سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

به گزارش سایت سلحشوران شهر نراق: حاج میرزا محمد نراقی متخلص به مخلص و مخلصا سال 1090 هجری قمری(۳۴۸ سال قبل) در نراق که آن مقطع قصبه ای از توابع کاشان بود متولد گردید . از شعرای اواخر قرن 11 و نیمه اول قرن 12 می باشد .

حاج میرزا محمد نراقی (مخلص و مخلصا) پس از سپری شدن مدتی از عمر شریفش در زادگاهش نراق به کاشان رفت و فنون شاعری را ادامه داد .وی طرفدار سبک هندی بود و پس از کسب شهرت در شاعری مورد توجه دربار صفوی قرار گرفت .
در سنین بالای عمرش بود که آوازه اش به پایتخت ایران در اصفهان رسید. در دوران حکومت شاه سلطان حسین صفوی (۱۱۰۵-۱۱۳۵قمری) ،اعتماد الدوله محمد مومن خان شاملو، او را از کاشان به اصفهان فرا خواند .

بدین گونه حاج میرزا محمد نراقی (مخلص نراقی) راهی شهر اصفهان شد و در آن جا ماندگار گردید تا اینکه به سال۱۱۵۰هجری قمری(۲۸۸ سال قبل) در سن 60 سالگی در شهر اصفهان چشم از جهان فرو بست .   پیکر این چهره پر آوازه نراقی پس از تشییع با شکوه توسط مردم و علاقمندانش در مقبرهٔ جامع عتیق اصفهان به خاک سپرده شد .

مخلص نراقی اهل سیر و سفر هم بود و در دیوانش از مسافرت به کرمانشاه ، تبریز ؛ عتبات عالیات عراق و مشخصا از نجف و کربلا و خانه ی خدا در مکه یاد کرده است . مخلص نراقی اکنون به مخلص کاشی یا کاشانی ملقب گردیده  و  نام حاج میرزا محمد نراقی عمدا در کتب جدید در حال تغییر  می باشد.

برخی از تذکره نویسان از مخلص نراقی با عنوان"مخلص قمی" نیز نام برده اند . این عنوان از آن جهت است که از دوره ی افشاریه و زندیه به بعد ، منطقه ی ارزشمند نراق از توابع قم محسوب می شده و به این دلیل، افرادی همچون لطفعلی بیک فرزند آقاخان مشهور به آذر بیگدلی(1134 ه.ق – 1195 ه.ق ) و تنی چند، از حاج میرزا محمد نراقی با عنوان "مخلص قمی"یاد کرده اند .
دیار زیبا و تاریخی نراق که در گذشته جزئی از کاشان بود در شرایط فعلی بخشی از شهرستان دلیجان در استان مرکزی واقع است .

مخلص نراقی به شعر میرزا محمدعلی صائب تبریزی(حدود 1016ه.ق – 1080 ه.ق) عنایت بسیار داشت و با محمدعلی بن ابوطالب مشهور به حَزین لاهیجی(1103 ه.ق – 1180 ه.ق ) معاصر و معاشر بود .

حَزین لاهیجی در مورد شاعر حاج میرزا محمد نراقی می‌گوید : طبعی به سخن آشنا و رغبت و میلی وافر به شعرا داشت .

 آنچه مسلم است مخلص در نراق زاده و نشو و نمو نموده و به زادگاهش علاقه وافر داشت .
در کتاب خرائن اثر علامه حاج ملا احمد نراقی صفحه ۴۴۵ به صراحت نام مخلص نراقی ذکر شده و از شعر این شاعر بلند آوازه نراقی استفاده نموده است.

 نسخه ی دیوان شعر حاج میرزا محمد نراقی با نزدیک چهار هزار بیت در کتابخانه موزه بریتانیا یافت می شود . دیوان شعر این رادمرد نراقی  به نام مخلص کاشانی توسط میراث مکتوب در سال ۱۳۷۹ و به کوشش آقای حسن عاطفی چاپ شده و نام نراق حذف گردیده است .

شناخت بیشتر از حاج میرزا محمد نراقی متخلص به مخلص نراقی  :


تذکره نویسان و افرادی از شعر و زندگی مخلص نراقی سخن به میان آورده اند که باعث شناخت بیشتر از شعر و زندگی این نامور نراقی شده است.

نام افراد با ذکر نام کتابشان به ترتیب زیر است :

۱- تذکره ی حَزین:نوشته ی حَزین لاهیجی

۲- تذکره ی آتشکده:نوشته ی لطفعلی بیگ بن آقا خان شاملو،متخلص به آذر،معروف به آذر بیگدلی

۳- تذکره ی شمع انجمن:نوشته ی امیرالملک سید محمد صدیق حسن خان بهادر

۴- کتاب ریاض الشعرا:نوشته ی علیقلی خان واله داغستانی

۵- کتاب گلزار جاویدان:نوشته ی محمود هدایت

۶- تذکره ی نتایج الافکار:نوشته ی محمد قدرت الله گوپاموی هندی

۷- تذکره ی سرو آزاد:نوشته ی میرغلام علی آزاد بلگرامی

۸- مجمع النفائس:نوشته ی سراج الدین علیخان آرزو

۹- تذکره ی شعرای کشمیر:نوشته ی ابن حاجی محمد اسلم خان سالم کشمیری،متخلص به میرزا

۱۰- تاریخ ادبیات ایران:نوشته ی دکتر ذبیح الله صفا


۹۵/۱۲/۰۵
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook