سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب
نراق در 15 کیلومتری مشهد اردهال واقع است و اهالی نراق از ارادتمندان به آستان حضرت سلطانعلی ابن باقرعلیه السلام فرزند بلافصل امام پنجم می باشد . در ساخت و بازسازی های این زیارتگاه هنر و شاهکار استادان چیره دست نراقی به چشم می خورد که نمونه ی آن به این شرح است :
درجنوب روضه ایوان مجللی استکه به نام صفه صفا خوانده می شود، در عصر صفویه مرکز صوفیان بوده و اینک مدفن سادات و علماء می باشد. سطح ایوان از کف صحن صفا حدود سه متر ارتفاع دارد، که با بالا رفتن از پله های سنگی سراسری به صفه مزبور وارد می شوند.

بنای این ایوان با دو ایوان مدخل صحن از قرن نهم می باشد. لب ایوان قسمتی پخ و مورب است و روی آن طره ای پیچ از کاشی فیروزه نام باستانی به کار رفته است و قسمت پائینی آن به صورت گلدان است. سقف و تمام بدنه های قوسی شکل ایوان آراسته به مقرنس روی آنها نقاشی و رنگ آمیزی شده و بالای صفه صفا چهار غرفه وجود دارد، که مربوط به عصر صفویه می باشد.


در مدخل بقعه ایوانچه ایست که سابقاً چون نشیمنگاه قاریان قرآن بود به نام دارالحفاظ خوانده می شد. این ایوانچه از بنای همزمان با بنیان گنبد می باشد. پوشش بالای آن مقرنسی است و از آثار قاجاریه سال 1286 قمری و تزئینات و تعمیرات ناصرالدین شاهی است.

بر فراز درگاه روی آنها به خط ثلثی سفید و طلائی ممتاز چنین نوشته شده است:
قسمت طلایی : السطان بن السطان ابوالمظفر الطهماسب الصفوی الحسینی خادم البقعه الشریفه
قسمت سفید : هذه قد تشرف بتعمیرالصفه الرفیعه فی یامر خلاقه و سیدالاعاظم


در داخل حوضچه های مقرنس عبارات ذیل نوشته شده است :
(هو الله تعالی شانه هو الباقی عمل استاد آقاجان ابن استاد رضا نراقی 1286 به سعی جناب خیر الحاج اسماعیل متولی به اتمام رسیده به تاریخ شهر بیعه الثانی 1286)
از عبارات فوق چنین به دست می آید که حاج سید اسماعیل متولی بقعه، در عصر ناصرالدین شاه و به سال 1286 قمری به عمران و تزئین ایوان پرداخته است، که تزئین مرقد هم در همین سال انجام یافته است.

مطالب فوق توسط سایت سلحشوران شهر نراق از کتاب موقعیت جغرافیایی و مذهبی مشهد اردهال استخراج و با یک خط بازخوانی اضافی نمایش می شود .
با توجه به اینکه این خط در سر درب که نشان آن در کتاب مذکورعنوان شده یافت نمی شود احتمال دارد در بازسازی های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته باشد .
۹۷/۰۵/۱۴
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook