سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

ژاندارمری یکی از نهادهای انتظامی و نظامی ایران بود که از دوره قاجار تا جمهوری اسلامی فعالیت داشت. ژاندارمری سوئدی و نیز ژاندارمری دولتی ایران و به اختصار ژاندارمری نام یک نیروی نظامی از نوع ژاندارمری بود که در سال ۱۲۹۰ در ایران تشکیل شد. این نیرو به درخواست دولت ایران از دولت سوئد به دست سوئدی‌ها به وجود آمد. ژاندارمری مسؤل امنیت راه‌ها و اماکن بیرون شهری بود. این نیرو به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید رهبر معظم در ابتدای دهه هفتاد با شهربانی و کمیته‌های انقلاب ادغام و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران جایگزین آن شد.


نشان ژاندارمری شاهنشاهی ایران

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ پاسگاه ژاندارمری شهر نراق 27 سال پس از تاسیس ژاندارمری کشور تاریخ 2 تیر 1317 در حاشه میدان اصلی راه اندازی گردید . مکان پاسگاه منزل استیجاری مرحوم حاج غلامحسین قاسمی نراقی فرزند کریم بود .
این پاسگاه یکی از قوی ترین پاسگاه های منطقه بود و در موضوع امنیت و حتی دعواهای مردم فعالیت داشت . زمانی هم که به تعقیب فدائیان اسلام در کوه های روستای مهدی آباد دلیجان بودند به مامورین این پاسگاه مسئولیت دستگیری انقلابیون سپرده شده بود .

نمایی از ساختمان قدیم پاسگاه ژاندارمری شهر نراق در سال 1369

 تاریخ 8 اردیبهشت 1348 که سیل به مردم شهر نراق آسیب رساند دو نفر از خیّرین شهر آقایان حاج عباس معصومی و حاج روح الله شنتیایی 23 واحد مسکونی در کوی ولیعصر(نراق نو) ساختند و یکی از این منازل را در اختیار پاسگاه ژاندارمری نراق قرار دادند تا از مستاجری 30 ساله رهایی یابد .
سال ها بعد در زمین خاکی فوتبال مقابل بقعه شاه سلیمان ساختمان جدید پاسگاه احداث و به این مکان نقل مکان نمودند .


نمای فعلی ساختمان پاسگاه ژاندارمری شهر نراق

قبل از راه اندازی پاسگاه ماموران جهت سربازگیری که آن مقطع متداول بود از هنگ ژاندارمری قم و یا محلات به نراق ماموریت می یافتند و سربازانی که با کمک عوامل داخلی می گرفتند را در طبقه فوقانی کاروانسرای بازار(مکان فعلی که حاج حسین پریشانی و فرزندان مغازه دارند)که راه فرار نداشت موقتا نگهداری می کردند و سپس جهت خدمت اجباری انتقال می دادند .

 

مزرعه محمدآباد شهر نراق

اسفند 1316 درجه داری سوار بر اسب به همراه سه سرباز مسلح پیاده از دلیجان به سَمت نراق مسیر را ادامه می دهند تا سربازان فراری را دستگیر نمایند. زمانی که به مزرعه محمد آباد می رسند سرباز وظیفه خسرو گلزاده اهل استان زنجان از فرمانده رخصت می خواهد تا برای رفع تشنگی از آب انبار محمد آباد آبی بنوشد . سرباز نگون بخت در اثر سُر خوردن به داخل مخزن آب سقوط می کند و راه نجاتی نمی یابد.

آب انبار مزرعه محمدآباد شهر نراق

سرباز دیگر قصد نجات خسرو را داشته که فرمانده نگران از بین رفتن نفر دوم می شود فلذا مخالفت می کند . روز بعد چند نفر از اهالی نراق از جمله استاد حسن شریفی فرزند ابراهیم ابن حسن به مزرعه محمدآباد رفته و پیکر بی جان گلزاده را از آب انبار بیرون کشیده و روی قاطر یوسف سلیمانی فرزند علی ابن حاج سلیمان( یوسف علی حاج سلیمان) گذاشته و به نراق انتقال می دهند .

آب انبار مزرعه محمدآباد شهر نراق

نراقی های نوع دوست پیکر سرباز وطن را در قبرستانی که آن مقطع به دروازه بالا مشهور بود(مکان فعلی سالن ورزشی شهید رجایی) به امانت خاکسپاری می کنند تا خانواده سرباز از زنجان برسند و ترتیب انتقال جنازه به زادگاهشان را بدهند .
چند روز بعد خانواده تُرک زبان مرحوم گلزاده وارد نراق شده و عزاداری و فاتحه خوانی می کنند ولی به دلیل بُعد مسافت و هزینه های جاری از انتقال جنازه خسرو به زنجان منصرف می شوند .

قبرستان دروازه بالا - سال 1362

کمتر از چهار ماه بعد از این واقعه  تاریخ 2 تیر 1317 پاسگاه ژاندارمری در شهر نراق راه اندازی و شروع به فعالیت می کند .
 
ذکر صلوات باعث شادی روح سرباز متوفی و مرحومین زحمتکش پاسگاه ژاندارمری خواهد شد .

۹۷/۰۴/۱۰
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook