سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۲۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۳ ثبت شده است


بهمن 1361 طی عملیات والفجر مقدماتی پس از خلق حماسه های جاودان ،  فرماندهان دستور عقب نشینی دادند . اغلب رزمندگان بند حمایل خود را باز و تجهیزات و حتی اسلحه انفرادی را برای سهولت انداختند و به مقرهای قبل عقب نشستند .

 

on9fkejzn8lwfg9mkqp.jpg

علی اکبر باقری نراقی

حسین کرباسی اهل شهر نراق یک قبضه خمپاره 60 میلیمتری داشت که با خود به عقب حمل نمود و اجازه نداد در اختیار نیروهای عراقی قرار گیرد .

image3329.jpg    image3276.jpg

مرحوم حسین کرباسی

در بین راه که بودیم یک موشک خمپاره داشت که گفت حیف است این موشک را به سمت متجاوزین عراق شلیک نکنم . حسین کرباسی انصافا در واحد ادوات و خمپاره انداز مسلط و مهارت داشت .

img_6223.jpg

علی اکبر باقری نراقی فرزند حبیب اهل شهر نراق02/09/1393

 

 
۰ نظر ۳۱ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۳۲
سلحشوران شهر نراق


زمستان سال 1366 با عده ای از رزمندگان دلیجان و نراق در خط پدافندی شلمچه خرمشهر استان خوزستان حضور داشتیم .

 

7iszcbmdastv1qyq7ps.jpg

حسن نباتی

 

یکی از نیروهای متدین دلیجان هادی فدایی بود که ضعیف الجثه بود . باران که می بارید رَمل ها به کَف پوتین هایش می چسبید و به سختی می توانست آنها را پا کند .

sau6_image2461.gif

     هادی فدایی

 

با هم دوست بودیم و اغلب که می خواست پوتین هایش را به پا کند صدا می زد آخاله حسن بیا کمک کن تا این پوتین ها را پا کنم . لبه های پوتین هایش را بالا کشیده و با کمک خودش کار را به سرانجام می رساندیم .

 

g.jpg

فرماندار شهرستان دلیجان، برادر هادی فدایی

 

 

فدایی جوانی بود که جانش را برای آرمانش فدا می کرد . ما بعد از شلمچه در جنوب به غرب در استان مرزی کرمانشاه ماموریت یافتیم و در پدافندی عملیات والفجر 10 در حلبچه در شمال عراق حضور داشتیم و همراه عده ای از رزمنده های منطقه روز 13 فروردین 1367 مجروح شیمیایی شدم .

 

img_2724.jpg

جانباز شیمیایی حسن نباتی فرزند شهید مندعلی اهل شهر نراق14/06/1392

 

 
۰ نظر ۳۰ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۲۴
سلحشوران شهر نراق

دی ماه 1365 مقطع عملیات کربلای پنج با عده ای از سلحشوران شهر نراق و منطقه دلیجان در سنگرهای جبهه شلمچه مستقر بودیم .

 

edtu.jpg

عبدالله لطفی

شب که خواستیم بخوابیم یکی از رزمندگان روستای مشهد اردهال به نام اصغر رئیسی شوخی اش گرفت و اجازه نمی داد بخوابم .

img_0174.jpg

تا خوابم می برد پشم شیشه توی یقه ام می انداخت و اصرار داشت امشب را نخواب و فردا شب هر چه دلت خواست استراحت کن و تلاش داشت تا صبح بیدار بمانیم .دم دمای صبح که دیگر طاقتم از بی خوابی سر آمد گفت عبدالله اگر مقاومت کنی و نخوابی یک تسبیح نسبتا بزرگ سفید رنگ به تو هدیه می دهم تا همیشه از من یادگاری داشته باشی .

.jpg

شهید اصغر رئیسی

شب بعد خمپاره 60 میلی متری روی سنگرمان فرود آمد و اصغر رئیسی مثل مولایش اباعبدالله قطعه قطعه گردید و به آرزویش شهادت نایل آمد . دیگر رزمنده مشهد اردهال به نام ماشاءالله عظیمی فرزند احمد مجروح گردید .

sptmpxe73f0nje2ztxkm.jpg

وقتی به جنازه مثله اصغر نگاه می کردم با خودم گفتم واقعا رمز و راز نخوابیدن شب قبل و این تسبیح چه بود ؟

.jpg


راستش برادر شهیدبه نام احمد که لباس سبز سپاه بر تن دارد روزی سراغ آن تسبیح را گرفت که گفتم نگاه به آن تسبیح خاطرات تلخ و شیرینی را در ذهن من زنده میکند و اجازه بده آنچنان که شهید درخواست کرد به یادگار داشته باشم .

 

.jpg

اصغر رئیسی فرزند اکبر متولد 1350 تاریخ 27/11/1365 طی عملیات کربلای 5 در جبهه شلمچه خرمشهر استان خوزستان به شهادت رسید و پیکر مطهرش در مضجع منور علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال استان کاشان در کنار سایر شهدای دفاع مقدس آرام گرفت .

img_0173.jpg

عبدالله لطفی فرزند محمد اهل شهر نراق07/06/1392

 

 
۰ نظر ۲۸ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۲۴
سلحشوران شهر نراق

کتاب " تاریخ اجتماعی کاشان  "


مولف حسن نراقی (تولّد 1273 ـ وفات دی 1368 شمسی) فرزند میرزا محمّدحسین بن حاج ملاّ محمّدعلی بن ملاّ مهدی آقا بزرگ چاپ اول آن سال 1345 و چاپ دوم آن سال 1365 توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر گردیده است .

 

img_2001.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق :


تاریخ اجتماعی کاشان در 387 صفحه در هفت بخش تنظیم گردیده است. بخش اول کلیات و اوضاع طبیعی و اجتماعی کاشان - بخش دوم دورنمای تاریخی بخش سوم هزاره دوم هجری بخش چهارم صنایع محلی کاشان و تحولات تاریخی آن بخش پنجم اوضاع و احوال کاشان و مردم آن در عهد قاجاریه بخشش ششم دوره مشروطیت و غائله نایب حسین کاشی بخش هفتم دوره جدید را شامل می شود .

img_2006.jpg

گزینه هایی از کتاب تاریخ اجتماعی کاشان در خصوص نراق و نراقی ها به شرح ذیل می باشد:

+ مولف در صفحه نوزده در خصوص مهدی نراقی نوشته : از نظریه های صائب برادر ارجمند و دانشمندم آقای مهدی نراقی چنانچه در حاشیه صفحه 141 همین کتاب یادآوری شده در بسیاری از موارد برخوردار بوده ام .

img_2009.jpg

+ در صفحه 141 باز در خصوص مهدی نراقی نوشته :

نسخه عکسی از مجله تحقیقات در باره یهود را بدست آورده به کمک و همکاری برادر معظم و دانشمند خود آقای مهدی نراقی (رئیس پیشین کمیسیون ارز) که علاوه بر تسلط کامل به زبان های فرانسه ؛ انگلیسی ؛ عربی و ترکی به خط و زبان عبری هم آشنا هستند مورد استفاده قرار دادم .

 + در صفحه 156 علامه ملا محمد مهدی نراقی سال 1192 در خصوص زلزله کاشان و حومه و کُشته شدن بالغ بر هشت هزار نفر که در خاتمه جلد دوم کتاب جامع الافکارش یادآوری نموده و نگارنده نوشته :

 
همچنانکه دانشمند یگانه و حکیم ربانی ملا محمد مهدی ابن ابی ذر نراقی نیز در پایان یکی از آثار علمی خود که همزمان با آن حادثه بوده شمه ای از گرفتاری و پریشان حالی خویش را اشعار داشته . وخلاصه ترجمه فارسی آن از این قرار است :

img_2012.jpg

از جمله مصائب و محنت های بیشمار این ایام زلزله سهمگین و بنیاد کن بود که جمیع ابنیه و مساکن مردم کاشان را منهدم ساخت بطوریکه ناچار بقراء و مزارع خارج شهر پناهنده گشته ایم در حالیکه بسیاری از اقربا و دوستان خود را از دست داده و داغ جانسوزی از فقدان یکی از فرزندان دلبندم که بر اثر شیوع بیماری مهلک وبا جان سپرده در دل دارم . و بدتر از همه وحشت و اظطراب عمومی است که اخیرا به واسطه مُردن پادشاه وقت سرتاسر کشور را فرا گرفته امنیت و آسایش را از ملک و ملت سلب کرده است .

+
در صفحات 159 و 160 نقش رهبری ملا محمد مهدی نراقی در جهت جلوگیری از تعدی به مردم کاشان و ملاقاتش با آقا محمد خان نوشته :

img_2020.jpg

پس از مرگ کریم خان زند نیز عبدالرزاق خان از راه وفاداری به خاندان او به دشمنانش تسلیم نشده و سپاهیان آقا محمد خان را به کاشان راه نداد . تا سال 1198 به روزگار پادشاهی جعفرخان برادرزاده کریم خان که آقا محمد خان پس از تسخیر سایر بلاد با اردوی بزرگ و مجهزی بسوی جنوب ایران عزیمت نمود . نخستین برخورد او در قم با نجف خان زند بود که چهار هزار تن مردان جنگی او را شکست داده و متواری ساخت ؛ و خود بسوی کاشان پیشروی می نمود تا حدود نصر آباد و علی آباد کاشان که با نیروهای دوازده هزار نفری احمد خان افغان روبرو شد . در نبرد سختی که میان آنها در گرفت لشکریان آقا محمد خان قلب سپاه احمد خان را شکافته اردوی او را بطوری پراکنده ساختند که اثاث و اسباب جنگی خود را به کاشان ریخته از راه قهرود بسوی اصفهان گریختند . آقا محمد خان که از عقب آنها به کاشان رسید در خارج شهر فرود آمد و غنائم فراریان را تاراج و تصرف نمود .

img_2018.jpg

عبدالرزاق خان حاکم و مدافعین شهر تا این هنگام در پناه برج و باره مستحکم آنجا پایداری می کردند ؛ اینک که با حریف زورمندی روبرو شده و از پشت سر هم امیدواری و تکیه گاهی نداشتند ناگریز از راه صلح و آشتی درآمده پیشوایان روحانی شهر به رهبری ملا محمد مهدی نراقی به ملاقات آقا محمد خان در اردوگاه خارج شهر رفته تقاضای تامین جانی و مالی برای عبدالرزاق خان و مردم کاشان نمودند ؛ و او هم بنا به مصلحت خویش پذیرفته به اصفهان عزیمت نمود .

+ در صفحات 161 و 162 تعدادی از مشاهیر فرهنگ و دانش سده دهم تا دوازدهم هجری کاشان و نراق نوشته شده و در خصوص فاضلین نراقی و خاندانش آورده است : همچنانکه در آغاز دوران صفویه گفته شد ؛ کاشان بر اثر سوابق تاریخی در مذهب شیعه که هماهنگی کاملی با سیاست مذهبی و اجتماعی پادشاهان آن سلسله داشت ؛ مورد نهایت توجه و بلکه بهره برداری سیاسی آنان قرار گرفت .

img_2022.jpg

در عهد شاه طهماسب این شهر مرکز علمی و مرجع امور دینی و نظارت کلی بر محافل و مشاغل شرعی کشور گردید ؛ و بدنبال آن نیز نهضت بزرگ علمی در آنجا پدید آمد ؛ که تا اوایل سده چهاردهم همچنان توسعه و ادامه یافت .
دانشمندانی نامدار و گرانمایه در علوم و فنون عصری بوجود آورد ؛ که نه تنها مظهر کامل معارف سه قرن متوالی آن دیار بشمار رفته ؛ بلکه هر یک در فن خود سرآمد همکنان و شاخص فرهنگ و دانش ایران در زمان خود شناخته شده اند .

مانند ملا محمد محسن فیض در حکمت الهی و حدیث و کثرت تالیفات سودمند ؛ و ملا محمد مهدی نراقی حکیم اخلاقی و محققی جامع ذوفنون و فرزند وی ملا احمد نراقی فقیهی مسله و بی نظیر و مجتهدی جامع و ادیب ؛ و همچنین اولاد و بازماندگان با دانش و بینش آنان و برخی دیگر از ستارگان فروزان دانش و ادب این دیار (نراق کاشان) که از سده دهم تا دوازدهم تجلی نموده اند .

img_2030.jpg

+ صفحه 166 در معرفی پیشوایان نامی و جامع علوم دینی نراق و کاشان نام علامه ملا محمد مهدی بن ابی ذر نراقی می درخشد :
ملا محمد مهدی بن ابی ذر نراقی (در گذشت 1209) معروف به محقق نراقی که برخی از مترجمین احوالات رجال او را خاتم الحکماء والمجتهدین خوانده اند(1) . آثار علمی و تالیفات او علاوه بر معارف اسلامی در همه اقسام حکمت و فلسفه از الیات و طبیعیات و انواع علوم ریاضی از هیئت و هندسه مسطحه و فضائی و اخلاق و غیره بالغ بر سی مجلد مشروح و مفصل می گردد که اغلب آنها گمنام و شاید منحصر به همان نسخه اصل باشد بطوریکه حتی مترجمین احوالات او هم از نام و نشان فهرست مولفات وی بی اطلاع بوده اند(2) . و از مصنفات مشروح و علمی او فقط دو کتاب چاپ و منتشر گشته ؛ یکی کتاب مشکلات العلوم که نمونه ای ایست از احاطه وی به علوم و فنون گوناگون و دیگر کتاب جامع السعادات در علم اخلاق(3( .  در پاورقی صفحات 166 و 167 کتاب تاریخ کاشان در خصوص دانشمند نامی دنیا ملا محمد مهدی نراقی افزوده شده :

img_2023.jpg

1- صفحه 186 جلد سوم کتاب ریحانه الادب و صفحه 23 و 92 لباب الالقاب و مقدمه کتاب نخبه البیان به قلم حسن نراقی " خاتم الحکماء والمجتهدین " وی تاکید شده است . و نیز داستان مفاضات علمی ملا محمد مهدی نراقی و قاضی بزرگ بغداد( در صفحه 242 کتاب خزائن) نمونه ایست از جامعیت و نبوغ علمی نراقی که در عصر خویش منحصر به فرد و بی نظیر بوده است .
2- از کلیه این قبیل نویسندگان رجالی فقط دو تن از دانشمندان معاصر علامه محمد مهدی نراقی که حضور وی را هم درک کرده اند مصنفات او را در شرح حالی که نوشته اند تمام و کمال ذکر کرده اند . یکی از آنها سید حسن زنوزی در کتاب گرانبهای ریاض الجنه و دیگری ابوالحسن مستوفی غفاری در تاریخ گلشن مراد و هیچ یک از این دو کتاب سودمند تا کنون بچاپ نرسیده است . ولی اکنون مجموعه ای از مصنفات عالم ربانی ملا محمد مهدی نراقی شامل چندین نسخه اصل بخط مصنف و نسخ معتبر خطی و عکسی و همچنین برخی از آثار علمی سایر اعلام خاندان نراقی در اختیار نگارنده(حسن نراقی) می باشد؛ که در یکی از کتابخانه های عمومی در دسترس ارباب دانش و پژوهش گذارده خواهد شد .

img_2025.jpg

3- کتاب جامع السعادات علامه ملا محمد مهدی نراقی که بارها چاپ آن در ایران و نجف تجدید شده مورد توجه دانشمندان دنیای اسلامی قرار گرفته چنانچه یکی از محققین علمای کشور لبنان به نام شیخ حبیب آل ابراهیم در کتاب نفیس خود موسوم به الیتمه(فی بیان البعض من منتخبات الکتب الحدیثه والمقدمه)قدر و منزلت جامع السعادات را تا عالی ترین مرتبه شاهکارهای معدود اسلامی بالا برده . زیرا که او در نتیجه تتبع و تحقیقات خود از جمیع کتابهای علمای سنی و شیعه عرب و عجم که در کلیه علوم و معارف قدیمه تالیف نموده اند هیجده کتاب ممتاز را به منزله شاهکارهای علمی درجه اول از همه علوم و فنون برگزیده( البته پس از قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه) آنگاه به تعریف و توصیف کتاب و شرح احوالات مولفین آنها پرداخته است. از آن جمله در علم اخلاق جامع السعادت ملا محمد مهدی نراقی را بهترین کتاب این فن شناخته و سپس احیاءالعلوم غزالی را نام برده و بر آن خورده گیریها کرده است .

img_2026.jpg

+ در صفحات 245 و 246 نوشته : در سال 1225 فتحعلی شاه برای بازدید ساختمان های مدرسه و باغ شاه که به انجام رسیده بود به کاشان آمد و رقباتی از املاک خالصه دولتی را هم وقف بر مدرسه کرد و تولیت آنها را به حاجی ملا احمد نراقی واگذار نمود .

+
در صفحه 247 در خصوص حکم جهاد ملا احمد نراقی در جنگ روس نوشته:

سال 1241 قمری(194 سال قبل) هنگام جنگ ایران و روس که پیشوایان روحانی حکم جهاد دادند ؛ از کاشان نیز به گفته نویسندگان آن عصر حاجی ملا احمد نراقی که از تمام علمای اثنی عشری فضیلتش زیادتر بود به اتفاق حاجی ملا محمد نراقی فرزند وی که او نیز از قدوه(پیشوا مقتدا) مجتهدین بود به تهران آمدند و سپس به آذربایجان عزیمت کرده و در چمن سلطانیه به اردوگاه ایران پیوستند . در آن ایام اسماعیل خان حاکم کاشان نسبت به مخالفین محلی خود با نهایت سختی و شدن عمل رفتار می کرد.

img_2055.jpg


+
در صفحه 248 در خصوص فوت علامه حاج ملا احمد نراقی آورده : سال 1244 قمری(191 سال قبل)بر اثر بیماری وبا که در این سال شیوع پیدا کرد و عده تلفات آن در تهران بالغ بر ده هزار نفر گردید در کاشان هم با آنکه اغلب اهالی پراکنده و متواری شدند معهذا بسیاری تلف شدند از جمله حاجی ملا احمد نراقی نیز بر اثر بیماری وبا جان سپرد .
+
در صفحه 251 در ارتباط با ملاقات محمدشاه قاجار (۱۴ دی ۱۱۸۶ تبریز - ۱۴ شهریور ۱۲۲۷ تجریش) فرزند عباس‌میرزا با حاج ملا مهدی نراقی نوشته :

وقتی محمد شاه به کاشان رسید برای دلجویی مردم به خانه حاجی ملا مهدی بن ملا مهدی فاضل نراقی رفته و بر حسب خواهش وی مالیات نانوایی و قصابی و دباغی کاشان را که مبلغ گزافی بود بخشید و میزبان خود را که تا آن ایام مشهور به آقا کوچک بود به آقا بزرگ ملقب نمود .

img_2032.jpg

متن فرمان محمد شاه که در سنگ نوشته بالای سر درب مسجد و مدرسه آقا بزرگ در کاشان آمده " بحکم محکم شاهنشاه عادل باذل محمد شاه قاجار خلداله ملکه و احسانه ؛ حسب الخواهش جناب شریعت آداب حجت الاسلام ملا محمد مهدی نراقی منال دیوان قصابی و دباغی کاشان بموجب فرمان مبارک و تحفیف مقرر آمده از تکالیف دیوانی معاف خلاف کننده به لعنت خدا و نفرین رسول گرفتار شوند . محرم الحرام 1256 (179 سال قبل) .

+ در صفحات 262 و 263 در خصوص ممانعت عالم شیعه حاجی ملا محمد نراقی از بابی گری مردم کاشان نوشته:
در آغاز دعوت بابیه به پیشوایی سید علی محمد شیرازی معروف به باب نخستین مبشر و پیک مذهبی او به نام ملا حسین بشرویه به کاشان آمده ادعای باب را نزد حاجی ملا محمد نراقی رئیس علمای شهر اظهار و مدارک او را ارائه نمود .

img_2039.jpg

ملا محمد نراقی پس از ملاحظه آنها ؛ بطلان دعاوی و سخافت مستندات وی را اثبات و به او اخطار کرد که در کاشان توقف نکند . ملا حسین چند تن از مردم بازاری را به سخنان خود فریفته عازم تهران شد .

+ در صفحه 268 عکسی از نمای گنبد مسجد و مدرسه آقا بزرگ مربوط به خاندان نراقی از بناهای دوره قاجاریه را نمایش داده است .
+
در صفحه 281 اشعاری اثر طبع شاعر کاشانی حسینعلی منشی فرزند محمد صادق(1256 ش 1349 شمسی )در خصوص گاهواره علم و هنر منطقه کاشان و نقش و اهمیت فاضلین نراقی قید گردیده است :

img_2040.jpg

شهر کاشانست آن شهری که در ایام پیش
داشت در علم و هنر هر جا به عالم اشتهار
اطلس گلدار آن میرفت تا روم و فرنگ
مخمل زرتار آن می بود در چین و تتار
نقش کاشی های زیبایش به چندین آب و تاب
داده زینت بر در و دیوار هر شهر و دیار
این همان شهر است کز آن مردمی برخاستند
کز همه در صفحه تاریخ باشد یادگار
فاضل فحل (بسیار دانا) نراق داشت در بومش مکان
فیض و بابا افضل الدین داشت در خاکش مزار
گه بدامانش صباحی بود گاهی محتشم
گه سپهر و گه صبا را بود مهد و گاهوار
گاه شیبانی نمودی تربیت گاهی کلیم
گه غیاث الدین جمشید آن شهیر نامدار
هم صنیع الملک ها آورد است اندر وجود

هم کمال الملک ها پرورده است اندر کنار


+
در صفحه 282 در خصوص مشاهیر دانشمندان و اساتید بزرگ حوزه های علمی دو قرن اخیر به فاضلین نراقی و خاندانش اشاره کرده و نوشته :

از جمله ضایعات مهم و جبران ناپذیر فتنه افغان پراکندگی محافل بزرگ فرهنگی ایران بود بطوریکه دانشمندان و طلاب علوم عالیه ناگزیر به حوزه های علمی کشور عراق روآور شدند ؛ تا آنکه اواخر سده دوازدهم هجری شهر کاشان در پرتو شخصیت علمی و جامعیت ملا محمد مهدی نراقی مرکز پر مایه ترین حوزه فرهنگی ایران گردید . چنانکه طلاب حوزه های درس عتبات نیز در پایان تحصیلات خود به کاشان آمده علوم و فنون عقلی و نقلی را در محضر وی تکمیل می نمودند .

img_2041.jpg

پس از درگذشت نراقی اول نیز مرکزیت علمی آنجا در پیرامون حاجی ملا احمد نراقی و برادران وی و فرزندان آنها که هر یک مسلم عصر خویش بودند همچنان دایر و پایدار ماند ؛ تا آنکه از محیط علمی آن دیار دانشمندان بزرگ و نامور در علوم و فنون گوناگون پدید آمدند که ترجمه احوالات آنها در مآخذ و منبع عصری آورده شده ( از آن جمله کتاب های : مرآت قاسان ؛ المآثرو الاآثار ؛ لغت نامه دهخدا جلد قاجاریه ناسخ التوایخ و صفحه 89 تا 91 جلد یک زندگانی امام موسی کاظم ؛ مکارم الاآثار و مردان بزرگ کاشان . لباب الاالقاب ؛ مجلدات اعلام الشیعه و الذریعه الی تصانیف الشیعه ؛ العندییل الحقایق الناصعه و غیره)

+ در صفحه 283 در خصوص مشاهیر دانشمندان و اساتید بزرگ حوزه های علمی دو قرن اخیر به چند تن از علمای شهر نراق اشاره کرده :

img_2047.jpg

- میرزا ابوالقاسم نجل علامه نراقی اول(درگذشت 1256) بعد از حاج ملا احمد مدرس حوزه علمیه آنجا بوده است . و بعد از او نیز حاج ملا مهدی نراقی دوم معروف به آقای بزرگ  
-
حاجی ملا محمد نراقی(درگذشت 1297)
-
حاجی میرزا فخرالدین نراقی( 1325) مجتهد جامع و مدرس علم فقه

- میرزا محمد حسین نراقی(1319) مجتهد اصولی
+
در صفحه 286 شجره اعلام و مشاهر خاندان نراقی با تاریخ درگذشت آنان را به زیبایی هر چه تمامتر نوشته است .
+
در صفحه 287 در خصوص تجدید رونق شعر و ادب ؛موسیقی و هنر در منطقه کاشان به معرفی تعدادی پرداخته که از جمله آنان حاج ملا احمد نراقی متخلص به صفایی می باشد .
+
در صفحه 292 شجره هنرمندان خاندان غفاری کاشانی و ابوالحسن مستوفی مرقوم شده که در پا ورقی به کتاب "نخبه البیان (تشبیه، استعاره و محسنات بدیعه) اثر علامه ملا محمد مهدی نراقی اشاره شده است .

img_2048.jpg

+ در صفحه 296 آثار و ابنیه مهم دوره قاجاریه در کاشان مرقوم و در خصوص مدرسه آقا بزرگ متعلق ه نراقی ها نوشته : مدرسه و مسجد آقا بزرگ که از ابنیه مجلل و با شکوه کاشان می باشد و بانی آن حاجی محمد تقی خانبان پدر زن آقای بزرگ( نراقی) در سال 1268 بوده است .

+ در صفحه 297 عکس قسمت های بالا و پایین محراب گنبد مسجد و مدرسه آقا بزرگ(متعلق به نراقی ها) یا مجموعه ای از صنایع : کاشی سازی ؛ گچ بری ؛ کتیبه نویسی ؛مقرنس کاری و نقاشی نیمه دوم سده سیزدهم را اشاره کرده است .
+
صفحه 300 در بخش ششم کتاب تاریخ اجتماعی کاشان طی دوره مشروطیت و نقش موثر علمای نراق در مقابله با غائله نایب حسین کاشی نوشته شده :

در آغاز این نهضت هنگامیکه پیشوایان روحانی مرکز به قم مهاجرت کردند از کاشان نیز حاجی میرزا فخرالدین رئیس خاندان نراقی به یاری آنها برخاسته با گروهی از همراهانش رهسپار قم گردیدند . پس از صدور فرمان مشروطیت نخستین اثر آن در کاشان افتتاح مدرسه علمیه بود .

img_2030.jpg

در پاورقی مدرسه علمیه افزوده شده : استاد نظام وفا در صفحه 20 کتاب "یادگار اروپا" می نویسد : سال اول مشروطه مدرسه ای به نام مدرسه علمیه به طرز مدارس امروزه به وسیله دانشمند شهید آقا علی نراقی و چند نفر دیگر تاسیس و غلامرضا معارفی که از آزادیخواهان روشنفکر بود نظامت آن را به عهده گرفت .

+ صفحات 302 و 303 در خصوص گرفتاری آزادیخواهان در استبداد صغیر و دستگیری آقا علی نراقی نوشته شده : پس از توپ بستن به مجلس شورای ملی ؛ محمدعلی میرزا دوباره مدیر السلطنه را با اختیارات تامه برای سرکوبی مشروطه خواهان حاکم کاشان نمود . واو از بدو ورود به منظور ایجاد ترس و وحشت در میان مردم و دست اندازی به آزادیخواهان و پر کردن جیب های خالی خود و دستیارانش با شدت عمل تمام شروع به زدن و بستن و حتی گوش و بینی بریدن نمود . ... آنگاه به کسان و نزدیکان آقا علی نراقی رهبر آزادیخواهان پرداخته ؛ گرفتاری های گوناگون برای آنها فراهم ساختند و حتی گروهی فراش و اوباش به مدرسه علمیه که از آثار مشروطه و از مراکز تجمع آزادیخواهان بود ریخته ؛ اسباب و اثاث آن را شکسته و غارت کرده مدرسه را تعطیل نمودند(شماره 1 سال سوم روزنامه مجلس(.

img_2058.jpg

مدیرالسلطنه با گزارش های متعدد خود به مرکز دستور مخصوصی برای دستگیر کردن و تبعید آقا علی نراقی به دست آورده و مترصد وقت بود ؛ تا آنکه پس از فراهم ساختن مقدمات نقشه کار خود یک روز که نراقی عازم رفتن به تلگرافخانه بود قریب یکصد نفر فراش ها و مامورین مسلح حاکم ناگهان به وی و همراهانش هجوم آور شدند و پس از متفرق ساختن اطرافیان آقا علی نراقی را به دارالحکومه کاشان جلب نمودند و بر حسب دستوراتی که داده شده بود در بین راه نیز از ضرب و جرح وی کوتاهی نکردند . اما انعکاس این واقعه در شهر کاشان هیجان بزرگی پدید آورد ؛ به طوری که بلافاصله جمعیت انبوهی از زن و مرد به دارالحکومه هجوم آوردند ؛ مدیر السلطنه وحشت زده به خانه شیخ الاسلام (رئیس انجمن ولایتی سابق) پناه برد و شبانه رهسپار تهران گردید .

دولت که در آن ایام به واسطه استیلای بختیاری ها به اصفهان از خطه جنوب به شدت نگرانی داشت اهالی کاشان را با جواب های مساعد امیدوار ساخته و سید باقر خان مکرم الدوله را که مرد شریف و نیک نفسی بود به حکومت آنجا فرستادند . پس از فتح تهران به درخواست آقا علی نراقی و پیشوایان بزرگ روحانی نجف مدیرالسلطنه در عدلیه مورد تعقیب قرار گرفته و محکمه جزا او را به هفتاد ضربه تازیانه محکوم نمود .

img_2065.jpg

در پاورقی نوشته روزنامه مجلس در شماره 25 سال سوم پس از درج اعلامیه تلگرافی ذل گزارش محاکمه تا صدور و مقدمات اجرای حکم را نگاشته است.

تلگراف از نجف به تهران بعد از عنوان . جناب شرعمدار آقا علی نواده خلد مقام فاضل نراقی طاب ثراه را که مدیرالسلطنه چند ماه قبل به جرم مشروطه خواهی هتک حرمت شنیع نموده بعد از شورش کاشان مجازات نشده به تهران آمده به مرکز عدالت اعلان نمائید که در استنطاق و مجازات مدیرالسلطنه کوتاهی و مسامحه ننمائید و رفع اشرار کاشان نیز بشود . الاحقر عبدالله مازندرانی .

+ در صفحه 305 عکسی از اجتماع سران آزادیخواهان و بزرگان شهر در انجمن ولایتی کاشان نمایش داده که شماره 4 آن به آقا علی شهید نراقی ؛ شماره 19 حاجی میرزا محمد نراقی ؛ شماره 21 آقا میرزا حسن مجتهد نراقی تعلق دارد .
+
صفحه 310 به کشته شدن آقا علی شهید نراقی اشاره و عینا نوشته : کسروی در تاریخ مشروطه ایران می نویسد : " عین الدوله وزیر کشور پیوستگی با آنان را بیشتر گردانید تا آنجا که صد تن از سواران نایب را با یک سرکرده به تهران خواست و نزد خود نگهداشت ؛ بدین سان دزدان بی آنکه بیمی دارند دست ستم به جان و دارایی مردم باز کردند و از تاراج خانه ها و گرفتن پول و زمین و کشتن مردم خودداری ننمودند . از کسانیکه کُشتند آقا علی نراقی پیشنماز کاشان بود . این از خاندان بنام نراقی و خود جوان پارسایی بود . و چون بیدادگری نایب و کسانش را می دید دلش به حال مردم می سوخت و نامه ای بنام دادخواهی نوشت و آن را به نزد سید حسن مدرس فرستاد و این نامه ه دست عین الدوله افتاد . او نامه را به کاشان به نزد نایب حسین فرستاد ؛ نایب حسین آقا علی نراقی را به خانه خود خواند ولی کسی دیگر او را ندید و آگاهی از او نیافت .

img_2047.jpg

 بیچاره مادرش ( فاطمه علویه متوفی به سال 1353 قمری) به دادخواهی برخاست و نامه های پیاپی به تهران فرستاد ولی نتیجه ای به دست نیامد . خود نهانی به تهران آمد و در اینجا نامه و دادخواهی از سرگرفت و یک دسته از کاشانیان تهران همدست شده به یاوری او برخاستند و در روزنامه گفتارهای بسیار نوشتند و... .

در پاورقی متن فوق در صفحه 311 تاریخ اجتماعی کاشان در خصوص شهادت مظومانه آقا علی نراقی فرزند میرزا محمد حسین به دست نایبیان کاشان افزوده : صفحه 570 جلد 2 تاریخ مشروطه ایران نوشته : توضیح آنکه آقا علی نراقی در خانه نایب علی معروف به شجاع لشکر پسر نایب حسین کُشته شد و جسد او را برای نایب حسین به مزرعه دوک بردند که همانجا به چاهی افکندند و پس از پایان غائله اشرار ؛ جنازه را از چاه بیرون آورده در آرامگاه خاندان نراقی(مدرسه آقا بزرگ) به خاک سپرده شد .


قصیده مفصل استاد نظام وفا فرزند میرزا محمود(1267 ش 1343ش) اهل آران و بیدگل کاشان در مدح و ثنای روحانی شجاع و مبارز شهید آقا علی نراقی :

هزار و سیصد و سی و یک از جفای فلک مَهی فتاد و بناگاه در محاق زوال

علی سرآمد افراد عصر آزادی که در شهامت و آزادگی نداشت هَمال

در آنزمان که بکاشان و شهر شادی و مهر نبود هیچ جز از محنت و بَلا و وَبال

در آنزمان که ز طغیان مردمی خونخوار بهر طرف همه کشتار بود و جنگ و جدال

قیام کرد یکی نهضتی پدید آورد ز جان گذشته جوانان بر گزیده حَصال

بدان گروه جفاکار تاخت از هر سوی چنان برگ خزان صَََر صََر جنوب و شمال

ز بیم جان همه بر تافتند روی از شهر نهان شدند به پیرامُن قلاع و جبال

دوباره شهر شد آرام و خَلق شد راحت نشست مِهر و سلامت بجای قهر و مَلال

و لیک دَرهَم و آشفته کار کشور بود سراسر ایران بودی سراچه اهوال

بِسان آن رَمه ای بود ملت غافل که گرگ جای شبانش فتاده در دنبال

گذشت چندی و باز آن گروه گرگ صفت بشهر حمله نمودند آخته چنگال

شهید حضرت آقا علی شد از ره کمین بدست شعوذه و کید جادویی محتال

به تیغ غدر و خیانت شهید گَشت کسی که غیر حق و حقیقت نداشت نقش خیال

دریغ سینه ای آکنده شد ز آتش و خون که از حرارت و از عشق بود مالامال

+ در صفحه 311 کتاب اشعار آیت الله آقا سید محمد علوی بروجردی(1272 ق 1362 ق) فرزند حاج سید ابراهیم در خصوص شهید آقا علی نراقی اشاره شده :
علی آن را خردمند چو گردید شهید
آخر ماه رجب بود ز سال غفران
جسدش را بنهفتند بچاهی در دوک
بعد شش سال عیان کرد حق این راز نهان

img_2025.jpg

در آن ایام حوادث ناگوار پی در پی در کاشان روی می داد مانند قتل و غارت دستجمعی در قراء بزرگ ؛ نشلج ؛ مزوش ؛ ورکان ؛ جوشقان و غیره چنانکه تنها در قریه نشلج 36 تن از دهقانان به دست مهاجمین کشته شدند و همچنین رشید دیوان رئیس نظمیه را که به خانه نایب علی دعوت نموده او را کشتند .

پس از سقوط کابینه عین الدوله مستوفی الممالک رئیس الوزراء جدید چراغعلی خان بختیاری را که جوانی دلیر و داوطلب رفع غائله کاشان بود مامور نمود . و او پس از خلع سلاح کردن سوارهای ماشاءالله خان را در حدود نطنز و کاشان که اسلحه کافی بدست آورد به اتفاق 250 ژاندارم به شهر کاشان هجوم آوردند . نایب حسین شهر را تخلیه نموده و به قلعه مستحکم کره شاهی پناه برد . قوای دولتی آنجا را نیز با نبرد خونینی تسخیر کرده در کوه و بیابان بدنبال فراریان شتافتند تا در نبرد شدیدی که در حوالی جوشقان قالی در گرفت نایب علی معروف به شجاع لشکر قاتل آقا علی شهید نراقی کشته شد و سر او را بریده به تهران فرستادند . بعد از این شکست قطعی که اتباع نایب دسته دسته تسلیم سردار صولت شدند . چون راه گریزگاه های همیشگی آنها هم بسته شده بود ؛ نایب حسین و ماشاءالله خان از راه ناچاری رهسپار قم شدند تا در آستانه آنجا پناهنده گردند .

img_2006.jpg

+ در پاورقی صفحه 312 کتاب تاریخ اجتماعی کاشان در خصوص معرفی چراغعلی خان و واقعه شهید آقا علی نراقی فرزند میرزا محمد حسین نوشته :

چراغعلی خان که بعدها از طرف دولت ملقب به سردار صولت شد و از فرماندهان دلیر مجاهدین فتح تهران و نبرد با ارشدالدوله بود در نخستین اعلامیه تلگرافی خود که در شماره 82 روزنامه شهاب ثاقب تاریخ 1333 درج شده پس از شرح تدارکاتی که برای دستگیری اشرار فراهم ساخته و اینکه از دولت به جز دو عراده توپ قلعه کوب تقاضایی ندارد در باره موجبات قیام و اقدام خود می گوید :

"بعد از واقعه مرحوم آقا علی نراقی به شرف و ناموسم سوگند یاد کرده ام که یا به کلی از اینها باقی نگذارم و یا جان خود را در این راه فدا کنم ؛ چراغعلی بختیاری"

و اینک یکی از موارد ناتوانی دولت و بی سر و سامانی امور کشور : هنگامی که به امر رئیس دولت توپ هایی را که چراغعلی خان خواسته بود از انبارها بیرون آورده و آماده شد ؛ دو اشکال بزرگ پیش آمد . اول آنکه برای حرکت دادن آنها اداره توپخانه مبارکه؟ هیچگونه وسیله نقلیه ای نداشت و در ثانی نفرات توپچیان که مامور شدند به علت نرسیدن حقوق یک ساله آنها از حرکت خودداری نمودند .
آنگاه هیئت کاشانیان به پایمردی " میرزا احمد مدیر نراقی" ناگزیر وجهی فراهم کرده و مستوفی الممالک هم حقوق یک ماه خود را حواله داد تا حقوق چهار ماهه توپچیان داده شد و بقیه را هم تعهد کردند که در کاشان پرداخت شود . و برای حرکت توپخانه نیز عاقبت سه عدد کامیونهای متعلق به ضرابخانه که به واسطه گرانی و کمیابی بنزین در ایران بیکار افتاده بود کاشانیان کرایه کرده مبلغ گزافی هم مخارج آن را پرداختند . از این جهت موقع حرکت آنها از تهران جشن گرفته با پنجاه درشگه کرایه به اتفاق رئیس کل توپخانه تا کهریزک آنها را بدرقه نمودند .

img_2032.jpg

+ صفحه 317 در خصوص جنایت و خیانت های بیشمار نایبیان کاشان اشاره شده و در ارتباط با ترور و شهادت دو نراقی اصیل به اسامی نایب حسین نراقی و آقاعلی نراقی نوشته :

باری روزگاری گذشت که نمی توان وصف کرد ؛ گمان نمی برم در هیچ زمانی و در هیچ محلی این وضع پیش آمد شده باشد . از گرد آوردن لوازم ریاست و شریک کردن تجار و کسبه و خواص در امور نامشروع و افنای(نابودی) اشخاصی که گمان مغایرت و از عهده مقاومت بر آیند مانند کُشتن محمد آقا بیک و عربها و دوام دیوان و نایب حسین خان نراقی و آقای آقاعلی نراقی فرزند آقا میرزا محمد حسین مجتهد نراقی که بعد از کُشتن او کسان او درصدد بر آمدند و در طهران تظلم می کردند ولی ماشاءالله خان تا چند سال پول خون او را از رعایا می گرفت و با اولیا امور قسمت می کردند(وضع محکی است)

+ صفحه 319 در ارتباط با روزنامه شهاب ثاقب و نقش یک نراقی نوشته :

روزنامه شهاب ثاقب که به سرپرستی و مدیریت میرزا احمد مدیر نراقی در سال 1333 قمری( 102 سال قبل) منتشر می شد در رفع غائله اشرار کاشان نقش اساسی و بسیار موثری را انجام داد .

+ نویسنده کتاب در صفحات 324 و 325 و 326 پس از نابودی نایبیان کاشان و دوره جدید نوشته:

در سال 1312 فرماندار وظیفه شناس کاشان(اعتمادالدوله احمد صدری) با کوتاه کردن دست اخلاگران فرصت مناسبی جهت اصلاحات عمومی به دست آورد . مانند طرح نقشه اساسی شهر و احداث خیابان های پهلوی و صبا و پیشرفت های مهم فرهنگی به خصوص تعلیم و تربیت دختران که علی رغم تبلیغات مخالف با موفقیت پیشرفت نمود . نخستین آموزشگاه دختران کاشان به نام دبستان و دبیرستان دانش دوشیزگان از تاسیسات نویسنده این سطور(حسن نراقی فرزند میرزا محمد حسین) به سرپرستی و مدیریت بانو رخشنده گوهر نراقی( رخشنده گوهر مشیری فرزند میرسعیدخان مشیرالسلطان) همسرم از سال 1309 تا 1321 شمسی در شرایط بسیار دشوار و با تحمل زحمت و زیان های فراوان خدمات فرهنگی اثر بخشی را انجام داد .

img_2001.jpg

+ صفحه 326 نقش میرزا ابوالقاسم نراقی جهت جلوگیری از قحطی و مجاعه مردم کاشان نوشته : اما دیری نپایید که بر اثر پیش آمدهای جنگ جهانی دوم یکباره همه برنامه های عمرانی در سرتاسر کشور متوقف گردید . به خصوص پس از حوادث ناگهانی شهریور 1320 و مشکلات فراوان آن مانند کنترل شدید نیروهای اشغالگر بر مراکز غله خیز و وسایل نقلیه و راه های ارتباطی که کاشان را گرفتار تنگی و سختی آذوقه و کمبود خواربار ساخت . تا آنکه به وسیله چند تن افراد بلند همت شرکت خیریه خواربار که سرمایه آن از اعانه های ملی تامین گشته بود تشکیل یافته و با فراهم ساختن وسایل و وارد کردن خواربار و غله و توزیع آن بین مستمندان اقدامات موثری به عمل آمد . چنانچه از اهتمام و جدیت حاجی سید شکرالله بروجردی مدیر عامل آن شرکت و تلاش و کوشش میرزا ابوالقاسم نراقی نماینده کاشان در مجلس ملی خطر قحطی و مجاعه بر طرف گردید .

+ در صفحه 330 و پیشرفت های مختلف کاشان باز نام نراق و نراقی می درخشد : توسعه فرهنگ از راه آموزش و پرورش و ایجاد ساختمان های نوبنیاد فرهنگی در شهر و روستا ها و تاسیس دوره آموزش حرفه ای به وسیله هنرستان صنعتی محمد نراقی و مخصوصا با افتتاح هنرستان نساجی علی شهید نراقی که هو اکنون ساختمان مخصوصو و وسایل فنی آن آماده به کار گردیده آینده بس درخشانی را در فرهنگ و صنایع آن شهرستان می توان پیش بینی نمود .

+ در صفحه 332 نوشته : سال 1337 انجمن حفاظت آثار تاریخی کاشان و نطنز رسما تشکیل شد و احمد مدیر نراقی رئیس هیئت عامله انجمن انتخاب گردید . سال 1341 پس از درگذشت آقای احمد مدیر نراقی به جای او حاجی سید محمود لاجوردی به ریاست و مهندس عطاءالله نراقی به عضویت انجمن حفاظت آثار تاریخی کاشان انتخاب شدند . در بین سایر اعضای انجمن نیز نام مهدی نراقی وجود دارد .
+
صفحات 333 و 334 و 335 از میان 17 مورد فعالیت خیرخواهانه کاشاانی ها نقش نراقی ها در 5 ردیف در ارتباط با بنیانگذاران آثار و ابنیه کاشان در عصر پهلوی به چشم می خورد :

1- نخستین بنای نوبنیاد این دوره ساختمان دبیرستان پهلوی بود که اعتبار ساختمانی آن از محل عطایای ملوکانه بر حسب استدعای ابوالقاسم نراقی نماینده کاشان تامین گردید . و زمین آن نیز به اهتمام نگارنده( حسن نراقی فرزند میرزا محمد حسین) این سطور از طرف شرکت سهامی ریسندگی کاشان خریداری و اهدا شده است .

2- هنرستان صنعتی محمد نراقی : بنای آن را آقای محمد نراقی از دانشمندان نامی علوم ریاضی طبق نقشه مصوبه وزارت فرهنگ به منظور ایجاد هنرستان ساخته و به آموزش حرفه ای کاشان اهدا نموده است.

3- هنرستان نساجی علی شهید نراقی را نیز آقای محمد نراقی با تصویب وزارت فرهنگ ساخته و به اتمام رسیده است . همچنانکه ایشان مبلغی هم اختصاص به مرمت مدرسه آقا بزرگ(متعلق به خاندان نراقی ها) که از آثار تاریخی مهم کاشان است داده اند .

4- زایشگاه شیر خورشید سرخ در خیابان پنجه شاه بر حسب وصایای بانو منور فقیه نراقی و از اموال او ساخته شده است .
5- ساختمان نوبنیاد و موزه آثار تاریخی کاشان در باغ شاه فین از محل اعانه های جمع آوری شده به اهتمام شادروان احمد مدیر نراقی رئیس انجمن حفاضت آثار تاریخی کاشان انجام گرفته است .

img_2073.jpg

احمد مدیر نراقی مبلغ یک میلیون ریال از دارایی خود را نیز جهت تعمیرات اساسی مسجد آقای بزرگ اختصاص داده است . همچنین نگارنده این سطور( حسن نراقی فرزند میرزا محمد حسین) نیز قسمتی از تعمیرات ضروری مدرسه آقای بزرگ و آب مدرسه را با نصب الکتروپمپ و لوله کشی از چاه تامین نموده ام .
+
صفحه 337 نقش نراقی ها در نمایندگی مردم کاشان در دوره های قانونگذاری مجلس شورای ملی . از دوره اول به سال 1324 قمری تا پس از سال 1340 بیست و یک دوره نوشته شده که شش دوره آن نراقی ها موفق بوده اند :
1- بهمن 1302 میرزا احمد مدیر نراقی و میرزا سید حسن کاشانی

اعتبارنامه احمد مدیر نراقی مورد کشمکش اکثریت و اقلیت مجلس قرار گرفته و به تصویب نرسید .

2- شهریور 1316 میرزا ابوالقاسم نراقی و سلیم ایزدی

3- آبان 1318 ابوالقاسم نراقی و سلیم ایزدی

4- آبان 1320 ابوالقاسم نراقی و سید یعقوب شیرازی(انوار)

5- اسفند 1322 ابوالقاسم نراقی و احمد اخوان

6- تیر 1326 عباس نراقی فرزند علی و احمد اخوان


 

۰ نظر ۲۸ شهریور ۹۳ ، ۱۷:۰۷
سلحشوران شهر نراق

65 سال قبل در سنه 1330 شمسی 7 ساله بودم که مادرم مرحومه نصرت مداحی مرا به آقامیر موسوی فرزند سید صادق معرفی نمود تا در بازار شمس السلطنه داخل مغازه ایشان کارگری کنم .

img_3229.jpg

 این مغازه کوچک در چارسوی بازار و مقابل درب ورودی مغازه حلواپزی آقای ماشاءالله عضایی واقع بود . بازار نراق شور و اشتیاقی داشت و همه مغازه ها باز و به کسب و کار حلال مشغول و صاحبان آن به همدیگر احترام ویژه ای قایل بودند .

img_3236.jpg

داخل مغازه دیگ مسی بزرگی بود که به آن تیون می گفتند و بعدها به پاتیل مشهور گشت . داخل تیون چندین کیلوگرم ماسه بادی بود که مخصوص بودادن نخود و ذرت و ... بود . زیر تیون با هیزم و هیمه داغ می شد و گرمای نسبتا زیادی تولید می کرد .

img_3665.jpg

نمایی از نم خانه های قدیمی شهر نراق

 90 % زنان نراق ذرت و علی الخصوص نخود های خانگی و محلی خودشان را به مرد متدین آقامیر موسوی می دادند تا برایشان بو دهد . آقامیر یک طناب به من می بست و من را داخل نم خانه می فرستاد .

mi8i9khm.jpg

        مرحوم ماشاالله عضایی

نم خانه از کف مغازه چاله ای به عمق یک تا یک متر و نیم بود و پایین آن به طرفین نیز حفره یا دهلیزی داشت که کیسه های رنگ با رنگ در مدل های مختلف نخودهای مردم چیده می شد . فضای نم خانه تاریک و ترسناک بود فلذا آقامیر یک چراغ موشی (پی سوز یا بادی) دستم می داد تا در جاهای خالی کیسه های نخود را جایگزین نمایم .

img_3258.jpg

سه یا چهار روز کیسه های مردم در رطوبت نم خانه می ماند تا به اصطلاح به خود نم بگیرد . بعد نخودها را به بالا انتقال می دادیم و داخل پاتیل با حرارت بو داده می شد . سپس با وسیله غربیل کوچک نخودچی از ماسه های بادی جدا می گردید .

url.jpg

مرحوم بشیر شفیعی

چند روز بعد مشتری ها می آمدند و به آقامیر می گفتند آقا سید نخودهای من آماده شد ؟سید کیسه را روی ترازو وزن کرده و مثلا به نرگس خانم نصیری می گفت زن آقا ماشاءالله نخودهای شما نیم مَن و یک چارک است و 30 شاهی بده .و یا به خانم فاطمه سلطان کریمی(سیاره) می گفت وزن کیسه شما یک مَن و صد دِرَم است و یک قرون (10 تا ده شاهی) بده ..

img_3294.jpg

     مرحوم شیخ محمد جعفری

 از نمونه های این شغل شریف که یک نوع خدمت صادقانه به مردم بود در مغازه های دیگر بازار از جمله مغازه آقایان شیخ شکرالله(شکری) جعفری و برادرش شیخ غلام فرزندان احمد ، بشیر شفیعی فرزند علی ، مرحوم محمد جعفری فرزند صادق و... نیز وجود داشتاز خشکبارهای نیم قرن قبل در نراق نخودچی ؛ ذرت ؛ تخمه هندوانه ؛ تنده ؛ و کشمش تنقلات غاطبه مردم غنی این دیار را تشکیل می داد  .  نوروز باستانی در اکثر منازل این اقلام به اضافه جوزغند یافت می شد که در کمال صفا و صمیمیت مورد استفاده قرار می گرفت .

1 (15).jpg

مرحوم سید محمد موسوی فرزند آقامیر

قبل از غروب یکی از روزها که آقامیر موسوی قصد رفتن به مسجد جهت اقامه فریضه نماز جماعت مغرب و عشا را داشت در دَخلَش متوجه شد ده شاهی اضافی است و رو کرد به من و گفت بچه جان حسین ؛ این ده شاهی را لای دَرز آجر مغازه گذاشتم هر وقت صنعت خانم ترابی زن نعمت اوستا از این جا رد شد بهش برگردان تا مدیونش نباشم .

 

img_3265.jpg

 

حاج حسین قنایی فرزند میرزا اهل شهر نراق 16/09/1393

 

 
۰ نظر ۲۷ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۲۸
سلحشوران شهر نراق

جمشید سامری فرزند حسین تاریخ 20 خرداد 1327 بدنیا آمد. در سایه پدر و مادری فرزانه تربیت یافت و در هفتمین پائیز زندگی به مدرسه رفت . شوق آموختن علم باعث شد بعد از اخذ مدرک دیپلم تحصیلاتش را در دانشگاه ادامه دهد .

sameri11.jpg

شهید جمشید سامری

ایشان در کارخانه کشتی سازی مشغول به کار شد. انقلاب اسلامی و حادثه عظیم تحول یکپارچه ایران او را نیز به این موج خروشان کشاند تا آنجا که به یاری رهبر کبیر نهضت حضرت آیت الله سید روح الله خمینی(ره) شتافت.

 img_3655.jpg

سال چهارم دانشگاه و دو هفته از پیروزی شکوهمند مردم بر علیه رژیم منحوس محمد رضا شاه پهلوی گذشته بود که تاریخ 7/12/1357 در سن 30 سالگی در میدان ونک تهران داخل ماشین فیات شخصی اش به شهادت رسید.  پیکر مطهرش پس از تشییع باشکوه در قطعه 21 ردیف 40 شماره 4 بهشت زهرا (س) تهران خاکسپاری گردید .

 

23430.jpg

خانم خدیجه ونکی فرزند حسن متولد 1333 ساکن تهران همسر جمشید و تنها فرزندشان به نام سارا سامری متولد 22 مرداد 1357 در کشور کانادا به سر می برد . کتاب یادنامه صفحه 916 در خصوص زندگینامه جمشید سامری توضیحاتی ارائه نموده است . روی سنگ قبر شهید نوشته :

بسم رب الشهداوالصدیقین
شهید جمشید سامری فرزند حسین ولادت 1327 شهادت 8/12/1357
ببوسم دستت ای مادر که پروردی مرا آزاد
بیا بابا تماشاکن که فرزندت شده داماد
به حجله سپردم شادان ولی زخمی بتن دارم
به جای رخت دامادی لباس خون بتن دارم

 

===-===

 

آقای حسین سامری فرزند حبیب الله سال 1296 در روستای شهابیه از توابع خمین استان مرکزی متولد و در طول زندگی دو همسر انتخاب نمود . همسر اولش خانم سکینه لطفی اهل روستای خوگان از توابع شهابیه خمین و فرزندان آنان جمشید ، مجید ، پروین و بتول می باشند .

img_3656.jpg

        مرحوم حسین سامری
جمشید سامری تاریخ 7/12/1357 شهید و در قطعه 21 ردیف 40 شماره 4 خاکسپاری گردید
پروین سامری تاریخ 19/12/1380 فوت و در قطعه 226 ردیف 13 شماره 49 دفن گردید .
مجید سامری تاریخ 4/4/1382 فوت و در قطعه 227 ردیف 119 شماره 40 دفن شده است .
بتول سامری


خانم سکینه لطفی که همراه با همسرش در شهر نراق نیز تردد داشت احتمالا تاریخ 27/02/1358فوت و احتمالا در قطعه 22 ردیف 8 شماره 47 بهشت زهرا(س) تهران به خاک سپرده شد .

img_3661.jpg

همسر دومش خانم شهربانو میرمحمدی فرزند حسین سال 1311 در روستای قیدو از توابع شهرستان خمین استان مرکزی به دنیا آمد . دو شهید از هفت شهید روستای قیدو به اسامی داود میرمحمدی فرزند علی و ابراهیم میرمحمدی فرزند محمدعلی از اقوام خانم شهربانو هستند

img_3662.jpg

                                                                                                                                                   سعید سامری


حاصل ازدواج خانم میرمحمدی و آقای سامری چهار فرزند به اسامی زینت ، حمید ، افسرالملوک و سعید سامری می باشند .
این زوج کمی قبل از انقلاب اسلامی در شهر نراق سکونت یافته و زندگی آرام و بی دغدغه ای را در خانه باغی که از حاج حسن رزاقی خریداری کردند ادامه دادند . اهالی هم احترام ویژه ای برای آنان قایل بودند .

 

img_3658.jpg


آقای سامری با اینکه پدر شهید محسوب می شد ولی کمتر کسی شنید که او فخری بفروشد  .ایشان که یک مرد ساکت و زحمتکش بود تاریخ 22/12/1369 فوت و امت با عزت و احترام وی را در وادی السلام نراق به خاک سپردند .همسرش خانم شهربانو میرمحمدی نیز تاریخ 23 شهریور 1393 فوت و در قبرستان نراق خاکسپاری گردید .

 
۰ نظر ۲۵ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۳۳
سلحشوران شهر نراق

مردی که روزی شانه های ستبرش ایران را به دوش می کشید اکنون بعد از دفاع مقدس نیاز به کمک تیم پزشکی دارد . سرفه هایی که انگار شکم را پاره پاره می کند و جگر را بیرون می ریزد .

2423765492975213971.jpg

جانباز شیمیایی حاج اسدالله محمدی

 

تحمل این رنج ها برای این است که چند صباح قبل خاک میهن اسلامی را به دشمن ندهد .اسدالله ها علاقه دارند وقتی معلم جغرافیا برای دختران و پسران دانش آموز نقشه ایران را ترسیم و توضیح می دهد با قدرت و حشمت بگوید از سال 1359 الی 1367 رژیم بعث عراق با کمک کشورهای قدرتمند جهان تصمیم داشتند ایران را تصاحب و اجازه ندهند نام امام خمینی(ره) و سربازانش درخشش داشته باشد ؛ لیکن دلاور مردانی ایستادگی کردند تا خصم دون از تجاوز پشیمان شود .

97132296995784188166.jpg

اسدالله محمدی ها علاقه دارند معلم تاریخ به دانش آموزان بگوید بر خلاف تاریخ کهن ایران جوانانی بودند که برای حفظ دین و مملکت به دشمن متجاوز تاختند و شیمیایی شدند . خس خس گلویشان و سرفه های ممتد آنان شب روز خود و خانواده را گرفته و تحمل درد می کنند تا ایران سربلند باقی بماند .

.jpg


رزمنده دفاع مقدس و جانباز 70 % جنگ تحمیلی حاج اسدالله محمدی سه شنبه 25 شهریور 1393 برای سومین بار از فرودگاه امام خمینی به آلمان اعزام گردید تا مداوایش ادامه یابد .

15-2_44464_.jpg

ایشان اهل روستای مهدی آباد از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی است که طی عملیات کربلای 5 در جبهه شلمچه خرمشهر استان خوزستان به شدت مجروح شیمیایی شد و تا کنون این عارضه همراه وی به یادگار باقی مانده است .

                                                                          71350672824088490926.jpg

برادرش حاج غلامرضا محمدی از شهدای نامی نبرد حق علیه باطل می باشد .به نظر می رسد در استان مرکزی کسی آسیب پذیر تر از ایشان در بعد مجروحیت شیمیایی وجود نداشته باشد .

8786832671382109753.jpg

دوست داشتیم سوم مهر 1393 در ششمین مراسم خاطره گویی رزمندگان شهر نراق به مناسبت هفته دفاع مقدس از خاطرات تلخ و شیرین روزهای فتوت مردی اش سخن بگوید که مشکلات نای و تنفسی این فرصت را از ما گرفت .

38802723232507802074.jpg

حاج اسدالله محمدی ضمن خداحافظی اعلام نمود سلام من را به همه افرادی که می شناسند برسان و دعا کنند .

 

۰ نظر ۲۵ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۲۹
سلحشوران شهر نراق

شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی یکی از مراکز مهم خواستگاه رویش گیاه گوَن و بهره برداری کتیرا از بیابان های طبیعی و 40 مزرعه ی آن به شمار می رفت .

10378063_1459666890939393_4452496582035850718_n.jpg

 کاربرد کتیرا را بیشتر از پنج هزار سال تخمین می زنند .بر اساس سندی که پیش رو می باشد سالانه افرادی از نقاط ایران از جمله استان اصفهان و لرستان به شهر کهن و تاریخی نراق آمده و طی قرار دادی با معتمدین و مالکین شروع به استحصال کتیرا می نمودند که اصطلاحا به آن کتیرا زنی می گفتند.

katiraaaaaa.jpg   a02617302854102a.jpg

کتیرا محصول اصلی نوعی گیاه به نام گوَن است . کتیرا عبارت است از ترشحات صمغی خشک شده حاصل از گیاه آستراگالوس گومی فرا که آن را تحت عنوان گوم تراگاکانت یا گوَن می شناسند .

7150623573427087594.jpg

آن روز که از مواد پاک کننده امروزی خبری نبود، سدر و کتیرا، در حیات بهداشتی جامعه، نقش عمده‌ای داشتند. در طب گذشته کتیرا جهت مداوای سرفه، برطرف کردن گرفتگی و خشونت صدا توصیه شده است.افزون بر آن مالیدن آن بر روی مو مانع شقه شدن آن می‌دانستند . کتیرا کمی ملین و مسهل نیز هست .

n00069648-b.jpg

از کتیرا در فرآورده های سرماخوردگی به عنوان نرم کننده و ضدسرفه استفاده می شود . استفاده ی دیگر آن در کنترل اسهال است؛ چون می تواند مقدار زیادی آب را جذب کند و از خروج آن از بدن جلوگیری کند .هم چنین برای افزایش وزن مدفوع و کنترل حداقل زمان توقف مواد در سیستم روده ای معده ای مورد استفاده قرار می گیرد .

10322742_649509838431078_1764645161790272342_n.jpg

گزارش هایی مبنی بر جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در داخل و خارج از بدن توسط کتیرا، وجود دارد . استفاده ی دیگر از آن به علت خاصیت چسبندگی کتیرا در محصولات چسب دندان می باشد .کتیرا به عنوان یک ماده ی مطمئن، در آمریکا در محصولات غذایی مصرف می شود. هم چنین به عنوان پر کننده قرص ها، امولسیون ها و سوسپانسیون ها در سطح صنعتی دارای استفاده ی فراوانی است .

n00071161-b.jpg

شروع بهره برداری معمولاً از اواخر فصل بهار و شصت روز تا اوایل شهریور ماه ادامه دارد. بهره برداران ابتدا اطراف ساقه گوَن را خالی می‌کنند و سپس با تیغ‌های مخصوصی برش موازی با ساقه ایجاد می‌کنند.  شیرگون (کتیرا) پس از چند روز به مرور بر اثر برشی که به ساقه وارد شده به بیرون تراوش می‌کند و شیره در معرض نور آفتاب، آب خود را از دست می‌دهد و سفت می‌شود.

url.jpg

 بهره برداران بیست روز پس از برش به جمع آوری کتیرا می‌پردازند و این عمل را مجدداً تکرار می‌کنند. کتیرا 10 تا 15 درصد آب، 3 تا 4 درصد مواد معدنی و 3 درصد نشاسته دارد .در حال حاضر در بازار ایران هر کیلو گرم کتیرا 2800000 ریال معادل دویست و هشتاد هزار تومان قیمت دارد .


===-=====


توضیحات سلحشوران شهر نراق


نیم قرن پیش اعتماد مردم به معتمدین و نمایندگان خود در اوج قرار داشته و نظم و انضباط خاصی حکفرما بوده است . زمان کتیرا زنی در نراق چند نفر از معتمدین به طور قربه الی الله کار همه مالکین و خرده مالکین را انجام می دادند . در نوشتن قرارداد 40 مزرعه با کتیرا زنان نظم و انضباط خاصی وجود داشته و نقطه و مکانی از قلم نیافتاده است

1510769_1422487064704331_2009840341541932598_n.jpg

هماهنگی و توزیع مبلغ دریافتی بین شرکا در یک مزرعه آنقدر با دقت و حلال وار تقسیم می شده که انگار مثقال جنس نیز مد نظر قرار داشته است . نویسنده قرارداد با کتیرا زنان اهل اصفهان مرحوم سید محمود غفاری فرزند سید جعفر(1292 1364) بوده که با مساعدت نمایندگان دیگر به اسامی :

احمد قطبی فرزند نصرالله(1276 1368) ، رحمت الله قجری فرزند غلامحسین(12981388) ، امرالله عزیزی فرزندخیر الله (. - .) علی قاسمی فرزند عبدالرحیم خدمتگزار خلق بوده اند . دو نفر به اسامی احمد احمدی فرزند محمد حسین(12881367) و سلطانعلی کاظمی فرزند عباس(. - .) نظارت بر حسن انجام کار داشته اند .

13.jpg

رعایت حقوق حقه مردم بر اساس آموزه های دینی در تمام شئونات این قرارداد که آقای غفاری تنظیم کرده به چشم میخورد . درآمد قسمتی از سود حاصله برای فعالیت عام المنفعه از جمله لوله کشی آب ؛ سیمان کردن مسیر جوی آب برای جلوگیری از هدر رفتن آب ؛ کاشی کاری بقعه شاه سلیمان و غیره مد نظر قاطبه مردم بوده است .اعتماد بین مردم آنقدر زیاد بود که پول حاصله از محصول کتیرا در اختیار حاج سید محمود غفاری بود و ریالی از آن حیف و میل نمی شد.


اسناد 50 ساله استحصال کتیرا از گیاه گوَن در شهر نراق


بسم الله الرحمن ارحیم


نظر به اینکه بعضی مخارجات محلی جهت عمران و آبادی قصبه نراق با توجه به خشکسالی و کم آبی مورد لزوم فوری می باشد و از طرفی لوله کشی یا احداث جوی سیمانی مسیر آب علیا و سفلای نراق از مبدا الی مقصد برای رفع کم آبی در درجه اول قرار دارد ؛ لذا اکثریت خرده مالکین قصبه نراق و مزارع مربوطه هر یک نسبت به سهم خود بهره برداری از منافع کتیرای صحاری متعلق به نراق و مزارع مربوطه را در سال هزار و سیصد و چهل و چهار(1344 شمسی یعنی نیم قرن قبل) که طبق پرونده ثبتی و حدود مشخصه آن به موجب ماده 10 قانون ثبت اسناد به ثبت رسیده است به آقای سید عبدالله میرعلایی دارای شناسنامه شماره 622 صادره از میرآباد اصفهان ساکن میرآباد به مبلغ یکصد و نود هزار ریال(نوزده هزار تومان) وجه نقد واگذار می نمایند .

15.jpg

 بنابراین خریدار متعهد می باشد به محض تنظیم قباله و قبل از ورود به صحرا مبلغ 190000 ریال را نقدا پرداخت نماید .
چون طبق مقررات قبلی و رسوم محلی دو سهم از مبلغ کل متعلق به آب علیا و سفلی می باشد و یک سهم متعلق به مزارع توابع نراق با در نظر گرفتن اینکه در سال جاری کلیه مزارع دچار بی آبی می باشد و زارعین آن که اغلب مالک هم می باشند دچار فقر و مسکنت گردیده قرار شد مبلغ شصت هزار ریال که متعلق به مزارع تابعه نراق می باشد طبق سوابق موجود و صورت ریز تنظیمی سال قبل در کمال عدالت بین مالکین مزارع (به منظور تنقیه قنوات" بیرون آوردن گل ولای از مجاری قنات" مربوطه خود) که شخصا آنجام خواهند داد تقسیم گردید .

14-14.jpg

مبلغ سهمیه آب بالا طبق تصمیم متخذه باید منحصرا به مصرف جوی سیمانی یا لوله کشی آب علیا و سفلا از ابتدا تا انتها برسد . لذا اکثریت خورده مالکین پنج نفر به شرح ذیر :

1- آقای محمود غفاری 2- احمد قطبی 3- حاج رحمت الله قجری 4- آقای امرالله عزیزی 5- آقای علی قاسمی

تعیین می گردند که با نظارت دو نفر ناظر آقای احمد احمدی و آقای سلطانعلی کاظمی پس از اینکه مالکین آب علیا و سفلا قباله فروش منافع کتیرا را امضاء نمودند هر یک نسبت به سهم خود از قرار هر سراجه هفتاد ریال دریافت و عینا تحویل معتمدین نامبرده نموده رسید دریافت دارند .

14.jpg


معتمدین مربوطه باید پس از دریافت کلیه وجوه نسبت به انجام و متصرفات امر لوله کشی یا احداث جوی اقدام نماید . بقیه چهار هزار ریال مازاد سیزده هزار ریال باید به مصرف کاشی شاه سلیمان واقع در قصبه نراق منظور شود که طبق نظر معتمدین نامبرده به مصرف برسد. توضیح اینکه مبلغ شصت هزار ریال سهم مزارع را نقدا تحویل آقای محمود غفاری بنمایند که با نظارت دو نفر از مالکین مزارع طبق صورت ریز قبلی در اختیار صاحبان مزارع گذاشته شود که شخصا به لای روبی قنوات خود اقدام نمایند .


7-7.jpg


خریدار فوق با تمام شرایط متن توافق نمود و مدت اعتبار برای بهره برداری از منافع کتیرا تا آخر شهریور ماه سال هزار و سیصد و چهل و چهار خواهد بود . این قرارداد در چهار نسخه تنظیم گردید که یک نسخه آن تسلیم خریدار و نسخه دیگر به آقایان معتمدین مذکور داده شد و دو نسخه اضافی با صورت ریز مالکین آب علیا و سفلا و صورت ریز تقسیم سهمیه مزارع در شهرداری سپرده می شود که نگهداری و همیشه در دسترس باشد .


به تاریخ دوم خرداد ماه سال هزار و سیصد و چهل و چهار خورشیدی(2/3/1344)

===-===


چون درآمد وجه بهره برداری از فروش کتیرا منحصرا به نفع امور عمرانی عامه ساکنین و مالکین جزء نراق و مزارع مصرف می شود در صورت موافقت اکثریت مالکین نسبت به سهم خود امضا داریم :

9-9.jpg


احمد امینیان تقی رئوفی عبدالقدیر محمدی از طرف دکتر حسینعلی صفایی احمد احمدی نظرعلی رضایی محمد طالبی از طرف عامری به سهم خود علی قاسمی از طرف علی معصومی محمد رئوفی رضا عابدینی - علی حمیدی - سید محمود غفاری نسبت به سهم آقای حسین دستمالچی سلطانعلی حیدری سلیمان قجری استاد یوسف رضایی احمد قاسمی - سید مهدی موسوی علی حیدری سلطانعلی قجریرحمت الله قجری قاسم ایزدی حاجی خیرالله(عزیزی) حاج غلامرضا(قاسمی) – حسن یوسفی از طرف حاج غلام قاسمی حبیب الله قجری سلطانعلی کاظمی حاج رضا آعلی از طرف خود و ورثه مرحوم محمد رضا خان سید عباس موسوی رمضان نوروزی محمد جعفری از طرف نعمت الله محمدی و علی محمدی و نصرالله فروغی حاج محمد رجبی علیرضا جعفری اسماعیل صالحی از طرف سرهنگ ابوالحسنی علی اکبر رزاقی عبدالکریم جعفری نسبت به سهم آب بالا و مزارع عباس قجری - حسن مهدوی از طرف خودم و پدرم و اخوی حاج عباس و عیال حاج اسدالله یوسفی سلطانعلی پنبه زن مزارع احمد آباد و عباس آباد استاد محمد اوضایی نادعلی حیدری از طرف میرزا عبدالحسین مهدوی و عزیزالله خان محمد رضایی یوسف غفاری غلامحسین رحمانی علیرضا ابراهیمی از طرف عباس شاه حمزه از طرف حاج علی غفاری و ورثه حاج غلامرضا و سلطانعلی کاظمی و حاج رضا آعلی حاج حسن انصاری

2.jpg

 

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه پاسنجده نراق شصت ریال هر دانک یکصد ریال

سید حسن سید جلال حسینی یکدانک 150 ریال
--------------------------------------------------------

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه شازده بالا نراق هر دانگ 4650 ریال
مشهدی حسن رزاقی پنج سهم 140 ریال
علی اصغر رزاقی 9 سهم 260 ریال
-------------------------------------------------------

9.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه اوفرزی نراق هر دانگ سال 1344

استاد حسن شریفی ششدانک 50 ریال
-------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه شازده پایین نراق هر دانگ 200 ریال


عباس حاج ابوالقاسم ششدانک 200 ریال نصرالله یوسفی دریافت نمود

-------------------------------------------

04_0002.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه زین الدین(زعین)هر دانگ 146 ریال جمعا یکصد تومان

مشهدی علی آقا و مشهدی حسن کریمی یک دانک 146 ریال
حاج غلامرضا قاسمی نیم دانک
ولدان کربلایی یوسف نیم دانک 83 ریال
مشهدی حسن رزاقی دو دانک و سه ربع ریال
شهباز خسروی ربع دانک
عباس حاجی ابوالقاسم یک دانکی 146 ریال
--------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه نصرت آباد نراق هر دانگ 200 ریال

اسدالله احمد خان ابوالحسنی یک دانگ و نیم 300 ریال
رضا خان امینیان دو دانگ و ربع 450 ریال
احمد خان امینیان دو دانگ و ربع 450 ریال
-------------------------------------------------

6-6.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه منظریه نراق هر دانگ 250 ریال سال 1344

مشهدی مصطفی قجری یک دانگ 250 ریال
مشهدی قاسم (طهماسبی) دو دانگ 500 ریال
کربلایی حسین لطفعلی یک دانگ و نیم 375 ریال
محمد شاه حمزه ای و پسر کربلایی حسین یک دانگ و نیم 375 ریال
---------------------------------------------------

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه حسین آباد قاشمیان نراق هر دانگ 300 ریال

حسین عبدالله رحیمی شش دانک 300 ریال
-------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه چاله کوشکه نراق هر دانگ 200 ریال

حاج محمود رزاقی یک دانک 200 ریال
حاج علی غفاری پنج دانک 1000 ریال
------------------------------------------------------------------

6.jpg

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه شریف آباد نراق 200 ریال

سید قاسم بابایی شش دانک 200 ریال
----------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه یوسف آباد نراق 420 ریال

آمنصور رضی شش دانک 420 ریال
------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه صادق آباد نراق 1200 ریال

حاج رضا آعلی یک دانک 200 ریال
روح الله میرشکاری یک دانک و نیم 300 ریال
محمودخان صدقی سه دانک و نیم 700 ریال
----------------------------------------------------------------- 

5-5.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه رضاییه نراق 1500 ریال سال 1344

آقای علی اشرف خان توکلی سه دانک 750 ریال به وسیله حسین خان یوسفی پرداخت شد
ابراهیم خداداد پنبه زن یک دانک 250 ریال
مشهدی عباس شاه حمزه ای یک دانک 250 ریال
-------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه گنداب نراق نهصد ریال(90 تومان)

آقای عبدالکریم جعفری و اخوی سه دانک و ربع 48750 ریال
حسین ماه بانو(جعفری) یک دانک و ربع 18750 ریال
رضا کمره یک دانک و نیم 225 ریال
-----------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه کُدار نراق جمعا 400 ریال

اسماعیل رجبی فرزند عبدالله سه دانک 200 ریال
حاج احمد خان امینیان دو دانک 133 ریال
-----------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه کریم آباد نراق سال 1344

آقای عبدالکریم جعفری شش دانک 600 ریال
-------------------------------------------------------------

7.jpg

صورت پرداختی وجه کتیرا مزرعه بیدشک پایین نراق 26 طاق هر طاق 34 ریال

کمال عابدینی سه طاق و سه ربع 127 ریال
عبدالکریم جعفری یک طاق 34 ریال
رضا حسینی دو طاق و سه ربع 93 ریال
زوجه آقا محمد عبدالکریم سه ربع به وسیله پسرش علی پرداخت شد
فتحعلی کمره ای سه طاق و نیم 119 ریال
آ منصور قاسمی 2 طاق
میرزا عبدالحسین فروغی چهار طاق و نیم 153 ریال به وسیله میرزا غلامحسین پرداخت شد
میرزا محمود فروغی هفت طاق و ربع 246 ریال
------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه لانه نراق 720 ریال سال 1344

آقای رضا حسینی یک ربع 30 ریال
فتحعلی کمره ای یک دانک و نیم 180 ریال
حاج اسماعیل عباسی یک دانک 120 ریال
رمضان جعفر قلی کمره ای نیم دانک 60 ریال
آمنصور قاسمی دو دانک
سلطانعلی ماه جهان نیم دانک
-----------------------------------------------------------------------

3.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه بهشت آباد نراق در 20 طاق هر طاق 40 ریال

آسید کاظم باشی نه و نیم طاق 380 ریال
علی اکبر رزاقی چهار طاق 160 ریال
سید حسین نقیبیان(سید عباس) سه طاق 120 ریال
مشهدی حسین ولدان سه طاق و نیم 140 ریال
------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه آقا نراق 9000 ریال هر دانگ 1500 ریال

آقای غلامحسین خان نراقی سه دانک 4500 ریال
حاج احمدخان امینیان سه دانک و .. 4310 ریال
آقای حسینعلی خان صفایی دو ...
--------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه عباس آباد نراق چهارصد ریال سال 1344

آقای غلامحسین خان نراقی شش دانک 400 ریال
-------------------------------------------------------------------

5.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه احمد آباد نراق دویست و هفتاد تومان

آقای غلامحسین خان نراقی شش دانک 2700 ریال
----------------------------------------------------------------------

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه بیدشگ بالا نراق در 28 طاق هر طاق 107 ریال

عبدالرحمن رضایی پنج طاق و سه ربع 720 ریال
عبدالرحمن رضایی از موقوفه یک طاق
آحبیب الله فروغی به وسیله سلطانعلی حیدری پنج طاق 1070 ریال
آفتح الله فروغی به وسیله سلطانعلی حیدری
حسین فروغی دو و نیم طاق 26750 ریال
آمیرزا محمود فروغی هشت طاق و سه ربع 936 ریال
----------------------------------------------------------------------

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه کندقه نراق 26 طاق از قرار هر طاق 176 ریال

سلطانعلی حیدری بابت آحبیب الله فروغی شش طاق 1056 ریال
آقای غلامرضا(احتمالا حبیبی) سه طاق 528 ریال
ورثه محمود آقا معتقدی دو طاق و نیم 440 ریال(محمود معتقدی بهایی بود)
حاج عبدالکریم احمدی چهار طاق و نیم 792 ریال
آقای حسین خان یوسفی پنج طاق 880 ریال
آقای میرزا ابوالقاسم خان نراقی یک طاق 176 ریال
غلامرضا حسینی و عباس رمضانی دو طاق 352 ریال
ولدان اسدالله معتقدی دو طاق 352 ریال به وسیله شکرالله یزدانی پرداخت گردید
------------------------------------------------------------------------------------

11-11.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه گلیجه پایین نراق شش دانگ 200 ریال

حسین قجری و نعمت الله سه دانک 100 ریال
آقا حسین آقا محمد ایزدی سه دانگ 100 ریال
---------------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه کالدر بالا نراق از قرار هر دانگی 50 ریال

آقای استاد شکرالله ترابی سه دانک و نیم 175 ریال
رمضان محترم(نوروزی) دو دانک و نیم 125 ریال به وسیله علیمحمد چارپاداران دریافت شد
------------------------------------------------------------------------------

11.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه کالدر پایین نراق سیصد ریال

آقای سید محمد موسوی سه دانک 150 ریال
آقای حاج غلامرضا رحمانی سه دانک 150 ریال
----------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه لطف آباد نراق ششدانک هر دانک 57 ریال

حسینعلی لطفی دو دانک 114 ریال
---------------------------------------------------------------------

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه پودنا نراق 350 ریال سال 1344

آقای غلامحسین خان نراقی دو دانگ 700 ریال
ولدان کربلایی یوسف 1050 ریال
------------------------------------------------------------------

1.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه دره بالیجان نراق هر دانگ 133 ریال

آقای غلامحسین خان نراقی یک دانک و سه ربع 224 ریال
حاج محمود رزاقی یک دانک 133 ریال
مشهدی حسین رزاقی دو دانک 266 ریال
مشهدی حسن رزاقی یک دانک و ربع 166 ریال
----------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه قاشمیان نراق از قرار هر دانگ 500 ریال

آقای حاج محمد رجبی سه دانک و نیم 1750 ریال
حاجی رضا رمضانی یک دانک و نیم 750 ریال
حسین عبدالله رجبی یک دانک 500 ریال
------------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه خندان آباد بالا نراق هر دانگ 330 ریال

آقای حاج محمد رجبی دو دانک 660 ریال
حاجی رضا رمضانی چهار دانک 1320 ریال
-------------------------------------------------------------------------------

10.jpg


صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه خندان آباد پایین نراق هر دانگ 165 ریال

حسین قجری دو دانک 330 ریال
آقای حاجی رضا رمضانی چهار دانک 660 ریال
---------------------------------------------------------------------------------
صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه شورکان نراق هر دانگی 50 ریال

حسین قجری یک دانک و نیم 75 ریال
عبدالرحمن قجری سه دانک 150 ریال
علی قجری یک دانک ونیم 75 ریال
----------------------------------------------------------------------

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه حسین آباد نراق 24 طاق هر طاق 50 ریال

1- آقای غلامحسین مهدوی توسط حسن مهدوی دو طاق 100 ریال

2- حاج محمود رزاقی نیم طاق 25 ریال

3- هدایت الله محمدی نیم طاق 25 ریال

4- آقای نعمت الله تیموری یک طاق 50 ریال توسط امرالله تیموری

5- آقای محمد رضایی نیم طاق 25 ریال

6- آقای سلطانعلی کاظمی از آقای یوسف ... و احمد رضایی دو طاق و نیم

7- آقای اسماعیل صالحی نیم طاق 25 ریال

8- سید مصطفی موسوی دو طاق 100 ریال

9- سید قاسم بابایی یک طاق 50 ریال

10- علیرضا قجری یک طاق 50 ریال

11- حاج علی غفاری دو طاق 100 ریال

12- ورثه آقای علی رضایی نیم طاق 25 ریال

13- حسین شکرالله خسروی دو طاق و نیم 125 ریال

14- مهدی حسن رزاقی از طرف طبیب زاده یک طاق 50 ریال

15- نظرعلی رضایی یک طاق 50 ریال

16- حاج آقا هادی اردهالی یک طاق 50 ریال
-------------------------------------------------------------------

12.jpg

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه روکیه نراق از قرار هر سراچه یک ریال سال 1344

1- عبدالکریم صفری وافری 165 سراچه 165 ریال

2- آقای حاجی غلامرضا رحمانی 5/108 سراچه 50/108 ریال توسط علیمحمد چارپاداران

3- شاطر عبدالله نوروزی 50/51 سراچه 50/51 ریال

4- شیخ عباس جعفری 16 سراچه 16 ریال

5- استاد محمد اوضایی 43 سراچه 43 ریال

6- حبیب الله خان یوسفی 68 سراچه 68 ریال توسط استاد محمد اوضایی پرداخت شد

7- حاج محمود رزاقی 78 سراچه 78 ریال

8- ورثه مرحوم آقا محمد فاضلی چهار طاق 300 ریال حسن مهدوی پرداخت شد

9- محمد رضا رزاقی 30 سراچه 30 ریال

10- سید مهدی و صدیف شجاع 162 سراچه 162 ریال

11- سید قاسم بابایی و میرزاعلی 33 سراچه 33 ریال

12- ... زوجه تقی جمال 55 سراچه 55 ریال

13- حاج رضا آعلی 85 سراچه 85 ریال

14- زوجه شکرالله آقا حسین 18 سراچه 18 ریال

15- اسدالله خان یوسفی 68 سراچه 68 ریال به وسیله استاد محمد اوضایی پرداخت شد

16- سید ماشاءالله موسوی 58 سراچه 58 ریال

17- عیال آقا علی یوسفی 75 سراچه 75 ریال

18- رمضان شاطری 10 سراچه 10 ریال

19- مشهدی حسین رزاقی 5 سراچه 5 ریال

20- مشهدی حسن رزاقی 36 سراچه 36 ریال

21- سید عباس نقیبیان 70 سراجه 75 ریال به وسیله سید خلیل نقیبیان پرداخت شد

22- استاد رحمن شریفی 14 سراچه 14 ریال

23- علی اصغر رزاقی 37 سراچه 37 ریال

24- سید رضا بابایی 50/61 سراچه 50/61 ریال

25- محمد علی توکلی 40 سراچه 40 ریال

26- ورثه استاد علی استاد قاسم 37 سراچه 37 ریال به وسیله سید علی میرکریمی پرداخت شد

27- حیدر علی کربلایی مهدی صادقی 71 سراچه 71 ریال توسط سید محمود پسر سید مهدی

28- عزیزالله استاد علی اصغر 5 سراچه 5 ریال توسط سید محمود پسر سید مهدی پرداخت شد
----------------------------------------------------------------------

 

12-12.jpg

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه لاستان نراق سال 1344

1- استاد ماشاءالله رضایی دو طاق 150 ریال

2- غلام حبیبی 10 سراچه 10 ریال

3- حاجی رضا رمضانی 35 سراچه 35 ریال

4- آقای غلامحسین مهدوی 45 سراچه 45 ریال

5- یدالله حیدری 12 سراچه 12 ریال

6- اسماعیل صالحی 12 سراچه 12 ریال

7- زوجه حسین شهباز 12 سراچه 12 ریال

8- رضا صالحی 12 سراچه 12 ریال

9- آقای حسین خان یوسفی 48 سراچه 48 ریال

10- آقای احمد قطبی 37 سراچه 37 ریال

11- حاج محمود رزاقی 50/18 سراچه 50/18 ریال

12- ورثه مرحوم آقا احمد نراقی پور 50/40 سراچه 50/40 ریال

13- احمد قاسمی مال عیالش 50/37 سراچه 50/37 ریال

14- حاج علی غفاری 130 سراچه 130 ریال

15- ورثه علی کمره ای 135 سراچه 135 ریال

16- علی ملا فروغی 50/38 سراچه 50/38 ریال

17- همشیره آقای غلامحسین خان 48 سراچه 48 ریال

18- آمیرزا محمود فروغی 15 سراچه 15 ریال

19- محمد صفر اسماعیل 14 سراچه 14 ریال

20- آمحمد استاد غلام حمزه ای 61 سراچه 61 ریال

21- استاد علی آمیرزا آقا یوسفی و محمدعلی 25 سراچه 25 ریال

22- محمود استاد غلام حمزه ای 50 سراچه 50 ریال

23- خانم تیمسار سالم 37 سراچه 37 ریال

24- آقای حاج آقا احمد دستمالچی 111 سراچه 111 ریال توسط حشمت الملوک صفایی پرداخت شد

25- مشهدی غلامعلی آباقر قجری 109 سراچه 109 ریال
----------------------------------------------------------------------

 

8-8.jpg

 

صورت پرداختی وجه کتیرا ششدانگ مزرعه قنات نو نراق از قرار هر طاق یکصد ریال سال1344

1- آیوسف استاد نصرالله غفاری یک طاق 100 ریال

2- آقای سلطانعلی حیدری فرزند یدالله یک طاق و ربع 125 ریال

3- غلامحسین مهدوی توسط آقا حسن مهدوی یک طاق 100 ریال

4- استاد شکرالله ترابی یک ربع 25 ریال

5- هدایت الله محمدی نیم طاق 50 ریال

6- آیوسف صالحی سه ربع 75 ریال

7- غلام حبیبی یک طاق و نیم 150 ریال

8- حسین کمالی نیم طاق 50 ریال

9- غلامعلی یوسفی نیم طاق 50 ریال

10- اسماعیل صالحی یک طاق و نیم و شش سراچه 156 ریال

11- مشهدی علی حمیدی نیم طاق 50 ریال

12- حاج آقا هادی اردهالی یک طاق 100 ریال توسط حیدرعلی پسر مشهدی علی حمیدی داده شد

13- بانو خاور خانم ابوالحسنی نیم طاق 50 ریال توسط قنبر ولد علی حمیدی پرداخت شد

14- ورثه مرحوم نراقی پور و فاضلی دو طاق 200 ریال توسط حسن مهدوی پرداخت شد

15- خانم حاج رضا آعلی نیم طاق 50 ریال

16- رضا کربلایی صادق صالحی یک طاق 100 ریال

17- اقدس حمیدی نیم طاق 50 ریال

18- مشهدی نعمت الله کربلایی قاسم قجری نیم طاق 50 ریال

19- آسید حسین میرسلطانی نیم طاق 50 ریال

20- مشهدی علی قجری نیم طاق 50 ریال

21- آحبیب الله آکاظم قجری یک طاق و نیم 150 ریال به وسیله رمضان پسرش پرداخت شد

22- حسین کربلایی قاسم قجری نیم طاق 50 ریال

23- آمیرزا غلامحسین فروغی نیم طاق 50 ریال

24- آمیرزا محمود فروغی نیم طاق 50 ریال

25- عیال مرحوم حاج محمد علی یک طاق 100 ریال

26- آقای مهدوی یک طاق 100 ریال
----------------------------------------------------------------------

8.jpg

صورت پرداختی وجه کتیرا مزارع نراق طی رسید جداگانه در سال 1344

1- سید محمد موسوی قنات بیچاره 600 ریال

2- سید محمد سید حبیب موسوی موسی آباد 200 ریال

3- سید رضا نقیبیان جنت آباد 100 ریال

4- استاد محمد اوضایی جنت آباد 150 ریال

5- آقا حسن مهدوی کدورا 800 ریال

6- سلطانعلی پنبه زن مزرعه عباس 1400 ریال

7- سید مصطفی باقری کشه مجید 100 ریال

8- علی یدالله مرادی ... 150 ریال

9- عباس مجید مجیدی محمود آباد 500 ریال
-----------------------------------------------------------------------------------

           img_2914.jpg   dryiryi.jpg

سید مجتبی غفاری                                             مرحوم سید مهدی غفاری


از آقای سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود در ارائه اسناد نیم قرن استحصال کتیرا در شهر نراق تشکر وافر داریم .انشاءالله روح بلند حاج محمود غفاری و همسر مکرمه اش حاجیه خانم کوکب غفاری فرزند میرزا جواد و فرزند بزرگوارش سید مهدی غفاری قرین رحمت الهی باشد .

۰ نظر ۲۳ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۲۴
سلحشوران شهر نراق

اوایل زمستان 1364 برای چهارمین بار به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شدم . دو ماهی در پادگان الغدیر اصفهان دوره آموزش شکار تانک را فرا گرفتم .

scan10021.jpg

سید تقی باشی(سعیدی نیا) در سالهای دفاع مقدس

 

بهمن ماه 1364 طی عملیات سرنوشت ساز والفجر 8 و فتح شهر بندری فاو عراق با رمز یا زهرا(س) شبانه به قلب دشمن بعثی یورش بردیم .

img_8935.jpg
مسئولیت من آر . پی . چی زن و شکار تانک های دشمن بود . منطقه فاو نمک زار و انکار رزمنده ها در آب نمک راه می رفتند و لباس هایمان به رنگ سفید شده بود . شب عملیات تا ساعت 3 بامداد در حال خاموش کردن تیربارهای عراقی ها بودیم .

scan10035.jpg   scan10006.jpg

سمت چپ کارخانه نمک من باموشک آر پی جی و حسین کرباسی یکی از رزمندگان دلاور شهر نراق با خمپاره 60 میلی متری خط را پوشش می دادیم . شجاعت و شهامت حسین و پایمردی اش در صحنه کارزار مثال زدنی بود .

scan10010.jpg

به سمت دشمن متجاوز پیشروی را ادامه دادیم و آنقدر موشک شلیک کردم تا اینکه لوله قبضه ام ترکید و مجبور شدم برای نبرد از اسلحه کلاشینکف استفاده کنم . کمی از سلحشوران جلو افتادم و بر این اساس کنار خاکریز به استراحت پرداختم .

scan10034.jpg

از فرط خستگی خوابم برد تا اینکه ساعتی بعد متوجه شدم زیر سرم را یکی تکان می دهد . بیدار شدم و مشاهده کردم چند عراقی اطرافم کشته شده اند و بر حسب اتفاق موقع استراحت سرم را روی پای مجروح عراقی گذاشته بودم که آن موقع بی هوش افتاده بود .

scan10028.jpg

تا خواستم بلند شوم ترسید و گفت ماء ماء و آب درخواست نمود . پایم را محکم گرفت و باز التماس آب کرد که به او آب دادم .
در همان لحظه دیدم صدای یکی از رزمندگان به نام احمد صالحی  می آید که اسیر عراقی ها شد . آنجا بود که منوجه شدم بین عراقی ها گرفتار شده ام و چیزی نمانده تا اسیر شوم .

scan10016.jpg

 

با شتاب رفتم پشت خاکریز و مخفی شدم و نیروهای دشمن احمد را اسیر و با خود بردند . بعد هم نیروهای ایرانی سر رسیدند و من به آنان ملحق شدم . اجازه می خواهم قطعه ای از دلنوشته هایم را تقدیم شهیدان شهر نراق کنم :

مادر از بهر من شیون مکن من یک شهیدم
بلبلی آزاده بودم که از زندان این دنیا پریدم

سالها مشتاق دیدار وصال یار بودم
گر که جان دادم ولی اینک به معبودم رسیدم

گرمی جسمم در خاک و روحم در جنان است
ناظرم من شاهدم اما ز چشمان ناپدیدم

نقشه هایی را که دشمن می کشید از بهر اسلام
من همی با خون سرخ خود خط بطلان کشیدم

من به فرمان خمینی رهبرم پا در این سنگر نهادم
من چه خوش بختم که نزد رهبر خود رو سپیدم

img_7887.jpg

سید تقی باشی(سعیدی نیا) فرزند سید رضا اهل شهر نراق03/10/1392

 

 

۰ نظر ۲۲ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۲۹
سلحشوران شهر نراق


کتاب " گزیده معراج السعاده ملا احمد نراقی "

 

 بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به اهتمام آقای احمد احمدی بیرجندی چاپ پنجم این کتاب را سال 1392 منتشر نموده است .

img_1656.jpg

 

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق :

 

 مرحوم احمدی توانسته به زیبایی کتاب ارزشمند معراج السعاده را 234 صفحه خلاصه نویسی و به رشته تحریر در آورد .

 

 
۰ نظر ۲۲ شهریور ۹۳ ، ۱۷:۰۷
سلحشوران شهر نراق


کتاب دو جلدی " انقلاب اسلامی در کاشان "

 

 مولف سید اصغر ابن الرسول در سال 1383 طی دو جلد توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر گردیده است .

 

img_1645.jpg

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق :

 

 در دو مجلد این کتاب از نراق و نراقی بحث به میان آمده است . در یکی از اقدامات روز قالی شویان سال 1357 که انقلابیون نراق همزمان با فینی ها اولین شعار مرگ بر شاه را فریاد برآوردند نیز توسط ساواک گزارش گردیده و سند آن منتشر شده است .

 

 

۰ نظر ۲۱ شهریور ۹۳ ، ۱۷:۰۷
سلحشوران شهر نراق

سال 1345 در دهستان جاسب از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی متولد شدم . تاریخ 17/11/1361 طی عملیات ناموفق والفجر مقدماتی پس از مجروحیت شدید به اسارت نیروهای ارتش بعث عراق درآمدم .

dfdf.jpg

حسین اکبری

سه ماه به صورت بیهوش در بیمارستان کمپ الرشید بغداد بودم . به هوش هم که آمدم تا پنج ماه مثل یک مرده روی تخت افتاده بودم و در این هشت ماه فاقد هر نوع حرکتی بودم و عراقی ها توجه لازم به حالم نداشتند .

dsc00149.jpg

اواسط سال 1362 به اردوگاه عنبر در شهر انبار در استان الانبار منتقل و توسط اسرای ایرانی که از طبابت سررشته داشتند و سایر اسرا درمان شدم . دکتر مجید جلالوند که درجه دار ارتش و خودش اسیر بود زحمت زیادی برایم کشید .

30ny_ssf.jpg

اکبری در اردوگاه عنبر

در همین موقعیت با یکی از اسرای شهر نراق به نام احمد ابوالحسنی آشنا شدم که جوان زیرک و چالاکی بود و مرتب سر به سر نگهبانان عراقی می گذاشت .

2.jpg

شماره کارت اسارت من در عراق 6795 بود و بیشتر از 40 نامه در زمان اسارت برای خانواده ام ارسال نمودم که متاسفانه یک فقره آن پیدا نشد و آن موقع کسی نسبت به جمع آوری آن اقدام نکرد و به مرور زمان از بین رفت .

4.jpg

20 تا 25 نفر اسیر معلول در عنبر بودیم و متاسفانه فقط دو ویلچر در اختیارمان بود که کفاف نمی داد . عدم رسیدگی کادر پزشکی عراق به حدی ضعیف بود که موش ها به آسایشگاه ما وارد شده و زخم های چهار نفر از اسرا از جمله زخم پای حسینعلی صبوری صابونی را جویده بودند و او متوجه نشده بود .

new image.jpg

 حسینعلی متولد 1320 و اصالتا اهل شهرستان فریمان استان خراسان رضوی بود که سال ها در تهران و خوزستان در کارگاه ریخته گری مشغول بود . دهه 1340 به اصفهان مهاجرت و سال 1351 در کارخانه ذوب آهن استخدام می گردد . طی عملیات بیت المقدس مجروح و آسیب جدی می بیند به گونه ای که قطع نخاع می شود .

56513_496.jpg

شهید حسینعلی صبوری اسوه مقاومت و ایستادگی

 

حسینعلی 19 ماه اسیر بود تا اینکه زودتر از ما در اسفند 1362 با اسرای معلول عراق مبادله شدند . با خبر شدم که ایشان پس از 30 سال زجر و ناراحتی از زخم جنگ تاریخ 13 فروردین 1393 به شهادت رسید .

2011-09-11 (10).jpg


اسیر معلول دیگر از دوستانم غلامعلی محمدی اهل فاریاب از توابع شهرستان کهنوج استان کرمان می باشد که فروردین 1362 طی عملیات والفجر1 قطع نخاع و اسیر عراقی ها شد . شماره کارت اسارتش 7139 بود و با همدیگر در خرداد 1364 مصادف با ماه مبارک رمضان 1405 با 28 نفر دیگر از معلولین ایرانی با اسرای عراقی مبادله شدیم .

2011-09-11 (13).jpg

حسین اکبری در سالهای دفاع مقدس

 

با نظارت صلیب سرخ جهانی از بغداد به فرودگاه ترکیه و از آنجا به مرز هوایی مهرآباد ایران آمدیم .سه روز در خانه کودک تهران قرنطینه بودم تا اینکه برادرم ابوالفضل اکبری به دنبالم آمد . با آمبولانس به شهرستان دلیجان عزیمت و مورد استقبال مردم عزیز و مسئولین این شهرستان قرار گرفتم و روز بعد در نماز جمعه دلیجان شرکت کردم .

dum_vh.jpg    hhr.jpg

سپس به زادگاهم روستای بیجیگان جاسب رفتم و مردم دوست داشتنی هفت پارچه این خطه سرسبز از من به شایستگی استقبال نمودند . در مدت یک هفته خانواده های زیادی از سراسر کشور به ملاقاتم آمدند و عکس فرزندان مفقود یا اسیر خود را نشانم می دادند تا اثری از جوانشان را بیابند .

 کاظمی.jpg   06082012023.jpg

مرحوم اکبر اکبری پدر آزاده جانباز حسین اکبری

 

کمی که استراحت کردم به دعوت حاج مسلم مرادی(1328 1381) به نمایندگی از مردم مهربان شهر نراق وارد اجتماع کم نظیر آنها شدم و حلقه گل به گردنم آویختند و من را شرمنده محبت های خود نمودند .

27072012016.jpg

 

 سال 1365 نیز در شهر مذهبی نراق با حاجیه خانم فاطمه حبیبی ازدواج و ساکن گردیدم . اکنون جانباز 70 % می باشم و حاصل ازدواجمان سه فرزند می باشد .


img_1593.jpg

آزاده جانباز حاج حسین اکبری فرزند اکبر اهل جاسب ساکن شهر نراق 1/6/1392

 


۰ نظر ۲۰ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۲۴
سلحشوران شهر نراق

کتاب " خاطرات حاج سیاح یا دوره خوف و وحشت "

 

چاپ اول سفرنامه حاج سیاح محلاتی سال 1346 چاپ دوم 1356 و چاپ سوم آن سال 1359 به کوشش حمید سیاح و به تصحیح سیف الله گلکار منتشر گردیده است .


img_1670.jpg


توضیحات سلحشوران نراق :


حاج محمد علی فرزند حاج محمد رضا معروف به حاج سیاح سال 1215 شمسی ( 178 سال قبل ) در شهرستان محلات استان مرکزی متولد گردید . در سال 1238 در سن 23 سالگی دختر عمویش که در مهاجران اراک سکونت داشتند را به عقد ایشان در می آورند .عمویش فردی متمول و مقرر بوده زندگی دخترش و برادر زاده اش محمد علی را تامین کند .
این موضوع سازگار محمد علی قرار نمی گیرد و از ایران به سوی قفقاز متواری می گردد .

img_1669.jpg

دور دنیا گردیده و به زبان های ترکی ؛ ارمنی ؛ روسی ؛ انگلیسی ؛ فرانسه و آلمانی مسلط می شود . 18 سال بعد سال 1256 شمسی به ایران باز گشته و از طریق بندرعباس ؛ بوشهر ؛ شیراز ؛ اصفهان ؛ کاشان ؛ نراق به زادگاهش محلات می رسد و در آغوش مادر و اقوام قرار می گیرد . آنچه که مورد نظر است روز پنج شنبه تاریخ دهم شوال 1294 هجری قمری برابر با 26 مهر 1256 شمسی(137 سال قبل) و مصادف با 18 اکتبر 1877 میلادی حاج سیاح در آخرین روزهای بازگشتش وارد نراق می گردد و آنچه در سفرنامه اش مرقوم شده عینا اشاره می گردد :

img_1660.jpg


فردا حمل اثقال کرده به راه افتادیم و تا ابودردا (ابودردا از اصحاب حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام در سال ۳۲ هجری در مدینه درگذشت و نقل است که محل دفن ایشان در شهر کاشان می باشد )رفته در آنجا نزول کردیم .

img_1664.jpg

بعد از صرف غذای شام ؛ باز به راه افتاده اول طلیعه صبح وارد قریه حسن رود(حسنارود) شدیم . مسجد فوقانی خوبی در کنار نهری جاری داشت به آنجا نزول کردیم . ذبیح الله در آنجا آشنایان متعدد داشت مکرر آمده خواهش کردند بمنزل ایشان نرفتیم . از ماکولات(خوردنی ها) و نان خوب به منزل ما آوردند ؛ انعامی در حق آنان نمودم .

img_1661.jpg

روز را در همان مسجد استراحت کردم و سه ساعت از شب گذشته بار کرده به قصد نراق به راه افتادیم . در بین راه ؛ مشهد قالی شویان معروف را دیده اهل آن مزار ( علی بن باقرعلیه السلام و سایر شهدا)را به فاتحه یاد کرده بلا توقف عبور کردیم و صبح بسیار زود از گردنه نراق سرازیر شدیم . این گردنه غالبا محل توقف قطاع الطریق(راه زنان) و جای مخوفی است لیکن ما به سلامت گذشته ؛ یک ساعت از آفتاب رفته وارد نراق شدیم .

img_1663.jpg

در کاروانسرای حاجی مهدی که نظیر کاروانسراهای خوب کاشان بود منزل کردیم لیکن تمام حجرات را خالی دیدم ؛ تعجب کردم . بعد بیرون آمدم دیدم نراق آن نیست که در جوانی دیده بودم بالکلیه خراب و ویران شده ؛ از دَه خانه یکی باقی نمانده ؛ مردم کمی که هستند فقیر و پریشان و اوضاع تمام عوض شده . نراق بسیار جای آباد ؛ پُر منفعت با صفایی بود که آن را هند کوچک نام داده بودند .از یک نفر پرسیدم : کو آن نراق که من قبل از سفر دیده بودم ؟

img_1662.jpg

گفت : دو بلای بزرگ نراق را به این حال افکنده . اول اینکه می دانید اسم بابی در ایران برای دولتیان و مردم مغرض بی دیانت ؛ بی انصاف یک وسیله و بهانه برای تمام کردن مردم بی تقصیر شده و می دانید اینجا امام زاده ایست(امامزاده سلیمان) یک نفر خبیث که با چند نفر عداوت و غرض داشت روزی در آنجا چند ورق از قرآن نیم سوخته بیرون آورد که از قرار معلوم خودش سوزانده و فریاد زد بابیان قرآن را سوزانده اند .

img_1667.jpg

 

بابیان کیستند ؟ فلان و فلان و جمعیت دیگر و جمعی را به این متهم ساختند . پس به دولت اطلاع دادند که در اینجا بابیان طلوع کرده اند قدرت و قوت دارند . دولت ؛ مصطفی قلی خان عرب را مامور تحقیق کرد . او هم محض اینکه مال مردم را غارت کند حاجی میرزا محمد را که ملای اینجا بود با خود شریک و همدست کرد . آن ناپاک اغلب اهالی را خصوصا آنهائیکه مال دار بودند متهم کرده ؛ مردم بیچاره را به اسم تحقیق به یک جا جمع کردند .

img_1666.jpg

به محض اجتماع بدون سوال و جواب همه را دستگیر کرده بسیاری را قتل نمودند و تمام خانه ها را غارت کردند ؛ زن و مرد و صغیر و کبیر ؛ آواره به اطراف متفرق شده به جاهای دیگر و بسیاری به همدان رفتند . بعد از آن بقیه السیف(کسانی که از دَم تیغ دشمن جان به در برده اند) باز مشغول کار شدند قحط عمومی هجوم کرده ، باقیمانده هم تلف و با مال متفرق شدند و باینحال افتاده .

img_1665.jpg

واقعا متاثر و منقلب شدم نظیر تاثیری که در کاشان از دیدن خرابه حمامی که امیر کبیر اتابیک را به تهمت و عداوت درباریان ؛ در آنجا کُشته بودند . چه می توان کرد با استبداد و فساد اخلاق ؛ نه قانون در ایران هست نه عدلیه و نه محاکمه و نه استنطاق و نه تحقیق ؛ مردم به یک بهانه و یک حرف سُست ؛ چنان مرد بزرگی را از دست ایران گرفتند که تا حال دیگر ایران مثل او ندیده ؛ اگر مجال می دادند مایه نجات ایران بود .

img_1668.jpg

 

مثل نراق جایی را به یک تهمت بیجا ویران کردند . بسیار بی گناهان را عمدا و بعضی را اشتباها به تهمت بابی بودن نابود کرده اند . ناصرالدین شاه به این بهانه بسیاری اغراض خود را پیش برد .
دو ساعت به غروب مانده به مکاری گفتم : خواهش دارم مرا پیش از صبح ؛ بی خبر وارد محلات کنی . قبول کرده فورا حمل اثقال کرده به راه افتادیم . و...

 


۰ نظر ۱۹ شهریور ۹۳ ، ۱۷:۰۷
سلحشوران شهر نراق

 

ffssaehg.jpg

 دبیرستان امینیان شهر نراق - سال 1342

از راست : سید کاظم میرسلطانی فرزند سید حسن - محمد علی ترابی فرزند حبیب الله - سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود - محسن خانعلی زاده فرزند قاسم

نشسته : مرحوم سید محمود موسوی فرزند سید حسن

 

image5143.jpg

مراسم تاسوعای حسینی عزاداران شهر نراق در مضجع علی بن باقر(ع) در مشهد اردهال - سال 1375
ذاکر اهل بیت حاج سید حسین جوادی فرزند سید ماشاءالله
مرحومین قابل شناسایی : حسین حیدری فرزند محمدعلی - نعمت الله پیشه ور فرزند فتح الله - رحمت الله قجری فرزند غلامحسین - علی نصیری فرزند ...

 

ftguouo.jpg

 اتوبوس شهر نراق در مسیر قم - سال 1341

از راست : مرحوم حاج حسن بصیری فرزند محمد اهل قم - ناشناس - ناشناس - علیرضا علی اکبری فرزند شکرالله مشهور به رضا عشقی

اتوبوس شورلت به شماره شهربانی 6252  به صورت شراکتی متعلق به مرحوم حاج رضا آعلی فرزند اسماعیل و مرحوم حاج حسن بصیری فرزند محمد راننده این اتوبوس بوده است .

 

2.jpg

 

1.jpg

 جوانمردان قدیم شهر نراق سال حدود 1356

از راست : ... سلطانعلی اسماعیلی فرزند حسین (برادر مرحوم حسن آقا) علیرضا عضایی فرزند عباس علی اکبر عضایی فرزند عباس ناشناس حسین کاظمی فرزند احمد

 

4.jpg

آیین عاشورایی عزاداری محرم در شهر نراق و مراسم علامت گردانی شهریور ماه 1366

از راست : رضا عابدی فرزند عابدین - احمد عابدی فرزند ماشاالله - اصغر اشرفی فرزند حسین - ناصر خسروی فرزند غلامرضا - قاسم علی اکبری فرزند علی اکبر

 

1625518_1418012425117901_460538127_n.jpg

شهر نراق - سال....

 مرحومه کوکب لطفعلی فرزند .... به همراه همسرش مرحوم عباس شاه حمزه ای فرزند رضا

image6696.jpg

 آزادی و بازگشت اسرا از عراق به ایران و حضور در جمع با صفای خانواده مرداد 1369

آزاده جانباز حاج عباس باقری در جمع خانواده و پدرش حاج حسینعلی و مادر مرحومه اش حاجیه خانم بتول رزاقی

 

img_7516.jpg

 مدارس آموزشی و فراگیری سوادآموزی دهه 1340 و نظارت آقای مرتضی یوسفی(رادفر) فرزند شکرالله از زحمتکشان و دوستداران فرهنگ شهر نراق

 

sdutsdt.jpg

آیین عاشورایی عزاداری محرم در شهر مذهبی نراق و اجرای مراسم کفن پوشان ظهر عاشورای سال 1366

 

untitled-20.jpg

 مراسم .... در شهر نراق سال ...

از راست : ناشناس مرحوم دکتر داریوش نراقی فرزند عباس ناشناس مرحوم عبدالقدیر محمدی فرزند عبد الله مرحوم علیرضا فروغی فرزند نصرالله – رمضان معصومی فرزند علی – دکتر قاسمی فرزند علی مرحوم حاج علی قاسمی نراقی فرزند عبدالرحیم حاج عباس معصومی فرزند علی مرحوم اصغر حاج حمزه ای سرهنگ مسعود یوسفی فرزند حسین

img_7545.jpg

 مرحوم غلامرضا مبینی فرزند محمد علی اکبر جعفری فرزند غلام سال حدود1352 

 

3.jpg

 

کاروان راهیان نور بسیج شهر نراق - فروردین 1381

ایستاده از راست : حمید رضی فرزند گل محمد - سید محمد باشی فرزند سید نصرت الله - سید قاسم حسینی نژاد فرزند سید حسن - غلامحسین قجری فرزند عباس

نشسته از راست : مرحوم ماشاالله نوروزی فرزند عبدالله - محمد مهدی ایزدی فرزند حسن

 

 

این عکسها گویای خاطرات قشنگ زندگی است .خاطراتی که هنوز با وجود گذشت سالها از آن  بوی تازگی و عطر خوش مهربانی می دهد . هنوز هم که هنوز است وقتی  آلبوم خاطرات آن روزگار را مرور می کنیم اشک شوق و لبخند دلنشین  دوستی با هم در می امیزند و ساعت ها وقتمان صرف مرور این خاطرات می شود.

 

خاطرات خوش گذشته را با هم ورق می زنیم تا.............

 

سایت سلحشوران شهر نراق


 
۰ نظر ۱۷ شهریور ۹۳ ، ۱۷:۱۷
سلحشوران شهر نراق

پدرم سید شکرالله مهرزاد فرزند سید باقر یکی از روحانیون شهرستان محلات و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت بود . ایشان سال 1386 در سن 100 سالگی بدرود حیات گفت و در قبرستان وادی السلام محلات خاکسپاری گردید .

img_3256.jpg

مرحوم حجت الاسلام سید شکرالله مهرزاد

 

در مقطع مبارزه مردم به رهبری آیت الله سید روح الله خمینی(ره) با رژیم ستم شاهی محمد رضا پهلوی و واقعه 17 شهریور 1357 که به جمعه سیاه مشهور گشت ما در تهران خیابان خراسان کوچه محتشم حومه مسجد لرزاده سکونت داشتیم .

img_3248.jpg

           سید علی مهرزاد
دیوار به دیوار منزل ما حاج غفار آلادپوش (فرزند غلامحسین متوفی 1377) و همسرش بتول خانم زندگی می کردند که صاحب شش دختر و شش پسر بودند . چهار فرزند این خانواده و دو عروسشان در دهه 1350 به دلیل فعالیت سازمانی توسط ساواک شاه کشته شدند(حسن آلاد پوش و همسرش محبوبه متحدین سُرُور آلاد پوش و همسرش محمد حسین اکبری آهنگران مجتبی و مرتضی(حسین) آلادپوش) .

1504978_120.jpg

پنج شنبه شب کاظم محمودی فرزند علی(1338 شهادت 1361) و محمد(غلام) ابوالحسنی فرزند عزت الله و نصرالله محمودی فرزند حسین در منزل ما جمع شدند تا صبح 17 شهریور در میدان ژاله که به شهدا تغییر نام یافت در راهپیمایی اعلام شده شرکت کنیم .

 

img_3281.jpg   94401886620938998574.jpg  img_3284.jpg

                                                                      نصرالله محمودی                   سردار شهید کاظم محمودی                         محمد(غلام)ابوالحسنی

صبح اول وقت ساعت شش که نیمی از جمعیت انقلابی در میدان حضور یافته بودند ارتشبد غلامعلی اویسی( فرزند غلامرضا متولد1297 فردو قم 1362 پاریس) فرماندار نظامی تهران و حومه حکومت نظامی صادر و مقررات منع عبور و مرور اعلام کرد .

 1_8706161418_l600.jpg

 انقلابیون پُر شور گوششان بدهکار دربار شاه نبود و پُشت در پُشت هم به میدان ژاله و خیابان های اطراف که توسط نظامیان مسدود شده بود سرازیر شدند . غلام محمد با یک دستگاه موتور سیکلت یاماها 100 سی سی همراه با کاظم از منزل خارج و به سمت میدان حرکت کردند . آقا نصرالله هم که یک نظامی ضد رژیم بود از آبیک قزوین به تهران آمده بود و با لباس شخصی به میان موج خروشان امت رفت .

img_3282.jpg

نصرالله محمودی

ما دو نفر هم مثل سابق وارد جریان تظاهرات شدیم . تظاهرکنندگان بدون توجه به مقررات حکومت نظامی، با شهامت و از جان گذشتگی و ایثار، شعارهای خود را که علیه نظام و شاه بود با صدای رسا، بیان می کردند و کوچک ترین توجهی به سربازان که به حالت آماده باش در خیابان ها و پشت بام ها سنگر گرفته بودند نداشتند.

96154.jpg

 

به یکباره از زمین و هوا تیراندازی شروع شد و در آن شلوغی غوغایی به پا بود . جمعیت زیادی به شهادت رسید و عده ای بیشتر مجروح شدند . فریاد «اللّه اکبر» و «لا اله الا اللّه» همه جا را پُر کرد، جمعیت وحشت زده و هراسان به سوی عقب هجوم بردند و گروهی روی زمین دراز کشیدند. دژخیمان با شقاوتِ هرچه بیشتر، شلیک می کردند.

 img_3260.jpg

    سرکار خانم زهره ابوالحسنی

ما به سمت منزلمان فرار کردیم و همسرم رفت پشت بام و تا نفس داشت شیون سَر داد . زنان دیگر در لابلای صدای تیراندازی مامورین شاه همنوا با هم شیون می کردند و یا حسین و یا حسین می گفتند . شیون یکنواخت زنان به نشانه اعتراض واهمه ای در مامورین ایجاد می کرد . مشخص بود که رژیم شاه گور خود را کَند و نمی بایست به روی شهروندان آتش می گشود .

.jpg

سردار شهید کاظم محمودی

 

برای نگهداری شهدا و بعد دفن آنان نیاز به یخ بود تا در گرما بو نگیرند که ما یخ تهیه کردیم . از طرفی به درب منازل مراجعه کردند تا برای کفن و دفن شهیدان ملحفه جمع آوری کنند که ما ملحفه های داخل منزلمان را تحویل دادیم .

 

ما با همدیگر روز شنبه 18 شهریور 1357 برای مساعدت به سایر انقلابیون به بهشت زهرا(س) تهران رفتیم. لباس های شهیدان را سوزاندیم تا میکرب زدایی شود و آسیبی به محیط و افراد نشود .17 شهریور زمینه سقوط اهریمن پهلوی در بهمن 1357 شد .

 

     img_3258.jpg  img_3246.jpg

سید علی مهرزاد فرزند سید شکرالله اهل شهرستان محلات و همسرش خانم کبری(زهره) ابوالحسنی فرزند عزت الله اهل شهر نراق 22/6/1392


۰ نظر ۱۶ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۳۲
سلحشوران شهر نراق

پیروزی های اولیه رزمندگان ایران طی عملیات کربلای 5 در شلمچه خرمشهر استان خوزستان به جهت دستیابی به شهر بصره عراق باعث شد نیرو هوایی عراق قسمتی از شکست خود را با بمباران شهرهای ایران جبران کند .

59149168120231233157895124017121110816853250.jpg

هواپیماهای متجاوز بعث عراق تاریخ 26 دی 1365 چند شهر ایران از جمله اراک ؛ اصفهان و کاشان را مورد حمله ناجوانمردانه قرار دادند . هواپیماهای عراق هنگام عبور از آسمان شهر نراق دیوار صوتی شکستند که موجب اضطراب و آسیب روحی به همشهریان شد .

98599_161.jpg

آن روز من و حمید یوسفی فرزند سلطانعلی از مقابل کاروانسرای بازار شمس السلطنه در حال عبور به سمت میدان نراق بودیم که دو فروند میگ عراقی در ارتفاع پایین دیوار صوتی شکستند که صدای غرش آن دست کمی از بمباران نداشت .

l6u6_img_2766.jpg

ابوالفضل (رضا)صالحی

آنقدر وحشتناک بود که ما سریع خودمان را داخل جدول آب کنار خیابان انداختیم . شیشه های اکثر مراکز و منازل مردم شکسته شد .

دو نفر از شیشه بُران زحمتکش آقایان مسلم و علی محمد مرادی فرزندان نصرالله دست به کار شدند و شبانه روز کوشش کردند تا مردم در سرمای زمستان اذیت نشوند .

 vua_scan.jpg

 دولت تامین هزینه را بر عهده داشت و به جهت گستردگی کار و کمبود شیشه و نوبت بندی ؛ مردم با نایلون پنجره ها را پوشش دادند تا از سرماخوردگی نجات یابند .

 

2fdr_img_2765.jpg 

ابوالفضل(رضا) صالحی فرزند سلطانعلی اهل شهر نراق 6/12/1392

 

 
۰ نظر ۱۵ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۳۴
سلحشوران شهر نراق

سه شنبه تاریخ 11/6/1393 روز صنعت چاپ می باشد . بهانه ای شد این روز را به دوستداران این صنعت علی الخصوص حاج احمد ابوالحسنی نراقی یکی از فعالین این رشته مهم تبریک و تهنیت عرض کنیم .

img_2856.jpg

آزاده جانباز حاج احمد ابوالحسنی

 

شایسته است از این فرصت استفاده کرده و هدف و استراتژی احمد ابوالحسنی رزمنده دفاع مقدس شهر نراق که در دومین بار اعزام به جبهه اش در عملیات سرنوشت ساز فتح المبین مجروح و به اسارت ارتش عراق درآمد را از روی یکی از نامه های اسارتش به اطلاع افکار عمومی برسانیم :

نامه احمد ابوالحسنی از اردوگاه موصل عراق به مادرش خانم طلعت محمودی در شهر نراق


                                                      
شماره کارت اسارت 3050           تاریخ نامه 3/11/1363

                                                                           
بسم الله الرحمن ارحیم

ای مادرعزیزم و ای صبر کننده در مقابل مشکلات زمانه و ای اسطوره مقاومت سلام علیکم و به ما صبرتم .

ait0qoirycqlbarz0e3.jpg
سلام و صد سلام بر روی ماهت . امید است که این سلام فرزند کوچک خود را که از راه دور و دراز و با ماجرای تلخ و شیرین از سرزمینی که در آن حسین ها و علی ها و ... جان دادند پذیرا باشی .

41-1.jpg

هر چند که من کوچکتر از آنم ولی ... (کوچکتر از آنم که بتوانم قلب شما را شاد کنم) . خلاصه روزگار را می گذرانیم در کنار برادران عزیز و ارجمند خود . (اسرای نراق و محلات و بلاد ایران)

3.jpg

 همینطور که ماها شاد هستیم انشاءالله که شما هم شاد باشید و من اکنون که دارم نامه می نویسم قدرت الله ایزدی(اسیر اهل شهر نراق) نیز در کنار من نشسته است و دارد برای برادرش ماشاءالله نامه می نویسد . نامه ای را که برای عباس باقری(اسیر اهل شهر نراق) داده بودید به دستش رسید و بسیار خوشحال شد .

4.jpg

 مادرجان من را از دعاهای خیرت فراموش مکن و دعا کن که من نیز به درجه فرزندان برادرانت برسم (چهار تن از پسر دایی های اسیر به اسامی نصرت الله و احمدرضا محمودی فرزندان یوسف ؛ عبدالله و کاظم محمودی فرزندان علی در جبهه های مختلف دفاع مقدس به شهادت رسیده و احمد آرزوی شهادت شبیه آنان را نموده است) هر چند که لیاقتش را ندارم ولی خیلی دوست دارم که همچون آنها چند روز زودتر از این دنیا رفته و با باری سبک تر .

 1.jpg

 چون اگر نظر به گذشتگان کنیم می بینیم که همه رفته اند از آدم تا محمد(ص) و علی(ع) و حسین(ع) و ... پس راهی است که باید رفت هر چه زودتر بهتر ؛ پس چه نیکوست که مثل حسین ها ؛ حسین وار بمیریم و همچون زینب وار صبر کنیم .

41-2.jpg

 مادر جان حالت چطور است ؟ چرا ناراحت شدی ؟ نه ناراحت نباش ؛ بگذر ؛ ببین ؛ نگاه کن ؛ گوش بده مادر ؛ مادر ؛ مادر خوبی الحمدالله .

 

2.jpg

 

خوشحالم ؛ آری شما هم همینطور ؛ خُب من چون دیدم شما خوشحالی من هم خوشحال هستم ؛ و اِلاّ من نیز ناراحت خواهم شد .

 

5.jpg

 راستی من خیال می کردم که شما ناراحت هستی ؛ الحمدالله که شاد زیارتت کردم(خوشحال و راضی شدی از من) . قدرت الله و عباس سلام می رسانند .

 

خداحافظ . قربانت احمد ابوالحسنی

img_2858.jpg

بازخوانی و تفهیم گذاری از سایت سلحشوران شهر نراق 10/06/1393

 

 

۰ نظر ۱۳ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۳۵
سلحشوران شهر نراق

دی ماه 1365 مقطع عملیات کربلای پنج بیش از 75 نفر از بسیجیان و پاسداران شهر نراق در جبهه جنوب در استان خوزستان حضور داشتیم .

 (13).jpg

علیرضا اسماعیلی

عملیات مهمی در پیش بود و همه در حالت آمادگی دفاعی به سر برده و روزانه آموزش می دیدیم . برای ایجاد تنوع بین رزمندگان شرط بندی شد و من گفتم سه نفرتان را می توانم همزمان بلند کنم .

 شهدای نراق.jpg

 اسماعیلی در سالهای دفاع مقدس

هیچکس باور نمی کرد . ابتدا موفق شدم سه نفر را بلند کنم . کف پا و دستانم را روی زمین اهرم کرده و دو رزمنده نراقی به اسامی موسی عابدینی فرزند علی و کاظم جعفری فرزند ابراهیم را روی پاها و شانه هایم بلند کردم . برای مرحله بعد مثل شرایط سابق سه نفر به وزن تقریبی 180 کیلوگرم را بلند کرده و دوستان ضمن تشویق من عکس یادگاری گرفتند .

1 (3).jpg

البته من عکس بلند کردن سه نفر را در نمایشگاه های عکس دفاع مقدس مشاهده کرده ام و علی الظاهر دسترسی به این عکس هنوز میسر نشده است .

 

1 (28).jpg


بنده در شهرداری شهر نراق شاغل هستم و در شرایط سخت مسئولیت های دشواری که بر عهده ام سپرده می شود را انجام وظیفه می کنم .

 

img_2229.jpg

 

علیرضا اسماعیلی فرزند عباس اهل شهر نراق 17/05/1392

 

 

۰ نظر ۱۲ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۲۹
سلحشوران شهر نراق

همه آحاد امت در پیروزی انقلاب و دفاع مقدس نقش آفرینی داشتند . بنده نیز از پیروان رهبر کبیر انقلاب آیت الله سید روح الله خمینی(ره) بودم و در توزیع اعلامیه و عکس های ایشان در تهران فعالیت داشتم .

image4913.jpg

نعمت الله ابراهیمی

قبل از انقلاب در بیمارستان رضا شاه کبیر که بعدا به نام هفت تیر تغییر نام یافت اشتغال داشتم که اواخر عمر ننگین حکومت پهلوی به زادگاهم نراق بازگشتم . 22 بهمن 1357 مردم و رهبر بر رژیم ظالم محمد رضا شاه پیروز و خوشحال و جشن شادی گرفتیم .

img_1431.jpg
یکسال و نیم پس از پیروزی دشمنان ایران تاب تحمل نیاوردند و توسط رژیم متجاوز عراق جنگ هشت ساله را بر ایران تحمیل کردند . همه موظف بودیم از آب و خاک و دین و مملکتمان دفاع کنیم و این اقدام را وظیفه می دانستیم .

image4912.jpg

                                                                                                                                                                                                               نعمت الله ابراهیمی در مقطع سربازی

 

بنده منهای پشتیبانی هایی که از رزمندگان و رهبر عزیزمان امام خمینی داشتم دو نوبت نیز در غالب نیروهای مردمی بسیج به جبهه های حق علیه باطل ماموریت داشتم . سال 1360 به مدت یک ماه از طریق جهاد سازندگی شهرستان دلیجان با دو نفر از رانندگان دفاع مقدس شهر نراق به اسامی قدرت الله سلیمانی فرزند احمد و علی اکبر علی اکبری فرزند شکرالله به عنوان راننده و تعمیرکار ماشین به منطقه اهواز استان خوزستان ماموریت یافتیم .

 

 image4800.jpg

حمید رضا ابراهیمی فرزند علی متولد 1341 که تاریخ 1/9/1362 در جبهه پنجوین عراق طی عملیات والفجر 4 به شهادت رسید برادر زاده من است و برای طایفه ما باعث موهبت و افتخار می باشد . شهرداری محترم نراق نیز به پاس احترام سنگ یادبودی در گلزار شهدای نراق مدّ نطر قرار داده است که از زحمات آنها تشکر می کنیم .

0055.jpg

باید راه و مسیر شهدا و شهید حمید رضا ابراهیمی حفظ می شد بر این اساس دومین ماموریت بنده از ناحیه " ستاد پشتیبانی مناطق جنگی (حمزه) استان مرکزی از تاریخ 1/12/1362 الی 30/12/1362 جهت انجام امورات محوله صورت پذیرفت .

 .jpg

در این ماموریت رانندگانی از شهرستان دلیجان نیز همراه بودند و اینجانب با گواهینامه 399028 راننده آمبولانس شماره شهربانی 22047 بودم .

zgzsa2hq7qc25jgvu0.jpg
مقطع عملیات مهم خیبر در محورهای طلائیه و جزیره مجنون بنده و سایر راننده های آمبولانس زیر آتش پُر حجم دشمن بعثی تلاش مضاعف نمودیم تا مجروحین را از خط مقدم درگیری به اورژانس پشت جبهه منتقل تا مورد مداوای اولیه قرار بگیرند .

image4914.jpg

یادم می آید حاج اسماعیل حبیبی یکی از رزمنده های نراق که در واحد تعاون فعالیت می کرد را در جبهه ملاقات کردم .
گرچه 70 ساله می باشم ولی همچنان برای هر گونه دفاع از میهن اسلامی ایران آماده جانفشانی هستم .


img_1443.jpg

 

راننده دفاع مقدس نعمت الله ابراهیمی فرزند علی اکبر اهل شهر نراق01/02/1391

 


 
۰ نظر ۱۱ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۳۵
سلحشوران شهر نراق

تاریخ 27 دی 1365 طی عملیات غرور آفرین کربلای 5 خمپاره 60 میلی متری ارتش عراق فی ما بین سه رزمنده شهر نراق فرود آمد .

 

image5138.jpg

سید حسین جوادی

 

غلامرضا یوسفی فرزند نوروز در دم به آرزویش شهادت نایل آمد . سید مرتضی بابایی کمی موج انفجار گرفت و من از ناحیه شکم به شدت آسیب دیدم.  در بیمارستان شریعتی اصفهان بستری و تحت عمل جراحی قرار گرفتم تا بهبودی نسبی حاصل گردید .

image5146.jpg

درمانم در بهداری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان دلیجان ادامه یافت و پاسدار صُدیف جوشقانی (مرحوم)اهل روستای جوشق از توابع مشهد اردهال هفته ای دو یا سه نوبت با دقت و حوصله پانسمان های شکمم را تعویض می کرد . دل دردهایم آرام و قرار را از من ربوده بود .

image5161.jpg

 

روزی مرحوم صُدیف مشاهده کرد که از محل بخیه خونابه بیرون آمده و نگران شد و نوک نخ بخیه را به آرامی کشید و دید همینطور نخ بیرون می آید .

image5176.jpg  

 

نخ را کشید و کشید تا بیش از یکی دو متر را از شکم من بیرون آورد و کاشف به عمل آمد که دکتر اتاق عمل نخ بخیه را داخل شکمم جا گذاشته بود .

 

img_6749.jpg

 

 ذاکر اهل بیت جانباز سید حسین جوادی فرزند سید ماشاءالله اهل شهر نراق 25/05/1392

 

 

 

۰ نظر ۱۰ شهریور ۹۳ ، ۲۱:۲۸
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook