سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۲۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

در دل باغ محبت گل بی خاری بود
مظهر صدق و صفا و سرور و سالاری بود
آه از این داغ که بر خانه دل سایه فکند
رفت مردی که در این دایره پرگاری بود
آن که امروز به این خاک سیه مهمان است
اسوه ی غیرت و پاکی و وفاداری بود

اوج جنگ بود . جبهه ها نیاز به سرباز و فداکار داشت . غلامرضا کمالی فرزند اسدالله 15 تیر 1361 با جمعی از جوانان نراقی دفترچه آماده خدمت دریافت و به ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوستند .

gy1z93zhjtq1uh8mzsu.jpg

مرحوم حاج غلامرضا کمالی


اسامی بعضی از همدوره های سربازی عبارتند از :

اصغر اشرفی فرزند حسین – داود اشرفی فرزند عبدالله – مرحوم عباس بیابانگرد فرزند غلامرضا(علی اکبر) – عباس اکبری فرزند ماشاءالله – مهدی ترابی– غلامرضا بیابانگرد – مرحوم عباس صالحی فرزند سلطانعلی – محمدرضا رحمانی فرزند نصرالله – علی رضایی فرزند رضا – علیرضا کاظمی فرزند سلطانعلی(در محور پیرانشهر اسیر دمکرات ها شد) – رضا مظفری – سید هادی باشی(هاشمی) – غلامعلی رمضانی فرزند حسن و... .

دوره آموزشی را در پادگان ارتش در شهرستان سلماس واقع در استان آذربایجانغربی سپری و جملگی در لشکر 64 پیاده ارومیه سازماندهی گردیدند . افراد در پایگاه و شهرستان های مختلف که جنگ داخلی در حال وقوع بود اعزام شدند تا از کیان مملکت پاسداری کنند .

shcdnrj5pnxuuzofzsv4.jpg

غلامرضا کمالی و چند نفر از همکلاسی ها و دوستان نراقی اش به مناطق درگیری و عملیاتی پیرانشهر ماموریت یافتند .

شهرستان پیرانشهر هم مرز با کشور عراق است و سربازان و بقیه نیروهای دولتی می بایست در دو جبهه فعالیت داشته باشند : یکی مواجهه با تجاوز ارتش عراق و دیگری مبارزه با مزدوران خودفروخته و تجزیه طلب گروه های دون پایه ای مثل کومله و دمکرات .

bqr3fj7r03az9xr51fd.jpg

غلامرضا کمالی یکی از سلحشوران شهر نراق با حضور دو ساله سربازی اش در مناطق مرزی و محور کُردنشین پیرانشهر - سردشت از جمله پایگاه وَرمیشان ؛ حاج عمران ؛ کله اسبی و تپه شهدا توانست با فداکاری ؛ حماسه های جاویدانی از خود بر جای بگذارد که اکنون خاطراتش زبانزد یاران می باشد .

6n6m8vxtn057qegs7ev.jpg

این سرباز دلاور ارتش نهایتا تاریخ 15 تیر 1363 پایان خدمت دو ساله ی خود را دریافت و به موطن خویش بازگشت و پس از تشکیل زندگی برای ایجاد اشتغال راهی تهران گردید .
مشارالیه 52 ساله و دارای همسر و یک پسر و یک دختر می باشد و از طریق کسب درآمد حلال برای موفقیت فرزندان تلاش های موثری داشت .

btjjlkzuasyz8ipqliji.jpg

مادر مکرمه اش حاجیه خانم صنعت شاطری و پدرش حاج اسدالله کمالی از متدینین و مورد احترام قاطبه مردم نراق می باشند .

7cjin3revpekfdtxdu5w.jpg

         حاج اسدالله کمالی

حاج غلامرضا کمالی دوشنبه 31 فروردین 1394 در اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت و تشییع پیکر ایشان سه شنبه انجام و نهایتا در قطعه 301 بهشت زهرا(س) تهران سر بر آستان تراب می گذارد .

pahirohowg5c1b11.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سلحشوران شهر نراق مصیبت وارده را به خانواده های عزادار تسلیت عرض می کند .

۰ نظر ۳۱ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۳۷
سلحشوران شهر نراق

پس از پیروزی انقلاب مردمی به رهبری آیت الله سید روح الله خمینی رحمت الله علیه ؛ دشمنان انقلاب و نیز برخی دوستان ناآگاه انقلاب نغمه شوم انحلال ارتش را سر دادند و ارتش در حساسترین شرایط حیات خود قرار گرفت .

8awywkn8q332q5tub9.jpg

امام خمینی (ره ) نقشه دشمنان را نقش بر آب کرد و طی پیام تاریخی بر ضرورت حفظ ارتش و انجام وحدت و نظم در ارتش تاکید نمودند. ایشان تاریخ 29 فروردین 1358 را روز ارتش اعلام نمودند و از ارتش خواستند که در این روز با ساز و برگ نظامی به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و حفظ مرزهای کشور اعلام نماید .

i0gmg2gdj2dozcc20el.jpg

یک سال و نیم بعد ارتش عراق به سرزمین ایران تجاوز نظامی نمود و اولین مدافعان از دین و مملکت همین ارتشیان بودند که در کنار نیروهای بسیج و سپاه دفاع مقدسی را رقم زدند که در تاریخ ایثارگری ارتشیان غیور ثبت گردید .

g184r9y6w7e38n0vjcz.jpg

روز ارتش جمهوری اسلامی ایران را به تمام غیور مردان ارتشی شهر نراق اعم از سربازان و درجه داران و فرماندهان تبریک گفته و به نیابت از تمام جانفشانی هایی که داشته اند خاطراتی از حماسه آفرینی یکی از سربازان نراقی طی عملیات مهم خیبر نمایش داده می شود :

 

شرح گوشه ای ازعملیات خیبر و تبدیل تصور شکست به تحقق پیروزی

بهمن 1362 در خط مقدم جبهه در منطقه ای در شرق بصره موسوم به ابرویه در لشکر پیاده 77 ثامن الائمه خراسان تیپ 3 گردان 134 مستقر بودیم . خاکریز این منطقه مانند یک کمان و ابرو به داخل خاک عراقی ها مشرف شده بود و فاصله ما با نیروهای دشمن حدود 300 متر بود .

2q675z3jldjscnh4ifdz.jpg

علی محمد میرشکاری

فلذا تلفات ناشی از خمپاره 60 میلی متری خیلی زیاد و روزی نبود که دراین خط شهیدی نداشته باشیم. بنابراین ناچارا حد اکثر هر 15 روز یکبار نگهداری خط فوق به نوبت به هر یک از گروهان ها سپرده می شد .

t38hhkzf1f8eikrewb5b.jpg

روزی به دستور فرمانده تیپ 3 خبر دادند که گردان 134 برای استراحت باید به عقب خط و پشت جبهه انتقال یابند لیکن بزودی رازحقیقت یعنی اجرای عملیات خیبر برای بچه ها بر ملا شد .
پس از استقرار در محلی در منطقه حسینیه مرخصی ها لغو گردید ؛ اسلحه هایمان را تعمیر و بعضا تعویض نمودیم . خودروها را تعمیر کردیم ،ساک ها و وسایل شخصی را به انبار گردان تحویل نمودیم . دهها یادداشت حاوی اسامی و مشخصات و محل اعزام خود را نوشتیم و در هر یک از جیب هایمان نهادیم.

m4uop6lzlk8xeso05ver.jpg

میرشکاری در سالهای دفاع مقدس

شب حساس حمله فرا رسید ، عصر آنروز با آمادگی کامل با خودرو های سنگین و سبک تا دژ به جلو رفتیم . قبل از اذان مغرب در پشت دژ شام که چلو مرغ بود را صرف و پس از ادای فریضه نماز مغرب و عشا منتظر ماندیم تا هوا تاریک تر شد، سپس سوار بر خودروهای سبک تویوتا وجیپ به صورت چراغ خاموش به سمت خط مقدم حرکت کردیم.

mdwnlrajb2nh6ub4rzq.jpg

هرچه پیش می رفتیم شلیک گلوله های ارتش متجاوز عراق بیشتر و بیشتر می شد، گهگاهی با نور منورها مقداری اطراف را می دیدیم . بالاخره بعد از گذشت چندین خاکریز به خط مقدم رسیدیم، تاریکی شب اجازه تشخیص محیط را نمی داد، سنگرهای موجود گنجایش نیروها را نداشت.

sqa4frhak9hqn7z7pdkq.jpg

بیشتر نیروهای ما در پای خاکریز و چاله ها و در میان جعبه های مهمات جای گرفتند. به نظر می رسید دشمن از انجام عملیات با خبر شده است زیرا آنان با یک آتش بار مجهز و سنگین و تبدیل منطقه به جهنمی از آتش اقدام نموده بود.

آسمان تا صبح با منورهای عراق مثل روز روشن بود. با همه این وجود طبق فرمان فرماندهان ،عملیات 3 اسفند 1362 با رمز یا رسول الله آغاز و هریک از گردان ها یکی پس از دیگری با تجهیزات کامل وارد میدان کارزار شده و تا آنجا که امکان داشت از کانال ها و خاکریزهای فرعی و اصلی و میادین مین و موانع دیگر گذشتیم.

60bllux1tvyvlocv05qp.jpg

ولی به دلیل پیچیدگی استحکامات و آتش شدید خصم دون موفق به پیشروی کامل نشدیم . در بازگشت وقتی به دژ رسیدیم هوا کاملاً روشن شده بود و اینجا بود که مشخص شد تیپ ما بیشترین تلفات و شهید را تقدیم کرده است.
ناچاراً شب های بعد عملیات که ده روز به طول انجامید برای جمع آوری مجروحان و شهدا به محل درگیری عزیمت و دوباره باز می گشتیم .

p8ueyxpu557gg8095d4x.jpg

خبر انهدام نسبی گردان ما در همه جا زمزمه می شد،لیکن در فردای آن روز فرماندهان و ستاد گردان در یک گردهمایی بمنظور تقویت روحیه نظامی سربازان ،باقیمانده نیروها را توجیه کردند که نه تنها شکستی در کار نبوده بلکه اقدام و عملیات تیپ ما با هدف سرگرم نمودن و غافلگیری دشمن در این منطقه بوده تا عراقی ها تمامی نیروها و امکانات جنگی خود را به این منطقه بکشاند تا نیروهای دیگر ما در مناطق عملیاتی جزایر مجنون ،هورالعظیم و طلایه پیروز شوند که خوشبختانه نتیجه آن آزاد سازی منطقه ای به وسعت زیاد را در بر داشت .

tewkow0kk2oyuyt0z7bf.jpg

علی محمد میرشکاری فرزند علی اهل شهر نراق تاریخ 27/10/1393

۰ نظر ۲۹ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۳۹
سلحشوران شهر نراق

 

ratmdr2b0hfx0wybwll5.jpg

 محوطه ساختمان بسیج شهر نراق کنار حوض آب – سال 1361

ردیف عقب از راست : قاسم عظیمی فرزند حسن – هادی ایزدی فرزند عباس – سردار شهید قاسم جعفری فرزند ابراهیم
ردیف جلو از راست : حسن ترابی فرزند فتح الله – ناشناس – احمد رمضانی فرزند غلامعلی – ناشناس اهل شهرستان محلات

2deci3k5jwr0fii33p.jpg

مرحوم ابوالقاسم اکبری فرزند نعمت الله در کنار فرزندان -- شهر نراق -- سال 1353

مرحوم تاریخ 28 اسفند 1392 به رحمت خدا پیوست و در قطعه 313 ردیف 79 شماره 19 دفن شد

 

4wqiliaiwq3x5ld51k0y.jpg

بقعه متبرکه زبیده خاتون از نسل چهارم امام جواد (ع) در شهر نراق – سال 1385

از راست : عابدین عابدی فرزند کمال – محمد رضا خسروی فرزند قنبرعلی – مرحوم سید نظام الدین موسویان فرزند سید علی – هادی ایزدی فرزند عباس - حسین منصوری زاده فرزند ... شهردار سابق نراق – علی اصغر لطفعلی فرزند حسین – سید مهدی موسوی فرزند سید محمد – قهرمان(دلاور) قاسمی فرزند غضنفر – ابوالفضل قجری فرزند رحمت الله

 69wunxxktpupf9ssq8wg.jpg

شهر نراق - سال 1388

مرحوم استاد عباس طالبی فرزند علی (1307 – 1393) یکی از گیوه دوزان با مهارت شهر نراق

گیوه نوعی پاپوش با دوام و مناسب برای راهپیمایی طولانی در دشت ؛ کوه و مزارع مورد استفاده کشاورزان محترم شهر نراق است و از جمله صنایع دستی نراق محسوب می شود که در حال از رونق افتادن است .

 

i0lh3b4lxwec397s3.jpg

سفر تفریحی به شمال کشور – سال 1378

مرتضی محمودی فرزند علی - مجید محمودی فرزند مرتضی – حجت الاسلام علی اکبر حیدری فرزند حسین – احمد عضایی فرزند یوسف – حسینعلی محمودی فرزند علی – یوسف عضایی فرزند ماشاءالله – ابوالفضل قجری فرزند رحمت الله – سید حسن حسینی نژاد فرزند سید میرزاآقا – ماشاآلله محمودی فرزند حسین –

 tez3z4u7o0k3mi1o2wwg.jpg

مرحوم ماشاءالله عضایی فرزند علی اکبر(. - .) از تُجار و کاسبکاران متدین و مورد احترام مردم شهر نراق و حومه که چندین مغازه در بازار شمس السلطنه داشت

 dk0xwgf28umooi5122vy.jpg

............ سال ...........

عکس های قابل شناسایی :

اصغر عابدی فرزند علیرضا – قنبر طحانی فرزند عزیز – مرحوم رمضان عابدی فرزند رحمت الله – عباس پنبه زن فرزند ....
مرحوم حاج علیرضا بحرینی فرزند حسین –

 qr334awr1xcmgq84w8.jpg

مشهد مقدس - سال 1367

از راست : روح الله فروغی فرزند محمد - محمد حسین فروغی فرزند محمد - سجاد فروغی فرزند محمد - احمد رضایی فرزند رضا نظر

xlireoeyjlonu7bzxw3.jpg

تیم فوتبال شهر نراق در زمین فوتبال خاکی که اکنون کلانتری مستقر است – سال 1351

ایستاده از راست : عباس رجبی فرزند محمد – حسین رمضانی فرزند تقی – حسین اوضایی فرزند محمد – محمود(حاجی) قاسمی فرزند غلامرضا

نشسته از راست : محسن اشرفی فرزند نادعلی – اکبر رحیمی فرزند هدایت الله – سلطانعلی بخشی فرزند عبدالله – سعید نراقی فرزند غلامحسین – عزیزالله فروغی فرزند ابراهیم – علی اشرف رحیمی فرزند هدایت الله

 

fuzk8a6e44eqvkdf3o68.jpg

مرحومه مریم علیخانی فرزند علیخان اهل روستای مهدی آباد اردهال همسر مرحوم میرزا منصور قاسمی فرزند محمد اهل شهر نراق

 

gr80y49ufcl1xg3jsuuh.jpg

برگه پایان خدمت مرحوم هدایت الله رحیمی فرزند اسکندر در سال 1320

 fr1p0zqtct3s88y4xp2.jpg

مشهد اردهال – سال 1355
سید تقی باشی(سعیدی نیا) فرزند سید رضا و سید مرتضی باشی فرزند سید غلامرضا در زیارت مضجع و ملکوتی حضرت سلطانعلی بن باقر علی السلام فرزند بلافصل امام پنجم شیعیان در مشهد اردهال

 

vfvzyxo4vcuqkikd32pa.jpg

شهر آوکلند در کشور نیوزلند یا زنلاند نو - سال 1387

مهران احمدی در کنار پدر بزرگوارش مرحوم حاج علیرضا احمدی فرزند عبدالکریم

شهر آوکلند دارای بزرگترین بندر در نیم کره جنوبی است.آوکلند بالاترین سرانه قایق‌های بادبانی در جهان را داراست و یکی از امن‌ترین شهرهای جهان است .

 

mtf8pwfgzecy3t52g1e.jpg

شهر نراق - سال 1356

مرحوم احمد اشرفی فرزند فرهاد(1310 – 1379) و مرحوم سید رضا حسینی فرزند سید جلال( . – 1393)

 

rlxbw6a06k4n9od399v.jpg

جشن ازدواج ... در شهر ... سال 1347

عکسهای قابل شناسایی :
مجتبی بحرینی فرزند عباس – غلام اشرفی فرزند صمد – مرحوم عباس بحرینی فرزند عبدالباقی – محمود کاظمی فرزند قاسم – قاسم کاظمی فرزند ... – مرحوم سید محمود موسوی فرزند سید حسن – قدرت الله یوسفی فرزند ... – سید محمد کاظمی فرزند سید عباس- اصغر صفری فرزند مرتضی قلی -

 

این عکسها گویای خاطرات قشنگ زندگی است .خاطراتی که هنوز با وجود گذشت سالها از آن  بوی تازگی و عطر خوش مهربانی می دهد . هنوز هم که هنوز است وقتی  آلبوم خاطرات آن روزگار را مرور می کنیم اشک شوق و لبخند دلنشین  دوستی با هم در می امیزند و ساعت ها وقتمان صرف مرور این خاطرات می شود.

 

خاطرات خوش گذشته را با هم ورق می زنیم تا.............

 

وبلاگ سلحشوران شهر نراق

۰ نظر ۲۷ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۴۰
سلحشوران شهر نراق

خانه های سیل زدگان که به همت دو تَن از اهالی خیّر بخش نراق ساخته شده بود مورد استفاده قرار گرفت .

ساختمان 25 دستگاه خانه که از چندی پیش برای سیل زدگانی که منزل خود را از دست داده بودند به وسیله ی آقای حاج روح الله شنتیایی و آقای حاج عباس معصومی بنا شده بود خاتمه یافت و این عده از اهالی که تا بحال با وضع نامطلوبی زندگی می کردند با ساختمان این منازل که به طور استیجاری می باشد از این ناراحتی و نابسامانی اخلاص پیدا کردند .

 fwadxk40r2c0wu66islq.jpg

این ساختمان ها در غرب نراق و تقریبا 500 متر با شهر فاصله دارد و نام کوی آن به نام حضرت ولی عصر عج نام گذاری شده است . اهالی هم ضمن اظهار تشکر از حضرت ولی عصر عج سلامت و توفیق بیشتر این دو مرد خیرخواه را خواهانند .


384vqqsfqsbrxt7ufcvt.jpg

شماره : 163
تاریخ 17/8/1348
خبرنگار اطلاعات در شهر نراق سید مصطفی غفاری

۰ نظر ۲۶ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۴۳
سلحشوران شهر نراق

آقایان داود(مهدی) حبیبی فرزند اکبر و مهدی یوسفی فرزند عباس اطلاع دادند در مشهد اردهال مسجد روح بخش و قدیمی هست که نراقی ها در ساخت و تعمیر آن دخالت داشته اند ؛ بهتر است به آن مسجد بپردازید .

nuv6qtm50at69mimd2e.jpg
با چند نفر از دوستان مخلص صبح جمعه که یکی از روزهای زیبای خداوند است به زیارت مرقد منور سلطانعلی بن باقر(ع) فرزند بلافصل امام پنجم شیعیان از شهر نراق راهی مشهد اردهال شدیم .

rbmh5uj0e87q1lbc9f.jpg

پس از نیایش در مضجع حضرت علی بن باقر(ع) در فاصله یکی دو کیلومتری راهی روستای غیاث آباد مشهد اردهال شدیم و در مسجد جامع 200 ساله وارد که بر روی کاشی های آبی رنگ قدمت 196 ساله این بنا حک شده است .

0qb0vyblxp7q0c0bhvbe.jpg  18u45sr5uerdc7z5ax9.jpg

قریب دو قرن پیش مرحومه کوچک بیگم صبیه علامه ملا احمد نراقی و همسرش مرحوم حاج سید محسن مشهدی هزینه ساخت این مسجد را تقبل نموده اند .

7cwwjq9nju9kdh8tn9x.jpg

بر روی کاشی ها اینچنین نوشته شده است :

بسم الله الرحمن ارحیم ؛ این مسجد که در حدود سنه 1240 هجری(1203 شمسی) به همت بانوی نیکوکار " کوچک بیگم نراقی " صبیه مرحوم حاج ملا احمد نراقی و عیال مرحوم حاج سید محسن مشهدی اردهالی ساخته شده در سنه 1400 هجری(1358 شمسی) بوسیله یکی از اعقاب آن مرحومه حسین بن علی بن حسن بن حاجی سید محسن مشهدی اردهالی تعمیر گردید .

 kp2iv8gi39ajwhcp8012.jpg

وبلاگ سلحشوران شهر نراق

۰ نظر ۲۶ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۴۲
سلحشوران شهر نراق

 سال 1365 زمانی که نیروی هوایی ارتش متجاوز کشور عراق از مقابله نظامی با سلحشوران مستاصل شده بود به بمباران شهرهای ایران مبادرت نمود و زنان و کودکان و مردم بی دفاع را مورد حمله وحشیانه قرار داد .

vh5bxre3dz1yh08lfadb.jpg

نوروز  علی آقایی

یکی از مناطق بمباران شده کرمانشاه بود که عده ای غیر نظامی مجروح و شهید شدند . به ما ماموریت داده شد از فرودگاه مهرآباد تهران به سمت کرمانشاه پرواز تا نسبت به مجروحین اقدام مقتضی انجام گیرد .

ejoqyyi8sd45sikcfz36.jpg

پس از گذشت از آسمان ملایر اطلاع یافتیم کرمانشاه وضعیت قرمز اعلام شده و اجازه فرود نداریم ؛ فلذا به سمت تهران بازگشتیم که آنجا نیز وضعیت قرمز داشت و ناچارا به سمت اصفهان تغییر مسیر دادیم .

xwmthxj6lfdw6piu3qk.jpg

آنجا نیز وضعیت را قرمز یافتیم و ناچارا بالای دریاچه نمک شهر قم چرخیدیم تا وضعیت سفید شد و به علت کمبود سوخت به سمت شیراز ادامه مسیر دادیم و پنج ساعت مسیر به طول انجامید . تحمل سختی ها ؛ استرس ها ؛ آسیب ها و مقاومت مردم در طول دفاع مقدس پیروزی به ارمغان آورد و اِلاّ دشمنان تصمیم به تجزیه ایران داشتند .

  gmbbf3irihpdbpptmuet.jpg

نوروز  علی آقایی فرزند اکبر اهل شهر نراق 15/1/1392

۰ نظر ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۶
سلحشوران شهر نراق

 وقتی خاطره گویی و خاطره نویسی شروع می شود طبع شعر و شاعری سلحشوران شهر نراق نیز پویا و هویدا می گردد . عده ای قلیلی از دوستان سروده هایی در یادداشت های خود نوشته اند که به تمنای ما لبیک گفته و شعرهای خودمانی شان را در اختیار قرار می دهند .

 

7foi5rhj6oelwzsdd3ei.jpg       cbhw0x0kv997k6w7w3zk.jpg

علی رضایی

 

 

آقای علی رضایی فرزند رضا نظر دفتر اشعاری دارد که به مرور نمایش می گردد :

میدان مین

گفت میدان مین به رزمنده
که چقدر قامتت زیباست

با همه حُسن که من ز تو دیدم
چشمهای تو از چه نابیناست

من در اینجا نه لحظه ای خوابم
بلکه بر عکس چشم من بیناست

منتظر باش اگر شوی نزدیک
تکه هایت نه در زمین ؛ به سَماست

برو و فکر مادر خود باش
جای تو خانه است نه در اینجا

زین طریقی که آمدی برگرد
بزم در خانه شما بر پاست

خنده ای کرد قهقهی سر داد
گفت خانه برای ما زیباست

لیک امروز شاهد آنم
رهبرم با لباس رزم اینجاست

مرد هرگز نمی شود غافل
دشمن حق همیشه رو به فناست

گفته بودی که چشم های تو
اندکی بسته است و نابیناست

لیک من چشم باز کردم و دیدم
روی چشمان من کلام خداست

حک شده قصد معامله داری
وعده استجابتش اینجاست

 

u20pn4md8zrfi3ilvsq.jpg 

جانباز و رزمنده دفاع مقدس علی رضایی فرزند رضانظر اهل شهر نراق   06/01/1394

۰ نظر ۲۵ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۰
سلحشوران شهر نراق

 شهر نراق از توابع شهرستان دلیجان در استان مرکزی واقع و قدمت آن به بیش از سه هزار سال تثبیت شده است .

5xsui8ly2dupezyqrmt5.jpg

علاوه بر علامه ملا محمد مهدی نراقی و فرزند فاضل او ملا احمد (فاضلین نراقی) اسامی 100 نفر دیگر از دانشمندان ؛ فضلا ؛ مشاهیر و عالمان دینی در تاریخ و کُتب گوناگون به ثبت رسیده است که انشاءالله اسامی آنان در تقویم روز شماری که توسط سلحشوران شهر نراق در دست تهیه دارد معرفی خواهد شد .

8gxcctv27ibnx3hs8i.jpg    3g5bis9wg0qusf3yh6s.jpg

                                                       ملا محمد مهدی نراقی                                ملا احمد نراقی

ولایت فقیه در دوره قاجار در مفهوم حکومت و کشور داری مفهوم تازه ای بود . مستندات این موضوع تعدادی احادیث وروایت مورد وثوق شیعه اثنی عشر بود که در عصر فتحعلی شاه توسط یکی از سرشناس دارترین عالم و مجتهد روزگار به نام علامه حاج ملا احمد نراقی فرزند علامه ملا محمد مهدی اهل نراق به نظریه پردازی در خصوص آن پرداخت .

4ay2xz9sjq96b14k61.jpg

ولایت و مقام فقیه به عنوان ولیّ امر و ولیّ امرِ حکومت در معنای کشورداری در فرهنگ شیعه تا آن زمان سابقه نداشته است و اگر به طور پراکنده مطرح می شده به صورت اصولی در نیامده بود . در دوره ی فتحعلی شاه ؛ نخستین کسی که به صورت مضبوط و به طور جدی و اصولی این بحث را مطرح کرد و به استناد 19 حدیث و تعدادی آیات و اخبار ؛ صریحا در غیبت امام ؛ حق حکومت و کشورداری را از آن فقیه عادل دانست ؛ علامه حاج ملا احمد نراقی بود .

 jp3pgqdvjwbsuc0j8dw2.jpg

آیت الله سید روح الله خمینی رحمت الله علیه در کتاب ولایت فقیه "حکومت اسلامی" چند بار به نام علامه ملا احمد نراقی و احادیث مورد استناد ایشان اشاره می کند و نوشته است :

... از متاخرین مرحوم نراقی(ملا احمد نراقی) همه شوُون رسول الله(ص) را برای فقها ثابت می دانند و مرحوم آقای نائینی نیز می فرمایند که این مطلب از مقبوله ی عمربن حنظله استفاده می شود .

 0br28dh5sq8hes1dgsr5.jpg

ملا احمد نراقی در مقدمه کتاب " معراج‌السعاده " به ستایش از فتحعلی‌شاه قاجار می‌پردازد اما بعد از اینکه سیاست‌های غلط فتحعلی‌شاه در جنگ روس بر علیه ایران را می‌بیند، در کتابی از حاکمان جاهل سلب ولایت می‌کند و نظریه ولایت فقیه را مطرح می‌کند
علاّمه ملا احمد نراقی در عائده 54 از کتاب " عوائد الایام " خود به پیشینه بحث ولایت فقیه اشاره می کند و می نویسد :
فانّی قد رأیت المصنفّین یحیلون کثیراً من الامور الحاکم فی زمن الغیبة و یولّونه فیها و لا یذکرون علیه دلیلاً و رایت بعضهم یذکرون أدلة غیر تامّة و مع ذلک کان ذلک أمراً مهمّاً غیر منضبط فی مورد خاص.

7jj2nw8xxivlguhbibz.jpg

دیدم که نویسندگان کتابها و رساله های فقهی در عصر غیبت بسیاری از کارها را به حاکم وا می گذارند و به او ارجاع می دهند و به او در کارها ولایت می دهند; ولی دلیلی بر آن اقامه نمی کنند و دیدم شماری که دلیل می آورند دلیلهایشان ناتمام است .

*
یادآوری می گردد علامه ملا احمد فاضل نراقی فرزند علامه ملا محمد مهدی تاریخ 14 جمادی الثانی 1185 برابر 2 مهر 1150 در شهر مشاهیر خیز نراق متولد گردید و تاریخ 23 ربیع الثانی 1245 برابر 30 مهر 1208 در سن 60 سالگی در اثر وبای عمومی در نراق که آن زمان جزء منطقه کاشان محسوب می شد فوت نمود

l9zfob1xtqve1wx323.jpg

پیکر پاک این عالم که آوازه جهانی دارد توسط تخت روان و نمد پیچ کردن جنازه به سَبک 190 سال پیش به وسیله چهارپایان از نراق ایران به نجف عراق منتقل و در جوار پدر بزرگوارش ملا محمد مهدی در ایوان علما در مرقد منور امام اول شیعیان جهان امام علی بن ابیطالب(ع( دفن گردید.


چه خوب می شد ورودی شهر علم وفقاهت نراق تابلویی نصب می شد که روی آن نوشته می شد :


به شهر علامه حاج ملا احمد نراقی زادگاه نظریه پرداز ولایت فقیه خوش آمدید

 

۰ نظر ۲۴ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۸
سلحشوران شهر نراق

 تیم فوتبال پرسپولیس نراق بر تیم فوتبال تاج این شهر پیروز شد . مسابقه در زمین فوتبال تربیت بدنی انجام شد و تیم پرسپولیس توانست 5 بر 2 بر تیم تاج این شهر پیروز شود .


بازیکنان تیم پرسپولیس عبارتند از :

 

gbvnyhnceb6u4ewy89j.jpg

عکس از آرشیو سلحشوران شهر نراق

 

علی اکبر عضایی (کاپیتان) جواد آعلی (دروازه بان) مجید رئوفی قدرت الله سلمانی سلطانعلی بخشی مرتضی رضایی مرتضی غفاری علیرضا عضاییمحمود رزاقی کیوان طالبی امیر جوادی غلام اشرفی حسن ایزدی علیرضا آعلی

 

 

384vqqsfqsbrxt7ufcvt.jpg

 

شماره 138
تاریخ 9/10/1351
خبرنگار اطلاعات در شهر نراق سید مصطفی غفاری

 

۰ نظر ۲۴ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۰
سلحشوران شهر نراق

 

همچنان در منازل اهالی نراق فراوان اسناد کهنه و قدیمی یافت می شود که دست به دست تا حالا نگهداری شده اند . اغلب این اسناد متعلق به خرید و فروش زمین و ملک و آب است که مطالعه آن توجه انسان را به شرعی و طیب و طاهر بودن نقل و انتقال معامله جلب می کند . برای آشنایی با مصالحه نامچه های قدیمی در شهر تاریخی نراق دو سند معتبر نمایش می گردد :

yhrwhv5bh6vo57x516sn.jpg

1- سند اول

67myk8p204zx5kr1o3xr.jpg

2- سند دوم

 

r8n2bn8gbgnmtqvjz5p.jpg

ضمنا تصویر عقدنامه مربوط به قریب 70 سال قبل در تاریخ 22 مهر 1326 در شهر نراق مربوط به مرحوم صفر جوادی فرزند عباس متولد 1342 قمری(1302 شمسی) و مرحومه صغرای سلیمانی فرزند اسماعیل نمایش داده می شود .

 

       y3y52pk37pvhvi9hsrw9.jpg

 عکس مرحومه صغری سلیمانی در آرشیو سلحشوران شهر نراق

 

مرحومه خانم صغری سلیمانی دارای شناسنامه 1367 متولد 1342 قمری(1302 شمسی) و نام مادرش بگم سلطان نوشته شده است .

 

16gdtk3psj402v3pg24m.jpg

از آقای علیرضا مرادی فرزند مسلم از بابت ارائه اسناد یک قرن و نیم قبل سپاسگزاریم .

 

۰ نظر ۲۳ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۳۳
سلحشوران شهر نراق

 نراق بخشی است که از قدیم الایّام مرکز داد و ستد بوده و دارای آثار باستانی چندی می باشد که از جمله : بنای بازار شمس السلطنه را می توان نام برد که در حدود 260 سال قبل بنا شده و در اثر بی توجهی اولیای امور رو به ویرانی نهاده است .

 

762r4v4ikodbeq9y7wd9.jpg

نمایی از بازار تاریخی شهر نراق

در وسط بازار کاروانسرایی نیز می باشد که قدیم مرکز معامله بوده و تمامی بازار و کاروانسرا از موقوفات شمس السلطنه نراقی است و تعدادی از حجره ها و دکاکین آن را کسبه اجاره نموده اند ولی در چند سال اخیر نظر به اینکه اداره اوقاف به آن توجه نکرده رو به ویرانی نهاده و اکثرا مغازه ها را خالی کرده اند .

5u2ugq8sguqud5sjr5g.jpg

لذا اهالی از مقامات مسئول تقاضا دارند تا نسبت به مرمت این آثار باستانی اقدام عاجلی فرمایند تا محلی که زمانی مرکز علم و ادب بوده به ویرانه تبدیل نشود .

384vqqsfqsbrxt7ufcvt.jpg

شماره : 283
تاریخ 16/12/1348
خبرنگار اطلاعات در شهر نراق سید مصطفی غفاری

 

۰ نظر ۲۳ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۰
سلحشوران شهر نراق

 با لباس مقدس بسیج دو نوبت با دوستان بسیجی ام از شهر نراق به جبهه های نبرد حق علیه باطل در استان خوزستان اعزام شدم .

4lrjzde7phrpxpi6vgz2.jpg

سردار شهید قدرت الله کمره ای ، غلامرضا قجری

اول آبان 1360 در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات عضویت یافتم . اوایل بهار 1361 قریب 14 نفر از سپاه محلات جهت دوره سه ماهه آموزش به پادگان منظریه قم   ( بعد نام منتظری و 19 دی برایش انتخاب شد )ماموریت یافتم .

t71sschvucim2adtxj5t.jpg

از بین این عده چند پاسدار شهر نراق از جمله قدرت الله کمره ای)شهید) ؛ مظاهر لطفی)شهید) ؛ حسین نباتی فرزند مندعلی و محمد کاظمی فرزند یوسف در دوره 21 آموزش حضور داشتند .

d090dov9og36t86yupr.jpg

خوب یادم هست تاریخ سوم خرداد 1361 در حین آموزش بودیم که سلحشوران طی عملیات بیت المقدس شهرستان خرمشهر در استان خوزستان را از چنگال متجاوزین عراق در آوردند که خیلی خبر خوشحال کننده ای بود .

tuwgzdsow5mpcnzxdd4p.jpg

5 خرداد 1361 باید برای پریدن از ماشین ایفا با سرعت 30 کیلومتر به پایین تمرین می کردیم . سه نوبت اولیه بدون تفنگ و سه نوبت بعد با اسلحه کلاشینکف بر اساس آموزش های فراگیر از ماشین می پریدیم

y9w77ncgndrykcdjxgxs.jpg

قدرت الله کمره ای در یک لحظه در پریدن تعلل کرد و انگار دچار ترس شد که مربی پاسدار علی حسینیان(شهید) طبق عادت مرسوم او را به سمت زمین هُل داد . قدرت الله تعادلش به هم خورد و نوک اسلحه به صورت و دندانش خورد و خونین و مالین شد . ایشان را به درمانگاه آموزشگاه بردیم و درمان اولیه صورت گرفت

k2lj84gf4bihdy5wy3bt.jpg  iz72w51aoajdusd94uz.jpg

غلامرضا قجری در کنار یار شهیدش سردار قدرت الله کمره ای در روزهای خدایی دفاع مقدس

ولی صورت و لب باد کرده وی مورد توجه و باعث خنده می شد و سه چهار روز با آنهمه سختی در آموزش تنوع زودگذری را برایمان به وجود آورد .  سختگیری هایی که فرماندهان سپاه برای آموزش و آمادگی جسمانی بسیجیان و پاسداران اهتمام می ورزیدند باعث می شد رزمندگان در خطوط مقدم جبهه و دفاع مقدس از توانمندی بهتری نسبت به دشمن برخوردار باشند .

 92qx47eqgkl74z6ip8n7.jpg

جانباز حاج غلامرضا قجری فرزند حیدرعلی اهل شهر نراق 05/01/1391

 

۰ نظر ۲۲ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۳۳
سلحشوران شهر نراق

                                                         السلام علیک یا مولانا یا اباصالح المهدی



دل بسته ام به موی تو
لبریزم از سوی تو

اسیر خُلق و خوی تو
گوش به گفتگوی تو

بیزارم از عدوی تو
نشانه ام به سوی تو

بوی نسیم کوی تو
مژده دهد ز روی تو 

 

 

 

b5ynkwvi0r1u5mfd24dy.jpg

علی(میرزاعلی) قجری فرزند غلامعلی اهل شهر نراق 06/01/1393

 

۰ نظر ۲۲ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۸
سلحشوران شهر نراق

 

f52zixic8qntr85uqnta.jpg

شهر نراق - سال 1359

مرحوم میرزا منصور قاسمی فرزند محمد - محمد قطبی فرزند محمود - مرحومه مریم علیخانی فرزند علیخان اهل روستای مهدی آباد در 15 کیلومتری نراق همسر مکرمه آقامنصور قاسمی

 

zpdel93jiq321gu5d0q.jpg

 

مرحوم حاج علیرضا احمدی فرزند عبدالکریم اهل شهر نراق در مقطع سربازی سال 1341

 

ukj4azq90hetsijqwwwc.jpg

شهر نراق سال 1381
مرحوم علیرضا بحرینی فرزند حسین - مرحوم قنبر رضایی فرزند ماشاءالله

 

69a8r8jn9lx6ewbim4wf.jpg

محوطه ساختمان بسیج شهر نراق اواخر فروردین 1361

محمود حسینی فرزند علی نصرالله حیدری فرزند رضا محمد رضا بخشی فرزند عباس(شهید) غلامرضا قجری فرزند حیدرعلی علی اکبر باقری نراقی فرزند حبیب اسماعیل حبیبی فرزند اکبر عباس ترابی فرزند فتح الله
نشسته های جلو : محمدعضایی فرزند ابراهیم علی اشرف پورصادقی فرزند علی اکبر غلامرضا قجری فرزند علی(شهید)

32ka3k9hasavmkr6p8oq.jpg

شهر نراق - سال 1365

از راست : داود حبیبی فرزند اکبر رضا قیومی فرزند..... - آزاده رحمانی فرزند غلامعلی - مرضیه لطفی فرزند غلامعلی

 

z5te4wft5i77mwc8eug.jpg

شهر نراق - سال 1383

حاجیه خانم جواهر رحمانی و خواهرش کبری رحمانی فرزندان محمد ابراهیم

c0v3oxsvfuwiyfjhwdy.jpg

شهر نراق - مزرعه بهشت آباد(آبشتا) - سال 1386

ایستاده از راست : مجتبی مهدیزاده نراقی فرزند علی محمد - نا شناس - رسول اسماعیلی فرزند علی محمد - محسن رضایی فرزند علی - سید جلال میرقاسمی فرزند سید جمال - ....محمودی فرزند امیر - سید علی حسینی فرزند سید رضا - محمد کریمی فرزند جعفر - روح الله شهریاری فرزند... -سید منتجب پور شرف هاشمی فرزند... - محمدرضا مرادی فرزند احمد

نشسته از راست : ... آقا صادقی فرزند امرالله - علی حیدری فرزند رضا

 

w3exgllcuujxxfxa1y1.jpg

تیم فوتبال فاضل نراقی -زمین خاکی شهر نراق - سال 1362

از راست : سید مظفر موسویان فرزند سید غضنفر - سید محمد موسویان فرزند سید احمد - سید مهدی موسوی فرزند سید احمد - علیرضا عباسی فرزند غلام محمد

 

715iqqfvfa3mf9wf7t5i.jpg

شهر نراق - سال 1385

مرحوم حجت الله ایزدی فرزند قدرت الله

 

mpxzoz3i3mqjjs47ypw.jpg

شهر نراق سال 1375

مرحوم حاج شکرالله اکبری فرزند رضا و همسرش مرحومه حشمت رضایی فرزند حسین(نام مادر حیات)

 

lwm1lgmyd3b7fq5an1q7.jpg

شهر نراق سال 1360

مرحومه فاطمه سلطان کریمی فرزند حسین(1304 - 1363) و همسرش مرحوم نعمت الله کریمی فرزند علی اکبر(1310 - 1367) مشهور به نعمت سیاره
جوانان نراقی این زن و شوهر فرزند نداشتند ؛ شب های جمعه که برای فاتحه اهل قبور می روید یادشان باشید و فاتحه ای برایشان نثار کنید .

 

 

kud25mwhfd2xf2simjzd.jpg

اردوی راهیان نور - سال 1381

از راست : حمید رضی فرزند گل محمد - سید محمد باشی فرزند سید نصرت الله - سید قاسم حسینی نژاد فرزند سید حسن - غلامحسین قجری فرزند عباس

نشسته از راست : مرحوم حاج ماشاالله نوروزی فرزند عبدالله - محمدمهدی ایزدی فرزند حسن

 

3lrwe7y62yo45fkkarne.jpg

شهر نراق - مزرعه کله قند-  سال 1364

نعمت الله ایزدی فرزند عباس به همراه فرزندان

 

yx1zybcmjyto1j99onzs.jpg

جشن ازدواج آقای ملک محمد عابدی شهر نراق سال 1360
از راست : محمد طحانی فرزند عزیز  مرحوم حاج علیرضا بحرینی فرزند حسین و فرزندش محسن بحرینی مرحوم ملک محمد عابدی فرزند رحمت الله مرحوم ابراهیم سلیمانی فرزند احمد جمشید توکلی فرزند علی محمد

 

t9v0x5wgo6jvd6noj3a4.jpg

عربستان سعودی سال 1369 مراسم حج

از راست : حاج علی اصغر عابدینی فرزند شکرالله مرحوم حاج علیرضا احمدی فرزند عبدالکریم حجت الاسلام حاج محسن قرائتی فرزند علینقی  - حاج  سلطانعلی علی آقایی فرزند ماشاالله  ناشناس حاج اکبر فروغی فرزند نصرالله

 

 

این عکسها گویای خاطرات قشنگ زندگی است .خاطراتی که هنوز با وجود گذشت سالها از آن  بوی تازگی و عطر خوش مهربانی می دهد . هنوز هم که هنوز است وقتی  آلبوم خاطرات آن روزگار را مرور می کنیم اشک شوق و لبخند دلنشین  دوستی با هم در می امیزند و ساعت ها وقتمان صرف مرور این خاطرات می شود.

 

خاطرات خوش گذشته را با هم ورق می زنیم تا.............

 

سایت سلحشوران شهر نراق


۰ نظر ۲۰ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۳۳
سلحشوران شهر نراق

 

کتاب " سیر و سفر از دیدگاه اسلام "


کتاب سیر و سفر از دیدگاه اسلام تالیف حجت الاسلام علی محمد حیدری در 175 صفحه در سال 1387 توسط انتشارات مهدی نراقی منتشر و به دلیل اهمیّت آن و مطالعه مردم چهار بار تجدید چاپ گردیده است .

qhwxf2n527lrvehn6kh7.jpg

همچنین در انتهای کتاب به عنوان ضمائم 8 صفحه عکس رنگی دو طرفه از آثار منحصر به شهر توریستی و قشنگ نراق نمایش شده است .

توضیحات سلحشوران شهر نراق


کتاب سیر و سفر از دیدگاه اسلام پس از مقدمه در چهار بخش به زیبایی نوشته شده است :
بخش اول : آداب سفر
بخش دوم : سفر برای روزی حلال
بخش سوم : سفر برای توشه آخرت
بخش چهارم : سفر برای تفریح و تفرج
خاتمه

zks4qqkkzwgjpm4jn0ib.jpg

بخشی پایانی به نام خاتمه مربوط به آشنایی با زادگاه فاضلین نراقی و معرفی اماکن مذهبی و مراکز دیدنی شهر نراق از توابع دلیجان استان مرکزی پرداخته شده است .

سر تیترهای معرفی عبارتند از :
* آشنایی با زادگاه مرحومین فاضلین نراقی
اماکن مذهبی شهر نراق :

*
بقعه امامزاده یحیی
*
بقعه امامزاده سلیمان
*
بقعه زبیده خاتون از نسل چهارم امام جواد(ع(
*
مسجد جامع نراق

cxupaw5n5fnujnoteaae.jpg


مراکز سیاحتی و دیدنی

*
قنات حاجی الله داد
*
آب انبارهای موجود
*
آسیاب های آبی
*
برج های دیده بانی
*
میل نراق
*
منازل تاریخی
*
بازار و کاروان سراها

bya90qb14rwnq3wly6qs.jpg

 

حجت الاسلام علی محمد حیدری فرزند حسین در سال 1331 در شهر نراق از توابع دلیجان استان مرکزی متولد گردید . مشارالیه یکی از مشاهیر ایران و شهر علم و فقاهت نراق می باشد که تاکنون 53 تالیف گرانبهای وی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است . بعضی از اثرات ارزشمند معظم له مثل رساله حقوق امام سجاد(ع) و جلدهای متفاوت گفتار نراقی و کتب دیگر بارها توسط کارشناسان مذهبی و روحانیون در صدا و سیمای جمهوری اسلامی مورد بحث و استفاده قرار گرفته است .

mezyim41xfhscwvdeol.jpg

قسمتی از آثار منتشر شده آقای علی محمد حیدری

 

آقای حیدری یکی از خطبای توانمند منطقه می باشد و از سال 1379 به نویسندگی کتاب روی آورد و تالیفات خود را آغاز نمود که عده ای از آثار ایشان عبارتند از :

شرح رساله حقوق امام سجاد(ع) بررسی گناهان کبیره زندگانی چهارده معصوم (ع) - گفتار نراقی - گنج های بهشتی نسخه های شفا بخش سیر و سفر از دیدگاه اسلام صدقه و انفاق چهل گناه زبان گلچین نراقی اسراف از دیدگاه دین و دانش والدین و فرزندان صد و ده حدیث آیین تجارت معاد آیین معاشرت صبر کیمیای سعادت کشکول نراقی جلد یک و دو ریشه های کفروسواس حق الناس آب مایه حیات عوامل اصلی نهضت مقدس امام حسین(ع) – آداب سفر از دیدگاه قرآن و روایات ترجمه رساله حقوق امام سجاد(ع) امر به معروف و نهی از منکر سیری در زندگی چهارده معصوم(ع) پیوند آسمانی ازدواج از دیدگاه قرآن و عترت نماز راه پیروزی بر مشکلات حجاب بانوانخطبه متقین ظهور خورشید در یکتا زندگانی حضرت فاطمه(س) جهاد اقتصادی نردبان سعادت تولی و تبری زندگانی امام حسن مجتبی(ع) ماه رمضان ماه خدا اخلاق نراقی و ...

 32vjdo67efbdc9vb8i8q.jpg

۰ نظر ۱۹ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۳۶
سلحشوران شهر نراق

 در لباس مقدس بسیج به همراه عده ای از دوستانش به جبهه اعزام شد . ماه مبارک رمضان و در دمای بالاتر از 40 درجه تیرماه 1361 در عملیات رمضان در پاسگاه زید شرکت و به خیل جانبازان دفاع مقدس نایل آمد .

lotpt3j92ehlxu5il.jpg

مجتبی شریفی

از آن سال به بعد پایی که برایش برکت داشت تقدیم فرشتگان نمود . چندین بار تا مرز قطع شدن هم بین دکترها حرف و حدیث شد ولی ایمان بالای او و مقاومتش باعث صرف نظر پزشگان گردید . خانواده محترمش زحمت های زیادی را برای بهبودی اش انجام دادند و مشقات فراوانی را برای رضای خداوند متحمل شدند .

 pc92ph7f6cis8lira149.jpg

مدتی ویلچر همراه و همرهش شده بود . راننده حرفه ای دوچرخه اش بود . بیمارستان های مختلف تهران را شخصا با دست به مثابه پا رکاب می زد . سربالایی ؛ سرازیری ؛ سرما و گرما را طی کرد . در همه شرایط بسیجی و پاسدار حریم ولایت بود و همچنان به بقیه همرزمان روحیه مقاومت می داد .

i4a8nqsy41g4cp8n1o0.jpg    mtk04v6p215m4zowp41.jpg

سال 1362 لباس سبز رنگ سپاه را در شهرستان دلیجان بر تن کرد و در واحدهای نیروی انسانی و کارگزینی خدمات قابل توجه ای به نیروها داشت .دست از راه و رسم آرمانی اش بر نداشت و مجددا به جبهه اعزام گردید . تقدیرش از قرارگاه حمزه سیدالشهدا ارومیه و بعد شهرستان مرزی سردشت استان آذربایجانغربی درآمد .

znv9odygat0q8sxwbgb5.jpg

دفتر فرماندهی حساس ترین واحد سازماندهی در اختیار ایشان قرار گرفت . لیاقت و شایستگی های او باعث گردید که محبوب رزمندگان و فرماندهان باشد . سربازان وظیفه ای که دستشان به مسئولین واحدهایشان نمی رسید حاجتشان را از او می خواستند . قابل اطمینان بود فلذا بسیاری از رازهای جنگ در جبهه های داخلی و خارجی نوار مرزی را می دانست .

 zyhbjv1kskgru99ajil.jpg

چون دلسوز و خوش برخوردی می کرد محل کارش پاتوغ نیروها از جمله رزمنده های نراقی بود . شب ها دور هم و کیسه های آجیل و از جمله جوزغند که بهای گرانی در شهر نراق دارد بین دوستان توزیع می گردید . اتوبوس 302 کمیاب و امریه کمی با مشکل تهیه می شد ولی ایشان با خوشرویی واحدهای مختلف از جمله اطلاعات را نیز تامین می کرد .

6dk9tosiqz1954decu.jpg

ایستاده از راست : خسرو خدادادی فرمانده گردان جندالله سپاه سردشت اهل الیگودرز - جانباز سید عباس باشی(حسینی نژاد) فرزند سید میرزاآقا - سردار شهید حمید آذین پور اهل صایین دژ -ابراهیم فرمانی

نشسته از راست : جانباز مجتبی شریفی فرزند غلامعلی - حاج احمد نورشاد فرمانده عملیات سپاه سردشت - ناشناس

 

کردها او را مامن امنی برای درد دلهایشان می دانستند . پیشمرگان کرد که اهل تسنن هستند به کاک مجتبی صدایش می زنند و با ایشان مودت داشته و احترام ویژه ای برایش قائل هستند .

 

 eoktrsqbxx7oucepvrr.jpg

 

هنوز که هنوزه عده ای از آنان برای مرتفع نمودن مشکلاتشان با او در تماسند . بسیاری از سرداران و فرماندهان و سایر نیروها او را می شناسند و برایش احترام قایلند . در اکثر مراسم ها و تشیع شهدا علی الخصوص گردهمایی مخصوص به کردستان حضوری فعال دارد .

 

v865siim8xuor6w2tb.jpg

 

مجتبی شریفی همانند سابق خود را سرباز ولایت دانسته و همچنان در راه آرمان مقدسش مسیر را صبورانه ادامه می دهد .

 

5spkzuia3phlh816i53q.jpg

                                                                                                                                   محمد 12/03/1393

 


۰ نظر ۱۹ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۸
سلحشوران شهر نراق

 

ساختمان دبستان 4 کلاسه در شهر نراق که از طرف اداره آموزش و پرورش شهرستان محلات احداث شده به زودی اتمام می پذیرد و همزمان با جشنهای ویژه مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 

384vqqsfqsbrxt7ufcvt.jpg

 

شماره 38
تاریخ 8/4/1350
خبرنگار اطلاعات در شهر نراق سید مصطفی غفاری

 

۰ نظر ۱۸ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۰
سلحشوران شهر نراق

 

متولد 1345 و از تاریخ 15 تیر 1364 الی 15 تیر 1366 سربازی ام را در ارتش جمهوری اسلامی ایران خدمت کردم . 15 ماه انتهای سربازی ام را در شهرستان مرزی سردشت از توابع استان آذربایجان غربی حضور به سر بردم . بنده در لشکر 23 نوهد که به کلاه سبزها یا نیروهای مخصوص مشهور هستند سازماندهی شدم .

http://yasupload.ir/uploads/fopy5nc46fsiijw2dow.jpg

قاسم قجری

هفت روز از تابستان سال 1366 می‌گذشت ؛ عقربه‌های ساعت 30/16بعدازظهر را نشان می داد که نقطه‌های سیاهی در آسمان سردشت ظاهر شد . هواپیماهای متجاوز ارتش عراق غرش کنان در آسمان آبی ظاهر شدند و 4 بمب در شهر سردشت و 3 بمب دیگر در روستاهای اطراف بر سر مردم بی دفاع فرو ریختند .

 

o5sn27k7ulp0iiph9je.jpg  tx8i4qoclzi5qdutl82.jpg

 

این یکی از فجیع‌ترین و وحشتناک‌ ترین تهاجم شیمیایی بود که سبب کشته و مجروح شدن عده زیادی از هموطنان کُرد شد ؛ بر این اساس کشورمان ؛ سردشت را نخستین شهر قربانی جنگ‌افزارهای شیمیایی در جهان نامید.

 

yf7ajwvgf10z8j0hcbkq.jpg

 

آن روز عصر تاریخ 7/4/1366 یک هفته به پایان خدمت سربازی ام مانده بود فلذا وسایل و تجهیزاتم را به تسلیحات تحویل داده بودم و از جمله ماسک شیمیایی هم جزء وسایل تحویلی بود . وقتی هم به انبار مراجعه کردیم متاسفانه فیلترها از ماسک جدا و عملا غیر قابل استفاده بود .پادگان ارتش کمی پایین تر از سطح شهر قرار دارد و نَشت گازهای شیمیایی به مرورفرو نِشست . اکثر سربازان و درجه داران حتی به میزان ضعیف شیمیایی شدند . بنده هم کمی شیمیایی شدم .

cd2n1g8219f0dv4wi504.jpg

 

سریع فراخوان دادند و اکثرا آمپول ضد شیمیایی تزریق کردند که من توجه لازم را انجام ندادم ولی بعد به مدت دو هفته در بیمارستان ارتش در اتوبان بسیج تهران(بیمارستان فعلی نیروی دریایی) بستری و تحت معالجه قرار گرفتم ولی به بنیاد جانبازان مراجعه نکردم .
اکنون تنگی نفس دارم و ریه هایم مشکل دارد و دکترها تشخیص دادند که اثرات شیمیایی در بدنت وجود دارد

 

c7brx6kmr1z7sea1cl3.jpg

 

آن مقطع که عراق شهر سردشت را بمباران شیمیایی زد نیروهای زیادی از بسیج و خصوصا پاسداران شهر نراق در نوار مرزی در حال انجام خدمت به دین و مملکتشان بودند و احتمالا آنان نیز دچار این عارضه شده باشند .

 

http://yasupload.ir/uploads/moyxz69631btqk1j7xxy.jpg

قاسم قجری فرزند رضا اهل شهر نراق27/04/1393

 

 

۰ نظر ۱۸ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۲۰
سلحشوران شهر نراق

 علامه حاج ملا محمد مهدی نراقی فرزند ابی ذر سال 1146 قمری برابر 1113 شمسی در نراق متولد و تاریخ 8 شعبان 1209 قمری برابر 9 اسفند 1173 در سن 63 سالگی رحلت نمود .

vmqhbwnb8n08r42ljv.jpg

 

از زمان وفات این مجتهد و دانشمند 227 سال می گذرد .


جهد کن جهد که وقت من و تو در گذر است

سعی کن سعی که این عمر بسی مختصر است

عیش و راحت طلبیدن ز جهان بی خبریست

هـــر کـــه بینی در آن جا کنــــد و محتضر است

کــــس نــــدارد خــــبر از سابقه روز ازل

باخبر بـــاش و مزن دم که در آن دم خطـــر است

من نگویم غم خود را به کس امـــا چه کنم

اشک من در غم او راز مـــــرا در پـــرده اســـت

هر که شد محرم اسرار نـــزد دیگر دم

باخبر نیست مگـــر آن که ز خود بی خبر است

گرچه از محنـــت و غـــم زار و پریشان حالــــم

ساقیا باده بده کاین همـــــه انــــدر گــــذر است

هــــان نراقی مــــرو از دایـــره صبر برون

انچه رو می دهــــد از سر قضــــا و قــــدر است

۰ نظر ۱۷ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۳۰
سلحشوران شهر نراق

 اوایل تابستان سال 1361 شمسی خانواده های شهیدان شهرهای محلات ؛ دلیجان و نراق و... قصد دیدار با رهبر کبیر انقلاب حضرت سید روح الله خمینی رحمت الله علیه را داشتند .

v74r0kdoqj78unne4qtz.jpg

تازه از جبهه به نراق بازگشته بودم که به همراه دوست گرامی ام محمد در روز دیدار با حضرت امام به هر ترفندی شد خودمان را به جماران در شمال تهران رساندیم . چون کارت دعوت در اختیار نداشتیم و مامورین از ورود ما جلوگیری می کردند . نهایتا با خواهش موفق شدیم به محوطه وارد شویم .

57f7u3aqczoa7at6k64h.jpg

به یاد دارم در کوچه ورودی حسینیه جماران که مثل کوچه های قدیمی نراق کاهگلی بود ساعتی در صف بازرسی ایستادیم . گفتند کسی چیزی همراهش نباشد لذا مختصر وسیله ای که در جیب داشتیم روی پشت بامی داخل کوچه گذاشتیم .

kp7gpg29wf1duajl99mq.jpg

نزدیک درب حسینیه که شدیم سر از پا نمی شناختیم چون برای اولین بار بود که قصد دیدار امام خمینی(ره) را داشتم و فقط همان یک نوبت این توفیق شامل حالم شد .

c1ihaxuzc1kkus0r1uv.jpg

وقتی داخل حسینیه شدیم فضا کوچک و جمعیت زیاد بود که مجبور شدیم روی دو زانو بنشینیم . حضرت امام که آمد یادم هست اکثر مردم گریه شوق می کردند . خاطرات آن لحظه های لذتبخش همچنان در ذهنم باقی مانده است .

bmf598ts4qqe3p3zo0x8.jpg

حاج اسماعیل حبیبی فرزند اکبر اهل شهر نراق 02/12/1393

۰ نظر ۱۷ فروردين ۹۴ ، ۲۳:۳۰
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook