سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

اصطلاحات و گویش های نراقی(۱)

جمعه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۶، ۰۸:۲۳ ب.ظ

🥇وشَن    ‌   برف وباران
🥈مثال: امسال وِشَن وبار در نراق کم اومده.
🥉معنی:امسال بارندگی در نراق کم است

🥇کوتیره      توله سگ،گرگ،روباه و...
🥈مثال:سگ آمحمد 5تا کوتیره زاییده
🥉معنی: سگ آمحمد 5تا توله زاییده است.

🥇رگا      زمانی که برّه یا بزغاله را از مادر جدا می کنند تا دیگر شیر نخورد.
🥈مثال: کِی بزغالاتا رِگا می کنی
🥉معنی:چه موقع بزغاله هایت را از شیر می گیری؟

🥇رسَد       تقسم کردن ،سهم کردن
🥈مثال: من رِسَد باغِمو  می خوام نِگر دارم
🥉معنی: من سهمیه باغم را می خواهم نگه دارم

🥇برپَری      نوعی نفرین، بمیری
🥈مثال: الهی که بَر پَری
🥉معنی:الهی بمیری

🥇رجَه      بند لباس
🥈مثال: لباسادا رو رِجَه شید کن
🥉معنی:لباسهایت را روی بند لباس پهن کُن

🥇دبُر      بُز نَر دو ساله،کَل
🥈مثال: این دُبُرُ  بِ هیچگَه نمی دَم خُودِم می خوام
🥉معنی:این کَل را برای خودم می خواهم به هیچ کس نمی دهم!

🥇جخ٘د    تازه ، هم اکنون
🥈مثال: سبزیا که تو باغچه کاشتَم جَخدی داره سبز می شه
🥉معنی: سبزی ها که در باغچه کاشته ام تازه دارد سبز می شود.

🥇جعدَه        جادّه،راه
🥈مثال: هنوجَعدَه زُبده خاتونا اسفالت نکردن؟
🥉معنی: هنوز جاده زبیده خاتون را اسفالت نکرده اند؟

🥇جوآل       کیسه بزرگ بافته شده از موی بُز
🥈مثال:دوتا جُوال پُرِ جو برا من نگر دار می خوام ببرم لاسّان بکارم
🥉معنی :دو جوال جو برای من نگه دار می خواهم مزرعه لاسان بکارم.

🥇تخسیر      تقصیر،کوتاهی،کوتاهی کردن
🥈مثال:هَمشَ تَخسیر مَنَه که تا حالا نذاشته ام گُشنَگی بِکَشی
🥉معنی: همش تقصیر من است که نگذاشته ام تا حالا گرسنگی بکشی

🥇گایی گُدار       گاهی اوقات
🥈مثال:گایی گُداری یَه سری به خونه ما بزن
🥉معنی:گاهی اوقات یک سری به خانه ما بزن

🥇تول      قطعه کوچک گوشت یا جگر دام
🥈مثال: دوتا"تُولِ جگر" بِرا من کباب کن
🥉معنی:یک کمی(دوتکه) جگر برای من کباب کن

🥇چکَنَه       امانتی
🥈مثال:از فردا میشا چٓکَنَه  را به صاحباش می دی
🥉معنی:از فردا میش های غریبه را به صاحب هایش تحویل می دهی

🥇بیست و پنج        واحد وزن قدیم معادل 375گرم، 5سیر
🥈مثال:می ری دُکُون آقا جواد بِش می گی بیست وپنج نبات بده.
🥉معنی: می روی دکان آقا جواد 5سیر نبات می خری.

🥇دوکارت      ابزاری برای چیدن پشم گوسفندان شامل تیغ دو دهنه
🥈مثال:فردا میشا را تو چشمه رود می شوری و دوکارت ها را هم دَمِ دَس  می زاری.هفته دیگه میش واچینی داریم.
🥉معنی: فردا میش ها را با آب چشمه رود می شویی و دوکارت ها را هم آماده می کنی.هفته دیگر می خواهیم میش ها را واچینیم.


👈زبان مادری را پاس داریم.نگذاریم به بوته فراموشی سپرده شود👉


مرتضی علی آقایی نراقی     

                                                                

۹۶/۱۲/۱۱
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۱)

۰۵ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۵۷ حسین عابدینی
بابت گرداوری وتهیه این مقاله بسیار زیبا تاریخی از مدیریت وکارمندان سایت تشکر وقدر دانی میکنم امیدوارم با سعی وتلاش شما عزیزان شهر کهن وتاریخی نراق بیش از پیش شناخته شود ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook