سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۲۴ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

وزارت فرهنگ
اداره فرهنگ شهرستان محلات و خمین
شماره : 4429
تاریخ : 27/11/1329

آقای هدایت الله رحیمی(فرزند اسکندر اهل شهر نراق) مسئول بایگانی اداره فرهنگ نراق

بموجب این ابلاغ بشما ماموریت داده می شود بدون دریافت فوق العاده و هزینه سفر فورا به جاسب (هفت پارچه آبادی جاسب از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی) عزیمت و انبار هیزم دبستان های آنجا را مورد بازدید قرار داده در صورتیکه احتیاج به هیزم دارند فورا مراتب را اطلاع دهید تا مورد اقدام واقع شود .
نماینده فرهنگ نراق .عامری(قدرت الله عامری فرزند محمود اهل بَقَم اردستان)

سایت سلحشوران شهر نراق ؛  از جناب آقای علی اشرف رحیمی فرزند هدایت الله از بابت ارائه این سند سپاسگزار است .

۰ نظر ۲۷ آذر ۹۶ ، ۱۱:۰۶
سلحشوران شهر نراق

بر اساس گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهرنراق ؛  جشنواره ملی اقوام ایرانی در محل نمایشگاه بین المللی غرب کشور در شهر اراک از تاریخ ۲۶ آذر لغایت ۱ دی ۱۳۹۶   همه روز از ساعت ۱۴ الی ۲۱  با حضور افراد متعدد از اقصی نقاط کشور در حال برگزاری می باشد .

 

به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر نراق و با حمایت همه جانبه مادی و معنوی جمعی از بانوان و شهروندان نراقی به نمایندگی از تمامی بانوان توانمند نراقی جهت عرضه محصولات،صنایع دستی و سوغات محلی نراق(جوزغند ) در این نمایشگاه شرکت بعمل آوردند.

شهرداری نراق دارای دو غرفه به شماره ۴۵ و ۴۶ در سالن پارس نمایشگاه می باشد که مجموعه محصولات محلی از جمله انواع جوزغند(گرانترین شیرینی محلی ثبت شده ایران)،عرقیجات گیاهی،انواع ترشیجات محلی،سبزیجات معطر،آجیل های بومی نراق در شب یلدا،کاچی،و....

و صنایع دستی از جمله کاره ای چوب،منبت کاری،معرق،معرق کاشی،سفال،سبد بافی و ... به علاقه مندان و بازدیدکنندگان کثیر عرضه می گردد.

لازم به ذکر  واحد گردشگری نراق با ارائه بروشورها و مجموعه اطلاعات کامل مصور از معرفی جاذبه ها و مستندسازی  آداب و رسوم مردم نراق در شب یلدا (کرسی و بساط شب چره نراقی) بابهره گیری از افراد با پوشش سنتی نراق نقش فعال و موثری در معرفی و شناساندن جاذبه های گردشگری شهر نراق و آشنایی هرچه بیشتر و بهتر بازدید کنندگان از شهر تاریخی نراق دومین شهر تاریخی ویژه گردشگری کشور ایفا میکند.

در پایان از تمامی علاقه مندان دعوت بعمل می آید جهت بازدید از نمایشگاه به خصوص حمایت از افراد نراقی حاضر در مجموعه در این محل حضور به هم رسانند.


۰ نظر ۲۶ آذر ۹۶ ، ۲۲:۱۸
سلحشوران شهر نراق

بعد حمد سبحانه    باعث بر تحریر این کتاب مستطاب خالی از  ................ آنکه در اسعد ساعات و ایمن ایّام حضور یافت .........عالیحضرت سعادت آیین آقا محمدعلی خلف مرحمت پناه خیرالحاج حاجی محمدرضا تاجر نراقی رحمت اله و با تحقق کافه شرائط صحت و قواعد شریعت صلح صحیح شرعیه نمود به جناب مستطاب عمده التجار ملا اعیان آقا محمدعلی خلف مرحمت و غفران پناه آخوند ملا ابوالقاسم ( ملا محمدعلی فروغی فرزند ملاابوالقاسم) رحمت الله تاجر من القصه همگی و تمامی محل المیاه(محل عبور آب) دو نفر و نیم آب قنواتین بَهریار شهره واقعه در قریه دلیجان که مدارش در بیست و هشت شبانه روز است و در روزقه(نوبت در آبیاری زمینهای کشاورزی) سیّم واقع و مُعیّن است مستغنی عن التحدید والتوصیف با جمیع توابع و لواحق از مجاری و میاه و سایر مایتعلق بها بقدرالحصه شرعا ......... و ذکرهم لم یذکر و سمی ام لم یسم بنحوی که وجها من الوجوه شیئی از تمامی متعلقات آب مرقومه است به مال المصالحه مقدار ........... مشاع از آن و مبلغ هفتاد تومان وجه نقد رایج الخزانه عامره مقبوض حین العقد باعترافه الشرعی و من الجانبین ............. مراعات قبض و اقباض و تسلیم و تسلم و تخلیه و تصرف و مکین و مکن شرعی و تسلیط و تسلط تصریف و تصرف و تفهیم و تفهم بعمل آمد و مصالح مرقوم بعد از وصول مال المصالحه از تمامی عین مصالحه تخلیه یَد کرده و واگذار به جناب معظم له نمود و حسب الشرع انور برملکیت و تصرف مصالح له مرقوم قرار و استقرار یافته ............ شد به نوعی که ید تصرف مالکانه نمود کتصرف الملاک فی املاکهم و ذوی الحقوق فی حقوقهم و عقد مصالحه شرعیه اسلامیه جامعه جمیع شرایط و ارکان صحت مصالحه محتوی خیار غبن ولو تبع با علی المراتب و اقصی المعارج و سایر لوازمات صحت و قواعد و ضوابط شرعیت منهما واقع و جاری گردید .

پس الیوم به مقتضای مارقم تمامی مراتب مرقومه تمامی دو نفر و نیم آب بَهریار با جمیع متعلقات آن با استجماع جمیع متعلقات آن حق صرف و ملک طلق جناب مصالح له مرقوم است و در ضمن عقد خارج لازم بر مصالح مرقوم الزام شرعی شد  که چنانچه از حین التحریر الی پنجاه عام دیگر در این مصالحه فسادی ظاهر شود که از ید مشتری یا قائم مقام شرعی انتزاع نماید کلهم بعضا عینا او منفعتا علاوه بر رد ثمن و اجرت المثل سنوات متصرفه و غرامات شرعیه و عرفیه معادل ثمن را به جناب مصالح له ادا نماید و عقد الزام بینهما علی الطریقه النبویه .
واقع و جاری شد تحریر فی بیست و پنجم شهر ربیع الاول مطابق .......۱۳۴۰
5 ربیع الاول 1340 (برابر با 15 آبان 1300)

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله فروش آب قنات بَهریار دلیجان توسط محمدعلی فرزند محمدرضا به محمدعلی فروغی در یک قرن قبل سپاسگزار است .

۰ نظر ۲۵ آذر ۹۶ ، ۱۶:۲۴
سلحشوران شهر نراق

چوب خط که در گویش نراقی به آن"چوخط یا چوقط " می گویند قطعه چوبی است به طول حدود 30 سانتی متر و قطر حدود 2 سانتی متر و به شکل مستطیل می باشد .

چوب خط حدود 5 دهه قبل به اشکال مختلف در شهر نراق وجود داشت و این چوب برای نگهداری حساب مشتریان که از مغازه ها بخصوص دکان های قصابی و نانوایی به صورت نسیه خرید می کردند .

به این صورت که هر بار مشتری خرید می کرد فروشنده بر آن چوب با چاقو یا کارد خطی یا بریدگی یا نشانه ای معادل مقرر بین او و خریدار مثلا بیست و پنج معادل 5سیر - پنجاه معادل 10 سیر یا یک چارک - صد درم برابر 1/5کیلو - نیم من معادل 3 کیلو و در نهایت یک من معادل 6 کیلوبا مبلغی معین ایجاد می کرد.

   

                   مرحوم سید حسن موسوی               مرحوم عبدالله اشرفی           مرحوم نادعلی اشرفی

آخرین چوب خط های مورد استفاده در شهر تاریخی نراق مربوط به نیم قرن قبل بین قصاب ها و مشتری انجام می گرفت که بارزترین این قصاب ها عبارتند از :
مرحومان سید حسن موسوی - سید محمد موسوی - حسین اشرفی – عبدالله اشرفی – نادعلی اشرفی - سید عباس موسوی و سایر قصابان قدیم دیگر .

کاسبان به دفعات خرید روی چوب خط نشانه گذاری مى کردند و سپس آن را به خریدار می دادند تا در پایان هر ماه بر اساس قرارداد فی مابین بر اساس خط ها و نشانه ها در حضور مشتری شمارش می شد و مشتری ملزم به پرداخت وجه آن بود.

http://dehghanie.com/wp-content/uploads/2015/09/%DA%86%D9%88%D8%A8-%D8%AE%D8%B7...jpg

ازاین قطعه چوب برای گرفتن سایر مایحتاج عمومی هم استفاده می شد ولی بیشترین کاربرد آن برای خرید نان از نانوا و گوشت از قصاب بود . یکی از نگاه داشتن حساب ناشی از اضطرار و نیاز بیسوادها بود .

کاسبان نراقی یا قصاب ها بعضی اوقات به مشتری تذکر می داد که چوخطت پُر شده و دیگه جا نداره و مشتری مجبور به تسویه حسابش می شد تا چوخط جدید دریافت نماید .

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب آقای مرتضی علی آقایی فرزند علی اکبر از بابت تهیه این پست سپاسمند است .

۰ نظر ۲۴ آذر ۹۶ ، ۱۱:۰۴
سلحشوران شهر نراق

اجاره مغازه چیت سازی توسط فضل الله نراقی فرزند محمدجواد(معاون التجار) به سیدنصرالله حسینی چیت ساز کاشانی در بازار نراق در 131 سال قبل

به اجاره صحیحه شرعیه قبول نمود جناب سلاله السادات آقائی آقای سید نصرالله (سید نصرالله مومن الحسینی) چیت ساز کاشانی ساکن قصبه نراق از آقا فضل الله خلف صدق جناب آقا محمدجواد تاجر نراقی همگی و تمامی یکباب دکان چیت سازی واقعه در بازار نو جنب کاروانسرای نو مرحوم غفران پناه فخرالحاج حاجی محمد مهدی طاب الثراه تاجر نراقی از تاریخ اول فروردین ماه جلالی سنه ۱۳۰۸ الی انقضاء مدت یکسال تمام به مال الاجاره مبلغ دوازده قران  نصف شش قران رواج سلطان که ان شاءالله مبلغ شش قران اَو را اول تابستان و شش قران او را اول زمستان کارسازی نماید که تمام مبلغ را در نه ماه به دو قسط ادا و کارسازی نماید .
و در ضمن قرار شد که اگر خدای ناخواسته تعللی در ردّ مال الاجاره نماید اختیار فسخ باقی مدت با موجر باشد و خرابی الی ده شاهی با مستاجر است اضافه بشود با موجر است .

و صیغه جاری شد .....شرع سنه هفدهم شهر رجب المرجب سنه ۱۳۰۸
17 رجب 1308(برابر با 7 اسفند 1269)

مُهر : نصرالله ابن مومن الحسینی

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی سند اجاره مغازه چیت سازی توسط فضل الله خَلف محمدجواد به سیدنصرالله حسینی چیت ساز کاشانی در بازار نو نراق در 131 سال قبل  سپاسگزار است .

۰ نظر ۲۳ آذر ۹۶ ، ۱۲:۵۳
سلحشوران شهر نراق

به گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛    صبح چهارشنبه 22 آذر 1396 از ساعت 8:30 در سالن 3 خرداد شهرستان دلیجان نخستین یادواره 8 شهید سوادآموزی استان مرکزی و 177 شهید سوادآموزی کشور به میزبانی دلیجان برگزار گردید.
نام و یاد شهدا در سالن طنین انداز شد و بار دیگر شاهد تجلیل از مقام شامخ شهدا از جمله 177 شهید از معلمین افتخاری و رسمی نهضت سوادآموزی ایران به عمل آمد .

عمده ترین مدعوین این یادواره عبارت بودند از :

_ آقای علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس نهضت سوادآموزی کشور
_ آقای محمد صادق دوخائی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مرکزی
 – آقای شهریار فولادوند مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی
_ آقای محسن کریمی فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی
_ آقای محمد کردی فرماندار شهرستان دلیجان
_ آقای محمدرضا عسگری فرمانده سپاه ناحیه دلیجان
_ آقای بهرام آشنا رئیس بنیاد شهید شهرستان دلیجان
_ ائمه جمعه شهرهای دلیجان(محمدتقی کرامتی) و نراق(نورالله محمدی)
_ مدیران آموزش و پرورش مناطق پانزده گانه استان مرکزی
 _ جمعی از مسئولین ادارات و نهادهای شهرهای دلیجان و نراق
 _ مردم شهید دوست و خانواده های معظم شهیدان

ساعتی قبل از برگزاری مراسم یادواره با حضور مسئولان کشوری و استانی و خانواده شهیدان و مردم شهیدپرور گلزارهای شهیدان نراق و دلیجان گلباران شد و ضمن صلوات و فاتحه به مقام شامخ شهدا ادای احترام گردید .
در این یادواره از خانواده شهدای نهضت سواد آموزی استان مرکزی قدردانی به عمل آمد .

هشت تَن از شهیدان سوادآموزی استان مرکزی عبارتند از :

1- مصطفی طالبی فرزند حسین اهل شهر نراق
2- عبدالله محمودی فرزند علی اهل شهر نراق
3- عباس محمدی فرزند قدمعلی اهل شهر دلیجان
4- هادی(غلامحسین) شفیعی فرزند حسن اهل شهر دلیجان
5- محمد احمدی فرزند علی محمد اهل روستای توره شازند
6- محمد باقر کشاورزی فرزند نعمت اهل آسیابک زرندیه
7- سعید عزیزمحمدی فرزند محمدعلی اهل روستای کَزّاز شازند
8- عبدالعلی ابراهیمی فرزند اسدالله اهل روستای ازنوجان خمین


شایان ذکر است در بین 177 شهید ارزشمند سوادآموزی ایران و 8 شهید بزرگوار استان مرکزی نام 2 شهید نراقی نیز درخشش دارد.

 

ذکر این نکته ضروری است در لوگوی تهیه شده ابتدایی این یادواره نام بسیجی شهید عبدالله محمودی نراقی فراموش شده بود که با تلاش هواداران شهدا این نام  یادآوری و مسئولین مربوطه در سالن نام شهید محمودی را مطرح و برای همیشه به لیست شهدای سوادآموزی کشور جمهوری اسلامی ایران افزوده شد .


ضمنا یکی از معلمین شهید منتسب به شهر نراق بسیجی  داود مجیدی فرزند نصرالله متولد 1341 می باشد که تاریخ 5 مرداد 1360 در جبهه سرپل ذهاب استان کرمانشاه به درجه رفیع شهادت نایل آمد و پیکر مطهرش در بهشت زهرا(س) تهران خاکسپاری گردید . شهید داود مجیدی از دوستان صمیمی مرتضی حاجی وزیر پیشین آموزش و پرورش بود . 

۰ نظر ۲۲ آذر ۹۶ ، ۲۰:۱۵
سلحشوران شهر نراق

فروش خانه جنب حمام حاج لطفعلی توسط محمود نراقی فرزند محمدسینقانی به اسکندر مکاری نراقی فرزند عباسعلی در 96 سال قبل

و بعد  بمبایعه صحیحه شرعیه عرفیه ملیه اسلامیه بیع نمود و بفروخت عالیقدر آقاکربلائی محمود نراقی خلف مرحوم آقا محمد سینقانی به عالیشان مرحمت نشان آقا کربلائی اسکندر مکاری نراقی خلف مرحوم آقا عباسعلی نراقی همگی و تمامی دو دانگ از جمله ششدانگ خانه مشهور به خانه آقا مهد .................. واقعه در محله علیای قصبه نراق در جنب حمام مرحوم حاج لطفعلی محدود به حدود اربعه حدّی به خانه خود مشتری حدّی به حمام کوچک حدّی به کوچه خانه میرکریم حدّی به پشت بام حمام حاج لطفعلی با جمیع توابع و لواحق و ضمان و متفرعات(مشتقات و مناسبات) از تحتانی و فوقانی از ممر و مدخل و مشاع ....... ومایتعلق بها بقدر الحصه ...... به ثمن مال المبایعه مبلغ شش تومان وجه نقد رایج معامله ........ و شرایط صحت از قبول قبض و اقباض و تسلیم و تسلم و تخلیه و تصرف بعمل آمد و بایع مزبور تمامی مال المبایعه را اخذ و قبول شرعی نمود و مشتری مرقوم تمامی بیع مرقوم را تصرف مالکانه مستحقانه نمود کتصرف الملاک فی املاکهم و ذوی الحقوق فی حقوقهم و ......... الزام شرعی شد به بایع مرقوم که اگر چنانچه ....... بایع از حین التحریر............ در مقام ادعا بر آید ........... منفعتا شود ازعهده غرامات شرعیه و عرفیه او برآید و بعلاوه در رد ثمن معادل ثمن را هم مجانا و بلاعوض بمشتری مرقوم بدهد و صیغه مبایعه صحیحه شرعیه قطعیه ملیه اسلامیه واقع و جاری شد .
و کان ذالک التحریر هیجدهم شهر رجب المظفر سنه 1343
18 رجب 1343(برابر با 23 بهمن 1303)

از جناب آقای علی اشرف رحیمی فرزند هدایت الله ابن اسکندر اهل شهر نراق از بابت ارائه این سند سپاسگزاریم .

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله فروش خانه جنب حمام حاج لطفعلی توسط محمود نراقی فرزند محمدسینقانی به اسکندر مکاری نراقی فرزند عباسعلی در 96 سال قبل سپاسگزار است .

۰ نظر ۲۱ آذر ۹۶ ، ۱۲:۴۶
سلحشوران شهر نراق

سایت سلحشوران شهر نراق برای اولین بار اسامی نراقی های شاغل در بیمه های مختلف سراسر کشور را تهیه نمود :

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1393/11/1/445321_625.jpg

1- آقای هانی پنبه زن فرزند سلطانعلی شاغل در بیمه تامین اجتماعی شهر دلیجان

2_آقای سجاد شاطری فرزند قاسم شاغل در بیمه ایران شهر تهران

3 _ خانم عطیه شاطری فرزند قاسم شاغل در بیمه ایران( مرکزی) شهر تهران

4 _ خانم عاطفه شاطری فرزند قاسم شاغل در بیمه ایران شهر تهران

5- آقای محسن حیدری فرزند حسین شاغل در بیمه تامین اجتمایی شهر دلیجان

6- آقای علیرضا شاطری فرزند غلامرضا شاغل در بیمه ایران شهر تهران

7- آقای محمدجواد پیشه ور فرزند غلامعلی شاغل در بیمه البرز شهر تهران

8- خانم زهرا پیشه ور فرزند غلامعلی شاغل در بیمه البرز شهر تهران

9- آقای عزیزالله فروغی فرزند ابراهیم شاغل در بیمه معلم شهر نراق

10- خانم مرضیه عباسی فرزند سلطانعلی شاغل در بیمه دانا شهر نراق

http://cdn.bartarinha.ir/files/fa/news/1393/10/6/423802_665.jpg

11- آقای علیرضا غفاری فرزند رضا بازنشسته بیمه تامین اجتمایی تهران

12- آقای امیرهوشنگ حیدری فرزندابوالفضل شاغل در بیمه تامین اجتماعی شهردلیجان

13- خانم ... اشرفی فرزند نصرالله شاغل در بیمه ایران شهر تهران

14- مرحوم محسن قاسمی نراقی فرزند حسین در بیمه ایران شهر تهران

15- آقای حسن آقاصادقی فرزند شکرالله شاغل در بیمه ایران شهر تهران

16- آقای حسین آقاصادقی فرزند شکرالله شاغل در بیمه آسیا شهر تهران

17- آقای سیدمحمدرضا موسوی فرزند سید مهدی شاغل در بیمه کوثر شهر تهران

18- آقای افشین اکبری فرزند عزت الله شاغل در بیمه البرز شهر تهران

19- آقای میثم لطفی فرزند حسین شاغل در بیمه ایران شهر تهران

20- آقای سیدمهدی میرکریمی فرزند سیدعلی شاغل در بیمه تامین اجتماعی شهر تهران

21- قاسم شاطری فرزند علی محمد بازنشسته بیمه ایران در تهران

http://aiti.org.ir/uploads/news/20171291410440.png


22-
آقای یحیی رمضانی فرزند ... شاغل در بیمه ایران شهر قم 


23- خانم....نجاتی فرزند .... شاغل در بیمه تجارت نو شهر اراک


24 - بعدی را شما بفرما

۲ نظر ۲۰ آذر ۹۶ ، ۲۳:۳۵
سلحشوران شهر نراق

به : فرهنگ نراق
شماره :  ۱۲۳۵۵
تاریخ :  28/12/1327
 
لازم است به خدمت گذاران دبستان ها ابلاغ نمائید بمنظور تشریف فرمائی والاحضرت شمس پهلوی بایستی لباس فرم فرهنگی در تَن داشته باشند و از هم اکنون در تهیه آن اقدام نمایند . به تمام دبستان های آن حوزه ابلاغ نمائید .
 
رئیس فرهنگ محلات -  ثابتی اشرف

شماره ۲۶۵۹ مورخ 27/12/1327  رونوشت به شرح بالا به آموزشگاه ؛ آقای هدایت اله رحیمی(فرزند اسکندر اهل نراق) ابلاغ می شود که فورا مفاد آن را بموقع اجرا گذارند .

نماینده فرهنگ نراق - بیان الحق( شریف بیان الحق اصفهانی فرزند زین العابدین)



شایان ذکر است ۷۰ سال پیش خدیجه(شمس) پهلوی(۱۲۹۶-۱۳۷۴) فرزند رضاشاه در اسفند ۱۳۲۷ مسافرتی به شهرهای محلات و نراق داشته است .

۰ نظر ۱۹ آذر ۹۶ ، ۱۱:۰۳
سلحشوران شهر نراق

شهر نراق سال 1353
 از راست : شهید بسیجی عبدالله محمودی فرزند علی - آقای علی اصغر اشرفی فرزند حسین


شهر نراق سال 1354
 آقایان فرج الله ابوالحسنی فرزند عزت الله - احسان ابوالحسنی فرزند فرج الله - احمد ابوالحسنی فرزند عزت الله



شهر نراق آبان 1361
 والدین و برادر و خواهر سردار شهید پاسدار سبزپوش کاظم محمودی هنگام نشستن بر غنچه نمادین دامادی فرزندشان
از راست : مرحومه فاطمه رضایی فرزند علی - مرتضی محمودی فرزند علی - اقدس محمودی فرزند علی - مرحوم علی محمودی فرزند حسین



مرحومه طلعت محمودی فرزند حسین مادر آزاده سرافراز حاج احمد ابوالحسنی نراقی در مقطع دفاع مقدس و هنگام مقاومت در اسارت فرزندش -  تاریخ فوت 26 شهریور 1389



دانش آموز بسیجی  شهید عبدالله محمودی فرزند علی که تاریخ 2 فروردین 1361 طی عملیات فتح المبین در جبهه روستاهای زَعَن و شِلِش شهرستان شوش استان خوزستان  پس از خلق حماسه های ماندگار مظلومانه به شهادت رسید و اولین شهیدی  بود که در گلزار شهدای شهر نراق خاکسپاری گردید .


این عکسها گویای خاطرات قشنگ زندگی است .خاطراتی که هنوز با وجود گذشت سالها از آن  بوی تازگی و عطر خوش مهربانی می دهد . هنوز هم که هنوز است وقتی  آلبوم خاطرات آن روزگار را مرور می کنیم اشک شوق و لبخند دلنشین  دوستی با هم در می امیزند و ساعت ها وقتمان صرف مرور این خاطرات می شود.


خاطرات خوش گذشته را با هم ورق می زنیم تا.............


سلحشوران شهر نراق

۱ نظر ۱۸ آذر ۹۶ ، ۲۳:۲۳
سلحشوران شهر نراق

فروش اتاق در خانه رجبعلی توسط شکوفه بنت استاد جواد حجار نراقی به ملاحسین وَلَد عبدالکریم نراقی و سپس فروش به کربلایی اسکندر رحیمی فرزند عباسعلی در 103 سال قبل

بیع نمود و بفروخت به مبایعه لازمه جازمه صحیحه شرعیه قطعیه شکوفه خانم بنت استاد جواد حجار نراقی به عزت آثار ملا حسین ولد مرحوم آقا عبدالکریم نراقی همگی و تمامی محل سه درب اطاق واقعه در خانه رجبعلی در جنب حمام حاج لطفعلی با ممر و مدخل و مشاع تمام بقدرالحصه به ثمن مبلغ یکتومان وجه نقد و صیغه جاری شد و شرائط صحت بعمل آمد و در ضمن العقد ملتزم شرعی شد بایعه مرقوم که چنانچه بیع مزبور مستحقا للغیر برآید و به ثبوت شرعی برسد خود بایعه از غرامات شرعیه آن برآید وصیغه مبایعه جاری شد .
تحریر فی پانزدهم ماه شوال سنه ۱۳۳۶
15 شوال 1336(برابر با 1 مرداد 1297)

حاشیه سند

حضور یافت مشتری مرقوم در متن و هو آقا ملاحسین ابن مرحوم آقا عبدالکریم نراقی و تمامی بیع مرقوم در متن را که عبارتست از محل سه درب اطاق با جمیع متعلقات آن از ممر و مدخل و مشاع و غیره بطریق مصالحه منتقل نمود به عالیشان کربلائی اسکندر ابن مرحوم آقا عباسعلی نراقی به مال المصالحه صد دِرَم نمک و یکتومان وجه نقد و صیغه مصالحه شرعیه بینهما جاری شد .
فی شانزدهم صفر سنه ۱۳۴۰
16 صفر 1340(برابر با 27 مهر 1300)


از جناب آقای علی اشرف رحیمی فرزند هدایت الله ابن اسکندر اهل شهر نراق از بابت ارائه این سند سپاسگزاریم .

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله فروش اتاق در خانه رجبعلی توسط شکوفه خانم بنت استاد جواد حجار نراقی به ملاحسین وَلَد عبدالکریم نراقی و سپس فروش به کربلایی اسکندر رحیمی فرزند عباسعلی نراقی در 103 سال قبل سپاسگزار است .

۰ نظر ۱۷ آذر ۹۶ ، ۱۴:۲۷
سلحشوران شهر نراق

آقای حبیب اله حسنی سال 1301 شمسی در شهر نراق تولد یافت . پدرش شکرالله حسنی فرزند ... و مادرش زیور رضایی فرزند محمدباقر از مومنین نراق بودند .

مرحوم حبیب الله حسنی

آقای حبیب الله حسنی به طور مادرزادی نابینا بود و بعد یکی از ذاکرین اهل بیت عصمت و طهارت شد . وی ارادت خالصانه به ائمه معصومین و احترام ویژه ای به سالار شهیدان امام حسین(ع) داشت .

در جوانی نزد پدرش در دبّاغ خانه(کارگاهی که در آنجا پوست حیوانات را پاک و پیرایش می‌ دهند) اشتغال داشت . این مکان زیرزمینی در ساختمان قدیمی تعلیمات اساسی پایین تر از میدان نراق بود که به صادرات منطقه ای پوست از نراق مبادرت می ورزیدند . وی انسان شوخ طبع و قبلی پاک داشت ؛ در عوض از آنجایی که هیچ کار خداوند متعال بی حکمت نمی باشد هوش سرشار و حافظه ی قوی داشت.

او پایه ثابت روضه خوانی و مداحی قبل از منبر رفتن روحانیت در مجالس بود. محل زندگی ایشان کوچه شربتی ها بود که روزی دو سه نوبت از این مکان به مسجد جامع می رفت تا در نمازجماعت شرکت کند .
مشارالیه در ماه های رمضان و محرم و سایر مناسبت ها در طول سال خود را به مساجد جامع، بازار و امام حسن مجتبی (ع) می رساند و اغلب زمان ها قبل از منبر رفتن واعظ به روضه خوانی می پرداخت . از جمله اشعاری که ایشان قرائت می کرد عبارت است : :

اوّل سلام بر احمد، دوم به ساقی کوثر
سوم به فاطمه، چهارم به سبزپوش پیمبر
سلام پنجم ما باد به کشتة نیزه و خنجر
ز بعد پنج تن حق، سلام بر همه یک سر
هـمین کــلام بــود امــر واجب مـا
کــه بر حبیب خــدا ختم انبیا صلوات
بــه یـازده پـسران عـلی ابــوطالب
به ماه عارض هر یک، جدا جدا صلوات


از اخلاق بارزش اینکه مشتاق بود اشعاری که استفاده می کرد مستند باشد فلذا بنده محصل مقطع ابتدایی بودم و ایشان به منزل ما می آمد و کتاب خزائن الاشعار را برای او می خواندم که با چند بار خواندن آن ها را حفظ می کرد. اشعاری از جمله :
ای ولی عصر(عج) امام زمان
ای سبب خلقت کون و مکون
ای به ولای تو تولای ما
مهر تو آئینه دل های ما
از چه که تو روی نهان کرده ای
خون بدل پیر و جوان کرده ای


اغلب ایشان قبل از مرثیه خوانی اشعار عرفانی و پند آموز برای نراقی ها می خواند. هوش شایسته او باعث شده بود اشعاری را که از کتاب سعدی و حافظ برایش می خواندم حفظ نماید .

آنچه که در یاد از ایشان مانده شعر مشهوری بود که می خواند :

جانم به فدایت یا ابا عبدالله قربان وفایت یا ابا عبدالله
لعنت به جماعتی که مَنعَت کردند از آب فرات یا اباعبدالله(ع)



مرحومه خانم بتول عظیمی

همسر آقای حسنی به نام مرحومه خانم بتول عظیمی فرزند صفرعلی و صاحب چهار فرزند به اسامی نصرت الله – زهرا - فردوس و منیر حسنی می باشند .

خواهر آقا حبیب الله به نام شوکت حسنی همسر استاد محمد رضایی فرزند علی بود . برادرانش : مرحوم میرزاآقا حسنی سرهنگ و سپس استادیار دانشگاه در امریکا بود . حسینعلی – رحمت الله – فتح الله و ماشاءالله حسنی هستند .

نصرت الله حسنی

دکتر سیما حسنی فرزند میرزاآقا از چهره های مطرح پزشکی در لس آنجلس امریکا و دکتر ولی الله حسنی فرزند حسینعلی از چهره های مطرح پزشکی در تهران برادرزاده های آقا حبیب الله حسنی می باشند .

آقای حبیب الله حسنی نهایتا پس از 80 سال عمر با برکت تاریخ 12 آبان 1381 به دیار باقی شتافت و در وادی السلام شهر نراق خاکسپاری گردید .

 

                                           علی اکبر رضایی                                   ابوالفضل یوسفی

سایت سلحشوران شهر نراق از آقایان علی اکبر رضایی فرزند محمد و ابوالفضل یوسفی فرزند نوروز بابت مساعدت و همکاری در تکمیل این پست کمال تشکر را دارد . 

۳ نظر ۱۶ آذر ۹۶ ، ۱۱:۴۵
سلحشوران شهر نراق

قباله فروش آب قنوات علیا و سفلی نراق توسط سکینه خاتون صبیه میرزاآقا عبدالهادی همسر ابوالقاسم نراقی به آقا نظرعلی رضایی فرزند حسنعلی خرنقی در 95 سال قبل
حضوریافت عزت پناه هی المسماه سکینه خاتون صببه میرزا آقا عبدالهادی زوجه مرحوم آقا مشهدی ابوالقاسم نراقی و حسبناالله به اذن و اجازه بندگان شریعت ارکان آقای آقا محمد مد ظله العالی از طرف فرزند نظر خود و هو محمد بیع نمود و بفروخت به عالی شان آقا نظرعلی ابن مرحوم آقا حسنعلی خرنقی ساکن نراق همگی و تمامی مجرای المیاه(محل عبور آب) یک سَرچه از جمع یکهزار و هشتصد سَرجه آب قنوات علیا و سفلای قصبه نراق واقعه در طاق دوازدهم با کافه متعلقات آن به مال المبایعه سیزده تومان و پنجهزار دینار قبض قران ده عدد یکتومان ماخوذ حین العقد باعتراف شرعی و بایعه مزبوره پس از اخذ مال المبایعه بیع مرقوم را تاما کاملا به تصرف مشتری مزبور داد و بر ملکیّت او قرار و استقرار یافت الیوم تمامی بیع مزبور حق صرف مشتری مزبور است و احدی را در آن حقی و بهره ای نمانده بین الجانبین قبض و اقباض و تسلیم و تسلم و تخلیه و تصرف معمول و مرعی گردید و صیغه مبایعه لازمه جازمه صحیحه شرعیه مستجمع جمیع شرائط و ارکان خالی از کافه نواقص و بطلان با اسقاط جمیع خیارات سیما خیارالغبن ولو کان فاحشا بلافحش و الزام بر ششماه که چنانچه منبعد هذا فسادی دربیع ظاهر شود کلهم بعضا را بنفسها از عهده برآید بینهما کله هوالمقر فی الشریعه المطهره جاری و واقع گردید .

و کان التحریر فی نوزدهم شهر ذیقعده الحرام ۱۳۴۴
19 ذیقعده 1344(برابر با 9 خرداد 1305)

اعترف بمارقم فیه احمدی
اعترف بما رقم فیه جواد غفاری
اعترف بما رقم فیه امضاء طوقان آقا
زوجه مزبوره اقرار به مراتب متن نمود

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله فروش آب قنوات علیا و سفلی نراق توسط سکینه خاتون صبیه میرزاآقا عبدالهادی همسر ابوالقاسم نراقی به آقا نظرعلی رضایی فرزند حسنعلی خرنقی در 95 سال قبل قدردانی می نماید .

۱ نظر ۱۵ آذر ۹۶ ، ۱۰:۲۰
سلحشوران شهر نراق

به گزارش سایت سلحشوران شهر نراق مختصری از زندگینامه محمّد براتی فرزند امام علی(امامعلی) اوّلین شهید مدافع حرم شهر نراق برای اولین بار ارائه می گردد :

محمّد براتی سال 1362 در بَلخاب یکی از ولسوالی های ولایت سرپُل کشور افغانستان متولد گردید .
پدرش امام علی براتی فرزند برات و مادرش فاطمه صفری فرزند غلامعلی نام دارند .

محمّد 16 ساله بود که پدرش امام علی سال 1378 در بَلخاب افغانستان فوت نمود و از داشتن پدر محروم گردید . او آخرین فرزند خانواده بود . برادرانش رسول متولد 1349 و حسن متولد 1354 و محمّدحسین متولد 1358 می باشند .

محمّد سال 1387 به جهت کسب و کار از افغانستان به ایران مهاجرت و در استان مرکزی سکونت یافت . از راه کارگری و زحمت امرار معاش نمود . ابتدا شهر نراق را محل اقامت خود انتخاب نمود ولی دو سال بعد به شهرستان محلات عزیمت و مجدداً به نراق بازگشت .

مردم مهربان و وفادار نراق به این برادران مومن و درستکار احترام می گذراند و آنان را انسان های صادق می دانند . رفتار شایسته مردم نراق و زیبایی شهر باعث شد سال 1395 محمّد مادر بزرگوارش خانم فاطمه صفری را از افغانستان به ایران و دیار نراق بیاورد و با همدیگر زندگی کنند .

محمّد تاریخ 1 مهر 1395 علاقمند به تشکیل زندگی شد و خانم معصومه کریمی فرزند گلمحمد را به نامزدی انتخاب نمود .
تکفیری های داعش در چند کشور از جمله سوریه جنگ و آدم کشی ناروایی راه اندازه نمود و مسلمانان در جبهه مقاومت قرار گرفتند تا با این تفکر و عمل خطرناک مقابله نمایند .

بر این اساس محمّد براتی در تیپ فاطمیّون مخصوص مبارزین افغانستان سازماندهی و تاریخ 1 خرداد 1396 راهی سوریه گردید و در دفع تجاوزات دشمن تلاش های موثر داشت تا اینکه پس از پایان سه ماهه ماموریت به نراق بازگشت .

دومین بار تاریخ 15 مهر 1396 عازم جبهه های نبرد به سوریه اعزام گردید و 37 روز بعد دوشنبه تاریخ 22 آبان 1396 برابر 24 صفر 1439 و برابر با 13 نوامبر 2017 در منطقه عملیاتی شهرستان المیادین در استان دیرالزور کشور جمهوری عربی سوریه در مصاف با نیروهای تکفیری سَلَفی داعش بر اثر برخورد تکه های انفجاری به شهادت رسید و پیکر مطهرش پس از 18 روز به محل سکونتش شهر نراق منتقل گردید .

جمعه 10 آذر 1396 روز به یادماندنی از ایثار و همبستگی در شهر تاریخی نراق شکل گرفت و مردم شهرستان دلیجان استان مرکزی به همراه مومنین افغانستان پیکر مطهر اولین شهید مدافع حرم شهر نراق و بیستمین شهید مدافع حرم شهرستان دلیجان را به طرز باشکوه تشییع و در کنار سایر شهیدان راه آزادی در گلزار شهدای نراق به خاک سپردند . از شهید براتی فعلا وصیتنامه مکتوب وجود ندارد .

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب آقای احسان عبدالله زاده فرزند عبدالعلی از جهت مساعدت خالصانه در تهیه زندگینامه ابتدایی شهید محمد براتی سپاسگزار می باشد . هر گونه استفاده از مطالب تهیه شده در خصوص شهید محمد براتی نیاز به ذکر نام منبع می باشد .

۳ نظر ۱۴ آذر ۹۶ ، ۱۱:۳۶
سلحشوران شهر نراق

قباله انتقال سهم خانه پدری از خانم معصومه رحیمی فرزند اسکندر به برادرش هدایت الله در حومه حمام حاج لطفعلی شهر نراق در 56 سال قبل

و بعد باعث بر تحریر و ترقیم این کلمات شرعیه الدلالات آنکه با تحقق کافه شرائط صحت حضور یافت عفت پناه هی المسماه معصومه رحیمی دارنده شناسنامه شماره ۳۲ صادره از نراق فرزند مرحوم کربلائی اسکندر نراقی و بعدالحضور صلح صحیح شرعی نمود در حق برادر من الابوینی خود آقای هدایت الله رحیمی دارنده شناسنامه شماره ۱۰۱۴صادره از نراق فرزند مرحوم کربلائی اسکندر همگی و تمامی کلیه حقوقی که من جمیع الجهات به خانه پدری خود داشت از کل ششدانگ همان خانه در محل خود مستغنی از تحدید و توصیف است واقع است در درب حمام حاج لطفعلی شهره در قصبه نراق مورد پلاک شماره ___ فرعی از شماره ۴۲۲۴ اصلی با کافه ملحقات و منضمات و متعلقات آن از فوقانی و تحتانی و ابواب و مستراح و باغچه و مطبخ و حصار و کلما یتعلق بها از هریک به قدر الحصه دون استثنائی فیه با ممر و مدخل و کلیه مشاعات دون استثنائی فیه بنحوی که جزئی از جزئیات آن استثنا نباشد بطریقی که به تصدیق خبره محل به قیمت رسیده ثمن مال المصالحه مقدار صد دِرَم نمک و مبلغ دویست و چهل و پنج تومان نصف یکصد و بیست و دو تومان و پنج ریال وجه نقد که عبارتست از دو هزار و چهار صدو پنجاه ریال و تمامی مال المصالحه نقد فی المجلس واصل و عاید واگذارنده گردید و به وصول آن اقرار و اعتراف نمود مورد مصالحه را از یَد خود اخراج نمود به تصرف مصالح له مرقوم داد و بر ملکیّت ایشان قرار و استقرار یافت الیوم به مقتضای ما رقم کلیه حقوقات مسماه مزبور نسبت به مال مورد مصالحه کلهم بعضا ساقط و به هیچ وجه من الوجوه حقی و بهره ای برای او باقی نمانده ببن الجانبین قبض و اقباض و تسلیم و تسلم و تخلیه و تصرف مالکانه لا علی رسم القباله معمول و مرعی گردید .

علیهذا کلیه حقوقی که مسماه مزبور به خانه مرقوم داشت حقا او غیر حق ... او غیر ....... طبق این مصالحه نامه ساقط و حق صرف و ملک طلق مصالح مرقوم است و احدی را در آن به هیچ وجه من الوجوه حقی و بهره ای باقی نمانده و صیغه مصالحه صحیحه شرعیه مشتمل به جمیع شرایط و ارکان خالی از کافه نواقص و بطلان با اسقاط جمیع خیارات محتمله و متصوره سیما خیار الغبن ولو کان فاحشا بل افحش ولو بًضعف الثمن ..... والزام مسماه مزبوره که چنانچه از حین تحریر الی مدت پنجاه سال دیگر مسماه مزبوره یا احدی عن قبلها ادعائی بنماید یا فسادی دیگر ظاهر شود کلهم بعضا را بنفسها از غرامات شرعیه و خسارات وارده بر آید و علاوه بر آن معادل آن را نیز به مسماه مزبوره دادنی باشد .

و کان ذالک تحریر او وقوعا فی هفدهم شهریور ماه مطابق سال یکهزارو سیصدو چهل شمسی
17 شهریور 1340(برابر با 27 ربیع الاول 1381)

از جناب آقای علی اشرف رحیمی فرزند هدایت الله ابن اسکندر اهل شهر نراق از بابت ارائه این سند سپاسگزاریم .

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله انتقال سهم خانه پدری از خانم معصومه رحیمی فرزند اسکندر به برادرش هدایت الله در حومه حمام حاج لطفعلی شهر نراق در 56 سال قبل سپاسگزار است .

۱ نظر ۱۳ آذر ۹۶ ، ۲۳:۲۷
سلحشوران شهر نراق

آقای سهیل کارگزار فرزند حسین(نوه دختری شهید مُندعلی نباتی)  از شهر نراق در مسابقات انتخابی بزرگسالان استان مرکزی در رشته جودو وزن منهای 73 کیلوگرم به مقام اوّل دست یافت .

تیم شهر نراق نیز در سال 1396 با حضور آقای سهیل کارگزار در مسابقات انتخابی بزرگسالان استان مرکزی در رشته جودو مقام سوّم را احراز نمود .

این پیروزی ها را به آقای سهیل کارگزار و خانواده ی محترمش و به عموم مردم ورزش دوست شهر نراق تبریک و تهنیت می گوییم .

۰ نظر ۱۲ آذر ۹۶ ، ۲۱:۰۵
سلحشوران شهر نراق

قباله طلاق نامه صبیه محمدیوسف فرزند محمداسماعیل نراقی متعلقه آقامیرزاجان خَلَف آقا محمدعلی(خواهرزاده آقا محمدمهدی تاجر نراقی) در 123 سال قبل

مخفی نماند که چون سابق بر اینها علیا جاه خدارت دستگاه صبیه مرحمت شان آقا محمد یوسف خلف مرحوم آقا محمد اسماعیل نراقی متعلقه عالیقدر آقا میرزا جان خَلف مرحوم آقا محمد علی نراقی جمیع ما فی الصداق خود را که عبارتست از مبلغ یکصد و سی و شش تومان بموجب صداقت نامچه ای که ملاحظه شد عینا و دینارا به خالوی(دایی – برادرِ مادر) خود جناب مستطاب سعادت انتساب آقا محمد مهدی تاجر نراقی مطابق نوشته علیحده که در یَد جناب مستطاب معزی الیه می باشد صلح شرعی نموده بود و حق الصداق علیاجاه مسطوره اختصاص به جناب مستطاب مشارالیه یافته بود و جناب مشارالیه مبلغ پنجاه تومان وجه نقد از بابت همان حق الصداق از عالیقدر آقا میرزا جان سابق الذکر اخذ و دریافت نموده بود و اقرار به وصول وجه مزبور نموده بعد تلک المراتب و بعد از اخذ پنجاه تومان وصولی موصوفه در تاریخ تحریر همین وریقه(درخت پُر برگ) حضور یافت همان جناب مستطاب آقا محمد مهدی مشارالیه و دانسته و فهمیده در حالت اختیار بواقی(باقی) ما فی الصداق معلومه را که عبارت از هشتاد و شش تومان دیگر می‌باشد از عینا و دینا همان هشتاد و شش تومان را مجددا به همشیره زاده خود علیا جاه مزبوره به مصالحه صحیحه صریحه شرعیه به صیغه معتبره منتقل نمود به مال المصالحه مقدار یکصد دِرَم بوزن شاه گندم بومی دوره نراق و یک عدد روپیه قبض رواج خزانه مبارکه مظفرالدین شاه قاجار خلد اله ملکه و صیغه جاری شد و شرائط صحت به عمل آمد و فعلا لا علی رسم القباله بین الجانبین مراعات قبض و اقباض و اخذ و استرداد مال المصالحه و اسقاط جمیع خیارات موجبه فسخ خصوصا خیار الغبن و خیارات محتمله و متصوره جمیعا بر وجه لزوم شرعی معمول و مرعی گردید و مجددا تمامی همان هشتاد و شش تومان بواق(باقی) ما فی الصداق معلومه بر حقیت علیا جاه مومنه الیها قرار و استقرار شرعی یافت و در ضمن عقد خارج لازم الزام شرعی شد بر جناب مستطاب همان آقا محمد مهدی معزی الیه که احیاناچنانچه از تاریخ حال و ماقبل چه خود آنجناب و یا احدی من قبله و یا خود علیا جاه مومنه الیها ...... یا احدی من قبلها ما فی الصداق معلومه را کلهم بعضا را به هر عقدی از عقود منتقل نموده باشد به دیگری که فسادی در صلح مزبور واقع شود در هر صورت جناب معزی الیه از مال خود نفسه از عهده هشتاد و شش تومان مزبور و سایر غرامات شرعیه آن بر آید .
تحریرا و وقوعا فی ۲۰ شهر ربیع الثانی سنه ۱۳۱۶
20 ربیع الثانی 1316(برابر با 16 شهریور 1277)

حاشیه سند
مخفی نماند که در تاریخ بیست وهفتم شهر ربیع الثانی ۱۳۱۶ که بقیه ما فی الصداق که عبارت از هشتاد و شش تومان می‌باشد اختصاص شرعی به همان علیا جاه موصوفه در متن یافت تمامی همان را به زوج مزبور بموجب نوشته جات معتبر بذل شرعی نمود و زوج مزبور هم در همان تاریخ علیا جاه مرقومه را مطلقه نمود به طلاق خلع و ضامن کاشف الفساد همان هشتاد و شش تومان خود جناب آقا محمد مهدی است که در صورت مستحقا للغیر در او پیدا شدن از مال خود بنفسه از عهده جمیع غرامات شرعیه آن بر آید تا واضح بوده باشد .فی الله

سایت سلحشوران شهر نراق از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی قباله طلاق نامه صبیه محمدیوسف فرزند محمداسماعیل نراقی متعلقه آقامیرزاجان خَلَف آقامحمد علی(خواهرزاده آقا محمدمهدی تاجر نراقی) در 123 سال قبل قدردانی می نماید . 

۰ نظر ۱۱ آذر ۹۶ ، ۱۱:۴۳
سلحشوران شهر نراق

بر اساس گزارش سایت سلحشوران شهر نراق ؛ آقای محمد براتی فرزند امامعلی از تیپ فاطمیون افغانستان روز دوشنبه تاریخ 22 آبان 1396 برابر 24 صفر 1439 و برابر با 13 نوامبر 2017 در منطقه عملیاتی شهرستان المیادین در استان دیرالزور کشور جمهوری عربی سوریه در مصاف با نیروهای تکفیری سَلَفی داعش بر اثر برخورد تکه های انفجاری به شهادت رسید و پیکر مطهرش پس از ۱۸ روز به محل سکونتش شهر نراق منتقل گردید.

🌹شهید محمد براتی اهل کشور افغانستان و ساکن نراق به تازگی همسر اختیار نموده بود و مادر و سه برادرش به اسامی رسول و حسن و محمدحسین همچنان در شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان استان مرکزی زندگی و سکونت دارند .

🔹پنج شنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با حضور مردم و خانواده شهید مراسم شبی با شهید مدافع حرم محمد براتی در مسجد جامع نراق برگزار شد .

جمعه ۱۰ آذر ۱۳۹۶ شهید بزرگوار براتی پس از تشییع در گلزار شهدای شهر شهید پرور نراق و جنب بقعه شاه سلیمان خاکسپاری گردید .


محمد براتی اولین شهید مدافع حرم شهر نراق و بیستمین شهید مدافع حرم شهرستان دلیجان محسوب می شود .

نراق در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس ۸۰ شهید تقدیم آرمان ها نمود و هفت شهید گمنام نیز در سه مکان در این دیار تاریخی دفن می باشند.

۳ نظر ۱۰ آذر ۹۶ ، ۱۱:۴۱
سلحشوران شهر نراق

قباله عقدنامه ماشاءالله ابن آقاجان نراقی و شهربانو کمره ای فرزند جعفرقلی مربوط به 106 سال قبل

بسم اله الرحمن الرحیم
 الحَمدُ للهِ الَّذِی أَحَلَّ النِّکاحَ وَ حَرَّمَ الزِّناء وَ السِّفاحَ و صَلَّی اللهُ
علی محمد و آله

بعد حمد والصلاه باعث بر تحریر و ترقیم این کلمات شرعیت و الدلالات آنستکه چون نظام عالم و بقاء نسل بنی آدم بمناکحت منوط و بمزاوجت مربوط است و ارتکاب ازدواج متضمن وسعت رزق و عناد متکون رفع فقر و غناست و تارکین این سنت سیئه از حوزه اسلام در نزد اولوالباب مخذول و منکوب است فلهذا به مضمون بلاغت مشحون وَأَنْکِحُوا الْأَیَامَىٰ مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ ۚ إِنْ یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ

و بقول النبی الامی (ص) النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏( ازدواج، سنّت من است ؛ هر کس از سنّت من رویگردان شود از من نیست) در بهتر وقتی از اوقات وخوشتر ساعتی از ساعات عقد مناکحت دائمی و ربط مزاوجت همیشگی واقع شد فیمابین الشباب العاقل البالغ الرشید و هو آقا ماشااله خلف صدق عالیشان مشهدی آقاجان نراقی والحره العاقله البالغه الباکره والرشیده هی ...... شهربانو بنت عالیقدر آقا جعفرقلی نراقی بصداق معین مشخص مبلغ یکصد و سی و هفت تومان و پنجهزار دینار قبض رایج خزانه اعلیحضرت احمد شاه قران ده عددیکتومان به این نوع که هدیه کلام اله و نقد مافی الذمه بر ذمه ناکح ومابقی موهومی والد ناکح
هدیه کلام اله یکجلد یکتومان
نقد مافی الذمه پنج تومان
طلا احمر یکمثقال چهار تومان
رخوت ملبوس دودسته پانز ده تومان
مسینه آلات ساخته ۲من ده تومان
رختخواب عمل اصفهان یکدست پنج تومان
فرش اطاق یک تخته سی تومان
گوسفند ۵ راس دوازده و نیم تومان
ماده گاو سلیمه الاعضاء یک راس ده تومان
آب قنات لاستان واقع در طاق ششم غنی عن التحریر دو سرجه پنج تومان
اطاق مسکونی بزرگ مشهور باطاق ابوالقاسم بانضمام نصف از تحتانی مشهور به زیره در تحت همان اطاق که واقع اند در خانه مرحوم حاجی رمضان منجمله وسطای نراق که همان اطاق محدود است به این حدود
حدّی به .....‌ شارع
حدّی به فضای خانه
حدّی بباغچه
حدّی باطاق مالکی رضا موهومی والد ناکح مع ممر و مدخل و مشاعات و چاه آب و مستراح و باغچه و کلما یتعلق بها بقدرالحصه قیمت بیست تومان
همگی و تمامی یک قفیز شایع کامل از جمله شش قفیز باغ مشجر واقعه در دشت لاستان محدود به حدود ذیل السطر با کافه ملحقات و منضمات آن
حدّی به باغ علیا......
حدّی به باغ ورثه میرزا خان
حدّی بباغ محمد ابراهیم شهره
حدّی بباغ دیگری از ابوی ناکح
از اشجار مغروسه من الجوز(گردو) واللوز(بادام) و جدارین و کلما یتعلق بهابقدرالحصه موهومی والد ناکح قیمت بیست تومان
مناکحه صحیحه شرعیه و معاقده صحیحه ملیه اسلامیه مشتمل برصیغه فارسیه و عربیه علی الایجاب والقبول الصادرین عن وکیلهما بعد ثبوت وکالتهما فامالصداق عنا فلهاالتصرف ...................... وقد وقع العقد المبارک المیمون فی نوزدهم شهرذی الحجه الحرام 1333
19 ذی الحجه 1333(برابر 5 آبان 1294)

پشت سند
مخفی نماند که امروز روز ۲۷ ذی الحجه الحرام ۱۳۴۶ است مافی القباله در ظهر که صد و سی و یکتومان ونیم موهومی مرحوم کربلائی آقاجان اب الزوج شهربانو است و مبلغ شش تومان در ظهر که ما فی الذمه خود زوج بوده الیوم تماما و کاملا که یکصد و سی و هفت تومان و پنجهزار دینار باشد به اینجانبه شهربانو رسید و دیگر مرا به این قباله حقی نیست بتاریخ ۲۷ شهر ذی الحجه الحرام ۱۳۴۶
(27 ذی الحجه 1346(برابر 26 خرداد 1307) امضاء : قاسمی

پشت سند
مخدره مسطوره در ظهر اقرار به اخذ مافی الصداق خود نمود که تاما و تماما مبلغ یکصد و سی و هفت تومان و نیم رسیده ودیگر حقی ندارم .
امضاء : شریف بیان الحق اصفهانی (نماینده فرهنگ نراق و مسئول وقف )


قباله عقدنامه علی محمد ابن آقاجان نراقی و شهربانو کمره ای فرزند جعفرقلی مربوط به 92 سال قبل


هوالمولف بین القلوب
لقد صدرالله ... عنی و کاله عنها علی الصداق المرقوم الله الحقر فی هفتم شهر رجب المرجب 1347 (7 رجب 1347 برابر 29 آذر 1307) عبد حسین محمدرضا

وبعد چون نظام عالم و بقاء نسل بنی آدم به مناکحت منوط و به مزاوجت مربوط است و ارتکاب ازدواج متضمن وسعت رزق و غنا و متکفل رفع فقر و غ ناست تارکین این سنت سیئه از حوزه اسلام دور و در نزد اولوالالباب مخذول و منکوب است فلهذا به مضمون بلاغت مشحون : فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُباعَ (قسمتی از آیه 3 سوره نساء)
و بقول النبی الامی (ص) النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏( ازدواج، سنّت من است ؛ هر کس از سنّت من رویگردان شود از من نیست) عقد مناکحت و .... واقع شد فیمابین عالیشان آقا مشهدی علی محمد ابن مرحوم آقا مشهدی آقاجان نراقی و والحره العاقله البالغه ....... شهربانو خانم بنت عالیقدر آقا جعفرقلی نراقی بصداق معین مشخص مبلغ یکصدونه تومان ..... مطابق تفصیل ذیل السطر
هدیه کلام الله یکجلد یکتومان
نقد مافی الذمه یکتومان
طلا حمرا غیر مسکوک دو مثقال پنج تومان
رخوت ملبوس یکدسته شش تومان
رختخواب یکدست هشت تومان
ماده گاو یک راس پانزده تومان
گوسفند ۶ راس بیست تومان
همگی و تمامی یکدرب اطاق فوقانی مشهور به اطاق زین العابدین واقعه در خانه حاجی رمضان شهره مالکی ..... ولی ناکح حدّی به باغچه حدّی به ایوان شارع حدّی به سمت فوقانی آقا محمد یوسف آقا کاظم حدّی به خانه حاجی رحمان شهره بانضمام تمامی یکدرب تحتانی اسطبل واقعه در تحت همان فوقانی غنی من التحدید و التوصیف با کافه ملحقات و منضمات و متعلقات آنها از ممر و مدخل و مشاع و باغچه و چاه آب وکلما یتعلق بهما بقدرالحصه شرعیه قیمت هر دو درب بالتمام پانزده تومان
همگی و تمامی دو قفیز(واحد مساحت حدودا 200 متر) شایع کامل مشاعا از یکدرب باغ استاد علی شهره بدشت لاستان محدود به حدود ذیل
حدّی به شارع
حدّی بباغ آقا جعفر شهره
حدّی بباغ آقا یوسف شهره
حدّی بباغجاه آقا میرزا احمد
با کلیه متعلقات آن از اشجار مغروسه من الجوز(درخت گردو) واللوز(درخت بادام) وجدارین و کلما یتعلق بها بقدرالحصه بانضمام مجری المیاه دو سَرجه آب قنات لاستان واقعه در طاق ششم با کلیه متعلقات آن قیمت سی و هشت تومان
مناکحه صحیحه شرعیه و معاهده صریحه ملیه اسلامیه مشتمله علی الابجاب و القبول الصادرین عن وکیلهما بعد ثبوت وکالتهما والصداق المرقوم کلا فبذمه الزوج فاماالصداق عینا فلهاالتصرف .................. عندالطلب ........... وقد وقع العقد فی یوم پنجشنبه هفتم شهر رجب المرجب ۱۳۴۷
(7 رجب 1347 برابر 29 آذر 1307)


* یادآوری می گردد دو قباله عقد نامه متفاوت است و تنظیم یکی ذی الحجه ۱۳۳۳ و دیگری رجب ۱۳۴۷ است و داماد ها یکی آقا ماشاءالله غفاری و دیگری مشهدی علی محمد غفاری (حاج علی) هردو فرزندان مشهدی آقا جان نراقی می باشد . آقا ماشاءالله فوت نموده بعد شهربانو با برادرش مشهدی علی محمد ازدواج می نماید .
دامادهای شهربانو و حاج علی محمد غفاری عبارتند از :
حاج محمود رزاقی - حاج حاج عزیز رزاقی - حاج مرتضی رادفر - حاج اسماعیل آعلی

از جناب استاد حاج سید مجتبی غفاری فرزند سید محمود به جهت بازخوانی دو قباله عقدنامه متعلق به 106 و 92 سال قبل مربوط به ازدواج خانم شهربانو بنت جعفرقلی با ماشاءالله و علی محمد(غفاری) فرزندان آقاجان نراقی در زمان متفاوت متعلق به سایت سلحشوران شهر نراق سپاسگزاریم .

۰ نظر ۰۹ آذر ۹۶ ، ۲۲:۲۸
سلحشوران شهر نراق


این عصر جمعه باز چه حیران شدم بیا
خون شدخوراک دل چه پریشان شدم بیا
🌸🌸
این قطرهای اشک دلم را سبک نکرد
ابری شدم به پای تو باران شدم بیا
🌸🌸
زلفم چو پنبه گشت به راهت سفید شد
در اول بهار ، زمستان شدم بیا
 🌸🌸
دیدی  چگونه کاسه صبرم به سر رسید
دیدی چگونه پاره گریبان شدم بیا
🌸🌸
اینجا کسی درس محبت نمیدهد
دل تنگ یک ذره احسان شدم بیا
 🌸🌸
دیگر رمق ز جسم نحیفم نمانده است
من خسته ام خسته از این جان شدم بیا


تقدیمی از علی رضایی فرزند رضا اهل شهر نراق

۰ نظر ۰۸ آذر ۹۶ ، ۱۶:۰۸
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook