سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۲۳ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

متولد 1345 هستم و در سن 16 سالگی برای اولین بار تاریخ 20 آبان 1361 به همراه 23 نفر از سلحشوران شهر نراق عازم جبهه شدم.

 

14.jpg
علی قجری

 

در جبهه پاسگاه شرهانی عراق در تیپ 17 علی بن ابیطالب(ع) گردان امام هادی(ع) گروهان 2 شهید قدوسی سازماندهی و در حال پدافند عملیات محرم بودیم .

img_0374.jpg

تاریخ 10/09/1361 داخل سنگر بودیم که حسن عابدینی فرزند رضا(1341 1370) مشغول تمیز کردن اسحه اش بود . غلامعباس کمالی که پاسبخش بود به حسن تذکر داد که مواظب باش داخل لوله تفنگت فشنگ نباشد .

ctusdft.jpg

                                                                                                                                         مرحوم حسن عابدینی

حسن پوزخندی زد و گفت نترس خالی است . اسلحه که تمیز شد ؛ حسن گلنگدن را کشید تا اسلحه اش را آزمایش کند که در کمال ناباوری تیری که در جان لوله مانده بود شلیک و به پای من اصابت کرد .

13.jpg

شانس با من یار بود که پوتین به پا داشتم و آسیب نسبتا کمتری دیدم .حسن بد جوری ترسیده بود و چیزی نمانده بود که غش کند . فرمانده گردانمان پاسدار مسئله گو و فرمانده گروهانمان نیز پاسدار احمد حیدری فرزند(1332- شهادت 25/12/1363) اهل روستای بهار اردهال بود .

30.jpg

از راست : علی قجری فرزند فرج الله ، شهید محمد علی نوری فرزند حسین


دوستان آمدند و به هر طریقی بود من را روانه اهواز مرکز استان خوزستان نمودند . سه روزی در حال درمان قرار گرفتم که ترخیص و به بیمارستان نیکویی قم معرفی شدم . یک روز هم در این بیمارستان معالجه شدم که برای دوره نقاهت به زادگاهم شهر نراق رفتم .

12.jpg

دو روز هم در درمانگاه شنتیایی نراق به تعویض پانسمان و معالجه گذشت و دیگر حوصله دوری از یاران را نداشتم . بدین جهت تصمیم بازگشت به خط مقدم را کردم و خانواده های رزمندگان همه آمدند و برای فرزندانشان نامه و آجیل و از جمله جوزغند که یک جیره جنگی است را دادند تا به دست عزیزانشان برسانم .

10.jpg

وقتی رسیدم و چهره های دوستان را دیدم شاد شدم و آنان نیز از دریافت نامه و جوزغند خوشحال گردیدند .

           

 

 

 34.jpg           url.jpg                                

لیکن متاسفانه این شادی و شعف دو روز بعد تاریخ 17/9/1361 باعث ناراحتی گردید زیرا دو نفر از بهترین بندگان مخلص خدا به اسامی مندعلی نباتی و علیرضا رزاقی به اتفاق هم در یک سنگر به وسیله ترکش خمپاره بعثیون عراق به درجه رفیع شهادت نایل آمدند


img_0370.jpg

 

علی قجری فرزند فرج الله اهل شهر نراق 13/06/1393

 

۰ نظر ۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۱
سلحشوران شهر نراق

 


تلاش های موثر و پی گیر سلحشوران شهر نراق و رایزنی های مختلف یکسال و اندی باعث شد به نتایج در خور تحسین در خصوص کتابخانه فاضلین نراق دسترسی پیدا کنیم . منزل پدری ام روبروی ساختمانی بود که به آن خانه آقا می گفتند .

1.jpg

محصل که شدم نام ملا احمد و ملا مهدی و مشاهیر دیگر نراق برایم ملموس شد . سال ها بود موضوع چمدان گران بهای مملو از کتاب های فاضلین نراقی در منزلشان شهر نراق به گوشم می خورد .

یکی دوسالی که مشغول تحقیق میدانی از زندگی عالم ربانی مرحوم حجت الاسلام آقا حسین فاضلی فرزند ملا محمدرضا و خاندان فاضلین نراقی هستم توجه ام معطوف به این مسئله مهم گردید و در کنار اقدام های فرهنگی به موضوع مهم کتاب های با ارزش و کمیاب این خانواده نیز پرداختم .افراد مختلف در نراق و تهران را دیدم و هر کدام سر نخی را ارائه دادند که بعضا رهگشا بود .

سه نمونه اش را بازگو می کنم :

دوست خوبم اکبر قجری گفت : " یار غار من غلامرضا قجری(شهید( در کشاکش انقلاب 1357 در منبت کاری آقای میرزاعلی کمره ای در منزل آقا و یا همان منزل فاضلین نراقی کار می کرد . همیشه یک چمدان بزرگ توی اتاق محل کارشان نظرم را جلب میکرد که قفلی روی آن زده بود . روزی از سر کنجکاوی درب چمدان را باز کردیم که مملو از کتابهای قدیمی ؛ خطی و نفیس بود و درب را بسته و قفل را به حالت اولیه در آوردم ."

2.jpg

                                                                                                                                                                                                                                                       نمایی از منزل فاضلین نراقی


آقای حاج سید حسین هاشمی گفت : " روزی با آقا حسام نراقی پور صحبت کتاب های گران بهای نیاکانش شد که از فحوای کلامش مشخص بود که اوایل انقلاب قسمتی از کتاب ها را به یکی از کتابخانه ها داده است"


دوست جدیدم آقای محمد نراقی پور فرزند احمد گفت: " در منزل پدری و پدر بزرگم که از روحانیون طراز اول منطقه بودند کتاب های فاضلین در طاقچه ها و اطراف در حال مطالعه بود و کتاب ها آن روزها نفیس بودند چه برسد به حالا .

 

خداوند اراده ای در وجودم نهاد که مایوس نباشم و لذا باز ملاقات با افراد در دستور کار قرار گرفت . همگان حوصله شنیدن سختی های پیش رو را ندارند که بیشتر موشکافانه توضیح دهم ولی طعنه ها و تمسخرها و تحقیرهای نیروی خودی هم نتوانست روحیه ام را از بین ببرند تا اینکه به راز و نیاز همیشگی متوسل شدم .

3.jpg

              فاضلین نراقی

از مرگ هراسی ندارم و همیشه آماده ام ولی این مدت که نویدی از روشن شدن موضوع تلفنی به من اعلام شد از خدا خواستم اجلم را به تاخیر بیاندازد تا این مطلب حائز اهمیت را به سرانجام برسانم . خداوند متعال یک جوان خوش خُلق و خوش خَلق و خوش بصیرت و با فرهنگ را سر راهم قرار داد . ابتدا تصورم منفی بود که یک جوان گره از مشکلات بزرگم مرتفع کند و گفتم سن او هم کفاف نمی دهد . از قضا کلید حل مشکل در دستان توانمند ایشان بود . آقای مهندس کامران نراقی پور فرزند حسام الدین متولد 1354 و کمتر از 40 سال سن دارد . ایشان یکی از دو پسر آقا حسام می باشد که با پشتکاری که دارد هم در حد تخصص کاری و هم در تحصیلات عالی موفق می باشد .

4.jpg

                                                                                                                                            کامران نراقی پور

در ملاقات با وی بزرگوارانه اعلام همکاری نمود برای پیشرفت های علمی و فرهنگی نراق همت می گمارم و اسناد کُهن و یا ردِ اسناد پُر رمز و راز و خصوصا قسمتی از لیست کتاب های فاضلین نراقی را در اختیار قرار داد که به مرور به آگاهی همشهریان و طالبان علم و فرهنگ قرار خواهیم داد .

آقا کامران اظهار داشت پدرم آقا حسام الدین دغدغه کتاب های موجود در منزلمان را داشت که از بین می رود و زحمات طاقت فرسای علما از جمله ملا احمد و ملا مهدی نراقی و نوادر دهر هدر می رود . به این منظور برای رایزنی و نحوه استفاده از کتاب ها با علما و روحانیون قم مطرح کرد و حتی استعلامی از آیت الله حسینعلی منتظری نمود و یکی دوبار من را در سنین سیزده سالگی همراه خود به قم برد .

5.jpg

    مرحوم حسام الدین نراقی پور

سرانجام حجت الاسلام دکتر سید محمود مرعشی نجفی فرزند آیت الله سید شهاب الدین که علاقه وافر به علوم رجال، انساب، کتابشناسی و نسخه شناسی، مطالعات کتب و رسایل قدما و متأخران در این رشته ها دارد با درایت کامل به شهر نراق آمد و به همراه یک کارشناس زبده شروع به لیست برداری کردند تا کتاب های نفیس و کمیاب و ارزشمند داخل چمدان رویایی فاضلین در کتابخانه بزرگ آیت الله سید شهاب الدین مرعشی مورد استفاده قرار بگیرد .

6.jpg

                                                                                                                         حجت الاسلام دکتر سید محمود مرعشی نجفی

دکتر سید محمود در زمینه کتابشناسی؛فهرست نویسی و جمع آوری نسخ خطی و چاپ آنها ؛ لوح تقدیر کتابشناسی برجسته کشور را در سال 1374 دریافت کرده است . بعضی از کتاب ها به قدری کهنه و قدیمی بودند که با دست امکان جابجایی نبود و مجبورشدند با پَنس ورق بزنند . آنچه که به یاد دارم قریب 120 جلد کتاب لیست برداری شد که دکتر مرعشی مرتب می گفت این کتاب ها نفیس ؛ کمیاب و نادر هستند و اگر به دادشان نرسیم از بین می روند . او آقا حسام را دعا می کرد که خدمت بزرگ علمی و فرهنگی و تاریخی به جهان اسلام می نماید .

7.jpg
برای اینکه مردم نا آگاه قضاوت های ناعادلانه نکنند به اطلاع می رسانم به ضرس قاطع فروش هر جلد آن کتاب ها بهترین شرایط برای زندگانی آقا حسام را مهیا می کرد ولی حاضر نشد این نسخ گران بها و خطی که بعضی از آنها فقط همان یک نسخه می باشد از کشور خارج و در موزه های واتیکان در رم ایتالیا ؛ موزه بریتانیا و یا موزه لوور فرانسه در اختیار طالبان تاریخ و تمدن ایرانیان از جمله نراقی ها قرار بگیرد .

سند اول :


تاریخ 05/12/1368 آقای حسام الدین نراقی پور فرزند احمد از شهر نراق نامه ای همراه با لیست کتاب های خطی و نایاب به آیت الله العظمی حسینعلی منتظری فرزند علی (1301 1388) در قم نوشتند و نسبت به کتاب های فاضلین و سایر مولفین دینی استعلام و ادای تکلیف نمودند:

حضور مبارک مرجع تقلید حضرت آیت الله العظمی منتظری دامت اقباله

توقیرا (احترام وتعظیم)

با تقدیم فهرست کتب خطی و یک نسخه دست نوشته اجدادی خود به استحضار میرساند ؛ این کتب نفیس حدودا 250 سالست در خانواده ما بدون استفاده باقی مانده است و برخی از آن به مرور زمان از بین رفته و برخی تا کنون چاپ و تکثیر نگردیده است .

از آنجائیکه نه اینجانب استطاعت مالی و توان چاپ و تکثیر آن را دارم و به مرور از بین خواهد رفت که خود خلاف عقل و منطق است و از آنجائیکه منزل اجدادی در نراق که 275 سالست بنا گردیده از حیز انتفاع خارج و ویران گردیده است لذا اینجانب متولی و اولاد ذکور ارشد تصمیم بر این دارم کتب مذکور را به یکی از مراکز معتبر از قبیل کتابخانه آستان قدس رضوی یا کتابخانه ملی بفروشم و از محل آن در ترمیم خانه موروثی حتی کتابخانه ای در خور استفاده اهالی ایجاد نمایم . گرچه از فروش آن به سایر افراد مانع و رادعی در کار نیست ولی هدف خارج نشدن آن از مملکت و غیره می باشد . حالیه تصمیم گرفتم نظر مبارک را جویا سپس در این مورد قیام و اقدام نمایم .


با تشکر و سپاس فراوان حسام الدین نراقی پور 5/12/1368

===-===

پاسخ آیت الله حسینعلی منتظری به نامه آقا حسام الدین نراقی فرزند احمد در شهر نراق

باسمه تعالی

پس از سلام ؛ اگر واقعا کتب مزبوره مورد استفاده ورثه نیست و در معرض تلف شدن می باشد لازم است به جایی مثل کتابخانه آستان مقدس رضوی علی مشرفها السلام منتقل شود تا محفوظ بماند و خدای ناکرده از کشور خارج نشود و آستانه مقدسه هم از وجوهی که قابل انطباق بر تاسیس کتابخانه عمومی در نراق باشد پولی در اختیار شما که متولی هستید قرار دهد و شما هم در تاسیس کتابخانه مفید عمومی برای ورثه و هم اهالی محل اقدام نمایید .


انشاءالله موفق باشید . مُهر حسینعلی منتظری 6/12/1368

 

===-===

سند دوم:


فهرست کتب خطی در فقه و اصول و منطق و حکمت و تفسیر و عرفان و غیره مابین آقا حسام الدین نراقی پور و کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی لیست گردیده که توسط وبلاگ سلحشوران شهر نراق برای سهولت خوانندگان به روز گردید . یعنی مولف با تاریخ های تولد و فوت و همچنین خلاصه کوتاهی از کتاب ها اشاره می گردد .


لیست کتاب های تحویلی با توضیحات سلحشوران شهر نراق


1- کتاب عواید الایام از مرحوم ملا احمد نراقی قدس سره به خط پسر خواهر نامبرده در سال 1247 قمری مربوط به حدود 161 سال قبل که نسخه ای کمیاب و عالی می باشد .

10.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب عواید الایام مجموعه ای از مسائل و قواعد فقه و اصول است و آن گونه که خود مؤلف در آغاز تذکر می دهد این نوشتار جهت حضور ذهن و با هدف یادداشت یافته های علامه ملا احمد از فقه و اصول و به مرور زمان نگارش یافته است. کتاب فوق دارای 88 عائده است به همین خاطر نام «عوائد الایام» بر آن نهاده شده . ملا احمد نراقی در یکی از عائده های آن به طور مستقل به بحث ولایت فقیه می پردازد که تا آن وقت هیچ یک از فقیهان عظام به این سبک از آن بحث نکرده بودند.


2- قباله قرآن و پاسخ به برخی علماء زمان ملا محمد مهدی ابن ابی ذر نراقی(مشهور به فاضل نراقی) در 1201 قمری مربوط به حدود 207 سال قبل ممهور به خط و مُهر ملا محمد مهدی نراقی .


3- رساله مرحوم ملا محمد محسن فیض کاشانی فرزند مرتضی(1007 1090 هجری) که تاکنون دو رساله آن چاپ و منتشر نگردیده در 1073 قمری مربوط به حدود 335 سال قبل ممهور به مُهر ملا محمد مهدی ابن ابی ذر نراقی می باشد .

11.jpg


4- کتاب انیس الحکماء در منطق و حکمت از علامه ملا محمد مهدی ابن ابی ذر نراقی . این کتاب نفیس تا کنون چاپ نگردیده است .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب "انیس الحکما" از آخرین تألیفات علامه محمد مهدی نراقی به شمار مى‏آید . این اثر براى اهل معقول و فلاسفه نوشته شده و شامل امور عامه و قسمتى از طبیعیات مى‏باشد که در کتب فلاسفه عنوان مى‏شود.

5- کتاب مفتاح الاحکام از مرحوم ملا احمد نراقی در 1228 قمری مربوط به حدود 180 سال قبل . این کتاب نسخه اصلی است و به خط برادر بزرگ ملا احمد به نام ملا ابوالحسن نراقی نوشته شده است .

12.jpg

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب مفتاح الاحکام آخرین تألیف ملا احمد نراقى است که در بردارنده گزیده نظریات او در زمینه اصول فقه و خلاصه کتاب‌هاى اصولى اوست . این کتاب به طور خلاصه و کوتاه، قاعده‌های کلی علم اصول را آموزش می‌دهد، از این‌رو شایسته است به عنوان کتاب درسى مرحله سطح در حوزه‌هاى علمیه مورد توجه قرار گیرد . چاپ اول کتاب در سال 1388 به زبان فارسی از سوی موسسه بوستان کتاب چاپ و منتشر یافته است .


6- کتاب لوامع در فقه نسخه اصلی از ملا محمد مهدی ابن ابی ذر نراقی که خود مولف با خط خود اصلاحاتی در آن نموده و نسخه منحصر بفرد می باشد در سال 1203قمری و مربوط به حدود 205 سال قبل است .

http://www.ahl-ul-bayt.org/site/0/multimedia/image/15395_mehdi.naraghi.jpg

       ملا محمد مهدی نراقی

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب لوامع الاحکام فی فقه شریعه الاسلام اثر علامه ملا محمد مهدی نراقی به زبان عربی توسط مجله حوزه در شهر قم چاپ گردیده است .

 

7- کتاب الصوم در فقه به فارسی که نام دیگرش زینت العباد و کتاب نفیسی است و تاکنون (مهر 1393) چاپ و توزیع نگردیده اثر از ملا محمد مهدی نراقی مربوط به حدود 250 سال قبل می باشد.


8- کتاب خطی در فقه و عرفان مشتمل از چند رساله که چند رساله آن تاکنون منتشر نشده است . اثر مرحوم سید کاظم رشتی فرزند قاسم(1212 1259 قمری) در 1259 قمری و مربوط به حدود 149 سال قبل می باشد.


9- کتاب خطی به نام شرح تجرید که در خصوص اصول و کلام و ممهور به مُهر ملا محمد مهدی ابن ابی ذر نراقی در سال 1115 قمری مربوط به حدود 293 سال قبل می باشد . مولف سرح تجرید مرحوم علاءالدین علی بن محمد سمرقندی معروف به ملا علی قوشچی(782 خورشیدی 853 خورشیدی) از علمای اهل سنت می باشد و این کتاب نسخه ممتازی است که به خط محمد رضا بن محمد معصوم رضوی حسینی از علماء قرن 12 نوشته شده .


10- کتاب خطی " شفاء " اثر ابو علی حسین بن عبدالله بن سینا مشهور به ابو علی سینا( 370 428 قمری) در خصوص فلسفه و منطق مربوط به حدود 400 سال قبل می باشد .

11- کتاب نفیسی به نام ارشاد اثر محمد بن محمد بن نعمان ملقب به شیخ مفید(336 قمری 413 قمری) در مناقب ائمه از قرن 11 . نسخه ممتازی است و ممهور به مُهر ملا محمد مهدی نراقی است .

13.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

ترجمه عربی به فارسی کتاب ارشاد شیخ مفید (ره) در مورد سیره ائمه اطهار (ع) است. در این کتاب فضایل و مناقب ائمه معصومین و حوادث مهم زندگی ایشان به تصویر کشیده شده است.  قضاوت‏های حضرت علی (ع)، شجاعت‏های علی در جنگ‏های صدر اسلام، گزیده‏ای از سخنان امیرالمومنین در مورد مسایل اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، جایگاه علی نزد خداوند و برتری آن امام بر دیگران شرح احوال و کرامات و ابعادی از شخصیت علمی و معنوی امام حسن (ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع)، امام صادق (ع)، امام موسی کاظم (ع)، امام رضا (ع)، امام جواد (ع)، امام هادی (ع)، امام حسن عسگری (ع) و امام مهدی (عج) در قالب نقل روایات و حکایاتی از ایشان از دیگر مباحث مطرح شده در این کتاب است . ناشر کتاب سرور و در سال 1390 چاپ گردیده است .

12- کتاب خطی به نام قبسات اثر مرحوم میر محمد باقر بن شمس الدین محمد استرآبادی الاصل ملقب به میر داماد(970 1041 قمری) در فلسفه از قرن 11 قمری مربوط به حدود 300 سال قبل است . نسخه ممتاز و ممهور به مُهر ملا محمد مهدی نراقی می باشد .

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب قبسات به حادث یا قدیم بودن عالم پرداخته است. این کتاب شامل ده قبس و هر قبس مشتمل بر چند ومضه و هر ومضه حاوی چند ومیض می‌باشد. این تقسیم‌بندی را می‌توان چنین تفسیر کرد که قبس به ‌منزله باب و ومضه در حکم فصل و ومیض در حکم بند یا غیر آن است . قبسات جمع قبس، به معنای پارۀ اخگر، برداشتی است از آیۀ لعلّی آتیکم منها بقبس یا آتیکم بشهاب قبس

13- کتاب شرح لمعه اثر زین الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی ملقب به شهید ثانی(911 966 قمری) در فقه از سال 1123 قمری مربوط به حدود 286 سال قبل می باشد و دارای حواشی عالی و کتاب کم نظیری است .

14.jpg

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب شرح لمعه شهید ثانی در خصوص حدود کفارات نذر قضا شهادتات وقفعطیه زکات خمس روزه حج جهاد غصب لقطه احیاء موات صید و ذباحه اطعمه و اشربه ارث وصایا نکاح و ... به رشته تحریر درآمده است .

14- تفسیر قرآن خطی که اواسط آن بسیار کهنه و قدیمی است و شاید مربوط به قرن هفتم هجری باشد .
15-رساله عملیه به فارسی در طهارت و غسل از سال 1237 قمری مربوط به حدود 171 سال قبل می باشد .
16- شرح هدایه ملاصدرا با حواشی در 1145 قمری مربوط به حدود 263 سال قبل .


توضیحات سلحشوران شهر نراق

شرح" هدایت الحکمه " به قلم اثیرالدین مفضل بن عمر ابهری(.- 660 قمری) حکیم قرن هفتم هجری کتابی است با موضوع منطق و حکمت اسلامی که شرح‌های زیادی بر آن نوشته شده است.

15.jpg

شرح صدرالدین محمدبن ابراهیم قوام شیرازی (980 1045) مشهور به ملاصدرا و صدرالمتالهین بر این کتاب یکی از مهمترین این شروح است. شرحی که ملاصدرا بر الهدایة الأثیریة نوشته یکی از آثار مهم ملاصدرا در زمینه منطق و حکمت و تفسیر به شمار می‌رود .

17- کتاب خطی به نام منازل السائرین در تهذیب اخلاق و عرفان که کتاب نفیس و کمیابی است از انصاری هروی مشهور به خواجه عبدالله انصاری از قرن هشتم در سال 751 قمری مربوط به حدود 657 سال قبل و شرحی از ملا محمد مهدی نراقی بر آن نگارش شده است .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " شرح منازل السائرین " شرح سیر و سلوک یا عرفان عملی، شیخ الاسلام ابو اسماعیل عبدالله بن ابی منصور محمد ( 396 481 قمری) ملقب به خواجه‌ عبدالله انصاری است . چاپ اول کتاب سال 1389 توسط شرکت چاپ و نشر بین الملل عرضه گردیده است . شرحی از علامه ملا محمد مهدی نراقی بر این کتاب وجود دارد .

18- کتاب خطی به نام معالم اثر شیخ محمد بن حسن حُر عاملی ملقب به حُر عاملی فرزند شهید ثانی در اصول از قرن دهم در سال 1094 قمری نوشته شده و مربوط به حدود 314 سال قبل است . این کتاب کمیاب و نفیس می باشد .


16.jpg

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " معالم " اثری از شیخ حسن فرزند شهید ثانی دربارهٔ اصول فقه است که بیش از 300 سال قبل نگاشته شده و به عنوان اولین کتاب درسی شیعیان در مورد علم اصول فقه به طلاب آموخته می‌شد که بعدا کتاب های دیگر جایگزین شد . معالم از یک مقدمه و دو قسمت مهم اصول و فقه تشکیل شده بود .


19- کتاب خطی در فلسفه و کلام از 1054 قمری مربوط به حدود 354 سال قبل ممهور به مُهر ملا محمد مهدی نراقی اهل نراق . این کتاب به خط سید عبدالله قادر رفائی حسینی که در مکه از نسخه اصلی کتاب اثبات الواجب میر نظام الدین احمد بن ابراهیم دشتکی شیرازی(. 1015 قمری) از علماء قرن 11 استخراج گردیده و کتاب منحصر بفردی است و کمیاب .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

, خط نسخ,در مکه از روی نسخه شمس الدین حسین بن محمد شیرازی که در ماه رجب 1048 از نسخه مؤلف نوشته بود،عناوین شنگرف،روی برگ اول تملک مرتضی بن روح الامین مختاری حسینی به تاریخ پنجشنبه 17 ربیع الثانی 1105 و تملک محمد مهدی بن ابی ذر نراقی با مهر بیضوی «المهدی من هدایت» و وقفنامه کتاب به تاریخ 1201 دیده می شود.
17.jpg
20- کتاب خطی به نام تهذیب در علم و اصول اثری از ابو منصور جمال الدین ؛ حسن بن یوسف بن مطهر حلی(648 726 قمری) ملقب به علامه حلی در 1227 با حواشی مربوط به حدود 181 سال قبل می باشد که در سال 1380 توسط موسسه امام علی علیه السلام در لندن چاپ شده است .

21- شرح العبادی اثری از ابو منصور جمال الدین ؛ حسن بن یوسف بن مطهر حلی(648 726 قمری) ملقب به علامه حلی علامه .
22- کتاب خطی از کتب مبانی بیان حاشیه خطایی در سال 1230 قمری مربوط به 178 قبل ممهور به مُهر و خط ملا محمد مهدی نراقی اهل نراق می باشد .

23- کتاب " مصفاة الاشباح و مجلاة الارواح " از نورالدین پسر برادر مرحوم فیض کاشانی درقرن 11 قمری . این کتاب کمیاب و تاکنون چاپ نشده و بسیار نفیس و با ارزش می باشد و منحصرا یک نسخه آن گویا در کتابخانه دانشگاه تهران موجود است و ممهور به مُهر ملا محمد مهدی نراقی می باشد .


توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب نفیس و نایاب " مصفاة الاشباح و مجلاة الارواح " سال 1367 از کتابخانه فاضلین نراقی توسط آقا حسام الدین نراقی پور از شهر نراق تحویل کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی شد.

18.jpg

شیخ محمد بن مرتضی معروف به نورالدین کاشانی از علمای قرن دوازدهم هجری ؛ شاگرد و برادر زاده ملا محمد محسن فیض کاشانی فرزند مرتضی ملقب به فیض کاشانی(1007 1090 قمری) بوده و نورالدین اخباری هم مشهور است .با توجه به اهمیت و ضرورت شناخت این بزرگواران و تصحیح کتب خطی و ارائة آن به جامعة فرهنگی به شرح حال مختصر ایشان و معرفی و تحلیل محتوایی نسخة خطی ارزشمند و کم نظیر کتاب مصفاة الاشباح و مجلاة الارواح موسوم به کتاب تفکر از آثار این عالم ربانی توسط آقای حسنعلی آقابابائیان تصحیح کردیده و در دو فصلنامه علمی پژوهی فلسفه و کلام شماره 81 مربوط به پاییز و زمستان سال 1387 به طالبان علم عرضه داشته است .

 

24- کتاب خطی از ملا محمد محسن فیض کاشانی فرزند مرتضی ملقب به فیض کاشانی(1007 1090 قمری) شامل حج به طور کامل با حواشی عالی در سال 1100 قمری مربوط به حدود 318 سال قبل و خط خود مرحوم فیض کاشانی در آخر آن آمده است .

25- کتاب خطی به نام کشف اللثام در قواعد الاحکام " از مرحوم بهاءالدین محمد بن تاج الدین حسن بن محمد اصفهانی( 1062 1137 قمری) مشهور به فاضل هندی از سال 1090 قمری و به خط مولف می باشد و مربوط به حدود 318 سال قبل می باشد .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

موضوع کتاب " کشف اللثام در قواعد الاحکام " فقهی استدلالی است و شرح کتاب قواعد علامه حلی می باشد. قبل از فاضل هندی، مرحوم علی بن عبدالعالی معروف به محقق کَرَکی یا محقق ثانی(حدود 865 940 قمری) کتاب قواعد را تا باب نکاح شرح داده بود؛ ولی به اتمام آن موفق نشده بود. فاضل هندی چون از پیروان مکتب محقق کَرَکی است، لذا کار محقق را ادامه می دهد .

19.jpg

26- کتاب خطی در اصول از حسین بن جمال الدین محمد خوانساری( . 1098 قمری) ملقب به حاج حسین محقق خوانساری ممهور به مُهر ملا محمد مهدی ابی ذر نراقی اهل نراق مربوط به قرن 11 قمری که کتابت آن در 1099 قمری یعنی حدود 309 سال قبل انجام گرفته و این کتاب رساله ای است عالی و در مقدمه واجب نوشته شده است.


27- کتاب خطی در رویت هلال ماه از محمد بن عبدالفتاح تنکابنی ملقب به فاضل سراب (10401124 قمری) از علماء مشهور قرن 11 در سال 1106 قمری حدود 302 سال قبل و ممهور به مُهر ملا محمد مهدی نراقی می باشد.

28- کتاب کمیاب و جالب و مهم که تاکنون چاپ نشده از محمد بن محمد یوسف المیمئی جوشقانی از شاگردان ملا احمد فاضل نراقی اهل نراق و به زبان فارسی می باشد . نام کتاب " رسائل و مسائل " هست و سوالات مهمی که از استاد نراقی نموده با پاسخ در آن نوشته شده . تالیف این کتاب در 1201 قمری حدود 207 سال قبل و چند نامه ای در آن است که علامه ملا احمد نراقی به مرحوم میرزای قمی نوشته است . ضمنا فتاواهای خوبی در آن آمده است .

                    20.jpg
توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " رسائل و مسائل فی حل غوامض المسائل " اثر علامه ملا احمد فاضل نراقی اهل نراق شامل هشتصد و پانزده سوال و جواب و دوازده رساله فقهی و غیره می باشد . مطالب دارای اهمیت حاوی موضوعات مختلف فقهی، اصولی، حدیثی و اعتقادی است که از سوی مردم از ساحت مقدس ملا احمد فاضل نراقی استفاده شده و آن عالم سختکوش نیز به همه آن ها پاسخ داده است.

سپس مجموعه این سوالها و جواب ها توسط یکی از شاگردان علامه نراقی به نام محمد بن محمد یوسف میمه ای جوشقانی در ۲ مجلد جمع آوری و تنظیم شده است. جلد اول آن به مسائل فقهی اختصاص دارد و جلد دوم پیرامون اصول فقه، اعتقادات و متفرقات است. یک نسخه از آن در کتابخانه آیة الله گلپایگانی به شماره های: جلد اول ۹/۲۵، جلد دوم ۱۱۷/۲۶ موجود است که چندان کامل نیست، اما نسخه کامل آن در کتابخه مدرسه سلطانی (امام) کاشان نگهداری می شود و توسط محقق ارجمند حجة الاسلام طیار مراغه ای شناسایی و فهرست شده است.

 چنان که قطعات پراکنده ای از آن در کتابخانه مجلس و همچنین یک نسخه از جلد اول آن به شماره ۷۱۴۶ در کتابخانه آیة الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی در قم موجود است. این کتاب توسط کنگره فاضلین نراقی به کوشش آیة الله رضا استادی تحقیق و تصحیح شده و چاپ گردیده است .

در لیست تحویلی کتاب ها از جمله رسائل و مسایل توسط آقا حسام نراقی پور به کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در مرداد 1367 نوشته شده این کتاب کمیاب و جالب و مهم که تاکنون چاپ نشده است

راستش ما متوجه نشدیم کتابی که توسط آقای نراقی پور در شهر نراق تحویل شده و بعد به چاپ رسیده در کدامیک از این مکان ها جایگاه دارد ؟

21.jpg

 

29- کتابی در عبادات و اصول دارای خطی بسیار عالی و نفیس در سال 1245 قمری مربوط به حدود 163 سال قبل می باشد . دارای رساله هایی از مرحوم سید نعمت الله جزایری فرزند سید عبدالله (1050 1112 قمری) از شاگردان ممتاز علامه محمد باقر مجلسی فرزند محمد تقی (1037 1110 قمری) که از این قرار است :
+
رساله منبع الحیات
+
آئینه حکمت به خط احمد کرکی از اولاد علی بن عبدالعالی ملقب محقق کَرَکی
+
رساله فوائد حائریه از ملا محمد باقر بهبهانی استاد سید محمد مهدی بحرالعلوم در اوایل قرن 12
+
و چند رساله دیگر

30- کتابی به نام " تلخیص الاقوال احوال الرجال " یا رجال استر آبادی اثر میرزا محمد بن علی بن ابراهیم استرآبادی با حواشی عالی در 1087 قمری مربوط به حدود 321 سال قبل می باشد .

                                                                                       

22.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

دوم‍ی‍ن‌ ک‍ت‍اب‌ رج‍ال‍ی‌ اس‍ت‌ ک‍ه‌ میرزا محمد بن علی بن ابراهیم استرآبادی(1028 قمری 0 ) ‌ ب‍ه‌ رش‍ت‍ه‌ ت‍ح‍ری‍ر در آورده‌ و م‍ع‍روف‌ ب‍ه‌ "رج‍ال‌ وس‍ی‍ط" اس‍ت‌ . ک‍ت‍اب‌ اول‌ ای‍ش‍ان‌ در رج‍ال‌ ه‍م‍ان‌ "م‍ن‍ه‍ج‌ ال‍م‍ق‍ال‌" ای‍ش‍ان‌ ب‍وده ک‍ه‌ ب‍ه‌ آن‌ رج‍ال‌ ک‍ب‍ی‍ر گ‍ف‍ت‍ه‌ م‍ی‌ش‍ود .

31- کتاب الوافی جزء اول از مرحوم ملا محمد محسن فیض کاشانی در فقه و حدیث در 1100 قمری و مربوط به حدود 308 سال قبل می باشد .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب وافی مهمترین اثر حدیثی ملا محمد محسن فیض کاشانی فرزند مرتضی(1007 1090 قمری) از جوامع احادیث امامیه است. در واقع می توان گفت که وافی یکی از بزرگترین، مهمترین و جامع ترین آثار حدیثی شیعه از دوره صفویان است که در آن اخبار و احادیث مربوط به: اصول، فروع، سنن و احکام اسلامی منقول در کتب اربعه متقدم امامیه یعنی: کافی، کتاب من لایحضره الفقیه، تهذیب و استبصار گرد آمده است .مولف خود بیان می کند که این کتاب را الوافی نامیدم چون مشتمل بر تمامی مطالب مهم می باشد و از مطالب مبهم پرده برمی دارد. سمّیته بالوافی لوفائه بالمهمّات و کشف المبهمات.

 

32- قواعد علامه حلی تاریخ تحریر 954 قمری مربوط به حدود 454 سال قبل که نسخه نفیس و عالی می باشد .


توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " قواعد الاحکام فی معرفه الحلال و الحرام" اثری از ابومنصور جمال‌الدین حسن بن یوسف بن مطهّر حلّی ملقب به حلی(648 726 قمری) می باشد . جامعه مدرسین حوزه علمیه قم این کتاب را در 544 صفحه در سال 1385 به چاپ رسانده است .

33- کتاب خطی به نام استبصار از شیخ طوسی در سال 1067 قمری حدود 341 سال قبل که یکی از علماء آن را تصحیح نموده است .

 

23.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

اَلاِْسْتِبْصار فیما اختلف من الأخبار ؛ کتابی روایی از محمد بن حسن بن علی بن حسن طوسی ملقب به شیخ طوسی ( 385 460 قمری) و چهارمین کتاب از کتب اربعه می باشد . استبصار اولین کتاب فقه‌الحدیثی است که به مبحث تعارض در اخبار پرداخته‌است. این کتاب یکی از کتب اربعه مذهب شیعه بوده و همچنان مورد بحث و مطالعه دانشمندان اسلامی است. شیخ طوسی پس از نقل اخبار متعارض با استفاده از روش‌هایی به جمع و تالیف اخبار متعارض پرداخته‌است .


34- کتاب خطی به نام الصلواه که نام دیگر آن مناهج السویه ( یعنی راه های استوار) می باشد . این کتاب مهم و کمیاب است از فاضل هندی در سال 1088 مربوط به حدود 320 سال قبل می باشد .

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " الصلواه یا مناهج السویه فی شرح الروضه البهیه " اثری از بهاءالدین محمد بن تاج الدین حسن بن محمد اصفهانی( 1062 1137 قمری) مشهور به فاضل هندی در چهار جلد می باشد . این کتاب را فاضل هندی در ۲۵ سالگی به رشته تحریر درآورده است.

35- کتاب خطی به نام غایت التحقیق یا شرح کافیه از سیف بن نصیر در ادبیات عرب از سال 1091 قمری مربوط به حدود 317 سال قبل . این کتاب هم کمیاب و با ارزش است .

36-کتاب کافیه در ادبیات عرب از جامی در 1091 و مربوط به حدود 315 سال قبل می باشد .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

نورالدّین عبد الرّحمن بن احمد بن محمد معروف به جامی (۲۳ شعبان ۸۱۷ ۱۷ محرم ۸۹۸قمری) ملقب به خاتم الشعرا ؛ شاعر، موسیقی‌دان، ادیب و صوفی نام‌دار ایرانی سده ۹ قمری است . احتمالا منظور از این کتاب " الفوائد الضیائیه فی شرح کافیه " باشد .

37- کتاب مشرق الشمسین و اکسیر السعادتین (یا مجمع النورین و مطلع النیرین) از شیخ بهایی .

24.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

یکی از برجسته ترین آثار بهاءالدین محمد بن حسین عاملی مشهور به شیخ بهایی (9531030 قمری) در حوزه علوم و معارف اسلامی، کتاب مشرق الشمسین و اکسیر السعادتین (یا مجمع النورین و مطلع النیرین) می باشد. مؤلف در این کتاب، با بهره گیری از آیات الاحکام و روایات فقهی، به ارائه فقه استدلالی شیعه می پردازد.شیخ بهایی قصد داشته تا مباحث این کتاب را در چهار باب عبادات، عقود، ایقاعات و احکام دنبال نماید، اما از این میان تنها توانست بخشی از مبحث عبادات را به اتمام برساند .

38- کتاب من لا یحضره الفقیه از مرحوم صدوق در 1099 مربوط به حدود 309 سال قبل با حواشی و اصلاحات عالی به خط عبدالغفور خلخالی .

25.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق و اِبنِ بابُوَیْه ( 306 381) از علمای شیعه در قرن ۴ و از بزرگان علم حدیث است . کتاب " من لا یحضره الفقیه " یک دوره کامل فقه اسلامی است از طهارت تا حدود و دیات با تکیه بر روایات و در چهار مجلد قرار دارد و تا حال بیش از چهار بار به چاپ رسیده است. کتاب من لا یحضره الفقیه در طول تاریخ فقهی و روائی شیعه از معظم ترین و با ارزش ترین کتابها و یکی از کتب اربعه به حساب می آمد و علماء با دید احترام به او نگریسته و خود را در اخذ احکام از آن بی نیاز نمی دانستند.این کتاب در مجامع و حوزه های علمی و در میان علماء و کارشناسان علوم اسلامی امروز نیز همچنان مورد احترام بوده و بعنوان یکی از مهمترین منابع احکام اسلامی شناخته می شود.

 

39-  الباقی کتاب من لا یحضر الفقیه تالیف در 1113 قمری مربوط به 295 سال قبل به خط محمد حسین بن محمد علی مشهدی .

26.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق و اِبنِ بابُوَیْه ( 306 381) از علمای شیعه در قرن ۴ و از بزرگان علم حدیث است . کتاب " من لا یحضره الفقیه " یک دوره کامل فقه اسلامی است از طهارت تا حدود و دیات با تکیه بر روایات و در چهار مجلد قرار دارد و تا حال بیش از چهار بار به چاپ رسیده است.

کتاب من لا یحضره الفقیه در طول تاریخ فقهی و روائی شیعه از معظم ترین و با ارزش ترین کتابها و یکی از کتب اربعه به حساب می آمد و علماء با دید احترام به او نگریسته و خود را در اخذ احکام از آن بی نیاز نمی دانستند.این کتاب در مجامع و حوزه های علمی و در میان علماء و کارشناسان علوم اسلامی امروز نیز همچنان مورد احترام بوده و بعنوان یکی از مهمترین منابع احکام اسلامی شناخته می شود .

 

40- تفسیر کامل قرآن به نام تفسیر صافی از مرحوم فیض کاشانی متعلق به قرن 11 .


توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " تفسیر صافی " یکی از تفسیرهای قرآن است که توسط ملا محمد محسن فیض کاشانی فرزند مرتضی ( 1007 1090 قمری) نگاشته شده است و بیشتر با جنبه روائی و نقلی به علت اختصار و جامعیت، در زمان‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است .

 27.jpg

 

41-  کتاب فارسی خطی رساله نماز جمعه در 1081 قمری مربوط به حدود 327 سال قبل می باشد . کتابت آن در سال 1098 قمری و در رد وجوب عینی نماز گفته شده و تا کنون به چاپ نرسیده است


42- مدارک الاحکام (شرح شرایع) از عاملی در 1141 قمری مربوط به حدود 267 سال قبل می باشد . در دو فصل با تهذیب آب طلا در هر فصل است .

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق

سید محمد موسوی عاملی مشهور به صاحب مدارک ملقب به شمس الدّین (۹۴۶ - ۱۰۰۹ قمری) از مراجع عام تقلید شیعه بود. پدرش سید علی از علمای وقت و مادرش دختر شهید ثانی بود.  کتاب " مدارک الاحکام فی شرح شرایع الاسلام از بهترین کتب استدلالی در فقه می باشد. از جمله ویژگیهای این کتاب، استدلال محکم و اعتماد بر روایات معتبر می باشد. این کتاب در بردارنده بخش عبادات فقه است که از کتاب طهارت شروع می شود و به کتاب حج پایان می یابد .

28.jpg

صاحب مدارک از جمله علمای شیعه است که در مبحث ولایت فقیه در امور اجتماعی اسلام تصدی و ولایت فقیه جامع الشرایط را لازم دانسته و برای او نیابت قائل است . این کتاب در 8 جلد به زبان عربی، به وسیله مؤسسة آل البیت علیهم السلام لاحیاء التراث، چاپ و منتشر شده است .


43- کتاب اجاره لمعه از شهید ثانی در 1229 قمری با حواشی مربوط به 179 سال قبل.


توضیحات سلحشوران شهر نراق

شیخ زین‌الدین بن علی بن احمد عاملی جبعی، معروف به شهید ثانی، از بزرگان فقهاء شیعه می باشد . کتاب " الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة معروف به شرح لمعه " اولین کتاب درسی فقه امامیه در حوزه است .شرح لمعه شهید ثانی یکی از مهمترین کتاب‌های آموزشی فقهی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و تنها کتاب درسی مشتمل بر تمام ابواب فقه است که در «دوره سطح» در حوزه‌ها تدریس می‌گردد .

این کتاب مجموعه پنجاه و سه رساله در ابواب مختلف فقه است که به ترتیب زیر از «طهارت» آغاز و به «دیات» پایان می‏پذیرد: طهارت، صلات، زکات، خمس، صوم، اعتکاف، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، کفارات، نذر و عهد و یمین، قضا، شهادات، وقف، عطیه، متاجر، دین، رهن، حجر، ضمان، حواله، کفالت، صلح، شرکت، مضاربه، ودیعه، عاریه، مزارعه، مساقات، اجاره، وکالت، شفعه، سبق و رمایه، جعاله، وصایا، نکاح، طلاق، خلع و مبارات، ظهار، ایلاء، لعان، عتق، تدبیر، اقرار، غصب، لقطه، احیاءالموات، صید و ذباحه، اطعمه و اشربه، ارث، حدود، قصاص، و دیات .

28-1.jpg

شرح لمعه بر نظام حقوقی ایران نیز بسیار تأثیرگذار بوده‌ است. علاوه بر آن که مهمترین منبع دروس «متون فقه» رشته تحصیلی حقوق در دانشگاه‌های ایران می‌باشد، منبع اصلی تدوین قانون مدنی ایران و یکی از مهمترین منابع در تدوین قانون مجازات اسلامی نیز به شمار می‌رود که علاوه بر محتوای قانون حتی جنبه‌های شکلی آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده‌ است .


44-  شرایع الاسلام از محقق حلی در 1082 قمری با حواشی عالی مربوط به حدود 326 سال قبل می باشد .

 

29.jpg

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق

ابوالقاسم جعفر بن حسن بن یحیی بن سعید حلی مشهور به محقق حلی و محقق اول(602 676 قمری) فقیه، شاعر بزرگ شیعی و نامورترین فقیهان عصر خویش که دارای عظمت و اعتبار خاص در میان مجتهدان بوده است .

شرائع در چهار کتاب عبادات، عقود، ایقاعات و احکام تقسیم می‌شود :

* بخش عبادات شامل ۱۰ کتاب طهارت، صلاة، زکات، خمس، صوم، اعتکاف، حج، عمره، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر است .
*
بخش عقود شامل ۱۵ کتاب تجارت، رهن، ضمان، صلح، مضاربه، مزارعه و مساقاة، ودیعه، عاریه، اجاره، وکالت، وقف، صدقات، هبات، سبق و رمایه، وصایا و نکاح است. کتاب‌های مفلس، حجر، شرکت، سکنی و حبس نیز در این بخش آورده شده‌است .
*
بخش ایقاعات از ۱۱ کتاب طلاق، خلع و مبارات، ظهار، ایلاء، لعان، عتق، تدبیر و مکاتبه و استیلاء، اقرار، جعاله، أیمان و نذر تشکیل شده است .

* بخش احکام شامل ۱۲ کتاب صید، ذباحه، اطعمه و اشربه، غصب، شفعه، احیای موات، فرایض، قضا، شهادات، حدود و تعزیرات، قصاص و دیات است .

محقق حلی خلاصه‌ای از این کتاب را نیز با عنوان " النافع فی مختصر الشرائع یا المختصر النافع فی مختصر الشرائع " نگاشته‌است .
کتاب شرایع الاسلام محقق حلی یکی از کتب مهم فقه استدلالی است و قرن‌هاست که در حوزه‌های علمیه شیعه و چندی است در دانشگاههای کشورهای مختلف تدریس می‌شود.

 در طی قرون متمادی بیش از یکصد، شرح نوشته شده از جمله: جواهر الکلام، مسالک الافهام و مدارک الاحکام. همچنین ده‌ها حاشیه (حاشیه و تحشیه عبارت است از شرح و توضیح و رفع ابهام از برخی کلمات، بخش‌ها و عبارت‌های یک کتاب) از بزرگان شیعه بر این کتاب نوشته شده است .


45- کتاب شرایع محقق در 1115 قمری مربوط به حدود 293 سال قبل می باشد .


توضیحات سلحشوران شهر نراق

ابوالقاسم جعفر بن حسن بن یحیی بن سعید حلی مشهور به محقق حلی و محقق اول(602 676 قمری) فقیه، شاعر بزرگ شیعی و نامورترین فقیهان عصر خویش که دارای عظمت و اعتبار خاص در میان مجتهدان بوده است .

  30.jpg


46- کتاب علم الیقین مرحوم فیض کاشانی ممهور به مُهر و خط ملا محمد مهدی بن ابی ذر نراقی اهل نراق مربوط به حدود 366 سال قبل می باشد .

توضیحات سلحشوران شهر نراق

کتاب " علم الیقین فی اصول الدین " در دو جلد عربی تالیف ملا محمد محسن فیض کاشانی فرزند مرتضی ( 1007 1090 قمری) سال تألیف 1042 قمری و مختصر آن به نام انوار الحکمة و مختصر مختصر آن به نام المعارف در ذریعه می باشد

 .

31.jpg

 

فیض کاشانی در کتاب عین‌الیقین‌ فی‌ اصول‌ الدین اصول‌ دین‌ را با دلایل‌ فلسفی‌ و براهین‌ عقلی‌ مورد بحث‌ قرار داده و یکی از کتاب‌های بسیار مشهور فیض کاشانی است که پیش از این ترجمه جلد اول این کتاب وارد بازار کتاب شده و پس از 15 سال انتظار جلد دوم آن سال 1393 به بازار عرضه شد .


47- کتاب منهج الصادقین به فارسی از ابوالفتوح رازی در تفسیر قرآن در 1130 قمری مربوط به حدود سال 278 سال قبل می باشد .

 

32.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق

جمال‌الدین حسین بن علی بن محمد مشهور به ابوالفتوح رازی(قبل 480 پس از 552 قمری) از مفسران و علمای بزرگ شیعه در سدهٔ ششم هجری بود. با محمود زمخشری(467538 قمری) معاصر بود و ابن شهرآشوب و ابن بابویه از شاگردان او بودند. تفسیر مفصل فارسی او به نام روض‌الجنان و روح‌الجنان " معروف به تفسیر ابوالفتوح از تفسیرهای جامع و معتبر قرآن است ."

48- تالیف البرکات عبدالله بن نسفی (از اهالی ماور النهر) از علماء متوفی در سال 701 ولی کتاب در قرن هشتم نوشته شده و بسیار قدیمی است .


توضیحات سلحشوران شهر نراق

عبد الله بن أحمد بن محمود النّسفی ( 710 1310 م) ملقب به أبو البرکات، حافظ الدین، مفسر،فقیه حنفی ؛ متکلم، أصولی بوده است .
حافظ الدین ابو البرکات از متکلمان مشهور ماتریدیه است و اهل «نسف» یا همان «نخشب» می باشد . ایشان متولد روستای ایذه از توابع نخشب است . این شخصیت بارز ماتریدی آثار و تألیفات زیاد داشته است.(کتاب تاریخ و عقاید ماتریدی ، صص93- 95 )

33.jpg
     مرحوم حسام الدین نراقی پور

 

دسته بندی و تعیین ارزش و قدمت کتاب های نفیس و نایاب کتابخانه فاضلین نراقی در اختیار آقای حسام الدین نراقی پور فرزند احمد اهل شهر نراق با کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی قم تاریخ 22/5/1367 برابر با 29 ذی الحجه 1408 و 13 آگوست 1988


توضیحات ضروری :


1-اغلب کتاب های گنجینه فاضلین نراقی پس از تحویل به کتابخانه مرعشی قم از سال 1368 به بعد ترجمه و چاپ شده و خدمت بزرگی به تاریخ و فرهنگ و دین گردیده است .

 34.jpg

                                                                                                                                                                                               منزل مرمت شده فاضلین نراقی توسط شهرداری نراق


 
محاسبه قدمت کتاب ها از سال تحویل به کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی قم در سال 1367 شمسی برابر 1408 قمری محاسبه شده و در حال حاضر که 1393 است باید 27 سال دیگر بر قدمت کتاب ها افزوده شود .


3- به خاطر خدمت بی نظیری که آقا حسام الدین نراقی پور نمود و کتاب های ذی قیمت را به دست عالمان و دانشمندان رساند بر قبرش در بهشت زهرا رفته و صلوات و فاتحه ای قرائت شد .

35.jpg


در پایان لازم می دانیم از مهندس کامران نراقی پور فرزند بزرگوار آقا حسام تشکر بی نهایت داشته باشیم که با صعه صدر لیست و اسناد معتبرترین مطالب تاریخ متعلق به شهر نراق و جهان اسلام را در اختیار سلحشوران شهر نراق قرار داد تا به اطلاع افکار عمومی رسانده شود .

36.jpg

                                                                                                                                                 مهندس کامران نراقی پور

 

این اطلاع رسانی باعث رفع نگرانی از بسیاری از تشویشات ذهنی طالبان علم و تاریخ می گردد .

 

 

  وبلاگ سلحشوران شهر نراق - مهر ماه  1393 

 

۰ نظر ۲۸ مهر ۹۳ ، ۲۲:۲۷
سلحشوران شهر نراق

مؤمنان واقعی و انسان های صاحب خرد و اندیشه در هر عصر و نسلی، سعی و تلاش نموده اند خود را به صفت و ویژگی احسان و نیکوکاری، آراسته سازند. این توصیه و سفارش سعدی است که می گوید :

ره نیک مردان آزاده گیر                    چو ایستاده ای دست افتاده گیر

 

1.jpg

مرحوم حاج رمضان معصومی


حاج رمضان معصومی فرزند حاج علی و حاجیه نرگس خانم سال 1319 در شهر نراق متولد گردید . رمضان دوران کودکی را درنراق سپری نمود و بعد به همراه خانواده به تهران مهاجرت کردند . ایشان دو برادر پاکسرشت به اسامی حاج عباس معصومی خّیر نیکوکار و حاج غلامعلی معصومی دارد .

         dsc02407.jpg           dsc02407سثف.jpg                                                

                                                                      حاج عباس معصومی                            حاج غلامعلی معصومی

از دوران نوجوانی کار را آغاز کرد و رفته رفته در شغل تجارت موفقیت کسب نمود . حاج رمضان طی مسافرتی که به کشور کانادا داشت به دلیل بیماری در غربت و در سن 74 سالگی بدرود حیات گفت و پیکرش به ایران منتقل و روز سه شنبه تاریخ 29/07/1393 پس از تشییع توسط مردم خدادوست در قطعه 110 بهشت زهرا(س) تهران در خاک آرمیده خواهد شد .

-.jpg

حاج رمضان مانند برادران مومنش فردی خیر بود که به بسیاری از نیازمندان و ایتام کمک می کرد.
سلحشوران شهر نراق مصیبت وارده را به خاندان معصومی از جمله حاج عباس تسلیت گفته و امید است خداوند متوفی را در اعلی علیین و در کنار اولیاء دین منزل و مأوایش دهد .

 
۱ نظر ۲۷ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۱
سلحشوران شهر نراق


 

.jpg

 تفرجگاه آصیف آباد (باغ غلامحسین)شهر نراق - سیزده فروردین سال 1343

ایستاده از راست : سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود غلام مرادی نراقی فرزند یدالله - ... سهرابی فرمانده پاسگاه شهر نراق سید عباس موسوی فرزند سید حبیب عبدالکریم جعفری فرزند ... – مرحوم سید جمال موسوی فرزند سید مصطفی
نشسته از راست : مرحوم سید حسن موسوی فرزند سید حبیب - علی اکبر علی اکبری فرزند شکرالله مشهور به علی عشقی

 

image8936.jpg

مرکز مخابرات شهر نراق - سال 1354

از راست : ذوالفقار قجری فرزند مصطفی -مرتضی لطفعلی فرزند حسین - اصغر صالحی فرزند علی

 

 رضا عابدینی (6).jpg

جشن ازدواج محمد رضا عابدینی در منزل پدرش . زمستان 1363

از راست : محمد حسینی فرزند شعبانعلی - محمد رضا عابدینی فرزند علی - مرحوم غلامحسن ایلبیگی فرزند عبدالباب - قنبر طحانی فرزند عزیز - جعفرعلی کمره ای فرزند فتحعلی(شهید)  - مرحوم علی محمد توکلی فرزند رضا

کودک ردیف جلو : مهدی نباتی فرزند مندعلی

 

10423639_1557553484472244_1589526684784228420_n.jpg

شهر نراق - سال....

از راست : سید محسن موسوی فرزند سید احمد - سید عطا موسوی فرزند سید احمد

 

image8844.jpg

عاشورای حسینی - شهر نراق - سال 1383

مرحوم سید محمد حسینی فرزند سید رضا 

 

.jpg

 

اتوبوس شورلت دماغ دار مورد استفاده در محور نراق قم سال 1337

 60  سال قبل این اتوبوس که در محور نراق به قم و بالعکس مورد استفاده عموم مردم و بین راهیان بود متعلق به مرحوم حاج رضا آعلی فرزند اسماعیل بود و راننده اش مرحوم حاج حسن بصیری فرزند محمد اهل قم بود .

از راست : بچه های ناشناس - روی کاپوت احتمالا مرحوم غلامرضا رمضانی فرزند محمد تقی - ناشناس - ناشناس - مرحوم حاج حسن بصیری فرزند محمد

.jpg

جاده زبیده خاتون شهر نراق - سال 1355

از راست : احمد علی عبدالله زاده فرزند عبدالعلی - عبدالعلی عبدالله زاده ممقانی فرزند احمد علی - مرحوم ابوالفضل افتخاری ممقانی فرزند...

 

image9066.jpg

مشهد مقدس - سال 1366

از راست : مرتضی اصفهانی فرزند قاسم - اکرم جعفری فرزند علی - ....قجری فرزند علی - ولی الله حمیدی فرزند علی - کودک ....حمیدی فرزند ولی الله

نفرات جلو از راست : .....حمیدی فرزند ولی الله - امیرحسین حمیدی فرزند ولی الله

 

482506_569522869727475_51526411_n.jpg

مزرعه بهشت آباد (آبشتا) شهر نراق - سال 1381

از راست : حسین یمینی فرزند... - محمد رمضانی فرزند عزیزالله - علیرضا فروغی فرزند عزیزالله - محمدرضا بهجتی فرزند محسن - مجید توکلی فرزند جمشید

 

ytyt.jpg

 

حمل سماور جهت پذیرایی از عزاداران حسینی شهر نراق - سال 1349

مقابل بانک ملی نراق - محل اسکان نخل

از راست : سید قاسم موسوی فرزند سید محمد (آقامیر) - سلطانعلی مسلمی فرزند حسین

 

image7980.jpg

 

 مزرعه کله قند شهر نراق - سال 1350

از راست : مرحوم محمد ایزدی فرزند ابوالحسن مشهور به محمد ابوالحسن - علی اکبر جعفری فرزند غلام - ناشناس ناشناس

 

dfyufgyc.png

شهر نراق - سال 1364

مرحومه  سیده گلین جلالی فرزند سید تقی به همراه نوه اش مجید نوروزی فرزند محمد

 

.jpg

مدرسه راهنمایی بامداد شهر نراق - سال 1354

از راست : مرحوم کیقباد غلامی(دبیر حرفه و فن) اهل اردجان از توابع شهرستان طالش استان گیلان - عزیزالله فروغی فرزند ابراهیم

 

 

 این عکسها گویای خاطرات قشنگ زندگی است .خاطراتی که هنوز با وجود گذشت سالها از آن  بوی تازگی و عطر خوش مهربانی می دهد . هنوز هم که هنوز است وقتی  آلبوم خاطرات آن روزگار را مرور می کنیم اشک شوق و لبخند دلنشین  دوستی با هم در می امیزند و ساعت ها وقتمان صرف مرور این خاطرات می شود.

 

 

خاطرات خوش گذشته را با هم ورق می زنیم تا.............

 

 سلحشوران شهر نراق

 

۰ نظر ۲۶ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۹
سلحشوران شهر نراق

 

شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی واقع است . زبان مردم شهر نراق فارسی است ولی گویش های متفاوتی بین آنان رایج است.

10313838_556436244472297_5902525976917297584_n.jpg

قسمت دیگری از اصطلاحات که بیشتر در قدیم بین مردم بیان می شد را به دوستاران فرهنگ زادگاه دوست داشتنی و زیبایمان تقدیم می کنیم :



اَلنگاز : معطل کردن                                         اُنوق : اخمو

آرواره : فک و چانه                                           آبخوری : لیوان

سیّد : آقا                                                         قوّه : باطری

یَهو : یک دفعه                                                 سجلت : شناسنامه

تصدیق : گواهینامه                                          سَموَر : سماور

بچه ته طاقاری : بچه لوس ونُنُر                         رَخت : لباس

گرمابه : حمام                                                  مریض خانه : درمانگاه یا بیمارستان

قالبابخانه :محل قالی بافی قدیم                       اوروسی : کفش   

images.jpg

اتولبوس : اتوبوس                                        چیز دیگریه : متفاوت از بقیه

بادیه : کاسه مسی بزرگ                            چَشمت بابا قلی شَه: از حدقه بیرون زدن چشم

رژه : طناب برای آویز لباس                          بِجه : عجله کن

زاله ریز شدن : ترسیدن                               بچه هَله : نوزاد

واشوشیدن : شکوفا شدن                           آلاباش ؛ جَلدی : زود باش

چهار صُفه : خمیده یا طاقدار                        شُله هلوئه : بارش برف و باران با هم

امپسا : اینبار                                              یه لَبَر: یک مرتبه

هَله شور : بیقواره - بزرگ                          روده بُر : زیاد خندیدن

قره مونی بگیری : بمیری                          خُرناس : خُر و پُف

پاخربا : پابرهنه                                          سوندش نده : انگولکش نکن

10435921_1556065854621007_216352786992349473_n.jpg

اوجم برآوردن : سیر نشدن                         مجمع : سینی بزرگ

بار و بُنه : نیازمندی های مسافرت             خیگوله : ظرف چرمی برای نگهداری شیر

راحتی : قیف                                            پیت : ظرف حلبی روغن

گالش : کفش                                          لَچَک : دستمال سه گوش که زنان برسرمیبندن 

چارقد : روسری                                        سِجَن : سوزن بزرگ برای قالیبافی

دره به دره : مکان به مکان                       مُرَه : خربزه نارس

جَمَند : گیج ، نفهم                                   خُرباز : خورشید در هنگام طلوع

گُلوش هم اومده : گلو درد                        گَزَرکچه : زردک

سوکال : انگولک کردن                              دَمَرو : به پشت خوابیدن

بای : ایستادن ، صبر کردن                        یه بُّری : عده ای

کُلاتیکَنه : جوجه تیغی                            دَلَچَه کاری : کثیف کاری

سَرِنگا : محل جمع آوری کود                   پِدسته: پیام

شِلالِش دِه : رها کردن                            بُزمُک : بزمجه

1619425_10201429481840446_702222980_n.jpg

سوقومَت : آرام شدن                            نهال به زمین خورده : جوانمرگ شدن

پِلیز : افتادن روی زمین                         گول : نوعی حصار

جونَبَر : جانور                                        کَلیله : سرچشمه آب

گَلَه سلخ : چوب استخر                       قدو شدن : سوختن

بیرجومه : پیژامه                               پیش کردن درب : نیمه باز کردن درب

دل لیسه : دل ضعفه                         چَک و چیله : چوب ریز

نالی : تشک                                      تورک چشم : مردمک چشم

140629011475061.jpg

جوالدوز : سوزن بزرگ                             قَلبه تَنگ : آچار چند منظوره شبیه انبردست  

خَر رنگ کردن : اقدامات موزی گرایانه         خَلا پیشاب - مستراح : توالت 

قِ : استفراغ                                              تاس : کاسه           

کونهمکَشه : سنجد قرمز                           جونَّمَّرگ شده : جوانمرگ شدن

روئه قبرستون : سر مزار مردگان               خدا دیبونِدا بکنه : نوعی نفرین

کِفگیرک : نوعی بیماری                             آرغوت : مشک چرمی

دَقّالی کردن : کلک زدن در بازی                 پابیرون : اسهال

رودِم : عزیزم                                           هِل بادیون : نوعی غذای محلی

مُزَوَّره : نوعی غذای محلی                      چوچو خطی : لی لی بازی

کاس : رو مخ بودن                                   موغوم : بهانه جویی

سوقولمه : مشت زدن                            پاره پوره : لت و پار

پلان و بیسار :  حرفهای زیادی                 اون مَحَلیه : آن زمان

تَرقیزی : پرتاب چوب دستی                   همباریه : زمین هموار

naragh (16).jpg

زیرِش کشیدن : آواز خواندن                    زیرش زدنی : نوعی ورزش محلی

گوندَلَه : کلاف                                       سازی : خوبی

نون دستی : نوعی نان محلی               لولو : نوعی نان محلی

نَمَدو : نوعی نان محلی                        کوله : نان سوخته در تنور

موسیرک : خال                                   گیسکه مو : مقداری از موی سر

خِشم کردن : قهر کردن                       الگوز : حالت قهر کردن

1511550_602194213162600_2073560329_o.jpg

 لَمپا : گردسوز                                               کَشه : بغل     

از دستی : عمدا                                         اَزَس سَر : از اول    

رف : طاقچه های بالا                                  گلو بند : گردنبند

جُّبه : لیاس نوزاد                                        پاچین : پیراهن   

سولَند : ناودان                                            سردستونه ای : با عجله

گوتوره : نوعی سوسک                               مُر : تپه های کوچک

مُرِ شک : تپه ابتدای نراق که آرم جمهوری اسلامی بر آن استوار است

کِفت : کتف                                               از کول افتادن : خستگی زیاد

بَرآر : جدا کردن                                        پاییدن : نظاره کردن

لونج : بغض                                              هولولو : انسان منگ

شاغال : شغال                                        گائل : وسیله حمل کود

پک و پوره : تنقلات                                    کِلبوت : کبریت

تیکوندن : تکاندن                                      میلونه : مترسک

سَنده : سرگین الاغ                                 چَشم سفید : لجباز

کونابزَنه : سنجاقک                                  اِبرومِد به سِنگ شَه : لجبازیت تمام شود

بر سوخت : سوزاندن                               پورت : بخار روی غذا

قرا به قرا : نوبت به نوبت                         اَلجَک : دستکش

12-1-24-1539naragh10.jpg

گرت : گرد                                               پاتمرگ : دستور بلند شدن از مکانی با ناراحتی

نظامی : شلوار                                        دَغاله : جمع شدن

قوردابه : لک روی لباس                          پیاله زنگ : نوعی زنگوله

جِرق شدن : سفت شدن چیزی              دیزو : زودپز

دَرّو : فرار کردن                                      گورومباز : پریدن

این چینی : اینجوری                              دومن سبز شدن : کنایه از بچه دار شدن

نَبا آوردن : ادا در آوردن                          دَر گرفت : گر گرفت

دومَنَه : دودکش تنور                            یه تاش : چیز کم

تفره : تقلا                                            لَبَر : دفعه

پیومه : بهانه                                       ریسمون : ریسمان

بددومه : بداخلاق                                کولوزمه : کوتاه قد

دمادون : دهانه تنظیم آتش تنور           بِکَپ : دستور خوابیدن با ناراحتی 

 

 

همشهریان دوست داشتنی : اگر شما هم تمایل داشتید اصطلاحات دیگر را معرفی نمایید تا به این لیست بیافزاییم . مواظب باشیم مطالب عامه پسند و در خور شان و فرهنگ شهرمان باشد .

 

10259740_10201792754002023_7005964682273958172_n.jpg

                                                             وبلاگ سلحشوران شهر نراق

       

 

 

 

 
۰ نظر ۲۵ مهر ۹۳ ، ۲۱:۵۹
سلحشوران شهر نراق


تقدیم اثر از آقای غلامعباس عظیمی به 80 شهید شهر نراق و 6 شهید گمنام

 

.jpg

غلامعباس عظیمی


بُستان نراق عجب صفایی دارد*
پر سبزه و گل عجب بهاری دارد
جمعیت باصفاوباذوق و کمال*
درچشمه آن آب زلالی دارد
دروصف نراق و مردم و باهنرش *
هم گفتن و جای کتابت دارد
بوی خوش لاله ها که آید به مشام*
بوی خوشی از خون شهیدان دارد
سرها و بدن های به خون غلطیده*
زخمی که از ترکش خمپاره دشمن دارد
از جمع نوادگان واولاد علی*
درتربت خود زبیده خاتون دارد
شاهزاده سلیمان که بسی محترم است *
خوش نقش و نگارو صحن و سرائی دارد
درکسب فضائل علوم دینی *
علامه دین و دهر، چون فاضل دارد
درعرصه دین و دانش و فضل و ادب*
مردان بزرگ و نیک نامی دارد
درحفظ و حراست و حریم انسان*
مردان فداکار و غیوری دارد
درعرصه آبادی و ثابت قدمی *
مردان جهادی و بزرگی دارد

9.jpg
با تشکر از آقای غلامعباس عظیمی فرزند امیدعلی اهل شهر نراق 12/01/1393

 

۰ نظر ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۱
سلحشوران شهر نراق

اینجانب حبیب حبیب زاده سال 1357 در شهرستان بندری آبادان استان خوزستان متولد شدم .

img_0794.jpg

حبیب حبیب زاده نوچی

پدرم محمد رضا حبیب زاده فرزند اسدالله متولد 1327 و استوار ژاندارمری در آبادان بود . 31 شهریور 1359 که عراق جنگ را به ایران تحمیل کرد به همراه مادرم سیده معصومه خدری فرزند سید خلیفه و برادرانم به دلیل بمباران های ارتش متجاوز عراق همراه سایر مردم آواره شدیم .

 .jpg         8.jpg                                          

                                                مرحومه معصومه خدری                        مرحوم محمد رضا حبیب زاده


به جز پدرم بقیه اعضای خانواده به شهرستان هشتپر استان گیلان مهاجرت و تا سال 1363 در هشتپر سکونت داشتیم . مادربزرگ مادری ام خانم سَنَمبَر نوذری فرزند علی جزء آمار جنگ زدگان بود ولی ما هنوز مستاجر بودیم .

9.jpg

پدر بزرگم سید خلیفه خدری از مسئولین پتروشیمی آبادان بود که قبل انقلاب فوت ومورد احترام بود بدین جهت بنیاد جنگ زدگان پیشنهاد داد مادرم در منازل 20دستگاه شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی اسکان یابد و تابستان سال 1363 یک باب منزل در اختیارش قرار گرفت . سه ماه بعد در مهر ماه 1363 جمع خانواده ما هم به نراق مهاجرت و در منزل مادرمان مستقر شدیم .

.jpg

فرد پشت فرمان ماشین : محمدرضا حبیب زاده - بهبهان - سال 1347

بنده و چهار برادرم آقایان شهرام ؛ شهریار ؛ اسدالله ؛ و جواد حبیب زاده به همراه مادرم و یک خواهرم به نام فاطمه که بعدا متولد شد مورد لطف و محبت اهالی مومن و خداجوی شهر نراق قرار گرفتیم .

1488325_193556484168161_2109876616_n.jpg


دو نفر از دایی هایم به اسامی اسماعیل و عباس خدری پاییز 1363 و بعد خاله ام به نام ملیحه خدری به همراه همسرش علی جمالی به نراق وارد و جزء جنگ زدگان محسوب شدند . مادر بزرگ پدری ام خانم نرگس خاتون ولی زاده نیز در آمار خانوادگی ما بود .

یکی از شوهر خاله هایم به نام علی بهمنی پور اهل آبادان کادر ارتش بود که در جبهه های نبرد عراق و ایران به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گلزار شهیدان اهواز دفن گردید .

10.jpg

هفت ساله بودم که مهر 1363 سال اول ابتدایی را در مدرسه نراق شروع و تا دریافت دیپلم تحصیل کردم . در رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی نراق قبول شدم که به دلیل مشکلات ادامه تحصیل مقدور نبود و ترک تحصیل کردم . انس و الفت با نراقی های مهربان و دلسوز باعث شد که برادرانم شهریار و اسدالله به ترتیب با محبوبه السادات و منصوره السادات موسوی فرزندان سید باقر ازدواج نموده ، خواهرم با  سید مجتبی میرسلطانی فرزند سید جعفر و خودم نیز با خانم وجیهه ایزدی فرزند هادی ازدواج و زندگی مشترک تشکیل دهیم .

 picture 028.jpg

                                                                                                                                                     یگانه حبیب زاده

نازنین دخترمان یگانه حبیب زاده برای زندگی ما با سعادت و گهربار است که خداوند بر ما منت نهاده است. پدرم که کادر ناجا بود در اوج دفاع مقدس از سال 1363 بین آبادان و نراق تردد داشت تا اینکه سال 1376 بازنشسته و او هم در نراق سکونت دایم یافت .

.jpg

نفر وسط : مرحوم محمدرضا حبیب زاده - جزیره خارک - سال 1361


پدرم یکسالی در امورات دفتری باربری آقای شعبان طالبی اشتغال داشت و مدتی هم راننده دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق بود تا اینکه تاریخ 7/7/1378 در سن 51 سالگی به علت سکته قلبی در شهر نراق فوت نمود و در قبرستان وادی السلام این شهر به خاک سپرده شد .

حدود 500 نفر از جنگ زدگان که بیشتر از اهالی اهواز ؛ آبادان و دزفول بودند مورد مهمان نوازی خونگرم نراقی ها قرار داشتند و تنها شهری که جنگ زدگان داخل حیاط صاحبان آن زندگی با اطمینان داشتند نراق بود .

.jpg

اینگونه که آوارگان جنگ نقل مکرر داشتند دی ماه 1359 در زیر بارش برف و باران ماشین های حامل جنگ زدگان در میدان نراق متوقف و با کمک بی دریغ مردم در حسینیه مقابل مسجد جامع که آنزمان از شکل و ترتیب زیبایی برخوردار بود اسکان یافتند . حجت الاسلام سید محمد باقر موسوی همدانی (1304- 1379) اولین امام جمعه و مردم مهمان نواز نراق مساعدت های شایسته ای مبذول داشتند .

 .jpg

    رحومه خدری

غم ها و شادی هایشان را با مهاجرین تقسیم کردند . بسیاری از جنگزدگان نیز با شرایطی که برایشان فراهم شد به بازار کار در این شهر رونق دادند .  در اینجا لازم است از مهمان نوازی و زحمات بی دریغ مردم خونگرم نراق تشکر داشته باشم .

img_0464.jpg

حبیب حبیب زاده فرزند محمد رضا اهل آبادان ساکن نراق06/10/1391

 
 

۰ نظر ۲۲ مهر ۹۳ ، ۲۲:۲۷
سلحشوران شهر نراق

حالا که رفته ای
هیچ اتفاق تازه ای نمی افتد
فقط من
ذره ذره
ایوب می شوم

دوشنبه تاریخ 26 آبان 1359 برابر با 9 محرم 1401 متولد شدی . تاسوعا و شب عاشورا بود و چون مناسبت داشت زیباترین نام دنیا یعنی " زینب " برایت انتخاب شد . ولی به جهت اینکه یک سال از تحصیل باز نمانی روز اول مهر 1359 تولدت معرفی شد .

 

okj.jpg

مرحومه زینب مبینی

 

زینب در معنی یعنی پاگیزگی . ولی در زبان عمومی مردم زینب یعنی فردی که توان مقاومت در برابر کوهی از مشکلات را دارد . یکی از مقاومت هایت صبر در فراق برادرت مجتبی مبینی رزمنده دفاع مقدس که چند سال در اردوگاه اسیران ایران در عراق به طور مخفی زندانی بود .همچنین شکیبایی و افتخار در شهادت جوان بسیجی ابوطالب مبینی در مصاف با ارتش متجاوز عراق کار آسانی نبود .

 

ytyt.jpg


خانواده مانده بودند که برای تولید و پویایی اقتصاد کشور روزی 12 ساعت در ایران خودرو شهرستان کاشان فعالیت می کنی ولی پس اندازی مناسبی برایت باقی نمی ماند ؛ تا اینکه متوجه شدند با حقوقت جهیزیه دو دختر کم توان را مهیا کرده ای تا در شادی های زندگی آنان شریک باشی و اجر معنوی ببری و قطعا پاداشت در روز رستاخیز محفوظ خواهد ماند .

33.jpg

 

زینب جان تو مهربان بودی ولی زمانی محبوب تر گردیدی که تنها یار و یاور پدربزرگ و مادربزرگت آقا ابراهیم عضایی و مرحمت خانم اکبری بودی و شب و روز خدمت به آنان را پاداش اخروی و تنها سرگرمی زندگی ات قرار دادی .

 

cimg1279.jpg

زینب جان ؛ شاید بهتر است بگویم خوب شد آنها زودتر از تو رفتند تا این داغ را نبینند که تحملش جانسوز و مشکل بود . حتی پدرت هم دار دنیا را ترک کرد و داغ جوانی ات را ندید . برای مادر صبور و باخدایت و سایر بازماندگان با ایمانت شکیبایی بیشتر از خداوند طلب می کنیم .

dsc01759 (1).jpg

زینب مبینی فرزند حسن سحرگاه دوشنبه  21/7/1393 از نفس افتاد و گریه و فغان و بی تابی را در طایفه عضایی و مبینی به وجود آورد .

تو جوان بودی و در عنفوان جوانی مُردنت حیف بود ولی کُرنش در مقابل عظمت و خواست خداوند یک شگرگزاری است . از خدای قادر خواهانیم هیچ خانواده ای داغ جوان نبیند .

 s6qr_khfssss.jpg

                                                                                                                         

 
۰ نظر ۲۱ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۹
سلحشوران شهر نراق

کتاب " مناجات الصالحین "


کتاب مناجات الصالحین شامل منتخب ادعیه جهت ارتباط با خداوند و یادنامه شهیدان نراق چاپ و منتشر گردیده است .

 

img_1705.jpg


64 صفحه ابتدایی کتاب مربوط به شهدا و 176 صفحه مجزای دیگر بعضی از سوره های قرآن و ادعیه های مختلف می باشد.


توضیحات سلحشوران شهر نراق :

 

در ابتدای این کتاب کوچک عکس رهبران معزز شهیدان نمایش شده و جمله ای متبرک از امام سید روح الله خمینی(ره) نوشته :
همین تربت پاک شهیدان است که تا قیامت مزار عاشقان ؛ عارفان ؛ دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود .

img_1707.jpg


سپس عکس های شهیدان شهر نراق به همراه گزیده ای از وصیتنامه یا زندگینامه آنان اشاره گردیده است . یک صفحه نیز به شش آلاله گمنام و بی نام نشان در نراق اختصاص یافته و این شعر در وصف آنان نوشته شده :

کجایید مستان جام الست              دلیران عاشق ؛ شهیدان مست

همانان که از وادی دیگرند             همانان که گمنام و نام آورند


این کتاب در فروردین سال 1385 توسط ستاد یادواره شهدای شهر نراق در اختیار عاشقان و طالبان قرار گرفت .
پشت جلد کتابچه عکس بقعه متبرکه زبیده خاتون از نسل چهارم امام جواد علیه السلام و همچنین عکس گلزار شهدای نراق به نمایش در آمده است .

img_1709.jpg

صفحه آخر جمله ای از رهبر معظم انقلاب آیت الله سید علی خامنه ای در خصوص فاضلین نراق مرقوم شده : پدر ایشان (علامه ملا محمد مهدی نراقی) هم از آن کسانی است که قدرش مجهول تر از مرحوم فاضل نراقی است .

    img_1708.jpg


آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی فرزند محمد جواد نیز در همین صفحه در ارتباط با شخصیت گهربار فاضلین نراقی فرمودند : من خودم را کمتر از این می دانم که در باره تجلیل از شخصیت این دو بزرگوار و مقامهای علمی و عملی آنها و خصوصا تالیف و آثارشان نکته ای عرض کنم .


۰ نظر ۲۰ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۵
سلحشوران شهر نراق

از جمله دردناکترین برهه های زندگانی اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) دوران اسارت آن بزرگواران در شهر شام بود . آنان در دوران اسارت خود در شام سختی ها و مصایب فراوانی متحمل شدند که رنج آن کمتر از رنج میدان نبرد کربلا نبود. هم چنان که آمده است پس از ماجرای کربلا، شخصی از حضرت سجاد (علیه السلام) پرسید که دشوارترین مصیبت شما در کجا رخ داد؟ حضرت سه بار فرمود : الشام! الشام الشام! .

13920424110351794836994.jpg url.jpg

اسیران هشت سال دفاع مقدس ایران در اردوگاه ها یا بهتر بگوییم زندان های عراق آسیب های روحی و روانی زیادی به عده ای از اسیران و خانواده هایشان وارد ساخت . اینک یکی از نامه های اسارت اسیران شهر نراق در عراق را که در آن حماسه مقاومت به چشم می خورد نظاره گر باشیم :

نامه قاسم ابوالحسنی فرزند عزت الله از شهر نراق
به اسیران عباس باقری و قدرت الله ایزدی در اردوگاه موصل عراق
تاریخ نامه 4/3/1363
بسم الله الرحمن الرحیم


خدمت برادر عزیزم عباس باقری و قدرت الله ایزدی سلام . برادرم احمد قریب 4 ماه است یعنی از تاریخ 5/2/1363 آمده در اردوگاه شما ( از اردوگاه عنبر به اردوگاه موصل) . نامه برایم بده و از وضع خود و محل و اینکه چه کسی پیشنماز مسجد است و نماینده کیست بنویس .

.jpg


امیدوارم که سلام گرم و صمیمانه مرا که از اعماق قلبم سرچشمه می گیرد از راه بسیار دور بپذیری  . ای عزیزان اسلام ؛ درود خدا و اولیاءالله بر شما باد . عباس جان دوستان (شهدا) همه رفتند و ما تنها مانده ایم . خوشا به حال شماها که سعادت خوب زیستن و خوب مُردن را داشتید .

75762402907901666678.jpg   

   آزاده جانباز عباس باقری

اما به خدا چند باری خواستم نامه برایت بنویسم اما خجالت می کشم ؛ چطور و چگونه قلم روی کاغذ بگذارم و چی بنویسم ؛ از کجا برای چه کسی بنویسم ؟ دوستان همه این را بدانید که لحظه ای از یاد شما غافل نیستم و نمی توانم باشم

32.jpg

فاسم در زمان آزادی برادرش احمد

عباس جان نامه پُر مهر و محبت شما به دست غلام محمد(ابوالحسنی) رسید و بسیار خوشحال شد و من از قول آن برادران که روبروی شهرداری(بسیج شهر نراق) هستند یکی یکی سلام می رسانم .

30929216517273093030.jpg

آزاده جانباز قدرت الله ایزدی

تمام خانواده های شهداء خدمت شما سلام می رسانند . خانواده هایتان خدمت شما سلام می رسانند . مادرم و محمد(ابوالحسنی) خدمت شما سلام می رسانند . همگی الحمدالله سالم هستند و مادرت خدمت شما سلام می رساند .

97.jpg

مرحوم قاسم ابوالحسنی


عباس جان هر موقع که من زیر شهرداری(گلزار شهدای شهر نراق) می روم شما را دعا می کنم و لحظه ای از حال شما غافل نخواهم بود

قربان شما فدائیان اسلام ؛ قاسم ابوالحسنی


=-=-=-=-=-=

پاسخ نامه اسیران عباس باقری و قدرت الله ایزدی به قاسم ابوالحسنی
از اردوگاه موصل عراق به شهر نراق
تاریخ 25/6/1363
بسمه تعالی
خدمت برادر گرامیم یار باوفایم سلام . نامه از قول من و ایزدی خدمت شما و همه سلام می رسانیم . پس از عرض تقدیم سلام ؛ اگر از احوالات اینجانب خواسته باشید شکر خدا سلامتم و راضی ام به رضای او و شاکر الطاف و عنایات خاصش هستیم .

34-1.jpg

امید است شما عزیزان در سایه نظام حق(جمهوری اسلامی ایران) سلامت و موفق بوده و غم تان درد و غم محرومان باشد و قلبتان به یاد خدای این عزیزان بتپد . عزیزم و برادرم ما در اینجا (اردوگاه موصل عراق) حرفی برای گفتن نداریم ولی از آنجایی که نیایش و دعا و راز و نیاز تنها آرامش بخش قلب هاست ؛ دوست داشتم از نیایش ها و ناله ها از ضجه ها و دعاهای آن دیار عشق(گلزار شهیدان شهر نراق) بشنوم . آن سرزمین لاله و گل ؛ آن هم از زبانی چون زبان شما . جدا لحظات دعا شیرین است .

.jpg

برادر جان ما در اسارت و در محیط محدود بدون هیچ رابطه با خارج هستیم بجز تکه نامه ؛ ولی همیشه به خداوند متکی و شما عزیزان که جان خود را در گرو گذاشته اید . و حاشا و هیهات که ضجه و ناله ای و یا شکوه و شکایتی از بابت اسارت داشته باشیم . مطمئن باش تنها ناراحتی فراق یار است . دوری معشوق است و بیگانگی با او آن هم انشاءالله به لطف خود او برطرف گشته و ارتباط با او محکم می گردد .

34-2.jpg

منتظرم بنویسی از لحظه های عرفانی عارفان ؛ از نیایشات آخر و از راز و نیازهای رفته گان با دوست ؛ بنویس از هر کجا که دوست داشتی و در پایان سلام گرم مرا خدمت غلام محمد(ابوالحسنی) و تمام اعضای خانواده گرامیت برسان . سلام خدمت طهماسبی(علی محمد) ؛ مرتضی و حسین محمودی ؛ مرتضی رضایی ؛ حسین نباتی ؛ قاسم جعفری ؛ حسینی نژاد(سید حسن) ؛ فروغی(عزیزالله) ؛ و کلیه دوستان و یاران برسان و از وضع ایشان کاملا مرا با خبر ساز .حقا که شیرینی سن و تعلم تو روان و پند دهنده است . سعی کن برایم در نامه های موعظه و شیرینی ........... سرود جدید و مطالب جالب برایم بنویسی . از قول من به غلام(ابوالحسنی) بگو انشاءالله کانون گرم خانواده تان ................... پُر مهر همسرتان ................. پرورش عزیزان برای اسلام باشد . امیدوارم که ما را فراموش از دعای خودتان نکنید . بگو ببینم نامه هایم برای افراد نامبرده فوق می رسد یا نه ؟ دیگر اینکه برایم نامه بنویسید . والسلام

عباس باقری . شماره کارت اسارت 3096

    56943425942805444906.jpg

                                                                                                                                    مرحوم قاسم ابوالحسنی

توضیحات سلحشوران شهر نراق

1- نویسنده و دریافت کننده نامه قاسم ابوالحسنی فرزند عزت الله متولد 1346 تاریخ 28/6/1390 به علت ایست قلبی در سن 44 سالگی به رحمت الهی پیوست . قاسم از اعضای بسیج و همچنین برادر آزاده جانباز حاج احمد ابوالحسنی بود .

 

 2- از هشت اسیر شهر نراق در مقطع دفاع مقدس سه نفرشان به اسامی قدرت الله ایزدی ، عباس باقری و احمد ابوالحسنی تاریخ 2/1/1361 طی عملیات فتح المبین در منطقه شوش استان خوزستان مجروح و بعد به اسارت نیروهای ارتش متجاوز عراق گرفتار شدند و پس از هشت سال و نیم مقاومت دلیرانه تاریخ 29/5/1369 به ایران و شهر نراق و آغوش خانواده بازگشتند .


۰ نظر ۱۹ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۵
سلحشوران شهر نراق

کتاب " مربیان آسمانی"

 

کتاب مربیان آسمانی در 146 صفحه به زندگینامه و فرازی از وصیت نامه 47 نفر از فرمانده هان و مربیانِ شهید پادگان خاصبان که چند سال است به "آموزشگاه درجه داری سیدالشهداء(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبریز " نام گذاری شده پرداخته است .

1.jpg

 

یکی از این فرماندهان سردار پاسدار سید حسین میرسلطانی اهل شهر نراق می باشد . اولین چاپ این کتاب زمستان سال 1388 توسط مرکز تحقیقات و فناوری آموزش سپاه پاسداران چاپ گردید و چند نوبت تجدید چاپ شده است .

0036.jpg

این آموزشگاه از قدیمی ترین و فعال ترین پادگان های سپاه در منطقه شمالغرب کشور می باشد که از سال 1358 به عنوان مرکز آموزش سپاه ؛ وظیفه و ماموریت آموزش و تربیت پاسداران استان های آذربایجان شرقی ؛ آذربایجان غربی ؛ اردبیل و زنجان را بر عهده داشته و به دوکوهه آذربایجان قلمداد می شود . آدرس آن 25 کیلومتری تبریز- جاده آذرشهر اول جاده ارومیه آموزشگاه درجه داری سیدالشهداء(ع) سپاه تبریز تلفن 03123322421

3.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق:


سید حسین میرسلطانی سال 1340 متولد شد . مادرش حاجیه خانم اقدس دخت طالبی فرزند حسین و پدرش حاج سید آقا نصرت میرسلطانی فرزند سید محمود هر دو اهل شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی هستند .

mexkf0g5dnzunbfkcxd.jpg

سردار شهید سید حسین میرسلطانی در نوجوانی

 این زوج در زادگاهشان نراق دارای منزل و آب و مِلک هستند و طبیعتا فرزندشان سید حسین به این دیار تردد و علاقمند بود . نیاکان سید حسین از سادات مورد احترام و مشهور نراق می باشند .

  12487-45217.jpg 

سید حسین دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف بود که تاریخ 13 آبان 1358 به همراه سایر دانشجویان پیرو خط امام خمینی(ره) سفارتخانه ایالات متحد آمریکا در تهران را به اشغال خود در آورده و کارکنان جاسوس را به گروگان گرفتند . این اقدام دانشجویان انقلاب دوم نام گرفت و بر اساس اسناد معتبری که از این مکان کشف و منعکس گردید به لانه جاسوسی ملقب گردید

argo

5 اردیبهشت 1359 واقعه طبس رخ داد و آمریکائی ها در طرح حمله نظامی برای آزادی نیروهایش شکست خوردند . دانشجویان تصمیم گرفتند گروگان های آمریکایی را به شهر های مختلف انتقال دهند تا به طور متمرکز در تهران نباشند . یک تیم از دانشجویان تعدادی از جاسوسان را به تبریز انتقال می دهند که یکی از آن دانشجوها سید حسین میرسطانی بود .

شهید سیدحسین میرسلطانی جوانترین دانشجوی خط امام و فاتح لانه جاسوسی

شهید سیدحسین میرسلطانی جوانترین دانشجوی خط امام و فاتح لانه جاسوسی

سید در این شهر توسط دوستش دکتر عبدالرحمان دادمان(وزیرشهید راه و ترابری تاریخ 27/2/1380) اهل اردبیل که فرمانده سپاه تبریز بود اردیبهشت سال 1359جذب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می شود . عبدالرحمان با سید حسین در لانه جاسوسی آشنا بودند . بر این اساس سید حسین در پادگان خاصبان در حومه تبریز به عنوان مربی تاکتیک و فرمانده آموزشگاه فعالیت می کند .

v9857fqfipejfrnllf56.jpg

31شهریور 1359 جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران آغاز می شود و سید حسین فعالیت هایش مضاعف می گردد . سردار در مدت شش ماه حضورش در تبریز و این پایگاه به همراه سایر مربیان نیروهای زیادی را آموزش می دهند . دوستان تبریزی اش علی تجلایی(شهادت 25/12/1363) حسین یحیوی ناصر بیرقی(جانباز قطع دو پا )خلیل فاتح(شهادت 15/4/1362 اردوگاه موصل عراق) و ... بودند .

qd88fvph9hmwm0q4bpum.jpg

همرزمانش از سپاه تبریز برای آزاد سازی سوسنگرد استان خوزستان در محاصره قرار می گیرد و عده ای به شهادت می رسند تا اینکه رهبر عظیم الشان انقلاب آیت الله سید روح الله خمینی(ع) فرمان می دهد سوسنگرد را از اشغال متجاوزین عراق نجات دهید .
سردار میرسلطانی علی رغم مخالفت فرماندهان مسئولیت یکی از واحدها را بر عهده گرفته و با حدود 45 نیرو در سه گروه با قطار عازم خوزستان می گردند .

wbnosl6zvuox1ogkbu2z.jpg

حماسه های جاویدان از دو اعزام رزمندگان آذربایجان شرقی (تبریز) در کتاب ها چاپ و یا به عنوان خاطره تعریف می شود . سردار سید حسین تنها ترین نیروی غیر بومی بین آذری های غیور به صورت گمنام فعالیت داشته است .سرانجام تاریخ 27/8/1359 مصادف با روز تاسوعای اباعبدالحسین(ع) در حماسه مقاومت سوسنگرد داخل ورزشگاه سنگر بندی شده این شهر به وسیله ترکش به آرزویش شهادت می رسد .

ni0prf4kcniwvgf4l6o.jpg

پیکر مطهر سردار شهید سید حسین میرسلطانی

به پاس رشادت های سردار آموزشگاه خاصبان تبریز از اوایل آذر ماه 1359 به نام شهید میرسلطانی نام گذاری می گردد . چند سالی است پادگان میرسلطانی به نام " آموزشگاه درجه داری سیدالشهداء سپاه تبریز" تغییر نام یافته است . دوستان و مسئولین آموزشگاه سالانه از تبریز به تهران می آیند و با خانواده شهید میرسلطانی ملاقات می کنند .پدر شهید به نام سید آقا نصرت میرسلطانی بازنشسته وزارت پست و تلگراف و تلفن بود که تاریخ 16/2/1390 در زادگاهش شهر نراق فوت نمود و جنازه اش به بهشت زهراء(س) تهران منتقل و در قطعه 45 مربوط به خانواده شهدا در دل خاک آرام گرفت .

b5y7b8puylum7xbfbnm2.jpg

سردار سید حسین میرسلطانی نراقی اولین فرمانده و مربی شهید آموزشگاه خاصبان و همچنین جوانترین فاتح لانه جاسوسی ، اولین شهید دانشجوی خط امام در جبهه ، اولین شهید دانشگاه صنعتی شریف در دفاع مقدس و حماسه مقاومت سوسنگرد در کشور پهناور ایران لقب گرفته است .

5.jpg


مطالب نوشته شده در کتاب مربیان آسمانی در خصوص سردار شهید سید حسین میرسلطانی نراقی اشاره می گردد :

-
سید حسین میرسلطانی فرزند سید نصرت الله شماره شناسنامه 965 تاریخ تولد 1340 در تهران
-
تاریخ ورود به سپاه پاسداران : اردیبهشت 1359
مسئولیت زمان شهادت : مربی تاکتیک و فرماندهی آموزشگاه خاصبان در سال 1359-
-
نام عملیات : حماسه آزاد سازی سوسنگرد
-
تاریخ و نحوه شهادت : در تاریخ 27/8/1359 در روز تاسوعی حسینی در حین آزاد سازی سوسنگرد بر اثر ترکش خمپاره به درجه رفیع شهادت نائل گشت .
سوابق آموزش و مربیگری : بعد از ورود به سپاه پاسداران در آموزشگاه سیدالشهدا(ع) تبریز (خاصبان) به عنوان مربی تاکتیک شروع به فعالیت نمود و بعد به سمت فرماندهی آموزشگاه انتخاب گردید و پس از شش ماه به جبهه های حق علیه باطل روانه شد .

8.jpg

خلاصه زندگینامه سردار سید حسین میرسلطانی نراقی در کتاب مربیان آسمانی :

سید حسین میرسلطانی تاریخ 21 آذر 1340 متولد شد . تحصیلات ابتدایی را تا کلاس سوم ابتدایی به صورت عادی ادامه داد و در تابستان همان سال کلاس های چهارم ؛ پنجم و ششم را امتحان داده و به صورت جهشی وارد مقطع دبیرستان شدپنج سال اول دبیرستان را در دبیرستان آزادگان و سپس ششم دبیرستان (دیپلم) را در دبیرستان خوارزمی شماره یک گذرانده و در سال 1356 پس از موفقیت در کنکور وارد دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی شیمی گردید .

6.jpg

سید حسین در دوران تحصیل در دانشگاه با انجمن اسلامی دانشگاه شریف همکاری می نمود و از فعالان انجمن بود . در دوران پیروزی انقلاب همگام با دانشجویان و مردم انقلابی فعالیت داشته و از سال 1358 به همراه دانشجویان دانشگاه شریف در جهاد سازندگی در لرستان فعالیت داشت . پس از پذیرش شاه مخلوع توسط آمریکا با همکاری دانشجویان پیرو خط امام خمینی(ره) تاریخ 13 آبان 1358 نسبت به اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران اقدام و تا زمان آزاد سازی گروگان ها با این دانشجویان همکاری فعال داشت .

4.jpg
در این مدت پس از تهدیدات استکبار جهانی برای آزاد سازی گروگان ها به همراه چندین تن از جاسوسان به تبریز اعزام می شود و تا پایان تحویل جاسوسان در تبریز اقامت داشت . در طول مدت اقامت در تبریز وارد سپاه پاسداران شده و فعالیت های خود را در سپاه آغاز نمود . شهید سید حسین میرسلطانی با توجه به علاقه و استعداد وافر خود به سرعت با گذراندن دوره های ویژه نظامی در مدت کوتاهی به سمت فرماندهی پادگان خاصبان نائل گردید .با شروع جنگ تخمیلی عراق علیه ایران و با سخنان امام راحل و تاکید شهید آیت الله سید اسدالله مدنی امام جمعه تبریز به همراه یک گروهان از نیروهای داوطلب تبریز که توسط این شهید آموزش نظامی دیده بودند وارد شهر سوسنگرد شده و به همراه شهید مصطفی چمران و سایر لشکریان دلیر اسلام در آزاد سازی شهر سوسنگرد فعالیت داشت .

9.jpg

تاریخ 27آبان 1359 در روز تاسوعای حسینی بر اثر ترکش خمپاره در شهر سوسنگرد به درجه رفیع شهادت نائل و به اجداد مطهش سیدالشهداء و یاران با وفایش ملحق می شود . پیکر پاک این شهید به همراه چند شهید دیگر از مقابل لانه جاسوسی به طرز با شکوهی تشییع و سرانجام در قطعه 24 گلزار شهدای بهشت زهرا(س) تهران در کنار سایر شهدا به خاک سپرده شد .پس از شهادت ایشان پادگان خاصبان به نام شهید میرسلطانی نامگذاری و بعدها به نام آموزشگاه سیدالشهداء(ع) تغییر نام داده شد .

 

7.jpg

 

 سفارش های سردار شهید سید حسین میرسلطانی نراقی در کتاب مربیان آسمانی :

حاج حسین یحیوی از دوستان و فرماندهان دوران دفاع مقدس آموزشگاه سیدالشهداء(ع) اظهار داشت : سید حسین تاکید زیادی بر حمایت از ولایت فقیه داشت و این کار را از امورات اصلی می دانست و آرزویش فدا شدن در راه ولایت بود و همیشه گوش به فرمان ولایت بود و پیام های امام خمینی را تابع و عامل بود .

thumbs_laneh-6.jpg
همیشه تاکید می کرد مشکلات و سختی ها را برای خود آسان بگیرید و خودش نیز عامل به این بود و همیشه سختی ها بر خودش آسان و سهل بود . همیشه حضور در خط مقدم جبهه را دوست داشت و آرزو می کرد که آموزش را ترک کرده و به خط مقدم اعزام شود . همیشه در جنب و جوش بود که در خط مقدم حضور داشته باشد و نمی توانستیم جلوی او را بگیریم . اراده ایشان جهت رفتن به خط مقدم وصف ناشدنی بود .

2.jpg


خاطراتی از سردار شهید سید حسین میرسلطانی نراقی در کتاب مربیان آسمانی :

همیشه لبخند به لب داشت و طبع شوخ و مهربانی داشت . از دوران کودکی نبوغ و استعداد خود را به امور فنی به خصوص برق و مکانیک نشان داد . در مدت حضور در سپاه پاسداران برای ساخت مواد منفجره دست ساز و خشاب 32 تایی کلاشینکف اقدام نمود . در کلاس های قرائت و آموزش قرآن به علت علاقه وافر به همراه برادرش سید حسن و دوستانش شرکت می کرد .

 12431.jpg

در تمام مدت ماه محرم به همراه خانواده در مراسم عزاداری سید و سلار شهیدان شرکت می نمود . در ماه های مبارک رمضان در مراسم ها به قرائت قرآن می پرداخت . حداقل دو روز در هفته روزه می گرفت و در انجام آن همت وافر داشت .

ضمائم:

در صفحه 12 کتاب مربیان آسمانی عکس هایی از سردار میرسلطانی همراه با همرزمان تبریزی اش نمایش داده شده است .

10.jpg


در صفحه 135 این کتاب عکس ملاقات فرماندهان آذربایجانی آموزشگاه سیدالشهداء(خاصبان) با پدر و مادر نراقی الاصل سردار شهید میرسلطانی در منزلشان تهران به نمایش در آمده است .

==

در آستانه سی و چهارمین سالگرد شهادت مظلومانه سردار سید حسین میرسلطانی در حماسه آزاد سازی سوسنگرد و سی و پنجمین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی توسط سید حسین و دانشجویان پیرو خط امام خمینی(ره) کتاب مربیان آسمانی به خانواده شهید و مردم شهید پرور شهر نراق و منطقه دینمدار دلیجان تقدیم می گردد .

img_1662.jpg

یادمان شهید میرسلطانی در گلزار شهدای شهر نراق


جا دارد از جانباز و رزمنده دفاع مقدس سرهنگ سید مهدی موسوی فرزند سید احمد در معرفی بیشتر شهید در نهاد سپاه پاسداران و تهیه تعدادی از کتاب ارزشمند منتسب به این سردار تشکر و قدردانی داشته باشیم .


۰ نظر ۱۷ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۹
سلحشوران شهر نراق

از آقای محمد(غلام) ابوالحسنی بارها خواهش کردیم تا رازهای سینه اش در خصوص رزمندگان و شهیدان نراق را بازگو کند . زندگی سردار کاظم محمودی دریچه های مختلف الهی دارد که آقا غلام زمان شهادت پسر دایی اش را با احساسات درونی به رشته تحریر در آورد .

img_1054.jpg

محمد(غلام)ابوالحسنی به همراه همسرش سرکار خانم محمودی

هنگام تهیه متن همسر مکرمه اش حاجیه خانم محمودی(دختر عموی چهار نفر ازشهیدان محمودی) نیز همنوا با شوهرش اشک ریختند و به نشان تبرک بر قلب هایشان کشیدند تا از شفاعت این راد مرد بزرگ شفاعت جویند .

===-===

... حسین انصاری فرزند رضا) محلات 1339 شهادت 1365 ) فرمانده گردان محمد رسول الله (ص) و کاظم محمودی جانشین فرمانده گردان بین رزمندگان محبوبیت ویژه ای داشتند .

                        tumacc9j3jjw51u51tp.jpg      0034ansarihosein.jpg                                                   

                                                        شهید حسین انصاری                       شهید کاظم محمودی


دوشنبه 10آبان 1361 برابر با 14 محرم 1403 عملیات محرم با رمز یا زینب(س) طی سه مرحله در محور عین خوش موسیان از توابع دهلران استان ایلام و زبیدات عراق آغاز و تا 16 آبان با موفقیت به پایان رسید .

t8xr84jzjkevo35yzt.jpg

از راست : شهید کاظم محمودی ، شهید مظاهر لطفی ، محمد(غلام)ابوالحسنی


سردار پاسدار مظاهر لطفی اهل شهر نراق فرمانده یکی از دسته های گردان وابسته به تیپ 17 علی بن ابیطالب(ع) تاریخ 11/8/1361 آسمانی شد و شهادتش به تایید فرشتگان رسید . علاوه بر خودم شش رزمنده دیگر نراقی طی عملیات محرم مجروح شدند : مرتضی فروغی ، تقی باقری ، علی کمره ای ، هادی ایزدی ، سید مرتضی میرسلطانی و علی کاظمی .

125 (2).jpg

سردار پاسدار کاظم محمودی اهل شهر نراق شش روز در عملیات محرم حضور داشت و با درایت فرماندهی منطقه عملیاتی را عهده دار بود . سرانجام تاریخ 16 آبان 1361 فرا رسید و حدود ساعت 30/21 بر اثر انفجار خمپاره و اصابت ترکش به سرش در همان لحظات اولیه به شهادت رسید .

image7812.jpg

    پیکر مطهر سردار شهید کاظم محمودی

پیکر مطهر او را به ستاد تخلیه شهدای لشکر امام حسین علیه السلام در نزدیکی بیمارستان صحرایی که در بین تپه های عین خوش نزدیکی سه راه دهلران و موسیان قرارداشت انتقال داده بودند. من نمی دانستم پیکر پاک او را به آنجا برده اند ، تصورم این بود که جنازه مطهرش را به ستاد تخلیه شهدای تیپ علی ابن ابیطالب(ع) انتقال داده باشند .

107.jpg

بنده مسئول تعاون گردان بودم و بعد از راست و ریست کردن کارهایم به ستاد تخلیه شهدای تیپ 17 علی ابن ابی طالب(ع) که بعد ها به لشکر ارتقاء یافت رفتم تا برای آخرین بار او را ببینم و برای همیشه با او خدا حافظی کنم .

scan0111.jpg     59.jpg

شهید کاظم محمودی درزمان خدمت مقدس سربازی

 

بغضی نفس گیر گلویم را فشار می داد ولی اشکم جاری نمی شد . با سرعت رانندگی می کردم تا خود را به مقر و ستاد تخلیه شهدا ی تیپ علی ابن ابیطالب(ع) رساندم . سریع از تویوتا پریدم پائین و افتان و خیزان خود را به کامیون های یخچالدارکه روشن و در کنار هم بطور منظم پارک شده بودند رساندم . در همین حین چند نفر از برادران مسئول تخلیه شهدا از چادر صحرایی به استقبالم آمدند .

1 (105).jpg

یکی مرا با اسم صدا زد ولی من او را نشناختم و از احوال رزمندگان سوال و احوالپرسی کرد . با دست دادن و روبوسی با تک تکشان ، گفتم آمدم تا آخرین بار با کاظم خداحافظی کنم ، با تعجب وصف ناپذیری با کمی مکث مگر ... الله اکبر ... مگر سردار کاظم شهید شد ؟ گفتم آره مگر او را اینجا نیاورده اند ؟

28.jpg

با چهره های اشک آلود جملگی گفتند نه . مطمئن شدم پیکر مطهر او را به ستاد تخلیه شهدای لشکر امام حسین(ع) برده اند . عجله داشتم تا به آنجا بروم آبی برایم آوردند و اطلاعاتی پرسیدم که از خطوط مقدم چقدر شهید آورده اند ؟

0017.jpg

آنان نیز سوال هایی از اوضاع خط و موفقیت های عملیات پرسیدند . زود از آنان خداحافظی کردم مرا تا کنار ماشین همراهی و بعد از حرکت هم دست تکان می دادند و از آئینه ماشین آنان را بر انداز می کردم . همه ی این همراهی و بدرقه با حزن و اندوه بخاطر شهادت کاظم بود که با من همدردی می کردند.

1 (102).jpg

با اینکه مقاوم بودم در این زمان بغضم عین گلوله توپ ترکید با صدای بلند اسم پدر و مادر و برادران کاظم بخصوص اسم شهید عبدالله محمودی برادرش به زبانم جاری می شد ؛ مثل ابر بهار اشک می ریختم در غبار حاصل از سرعت ماشین به ستاد تخلیه شهدای لشکر امام حسین(ع) رسیدم .

1 (114).jpg

پیکر شهدا را که از خطوط مقدم درگیری و بیمارستان صحرایی می آوردند بطور منظم و مرتب با احتیاط کامل چینش می کردند به نحوی که لباس و نشانه های شناسائی و مدارک هویتی همراه شهدا محفوظ و مشخص باشد تا در شناسائی و محل اعزام مشکلی بوجود نیاید .

35.jpg                                                                 

سرداران شهید کاظم محمودی و مظاهر لطفی


با کمال خوشروئی و محبت با من برخورد کردند . وقتی خواسته ام را مطرح کردم آنان زود سردار کاظم را شناختند و گفتند در حدود دو ساعتی است که پیکر مطهرش را در کامیون یخچالدار گذاشته اند .

125 (16).jpg

در مقابل درخواست من گفتند که روی پیکر سردار شهدای دیگری گذاشته اند و امکان جابجائی تابوت ها وجود ندارد و برای اطمینان من درب اطاق کامیون را باز کردند و مایوس از رویت او شدم .

69.jpg

خوب یادم هست پیکر کاظم دو ردیف جلوتر و از کف ردیف چهارم بود . مسئول گفت برادر ابوالحسنی درکت می کنیم ولی می بینی که امکان تکان دادن تابوت ها سخت است .

96.jpg

با دیدن اوضاع و احوال دیگر اصرار نداشتم ولی انگار برای دیگر برادران هم مسبوق به سابقه بوده که برادرانی بخواهند فرزند و یا پدر و یا برادر و یا اقوام و دوستان خود را برای آخرین بار ببینند و چنین مشکلی پیش رو داشته باشند .

125 (11).jpg

از چهره شان مشخص بود که من زود راضی شدم و همینکه درب کامیون را می بست با تمام پیکر شهدا و پیکر کاظم دست تکان دادم و خداحافظی کردم و در وجود خودم یک احساس رضایت داشتم ؛ انگار برای آخرین بار او را دیده ام ؛ آخر خیلی به هم وابسته بودیم و جدائی از دوست و فامیلی که سالیان سال با هم بودیم برایم سخت بود .

                           image7869.jpg     scan0099.jpg                                                

یاد صحبت های روز قبل از عروجش افتادم که رو کرد به من و گفت پیش برادرم عبدالله می روم و تو باید صبور باشی چون برای همیشه از تو دل می کنم .

125 (10).jpg

آخر الامر با کلی غم و حسرت از پیکر سردار و برادران مستقر در ستاد تخلیه شهدا خداحافظی کردم و رفتم بطرف ماشین تویوتا ، اما اینبار آرام و آهسته همچنانکه نگاهم به عقب کامیون های یخچالدار که بدن های پاک بهترین مردان خدا را درخودشان جا داده بودند و پدر و مادران و خواهران و برادرانشان خبرنداشتند که چند روز آینده باید شنونده چه اخباری وشاهد چه صحنه های باشند .

125 (15).jpg

سوار ماشین شدم و به عقبه جبهه رفتم و مهمات و گونی خالی برای سنگر سازی و دیگر ملزومات را بارگیری و به طرف خطوط مقدم حرکت کردم .

scan0087.jpg

وقتی بطرف خط مقدم باز می گشتم نیروهای ارتش متجاوزعراق منطقه را از زمین و هوا گلوله باران و بمباران می کردند .

129.jpg

درهمین حین پاسدار رضا اسماعیلی فرمانده عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات و پاسدار علی رعیتی راد نراقی از فرماندهان بزرگوار را دیدم که از این اتفاق غمگین بودند .

94401886620938998574.jpg

آنها گفتند آمده بودیم تا سردار کاظم را از جبهه به محلات بازگردانیم زیرا وی را برای فرمانده عملیات سپاه در شرف تشکیل شهرستان دلیجان در نظر گرفته بودند . باید در مقابل معیشت الهی تسلیم بود ...

 

79231267480984377691.jpg

محمد(غلام) ابوالحسنی فرزند عزت الله اهل شهر نراق07/07/1393

 

۰ نظر ۱۶ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۱
سلحشوران شهر نراق

سال 1367 سال پایان جنگ بود و ما هم توفیق داشتیم در رکاب پیشکسوتان باشیم . محل استقرار ما داخل یک روستایی ما بین کرمانشاه و اسلام آبادغرب بود.

29446425328633060411.jpg

احمد مرادی

یک روز صبح من و آقایان ابوالفضل عابدی فرزند قنبر و غلامرضا حسینی فرزند شعبانعلی از رزمنده های نوجوان شهر نراق تصمیم گرفتیم برای استحمام و خرید مایحتاج به کرمانشاه برویم.

                      1 (32).jpg                                           02.jpg

                                                       غلامرضا حسینی                                                            ابوالفضل عابدی

این کار احتیاج به مرخصی ساعتی داشت تا دژبان اجازه خروج دهد . پاسدار محمد رضا عابدینی همشهری ما فرمانده گروهان بود به ما 4 ساعت مرخصی داد یعنی باید ساعت 12 داخل پادگان باشیم .

 رضا عابدینی (2).jpg

                                                                                                                                                 محمد رضا عابدینی

به راه افتادیم و با ماشین های تویوتا به شهر کرمانشاه که آن زمان باختران هم می گفتند رسیدیم .اول رفتیم به میدان اصلی شهر که یک حمام در آن قرار داشت به اسم حمام رضوان. این حمام ساعتی بود و بعد از ساعت مقرر پول اضافی درخواست می کرد .

 4nnf_1_(7).jpg

ما هم مجبور بودیم خودمان را گربه شور کنیم و خارج شویم. بعد از استحمام برای گردش به پاساژهای شهر سر زدیم. غلامرضا حسینی داخل یکی از مغازه های داخل پاساژ رفت و هراسان با رنگ پریده خارج شد .

1 (59).jpg

غلامرضا حسینی

من و ابوالفضل عابدی که این حالت او را دیدیم پرسیدیم چی شده ؟ هیچی نمی گفت. فقط می گفت زود برویم. ما تازه کنجکاو شدیم و فهمیدیم که هر چه هست توی این مغازه اتفاقی رخ داده و داخل آن شدیم .

     13.jpg

                                                                                                                                                  ابوالفضل عابدی

تا چشممان به اطراف افتاد حال ماهم دگرگون شد و مثل غلامرضا پا به فرار گذاشتیم چرا که آنجا آرایشگاه زنانه بود و ما با لباس های بسیجی سرمان را پایین انداخته و رفته بودیم داخل . می ترسیدیم که حالا زنان داخل آرایشگاه سر و صدا کنند و از مردان سبیل کلفت آنجا کمک بخواهند و کتک خوبی نوش جان کنیم.

ui1b_img_6143.jpg 

ولی نمی دانم چرا آرایشگاه زنانه در و پیکر درست حسابی نداشت و فقط یک پرده جلوی آن آویزان بود. گذشت تا اینکه قرار گذاشتیم برای خوردن ناهار به ایستگاه صلواتی که برای رزمندگان در شهر اختصاص داشت برویم ولی برگه مرخصی ما تا ساعت 12 بود و فیش غذا برای افرادی بود که بعد از ساعت 12 مرخصی داشتند. باید ساعت برگه مرخصی را دستکاری می کردیم 4 ساعت را به 14 تبدیل کرده و فیش غذا را گرفتیم و غذا را نوش جان نمودیم .

           hhhh.jpg                                                        9knm_picture_110.jpg

ابوالفضل عابدی                                              غلامرضا حسینی

هنگام خروج به یکباره آقای عابدینی با تعدادی دیگر از کادرهای گردان وارد ایستگاه صلواتی شدند وبه محض دیدن ما سه نفر متعجب شدند و فرمانده گفت چرا شما اینجا هستید؟ اکنون باید در پادگان باشید. چگونه فیش غذا گرفتید؟ برگه مرخصی را بدهید ببینم. یکی گفت دست اون است اون یکی گفت دست من نیست.

  rrree.jpg

دیگر کار از کار گذشته بود و بالاخره برگه مرخصی را از ما گرفت و زمانیکه دید در برگه دست بردیم و ساعت آن را اضافه کرده ایم به آرامی دستش روی گوش غلامرضا نوازش شد  . برگه را به ما داد و گفت چرا اینکار را کردید ما هم گفتیم شما که میدانستی مرخصی های تا 12 را ناهار نمی دهند چرا یک ساعت به ما اضافه ندادی و مجبور شدیم شیطنت کنیم. گفت کار خودتان را کردید حالا بروید تا خدمتتان برسم .

 09748278663206532727.jpg

برای برگشت به پادگان خیلی سخت بود و باید تیکه تیکه سوار ماشین ها می شدیم. همان لحظه به فکرمان افتاد که به محمد رضا عابدینی بگوییم ما هم با شما بر می کردیم . شده بودیم مثل گدایی که توی ده راهش نمی دهند سراغ خانه کدخدا را می گرفت.  آقای عابدینی چاره ای نداشت بعد از کمی نه گفتن و کلمات قلمبه سلمبه ، راضی شد و به خاطر اینکه دیگر نیروهای گروهان از موضوع بو نبرند ما حرفی نزدیم و او هم صدایش را نیاورد.

etdv_img_5857.jpg

جانباز احمد مرادی فرزند علی محمد اهل شهر نراق 31/06/1392

 

۰ نظر ۱۳ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۱
سلحشوران شهر نراق


 

http://upcity.ir/images2/00608087244020894576.jpg

جشن عید غدیر خم در مسجد جامع شهر نراق سال 1381

ایستاده ها از راست : سید معبود پورشرف هاشمی فرزند... سید...حسینی فرزند سید محسن مرحوم سید علی(سید غلامرضا) جوادی فرزند سید ماشاءالله سید ابوالفضل جوادی فرزند سید ماشاءالله سید روح الله حسینی فرزند سید محمدمهدی یوسفی فرزند عباس غلامحسین حیدری فرزند علی محمد داود حبیبی فرزند اکبر

نشسته ها از راست : سید احمد موسوی فرزند سید مهدی سید محمد میرسلطانی فرزند سید ابوالفضل سید ماشاالله جوادی فرزند سید جوادسیدجواد جوادی فرزند سید ابوالفضل  سید نصرت الله باشی فرزند.... سید احمد باشی(موسویان) فرزند سید کاظم قدرت الله کمره ای فرزند محمدرضا  – ناشناس سید جعفر میرسلطانی فرزند سید محمود سید غضنفر باشی فرزند سید کاظم سید حسین هاشمی فرزند سید علی حجت الاسلام علی محمد مهدیزاده نراقی فرزند ابوالفضل سید غلامرضا باشی فرزند سید کاظم مرحوم سید جمال موسوی فرزند سید مصطفی

 

87078295494823112933.jpg

برگزاری آیین های عاشورایی در شهر نراق و مراسم علامت گردانی سال1369

عکس های قابل مشاهده : علی اشرف عضایی فرزند عباس علیرضا عضایی فرزند عباس مرحوم ابراهیم عضایی فرزند ماشاءالله

 

77364512434446175245.jpg

مزرعه آقا در شهر نراق - سال 1374

از راست : مرحوم علی عابدینی فرزند محمد - سید ابوالفضل میرسلطانی فرزند سید قاسم

نفر جلو : سید محمد میرسلطانی فرزند سید ابوالفضل

96537401614249538910.jpg

 

مهد کودک شهر نراق - سال 1376

 

24537399931998573451.jpg

 

 آیین عاشورایی عزاداری محرم در شهر مذهبی نراق و اجرای مراسم کفن پوشان ظهر عاشورای سال 1371

عبور هیئت کفن پوشان از مقابل شهرداری نراق

34309016375430932238.jpg

 

تشییع پیکر مطهر چهار شهید شهر نراق طی عملیات فتح المبین تاریخ 13 فروردین 1361

مرحوم غلام محمد عباسی فرزند ماشاءالله شگرگذار خداوند با در دست داشتن شاخه گل به استقبال جنازه دستهِ گلش مهدی می رود .
چهار شهید نراق در فتح المبین : سید غلامرضا باشی عبدالله محمودی ابوالفضل بیابانگرد مهدی عباسی

عکس های قابل مشاهده از سمت راست : مرحوم یوسف قجری فرزند محمود(پدر سردار شهید محمدعلی قجری) مرحوم شکرالله اکبری فرزند رضا حمید اشرفی فرزند نادرعلی مرحوم سید محمد موسوی فرزند سید آقامیر مرحوم قاسم یوسفی فرزند رضا علی آقا بیابانگرد فرزند غلامرضا(علی اکبر) سید علی موسوی فرزند سید حسین

42611572837660423340.jpg

صعود معلمان شهر نراق به کوه اُل -  سال 1351

نفر چهارم از سمت چپ مرحوم ماشااله رحیمی فرزند اسکندر

نفر نشسته سید مصطفی غفاری فرزند سید محمود

dr79i.jpg

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق - سال 1371

از راست : رضا(حمید) قاسمی فرزند حسن - عزیزالله فروغی فرزند ابراهیم - اکبر نوری فرزند ... - مهدی آعلی فرزند ماشاالله - علی اکبر پیشه ور فرزند نعمت الله - حجت الاسلام علی اکبر حیدری نراقی فرزند حسین - مرتضی رادفر فرزند شکرالله - سید محسن حسینی فرزند سید حسین - اسماعیل عضایی فرزند ابراهیم - سعید رمضانی فرزند.... - سید جمال موسوی فرزند سید محمد - علیرضا حیدری فرزند سلطانعلی

75470289625801190189.jpg

بهشت آباد ( آبشتا) - نراق - سال 1381

ایستاده از راست : علیرضا اشرفی فرزند اکبر - جواد بهجتی فرزند محسن - سید مسعود موسوی فرزند سید هادی - محمدرضا بهجتی فرزند محسن - سید میثم میرقاسمی فرزند سید جواد

نشسته از راست : مرتضی (موسی) خاکی فرزند ابوالفضل - حسن قجری فرزند رمضان - حمید رضی فرزند گل محمد

33844987477654665147.jpg

 

طبیعت شهر نراق - سال 1359

از راست : مهدی قجری فرزند یوسف - محمد صادقی نراقی فرزند حسین رحمت - ابوالفضل قجری فرزند رحمت الله - مرحوم محمد قجری فرزند رحمت الله - عباس صادقی نراقی فرزند حسین رحمت - علی قجری فرزند رحمت الله

89403185690497242786.jpg

 

مزرعه محمد آباد شهر نراق سال 1356

نفر جلو : ماشاءالله یوسفی فرزند قاسم 

محمد (غلام) ابوالحسنی فرزندعزت الله -سیف الله شریفی فرزند اسماعیل - حسین نباتی فرزند مندعلی

 

ytyt.jpg

گروه تأتر دبیرستان حاج عباس معصومی شهر نراق تحت عنوان « مردی که مرده بود خود نمی دانست»  - سال 1355

ایستاده از راست : غلام مظفری فرزند عزیز - علی عضایی فرزند ابراهیم - عباس رضایی فرزند غلامرضا - کاظم محمودی فرزند علی (شهید) - حسن طالبی فرزند سلطانعلی - فرهاد خسروی فرزند غلامرضا - مرحوم سید عباس حسینی فرزند سید حسن - کیقباد غلامی اهل شمال (معلم)

نشسته از راست : حسین شریفی فرزند حسن - سید غلامرضا موسوی فرزند سید حسین - سید مهدی میرسلطانی فرزند سید جعفر - سید غلامرضا موسوی فرزند سید محمد - جعفر کریمی فرزند اکبر

25022984547015745688.jpg

گلزار شهدای شهر نراق - سال 1370

مراسم استقبال از دکتر عبدالله جعفرعلی جاسبی فرزند اسکندر ریاست وقت دانشگاه آزاد اسلامی و هیئت همراه به نراق

 

 

 

 این عکسها گویای خاطرات قشنگ زندگی است .خاطراتی که هنوز با وجود گذشت سالها از آن  بوی تازگی و عطر خوش مهربانی می دهد . هنوز هم که هنوز است وقتی  آلبوم خاطرات آن روزگار را مرور می کنیم اشک شوق و لبخند دلنشین  دوستی با هم در می امیزند و ساعت ها وقتمان صرف مرور این خاطرات می شود.

 

خاطرات خوش گذشته را با هم ورق می زنیم تا.............

 

 

سایت سلحشوران شهر نراق

 

 

۰ نظر ۱۱ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۹
سلحشوران شهر نراق

سوم فروردین 1347 در شهرستان دلیجان استان مرکزی کودکی متولد شد که نامش را حسین نهادند .

28516699378021616518.jpg

شهید حسین سعادت

 

پدرش خیرالله سعادت فرزند ماشاءالله متولد 1307 و مادرش ماه منیره مقدم پورآزرانی فرزند علی احمد متولد 1312 هر دو اهل روستای آزران از توابع شهر بَرزک در 72 کیلومتری شهرستان کاشان استان اصفهان می باشند که سال 1342 به شهرستان دلیجان نقل مکان نمودند .

771967754577420912.jpg
دو پسر دیگر این خانواده نورالله و داود سعادت و چهار دختر نیز دارند . این خانواده اقوام و فامیل هایی نیز در شهر نراق دارند . خانم مقدم پور در تاریخ 26/09/1382 به رحمت خداوند پیوست و در قطعه خانواده های شهدا جنب گلزار شهیدان دلیجان به خاک سپرده شد

.jpg

 

آقا خیرالله که قبلا به شغل کشاورزی مشغول بود پس از فوت همسرش با خانم صغری محمدی اهل نخجیروان محلات ازدواج و همچنان در دلیجان به زندگی ادامه می دهند .  حسین سعادت برای کسب دانش سال 1354 به مدرسه رفت و خرداد ماه سال 1361 از دبستان حافظ دلیجان گواهینامه پایان تحصیلات ابتدایی دریافت نمود .

3015748967874381832.jpg

وی آرام و قرار نداشت و با اینکه محصل بود ولی اوقات فراغتش را به کاشی کاری ساختمان می پرداخت . تحصیلات اول راهنمایی را در سال 1362 با موفقیت سپری می کرد که ارتش متجاوز عراق به اشغال گری اش بر علیه ایران ادامه داد و اینجا بود که حسین درس و مدرسه را رها و در سن 15 سالگی وارد عرصه جهاد گردید .حسین به رهبر کبیر انقلاب آیت الله سید روح الله خمینی(ره) عشق می ورزید و به ندای هل من ناصرا ینصرنی حسین زمان گوش فرا داد و راهی جبهه های حق علیه باطل گردید .

5805271394991643535.jpg

محل اولین جبهه وی منطقه عمومی شهرستان بانه استان کردستان بود که آنجا رزمندگان در دو جبهه یکی مقابله با تهاجم مرزی و هوایی ارتش عراق و دیگری مقابله با تجزیه طلبان گروه های کم خردی مثل دمکرات و کومله فعالیت داشتند . دو تن از همسنگران ایشان آقایان علی اکبر پیشه ور فرزند نعمت الله اهل شهر نراق و محمد مصلحی اهل روستای ورکان از توابع شهرستان کاشان استان اصفهان می باشند پیشه ور می گوید : اواسط سال 1362 در جبهه بانه داخل سنگر بودیم که در اثر سهل انگاری تیری از تفنگ مصلحی به سمت سعادت شلیک شد که لابلای پتوها گیر کرد و آسیبی وارد نساخت و آن روز خداوند نخواست به این شکل مشکلی برای حسین به وجود بیاید .

kjjjjjjjjjjjjjjjj.jpg

حسین با دوستانش دی ماه 1363 از ناحیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دلیجان با لباس بسیجی راهی جبهه شد و اینبار جبهه های جنوب کشور و استان خوزستان به نامش رقم خورد . حسین سعادت با سلحشورانی از شهرهای دلیجان ؛ محلات و نراق و روستاهای تابع در پدافندی جبهه طلائیه استقرار یافتند .


رزمنده جانباز محمد کمالی فرزند رمضان اهل شهر نراق اظهار می دارد :

در جبهه ویران شده و مرزی طلائیه از توابع هویزه استان خوزستان در لشکر 17 علی بن ابیطالب(ع) با نیروهای ارتش متجاوز عراق نبرد می کردیم . تاریخ 03/12/1363 بیست روز به عملیات بدر مانده بود که خمپاره دشمن در سنگر ما فرود آمد .

70427695367119721849.jpg    img_2241.jpg

محمد کمالی

ترکش از ناحیه کمر و ستون فقرات به من آسیب زد و همزمان یکی از رزمنده های دلیجانی به نام حسین سعادت فرزند خیرالله نیز به شدت مجروح و از ناحیه ران پا به پایین مجروح شد . حسین را می شناختم چون اقوامی هم در نراق داشت و خانواده اش اهل آزران کاشان می باشند و پنجاه سال پیش به دلیجان آمده اند . حجم آتش دشمن زیاد و سنگین بود ولی در آن شرایط دشوار دو نفر از رزمنده های شهرستان محلات به سمت حسین سعادت آمدند و بدن مجروحش را با مشکلات عدیده جمع و جور کردند و با برانکارد تا پای قایق ها انتقال دادند .

2913147396763396124.jpg

من هم با اینکه مجروح بودم کمی به حسین کمک کردم و با هزار بدبختی با کمک دوستان و حمل با برانکارد تا قایق ها منتقل شدم . دژی که ما استقرار داشتیم با کمبود دارو و درمان مواجه بود و حتی مُسَکِن و یا آمبولانس به سختی پیدا می شد . قایقران من و حسین را به خشکی یا همان پد رساند که در آنجا سردار قدرت الله کمره ای فرزند رمضان اهل شهرنراق (1340 شهادت1367) را بر حسب اتفاق دیدم و کمی به ما کمک و روحیه داد . ما را با آمبولانس به بیمارستان صحرایی خاتم الانبیاء منتقل کردند که بعد از جزیره مجنون قرار داشت .

5788798607054026964.jpg

اقدامات اولیه درمان روی ما دو نفر انجام گرفت و با آمبولانس به بیمارستان شهید مجید بقایی اهواز مرکز استان خوزستان روانه شدیم . من و حسین تا اینجا با هم بودیم . وضع سعادت به گونه ای بود که سریع او را به اتاق عمل بردند و بعد از تلاش دکترها برای بهبودی بیشتر به بیمارستان دیگری در اهواز منتقل گردید . حال عمومی حسین وخیم شد و لاجرم جهت اقدامات بیشتر پزشکی با هواپیما به تهران منتقل و در بیمارستان مصطفی خمینی بستری گردید .

total1 copy 170.jpg 

من نسبتا بهبود یافتم و مرخصی استعلاجی گرفتم تا به زادگاهم نراق بازگشته و دوره نقاهت را سپری کنم ولی به جهت نیاز به نیرو در دژ طلائیه و بالا نگه داشتن روحیه همرزمان و احساس مسئولیت به اصرار خودم مجددا به خط مقدم بازگشتم و تاریخ 23 اسفند 1363در عملیات بدر شرکت نمودم .

.jpg

در هر حال نگران وضعیت دوستم حسین بودم تا اینکه پس از 33 روز دست و پنجه نرم کردن با مرگ سرخ به دلیل عفونت های زیاد پاهایش در بیمارستان مصطفی خمینی تهران تاریخ 7 فروردین 1364 به آرزویش شهادت نایل آمد . پیکر مطهرش پس از تشییع باشکوه توسط مردم مومن و شهید پرور در گلزار شهیدان شهرستان دلیجان آرام گرفت . پسر عموی شهید به نام عمران(عمرانعلی) سعادت فرزند غلامعلی متولد 1342 تاریخ 25اسفند 1364 طی عملیات والفجرهشت در اروند رود به شهادت رسید و در گلزار شهدای آزران کاشان خاکسپاری گردید .

99729836657160621006.jpg

     شهید عمران سعادت

پسر عمه شهید به نام علی رودی فرزند حسن در مرداد 1367 اواخر جنگ عراق بر علیه ایران طی عملیات مرصاد در جبهه اسلام آباد غرب در مصاف با اعضای سازمان مجاهدین خلق(منافقین) شربت شهادت نوشید و در گلزار شهیدان شهرستان دلیجان دفن شد .

81865339858564020250.jpg

      شهید علی رودی
وصیت نامه شهید حسین سعادت فرزند خیرالله اهل شهرستان دلیجان
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام ودرود بی کران بر امامی( خمینی کبیر) که حسین گونه فرمودند که جبهه ها را خالی نگذارید و کمک به رزمنده ها کنید ودر راه خدا جهاد کنید .ای خالق بی همتا می دانم که به خودم ظلم کردم و بنده خوبی برایت نبوده ام .احکامت را زیر پاگذاشتم و یا به آنها بی اعتنا بودم یا اینکه سَبُک شمرده ام و شُکر هیچیک از نعمت هایت را به جا نیاورده ام ، خدایا مرا حلال کن و مرا در نزد خود قرارده .

5560424542076111772.jpg

ای مردم مسلمان وغیور پرور انقلاب اسلامی با ضد انقلاب با قاطعیت برخورد کنید .
خداوندا خانواده مرا خشنود بگردان .
خداوندا اگر من شهید شدم با شهدای انقلاب در یک خط قرار ده .
خداوندا اگر من به کسی ظلم کرده ام مرا ببخش .
خداوندا من که قدم در راه حق برداشته ام پس چه خوب است که شهادت نصیبم کنی .
خداوندا کسانی که ضد انقلاب هستند نابودشان کن .
ای مردم با رهبر کبیر انقلاب(امام خمینی) خوب باشید و جبهه ها را خالی نگذارید .رزمنده ها را تنها نگذارید و در نمازتان رهبر وامام را دعا کنید . خداوندا امامی که قلب میلیون ها انسان مستضعف است را تا ظهور حضرت مهدی(عج) نگهدار و به مستضعفان جهان یاری بده .

49207125176922830.jpg

من حالا چند کلمه با پدر ومادر و دوستان صحبت دارم : ای پدر ومادر گرامی ؛ اگر من شهید شدم به هیچ عنوان گریه نکنید، خواهرانم زینب وار رفتار کنید . پدر ومادر گرامی؛ اگر شما بخواهید گریه کنید باید گریه ای بکنید که مشت محکمی به دهان ابر قدرتها باشد .
مادر جان شیری که به من دادی را حلالم کن ؛ شبها که کنار گهواره من بیدار مانده ای حلالم کن. خواهران وبرادران گرامی : اگر من برای شما برادر بدی بوده ام مرا حلال کنید ؛اگر من به شما بی اعتنا بودم مرا ببخشید .دوستان من شما بروید ودرس بخوانید وآن درس که شما می خوانید مشت محکمی خواهد بود به دهان ابر قدرتها .

2587805021641957773.jpg


مادر جان به خواهرانم بگو اگرمن شهید شدم گریه نکنید و با مردم خوب رفتار کنید

مادر جان من آماده ام که شهید بشوم و شما در هر شب جمعه به گلزار شهدا بروید وروح من ودیگرشهدا را شاد گردانید .
مادرجان ؛ به برادران و خواهران بگو که در نماز جمعه و دعای کمیل ودعای توسل شرکت کنید و شرکت در نماز جماعت مشت محکمی به دهان آمریکاست ؛ پس در این مجلس ها شرکت کنید .پدر جان آیا می دانید خدا امانتی پیش شما داشت و آن امانت من بودم ؟ آیا می دانید خدا از آن امانت یک امانت خوبی می خواست ؟ مثلا در راه خدا جهاد کنیم ؛ نماز بخوانیم .

2433664440965020210.jpg


پدر جان ؛ می دانی که چه شیرین است در خون خویش غلتیدن و نهال اسلام را آبیاری کردن ؟پدر جان حالا این امانت در راه خدا می خواهد جهاد کند و در راه خدا شهید شود که هم خدا از او راضی باشد و هم شما .اگرمن شهید شدم جنازه ام را به پدر ومادرم نشان دهید که آنها از من راضی شوند .
در آخر هم می گویم سیاه به تن نکنید ؛ گریه نکنید ؛ دعا برای جان امام و رزمندگان و شبهای جمعه گلزار شهدا بیایید .ای مردم شما در راه خدا جهاد کنید و بپا خیزید

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار
رزمندگان اسلام نصرت عطا بفرما
متن وصیت نامه حسین سعادت 1363/10/17 شمسی                                                         

 

 996203194458552987.jpg                             


                                                                                                                                        شهید حسین سعادت فرزند خیر الله

مدت عمر : 17 سال محل دفن:گلزار شهیدان دلیجان
محل تولد :دلیجان تاریخ تولد :3/1/1347
محل شهادت:طلائیه تاریخ شهادت:7/1/1364

 

 

۰ نظر ۱۰ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۱
سلحشوران شهر نراق

اقوامم در کرج و تهران سکونت دارند و تابستان ها که از تحصیل در دبیرستان حاج عباس معصومی نراق تعطیل می شدم یک سری به آنان می زدم .

1 (23).jpg

حاج حسین نباتی

31 شهریور 1359 و آخرین روز تابستان بود و قصد داشتم به زادگاهم نراق برکردم که ارتش رژیم بعث عراق مراکز چندین شهر از جمله فرودگاه مهرآباد تهران را بمباران و جنگ را بر ایران تحمیل نمود .

73591510946797334656.jpg
با پسر دایی اسماعیلم به نام محمود یوسفی قرار شد به شرط اینکه من راننده باشم با ماشین نیسان به سمت محل های مورد اصابت موشک ها برویم . آنقدر هرج و مرج شد که اغلب جاده ها بسته و تردد با مشکل مواجه گردید .

1 (28).jpg

حسین نباتی در سالهای دفاع مقدس

ما به سمت اکبرآباد کرج رفتیم که بین راه هوا تاریک شد و نیروهای گشتی مرتب از رانندگان درخواست می کردند چراغ ماشین هایشان را خاموش کنند تا به اصطلاح دوباره هواپیماهای متجاوز عراق بمباران نکنند .

img_0364.jpg

در همین اثنا یک عابر را زیر ماشین گرفتم و نقش بر زمین کردم . آمدیم پایین و دیدیم مردی غرق در خون است و حسابی ترسیدم . محمود داد زد نگاه کن وانت بار قرمز بود که داره فرار می کنه .

1 (43).jpg
مصدوم را توی ماشین انداختیم و بردیم بیمارستان کسری و 180 تومان خرجش کردیم  . حالش که نسبتا خوب شد به او گفتم ما داشتیم گشت می دادیم که مشاهده کردیم توی جاده افتادی . بگو ببینم چه اتفاقی برایت رخ داد ؟ گفت خدا از تقصیراتش بگذره راننده یک وانت بار قرمز رنگ مرا زیر گرفت و از صحنه فرار کرد تا شما آمدید و به من خدمت کردید .

1 (72).jpg

از راست : حسین نباتی، شهید مندعلی نباتی ؛ سردار شهید مظاهر لطفی

دنیا با همه بزرگی اش باز هم کوچک است چون تابستان دو سال بعد توی میدان کرج نزد دایی ابوالفضلم ایستاده بودم که آن فرد مصدوم را دیدمآثار13 بخیه روی صورتش نمایان بود . به او گفتم شما دو سال قبل و در اولین روز جنگ تو جاده اکبر آباد تصادف نکردی و همه مشخصات حادثه را گفتم . او متعجب شده بود و گفت مثل فالگیرها حرف می زنی . نهایتا به ایشان گفتم آن فردی که با ماشین به تو زد من بودم و وانت قرمز رنگ یک شیطنت بود .

gcc.jpg

حانباز حسین نباتی فرزند مندعلی اهل شهر نراق18/12/1391

 
۰ نظر ۰۹ مهر ۹۳ ، ۲۲:۲۷
سلحشوران شهر نراق

شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی واقع است . زبان مردم شهر نراق فارسی است ولی گویش های متفاوتی بین آنان رایج است.

10313838_556436244472297_5902525976917297584_n.jpg

تعدادی از اصطلاحات که بیشتر در قدیم بین مردم بیان می شد را به دوستاران فرهنگ زادگاه دوست داشتنی و زیبایمان تقدیم می کنیم :

 

عابور بخیر : کجا میخواهی بروی                         آسه : یواش

 آسمون قرمبه : رعد و برق                                آغوندن : فشار دادن

 بِکَپ : بخواب                                                     بیاقون : فشار بده

 بِچَپون : فشار بده                                             تُوجه : سبد بافته شده از ساقه گندم

 تَرکه : باریکه شاخه درخت                       روئه : وسیله ای جهت پایین ریختن بادام و گردو

هرش : دفعه ، مرتبه                                 چَنغَذه : چه مقدار

اَنقَذه : این مقدار                                         سُقُلمه : مُشت

مَزَنه : میزان ، قیمت                                   تُرشباله : آبکِش

جَخدی : تازه ، الان                                      جَخدَم بلا : همین الان

بَرکَش : جابجا کردن                                    چِقوله : اندک

پَرقاشه : کم                                               یَبار : یکبار

پَسّا : دفعه                                                 لیسَغَن : سبک سری کردن

10509517_1476125342626881_7434317052379838789_n.jpg

 تلیده : له شده                                               لَقَت : لگد الاغ

 پابرنه : پابرهنه                                                پَک و پوز : لب و دهان

 پِخ : ترساندن                                                  دَن یابه : خمیازه

 دَرگیرونه : خار و خاشاک جهت روشن کردن آتش      

 دَس به آب : توالت                                            سِرکو : هاون

 سیفال : ساقه گندم و جو                               سُده نار : سرما خوردگی شدید                    

مِس مِس کردن : کاری را با حوصله زیاد انجام دادن

واردی کردن : شوخی کردن                             تَحر و جوش کردن : ایحاد ناراحتی

جِلَغ : بی مزه و سبک                                     کَماشدون : نوعی قابلمه مسی

اجباری : سربازی                                           دُوری : بشقاب

حَرَّمَه ای : هرج و مرج                                   اَلِنگاز : معطل

قاشق پَسا کردن : همکلام شدن                    پخته خوره : تنبل و آماده خور

جَلَب : بدجنس                                              دَرق : صدا

پِِلون پِلون شده : نوعی دشنام                       یتیم غوره : نوعی دشنام

حروم زاده گری : زیرکی بیش از حد                مِجری : صندوقچه

1947955_10201537791148111_781622979_n.jpg

هیشا سقط مرده : فرمان ایست به الاغ

 شَفتر : شبدر                                                    شاپره : پروانه

 دوکونه : لگد الاغ همزمان با دو پا                        چاچَپ : چادر شب

 چراغا کور کن : چراغ یا برق را خاموش کن           چوسونک : سوسک صحرایی

دِشنوم : دشنام                                                    دِشمون : دشنام

حزب اللهی سخت : مذهبی شدید                         پِرَخه جاری : جای فراخ

بِش کَش برویی : سرسری انجام دادن کار             گُنده : غذای سگ

سِمِنت : سیمان                                                 نَرمَ مولَه ای : زیرکی

ایشدی : ایستادن کودک                                     به چَشم کشیدن : اهمیت دادن

گَل : وسط ، میانه                                              قلا : زیر گلو

سوراخ و بِرین : نقاط مخفی داخل منزل               آلّا : زود باش   

1897803_10201537935231713_1773287265_n.jpg

چُلاغ : دست و پا شکسته                           جونم مرگ شده : جوانمرگ شدن

چوخط : چوب خط برای حسابرسی              بابجیدا : با وجود اینکه

چِمدُنم : نمی دانم                                       ناتالی : شکم

گاس : شاید                                              سنگلخده : سنگلاخ

 چس بارش نکن : لوسش نکن                    کلوپه : متلک

 اسکنو : سکسکه کردن                             خَرتپون: پُر و انباشته

 عَم قِزی : دختر عمه                                 دایی قِضی : دختر دایی

آخاله : پسر خاله                                       آغ عمو  : پسر عمو

سَرِش میشه : درک کردن موضوع              زوک زوک کردن : دل دل زدن

زَغون کردن : خوردن غذا با ناراحتی              پا گرفته : توانایی ایستادن

کِ تا کِ : از زمانی تا زمان دیگر                     اِنجَه اِنجَه شی : تکه تکه بشوی

1800226_1428235367415879_70504080_n.jpg

خَسرو : مادر زن                                   به کوه جستن : حاشا کردن

 پاشید : پخش شدن                             قوتولو : چاق و فربه

 پاشیدون : بلند شدن                            بو : رتیل

 غاذی : ساندویچ صبحانه                    چٍنگول : نیشگون

 رُنَکی : تسمه ای که به پشت پالان چهارپا بسته میشود

 کَردو : اصطلاحی در تقسیم بندی مزارع کشاورزی به قطعات کوچکتر

  کُنه : پارچه بی ارزش                        شُورَه : پارچه بی ارزش

قورماست : نوعی غذای محلی             قاتق : نوعی غذای محلی(ماست و شیر)

قُلُمبَه : حمع کردن ، متورم شدن                تحفه تیغال : متاع بی ارزش                

1508002_622992114416184_270726841_n.jpg

کولومه : پل زیر دیوار روی جوی آب                          کُلُم : قفل درب

 کوئنده : چغاله بادام                                                کودو : کدو تنبل

کوله مال : تکه خمیری که از تنور جدا می شود

 کوناله: استخوان لگن                                             جوال : بافتنی ضخیم جهت حمل علوفه

سوک دادن : انگولک کردن                                       سوند : انگولک

گُله : مکان                                                             هلنجاب : شور

1383103_1380666428839440_344455808_n.jpg

گر و گر : تند تند                                                 هلشه : حمله کردن

 شتر کردن : تقسیم خربزه                                 قره مونی بگیری : بمیری   

 مرقونی گرفتن : شلوغ کردن                            طناف : طناب

 باربند : طویله                                                   مورچونه : مورچه

 قناره : نوعی گونی بزرگ                                 خاک و خل : گرد و خاک 

مَجمع : سینی مسی بزرگ                              تُک : نوک هر چیزی

 شید و بِل : رها شدن بر روی زمین                  بِلون و بَلامون : آواره و سرگردان

بی همه کس شده : نوعی دشنام                   یَبارَگیشا کَرده : پررو شدن

حرف کَترَه : سخن بیهوده                               پشم و بُغار : مو

1011056_1428236097415806_570173283_n.jpg

میخ طبوله : میخ آهنی بزرگ که به انتهای افسار الاغ بسته میشود جهت کوبیدن به زمین

 طاقاره : ظرف سفالی بزرگ که قدیم بیشتر در آن خمیر درست می کردند

 وگ : آب دهان                                                   لیباس : ریواس

 نمدُنم : نمی دانم                                               شُله : تنبل و بی خاصیت

 شُوره بَستَنَه : بُقچه لباس                                 بَرغَلتید : غلتیدن

آلَه افتادن : دراز کشیدن                                    پیش اُفتادَه گری : فضولی

آدم همه جا حساب : فرد مورد احترام                  گَلونَه کردن : به نخ کشیدن

بوخواب به جَعدَه : آماده حرکت شو                      نَگیری : انگار

148714_375657915824468_1498748420_a.jpg

هَر دم بیل : همینطوری ، الکی                                   ورزو : گاو نر

 یاده : جاری ، زن برادر شوهر                                     دَن : دهان

یخته : میزان کم                                                         خِرِش گیره : تیغ     

 بِشتَم : به او گفتم                                                         ترشاله : برگه زردآلو

 هَم بَر نَرو : معطل نکن                                             بانکَه : دبه

پَت و پَن : توپول                                                      هَلَه پَرتویی : حرکت های مارپیچ

شَق و رَق : اتو کشیده و مرتب                                دَقَّه ای یَه بار : دقیقه ای یکبار

گربه کوره : بی چشم و رو                                     هَمِش گیرید : اورا احاطه کنید

کُ : که                                                                شَلم بَزاز : دغل کار

253114_335363409908867_676718468_n.jpg

پِرَخ : گشاد                                                  پِرَخَه جاری : جای وسیع و بزرگ

 آله : نصف ، نیم                                           آلشی : اشتباهی

 بوبوئه چشم : مردمک چشم                        بِتَپون : بخور

بِلَّه : گروه                                                    دَلّار : دلال

سَرزیری : سرازیری                                     این دور و پَرا : این اطراف

بِشِش گفت : به او گفت                               یَه پارا : عده ای

بِشِم گفت : به من گفت                               بِلومبون : بخور

امنیه : سرباز                                              تومّون : تنبان ، شلوار

چراغ را فوت کن : برق را خاموش کن           باچِقا : صبر و حوصله

تِرک افتادن : پرخوری زیاد                           مِثِّ : مانند

 

همشهریان دوست داشتنی : اگر شما هم تمایل داشتید اصطلاحات دیگر را معرفی نمایید تا به این لیست بیافزاییم . مواظب باشیم مطالب عامه پسند و در خور شان و فرهنگ شهرمان باشد .

10259740_10201792754002023_7005964682273958172_n.jpg

 

                                                                                                                                                                       وبلاگ سلحشوران شهر نراق

 

 

۱ نظر ۰۷ مهر ۹۳ ، ۲۱:۵۹
سلحشوران شهر نراق

به همت حوزه 2 ثارالله شهر نراق در سی و چهارمین سالگرد دفاع مقدس همایش پیاده روی عده ای از مردم شهر نراق برگزار گردید .

img_3674.jpg

 

پس از پایان دعای ندبه صبح جمعه 4 مهر 1393 علاقمندان در همایش پیاده روی تحت نام از نشان تا بی نشان از گلزار شهیدان تا گلزار شهدای گمنام در دانشگاه آزاد نراق شرکت داشتند. سرگرد مهدی نباتی ضمن تشکر از فرمانده پایگاه بسیج جناب سروان محمد شریفی سخنرانی کوتاهی ایراد کردند .

img_3778.jpg


در پایان مراسم طبق شماره هایی که در اختیار افراد قرار داشت قرعه کشی انجام گرفت و به عده ای جوایزی به رسم یادبود تعلق گرفت .

 

img_3786.jpg


از دست اندرکاران از جمله حجت الاسلام موسوی ، کارکنان درمانگاه حاج شنتیایی و آقای سید حسین حسینی و همچنین از فرماندهی محترم نیروی انتظامی شهرستان دلیجان و پرسنل محترم کلانتری13 شهر نراق که در تمامی مراسم ها به ایجاد نظم و مساعدت در رفت و برگشت ماشین های عبوری زحمت می کشند تقدیر می گردد.  .

download-new-music-1.gif

 

۰ نظر ۰۶ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۵
سلحشوران شهر نراق

پنج شنبه 3 مهر 1393 در آیین های با شکوه هفته دفاع و در ششمین همایش خاطره گویی رزمندگان دفاع مقدس شهر نراق " کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نراق " فعالیت هایی در خور توجه داشتند که از مربیان آنان علی الخصوص خانم مریم میرسلطانی تقدیر و تشکر می شود .

دلنوشته ای از نوجوان محمد عابدی فرزند مجتبی در بیان پدر بزرگش شهید غیاثعلی عابدی در ششمین همایش قرائت گردید و مورد توجه رزمنده ها و مردم قرار گرفت که اشاره می گردد :

img_1224.jpg

محمد عابدی

در لحظه های بغض ،اشک و دلتنگی با تو درد دل می کنم و می دانم که حرف هایم را می شنوی چرا که شنیده ام شهیدان زنده اند. پدر بزرگ مهربانم سلام چقدر دل تنگت شده ام هر وقت عکس تورا می بینم چیزی جز صفا و صمیمیت ،اخلاص و مهربانی و صبر را نمی بینم .

پدر بزرگ عزیزم تو در کنار ما نیستی اما بودنت را احساس می کنم . وقتی پدرم از تو و خاطراتت تعریف می کند دلم برای عمو مهدی و عمه هایم که کمتر با تو خاطره داشتند می سوزد . خیلی سخت است که فرزندی کمتر روی پدر خودرا به یاد بیاورد .

kfww_0028.jpg

راستی پدر بزرگ عمو مهدی خود پدر است اما آرزوی گفتن کلمه ی بابا بر دلش مانده است و سنگینی می کند و جای تو خالیست که مثل تمام پدر بزرگها من و محمد امین را روی زانوهای خود بنشانی و نوازش کنی .

img_1227.jpg

وقتی پدرم از زمانی حرف می زند که پیکر گلگون شما را به نراق آوردند جگرم می سوزد .پدرم می گوید وقتی شنیدم بابا غیاثعلی شهید شده بود نفهمیدم خودرا چگونه به بسیج رساندم تا اورا ببینم وهنگامی که به بسیج رسیدم با کلی خواهش و التماس داخل بسیج شدم ولی وقتی با پیکر غرق به خون پدرم روبرو شدم خشکم زد .

.jpg

بابایم سر به تن نداشت که بتوانم لبهای او را غرق بوسه کنم. او سر به تن نداشت تا بتوانم بار دیگر چهره ی خندان و مهربانش را به قاب ذهنم بسپارم .پدر بزرگ مهربانم بابا می گوید با رفتن تو همه چیز تغییر کرد همه چیز از بین رفت همه چیز .زنِ قهرمانی به نام حاجیه صنعت باقری ماند با شش فرزند قد و نیم قد که هم برای بچه ها پدر بود و هم مادر .

img_1229.jpg

آخ که گفتن این حرفها چقدر سخت است . پدر بزرگ عزیزم خیلی دوست داشتم که تو بودی و ما از تجربیات و محبتهای تو در زندگی الگو می گرفتیم و آنها را سر مشق قرار می دادیم چه قهرمانانه و شجاعانه دل از این دنیا کندی ؟و جوانیت را نثار آزادی خاک این سرزمین کردی .چه عهدی با خدای خویش بستی که این گونه شجاعانه در برابر دشمن ایستادی ؟

izf69gzuzp7wfpyf11t3.jpg

شهید بی سر غیاثعلی عابدی

 یاد شما در این دنیا آرام بخش است .اما حالا که به ظاهر نیستی و از آرمانها و ارزشهای کشورت دفاع کرده ای و پر کشیده ای ما نیز می کوشیم چون تو هدف والایی داشته باشیم و راهت را ادامه دهیم و با اقتدار و شجاعت درراه حفظ استقلال کشورمان قدم برداریم تا باعث افتخار تو و کشورمان شویم .    پدر بزرگ مهربانم دوستت دارم .خداحافظ

img_3607.jpg 

محمد عابدی فرزند مجتبی اهل شهر نراق 03/07/1393

 

 یادآور می شود غیاثعلی عابدی فرزند کمال متولد 1329 تاریخ 3/11/1365 طی عملیات کربلای 5 در جبهه شلمچه خرمشهر استان خوزستان به شهادت رسید و سرش را به مولایش هدیه نمود و پیکر مطهرش در گلزار شهیدان شهر نراق آرام گرفت .

۰ نظر ۰۵ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۱
سلحشوران شهر نراق

به همت بسیج شهر نراق پنج شنبه 3 مهر 1393 ششمین همایش خاطره گویی رزمندگان دفاع مقدس نراق در گلزار شهیدان این شهر برگزار گردید . گلباران قبور مطهر شهیدان و روح معنوی حاکم در کنار شهدا به زیبایی این مراسم افزود .

img_1161.jpg

روز 31 شهریور 1359 با حمله هوایی عراق به چند فرودگاه ایران و تعرض زمینی همزمان ارتش بعث به شهرهای غرب و جنوب ایران، جنگ 8 ساله حکومت صدام حسین علیه ایران آغاز شد. این جنگ 19 ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و چند روز پس از آن اتفاق افتاد که صدام پیمان الجزایر را در برابر دوربین‌های تلویزیون بغداد پاره کرد. صدام در نطقی با تأکید بر مالکیت مطلق کشورش بر اروند رود که وی آن را شط‌العرب نامید و ادعای تعلق جزایر ایران به «اعراب» جنگ را در زمین، هوا و دریا علیه ایران آغاز کرد .

img_1166.jpg


حماسه دفاع مقدسی که برکات و دستاوردهای بی نهایتی را برای ملت ایران به ارمغان آورد و جهاد و شهادت مردمان با ایمان و مخلص این سرزمین، ستون های نظام اسلا می را تا مدت ها مستحکم نمود. به مناسبت بزرگداشت این همه مجاهدت و ایثار هر سال
سی و یک شهریور تا ششم مهرماه به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است .

img_2183.jpg


قسمتی از پیام امام خمینی(ره) راجع به قطعنامه 598 و شرایط سیاسی آن روز چنین است : من با توجه به نظر تمام کارشناسان سیاسی و نظامی سطح بالای کشور که به تعهد و دلسوزی و صداقت آنان اعتماد دارم، با قبول قطعنامه و آتش بس موافقت نمودم و در مقطع کنونی آن را به مصلحت انقلاب و نظام می‌دانم و خدا می‌داند که اگر نبود انگیزه‌ای که همه‌ما و عزت و اعتبار ما باید در مسیر مصلحت اسلام و مسلمین قربانی شود، هرگز راضی به این عمل نمی‌بودم و مرگ و شهادت برایم گواراتر بود

img_1325.jpg

خوشا به حال شما ملت، خوشا به حال شما زنان و مردان، خوشا به حال جانبازان و اسرا و مفقودین و خانواده‌های معظم شهدا و بدا به حال من که هنوز مانده‌ام و جام زهر آلود قبول قطعنامه را سرکشیده‌ام و در برابر عظمت و فداکاری این ملت بزرگ احساس شرمساری می‌کنم، و بدا به حال آنان که در این قافله نبودند، بدا به حال آنهائی که از کنار این معرکه بزرگ جنگ و شهادت و امتحان عظیم الهی تا به حال ساکت، بی تفاوت و یا انتقاد کننده و پرخاشگر گذشتند .

 

download-new-music-1.gif


 
۰ نظر ۰۵ مهر ۹۳ ، ۱۷:۱۷
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook