سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۲۳ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

در هر زمینه ای که رصد شود اهالی شهر نراق دارای استعدادهای پنهان و نهان می باشند که در صورت فراهم نمودن مقدمات کار شرایط رشد افراد فراهم می گردد .

 

آقای کیان خاکی فرزند مصطفی یکی از این نخبگان کوچک است که در سن پنج سالگی استعدادهایش درخشان گردیده است . وی سال 1391 در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی متولد گردید .

آقا کیان با داشتن پنج سال با موتورسیکلت 30 سی سی در حال حاضر زیر نظر هیات موتورسواری و اتومبیلرانی شهرستان دلیجان به مدیریت آقای حمیدرضا حسنی در حال تمرین و آمادگی می باشد .

از طرفی این موتورسوار کوچک با تفکرات بزرگ مورد توجه این رشته ورزشی و هیجان انگیز در اراک مرکز استان مرکزی نیز قرار گرفته و همه تلاش می کنند تا نونهال نراقی در آینده نزدیک پله های ترقی را پیموده و بر سکوی قهرمانی استان و کشور صاحب مدال شود .

 

آقای مصطفی خاکی فرزند ابوالفضل در کنار فرزند دلبندش آقا کیان با همکاری هیات موتورسواری دلیجان تلاش می کند تا این ورزشکار امید و آمال منطقه و کشور باشد .

۱ نظر ۳۱ تیر ۹۶ ، ۱۶:۴۰
سلحشوران شهر نراق

به نام خدا ؛ ضمن تشکر ؛ به درخواست سایت سلحشوران شهر نراق خلاصه ای از فعالیت های تحصیلی و فرهنگی ام را جهت مطالعه علاقمندان خودنوشت می کنم :
اینجانب سلطانعلی جعفری فرزند مرحوم شیخ محمد جعفری فروروین 1335 در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی متولد شدم .


سلطانعلی جعفری

از کلاس دوم ابتدایی در ذهنم به شغل معلمی علاقمند شدم و معمولا بازی های کودکانه ام درآن دوران بیشتر معلم بازی ، نمایش، اردو و،،، بود .

بعد از اتمام تحصیلات دوره اول متوسطه نظام قدیم سال 1351 در آزمون ورودی دانشسرای مقدماتی شرکت کرده وقبول شدم که عکسی از آن زمان به یادگار دارم .

پس از فراغت از تحصیل در سال های تحصیلی 1353 – 1354 به مدت یک سال در دبستان فاضل نراقی زادگاهم درکلاس پنجم تدریس نمودم که 45 دانش آموز داشتم و همه در امتحانات نهایی آن سال قبول شدند . لیست نمرات نوبت اول آنان در آذر ماه 1353 را تقدیم می کنم :

شش نفر از این 45 دانش آموز در لباس سربازی و بسیج طی هشت سال جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران از مرزهای میهن اسلامی دفاع مقدس نموده و جانفشانی کردند و به خیل شهدا پیوستند :

ابوالفضل بیانگرد فرزند حسین – سید غلامرضا باشی فرزند سید علی – محمدرضا بخشی فرزند عباس – محمدرضا چارپاداران(پورصادقی) فرزند علی اکبر – عباس رمضانی نراقی فرزند حسن – جعفر کمره ئی(کمره ای) فرزند فتحعلی
آبان ماه 1354 به خدمت سربازی رفته و پس از پایان آموزش درکِسوت سپاهی دانش در روستاهای شهرستان رضاییه(ارومیه فعلی) استان آذربایجانغربی مشغول به خدمت شدم .

به دلیل اینکه منقضی خدمت سال 1356 بودم از اوایل جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران از تاریخ 1 تیر 1360 لغایت 1 دی 1360 به همراه سایر سربازان فراخوان شدیم و در لشکر 21 حمزه گردان 144 به مدت 6 ماه دیگر برای خدمت به سرحدات استان خوزستان به جبهه های جنوب اعزام شدیم که یک قطعه عکس یادگار آن دوران تقدیم می گردد .

پس از پایان خدمت از سال تحصیلی 1356 بعنوان کفیل و آموزگار دبستان فارابی روستای مشهد اردهال که قبر مطهر امامزاده علی ابن محمد باقر(ع) در آنجا می باشد به کار معلمی ادامه دادم . یکی از عکس های تاریخی ام با دانش آموزان این دبستان در 40 سال قبل موجود است .

 

لازم به ذکر است چون در دوران سپاهی دانش در روستا اقدام به فعالیت درزمینه تکمیل و بازسازی مدرسه روستای ایروانلو در دهستان نازلو ارومیه نمودم درآن سال به عنوان سپاهی برگزیده دوره 27 انتخاب شدم . با این تشویق سال 1357 پس از شرکت در آزمون مربوطه به عنوان سپاهی دانش ممتاز به دانشگاه اصفهان دانشکده علوم پزشکی رشته علوم آزمایشگاهی معرفی شدم .

پس از فراغت از تحصیل سال 1364 در رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی در آموزش و پرورش اصفهان ادامه کار دادم که بعد به مدت دو سال به آموزش و پرورش منطقه میمه اصفهان بعنوان دبیر بهداشت هنرستان های آن منطقه مشغول به کار شدم و سال 1367 پس از پایان ماموریت مجدا به شهر اصفهان بازگشتم .

در آموزش و پرورش ناحیه چهار اصفهان ادامه فعالیت دادم تا اینکه مهر ماه سال 1382 به افتخار باز نشستگی نایل شدم .

 

پس از بازنشستگی همچنان مورد توجه قرار گرفتم و به علت علاقه به شغل شریف معلمی مدت 13 سال است که درمدارس غیر انتفاعی شهر اصفهان مشغول به کار هستم و با یاری خدا توانسته ام خدماتی را در این زمینه ارائه دهم .

خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار

 

سایت سلحشوران شهر نراق از معلم دلسوز و متعهد جناب آقای سلطانعلی جعفری قدردانی می نماید .

۳ نظر ۳۰ تیر ۹۶ ، ۱۳:۴۵
سلحشوران شهر نراق

بتاریخ ۱۱ شهر صفر 1244 (برابر 8 فروردین 1188)

سرای .......... شرفیاب حرمت جناب آقا حسین آقا توتونچی میاندوآبی مشرف شود

کارسازی دارم

عرض می شود مشروحات از قرار کاغذ الآخره است اساعه مبلغ یکصد تومان از آقا اسداله خان تاجر همدانی دریافت نمودم و این ورقه به حواله شما دادم که بعد از رویت برات سه یوم دیگر کارسازی  آقا محمد آقا تاجر همدانی فرمائید ....................

این بَرات را قبول نکردم نکول(خودداری کردن از پرداخت وجه حواله) کردم

سایت سلحشوران شهر نراق از بابت ارائه سند ارزشمند 214 ساله توسط جناب دکتر محمودرضا رضایی نراقی فرزند حسن ابن محمود و از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به دلیل بازخوانی این سند قدیمی که در شهر همدان تنظیم گردیده صمیمانه قدردانی می نماید . این سند مربوط به خاندان آقای محمود رضایی نراقی فرزند رضا است که از نراق به همدان نقل مکان نموده اند .

۰ نظر ۲۹ تیر ۹۶ ، ۰۹:۴۴
سلحشوران شهر نراق

ای خدا دانی که کافر نیستم
بلکه در توحید خود فانیستم
مر ترا هستم دخیل ای ذو الکرم
آمدم تا درگهت با صد ندم
یک نظر کن از عنایت سوی من
فارغم گردان ز قید خویشتن
زین رفیقان تنگ شد یا رب دلم
کن تهی ز ایشان خدایا محفلم
بلکه دل از این دیارم سیر شد
جان از این آب و گلم دلگیر شد
گو مبارک بی‌دلیلی کز نراق
محفل ما را کشد سوی عراق

http://www.aftabir.com/lifestyle/images/4f604ef4f52fa0ff0cdf25cf30af0408.jpg

غزلی از  مثنوی طاقدیس اثری جاودان از علامه حاج ملا احمد نراقی متخلص به صفایی

۰ نظر ۲۹ تیر ۹۶ ، ۰۸:۱۵
سلحشوران شهر نراق

وقع النکاح المبارک کما سطر فیه ......الاحقر
کلثوم بیگم خانم
وکیل مطلق شرعی خود نمودم اقل العباد ابوالقاسم ابن مرحمت پناه آقا محمد رضا تاجر نراقی و وکیل در توکیل(کسی را وکیل خود کردن) هم نمودم ایشان را به اینکه صبیه جناب مستطاب جناب آقای حاج محمود صدیق الاشراف را به عقد دائمی برای حقیر در آورند به صداق مبلغ یکصد و شصت تومان از قرار نقل ذیل :

..............و دو هزار رواج یکصدو ده تومان
خرس( خرسک) چهار زرعی
کناره یک زوج
میان فرش یک تخته
پنجاه تومان
جمع یکصد و شصت تومان
و وکیل و وکیل در توکیل هستند
بتاریخ ۲۷ شهر صفر سنه 1331(برابر 16 بهمن 1291)

جناب آقا ابوالقاسم اقرار به مراتب مسطوره نمود. مُهر ابوالقاسم
اعتراف به مراتب مسطوره نمودند. مُهر فضل اله

http://bayanbox.ir/view/4978157251466167492/IMG-20160314-WA0000.jpg  http://bayanbox.ir/view/1272035359028420215/3.jpg

سایت سلحشوران شهر نراق از بابت ارائه سند ارزشمند 107 ساله توسط جناب دکتر محمودرضا رضایی نراقی فرزند حسن ابن محمود و از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به دلیل بازخوانی این سند قدیمی که در شهر همدان تنظیم گردیده صمیمانه قدردانی می نماید.
۰ نظر ۲۸ تیر ۹۶ ، ۱۶:۳۷
سلحشوران شهر نراق

پنج شهید گمنام دفاع مقدس پنج شنبه تاریخ 20 دی 1380 مصادف با 25 شوال 1422 سالروز شهادت مؤسّس مذهب شیعه اثنا عشری، حضرت جعفر بن محمّدٍ الصادق(ع) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر نراق خاکسپاری گردیدند .

 🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀🎀

16 سال از آن روز تاریخی می گذرد و نراقی ها به همراه دانشجویان و اساتید و مومنین به این امامزادگان عشق  ارج می نهند .

۰ نظر ۲۷ تیر ۹۶ ، ۱۰:۰۹
سلحشوران شهر نراق

وقع ما رقم فیه لیله بعد معرفته
مصالحه شرعیه نمود     عالیقدر استاد نعمت اله نجار ولد مرحوم کربلائی محمد رضا با عالیحضرت آقا محمود(محمود رضایی) تاجر نراقی  مقدار پانزده من روغن زرد خالص ...........................در  عوض مال المصالحه دوازده تومان و چهار هزار ( ۱۲۴ ریال) نقد سفید چرخی معوض باقراره مدت .....از حال الی یکسال قمری  است .
صیغه جاری شد تحریر فی پنجم ربیع الثانی سنه ۱۳۲۶
5 ربیع الثانی 1326 (برابر 17 اردی بهشت 1287)

سایت سلحشوران شهر نراق از بابت ارائه سند ارزشمند 112 ساله توسط جناب دکتر محمودرضا رضایی نراقی فرزند حسن ابن محمود و از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به دلیل بازخوانی این سند قدیمی که در شهر همدان تنظیم گردیده صمیمانه قدردانی می نماید.

۰ نظر ۲۶ تیر ۹۶ ، ۰۹:۴۵
سلحشوران شهر نراق

چون کودکی در کنار مادرم مرحومه طلعت محمودی قالی بافی یاد گرفته بودم در مقطع اسارت از این تجربه استفاده کردم و برای اینکه در عراق سرگرمی سالمی داشته باشم و کنار فعالیت های دیگر به گلدوزی می پرداختم.

سال 1362 در اردوگاه اسرای عَنبر محل نگهداری قسمتی از اسرای ایرانی در شهر انبار استان الانبار عراق روزگار سپری می کردم.از پارچه های دشداشه که توسط عراقی ها در اختیارمان قرار می گرفت یک گلدوزی نسبتا بزرگ و چند جانبه و چندمنظوره را شروع کردم و سه ماه زمان بُرد تا با استفاده از نخ حوله کار را به اتمام برسانم .

یک شاخه گل را در نظر بگیرید که قرینه همدیگر طراحی شده ؛ سمت راست شاخه ای متشکل از پنج گل یا اصطلاحا پَرو پایین تر برگ گل می باشد . در داخل برگ ها نام یکی از فرزندان خواهران و برادرانم را نوشتم .

سمت راست تابلو اختصاص به فامیلی پدری ام دارد و در مرکز گل نوشته ابوالحسنی و به زیبایی نام پدرم عزت اله نوشته شده و همچنین نام : خود و برادرم فرج الله، محمد ، قاسم ، احمد .

سمت چپ تابلو اختصاص به فامیلی مادری ام دارد که در مرکز گل نوشته محودی و به زیبایی نام مادرم طلعت نوشته شده و همچنین اسامی خواهرانم : گوهر، فاطمه ، زهره و برادر کوچکترم محمد .

یکی از استثنائات خانواده ما این است که دو نام محمد در خانواده وجود دارد و برای تمایز پسر بزرگتر که محمد است به نام غلام محمد خطاب می شود .

در جای جای این تابلو اسم وجود دارد . ابتدا نام شهدای شهر نراق که تا آن زمان مطلع از شهادتشان بودم را نوشتم تا یادآوری نام و سیره شان باشم .
اسامی افراد دیگری که در این طرح به چشم می خورد اسامی اسرایی است که در اردوگاه عَنبر بیشترین ارتباط دوستی را با هم داشتیم که از جمله آنان اسرای شهرستان محلات استان مرکزی می باشد .

دو تَن از همشهری های خوبم آقایان قدرت اله ایزدی و عباس باقری از اهالی نراق که با همدیگر طی عملیات فتح المبین به اسارت در آمدیم نیز طراحی گردید. البته ایزدی و باقری تاریخ 4/4/1361 از عَنبر به اردوگاه موصل جابجا شدند و من تاریخ 21/1/1363 به آنها ملحق شدم و تا انتهای اسارت در عراق با هم بودیم .
طرح ابتدایی و خطاطی زمینه تابلو را دو نفر از اسرای اهل شهرستان رفسنجان به اسامی مجید فصیحی هرندی و محمود اسماعیلی انجام دادند .

اینک علل و توضیحات برخی دیگر از اسامی را در این تابلو شرح می دهم : **

 بسم الله الرحمن الرحیم

* کاظم : پسردایی ام کاظم محمودی فرزند علی که طی عملیات محرم تاریخ 16 آبان 1361 به شهادت رسید.
*عبدالله : پسردایی ام عبدالله محمودی فرزند علی که تاریخ 2 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین به شهادت رسید .
* نصرت اله: پسردایی ام نصرت اله محمودی فرزند یوسف تاریخ 22 آذر 1359 در جبهه ذهاب سرپل ذهاب استان کرمانشاه به شهادت رسید .
* احمد : پسردایی ام احمدرضا محمودی فرزند یوسف تاریخ 13 تیر 1361 طی عملیات رمضان به شهادت رسید.

* باشی : دوست نراقی ام سیدغلامرضا باشی فرزند سیدعلی تاریخ 2 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین به شهادت رسید.
* ابوالفضل : دوست نراقی ام ابوالفضل بیابان گرد فرزند حسین تاریخ 2 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین به شهادت رسید.
* عباس : دوست نراقی ام مهدی عباسی فرزند غلام محمد تاریخ 2 فرودین 1361 طی عملیات فتح المبین به شهادت رسید.
* بخشی : دوست نراقی ام محمدرضا بخشی فرزندعباس تاریخ 24 تیر 1361 طی عملیات رمضان به شهادت رسید.
* پورآغاسی : دوست محلاتی ام علی اکبر پورآغاسی فرزند علی اصغر تاریخ 2 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین به شهادت رسید.

 

* محمود اسماعیلی : دوست رفسنجانی ام محمود اسماعیلی فرزند عبدالکریم و بسیجی بود که در عملیات فتح المبین تاریخ 2 فروردین 1361 اسیر شد.
* امیری : دوست محلاتی ام مهدی امیری فرزند پرویز تاریخ 2 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین به اسارت عراقی ها درآمد.
* باقری: دوست نراقی ام عباس باقری فرزند حسینعلی تاریخ 2 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین به اسارت عراقی ها درآمد
* ایزدی : دوست نراقی ام قدرت اله ایزدی فرزند عباس تاریخ 2 فروردین 1361 طی *عملیات فتح المبین به اسارت عراقی ها درآمد .
*صادق زاده : دوست شیرازی ام ابوالفضل صادق زاده در اردوگاه عَنبر با هم بودیم .

* حضوری : دوست محلاتی ام مهدی حضوری فرزند حسینعلی تاریخ 2 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین به اسارت عراقی ها در آمد .
* حمیدرضایی : دوست محلاتی ام حمید رضایی فرزند فرج اله تاریخ 2 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین به اسارت عراقی ها درآمد.
* رجبی : دوست محلاتی ام محمد رجبی فرزند غلامعلی تاریخ 2 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین به اسارت عراقی ها درآمد.
* مجید هرندی : دوست رفسنجانی ام مجید فصیحی هرندی فرزند اکبر تاریخ 3 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین مجروح و به اسارت عراقی ها درآمد .
* تیمور قنبری : دوست کرمانی ام که پاسدار بود و سن او بالاتر بود و انسان معنوی بود که به اسرا روحیه مقاومت می داد .
* رضا غریب : رضا غریب اهل دزفول و در عملیات فتح المبین اسیر شد . در مصاحبه اش با رادیو عراق گفت وقتی به دپوی عراقی ها می رسیم الله اکبر می گوییم و سربازان عراقی فرار می کنند و ما دنبالشان می کنیم و بعد بابت این مصاحبه از عراقی ها کتک خورد . از این فعالیت حماسی اش لذت بردم و نام او را در طراحی ام آوردم تا این فداکاریش به یادگار بماند .

* طحانیان : مهدی طحانیان اهل اردستان اصفهان رزمنده دلاورجبهه بود که در تاریخ 19 اردیبهشت 1361 طی عملیات الی بیت المقدس در سن 13 سالگی به اسارت نیروهای ارتش بعث عراق درآمد . عدنان خیراله وزیر دفاع عراق با او ملاقات داشت و همچنین با خانم شارما خبرنگار هندی در سال 1362 در اردوگاه رمادی دو مصاحبه داشت که در سطح جهان منعکس گردید .
* یوسفی : دوست کرمانی ام بود و مثل من سن پایین تری داشت
*نوروزی : دوست بوشهری ام که در عملیات فتح المبین اسیر شد
*جواد معصومی : دوست کاشانی ام که در لباس بسیجی طی عملیات بیت المقدس اسیر شد
* نفیسه : داخل برگ سمت راست واهرزاده ام نفیسه رضایی فرزند حسن
*حسام : برادرزاده ام حسام ابوالحسنی فرزند فرج الله
* حامد : خواهرزاده ام سید حامد مهرزاد فرزند سیدعلی
* سعید : خواهرزاده ام سعید غفاری فرزند علیرضا
* تُرک : دوست محلاتی ام غلامرضا تُرک (معصومی فر) فرزند صفرعلی تاریخ 2 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین به اسارت عراقی ها در آمد.

 وقتی به این تابلوی خاطره انگیر نگاه می کنم لحظات متفاوت و تلخ و شیرین اسارت در اردوگاه عَنبر در خاطرم تجلی می گردد که آنجا اسرای کم سن را داخل یک آسایشگاه کرده بودند و نامش را آسایشگاه اطفال گذاشته بودند غافل از اینکه همین مردان کوچک بیشترین خدمات را در دفاع مقدس داشتند .


۱ نظر ۲۵ تیر ۹۶ ، ۱۰:۳۲
سلحشوران شهر نراق
بفروخت به مبایعه سلفه    عالیقدر آقاحسین برفخینی ولد مرحوم کربلائی کاظم به جناب عمده التجار آقا محمود(محمود رضایی نراقی اهل نراق ساکن همدان) صراف زیده مجده مقدار بیست و پنج مَن گندم به وزن معمول از جنس ...  پرفخین که از بعد تحریر الی دو ماه کامل هلالی دیگر بار کرده در شهر تسلیم نماید در عوض مال المبایعه مبلغ چهار تومان و پنجهزار(۴۵ریال) پول سفید چرخی خزانه که نقدا باقراره واصل شده است .
صیغه جاری شد مورخ ۲۷ شهر شعبان المعظم مطابق 1336( برابر با 16 خرداد 1297)

سایت سلحشوران شهر نراق از بابت ارائه سند ارزشمند 102 ساله توسط جناب دکتر محمودرضا رضایی نراقی فرزند حسن ابن محمود و از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به دلیل بازخوانی این سند قدیمی که در شهر همدان تنظیم گردیده صمیمانه قدردانی می نماید.
۰ نظر ۲۴ تیر ۹۶ ، ۲۱:۳۱
سلحشوران شهر نراق

دومین راند از مسابقات سرعت موتورسواری قهرمانی کشور جمعه 23 تیر 1396 در پیست آزادی تهران برگزار شد .

 

دومین راند از راندهای 5 گانه مسابقات موتورسواری سرعت کشور به ترتیب در کلاس 125 سی سی – کلاس 250 سی سی – کلاس 600 سی سی – کلاس 1000 سی سی برگزار گردید .

 

آقای سلمان عُضایی قهرمان سَکودار موتور در کلاس 600 سی سی از استان تهران و از باشگاه عاج این بار نیز با جَهد و تلاش زایدالوصف توانست مقام اوّل این رشته را در میان دوستدارانش با سربلندی کسب نموده و کاپ ارزشمند آن را از مقامات مسئول دریافت و بالای سر ببرد . 

شرکت کنندگان کلاس های مختلف اوج هیجان را به پیست و به میان تماشگران می کشانند و با تب سرعت و تکنیک ترسیم گر نقطه پایانی رویداد مهم روز مسابقه  را رقم می زنند .

   

رقابت های سرعت در دنیا و ایران در بخش موتورسواری همواره برای بینندگان و تماشاگران جذاب و لذت بخش می باشد .

برای آقای سلمان عُضایی و سایر قهرمانان رشته موتورسواری موفقیت های پی در پی خصوصا در سطح مسابقات موتورسواری در خارج از کشور آرزومندیم .

۳ نظر ۲۳ تیر ۹۶ ، ۱۹:۲۱
سلحشوران شهر نراق

به عرض مقدس عالی میرساند ؛ در خصوص چشمه زیر اطاق گوشواره خانه مرحوم آقا عبدالصمد طاب ثراه که الحال مِلک آقای محمد رضای نراقی است بیان فرمائید که چشمه مزبور و مجرای آن تازه احداث است یا کهنه ؟ از قدیم بوده ؟
و چندین سال قبل از این که جناب شریعتمدار عالی در آن خانه تشریف داشتید گماشتگان استعمال آب از آن چشمه داشتند یا از جای دیگر ؟
مستدعی است که آنچه بر خاطر مبارک ظاهر و هویدا است در این خصوص بطور تفصیل در صدر عریضه مرقوم و به خاتم شریعت مزین فرمائید که عندالجاهد حجت است .

21 شهر ربیع الاول فی شهور سنه 1313(برابر 20 شهریور 1274)

بسم الله تعالی
از وقتی که ما آمدیم به همدان(از شهر نراق) منزل در خانه مرحوم آقا عبدالصمد طاب ثراه بود ودر همان اطاق که چشمه زیر آن است منزل ما بود و مترصد در آن چشمه آب جاری بود و هرگز انقطاع از آن چشمه نشد از آن وقت تا بحال که قریب به سی سال است از احدی نشنیدیم که ممر آب از مجرای دیگر بوده .
مُهر : آقای ... رضایی نراقی

سایت سلحشوران شهر نراق از بابت ارائه سند ارزشمند 125 ساله توسط جناب دکتر محمودرضا رضایی نراقی فرزند حسن ابن محمود و از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به دلیل بازخوانی این سند قدیمی صمیمانه قدردانی می نماید.

۰ نظر ۲۲ تیر ۹۶ ، ۱۰:۳۱
سلحشوران شهر نراق

به گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ آیین میش شویی و میش واچینی یکی از سنت های رایج در شهر نراق است . هم زمان با شروع گرما دامداران گله های خود را کنار سِلخ(استخر) یا به کنار مکان هایی که دارای آب روان است برده و به شستن آنها می پردازند .

دامداران اغلب به صورت مشترک به میش شویی و میش واچینی(چیدن پشم گوسفندان) می پردازند تا فشار کار بر آنها زیاد نباشد . در ابتدا حیوانات را به کنار رودخانه می آورند و تک تک آنها را وارد آب می کنند.

یکی از افراد مسئول گرفتن حیوان می باشد و دیگری نیز آن را می شوید. معمولا محدوده ای از آب رودخانه برای شستشو انتخاب می شود که ارتفاع آن اندکی پایین تر از ارتفاع حیوان می باشد به طوری که سر حیوان بالای آب قرار گیرد.

با توجه به عدم استقبال حیوانات و ترس آنها از رفتن به داخل آب ، این آیین یکی از سخت ترین کارها برای دامداران می باشد و بدین سبب است بیشتر دامداران سعی دارند این کار را به صورت گروهی انجام دهند .

این شستشو مزایایی را برای حیوان در بردارد که از جمله آنها می توان به تمیز شدن پوست بدن و پشم های حیوان اشاره نمود. در واقع این کار مقدمه ای برای پیرایش حیوان نیز می باشد. روز بعد یا چند روز پس از میش شویی به میش واچینی می پردازند که باز تلاش می شود به صورت جمعی انجام پذیرد .

همچنان مثل گذشته از وسیله دوکارد(قیچی) برای چیدن پشم گوسفندان استفاده می شود و لیکن در حال حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش امکانات، این کار به وسیله ی ماشین های برقی مخصوص انجام می گیرد که در نراق نیز این وسیله در حد محدود وجود دارد .

دامداری یکی از پیشه های پربرکت لیکن طاقت فرسا برای عده ای از مردم در شهر نراق می باشد .

به هنگام استفاده از این پست ذکر نام منبع ضروری می باشد .

۰ نظر ۲۱ تیر ۹۶ ، ۱۰:۳۳
سلحشوران شهر نراق

دستخط شهید غلامحسین کریمی فرزند حسین اهل شهر نراق به دوستش و همرزمش محمد(محمدنبی) قاسمی فرزند خیرالله اهل خان آباد(محمدیه) خمین استان مرکزی دو ماه قبل از شهادتش

بسم رب الشهداء والصدیقین
اینجانب غلامعباس کریمی قول می دهم که اگر شهید راه خدا شوم حتما در آن دنیا محمدنبی قاسمی را شفاعت کنم ان شاءالله
والسلام – امضا
یادگاری از طرف غلامعباس کریمی مورخ 26/10/1366


سایت سلحشوران شهر نراق نوشت : آقای غلامعباس کریمی تاریخ 5 مرداد 1347 در نراق متولد گردید و در کلاس دوم دبستان تحصیل می کرد که قبل از انقلاب به همراه خانواده به الیگودرز نقل مکان و تا قبل از دریافت دیپلم ادامه تحصیل داد .

پدرش حسین کریمی فرزند علی اکبر اهل روستای خاوه اردهال و مادرش زهراالسادات هاشمی فرزند سید علی اهل نراق می باشند.
یادشده از نوجوانی و از سال 1361 جذب بسیج شهرستان الیگودرز گردید و سابقه حضور در جبهه را در کارنامه دارد تا اینکه دوران سربازی اش را در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان دلیجان آغاز و مجدد راهی سرحدات میهن اسلامی گردید .

سرباز وظیفه غلامحسین کریمی تاریخ 26 اسفند 1366 طی عملیات والفجر 10 در جبهه حلبچه عراق پس از خَلق حماسه های جاودان به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گلزار شهدای الیگودرز خاکسپاری گردید. در نراق نیز سنگ یادبودی به پاس گرامی داشت رشادت هایش در گلزار شهدا نصب گردیده است .

یادآوری می گردد پسر دایی شهید کریمی به نام سید محسن هاشمی فرزند سید حسن نیز تاریخ 19 تیر 1367 در ارتفاع مرزی سورکوه بین بانه و مریوان استان کردستان توسط نیروهای متجاوز عراق به شهادت رسید .

آقای محمد(محمدنبی) قاسمی در حال نجوا بر قبر همرزم شهیدش غلامعباس کریمی نراقی

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب آقای محمد قاسمی فرزند خیرالله از بابت ارسال تصویر دستخط شهید غلامعباس کریمی مبنی بر شفاعتش سپاسگزار است .

۰ نظر ۲۰ تیر ۹۶ ، ۱۹:۲۰
سلحشوران شهر نراق

یاهو
اقل یهودی کاشی
تمامی طلبی که از جناب آقا ابوالقاسم نراقی و مرحومان مغفوران آقا محمد رضا(نراقی) و آقا محمد(نراقی) مرحوم داشتم تمام کمال را گرفتم دیگر به هیج وجه من به آنها حقی ندارم .
این دو کلمه جهت یادداشت قلمی گردید .

بتاریخ ۳ شهر ذی الحجه الحرام 1326 ( برابر با 6 دی 1287)



یاهو
اقل اسحق کاشی
تمامی طلبی که از جناب آقا ابوالقاسم نراقی و مرحومان مغفوران آقا محمد رضا(نراقی) و آقا محمد(نراقی) رحمت الله داشتم تمام کمال را گرفتم  و دیگر به هیج وجه من به آنها حقی ندارم .

بتاریخ  19 شهر ذیقعده الحرام 1326 ( برابر با 22 آذر 1287)

سایت سلحشوران شهر نراق از بابت ارائه سند ارزشمند 112 ساله توسط جناب دکتر محمودرضا رضایی نراقی فرزند حسن ابن محمود و از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به دلیل بازخوانی این سند قدیمی که در شهر همدان تنظیم گردیده صمیمانه قدردانی می نماید.


۰ نظر ۱۹ تیر ۹۶ ، ۱۹:۲۲
سلحشوران شهر نراق

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ نراق بخشی از شهرستان دلیجان در استان مرکزی واقع است . یک اصله درخت توت کهنسال و تنومند به قدمت 800 سال در محله سفلی نراق جنب میدان عَصارخان و در منزل شخصی رزمنده ارزشمند دفاع مقدس پاسدار مرحوم سیف اله اکبری فرزند شکرالله قرار دارد .

 

این درخت در مسیر نهر آب دشت پایین که از داخل شهر می گذرد قرار دارد و به علت قرار گرفتن در حریم خصوصی دسترسی گردشگران به آن کمتر ایجاد می گردد و یا به دلیل عدم معرفی و نداشتن تابلو کسی به آن آشنا نیست . حتی بعضی از بومیان نیز آگاهی کامل به قدمت و ارزش درخت ندارند .

شاخه های درخت به علت بلند بودن و همچنین قرار گرفتن در مسیر عمومی بارها هرس گردیده تا خطری از نظر شکستن توسط باد و همچنین کسانی که از توت آن استفاده می کنند نداشته باشد .

درخت توت 800 ساله نراق قبل از ساخت مسجد پایین(مسجد امام حسن) وجود داشته و قدمت طولانی دارد و چون در مسیر آب قرار گرفته همچنان سبز و شاداب است و اثر خشکی، پوسیدگی تنه و یا بیماری به خود ندیده است.

ارتفاع درخت توت حدود 13 متر و قطر تنه آن چهار متر و هشتاد سانتی متر(4/80) است .
یکی از مشکلات این درخت 800 ساله این بود که در حریم خصوصی قرار داشت که با راه اندازی مغازه فروش " گلاب و عرقیات سنتی فاضل " این معضل مرتفع و بازدیدکنندگان علاوه بر مشاهده گلابگیری و انواع عرقیجات بومی نراق از درخت توت نیز بازدید و عکس یادگاری می گیرند .

 

این مغازه توسط یکی از سلحشوران شهر نراق به نام حسن اکبری اداره می شود که در مقطع جنگ تحمیلی به همراه برادرش غلامحسین و پدرشان سیف الله اکبری در حمایت از دفاع مقدس نقش داشتند .

امید است بر اساس این گزارش که برای اولین بار توسط سایت سلحشوران شهر نراق تهیه و تحقیق گردید زمینه لازم به عنوان یک اثر طبیعی در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردد .

 

یادآوری می گردد چندین اصله درخت های دیگر با قدمت بالا در شهر نراق و مزارع اطراف وجود دارد که نمونه های آن عبارت است :

درخت توت منزل مرحوم ماشاءالله اکبری
درخت چنار مزرعه گلیجه
درخت چنار محله پاچنار قاضی
درخت چنار مزرعه حسین آباد
درخت چنار مزرعه کُدورا
درخت توت محله شاطری ها
درخت توت خانه بوم گردی خانه نخجیر
درخت چنار شبستان مسجد امام حسن(ع)
درخت گردو مزرعه آبشتا
درخت گردو قنات بالا مزرعه پودنا
درخت چنار پایین آبشار گیسو آبشتا
درخت چنار مزرعه نصرت آباد
درخت توت منزل مرحوم حاج عزیزالله رزاقی
درخت چنار مزعه طالبه
درخت چنار مزرعه بیدشک علیا
درخت چنار مزرعه بیدشک سفلی
درخت توت مزرعه قنات نو
درخت توت منزل مرحوم غلام باقری
درخت طاق در مزرعه آبشتا

درخت شاه توت منزل غلامحسین خان نراقی

درخت توت سیاه منزل مرحوم رضا قجری
درخت چنار مزرعه شورَکو


بعدی را شما بفرما


۲ نظر ۱۸ تیر ۹۶ ، ۱۸:۴۲
سلحشوران شهر نراق

مسئول از حضرات مومنین و متدینین سلسله تجار و اعیان و کسبه نراق بر اینکه کمترین حسین ابن الحاج حاجی میرزا ابوتراب نراقی در سیّم شهر(شرح) حال دکان عطاری که از آقا محمد تقی آقا نصراله خریدم آقا علی اکبرحاجی ملا آقاجان که مستاجر دُکان می باشد اظهار دارد که دکان مال است بحق متصرف .
لهذا از شماها مسئلت می نمایم که هرگاه دُکان مال محمد تقی نام می باشد دوکلمه به خط شریف و به خاتم شریف در زیر این ورقه مزین فرمائید و هرگاه مال علی اکبر نام می باشد آنهم دو کلمه به خط شریف و به خاتم شریف مزین فرمائید که عنداله و عندالرسول باعث اجر عظیم خاهد(خواهد) بود .
شهر ربیع الثانی سال ...(حدود 1318 هجری قمری)

دکان مزبور ملکی آقا محمد تقی بوده قرار حقوقی فروخت به سائل(سوال کننده)

دکان مزبورمال محمد تقی بوده و فروخت به آقا محمد حسین سائل. امضاء الحاج محمد رضا نراقی

بموجب قباله که در دست آقا محمد تقی می باشد و ظهرآن قباله منتقل نموده به آقا محمد حسین همه دکان مال آقا محمد حسین می باشد. احدی را حقی نیست

دکان عطاری مرقوم حق محمد تقی آقا نصراله بوده بموجب قباله و بعد انتقال قطعی یافت به آقا محمد حسین سائل(سوال کننده)

دکان عطاری بازار نراق که آقا علی اکبر خلف مرحوم حاجی ملا آقاجان نشسته است مِلک و مال محمد تقی آقا نصراله نراقی بوده و حالا که سائل(سوال کننده) خریده بموجب قباله انتقالی حق صرف سائل است

بموجب قباله دکان مزبور مال آقا محمد تقی است و انتقال به آقا محمد حسین نموده

  

سایت سلحشوران شهر نراق از بابت ارائه سند ارزشمند 120 ساله توسط جناب مهندس محمود فروغی پور فرزند حبیب الله و از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به دلیل بازخوانی این سند قدیمی صمیمانه قدردانی می نماید.

۰ نظر ۱۵ تیر ۹۶ ، ۲۰:۰۹
سلحشوران شهر نراق

بهمن 1362 در اردوگاه عَنبَر شهر الانبار عراق روزگار اسارت سپری می شد . دهه فجر تصمیم گرفته شد همزمان با جشن های مردم ایران اسرا نیز در اردوگاه نوعی مراسم داشته باشند .


http://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/13259478_1084582988264523_886806061_n.jpg?ig_cache_key=MTI1MjM0NTA0NjU1Njg4NzE1MQ%3D%3D.2

پاسداری اهل تهران به نام رضا قلیاف مسئول برگزاری مسابقه دو شد . از هفت آسایشگاه عنبر که هر کدام حدود 60 اسیر نگهداری می شد چند نفر برای مسابقه ثبت نام کردند . نفرات برتر هر آسایشگاهی به فینال راه پیدا می کرد .

محوطه که روز 22 بهمن مسابقه برگزار گردید 20 در 200 متر به صورت گرد بود . هفت داور برای هفت نفر جداگانه حسابرسی می کرد تا کنترل و اشتباهی صورت نگیرد .
نفر اول یک قالب صابون و یک بسته کوچک خرما
نفر دوم یک بسته کوچک خرما
نفر سوم یک قالب صابون کوچک

http://iscanews.ir/media/image/1396/03/13/636321035630155796.jpg

بنده(احمد ابوالحسنی) نفر اول شدم و جایزه را دریافت کردم . نحوه تهیه جوایز از جمع آوری پول از همه اسرای ایرانی بود . هر اسیر ماهانه 1500 فلس معادل 350 تومان حقوق دریافت می نمود .
این برنامه ها در مناسبت های مختلف برای حفظ روحیه و اجتناب از یکنواختی زندگی در چهاردیواری اردوگاه بود که حکم زندانی تلقی می گردید .


http://goftemannews.com/wp-content/uploads/2014/12/1393405348.jpg

راوی : آزاده جانباز حاج احمد ابوالحسنی فرزند عزت الله اهل شهر نراق

۱ نظر ۱۴ تیر ۹۶ ، ۲۰:۱۰
سلحشوران شهر نراق

مبلغ هفتاد و دو تومان دو هزار و هشتصد و چهار ریال چرخی مظفرالدین شاهی عوض ششدانگ خانه همدان موروثی ورثه مرحوم جلیل جایگاه حاجی میرزا محمد طاب اله ثراه که هفت سهم بود از باب دو سهم خود میرزا عبدالکریم خلف مرحوم مسطور و یک سهم همشیره مکرمه دورخشنده متعلقه جناب آمیرزا عبدالکریم جندقی که جناب عمده التجار جناب آقای محمد رضای تاجر نراقی را وکیل در فروش خانه مزبورکرده بودم . مبلغ مزبور تمام و کمال به واسطه جناب معظم واصل و عاید حقیر میرزا عبدالکریم و همشیره مسطوره گردید . دیگر از بابت خانه مزبوره ماها را حقی نخواهد بود

وکان ذالک عید اضحی من شهر ذی الحجه الحرام 1318( برابر فروردین 1280)

بسم اله تعالی میرزا عبدالکریم و همشیره او اعتراف کردند ؛ حوره العبد
بسم اله تعالی اعترفا بما فیه لدی و اناالعبد
بسم اله تعالی میرزا عبدالکریم و همشیره او اعتراف نمودند و الاالعبد

روی پاکت نامه :
همدان - سرای گلشن - حضور مبارک جناب مستطاب عمده التجار قبله گاهی آقا محمود آقا تاجر نراقی مقیم همدان زیده عزه
بتاریخ ۲۵ شهر محرم الحرام 1318( برابر با 4 خرداد 1279)

https://bayanbox.ir/view/1272035359028420215/3.jpg   https://bayanbox.ir/view/6769651733840926744/%D9%81.jpg

سایت سلحشوران شهر نراق از بابت ارائه سند ارزشمند 88 ساله توسط جناب دکتر محمودرضا رضایی نراقی فرزند حسن ابن محمود و از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به دلیل بازخوانی این سند قدیمی صمیمانه قدردانی می نماید.

۰ نظر ۱۲ تیر ۹۶ ، ۲۰:۰۸
سلحشوران شهر نراق











این عکسها گویای خاطرات قشنگ زندگی است .خاطراتی که هنوز با وجود گذشت سالها از آن  بوی تازگی و عطر خوش مهربانی می دهد . هنوز هم که هنوز است وقتی  آلبوم خاطرات آن روزگار را مرور می کنیم اشک شوق و لبخند دلنشین  دوستی با هم در می امیزند و ساعت ها وقتمان صرف مرور این خاطرات می شود.


خاطرات خوش گذشته را با هم ورق می زنیم تا.............


سلحشوران شهر نراق

۰ نظر ۱۱ تیر ۹۶ ، ۲۲:۲۵
سلحشوران شهر نراق

به اجاره صحیحه شرعیه قبول نمود عالیشان کربلائی علی خلف مرحوم استاد عبدل نراقی از علیا مخدره صبیه مرحوم آقا میرزا علی اکبر متعلقه مرحمت شان آقا میرزا محمود .... آقاجان ممر و مجرای پنج سراجه از جمله یکهزار و پانصد سراجه آب علیا و سفلای قصبه نراق که دوران آن ده شبانه روز است از حال تحریر الی مدت پنجسال شمسی تمام بمبلغ پنج تومان ................ آب مذکور مقرر اینکه مال الاجاره به قسط السنین هر ساله بمبلغ یک تومان به موجره مزبور بدهد ............. همه ساله کارسازی نماید و هرگاه .........آب مرقوم داشته باشد مستاجر حرفی نداشته باشد و صیغه مواجره جاری گردید .

تحریر فی دوازدهم جمادی الاول ۱۳۲۷
12 جمادی الاول 1327(برابر 11 خرداد 1288)


http://bayanbox.ir/view/8882354829834681622/IMG-3056.jpg  

سایت سلحشوران شهر نراق از بابت ارائه سند ارزشمند 111 ساله توسط جناب مهندس محمود فروغی پور فرزند حبیب الله و از جناب استاد سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به دلیل بازخوانی این سند قدیمی صمیمانه قدردانی می نماید .

۰ نظر ۱۰ تیر ۹۶ ، ۲۰:۰۹
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook