سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

یکی از خاندان های خوش نام و پُر آوازه در نراق و منطقه خاندان اوضاعی یا عُضایی می باشد و یکی از دلایل محبوبیت آنان طی یکی دو قرن اینکه مردان طایفه خود را خدمتگزار مردم پنداشته اند . با تلاشی که صورت گرفت دو قرن این خاندان پر افتخار  مورد کنکاش قرار گرفت و اهالی فقط نام نیک و مردم داری و خدمت از این خاندان مشهور را سراغ دارند .

استاد علی اکبر اوضایی(عُضایی) در نراق به خوش نامی و مسلمانی مشهور بوده و انسانیت را سر لوحه زندگی اش قرار می داده است . ایشان فرزند خیّر و ارزشمندی به نام استاد حسین داشت . استاد حسین اوضایی سراسر زندگی اش توجه به یگانگی خدا و احترام به مردم بود . علاوه بر خودش فرزندانش هر کدام منشا خیر و برکت بودند که هنوز کهن کسوتان نام آنان را با شُکوه عنوان می کنند .

مرحوم استاد ماشاالله عضایی

استاد حسین اوضایی(عضایی) فرزند علی اکبر همسری به نام هاجر و فرزندانی به اسامی : ماشاءالله - شیرعلی – اسدالله – رخساره اوضایی داشتند .

استاد ماشاءالله اوضایی فرزند استاد حسین از تجار و حجره داران مشهور بازار شمس السلطنه نراق بود که هنوز از خدمات ایشان به مردم و خصوصا ارادتش به اهل بیت در برپایی تعزیه و مجالس سالار شهیدان کربلا زبانزد است . سال ها برای اینکه عزاداران حسین ابن علی (ع) در تاریکی بازار اذیت نشوند هر شب محرم چراغ های بادی دستگیره دار را نفت کرده و آویزان می کرد تا روشنایی ایجاد شود .

مغازه حلواپزی استاد ماشاءالله در بازار هنوز برای عده ایی از مردم خاطره انگیز است . صحنه ای از فیلم سینمایی حیدر تولید سال 1350 با هنرپیشگی غلامرضا طایفه(بیک ایمانوردی در نقش حیدر) و حسین گیل در مغازه حلواپزی استاد ماشاءالله بازی شد که ارزش آن در فیلم مشهود است .
مومن بودن و درایت استاد ماشاءالله عضایی همین بس که در مقطع حیاتش تلاش نمود فرزندانش با سواد باشند و به مدرسه بروند چون تحصیلات خاص متمولین بود و بقیه از تحصیل محروم می ماندند .

 

همسر استاد ماشاءالله زن مومنه و پاکدامنی به نام نرگس نصیری بود که اهل قرائت قرآن و ادعیه های مختلف و عاشق اهل بیت و عبودیت بود . نرگس خانم در قدیم که وسیله نقلیه نبود فرزندانش یا زنان پرهیزگار را آماده می کرد تا به قصد زیارت بقعه زبیده خاتون از نسل چهارم امام جواد علیه السلام این مسیر را پیاده راهپیمایی نمایند .


 

                            مرحوم حاج عباس عضایی                                    مرحوم رضا عضایی                 

استاد ماشاءالله اوضایی و همسرش نرگس نصیری(اوضایی) فرزند علی اکبر و شهربانو فرزندانی به اسامی : عباس – ابراهیم – یوسف – حسین – صنعت – نصرت عضایی داشتند .
استاد ماشاءالله تاریخ 17 مهر 1347 در سن 70 سالگی و همسرش نرگس تاریخ 23 تیر 1350 دارفانی را وداع گفته و در جوار بقعه شاه سلیمان شهر نراق خاکسپاری گردیدند که محل دفن آنان پس از بازسازی جنب گلزار شهدا قرار گرفته است .

 

مرحوم کربلایی ابراهیم عضایی

سومین حجره جنب بقعه شاه سلیمان مربوط به ماشاءالله عضایی فرزند حسین بن علی اکبر و خاندان معزز اصفهانی بود و به همین ترتیب ساخت حجره ها حومه زیارتگاه ادامه یافت .در بازسازی سال 1390 منطقه گلزار شهدا و شاه سلیمان این هفت هشت حجره به دلیل فرسودگی و زیباسازی تخریب و به شکل فعلی در آمد .

 

حاج یوسف عضایی

استاد شیرعلی اوضایی فرزند استاد حسین دارای همسری به نام خدیجه بود . خدیجه زن مومنه ای بود که به همراه جاری اش نرگس نصیری(اوضایی) زیاد قرآن و ادعیه می خواندند و به دعاها احترام قایل بودند . خدیجه اهل عبودیت و فرزندانش را توصیه به نماز و قرآن و حضور در مسجد می کرد . خدیجه حدود سال 1337 شمسی فوت کرد و در قبرستان مقابل بقعه شاه سلیمان که اکنون به بوستان بسیج تغییر نام یافته است دفن گردید .

فرزندان شیرعلی و خدیجه عبارتند از :


مرحوم حاج محمد اوضایی و همسرش

* حاج محمد اوضایی همسرش به نام بهجت یوسفی فرزند حسین ابن حاج ابوالقاسم و دارای فرزندانی به اسامی : غلامرضا – حسین – حسن – مهری(نقلی) و زهرا اوضایی می باشند .

 

مرحوم استاد علی اکبر اوضایی و همسرش                       

* استاد علی اکبر اوضایی که سال 1346 فوت و در قبرستان وادی السلام شهر قم خاکسپاری گردید . همسرش معصومه قجری فرزند غلامحسین و هاجر و دارای دو پسر به اسامی : علیرضا - محمدرضا اوضایی و سه دختر به اسامی : فاطمه - زهرا و پری اوضایی دارند .

 

                                مرحومه حاجیه صنعت عضایی                                   مرحوم حاج نعمت الله پیشه ور

* فاطمه اوضایی فرزند استاد علی اکبر متولد 1289 و تاریخ 15 اسفند 1369 دارفانی را وداع و در وادی السلام نراق خاکسپاری گردید . همسرش عباس پریشانی فرزند عبدالرحمان سال 1324 هجری قمری متولد شد و تاریخ 28 مرداد 1360 در سن 77 سالگی بدرود حیات گفت و در وادی السلام زادگاهش شهر نراق خاکسپاری گردید .
اسامی فرزندان فاطمه و عباس عبارتند از : بتول – حسین – عبدالله – ابوالفضل – ایران – اقدس – شمسی – حسن – قاسم – علی - احمد پریشانی .

 

                              مرحومه معصومه اوضاعی

* معصومه اوضایی و همسرش رضا یوسفی فرزند تقی بود و اسامی فرزندانش عبارتند از :
ابوالفضل - اسماعیل – عزت(همسر شهید مُندعلی)- صنعت(همسر عباس کارگزار)
استاد اسدالله اوضایی فرزند استاد حسین دارای همسری به نام نصرت باجی سکینه لطفعلی فرزند لطفعلی و فرزندانشان عبارتند از :

* حسین اوضایی(علی اکبری) مشهور به حسین پهلوان و حسین عمو اسد و همسرانش : مرحومه ایران حیدری کاشانی فرزند علی و معصومه شریفی فرزند عباس
* علی اکبر علی اکبری همسرش به نام مهری رستگار فرزند محمد در تهران سکونت دارد .

* فاطمه(ماشالله خانم) علی اکبری 80 ساله و در شهر خمین زندگی می کند و همسرش براتعلی فرخی اوایل بهار 1396 فوت و در امامزاده محمد شهر خمین دفن شد

* نصرت علی اکبری در مامونیه ساوه دفن است و با همسرش ...... که در نراق ژاندارم بود ازدواج و به منطقه ساوه بر می کردند

* باشی عضایی فرزند اسدالله تاریخ 11 مهر 1377 فوت و در قطعه 205 ردیف 91 شماره 46 بهشت زهرا(س) تهران خاکسپاری گردید .

 

رخساره(رخصاره) اوضایی ( فوت 1337 شمسی) فرزند استاد حسین دارای همسری به نام فتح الله پیشه ور(وفات سال 1321 شمسی) فرزند رحیم و فرزندانی به اسامی : علی – حسین – نعمت الله – غلام محمد پیشه ور داشتند .


در طول هشت سال دفاع مقدس مردم ایران خاندان عضایی خوش درخشیده و مثل همیشه روسفید بوده و علاوه بر اعزام جوانانش به مرزهای بین المللی در بیرون راندن دشمن بعثی عراق عمده پشتیبانی جنگ تحمیلی در نراق از بابت انتقال رزمندگان به خطوط مقدم جبهه و انتقال هدایای مردمی به سرحدات جنوب و غرب کشور را بر عهده داشته و در این خصوص تحت عنوان رانندگان زحمتکش دفاع مقدس کوشا و فعال بودند.

 

 رزمنده های نراقی و دلیجانی خاطرات فراوانی موقع ترک خانواده و دیار دارند که هنگام اعزام به جبهه های حق علیه باطل از اتوبوس های خاندان عضایی با رانندگان باصفا همچون یوسف؛ احمد ؛ علی رضا ؛ علی اکبر؛ علی اصغر ؛ علی اشرف عضایی استفاده نموده اند.

 

یا نیروهای ستاد پشتیبانی جنگ به خاطر می آورند که هدایای مردم نراق و مجموعه شهرستان دلیجان به وسیله کامیون هایی از جمله کامیون های خاندان عضایی همچون حسین عضایی فرزند ماشاءالله ؛ علی اشرف عضایی فرزند عباس و ...  به سرحدات جبهه های جنوب و غرب انتقال می یافت.

 

پس از جنگ نیز به دلیل آشنایی از مناطق عملیاتی در خدمت راهیان نور کشور بوده و مردم را جهت بازدید از ایثارگری های رزمندگان به یادمان های دفاع مقدس انتقال می دهند که متاسفانه در یکی از این عزیمت ها راننده خوش مرام آقای علی اشرف عضایی در استان خوزستان دچار سکته گردیده و آسیب دید.
به غیر از  تلاش های صورت گرفته چند تن از رزمنده های این خاندان در راه آرمان های انقلاب و میهن به افتخار جانبازی نائل آمده اند.

۹۷/۱۰/۰۷
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۷)

۰۹ دی ۹۷ ، ۰۲:۳۳ حمید شایان
درود بی پایان بر این طایفه خوشنام.
روح درگذشتگان خاندان عضایی شاد
عمر طولانی و پربرکت برای بازماندگان از خداوند یکتا خواستارم
مخصوصا گلهای سرسبد این شجره؛حاج محمد و حاج حسین عضایی.که در احیا و معرفی فرهنگ غنی کهن شهر نراق خالصانه خدمت میکنند🌷🌷🌸
خداوند رحمت کند تمام درگذشتگان از این خاندان محترم رابخصوص استاد ماشاالله عضائی و فرزندانش را که از یکایک آنها خاطره دارم .
هنوز مغازه ایشان در بازار نراق برایم مجسم هست در این مغازه از همه نوع اجناس حوراکی. پوشاک . تزئینی .عتیقه جات .کالاهای مدرن یافت میشد و فرد با ذوقی با ذغال و خط خوش نام کنتینانتال نراق را بر بالای این مغازه نگاشته بود .
مرحوم حاج عباس عضائی کا در سفر با اتوبوس ایشان بسیار همراه بودم و لطیفه های ناب و محلی اش سراسر شادی و صمیمیت را به همراه داشت.
مرحوم حاج ابراهیم عضائی که در اتوبوس کاشان و بعدها با اتومبیل شخصی خدمت رسانی میکرد و سراپا صفا و محبت و دوستی با همسفران بود.
جناب یوسف عضائی که در زمان اشتغال همواره حامل پیام های دوستان و اقوام بودند و چهره متبسم ایشان در اذهان باقی است وهم اکنون نیز دیدارشان رنک و بوی محبت و صفا دارد .
دوست و همکلاسی مهربان جناب حسین عضائی که خاطرات فراوانی از صفا و صمیمیت ایشان دارم.
چهره های دوست داشتنی آقایان حاج محمد و حاج حسین عضائی نیز نیازی به معرقی ندارند و خدمات و فعالیت های ایشان در انعکاس اخبار و احیاء فرهنگ و معرفی چهره ها و تاریخ کهن نراق برکسی پوشیده نیست.
خداوند روح درگذشتگان از این دودمان محترم را شاد و به عزیزانی که توفیق دیدار و هم کلامی شان را در حال حاضر داریم سلامتی و خیر عاقبت عنایت فرماید
۱۰ دی ۹۷ ، ۱۶:۲۰ رمضانی . ش
یکی از طایفه های ممتاز نراق عضایی ها هستند که حقیقتا همه خودشان را وقف مردم کرده اند. واقعا عضایی ها خاندان خوشنامی هستند و مردم داری آنها یکی از شاخصه های این موضوع است
به حق طایفه عضایی از مردم خدوم هستند و قابل ستایش عموم مردم میباشن
اون زمان که ماشینی وجود نداشت اوضایی ها برو و بیایی داشتند و خدایی از مردم دستگیری می کردند و کسی را پیدا نمی کنی از ده ها بلکه صدها بار خدمات رسانی آنان را تعریف نکنه خدا عوض خیرشان دهد
خاندان عضایی خدمتگزار و مردمی ترین طایفه های نراق هستند . دم تک تکشان گرم
۲۰ ارديبهشت ۰۰ ، ۲۱:۰۱ مریم علی اکبری
عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook