسمت پیکر تیر در چشم خورده شهید مهدی عباسی است
آن کنارتر پیکر رشید شهید عبدالله محمودی است
کمی آن طرف تر پیکر رعنا جوان شهید ابوالفضل بیابانگرد غلطان به خون افتاده اند .
اینان نمونه بارز سربازان سید روح الله بودند که ندای حسین زمان را لبیک گفتند و عاشقانه او را یاری کردند تا آرامش و آسایش جامعه را به خود مدیون باشند .
12 روز بعد با مشکلات و مکافات موجود در صحنه درگیری پیکر مطهر این چهار شهید شهر شیران به نراق وارد شد و ابتدا روز 12 فروردین پیکر مطهر عبدالله محمودی گلزار شهدا را افتتاح نمود .

13 نوروز 1361 آنچه شهید مهدی عباسی پیش بینی کرده بود اتفاق افتاد و مردم مومن و با ایمان شهر تاریخی نراق هیچ کدام به تفرجگاه سَر دَهَنه آصیف آباد نرفتند و جملگی آمدند و پیکر سه جوان متدین از بهترین علی اکبر های روزگار را بر سر و دوش کشیدند و پس از اجر و ثواب عظیم در گلزار شهدای نراق به خاک سپردند .
ممنونیم از همه مردم که قداست خون شهدا را ارج می نهند .

فدایتان محمد

۹۵/۰۷/۲۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱۴)

شهید سید غلامرضا باشی اسوه صبر و اخلاق و کرامت اسلامی بود که باید این صفات برای جوانان تبیین شود .
این شهید والامقام از نظر اخلاق و منش منحصر بفرد بودند . باید با مطالعه زندگی نامه این شهید ، سعی در پیاده کردن آن در زندگی خود داشته باشیم .

ما با تقویت افرادی که فاقد امانتداری هستند ، با نمادهای اسلامی و بنام تجلیل از شهدا می تواند علت خوبی برای فاصله گرفتن مردم بخصوص جوانان از ارزش های اسلامی و اهداف شهدا باشد .
این تقویت نابجا و عدم رعایت شایسته سالاری نسبی و عدم اجرای عدالت باعث شده تا جوانان و مردم ما از سطح انتظاری که شهدا و انقلاب اسلامی برای ما تعریف کرده اند فاصله زیادی بگیریم .
تقویت افرادی که فقط دغدغه های زندگی شخصی خود ، غیر از تحقق اهداف شهدا را دارند علت اصلی فاصله گرفتن مردم از ارزش های اسلامی است .
باید سعی کرد با تقویت افرادی با نیت خالص و استعدادی که خدا در اختیارشان گذاشته است در راه خدا و تحقق اهداف شهدا و انقلاب اسلامی و دین خدا بکار بگیریم .
دلسوزان، اهداف انقلاب و شهدا باید با چیدن مهره های ارزشی همراه با خود، به دنبال تحقق آرمان های جمهوری اسلامی و اهداف شهدا باشند .

در صورت رخنه افراد مادی در بین افراد ارزشی، تاثیر سوء بالایی در تحقق اهداف شهدا و در بین مردم به جای می گذارد.
این جناب همراه منظورش کیه ، خودشه ، مائیم ، شمائید ، اونها هستند
کسی اگر منظورش را فهمید بگه ما هم بفهمیم
آخر تجلیل ازشهید سید غلامرضا خوبه یا بد ؟
کی را نباید تقویت کرد ؟ اصلا کی را باید تقویت کرد؟
کی بگه یعنی چه ؟
لطفا عزیزان؟
۲۵ مهر ۹۵ ، ۱۲:۳۶ محمد اوضایی
سلام و درود بر مردم شهید دوست و قدرشناس شهر خوبان نراق

خیلی علاقه داشتیم امام جمعه محترم شهر نراق و روحانیون بومی نراق در کنگره سید شهیدان سید غلامرضا باشی حضور داشتند و هم با سیره شهید بیشتر آشنا شوند و هم مثل مردم با آقا سید علی و ولایت پیوندشان را تجدید نمایند .

از تنها روحانی حاضر در کنگره بزرگ شهید باشی حجت الاسلام سید مجتبی میرکریمی کمال قدردانی را داریم .

از زنان و مردان نراقی تشکر وافر داریم که جای خالی در سالن مراسم خالی نگذاشتند .
فقط ریا
فقط ریا
چیا میخای ثابت کنی آقای عضایی
شفاف سازی کنید
اگه مردی نظر من را تایید کن
آخه اگه میخوایید خودتونا ناهار بندازید اونم از جیب بیت المال بگو من ناهار بهتون بدم چرا آخه مراسم از خود در کنی میزارید
آقای ...... هیچکس جای علی اکبر حسین را نخواهد گرفت
اگه خود شهدا هم باشند میگن بس کنید
یه کنگره بسه
خندم میگیره که این جلسات از زیر فکر یه بچه در میاد
خوب تو یه شبکه علیه بی بی زبیده موضع میگیرید وتوهین میکنید به بانیش
ده اول محرم شهرمون بیخودی رفت حالا شما کنگره گرفتید
تروخدا فردا چیز جدید باب نکنید
خدا اجر شهدا را بهشون میده
یه آدم تو تهران بوده و بعد چند ساله اومده که برا شهر تصمیم بگیره
تو اگه خیلی با شهدایی برو یه نگاه کن به ............. ببین تیپش به همانند اونا است فقط نیا با گریه الکی احساسات مردم را زیر سوال ببر
خواهش میکنم جلسات را برگزار نکنید
پاسخ:
آقای ح
تو قلب تو چه میزان پلیدی وجود داره که گریه بر شهید آنهم سید شهیدان را به سخره می گیری .
هر خطی از تو که مطالعه میشه مملو از بی حیایی و توهین به همشهریان و ارزش هاست.
تو حتی لایق لعن هم نیستی
۲۶ مهر ۹۵ ، ۰۹:۰۷ همراه نراقی
سلام
یه مسلمان نیست جواب ما را بده ؟
منظور همراه کی بود ؟ منظور عضایی کی هست ؟ منظور نراقی کی هست ؟
لطف رو راست صحبت کنید و جواب سوالات را بدهید اسم بیاورید چه کسی هست که تقویت ایشان در برنامه شهید خطاست ؟
نراقی عزیز
سلام
آقای عضایی در پی ثابت کردن ارزش شهادت است ومقام افرادی که به خاطر اسلام وانقلاب جان خود رافدا کردن
شما اگر توان دارین 10 درصد از فعالیتهای ایشان را درجهت شناساندن شهدا ویا حتی تاریخ وفرهنگ شهر نراق انجام دهید
خواهید دید که بسیار سخت است

ضمناً چه چیزی نیاز به شفاف سازی دارد؟
شما هم میتوانید این فعالیتها را بدون ریا انجام دهید
آقا مصطفی شما هم آنطور که میدانم ناهار بودید پس دستمالا بزار زمین.......
دفعه عد هم به خاطر دفاعیاتت هستی
۲۶ مهر ۹۵ ، ۱۳:۵۹ سلحشوران شهر نراق
آقای ح که خود را حرف حق خطاب می کنی سلام

مدتی است به دلیل عدم جایگاه اجتماعی به همه از جمله شهدا توهین می کنی و حتی وصیتنامه شهیدی که نمایش میشه یه خزعبلاتی از خود می سازی .
به دفعات گزارش کذب از مردم و ناموس همشهری ها و همچنین ما به اطلاعات دلیجان داده و ادامه می دهی .
همین تاسوعا و عاشورا مثلا با زیرکی ارام ارام فال گوش می شدی تا ببینی همشهریان سوگوار چی به هم میگن و یا پس از ظهر عاشورا کجا میروند تا بر اساس ذهن نابخردانه و کوته فکری ات فرد یا افرادی را بدبخت کنی.
ما که روزمره فعالیت های خودمان را افزایش داده ایم و تا زمانیکه دلمان بخواهد کار فرهنگی می کنیم و تو یه جوان از همه جا رانده که نمی تونی مقابله ای با ما داشته باشی و اندازه ات به ما نمیاد که مثل مورچه زیر دست و پای ما دست و پا می زنی .
جلسات شهدا و کنگره ها و مراسم های رزمندگان برای هر گونه هدفی از جمله ریاکاری ادامه خواهد داشت و تو به خاطر اینکه منفجر نشی لزومی نداره اولین نفر در مراسم های عمومی ما بیایی و آخرین نفر بری .

از کوته نظری و تخریب مومنین دست بردار و به شهیدان از جمله شهید باشی تاسی پیدا کن شاید فرجی حاصل شود و از تحقیرات اجتماعی نجات یابی .

چون همشهریان بدانند که شما جوان با شخصیت و با تدبری نیستی مجدد پیام مخالف سیره شهدا و مخالف حرکت ارزشمند ولایت و رزمندگان نمایش دهی به همه معرفی ات خواهیم کرد . خود دانی

۲۶ مهر ۹۵ ، ۱۷:۴۶ فدایی محمد
سلام حاج محمد خسته نباشی حقیر در کنگره حضور داشتم موقعی که داشتی دلنوشته هایت را راجع به برادران شهیدت زمزمه میکردی هر انسان واقعی که در ان جلسه بود مو به تنش راست میشد از درد تنهایی که شما میکشی برادر شما حق داری که اینگونه زجه بزنی چون افراد محدودی شبیه شما که مانده اید واقعا به این زمان تعلق ندارین و در زمان خود جا مانده اید به همین دلیل قابل درک برای بعضیها نیستین دنیای شما کجا ودنیای مادی وبعضا کثیف امروز کجا در بعضی مجالس انقدر استفاده ابزاری از خون شهدا میشود که حضرات احساس صادقانه شمارا با انها مقایسه میکنن ولی برادر بدان اگر خداوند صلاح در این دید که شما از برادرانت جا بمانی بخاطر این بود که هر وقت مردم بخواهندشهدا را فراموش کنند با دیدن شما یاد شهیدان بمانند وبدانند رفاه الان را بخاطر ریخته شدن خون برادران شهید شما دارند یادم هست سالهای اولی که شماوبلاگ را شروع کردی بعضی کوته نظران که درکی از شما نداشتن شما را متهم میکردن که میخواهین نماینده مجلس شوید و ....الان هم افکار اینچنینی ولی برادر مطمئن باش قطاری که حرکت دادی در جهت درست هس که ابلهان شروع به سنگ انداختن کرده اند برادر رسالتی که شما زینب گونه به دوش گرفتی و مزین کردی بنام شهدا در این چند سال چنان تغییری در شهر نراق بوجود اورده ای مهمترین دست اورد ان حساسیت زدایی بین شهر نراق وشهرهای اطراف که سالها بعضی افراد سودجو که نانشان در دامن زدن به این اختلافات بودخنثی کردی و نکته مهم دیگه اینبود که به ما یاد دادی به نکات مثبت افراد چه زنده چه مرده توجه کنیم و به شخصیت افراد احترام بگذاریم و دیگه اینگه با نشون دادن فرهنگ گذشته مون وبه تصویر کشیدن اماکن و
ایین ومراسمهای موسوم در نراق امید را به نراق برگردوندی بطوریکه ما شاهد مهاجرت معکوس به نراق هستیم خیلیها متمایل به بازگشت به نراق شده اند و به زعم من شما در این مورد بی تاثیر نیستین چون شما تلاش میکنین جای تعصبات پوچ و بی معنی را با شور و نشاط وهمدلی عوض کنین اگر بخواهم از خدمات ارزنده شمابرای نراق بنویسم به ی کتاب نیازه در پایان فقط میگم سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور
آقای حرف حق
اول مطمئن باش وبعد سخن بگو
وبه نظر من شما هیچ چیز را نمیدانید جز ...
۲۷ مهر ۹۵ ، ۰۹:۱۵ محمدرضاحمامی
سلام خدمت مجموعه دکور برنامه
آقا دکور خیلی قشنگ بود عالی بود
انشاء اله به همت برادر حسین عضایی مقدماتی فراهم شود تا دریادواره شهدای هم بسته های فرهنگی تهیه وتوزیع شود
وای برما از مظلومیت شهدا .
بعد از 35 سال هرروز از کنار مزار شهید بگذری و پدر و مادر شهید را بشناسی. بعد با میزان ناموزون خود و با دید مادی در باره او قضاوت کنی.
مسئول این فقر فرهنگی کیست ؟
زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.
دست یکایک شما عزیزان را میبوسیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook