سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب
استاد حاج عزیزالله فروغی از فرهنگیان فرهیخته و گرانقدر که همیشه کمک حالمان هست و لطفش مورد امعان نظر می باشد ؛ گفت از این مشاهیر و ادبا و شخصیت های ممتاز که بررسی و برایشان قلم فرسایی می کنی آیا به نام مصطفی کیانی هم برخورد داشته ای؟
با تعجب گفتم خیر!


استاد مصطفی کیانی - استاد عزیزالله فروغی

گفت زودتر بجنب تا دیر نشده ایشان را ملاقات کن و الا دانشش از کفت بیرون میره .
شش ماه طول کشید تا اینکه ایام تعطیلات اواسط خرداد 1395 در پی اجرای صله ارحام و فاتحه خوانی برای روح والدین به زادگاهم نراق رفتم . ظهر جمعه در زل گرما استاد معزز حاج عزیزالله فروغی طی تماس تلفنی گفت آمادگی داری تا نراق هستی برنامه ملاقات با آقای کیانی در اصفهان را مهیا کنم ؟

سرانجام 14 خرداد 1395 ماشین شخصی ام را آماده کرده و مقدمات کار فراهم شد و ساعتی قبل از حرکت به سمت اصفهان فرصت را غنیمت شمرده علاقمند شدم شهردار محترم نراق جناب آقای محمود مرادی که علاقه به تاریخ و فرهنگ منطقه دارد را نیز در محضرشان باشیم که استقبال نمود .


مصطفی کیانی - عزیزالله فروغی - علی آعلی

دوست خوب و یاور همیشگی مان جناب آقای علی آعلی نیز به جهت ثبت و ضبط صحنه های ملاقات با دوربینش دعوت سلحشوران شهر نراق را پذیرفت .

مصطفی کیانی تاریخ 20 شهریور 1311 در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی متولد گردید .

مادرش هما خانم کیانی فرزند ابوالقاسم خلیلی اهل شهر نراق تاریخ 18 مهر 1362 فوت و در مقبره خانوادگی منصوری در بهشت زهرا(س) تهران خاکسپاری گردید .

پدرش علی اکبرخان کیانی فرزند حاج حسین اهل نراق تاریخ 3 بهمن 1353 فوت و در قطعه 8 ردیف 48 شماره 12 بهشت زهرا(س) تهران دفن شد .

همسر ایشان سرکار خانم فرنگیس شیردل فرزند یوسف متولد 13 بهمن 1311 اهل رشت می باشد .

  

سال 1350 استاد مصطفی کیانی با فرزندانش کیقباد - مژگان - بابک و کتایون

حاصل زندگانی زیبای آنان هفت فرزند به اسامی : سودابه متولد 1337 – رودابه متولد 1338 – کیقباد(سیامک) متولد 1339(لیسانس حسابداری) – مرحوم کیخسرو متولد 1341 – کتایون متولد 1342 – مرحومه مژگان متولد 1344 - بابک کیانی متولد 1349 (مهندس برق) می باشد .

برادرانش :


* مرتضی کیانی فرزند علی اکبر اهل شهر نراق کاندیداتوری اولین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستانهای محلات و دلیجان بود و تاریخ 29 فروردین 1376 فوت نمود و در قطعه 110 ردیف 74 شماره 38 بهشت زهراء تهران خاکسپاری گردید .
* مجتبی کیانی افسر هوابرد و با درجه سرهنگی بازنشسته شد .
بیژن کیانی مهندس گاز مقیم کالیفرنیای آمریکاست و به ایران تردد دارد .
              بیژن و مجتبی کیانی                          از راست : بابک کیانی - همایون صدیق پور - کیقباد کیانی

* خواهرانش :افسر کیانی(همسرش حسین صدیق پور) و افخم کیانی (همسرش شجاع رضوی پور) ساکن تهران می باشند .
* عموی مصطفی به نام محمد علی کیانی فرزند استاد حسین مشهور به سرهنگ بیدگلی پس ازفوت در زیارتگاه حبیب ابن موسی(ع) در محله پشت مشهد کاشان خاکسپاری گردید . در این بقعه تاریخی مقبره شاه عباس اول از دودمان صفویه قرار دارد .

از راست : شجاع‌ رضوی پور ،مصطفی کیانی ،مرتضی کیانی مجتبی کیانی ، بیژن کیانی

سلحشوران شهر نراق افزود : آقای کیانی سال 1317 وارد کلاس اول شد و تا کلاس ششم ابتدایی را در زادگاهش گذراند. سال 1323 در سن 12 سالگی از نراق به تهران نقل مکان نمود و تحصیلات متوسطه تا دریافت دیپلم را ادامه داد .


پادگان جی( قلعه مرغی) تهران - سال 1330

از راست : ناشناس - مصطفی کیانی

سال 1328 وارد خدمت در نیروی هوایی ارتش شد و از همدوره های ها و دوستان نزدیکش محمد علی فردین(1309 – 1379) بازیگر سینما و کشتی گیر ایران بود . سال 1330 به بعد نیز بهترین دوستش محمد علی رجایی (1312- شهادت 8 شهریور 1360) بود که ارتباط دوستی زیادی با هم داشتند .


استاد مصطفی کیانی در حال اجرای برنامه های ادبی

کیانی نراقی بعد به عللی به نیروی زمینی منتقل گردید و مدتی با آقای رجایی در پادگان جی تهران بودند . در گردان بمباران مکانیسین آلات و ادوات بود ولی چون استعداد و احاطه او را در ادبیات ملاحظه کردند وی را به تصدی کتابخانه ی مرکز توپخانه اصفهان گماشتند که روزها با مطالعه کتب بهترین حیات عمرش را سپری نمود .


یادگارهایی از مرحوم مصطفی کیانی و ماشین تایپ المپیای قدیمی که زمانی برنامه هایش را با آن تایپ می کردند

سال 1336 غروب های چهارشنبه در برنامه ی مخصوص رادیو ارتش(مرکز توپخانه اصفهان) صدای پر قدرت و دلنشین کیانی نراقی پخش می شد که شنونده را پای رادیو میخکوب می کرد .


مرحوم مصطفی کیانی نراقی

بیشتر اشعار این برنامه ؛ حماسه های ملی و میهنی بود ؛ از قبیل " داستان های شاهنامه " و " در امواج سند " دکتر حمیدی شیرازی یا " پاسخ یعقوب لیث " به خلیفه عباسی اثر حسین پژمان بختیاری بود . نیز برنامه های ادبی که به طرز بی سابقه ای هم از شاعران کلاسیک و سنتی و هم از نوگرایانی از قبیل مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو و نادر نادرپور و ... بود .

تاریخ 30 خرداد 1336 کیانی با خانم فرنگیس شیردل ازدواج نمود . این بانوی مکرمه کمک حال فعالیت های فرهنگی همسرش بود و وی را یاری می رساند . خانه اجاره ای آنها ساختمان دلباز و قدیمی بود که درخت زردآلوی شکرپاره ای کنار حوض داشت .

  

                                                       استاد مصطفی کیانی - آقای محمود مرادی شهردار محترم نراق

خانم شیردل از بانوان نمونه روزگار با روی گشاده و چهره خندان از میهمانان که از گوشه و کنار ایران می آمدند پذیرایی می کرد تا با آقای کیانی مجالست داشته باشند . اساتیدی همچون :


شاعران اصفهان در انجمن ادبی اصفهان

از راست : آقایان بهشتی ، بصیری(بصیر) ، نوابخش(نوا)،سرگرد سعادت، حسن بهنیا(متین اصفهانی)،احمد غفورزاده(طلائی)،اشتری،دکتر محمدسیاسی ، اکبرجمشیدی ، محمدپرستش

نفرنشسته : مصطفی کیانی


احمد گلچین معانی(1295 – 1379) شاعر و پژوهشگر
عبدالحسین شیرازی" سپنتا"(1286 – 1248) نویسنده و بازیگر اولین فیلم ناطق ایرانی به نام دختر لر

عباس کی منش متخلص به مشفق کاشانی(1304 – 1393) شاعر
محمد کلانتری متخلص به پیروز(1306 – 1389) شاعر
حبیب الله بیگناه(رئوف) پدیدآورنده دیوان اسیر شهرستانی
محمد حقوقی(1316 – 1388) شاعر و منتقد ادبی


مصطفی کیانی - بهرام بیضایی(کارگردان تلویزیون)

و بسیاری دیگر از نویسندگان ؛ شاعران و هنرمندانی از قبیل عباس غازی(نوازنده نی و خطاط) جزء کسانی بودند که به خانه مصطفی کیانی نراقی رفت و آمد داشتند .

نهایتا مصطفی زودهنگام و طی 22 سال فعالیت در سال 1350 بازنشسته می گردد .
دکتر فضل الله صلواتی فرزند شیخ حیدرعلی متولد سال 1317 در اصفهان که نویسنده و پژوهشگر و داماد علامه محمد تقی جعفری می باشد در کتاب " آینه دار غزل پارسی" نوشته :

ازراست : مصطفی کیانی ، دکتر کیوان ، مختاریان
... ابتدا به انجمن کمال و همزمان به انجمن صائب که ویژه ی جوانان و نوسرایان بود می رفتم . از سال 1341 به بعد آقای مصطفی کیانی انجمن صائب را اداره می کرد . ابتدا در سالن نفیس دانشگاه رای گرفته شد .

از راست : دکتر حمید مصدق - استاد مصطفی کیانی
 آقایان کیانی ؛ صغیر و دکتر نواب به ترتیب بالاترین رای را آوردند و به عنوان هیات موسسین انجمن باغ صائب انتخاب شدند و چندی بعد چون به علت مسائل سیاسی هر سه نفر کناره گیری کردند ؛ مرحوم بیریای گیلانی(شیدا) تا سال 1357 اداره انجمن را بر عهده گرفت . بعدا نیز جلسات توسط آقای محمدعلی صاعد صبح های جمعه در جوار مزار صائب شاعر بزرگ عهد صفوی تشکیل می گردید .

از راست : مصطفی کیانی - دکتر محمد سیاسی
به درخواست دکتر ایرج افشار(1304 – 1389) و اصرار و پایمردی آقای مرتضی تیموری جناب دکتر محمد سیاسی در ارتباط با دوست شفیقش آقای مصطفی کیانی نراقی در سال 1384 مطالبی نوشت تا در کتاب " کتابفروشی" یادآوری گردد :

  

مرحوم مصطفی کیانی نراقی

در سال 1340 خورشیدی که انجمن ادبی اصفهان را تاسیس کردم و تا سال 1359 ادامه داشت ؛ شعرا روزهای سه شنبه در منزل من جمع می شدند . مصطفی کیانی از پایه های دایمی این نشست های شاعرانه بود . شهرت انجمن ادبی اصفهان به جایی رسید که از نقاط مختلف کشور و حتی شاعران ؛ ادیبان و خاورشناسان خارجی نیز به این انجمن می آمدند .


در همین سال ها ؛ در سال 1343 در یکی از جلسات ماهیانه ی " انجمن فرهنگی ایران و آمریکا " که باغ مصفا و ساختمان زیبایی در خیابان عباس آباد اصفهان بود و اداره ی " شب های شعر " آن را به عهده داشتم ؛ از شاعر بزرگ معاصر دکتر مهدی حمیدی شیرازی(1293 – 1365) دعوت کردیم که برای ایراد سخنرانی و شعرخوانی به اصفهان بیاید .

استاد مصطفی کیانی در حال اجرای برنامه های ادبی
چون در آن زمان دکتر علی افقه مدیر کل آموزش و پرورش که خود شاعر و از شاگردان و مریدان حمیدی شیرازی بود نیز اصرار در دعوت از استاد خود داشت . در مراسم باشکوهی در انجمن فرهنگی ؛ مصطفی کیانی نراقی حماسه ی منظوم " در امواج سند " اثر دکتر حمیدی را در حضور شاعر خواند و چنان با استادی و هیجان فوق العاده این شعر شیوا و اثر جاویدان را اجرا کرد که دکتر حمیدی برخاست و در حالی که اشک پهنای صورتش را پوشانده بود دقایقی چند او را در آغوش گرفت و گفت تا کنون خودم هم نمی دانستم در این شعر چه کرده و چه گفته ام . امشب کیانی آن صحنه ها را در مقابل چشمانم زنده کرد و بعد هم یکی دو تا کتابی را که همراه داشت پشت نویسی کرده به او تقدیم کرد .

استاد مصطفی کیانی در حال اجرای برنامه های ادبی

دکتر مهدی حمیدی در صفحه ی اول کتاب " زمزمه بهشت" نوشت : " این کتاب را به یاد کلمه ی عالی و با شکوهی که با حالت بیماری و تب از منظومه ی " در امواج سند" در خاتمه سخنرانی اینجانب در باشگاه فرهنگیان اصفهان روز 30 شهریور 1343 از طرف دوست عزیزم آقای مصطفی کیانی به عمل آمد ؛ با یک دنیا تشکر به حضور ایشان تقدیم می دارم . "

ازراست : آقای بختیار - آقای بقایی - گلچین معانی -مصطفی کیانی - بهشتی (دریا)

سالی چند پس از آن ؛ در صفحات نخستین کتاب " فنون و انواع شعر فارسی " عینا چنین نوشت : " کیانی عزیز ؛ این کتاب و امثال این کتاب در جبران محبت ها و مراحم تو عاجزند و فقط می توانند دلیل ضعیف از تشکر های بی شائبه و باطنی به شمار آیند . "


عکس خانوادگی مربوط به سال 1317 در شهر تاریخی نراق (78سال پیش)

از راست : بتول صدیق پور فرزند محمود - محمود صدیق پور فرزند عبدالغفور - کودک حسین صدیق پور فرزند محمود - رباب کیانی فرزند حسین - فأطمه صدیق پور فرزند محمود - هما کیانی فرزند ابوالقاسم خلیلی - علی اکبر کیانی فرزند حسین - کودک مصطفی کیانی فرزند علی اکبر

مدیر کل فرهنگ و هنر استان اصفهان در آن دوران طی نامه ای به تاریخ 25/8/1348 به کیانی نراقی می نویسد : " ... هنرنمایی و تجلی چشم گیر و درخشان جناب عالی در تابلوی پر هیجان و تکان دهنده ی " تجلیل از فردوسی " که موجبات تحسین و ستایش همگان را فراهم آورد ؛ در خور سپاس و امتنان فراوان است .


مرحوم مصطفی کیانی نراقی

با اجرای این تابلو نه تنها فرهنگ و هنر استان اصفهان را در ایفای یک آرمان بزرگ ملی ؛ یاری و مساعدت فرمودید بلکه در مقیاس وسیع تر با هنر خلاق و بیان موثر خویش به انجام یک وظیفه خطیر ملی و میهنی در جهت زنده ساختن مفاخر ارزنده ی ملی پرداخته ؛ موجبات افتخار و مباهات جامعه هنری و ادبی این شهر را فراهم ساختید ... . "

 

مرحوم مصطفی کیانی نراقی

از سال 1340 برنامه های رادیویی خاصی را در رادیو اصفهان به هنگام ریاست آقای محمود سعادت در اختیار آقای مصطفی کیانی نراقی گذاشتند که سرتا سر ایران شهرت خاصی یافت . این برنامه عبارت بودند از : " هزار سال شعر پارسی " ؛ " حماسه در شعر پارسی " که هفتگی اجرا می شد و یک برنامه ی ادبی شعر و موسیقی به نام " جُنگ ادبی زنده رود" که هر هفته بعد از ظهرها اجرا می شد .


مرحوم مصطفی کیانی نراقی در حال اجرای برنامه ادبی

  نویسنده و مجری همه ی این برنامه ها مصطفی کیانی بود . شهرت این برنامه های رادیویی به جایی رسید که رادیو تلویزیون ایران نیز بسیاری از آنها را در برنامه های سراسری خود پخش می کرد . درسال 1354 خورشیدی مصطفی کیانی نراقی برنده ی جایزه اول " جام زرین " رادیو تلویزیون شد . این برنامه ها تا سال 1357 ادامه داشت و پس از آن اندک اندک از تمام این فعالیت ها کناره گیری کرد .

کیانی نراقی از سال 1373 کتابخانه همایون واقع در چهار باغ ِ اصفهان را دایر کرد که محل اجتماع و پاتوغ دوستان شاعر ؛ نویسنده و هنرمند اصفهان و سایر شهرها گردید .

این کتابفروشی همان طور که زنده یادان احمد میرعلایی و منوچهر قدسی نیز در این حرفه چند سالی را گذراندند ؛ در حقیقت برای گریز از تنهایی و انزوا و دیدار یاران است .شوربختانه مصطفی کیانی از نامداران ایران با همه امتیاز و فضایلی که داشتند اثر مکتوبی از خود به جای نگذاشتند و تنها در یاد و خاطره ی معاصران و هم نسلان خود خواهند ماند .

روزنامه اصفهان شماره 1235 تاریخ 15 مهر 1343 نوشت : ... مهندس پارسا استاندار محترم که از حضور در این جلسه پر جذبه و حال بر سر شوق آمده بودند سخنرانی کوتاه و دلنشینی ایراد کرده ضمن اظهار تشکر از آقای دکتر علی افقه که از استاد حمیدی به اصفهان دعوت کرده بودند و همچنین قدردانی از آقای کیانی نراقی که با خواندن شعر پرشور و میهنی استاد حمیدی شیرازی اشک از چشمان مستمعین جاری ساخت ؛ بیانات خود را با تجلیل از آقای دکتر حمیدی پایان رسانید .


رادیو ارتش

از راست : مصطفی کیانی - سرهنگ پورکلباسی

روزنامه پارس شماره 2842 آبان 1343 هم نوشت : ... آقایان شعراء اصفهان اشعاری را که سروده بودند قرائت کردند سپس دکتر حمیدی چند قطعه از اشعار خود را قرائت کردند و در پایان یک جلد کتاب زمزمه بهشت را که از ساخته های خود استاد است به آقای مصطفی کیانی اهداء کردند و این جلسه ادبی تا ساعت ده و نیم بعد از ظهر ادامه یافت .
مجموعه فعالیت های فرهنگی و حضور دکتر مهدی حمیدی و افاضات استاد مصطفی کیانی نراقی در کتابی به نام اشک معشوق به چاپ رسیده است .

مرحوم مصطفی کیانی نراقی
در کتاب " افسانه آبی اصفهان" اثر آقای خسرو احتشامی که سال 1377 توسط انتشارات نقش خورشید منتشر گردید که با نمایش عکس از استاد مصطفی کیانی به نیکی یاد گردیده است .

در کتاب آینه دار غزل پارسی سوگنمای استاد حسن بهنیا (1290 – 1374) متخلص به متین که به همت احمد مشتاقیان پور بهار 1377 توسط انتشارات نامی انتشار یافته استاد مصطفی کیانی نراقی در ارتباط با حسن بهنیا نوشته:
تقدیم به تربت پاک شاعر بلند مرتبه حضرت استاد حسن بهنیا(متین) که در روزگار با رفتار انسانی نشان داد که شخص می تواند مخلد(جاوید و دائم) بماند :


از راست : دکتر حمید مصدق - استاد مصطفی کیانی

میر بارگاه عشق
اینسان که هست قافله ی مرگ رهسپار
از ناقه ی اجل که تواند کِشد مهار
از مرگ زینهار چه خواهی که چون رسید
هرگز امان نمی دهدت بهر زینهار
گیتی کجا به مهر سر آورد با کسی
کاخر نسوخت جان دلش را به صد شرار
کسی صبح عید داد که شام عزا نداشت
کسی گل عطا نمود که آخر نداد خار
بس دود آه ملک سخن را فرا گرفت
باید نفس گسیخته دم زد در این دیار
آنجا که رفت در دل خاک سیه متین
آن میر بارگاه سخن عبد کردگار


از راست : شاعر مرحوم حسن بهنیا(متین) - استاد مصطفی کیانی

وارسته یی که در همه ایام زندگی
جز با صفا و مِهر و محبت نداشت کار
آزاده یی که با همه نامردمی که دید
پیوسته بود در بر آلام بردبار
ای خاک ؛ خاک بر سرت آخر دلت نسوخت
کردی نهان به سینه ی خود گنج شاهوار
چشم و چراغ محفل ما بود بهنیا
بی او دو چشم خون شد و محفل چو شام تار
شاید که دیدگان سخن در عزای تو
گردد ستاره بار چنان ابر نوبهار

بعد از تو اصفهان چه کند جز گریستن
بعد از تو مصطفی چه کند با دو چشم زار
نصف جهان نداشت اگر چون تو شاعران
هرگز نبود نام بلندش به روزگار
نازد اگر به شعر تو اهل ادب سزاست
زان رو که یافت لفظ دری از تو اعتبار
عمری قرار طایر جان بودی ای دریغ
رفتی و ماند دل به فراق تو بی قرار
فرصت نداد خاک تو را توتیا کنم
این سیل گریه یی که مرا هست در کنار
دانم که نیست حد کیانی سخن وری
پیش روان پاک تو استاد نامدار

مرحوم مصطفی کیانی نراقی
اما چنین که دل به غم ماتم تو سوخت
جز این ز جان خسته نمی رفت انتظار
یا رب به پاکبازی هم نام او حسن
یا رب به سرافرازی مردان جان نثار
جنت ببخش بر حسن بهنیا(متین)
تا جان وی به خلد بماناد کامکار
جستم ز اختران ادب سال مرگ او
آن مهر تابناک سخن سنج با وقار
از جمع پای روز شد و گفت مصطفی
سرمه کنم بدیده جان خاک این مزار

   

سلحشوران شهر نراق افزود : در کتاب " ما ایرانی هستیم " نویسنده اثر آقای سیروس کریمی بختیاری که سال 1381 توسط موسسه فرهنگی و انتشاراتی فروهر انتشار یافته در خصوص استاد مصطفی کیانی نراقی نوشته :
در اینجا وظیفه خود می دانم از کلیه سروران ارجمند ؛ استادان و دوستان گرانقدرم که در تالیف این اثر بنده را همواره همراهی نموده و از راهنمایی هاو نکته سنجی های خود در جهت بهتر شدن این تالیف دریغ ننموده اند ؛ کمال تشکر و امتنان را داشته باشم .

.... همچنین از استاد گرانقدر و بزرگوارم ؛ جناب آقای کیانی که همراهی ایشان در طول تدوین این کتاب و همچنین منابع ارزشمندی که در اختیار قرار داد ؛ هموراه موجبات درج مطالب دقیق و مهم تاریخی را در تالیف فراهم نمود ؛ کمال قدردانی را به عمل می آورم .


مرحوم مصطفی کیانی نراقی

در کتاب " بختیاری و حماسه ملی " نویسنده اثر آقای سیروس کریمی بختیاری که سال 1394 توسط انتشارات رخ مهتاب راتا انتشار یافته در خصوص استاد مصطفی کیانی نراقی نوشته است :

... همچنین از همه ی دوستان و سروران ارجمندم که در این راه سخت و دشوار همراهیم نمودند ؛ رهنمودها و نقطه نظرات خود را در هر چه بهتر شدن این اثر دریغ نداشتند کمال تشکر و امتنان را به عمل می آورم . پیش از پیش از استاد فرهیخته جناب آقای مطفی کیانی که همراهی صمیمی ایشان در طول تدوین این کتاب و همچنین منابع ارزشمندی که در اختیار اینجانب قرار دادند همواره موجب درج مطالب دقیق و مهم تاریخی را در این تالیف فراهم نمود قدردانی می نمایم .


آقای موسوی - مصطفی کیانی - محمد حقوقی

مصاحبت با این شخصیت فرزانه ؛ نه تنها راهگشای مشکلاتی گردید که در مسیر تدوین کتاب برایم پیش می آمد بلکه دریافتم که نگرشش به تاریخ ایران چون نوری است بر تاریکی .
به قول حکیم طوسی:
چو گویی که فام خرد توختم
همه هر چه با پستم آموختم
یکی نغز بازی کند روزگار
که بنشاندت نزد آموزگار

مصطفی کیانی - عباس جوانمرد(نمایشنامه نویس)
سلحشوران شهر نراق ادامه داد : پس از درگذشت استاد مصطفی کیانی ؛ فرهیختگان و ادبای زیادی خود را برای تشییع پیکر و مراسم های مختلف ایشان در اصفهان حضور به هم رسانده که از جمله آنان چهره نام آشنا علیرضا افتخاری بود.
 
                  دکتر همایون صدیق پور و  علیرضا افتخاری        کیقباد کیانی فرزند مصطفی و علیرضا افتخاری
تعدادی نیز با ذکر خاطره و یادداشتی در روزنامه های محلی احساسات خویش را ابراز داشتند که از جمله آنها نویسنده آقای اصغر نهچیری در هفته نامه فرهنگی ؛ خبری ؛ اجتماعی و ادبی صبح اندیشه شماره 108 تاریخ 8 آبان 1395 است که در خصوص مصطفی کیانی نراقی نوشت :

از راست : سید رضا بهشتی متخلص به دریا - مصطفی کیانی - دکتر محمد سیاسی
بی تردید می توان کیانی را حاتم شهر اصفهان خطاب کرد و به جرئت می توان ادعا کرد که او یک سوم از عصر پر برکت خود را صرف شادی و شاد کردن دوستان کرد . زیرا جهان را می شناخت و فلسفه شاد زیستن و شاد کردن دوستان را اولویت نخست زندگی می دانست .

از راست : مصطفی کیانی - آقای بقایی - آقای نائینی
هفته نامه فرهنگی ؛ خبری ؛ اجتماعی و ادبی صبح اندیشه شماره 106 شنبه تاریخ 24 مهر 1395 به یادنامه بزرگداشت مرحوم مصطفی کیانی نراقی اختصاص داده و نوشته ای تحت نام پیرهمایون از استاد ابراهیم اسماعیلی اراضی ؛ شاعر ؛ منتقد و روزنامه نگار به چاپ رسانده است.

 

نوشته ی دیگر متعلق به آقای کیوان ورد ؛ کارشناس ارشد زبان و اربیات فارسی زینت بخش هفته نامه گردیده . دکتر مهدی نوریان استاد دانشگاه اصفهان نوشته ای از کیانی نراقی تحت عنوان چراغ دهلی چشم اصفهان به رشته تحریر در آورده است . همچنین در هفته نامه مذکور اشعار استادانی همچون : محمد علی دادور(فرهاد) – مهدی ملکی و ابراهیم اسماعیلی اراضی را در یادنامه به چاپ رسانده است .

  

از راست : سعید امینیان - غلامرضا امینیان - مصطفی کیانی       دکتر غلامرضا امینیان و استاد مصطفی کیانی

سلحشوران شهر نراق ؛ یاد آوری نمود استاد مصطفی کیانی اشعار و دستنوشته های فراوانی در کتابخانه بزرگ خود در منزل و همچنین در کتابفروشی همایون دارد که تا کنون عرضه نگردیده و امید است خانواده یا مسئولین ذی ربط نسبت به جمع آوری و تدوین و انتشار آن ها اقدام فرمایند .

استاد مصطفی کیانی نراقی مرد هزار سال ادب فارسی و صدای ماندگار ادبیات معاصر یکشنبه تاریخ 11 مهر 1395 در سن 84 سالگی بدرود حیات گفت و پیکرش پس از تشییع با شکوه در باغ رضوان اصفهان قطعه هنرمندان – بلوک 1 ردیف 6 خاکسپاری گردید .
مراسم چهلمین روز این عزیز سفر کرده جمعه تاریخ 21 آبان 1395 در باغ رضوان اصفهان - قطعه هنرمندان منعقد می گردد .

استاد مصطفی کیانی - دکتر همایون صدیق پور فرزند حسین داماد و خواهز زاده مرحوم کیانی

در اینجا لازم می دانم از خانواده آقا مصطفی از جمله صبیه بزرگوارشان سرکار خانم سودابه کیانی و خواهر زاده ایشان جناب آقای دکتر همایون صدیق پور متخصص رادیولوژی بیمارستان شهرکرد به جهت ارسال عکس های جذاب و همچنین ارائه اسناد مورد نیاز از کتب مختلف صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم .


مرحوم مصطفی کیانی نراقی

عده ای از شاعران پس از مرگ استاد مصطفی کیانی نراقی اشعار مختلف در خصوص این شخصیت برجسته سرودند که بعضی از آنها عبارتند از :
پروین اسحاقی – ابراهیم اسماعیلی اراضی – فریبا امجد – عباسعلی باباشاهی – حکیمی نجف آبادی – محمد علی دادور(فرهاد) – آیت دشتی – حسین سرور اصفهانی – دکتر محمد سپاسی – محمد شیران(عاصم) – فضل الله شیرانی(سخا) – علی شیران بیداباد(صحت) – صدیقه صابری(شهلا) – مهرداد عطایی – کچویی(عطا) – عباس کیقبادی – مهدی ملکی
به دلیل اینکه نمایش همه ی سرود ها به علت حجم بالای ان مقدور نگردید فقط به سروده های خانم پروین اسحاقی اشاره می گردد :

مرثیه کیانی

شد نهان در خاک، آن کوه، گوهری ارزنده بود
آسمان شاعری را، اختری تابنده بود
شد چراغ انجمن ها، بی وجود او خموش
شور و حالی داشت با یادش، سخن تا زنده بود
آن کیانی مصطفی در اوج شعر اصفهان
در تمام عمر در اندیشه ی آینده بود
یک جهان فضل و محبّت گشت پنهان زیر خاک
سرد شد قلبی که از مهر و وفا آکنده بود

خانم پروین اسحاقی


استاد سلطانعلی جعفری- استاد مصطفی کیانی

منابع مورد استفاده :

مصاحبه حضوری تاریخ 14خرداد 1395 سایت سلحشوران شهر نراق با استاد کیانی در منزلش اصفهان

کتاب : کتابفروشی" جلد دوم(تاریخچه کتابفروشی های اصفهان صفحات( 487 الی 490) انتشارات خجسته چاپ سال 1387

کتاب " آینه دار غزل پارسی " سوگنمای استاد حسن بهنیا (متین)

کتاب " اشک معشوق " مجموعه اشعار مهدی حمیدی شیرازی

روزنامه اصفهان شماره 1236 تاریخ 15 مهر 1343

روزنامه پارس شماره 2842 آبان 1343

کتاب " افسانه اصفهان آبی" اثر خسرو احتشامی هونه کانی

کتاب " ما ایرانی هستیم " اثر آقای سیروس کریمی بختیاری

کتاب " بختیاری و حماسه ملی " اثر آقای سیروس کریمی بختیاری

یاداشت تحت عنوان "به یاد دوست؛ استاد کیانی" نوشته استاد اصغر نهچیری

هفته نامه فرهنگی ؛ خبری ؛ اجتماعی و ادبی صبح اندیشه

مجموعه آلبوم عکس و زندگینامه استاد فرهیخته مصطفی کیانی نراقی فرزند علی اکبر به صورت متمرکز برای اولین بار توسط سایت سلحشوران شهر نراق(حسین و محمد عضایی) تهیه و ارائه می گردد فلذا هر گونه بهره برداری منوط به ذکر نام منبع می باشد .
۹۵/۰۸/۱۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱۰)

سلام حاج محمد خسته نباشی شما باعث شدی ما هر روز بیشتر از دیروز به شهرمان افتخار کنیم چه مشاهیر ومفاخری در نراق داشتیم و داریم که از وجودشون بی خبریم ممنون
کاش میتوانستیم با فریاد بیان کنیم که همه چیز میگذرد.
چرا قدر یک نعمت را پس از آن که آن را از دست دادیم می فهمیم؟
چرا هنگامی که او هست به این فکر نمیکنیم که آدمها چه خوب و چه بد رفتنی هستند؟
✳✳✳✳✳✳
این روش نگارش و معرفی افراد فرهیخته با نگاهی به بیرون و داخل و مخلوط کردن آن با فرهنگ بومی سبک بسیار عالی می باشد که برادران عزیز جناب آقای محمد عضایی و جناب آقای حسین عضایی به آن می پردازند .
استفاده از این روش بسیار محبوب بوده و به همین دلیل موفق بوده اند .
کاش تا فرصت باقی بود از آقای مصطفی کیانی بعنوان استاد و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نراق جهت بهره گیری از علم و تجربیات ایشان استفاده می شد .
۲۰ آبان ۹۵ ، ۲۱:۴۳ سید موسی موسویان
بازهم یک شاهکار از جناب اقایان عضایی. احسنت و مرحبا به شما و استاد کیانی. خدا رحمت کند این بزرگ مرد فرهیخته را و جنابان عضایی را سلامت بدارد.
۱۴ آذر ۹۵ ، ۲۱:۳۲ فهیمه ابوالحسنى
واقعا ممنون از تمام زحمات شما اقایون عضایى
خدا رحمت کنه استاد کیانى بزرگ را و سلامت باشن تمام خانواده محترمشون امثال اقاى کیانى دیگه یافت نمیشه بخاطر مهربانى ،با فرهنگى ،،،دریا دلى و بزرگواریشون ،،،واقعا روحشون شاد
۱۱ دی ۹۵ ، ۲۱:۰۹ اختر کیانی
با تشکر فراوان که أین مصاحبه رأ با عموی بزرگوارم انجام دادید .
۱۱ دی ۹۵ ، ۲۱:۱۰ حمیدرضا دادخواه جزی
درود بر شما
بسیار متاسف شدم از خبر فوت استاد بزرگوارم - روح بزرگی داشت و بسیار دوست داشتنی بود
بنده شاگرد ناچیز ایشان بودم و از ایشان بسیار آموختم . به جرات میگوییم بعید میدانم دیگر کسی با مشخصات و صفات نیکوی ایشان در این دنیا ببینم
امید وارم خداوند به خانواده عزیز و دوست داشتنی ایشان صبر عنایت کند
۳۱ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۵۶ علی برارزاده
سلام و تشکر تشکر
بنده هم خیلی متاسف شدم از خبر فوت استاد عزیر و یزرگوارم بسیار بسیار انسان شریف هنرمند ، و چند سالی با استاد و خانواده محترمشان شاکردی می کردم و چه چیزهای از استاد آموختم که خیلی در زندگی شخصی من و خانواده ام گذاشت ، بخدا قسم در طول زندگی ام که در اصفهان و بگم در دنیا انسانی با شخصیت و هنرمند و شریف ندیدم مثل ایشان ، امیدوارم پرودرگار به خانواده محترم صبر و سلامتی بدهد
استاد کیانی عزیز شرمنده الطاف بیکران شما هستم و متاسف ازینکه غفلت روزگار مرا تازه از رفتن شما خبر داد.امیدوار آموخته های ارزشمند بنده از استاد بزرگی چون شما روزی گل افشان شود.
۱۵ مهر ۹۶ ، ۲۱:۴۹ همایون صدیق پور
ممنون از الطاف بیکران شما جناب اقای عضائی

استاد مصطفی کیانی نراقی برای همیشه در یادما وقلب ما زنده وجاودانه است.
۱۷ مهر ۹۶ ، ۱۰:۱۸ کیقباد کیانی
جناب آقای عضائی واقعا از تمام محبت های شما ممنون و سپاسگزارم
برای تمام بزرگان نراق از جمله شما آرزوی سعادت سلامتی و توفیق روز افزون را دارم .
جای پدرم و همه بزرگان از دست رفته نراق همیشه در قلب ماست روحشان شاد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook