سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

 بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ آقای محمدحسن مراد بیک با شناسنامه شماره 6 اهل ده عباس از توابع شهرستان اسلامشهر استان تهران از شخصیت های متنفذ و قدرتمند بود که حرفه اصلی او ژاندارم و به حسن بیک آوازه بود . ایشان مدتی در پاسگاه ژاندارمری شهر دلیجان و همچنین یکی از اولین ژاندارم های پاسگاه شهر نراق بود که تاریخ 2 تیر 1317 راه اندازی گردید .

 اولین ازدواج محمدحسن مراد بیک با خانمی از اهالی دماوند تهران بود که حاصل آن یک فرزند به نام اسماعیل مراد کارمند بانک بود که بعد نام خانوادگی خود را به مراد سمیعی تغییر داد . همسر آقا اسماعیل به نام انسیه نام داشت و پنج فرزندشان در خارج از کشور به سر می برند .
محمد حسن مراد بیک زمانی که در دلیجان ماموریت داشت با یکی از بانوان محترمه به نام نرگس قاسمی ازدواج نمود و حاصل آن فرزندی به نام حسین قاسمی می باشد که حسین در تهران سکونت داشت و پس از فوت در بهشت زهرا(س) خاکسپاری گردید .


مرحوم جواهر رحیمی

 سومین ازدواج حسن بیک با بانوی ارزشمند در شهر نراق به نام جواهر رحیمی فرزند رحیم ابن مهدی بود که نراقی ها به جواهر رحیم مهدی او را می شناختند . در زمانی که برای مسافرت و تردد به تهران و شهرها با اسب و الاغ  استفاده می شد و مدت ماموریت طولانی بود عده ای از ژاندارمرها مجبور بودند در مکان های انجام وظیفه خود همسر انتخاب کنند . در هر صورت یکی از اولین دخترانی که برای ایجاد زندگی نراق را به مقصد تهران ترک نمود مشارالیها بود که زین پس به جواهر تهرانی مشهور گشت .

حاصل ازدواج محمدحسن مراد بیک با جواهر رحیمی(تهرانی) سه فرزند بود :

 - اسفندیار مراد(زود هنگام فوت نمود)

مرحوم اسکندر مراد

 - اسکندر مراد متولد 1310 تهران و سال 1336 با بانوی محترمه خاور خانم اکبری فرزند نعمت الله اهل شهر نراق ازدواج نمود . اسکندر تاریخ 14 اردیبهشت 1370 فوت و در قطعه 72 بهشت زهرا(س) خاکسپاری می شود .


مرحوم نوش آفرین مراد

- نوش آفرین مراد با آقای ابوالفضل اکبری فرزند رضا اهل شهر نراق ازدواج نمود . خانم نوش آفرین تاریخ 26 آذر 1374 فوت و در قطعه 103 بهشت زهرا(س) خاکسپاری گردید .
جواهر تهرانی به همراه همسرش حسن بیک در ده عباس تهران با فرزندانشان زندگی را ادامه دادند . حسن بیک با کدخدا و خان های دهستان ده عباس بر سَر باغ و مِلک دچار اختلاف و نزاع شدند . درگیری ها منجر به مسموم نمودن و فوت حسن بیک در سال 1318 هجری شمسی گردید و در ده عباس خاکسپاری گردید .

 جواهر تهرانی  که از وضعیت مالی نسبی برخوردار و زن شجاعی بود مدت ها پس از فوت همسرش با فروش زمین و باغ و مایملک به زادگاهش شهر نراق بازگشته و صاحب پول و خانه و احشام بود که توسط دامداران اداره می شد لیکن زمانی گرگ به گله زده و تعدادی از گوسفندان مشارالیها تلف گردید و نقدینگی او نیز توسط آشنایان حیف و میل شد . فشارهای وارده در زندگی باعث شد به جهت سرگرمی و پر کردن فراغت به سیگار کشیدن متوسل شود  .

 جواهر خانم با فرزندانش اسکندر و نوش آفرین زندگی را به سختی اداره کرده و بعضا به کارهای آشپزی و نخ ریسی مبادرت ورزید تا به تدریج بچه ها را بزرگ نمود .
اسکندر با غیرت مثال زدنی به دلیل مساعدت به مادر و کمک خرج  خانواده ترک تحصیل نمود و در شهرهای تهران و آبادان در داروخانه مشغول کار شد تا اینکه با کمک برادر ناتنی اش اسماعیل در قسمت فنی شرکت لیلاند موتور مشغول به کار گردید .

 یکی از منازلی که جواهر سکونت داشت جَنب خانه مرحوم علی عابدینی مقابل مغازه حاج قاسم اصفهانی بود که تا قبل از خرید و بازسازی همچنان به اتاق جواهر تهرانی مشهور بود . منزل دیگر ایشان انتهای کوچه شیب دار شُتران نراق در همسایگی اقوام نزدیک خود به شهرت های پیشه ور بود .
 خواهر  و برادر جواهر رحیمی کشور و رحیم  پیشه ور نام داشتند . جواهر مجددا به تهران بازگشت و در منزل عروسش خاور خانم اکبری و تحت تکفل فرزندش اسکندر مُراد دوران کهن سالی را سپری نمود .

 نامبرده نهایتا تاریخ 6 تیر 1360 در سن 75 سالگی بدرود حیات گفت و در قطعه 87 ردیف 71 شماره 14 بهشت زهرا(س) تهران با مشخصات جواهر مُراد خاکسپاری گردید .
شادی روح درگذشتگانی که در این پُست نام برده شد فاتحه و صلوات نثار کنید.

۹۷/۰۵/۱۵
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook