سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

حماسه نراقی ها در عملیات مسلم ابن عقیل

شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۱، ۰۵:۱۵ ب.ظ

در پی توقف عملیات رمضان در دشت شرق بصره به دلیل تمرکز قوا و مانور زرهی دشمن ، نیروهای خودی جست وجوی منطقه ی کوهستانی و محدود برای تحت فشار قراردادن ارتش عراق بودند تا ضمن شکستن تبلیغات دشمن، ابتکار عمل را حفظ و نبرد منطقه ی ناهموار را تجربه نمایند . برای دستیابی به این هدف ها منطقه ی عملیاتی سومار استان کرمانشاه درجبهه ی میانی برگزیده شد .

منطقه ای که سومار در قلب آن قرار دارد، از شمال به نفت شهر، از غرب به مندلی ، از جنوب به میمک و از شرق به گیلانغرب منتهی می شود و ارتفاعات مرزی واروالین ، گیسکه، کله شوان، کهنه ریگ، سان واپا و سلمان کشته ، سارات ، دروازه تپه شلوغ ، سیدک ازشاخصه های آن است . ارتفاعات مزبور بر شهر مرزی سومار ایران و شهرمندلی عراق اشرافیت دارند و عراق در عقب نشینی اجباری خود، با حفظ آنها سومار و جاده های ارتباطی سومار ، نفت شهر ، قصر شیرین را درزیر دید و تیر خود نگه داشت و ارتباط این جبهه با مناطق شمالی را با مشکل روبه رو ساخت.

عملیات مسلم بن عقیل با هدف حفظ تحریک جبهه ها، منفعل کردن دشمن، ارتقای کیفی و کمی سازمان رزم خودی و آزاد سازی مناطق اشغالی طراحی شد . پس از شناسایی منطقه عملیات مسلم ابن عقیل در تاریخ 9/7/1361 با رمز یا ابوالفضل العباس(ع) به فرماندهی قرارگاه عملیاتی مشترک نجف اشرف سپاه و ارتش آغاز شد . برای این عملیات که محدود به ارتفاعات گیسکه تا سان پاوا را در برمی گرفت، 38 گردان نیروی رزمی پیش بینی شده بود .

بدین ترتیب قوای خودی ضمن تثبیت موقعیت، بیش از 150 کیلومترمربع از مناطق اشغالی ایران آزاد و نزدیک به 30 کیلومتر مربع از خاک عراق را تصرف کردند و علاوه بر تامین دشت سومار بر تنگه مرزی تسلط یافتند . همچنین شهر مندلی عراق در دید و تیر رس آنان قرار گرفت .

 

خلاصه گزارش عملیات مسلم ابن عقیل(ع (

 

زمان اجرا 09/07/1361 لغایت 13/7/1361 به مدت هفت روز
مکان اجرا : سومار کرمانشاه در جبهه میانی جنگ
رمز عملیات : یا اباالفضل العباس (ع)
تلفات دشمن : 4275 نفر کشته ، زخمی و اسیر
ارگان های عمل کننده : سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی
اهداف عملیات : تصرف بلندی های مشرف به شهر مندلی عراق و تامین مرز جبهه میانی و آزاد سازی بخشی از خاک ایران به همراه پس زدن دشمن از غرب شهر سومار

در جای جای هشت سال دفاع مقدس رد پای سلحشوران شهر نراق در حفظ و حراست از کیان میهن اسلامی به چشم می خورد .

 

9dpxbqlkl9h27l25lt54.jpg

                                                                                                                                                                    شهید امیر محمودی

 

در عملیات مسلم ابن عقیل نیز دو پرنده عاشق به اسامی غلامعباس علی آقایی فرزند یوسف اولین روز عملیات در تاریخ 09/07/1361 و امیر محمودی فرزند اکبردر پدافندی این عملیات تاریخ 22/7/1361 پس از ایثارگری های قابل ستایش به شهادت رسیدند .

 

قسمتی از زندگینامه شهید غلامعباس علی آقایی

 

شهید غلام عباس علی آقایی در سال 1338 در شهر مذهبی نراق در یک خانواده زحمتکش پا به عرصه گیتی نهاد. پس از گذراندن دوران کودکی تحصیلات خود را در نراق شروع و تا مقطع سوم راهنمایی به درسش ادامه داد . او محصل مؤدب و برخوردش متین و خیلی خوب بود. از آرزوهای ایشان پیروزی انقلاب اسلامی بود که در حد توان و امکان در به ثمر رسیدن این مهم فعالیت کرد و یکی از وفاداران به انقلاب و رهبرش آیت الله سید روح الله خمینی بود. سال 1357 مادرش خانم منیر رزاقی به رحمت خداوند پیوست . در سال 1358 با دختر عمویش خانم عشرت علی آقایی ازدواج و در تهران پایتخت ایران سکونت می یابند . غلامعباس در سازمان صنایع دفاع قسمت مهمات سازی مشغول به کار می شود . تاریخ 24/1/1359 فرزند دلبندشان مریم علی آقایی به دنیا می آید .
وی ضمن کوشش در سنگر پشتیبانی جنگ و صنایع مهماتسازی از آرزوهایی که داشت شرکت در جبهه حق علیه باطل در کنار رزمندگان اسلام در خطوط مقدم بود که در تاریخ 18/06/1361 با شرکت در جبهه های غرب کشور به آرزوی خود رسید و مدتی کمتر از یک ماه در منطقه عملیاتی سومار با دشمن بعثی به نبرد مشغول بود

 

fzsdvcavtbxfyaa71fx.jpg

 

غلامعباس علی آقایی درعملیات پیروزمندانه مسلم ابن عقیل در منطقه عملیاتی سومار استان کرمانشاه شرکت نمود و پس از حماسه های ماندگار طی اولین روز این عملیات تاریخ 09/07/1361 بر اثر ترکش خمپاره به پهلویش سر به افلاک نهاد و در سن 23 سالگی به شهادت رسید . جنازه مطهر شهید توسط مردم خداجو و شهید پرور با شکوه خاص تشیع و در گلزار شهدای شهر نراق در کنار سایر شهیدان در دل خاک آرام گرفت .

 

x59gdpz8bgjs3webez.jpg

                                                                                                                                                                                مریم علی آقایی در آغوش پدر شهیدش

 

زمان شهادت این بزرگوار دختر دو ساله ای به نام مریم علی آقایی به یادگار مانده که اکنون پس از سی سال از شهادت پدرش ، زن مومنه و ولایتمدار می باشد و دو فرزند پسر به اسامی علیرضا و امیر حسین رزاقی فرزندان محسن دارد که در راه شهید و راه مقدس اباعبدالحسین(ع) که خط آزادگی و صداقت است پرورش می دهد .

 

vs3sjeiuhuyjp38630f5.jpg

      مریم علی آقایی در سنین کودکی در حال قرائت قرآن

 

خانم عشرت علی آقایی فرزند علی اکبر همسر مکرمه شهید نیز پس از عمری استقامت ، وصیت شوهرش مبنی بر تربیت فرزندشان مریم بر اساس آئین اسلام را محقق نمود . پس از ازدواج با برادر شوهرش غلامرضا علی آقایی اکنون دارای دو فرزند به اسامی غلامعباس و حمید علی آقایی می باشند . همانگونه که مشخص است نام و راه شهید همچنان استوار مانده و نام غلامعباس بر فرزندان به برکت شهید تکرار می گردد . این بدان معنا است که پرچمی که شهید برای مجد و عظمت اسلام بر افراشته است هیچوقت از اهتزاز نمی افتد و همیشه سربلند و با عزت بر قلل جهان بر افراشته می ماند .

 

 

وصیت نامه شهید غلامعباس علی آقایی

 

 

  3mmn24fi5y2knab8qbu.jpg      gblxu9wmqjbhuy2ho.jpg          3s232ahfn8dcp01ga9q8.jpg

 



سایت سلحشوران شهر نراق سی امین سالگرد شهادت شهیدان غلامعباس علی آقایی و امیر محمودی طی عملیات مسلم ابن عقیل در منطقه سومار کرمانشاه را گرامی داشته و علو درجات شهدا و توفیق ره پویی از خط آنان را از خداوند مسئلت می نمائیم .

 


 

۹۱/۰۷/۰۸
سلحشوران شهر نراق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.

هدایت به بالای

folder98 facebook