سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب
بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ نراق مرکز تجارت و دارای دو بازار و چندین کاروانسرا بود که بازار شمس السلطنه و چند کاروانسرا همچنان وجود دارد و یک بازار و چند کاروانسرا نیز به مرور از بین رفته است .

یکی از کاروانسراها حصار ابراهیم بود که به مدیریت مرحوم حبیب الله اکبری فرزند استاد حسن اداره می شد و بر این اساس به نام کاروانسرای آقاحبیب الله یا به زبان محلی آحَبُ الله نیز مشهور بود .
کاروانسرای حصار آبراهیم چند اطاق کوچک و بزرگ داشت که مسافران به تناسب تعداد همراهشان در آن اطاق ها اقامت می کردند و منزل آحبیب اله هم در پشت این اطاق ها(حصار دوم)قرار داشت که مستقل از این مجموعه و خود دارای دو اطاق بود. در جلو این حصار و مشرف به کوچه هم اطاق بزرگی به مساحت حدود ۴۰ متر بود که در مقطعی از این دوران به عنوان قهوه خانه مورد استفاده بود و مسافران در آن با پرداخت هزینه پذیرائی می شدند .

کاروانسرا باربند طویله داشت که افراد در آن مَرکب های خود را نگهداری می کردند حبیب اله سعی می کرد برای خوراک مَرکب ها و همچنین تهیه آذوقه مسافرین آنها را کمک نماید .
کاروان ها و مسافرین عموما موقعیت مکانی و مهمان نوازی آقا حبیب الله را می دانستند و به کاروانسرای او مراجعه می کردند .

آقا حبیب الله مَرد فهیم و مردم دوست بود و منزلش چندین اتاق داشت که اغلب از غُربا پذیرایی می نمود . غروب که می شد داخل نراق دور می زد تا اگر غریبی از کاروان ها جا مانده باشد به منزلش آورده تا درمانده نگردد .
منزل حبیب الله هم در قسمت دیگری از این حصار (حصار دوم) قرار داشت و به امور سکونتی و معیشتی مسافران اشراف داشت .
بعضا افرادی از جوشقان و آران و بیدگل و مناطق دیگر که برای خرید اجناس یا فروش کالای خود از جمله انجیر و انار و کوزه و غیره به نراق می آمدند در این کاروانسرا مسکن می گزیدند .
در فصل تابستان هم اغلب کولی ها به این محل می آمدند و به کار تولید غربال و صنایع دستی می پرداختند .

همسر آقا حبیب الله به نام خانم سلطان اکبری فرزند آقاحسین (وفات 24 محرم 1398 برابر 14 دی 1356)اهل اصفهان زن مومنه ای بود که پا به پای شوهرش خدمت می کرد . این خانواده دارای شش فرزند شامل دو دختر به اسامی ماشاءالله خانم(فوت 1 مرداد 1381) و بتول خانم(فوت 14 شهریور 1392) و چهار پسر به اسامی : حسن(فوت 11 آبان 1382) - حسین(فوت 9 بهمن 1396) - عباس و علی اکبری می باشند .

علاوه بر پدر فرزندان بزرگوار این خانواده منشا خیر و برکت در جامعه بوده و هستند :


* مرحوم حاج حسن اکبری(همسرش مرحومه سیده خانم گلین جلالی فرزند سید تقی تاریخ فوت 9 اردیبهشت 1387) در تهران فرش فروشی داشت . او اولین آسیاب برقی را پس از آسیاب های آبی وارد نراق نمود .


* مرحوم حاج حسین اکبری(همسرش سیّده آغابیگم غفاری فرزند سید جعفر) کارمند بانک بازرگانی(تجارت) در تهران بود .
* حاج عباس اکبری(همسرش پری خرمی فرزند جعفر) در نراق بالاتر از بازار شمس السلطنه دارای داروخانه بود که بعد از عزیمت به تهران داروخانه اش را در خیابان امیریه گسترش داد .

* حاج علی اکبری(همسرش پری غفاری رضوانی فرزند حسین) در روستای خاوه اردهال و شهر نراق و تهران در شغل معلمی خدمات فرهنگی ارائه نمود .


پدر آقا حبیب الله اکبری به نام استاد حسن نراقی دارای دو فرزند به اسامی حبیب الله و رضا اکبری می باشد . همسر استاد رضا به نام سیده بیگم باشی(حسینی) و فرزندانشان: نعمت الله(فوت 9 مرداد 1370) – شکرالله(فوت 28 فروردین 1379) – ابوالفضل(فوت 16 فروردین 1383) – جواهر(فوت 1 اسفند 1361) – نسترن اکبری(فوت 26 مهر 1390) بود .



استاد حسن نراقی(اکبری) همچنین دارای سه برادر و یک خواهر بود به اسامی :
استاد شیرعلی اوضایی( همسرش خدیجه ... و فرزندانشان : محمد – علی اکبر – فاطمه – معصومه )

استاد ماشاءالله اوضایی(همسرش نرگس نصیری(اوضایی) فرزند علی اکبر و فرزندانشان : عباس – ابراهیم – یوسف – حسین – صنعت – نصرت)

اسدالله اوضایی( همسرش سکینه لطفعلی و فرزندانشان : حسین – علی اکبر – فاطمه(ماشالله خانم) – نصرت - باشی)

رخساره(رخصاره) اوضایی( همسرش فتح الله پیشه ور و فرزندانشان : علی – حسین – نعمت الله – غلام محمد پیشه ور)

آقا حبیب الله اکبری فرزند استاد حسن نراقی نهایتا تاریخ 14 اردیبهشت 1337 وفات یافت و جنب بقعه شاه سلیمان در شهر نراق خاکسپاری گردید . در آرامگاه خانوادگی که چند سال است از مسقف بودن خارج گردیده چند تن از اقوام دیگر مشارالیه سر بر آستان دوست نهاده اند .

سایت سلحشوران شهر نراق برای اولین بار در خصوص کاروانسرای آقا حبیب الله و معرفی مختصر ایشان این نوشته را تهیه نمود . هر گونه استفاده نیاز به ذکر نام منبع می باشد .
 
۹۶/۱۲/۱۵
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook