سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

اولین خودروهایی که وارد شهر نراق شدند

جمعه, ۲۸ مهر ۱۳۹۶، ۰۶:۵۸ ق.ظ

به گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ اولین خودروی خریداری شده سواری فورد مشکی رنگ  ساخت آمریکا  که وارد شهر نراق شد ۸۳ سال قبل متعلق به یکی از تجار نام آور به نام حاج محمد نراقی فرزند حاج محمدرضا تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۱۳ می باشد . این خانواده از زمره تاجران مطرح و موفق مناطق نراق و همدان بودند که منزل آنها همچنان به نام منزل نراقی ها در همدان شهره است . 

 ✅ماشین سرویس کاشان - دلیجان ابتدا مینی بوسی بود که به آن کامونکار می گفتند و رانندگی آن را "آقا مرتضی" که اهل کاشان بر عهده داشت . آقا مرتضی بعدها داماد خانم حلیمه سوداگر فرزند سیدآقا گردید .

 

اتوبوس شهر نراق در مسیر قم - سال 1341 - متعلق به مرحوم حاج رضا آعلی فرزند اسماعیل  و مرحوم حاج حسن بصیری فرزند محمد

از راست : حاج حسن بصیری - ناشناس - حاج ابراهیم آعلی فرزند رضا - علیرضا علی اکبری فرزند شکرالله

✅خودرویی که در نراق تردد داشت اتوبوس بنزینی اداره پُست از سال ۱۳۲۸ شمسی بود. مدل این ماشین شورلت و اتاق آن نسبتا چوبی بود . حرکت آن از محلات به نراق بود و در بازگشت مسیر در دلیجان متوقف و پس از سوار کردن مسافران به سمت دودهک و نهایتا شهر قم مسافرت می نمود . راننده و صاحب این وسیله "حاجی محمد تقی" اهل محلات بود و هفت پسر زورمند داشت . در واقع این ماشین علاوه بر اینکه خدمات به مردم داشت به صورت اجاره ای پست این مناطق را هم جابجا می کرد .

اتوبوس شهر نراق در مسیر قم - سال 1341 - متعلق به مرحوم حاج رضا آعلی فرزند اسماعیل  و مرحوم حاج حسن بصیری فرزند محمد

✅خودروی خریداری شده دیگر سال ۱۳۳۱ شمسی توسط "خانم مریم رزاقی" فرزند صفرعلی به رانندگی فرزندش "حاج رمضان طالبی" بود و در خط نراق به قم و تهران فعالیت می کرد . این اتوبوس زمانی بود که اتوبوس های یک ریالی در تهران در حال جمع آوری بود و شرکت واحد قرار بود راه اندازی شود . مریم خانم آن موقع در منزلش مغازه ای داشت که مایحتاج زندگی خود و فرزندان را از طریق کالا به کالا با کشاورزان تامین می نمود .
اتوبوس را به قیمت ۳۵ هزار تومان خریداری و این مبلغ از فروش دو باغ ؛ چندین راس از گوسفندان و مبلغ پنج هزار تومان قرض از محمد رضا خان یوسفی تهیه گردید .

✅خودروی خریداری شده در شهر نراق متعلق به آقای "محمد رضا خان یوسفی" فرزند طوقان در دهه ۳۰ شمسی می باشد . نام این ماشین سواری پابدا و ساخت روسیه بود . راننده آن آقای "اسکندر رمضانی" فرزند علی اصغر بود که تصدیق(گواهینامه) پایه یک داشت . راننده آقای یوسفی را برای رتق و فتق امورات به اطراف نراق از جمله مزرعه رضاییه و حتی تا تهران انتقال می داد .

آسیاب برج شهر نراق -1341/01/12 - اتوبوس مفیدی  - از راست : محمد اکبری فرزند حسین - عبدالله شهرابی اهل کاشان راننده اتوبوس - سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود - مرحوم ابراهیم عضایی فرزند ماشاالله - ایرج فروغی فرزند حسینعلی

✅ماشین سواری دوج "حاج احمدخان امینیان" (1283 – 1366) فرزند غلامحسین خان معاون الممالک  دهه ۳۰ به رنگ طوسی وارد نراق گردید . با این وسیله معمولا به طور هفتگی به محل کارش در شهرستان محلات می رفت .

شهر نراق - 1341/01/12 - مقابل منزل مرحوم سید محمود غفاری

از راست : عبدالله شهرابی راننده اتوبوس مفیدی - حاج یوسف عضایی فرزند ماشاالله

✅اتومبیل سواری اپل آلمانی مشکی رنگ مرحوم "حسینعلی طبیب زاده" فرزند ابراهیم در دهه ۳۰ خریداری شد . آقای طبیب زاده کارمند بانک ملی شهرستان دلیجان بود و با اُپل شخصی اش از نراق به محل کارش تردد می کرد .

✅سال ۱۳۳۵ شورلت آمریکایی کروکی(سقفش باز و بسته می شد) مدل ۵۱ توسط "مهندس محمود فروغی پور" فرزند حبیب الله خریداری و در نراق تردد داشت .

  ✅خودروی که سال ۱۳۳۹ توسط "حاج رضا آعلی" فرزند اسماعیل خریداری و در خط نراق به قم مورد استفاده قرار گرفت اتوبوس میهن نورد و راننده اش "حاج حسین بصیری" فرزند محمد اهل شهر قم بود .

سال 1356 - از راست مرحوم حاج حسن بصیری فرزند محمد - علی بصیری فرزند حسن

✅اتومبیل سواری شورلت آبی رنگ "مرحوم غلامحسین نراقی" فرزند میرزا احمد خان در دهه ۳۰  بود .

✅یک دستگاه اتوبوس با شراکت حاج علی محمد آعلی و حاج رمضان طالبی خریداری و در مسیر نراق - تهران برای استفاده عموم به کارگیری شد .

✅یک دستگاه اتوبوس توسط "حاج عباس عضایی" فرزند ماشاءالله به رانندگی فرزندانش خریداری و در مسیر نراق – تهران راه اندازی گردید .

پارک اتوبوس حاج رمضان طالبی سال 1350 در خرمنگاه یا زمین فوتبال سابق شهر نراق که اکنون ساختمان کلانتری است . هدایت الله رحمانی فرزند نصرالله در عکس مشهود است

✅سال ۱۳۴۰ خودروی جیب زرد رنگ ساخت آمریکا متعلق به "آقای ابراهیم عضایی" فرزند ماشاءالله از کاشان خریداری و در شهر نراق مورد استفاده همگانی قرار گرفت . در واقع اولین مدل ماشین سواری که برای استفاده عموم مردم وارد نراق شد همین ماشین آقا ابراهیم بود .

اتوبوس شهر نراق در مسیر قم - سال 1337

از راست : بچه های ناشناس نراقی - غلامرضا رمضانی فرزند محمد تقی -مسلم رجبی فرزند اسماعیل - حاج ماشاالله (نعمت الله) آعلی فرزند رضا - حاج حسن بصیری

✅دو ماه بعد جیپ دیگری از همین نوع توسط آقای "علی اکبر علی اکبری" فرزند شکرالله مشهور به علی عشقی از کاشان خریداری و به نراق انتقال داده شد .

اتوبوس شهر نراق در مسیر قم - سال 1339

از راست : ناشناس - مرحوم حاج عباس عضایی فرزند ماشالله - مرحوم حاج قاسم آعلی فرزند رضا - حاج امرالله تیموری فرزند علی اکبر -  مرحوم حاج حسن بصیری فرزند محمد

✅یک دستگاه دیگر از این نوع ماشین توسط آقای علی اصغر طالبی فرزند حسین خریداری و همزمان به جابجایی بار و مسافر می پرداختند . بعدا مدل ایرانی این جیپ ها به شهباز مشهور شد .

۹۶/۰۷/۲۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

۰۲ آبان ۹۶ ، ۲۳:۱۰ علیمحمد میرشکاری
سلام و درود فراوان بر مدیر سلحشور
پست جالب توجه و باارزشی است چرا که ورق زدن تاریخ ورودابتدایی ترین ماشینها به دیار نراق و ذکر مالکان و خادمان مردم تبلور و تجسم نیات خیرخواهانه انان در گذر زمان است و در واقع یاد و نام ان بررگواران با عملکردشان خیلی از خاطرات و سرگذشتهای با ارزششان را برای ما احیا میکند.
واقعا به مدیر و عوامل سلحشوران دستمریزاد میگوییم.شاید این پست بظاهر ساده باشد ولی در عمق پیامهای بزرگی دارد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook