سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

عـکـس، خـاطـرات ، دل نـوشـتـه هـای دفـاع مـقـدس ، انـقـلـاب و اطـلـاعـات عـمـومـی

سلـحــشـوران شـهـر نــراق

شهر نراق زادگاه علامه ملا محمد مهدی نراقی و ملا احمد نراقی (فاضلین نراقی)
بیش از 100 نفر از مشاهیر نامدار دارای جمعیت سه هزار نفره در مقطع 8 سال دفاع مقدس دارای 180 رزمنده بوده و علاوه بر آن 8 آزاده و 100 جانباز(مجروح)و 80 شهید تقدیم آرمان های میهن اسلامی نموده است.


بایـگـانی
آخـریـن مـطـالـب

۲۵ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

کتاب " اسنادی از مدارس دختران از مشروطه تا پهلوی "


ناشر انتشارات سازمان اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران در سال 1378 به کوشش خانم سهیلا ترابی فارسانی منتشر گردیده است .

 

2oql_img_1634.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق :

در صفحه 95 این کتاب صورت بودجه یک ماه و نیم مدرسه دولتی ابتدایی نمره 150 از پانزدهم برج جدی تا آخر دلویونت ئیل 1297 نوشته شده که آقای آقا میرزا حسین خان نراقی زاده رئیس مدرسه می باشد . مبلغ هزینه نیز مرقوم گردیده است .

 

nkv1_img_1636.jpg

 

 

۰ نظر ۳۰ تیر ۹۳ ، ۲۰:۳۷
سلحشوران شهر نراق

نور دیده ام ابوالفضل بیابانگرد عاشق رهبر کبیر انقلاب حضرت آیت الله سید روح الله خمینی(ره) بود .

oodh_عکس۰۶۰۴.jpg

به خاطر همین در انقلاب مردمی شرکت داشت تا پیروزی نصیب گردید . جنگ عراق بر علیه ایران که آغاز شد به فرمان رهبر درس و مشق را در دبیرستان حاج عباس معصومی نراق رها کرد و با دوستان و همکلاسی هایش راهی دفاع مقدس شدند .

6y9y_عکس۰۶۰۷.jpg

سال چهارم دبیرستان بود و می خواست دیپلم بگیرد و درسش خوب بود ولی جبهه را برتر از تحصیل تشخیص داد . در واقع تحمل چکمه بیگانگان در خاک ایران را نداشت . بار دوم در جبهه محمدیه دارخوین به همراه مصطفی طالبی(شهید) و عباس باقری(آزاده جانباز) مجروح شد .

e9el_شصثقغ.jpg

  

در دو بیمارستان لبافی نژاد و فارابی تهران بستری بود تا اینکه یکی از چشمانش را تقدیم راه مقدسش نمود .

s1o_url.jpg

  حاجیه خانم نیره قاسمی در کنار مزار فرزندش

پدرم حاج علی قاسمی برای ملاقاتش آمد منزلمان و ابوالفضل را بوسید و گفت فعلا ضرورت نداره به جبهه بروی و استراحت کن تا خوب شوی . اما او در جواب پدر بزرگش گفت وطنم در خطر دشمن است و چگونه می توانم آرام باشم .

puvi_urlصقغشق.jpg

شهید ابوالفضل بیابانگرد

با اینکه هنوز بهبودی کامل پیدا نکرده بود برای سومین بار راهی جبهه شد . دومین روز عید نوروز 1361 همه مردم در شادی و شادکامی بودند . خبر آمد رزمنده های نراق و محلات در جبهه شوش با مشکل روبرو شده و جملگی شهید و زخمی و اسیر شده اند . دو پسرم محمد رضا و ماشاءالله و دو برادرم سلطانعلی و نصرالله قاسمی برای پیدا کردن جنازه ها رهسپار اندیمشک و شوش شدند .

dcta_عکس۰۶۱۰.jpg

عبدالله محمودی را دوازدهم فروردین تشیع کرده و اولین شهیدی بود که در گلزار شهدای نراق به خاک سپردیم . روز سیزده بدر بود که پیکر مطهر سه جوان گلگون کفن یعنی سید غلامرضا باشی ؛ مهدی عباسی و ابوالفضل بیابانگرد را آوردند . ممنون مردم نراق و حومه هستیم ؛ همه برای ادای احترام و دلگرمی ما آمده بودند .

li7j_ppbe_68576006093843690249.jpg

هیاهویی به پا بود . کجا سراغ داری در یکی دو روز چهار جوان که رخت دامادی بر تن داشتند در جنگ نابرابر مقابل دشمنان اینگونه جانفشانی کرده باشند ؟

lnzk_58080669634745024106.jpg

 آمدم سر قبر پسرم ؛ جگر گوشه ام ؛ دُردانه ام ؛ ته تغاری ام ؛ او که خود را خمس خانواده محسوب می کرد ؛ پیکر را نزدیک قبر آوردند و خواستند آن را داخل قبر بگذارند ؛ خداوند صبر و شکیبایی زیبایی در من ایجاد کرد ؛ در آن قیل و داد و هیاهو و گریه ؛ چادر را به کمرم محکم بستم و دستانم را بالا آورده و با مشت های گره کرده فریاد برآوردم :

 

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما

دیگر خانواده ها هر کدام مشغول کاری بودند . یکی غش می کرد ؛ یکی گریه و یکی شگرگذار و بعضا مور می گفتند . نمی دانم خداوند چه قدرتی به من داده بود که روحیه حماسی گرفته بودم .

lmts_008.jpg

زنان نراقی دورم حلقه زدند و می گفتند نیره خانم گریه کن ؛ جیغ بزن تا به قول معروف در خودم نریزم و دچار ناراحتی روحی نشوم .
اجازه دیدن صورت ابوالفضلم را ندادند ؛ خوب این پیکرها بیشتر از یک هفته در صحنه کارزار مانده بودند و 12 روز طول کشید تا به نراق انتقال دادند . ولی دستش را بوسیدم .

c7ov_img_2218.jpg

حاج حسینعلی بیابانگرد و حاجیه خانم قاسمی در کنار مزار شهیدشان

 

روی آستین لباسش با ماژیک شعار نوشته بود مثلا رهسپاریم به کربلا . حتی کِش گِت شلوارش را هم به پایش دیدم ولی علاقمند بودم صورت نازنینش را مشاهده کنم . به اتفاق پدرش حاج حسینعلی بیابانگرد شاخه های گل را روی جنازه اش گذاشتیم . او و دوستانش تازه داماد بودند که برای دین و وطنشان اینگونه پر پر شدند .

ir82_d8a8_1_(138).jpg

خداوند را شاکرم که تنها دختر و سه پسر دیگرم ماشاءالله ؛ اصغر و محمد رضا راه و مسیر برادر شهیدشان را دنبال می کنند و اجازه نمی دهند خون شهیدان پایمال شود . ما به رهبری آیت الله خامنه ای پایبندیم و خواستاریم خون شهیدان مورد احترام مردم و مسئولین قرار داشته باشد .

xbbf_img_1915.jpg

 

 حاجیه خانم نیره قاسمی نراقی فرزند علی اهل شهر نراق 12/12/1390

 

۰ نظر ۳۰ تیر ۹۳ ، ۱۶:۱۶
سلحشوران شهر نراق

کتاب چهار جلدی " مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه دوره قاجار"


مولف محمد حسن رجبی (دوانی) توسط نشر نی در سال 1389 در چهار جلد منتشر گردیده است .

ijrg_img_1652.jpg

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق :

 

در مجموعهٔ چهارجلدی حاضر، نگارنده کوشیده تا مواضع سلبی و ایجابی علما و روحانیون برجستهٔ شیعه را نسبت به رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی ــ و بعضاً جهان اسلام از سال 1200 الی 1326 ق (از آغاز قاجار تا انحلال مجلس اول)، از خلال مکتوبات و بیانات آنان که در منابع خطی، چاپ سنگی و چاپی و به‌صورت کتاب، رساله، اعلامیه، نامه، روزنامه و... موجود بوده، با تصحیح متون و توضیحات لازم در پانویس‌ها، در معرض نظر خوانندگان قرار دهد .

3dzp_img_1651.jpg


نگارنده کوشیده است حداقل یک و گاه چند نمونه
ٔ گزیده از آثار هر فرد را معرفی کند که تعدّد آن‌ها، عمدتاً به شأن علمی، دینی و سیاسی آنان، میزان مشروعیت و مقبولیت سیاسی و نفوذ کلام و مرجعیت ایشان در میان مردم و درجهٔ اهمیت واکنش‌های سیاسی آن‌ها به رویدادهای سیاسی و اجتماعی بستگی داشته است.

در این کتاب ؛ نامه و بیانیه های علمای شهر نراق از جمله علامه ملا محمد مهدی و ملا احمد نراقی و نظام الدین نراقی و ... مرقوم گردیده است .

 

۰ نظر ۲۹ تیر ۹۳ ، ۲۰:۳۷
سلحشوران شهر نراق

 

i5zg_image6077.jpg

منزل آقای حاج علی محمودی در شهر نراق - سال 1364


محمد نصیری فرزند علی - مرحوم علی محمودی فرزند حسین(پدر شهیدان عبدالله و کاظم محمودی) - باقر کمره ای فرزند علی - اسماعیل حبیبی فرزند اکبر - علی کمره ای فرزند تقی - مرحوم تقی کمره ای فرزند ... - سید احمد باشی(موسویان) فرزند سید کاظم)

 

za36_image5806.jpg

 

تشییع پیکر مطهر پنج تن از شهدای گمنام دفاع مقدس مدفون در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق -سال 1380

فرد مشهود : سید مهدی موسوی فرزند سید حسین

 

8ghc_image4542.jpg

مزرعه پودنا - شهر نراق - سال 1365


از راست : ناشناس - حسن کاظمی فرزند سلطانعلی - مهدی کاظمی فرزند محمود - علی رمضانی فرزند غلامعلی - مصطفی آعلی فرزند علی محمد - ایرج جعفری فرزند علی اکبر - فردین رحیمی فرزند ماشاءالله ابوالفضل  آعلی فرزند ابراهیم

 

50a8_image6167.jpg

نمای قدیمی از بقعه متبرکه زبیده خاتون از نسل چهارم امام جواد(ع) در شهر نراق - سال1377

 

ic9v_image6528.jpg

مزرعه منظریه شهر نراق - سال 1363

از راست : علیرضا لطفعلی فرزند قربانعلی ، مرحوم حاج مصطفی قجری فرزند محمد در حال چای خوردن از سماور زغالی های قدیم

 

3siw_gfhfy.jpg

میدان امام خمینی شهر نراق - جشن نیمه شعبان - سال 1378

ایستاده از راست : محمود مرادی فرزند علی محمد ، مصطفی محمودی فرزند محمود ، مهدی حیدری فرزند رضا ، مجیدآقاحسینی فرزند نورعلی ، محمود کاظمی فرزند علی ، محمد کریمی فرزند جعفر

نشسته از راست : سلمان عابدی فرزند علی(نجات) ، حمید رضی فرزند گل محمد ، علی حیدری فرزند رضا ، مهدی رمضانی فرزند علیرضا ،  مجید باقری فرزند قنبر ، قدرت الله کمره ای فرزند محمدرضا

 

5hqs_image4353.jpg

جشن ازدواج محمد رضا عابدینی در شهر نراق - زمستان 1362

ایستاده از راست : محمد حسینی فرزند شعبانعلی - محمد رضا عابدینی فرزند علی - شهید جعفر علی کمره ای فرزند فتحعلی
نشسته از راست : سید ابوالفضل میرسلطانی فرزند سید قاسم - موسی عابدینی فرزند علی - احمدعلی حسینی فرزند سلطانعلی - شعبانعلی حسینی فرزند رضا شمسعلی کمره ای فرزند فتحعلی - نجات عابدی فرزندکمال

 

saob_img_2063.jpg

ایست و بازرسی مقابل حوزه 2 ثارالله شهر نراق - سال 1386

از راست : سید محمد باشی فرزند سید نصرت الله ، سید قاسم حسینی نژاد فرزند سید حسن ، مصطفی کمره ای فرزند فتحعلی ، احمد مرادی فرزند علی محمد ، مسعود قجری فرزند مهدی ، جعفر حسینی فرزند محمود

bz0w_10.jpg

بازسازی شهر هویزه استان خوزستان - سال 1366
از راست : قاسم قجری فرزند علی ، عباس آقاصادقی فرزند علی محمد ، علیرضا سرطاقی فرزند شیرعلی، سید احمد موسویان فرزند سید کاظم ، قنبر عابدی فرزند کمال ، ابوالقاسم احمدی فرزند علی ، مصطفی رزاقی فرزند حسن

gmz3_image5278.jpg

سر دهنه آصیف آباد شهر نراق - شهریور 1363

خانواده آقایان قیومی ؛ ماندنی و حبیبی
سمت چپ نوجوانی که هندوانه می خورد حسین حبیبی فرزند اکبر و فرد مقابلش شهید مهدی قیومی فرزند سلطانعلی

v81_8846_231859583612718_1326519402_n.jpg

طبیعت شهر نراق - سال 1372

از راست : مهدی عضایی فرزند علی اکبر ، حسین جعفری فرزند علی اکبر ، حسین سرطاقی (آرمان) فرزند علیرضا ، سید مهدی حسینی فرزند سید تقی ، سید روح الله حسینی فرزند سید محمد

 

ub_img_2126.jpg

مزرعه آبشتا - نراق - سال 1386

از راست : محمدرضا ترابی فرزند حسن ، سید محمد حسن جوادی فرزند سید عباس ، میثم پریشانی فرزند مهدی ، علی آعلی فرزند تقی

lv5m_image5243.jpg

مزرعه کدورا - شهر نراق - شهریور 1363

از راست : کودک ناشناس - ناشناس - غلامعلی رحمانی فرزند... - مرحوم اکبر حبیبی فرزند غلام - مرحوم غلامحسین حیدری فرزند علی

 

 

 

 

این عکسها گویای خاطرات قشنگ زندگی است .خاطراتی که هنوز با وجود گذشت سالها از آن  بوی تازگی و عطر خوش مهربانی می دهد . هنوز هم که هنوز است وقتی  آلبوم خاطرات آن روزگار را مرور می کنیم اشک شوق و لبخند دلنشین  دوستی با هم در می امیزند و ساعت ها وقتمان صرف مرور این خاطرات می شود.

 

 

خاطرات خوش گذشته را با هم ورق می زنیم تا.............

 

 

 

سایت سلحشوران شهر نراق

۰ نظر ۲۷ تیر ۹۳ ، ۱۸:۳۱
سلحشوران شهر نراق

کتاب " حماسه ی طغیان برسی جنبش نایبیان کاشان بر اساس اسناد "

 

مولف امیر هوشنگ آریانپور توسط نشر کتاب آمه در سال 1388 منتشر گردیده است .

 

tiwy_img_1654.jpg

 

 توضیحات سلحشوران نراق :


آریان پور بر خلاف آنچه که از خیانت نایبیان در تاریخ ثبت گردیده سوابق آنان و شخصیت فکری این خبیثان را روحیه آزادمنش و در مسیر حرکت تاریخی شان نشان می دهد که یکسر با تصویر مجعول مورد نظر دستگاه تبلیغاتی دروغ محور وثوق الدوله و بعدها پهلوی متفاوت و بلکه متضاد است . امیر هوشنگ آریان پور که نیاکانش از طرفداران خیانت و جنایت بر علیه بشریت بوده اند در بیان چگونگی شکل گیری جنبش نایبیان می نویسد طایفه بیرانوندی که در عصر نادرشاه افشار از لرستان به کاشان تبعید شده بودند، از فشارهای سیاسی و اقتصادی حکومت و گروه های متنفذ محلی رنج می بردند.

 

jxss_img_1655.jpg

 

بی گمان این فشارها زمینه طغیان آن طایفه را فراهم آوردند. جنبش نایبیان با طغیان طایفه بیرانوندی کاشان در سال ۱۲۸۸ هجری قمری(147 سال قبل ) آغاز شد. محرک نهایی این طغیان اجحاف مسعود ظل السلطان پسر ارشد ناصرالدین شاه نسبت به مردم کاشان بود. ولی سلسله یی از علل نزدیک و دور در این طغیان دخالت داشت و اجحاف ظل السلطان صرفاً جرقه انفجار آن شمرده می شد. عواملی دیگر مانند استیلای جو نافرمانی و وفور یاغیان در ناحیه کاشان و تهور ایلی طایفه بیرانوندی که به عنوان پهلوان و عیار، خود را در برابر مردم مسوول می دانستند، در آن طغیان موثر افتادند.

 

tiwy_img_1654.jpg


در این کتاب نویسنده مذبوحانه شهادت مظلومانه عالم مبارز و روحانی با شجاعت آقا علی نراقی فرزند ملا محمد حسین بدست اشقیای زمان یعنی نایب حسین خان و فرزندش ماشاالله که جنایتشان روی تاریخ را سیاه کرده را نادیده گرفته و به گونه ای خودخواهانه و متکبرانه تفسیر به رای می کند و بیشرمانه از قول خود و دیگران به خاندان مبارز نراقی توهین می کند .

jxss_img_1655.jpg

 

 


جناب امیر هوشنگ آریانپور طغیان بر علیه اموال و نوامیس مردم و ناامنی و کُشتن روزمره مردم در بلاد کاشان و مناطق اشغال شده توسط نایبیان کجایش حماسه است ؟

مسلما اسنادی که ادعا شده از مراکز اسناد انگلیس و آمریکا تهیه شده مغایر با روح مبارزه خاندان نراقی می باشد زیرا اکثر آنان از روحانیون و علمای طراز اول بوده اند . روشننفکران لرستان به صراحت به ظلم و تعدی نایبیان نسبت به مردم اشاره دارند .

 

سایت سلحشوران شهر نراق

 

۱ نظر ۲۶ تیر ۹۳ ، ۲۰:۳۷
سلحشوران شهر نراق

کتاب " اسنادی از تاراج کتابخانه سلطنتی از سال 1288 الی 1315 هجری شمسی "


ناشر سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 با تصحیح و پژوهش توسط خانم فاطمه قاضی ها منتشر گردیده است .

lxq1_img_1641.jpg


در صفحه 323 این کتاب نوشته شده :
جلد کتاب سیف الامه اثر ملا احمد نراقی عوض شده و به تاراج رفته است .


توضیح سلحشوران شهر نراق :

کتاب سیف الامة و برهان الملة اثر علامه ملا احمد بن محمد مهدی نراقی از مهم ترین آثار کلامی قرن 14 هجری به شمار می رود که در دفاع از اسلام و اتمّیت نبوّت پیغمر اعظم(ص) و اثبات معجزات آن بزرگوار نوشته شده است .

uhm3_img_1642.jpg


هانری مارتین انگلیسی معروف به «پادری نصرانی» کتابی در ردّ اسلام و انکار نبوت پیغمبر خاتم وشت و شبهات بسیاری پیرامون معجزه بودن قرآن کریم وارد ساخت، که علمای شیعه در پاسخ و ردّ آن کتاب های بسیاری نوشتند و کتاب سیف الامة از جمله مهم ترین آثار شناخته شده در این موضوع است .

torg_img_1643.jpg

مؤلف کتاب علامه ملا احمد نراقی(ره) باتوجه به آشنایی و تسلط به زبان عبری و با بررسی تاب های مقدس یهود و نصاری (عهد قدیم و عهد جدید) و استدلال به براهین عقلی و نقلی به شایستگی از عهده پاسخ گویی و دفاع از اسلام و اثبات اعجاز قرآن و خاتمیت نبوت حضرت محمد(ص) برآمده است .

۰ نظر ۲۵ تیر ۹۳ ، ۲۰:۳۷
سلحشوران شهر نراق

 کتاب " یاد یاران خاطرات حماسه سازان صنعت چاپ "


کتاب یاد یاران توسط دفتر امور چاپ معاونت امور اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چاپ رسیده است .

1xey_img_1695.jpg

دبیرخانه دومین یادواره ایثارگران صنعت چاپ در خرداد 1391 به شهیدان و آزادگان صنعت چاپ پرداخته و توسط آقای منصور حسینی و خانم مونا شیشه گران گردآوری گردیده است .

97kl_img_1701.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق :


در این کتاب به خاطرات جذاب و زیبای آزاده جانباز حاج احمد ابوالحسنی فرزند عزت الله اهل شهر نراق در مقطع دفاع مقدس و اسارت در اردوگاه های عراق پرداخته است .

via_img_1698.jpg

پشت جلد کتاب حاوی عکس های ایثارگران نراق می باشد که به جذابیت کتاب افزوده است . داخل کتاب هم چند قطعه عکس از حضور جبهه احمد ابوالحسنی وجود دارد .

 

۰ نظر ۲۴ تیر ۹۳ ، ۱۸:۳۷
سلحشوران شهر نراق

بین سال های 1356 تا 1357در دبیرستان حاج عباس معصومی نراق همگام با مردم فعالیت انقلابی داشتند . در اعتصاب دبیرستان به درخواست یکی از انقلابیون به نام علی رعیتی راد نقش داشتند . انقلاب اسلامی به رهبری آیت الله سید روح الله خمینی(ره) در بهمن 1357 پیروز شد .

26kp_یادواره_(10).jpg

 

13-14  نفر بودند که در دبیرستان همدیگر را پیدا کرده و فعالیت هایشان را مستمر ادامه دادند . مهر ماه 1358 که سال تحصیلی جدید آغاز شد انجمن اسلامی را راه اندازی کردند .کتابخانه دبیرستان که برایشان از اهمیت برخوردار بود را مجددا بازگشایی و کتاب های مضره را پاکسازی کردند . فعالیت های موثر و خوبی در کنار درس و مشقشان داشتند . آنان نخبه تحصیل بودند و در سطح استان مرکزی بالاترین معدل را داشتند .

xhcy_image2861.jpg


5 آذر 1358 به فرمان رهبر کبیر انقلاب بسیج مستضعفین تشکیل شد و آنان نیز خود را بسیجی یافتند . سال سوم و چهارم دبیرستان بودند که 31 شهریور 1359 ارتش عراق به مرزهای ایران تجاوز نمود . این عده ای بسیجی و افکار بسیجیان در سر داشتند ولی هنوز مقری برایشان وجود نداشت .

qe3b_گلزار11.jpg

اواخر آذر ماه 1359 در میدان اصلی شهر نراق کتابفروشی به نام " شهید مطهری" را راه اندازی نمودم که پاتوغ عده ای از این جوانان پاکسرشت بود . مطیع رهبر و ولایت بودند و بر این اساس پایان سال تحصیلی و کلاس را رها و به ندای رهبر لبیک گفتند و اولین اعزام جبهه آنها شکل گرفت و در پدافندی " عملیات فرمانده کل قوا خمینی روح خدا " به مناسبت عزل سید ابوالحسن بنی صدر از فرماندهی کل قوا حضور داشتند .

 eii9_image2838.jpg

 چهل و پنج روز از تاریخ 29/2/1360 لغایت 1/5/1360در کنار ما در انرژی اتمی و سه راه دارخوین حضور داشتند . اسامی داوطلبین اعزام جبهه عبارت بودند از :

1- سید غلامرضا باشی فرزند سید علی(شهید)

2- ابوالفضل بیابانگرد فرزند حسینعلی(شهید)

3- مهدی عباسی فرزند غلام محمد(شهید)

4- محمد رضا رمضانی فرزند غلامعلی(شهید)

5- محمد رضا بخشی فرزند عباس(شهید)

6- عباس رمضانی فرزند حسن(شهید)

7- مظاهر لطفی فرزند محمد(شهید)

8- پاسدار کاظم محمودی فرزند علی (شهید)

9- قدرت الله کمره ای فرزند رمضان (شهید)

10- پاسدار محمد(غلام) ابوالحسنی فرزند عزت الله(جانباز)

11- پاسدار مصطفی قجری فرزند رمضان

12- عباس باقری فرزند حسینعلی(آزاده جانباز)

13- مهدی جعفری فرزند علی(جانباز)

14- غلامرضا قجری فرزند حیدرعلی(جانباز)

15- احمد غریبی(طاهری نژاد) فرزند سلطانعلی

 

3r0t_گلزار2.jpg


وقتی بازگشتند هر روز در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات بودند و تقاضای مقر و امکانات برای فعالیت هایشان داشتند . ما متعجب از آن همه شور و عشق بودیم .چند مکان مثل کتابخانه ولیعصر(عج) که جنب مسجد جامع بود(اکنون تخریب شده) و مسجد حاج تیموری و... را پیشنهاد دادند که ما پس از بررسی متوجه شدیم برای کار و حضور آنها کوچک هست .

we2s_39900495.jpg

 نهایتا درمانگاه بلا استفاده دکتر صفایی پیشنهاد شد که ما با مسئولین امر وارد صحبت شدیم که توجه لازم صورت نگرفت . سرانجام با اذن سید هاشم فراهانی فرمانده سپاه پاسداران محلات وارد عمل شدیم .

yd3s_img_1407.jpg

 بنده جانشین سردار احمد نیکویی در واحد روابط عمومی بودم . رفتم چندین قبضه اسلحه ام یک و ژ 3 از پاسدار غلامعلی عطاالهی مسئول تسلیحات سپاه محلات دریافت کردم و تاریخ 10/5/1360 با پاسدار حجت الاسلام حیدر زهرابی(ظهرابی) از مسئولین آموزشی و یکی دو پاسدار محلاتی با یک دستگاه پیکان آبی رنگ وارد نراق شدیم .

7smw_wdqeznztewt4iq3kc1.jpg

 از طرفی دو پاسدار نراقی آقایان مصطفی قجری و حسین نباتی هم در جمع بسیجیان در زادگاهشان حضور یافته و نهایتا دوستان از طریق قوه قهریه زنجیری که به دور درب بسته شده بود را شکسته و وارد ساختمان بلا استفاده درمانگاه و قبرستان عمومی شهر شدند .

 همانگونه که بسیجیان سرگرم پاکسازی و تمیز کردن فضا بودند درب صندوق عقب پیکان را باز کرده و یک قبضه ام یک خالی از شانه و فشنگ را به بسیجی مهدی جعفری دادم و گفتم تو برو جلوی درب ساختمان و نگهبانی بده و از نیروها محافظت داشته باش و به بقیه نیز گفتم اینم پایگاه ستادتان .

e475_czin5bdhxjmim5rntnr.jpg


خیلی خوشحال بودند و برای پیشبرد اهداف خود احساس غرور می کردند .واقعا پایگاه بسیج را از خانه و مدرسه خود بیشتر دوست داشتند و بسیج را مدرسه عشق می نامیدند . وقتی دبیرستان تعطیل می شد به جای منزل به ستاد می رفتند.
صورت جلسه ای تنظیم کرده و به امضای دوستان و مسئولین به امضا رسانده شد که تا مدتی قبل نسخه ای از این ورق را در اختیار داشتم . آن مقطع ستاد ناحیه مقاومت نراق زیر نظر بسیج شهرستان محلات و آنان نیز زیر نظر سپاه پاسداران قم اداره می شد .

8es_img_3146.jpg

هماهنگی صورت گرفت و پاسدار علیرضا خراسانی اهل محلات به عنوان اولین فرمانده ستاد مقاومت بسیج نراق با حکم فرماندهی معرفی گردید . امام جمعه شهر نراق آن موقع آیت الله سید محمد باقر موسوی همدانی مترجم تفسیرالمیزان فی تفسیر القرآن ( تفسیر المیزان) بود .  آقای موسوی رابطه خوبی با بسیجیان داشت و بیشتر ترجمه تفسیر المیزان را در پایین مسجد جامع بر روی کاغذهای چکنویس می نوشت تا بعد تایپ گردد .

byf4_64720614203988032943.jpg

چهل روز بیشتر طول نکشید که مجددا طی فرامین رهبر دومین اعزام آنها از تاریخ 09/08/1360 لغایت 9/11/1360 به مدت 90 روز از طریق بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان محلات صورت گرفت .

 

1- سید غلامرضا باشی فرزند سید علی (شهید)

2- محمد رضا بخشی فرزند عباس (شهید)

3- محمد رضا رمضانی فرزند غلامعلی (شهید)

4- عباس رمضانی فرزند حسن (شهید)

5- ابوالفضل بیابانگرد فرزند حسینعلی (شهید)

6- مصطفی طالبی فرزند حسین (شهید)

7- مظاهر لطفی فرزند محمد (شهید)

8- قدرت الله کمره ای فرزند رمضان (شهید)

9- قاسم جعفری فرزند ابراهیم (شهید)

10- مهدی عباسی فرزند غلام محمد (شهید)

11- عبدالله محمودی فرزند علی (شهید)

12- مندعلی نباتی فرزند حسین (شهید)

13- عباس باقری فرزند حسینعلی (آزاده جانباز)

14- احمد ابوالحسنی فرزند عزت الله (آزاده جانباز)

15- مظاهر پیشه ور فرزند حسین (جانباز)

16 - حسین حیدری فرزند محمد علی (جانباز مرحوم)

17- قاسم آقاحسینی فرزند رضا (جانباز)

18- حسین آقاحسینی فرزند رضا

19- محمود حسینی فرزند سلطانعلی

20- احمد خسروی فرزند قنبرعلی

21- مسلم مرادی فرزند نصرالله (مرحوم)

22- عباس ترابی فرزند فتح الله

23- پاسدارغلامرضا قجری فرزند حیدرعلی (جانباز)

24- پاسدار محمد ابوالحسنی فرزند عزت الله مشهور به غلام (جانباز)

25- پاسدارحسین نباتی فرزند مندعلی (جانباز)

 

ay9z_img_3140.jpg

در طول جنگ تحمیلی و دفاع مقدس بسیاری از هسته اولیه تشکیل دهندگان بسیج نراق به شهادت رسیدند و یکی از آنان نیز مرحوم شد و چند نفر باقیمانده هم آزاده و جانباز می باشند . اینان مطیع امام خمینی(ره) بودند و تبعیت از ولایت داشتند و زمانی ولی امر فرمان می داد سر از پا نمی شناختند . جان بر کف گرفتند و راهی جهاد شدند . این بالاترین هنر امام راحل و انقلاب بود که جوانانی اینگونه تربیت شدند . آنان ابهت ابر قدرت ها را به سخره گرفتند . شرق و غرب را پشت سر نهادند .

trtc_33130744906936299788.jpg

 

آنان کاری کردند که امام خمینی(ره) در وصفشان فرمود : اینان ره صد ساله را یک شبه طی کردند ؛ از خداوند می خواهم مرا با بسیجیانم محشور گرداند  .  رهبر عزیزمان امام خامنه ای این خلف بر حق امام راحل برای همه ما در این دوران فرمودند : با این ستاره ها راه را می توان پیدا نمود .شهیدان نراق تا ابد همچون فانوس دریایی راهنما و هدایت گر هر انسان سعادت طلب می باشند .


درود و صلوات خداوند بر شهیدان گلگون کفن شهر نراق که آبروی زادگاهمان هستند .

 

 

 mend_96884565519435745306.jpg

 

محمد(غلام) ابوالحسنی فرزند عزت الله اهل شهر نراق 31/03/1392

۰ نظر ۲۴ تیر ۹۳ ، ۱۸:۲۷
سلحشوران شهر نراق

خرداد 1360 سرباز نیروی هوایی ارتش بودم که به درخواست خودم در فراخوان عمومی به ستاد جنگ های نامنظم چمران در اهواز پیوستم .

918f_70579190121373481265.jpg

علی محمد قجری در سالهای دفاع مقدس

 

روزی با پنج نفر در یک خودرو جیپ که راننده اش بودم در حوالی سپنتای اهواز در حال عبور بودیم که ماشین در اثر چاله چوله هایی که ارتش عراق در اثر خمپاره و توپ باران ایجاد کرده بود از جاده منحرف و شروع به ملق زدن کرد .

 

      64op_image4252.jpg     11wy_img_0332.jpg     jadz_image4266.jpg

 

یکی یکی از ماشین پرتاب شدیم و ماشین نزدیک منازل عرب های ساکن متوقف شد . زنان عرب مویه کنان پنجه بر صورت کشیده و ناراحت صحنه را از نزدیک مشاهده و برایشان وحشتناک بود . همه به بیمارستان اهواز منتقل و بهبودی حاصل شد

 .

 6igb_image4245.jpg


عملیات کربلای 5 در دی ماه سال 1365 در جبهه دوعیجی منطقه بصره عراق در تاریک روشن هوا سرگرم نبرد با ارتش بعثی عراق فردی با داشتن عصا دست به شانه ام زد و گفت علی قجری تو هستی ؟

 

d2vw_image4263.jpg 

از راست : علی محمد قجری ، سردار شهید مظاهر لطفی ، سردار شهید قدرت الله کمره ای

 

یادت میاد پنج سال پیش نزدیک بود ما را به کشتن بدهی ؟ این عصا خاطره آن روزه که ماشینمان چپ کرد .آن رزمنده اهل شهرستان بندر گز استان گلستان بود که نامش را فراموش کرده ام .

 

c5fm_62416480470451924928.jpg

 

علی محمد قجری فرزند احمد اهل شهر نراق09/04/1391

 

۰ نظر ۲۳ تیر ۹۳ ، ۱۶:۱۷
سلحشوران شهر نراق

کتاب " سیمای گردشگری و صنعتی شهرستان دلیجان "


ناشر انتشارات بهریار و توسط آقای وحید حسنی فرزند علی اهل شهرستان دلیجان در سال 1391 منتشر گردیده است .

 

1bk4_img_1689.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق :

این کتاب به معرفی جاذبه های گردشگری و صنعتی شهرستان دلیجان مبادرت ورزیده است . ضمن شناساندن همه مراکز توریستی و تفریحی مناطق در خصوص شهر نراق نیز به این مکان ها به صورت مصور پرداخته است :

 

jdpp_img_1691.jpg


غار چال نخجیر دره آبشتا بقعه متبرکه خانم زبیده خاتون از نسل چهارم امام جواد علیه السلام بقعه شاه یحیی بقعه شاه سلیمان مجموعه بازار و کاروانسرا میل مسجد پایین(امام حسن ع) مسجد جامع .

 

 
۰ نظر ۲۲ تیر ۹۳ ، ۱۸:۳۵
سلحشوران شهر نراق

+ اولین خودروی خریداری شده در شهر نراق متعلق به آقای محمد رضا خان یوسفی فرزند طوقان در سال 1327 شمسی(66 سال قبل) می باشد . نام این ماشین سواری پابدا و ساخت روسیه بود . راننده آن آقای اسکندر رمضانی فرزند علی اصغر مشهور به اسکندر علی اصغر بود که تصدیق(گواهینامه) پایه یک داشت .

vskr_url.jpg


راننده یوسفی را برای رتق و فتق امورات به اطراف نراق از جمله مزرعه رضاییه و حتی تا تهران انتقال می داد .

 
+
دومین خودرویی که در نراق پدیدار گشت اتوبوس بنزینی اداره پُست از سال 1328 شمسی(65 سال قبل) بود. مدل این ماشین شورلت و اتاق آن نسبتا چوبی بود . حرکت آن از محلات به نراق بود و در بازگشت مسیر در دلیجان متوقف و پس از سوار کردن مسافران به سمت دودهک و نهایتا شهر قم مسافرت می نمود .

186_زقغعهزبغ.jpg

راننده و صاحب این وسیله حاجی محمد تقی اهل محلات بود و هفت پسر زورمند داشت . در واقع این ماشین علاوه بر اینکه خدمات به مردم داشت به صورت اجاره ای پست این مناطق را هم جابجا می کرد .

 

+ سومین خودرو سال 1331 شمسی(62 سال قبل) توسط خانم مریم رزاقی فرزند صفر علی به رانندگی فرزندش حاج رمضان طالبی خریداری و در خط نراق به قم و تهران فعالیت می کرد .

kvf7_image8974.jpg

پارک اتوبوس حاج رمضان طالبی در زمین فوتبال شهر نراق که اکنون ساختمان کلانتری است .
هدایت الله رحمانی فرزند نصرالله در عکس مشهود است

 

این اتوبوس زمانی بود که اتوبوس های یک ریالی در تهران در حال جمع آوری بود و شرکت واحد قرار بود راه اندازی شود .

حاج رمضان طالبی طی مصاحبه ای اظهار نمود :

مادرم آن موقع در منزلش مغازه ای داشت که مایحتاج زندگی خود و فرزندان را از طریق کالا به کالا با کشاورزان تامین می نمود .

yxdn_image8757.jpg

                                                                                                                                                                                                                                                                 رمضان طالبی

اتوبوس را به قیمت 35 هزار تومان خریداری و این مبلغ از فروش دو باغ ؛ چندین راس از گوسفندان و مبلغ پنج هزار تومان قرض از محمد رضا خان یوسفی تهیه گردید .

                                                                                       8p8e_img_2155.jpg

اعتبار مادرم و دست کرم خان آنقدر زیاد بود که هیچ رسیدی و قبضی دریافت ننمود .

 

 + چهارمین خودرو سال 1338 توسط حاج رضا آعلی فرزند اسماعیل خریداری و در خط نراق به تهران مورد استفاده قرار گرفت.

 

اتوبوس حاج رضا تاریخ 5/5/1339 شمسی به رانندگی آقای ... اهل کاشان در محور نیزار- قم تصادف نمود و چهار نفر به این اسامی فوت نمودند :

1- احمد فاضلی(نراقی پور) فرزند ملا محمد قاضی دادگاه دفن در قبرستان شیخان قم

2- سعید نراقی پور فرزند احمد پسر شش ساله آقا احمد دفن در قبرستان نو قم

3- رضا شریفی فرزند ملا عباس دفن در قبرستان وادی السلام قم

4- علی یوسفی فرزند نصرالله دفن در قبرستان مسگرآباد تهران


عده ی دیگری از زنان و مردان شهر نراق نیز در این تصادف زخمی و مورد مداوا قرار گرفتند .

 

pnhr_gwimqjn81p2dwiybht9b.jpg

مرحوم حاج رضا آعلی

 

+ پنجمین خودرو تیرسال 1348 یک دستگاه اتوبوس با شراکت حاج رضا آعلی و حاج رمضان طالبی خریداری و در مسیر نراق - تهران برای استفاده عموم به کارگیری شد .  حاج علی محمد آعلی به نمایندگی از پدرش اختیار تام داشت . اتوبوس از مدل اُپی و بی دماغ بود و چهار دانگ حاج رضا و دو دانگ حاج رمضان سهم داشتند . این وسیله صفر کیلومتر از ایران خودرو و به قیمت 70 هزار تومان خریداری گردید که 40 هزار تومان نقد و 30 هزار باقیمانده به صورت قسطی پرداخت گردید .

zvmo_51630973941620052541.jpg

مرحوم حاج علیمحمد آعلی

+ ششمین خودرو سال 1349 یک دستگاه اتوبوس توسط حاج عباس عضایی فرزند ماشاءالله به رانندگی فرزندانش خریداری و در مسیر نراق تهران راه اندازی گردید . ابتدا اتوبوس با حاج رضا آعلی شریک بودند .

rn4z_sarhzs.jpg

مرحوم حاج عباس عضایی

 + سال 1340 خودروی جیب زرد رنگ ساخت آمریکا متعلق به آقای ابراهیم عضایی فرزند ماشاءالله از کاشان خریداری و در شهر نراق مورد استفاده همگانی قرار گرفت . در واقع اولین مدل ماشین سواری که برای استفاده عموم مردم وارد نراق شد همین ماشین آقا ابراهیم بود .

xrt7_6.jpg

   مرحوم ابراهیم عضایی

کربلایی ابراهیم قبلا چند سالی شاگرد اتوبوس مشهور کاشان به رانندگی عبدالله مفیدی بود . آن زمان که ماشینی وجود نداشته و مسافرت به شهرها کمتر صورت می گرفته این فعل باعث افتخار و خدمتگزاری به مردم باعث افتخار بوده است.  یک الی دو ماه بعد جیپ دیگری از مدل پیکاپ توسط آقای علیرضا علی اکبری فرزند شکرالله مشهور به علی عشقی باز از کاشان خریداری و به نراق انتقال داد .

o7n_evfdckub0kdmu32q4d8.jpg

 

                                                                                                                                             حاج علی اکبر علی اکبری

یک دستگاه دیگر از این نوع ماشین توسط علی اصغر طالبی فرزند حسین خریداری و همزمان به جابجایی بار و مسافر می پرداختند . بعدا مدل ایرانی این جیپ ها به شهباز مشهور شد .

آقای ابراهیم عضایی طی مصاحبه ای اظهار داشت :

محل پارک ماشینم در گاراژی در محله حصار آبراهیم بود . زمستان های سخت و دشوار دهه 40 و 50 در نراق با آتش و چراغ پریموس و ابزار دیگر یخ های رادیاتور را آب می کردیم تا ماشین روشن شود . جیپ ها با هندل که میله بزرگ آهنی بود روشن می شد . قبل از انقلاب اسلامی چند جوان متدین اهل مشهد اردهال در مدارس شهر نراق تحصیل می کردند و در بالاخانه حصار آبراهیم زندگی می کردند . وقتی ماشین روشن نمی شد این بندگان خدا را از خواب صبحگاهی بیدار کرده تا هندل بزنند و یا ماشین را هل بدهند . در عوض وقتی با من همسفر می شدند از آنان کرایه نمی گرفتم .

0xpu_یثفغف.jpg    w2vs_ثسفع.jpg

دو نفرشان به اسامی سید مجتبی حسینی تاریخ 21 خرداد 1360 و سید عباس حسینی تاریخ 20 اسفند 1361 در دفاع مقدس به شهادت رسیدند . تلاشم این بود که به مردم خدمت کنم فلذا گرایه ها را نمی گرفتم و یا کمتر حساب می کردم.

خیلی از جوانان نراقی که اکنون میانسال شده اند یادشان می آید که وقتی مثلا به دلیجان می رسیدیم از عقب ماشین پایین پریده و بدون اینکه کرایه بدهند می رفتند و من هم خجالتشان نمی دادم که چرا پول کرایه را نمی دهند . بعدا که کارمند اداره پست شدم این وسیله و ماشین های دیگرم برای انتقال پست مورد استفاده قرار می گرفت .سال 1351 تمام یا قسمتی از فیلم " گذر اکبر" به کارگردانی محمد علی زرندی و تهیه کنندگی محمد تقی شکرایی در بازار شمس السلطنه شهر نراق ساخته شد .

73na_5سث.jpg

بازیگرانی مثل رضا طایفه (بیک ایمانوردی) در نقش اکبر ؛ فرشته جنابی نمین در نقش مریم ؛ داود رشیدی حائری در نقش حبیب ؛ ایران دفتری در نقش مادر مریم ؛ یدالله شیراندامی در نقش یونس ؛ کبری(مهری) ودادیان ؛ سید حمزه در نقش سید حمزه ؛ توکلی ، ملک ، زهره ، سهراب ، علی دهقان ، محمد فرزین ، تقی نژاد ، محمود تهرانی ، تورج ، و... در این فیلم نقش آفرینی داشتند .

ko5t_image8710.jpg

مرتضی رادفر فرزند شکرالله در کنار رضا بیک ایمانوردی و دیگر عوامل فیلم سینمایی" گذر اکبر" در بازار شمس السلطنه شهر نراق - سال 1351

تهیه کننده و عوامل دیگر فیلم نزد من آمدند و گفتند ما نیاز داریم ماشین جیپ شما را به پشت کوه اُل نراق انتقال داده و از کوه شیب دار و زیبای شهرتان به پایین پرتاب و سکانسی را بازی کنیم . ماشین را دوست داشتم وقبول نکردم .

d26c_image8709.jpg

مرتضی رادفر فرزند شکرالله در کنار عوامل فیلم سینمایی" گذر اکبر" در بازار شمس السلطنه شهر نراق - سال 1351

  چون وسیله نقلیه کم بود آنها اصرار کردند که پول خوبی از بابتش می دهیم و هر چی دلت می خواهد از ماشین بردار . فقط ما نقش بازی کنیم کفایت می کند . از خیر پول گذشتم و از پیشنهادشان صرف نظر کردم .

wwm0_image8711.jpg

مرتضی رادفر فرزند شکرالله در کنار عوامل فیلم سینمایی" گذر اکبر" در بازار شمس السلطنه شهر نراق - سال 1351


آن زمان تمام مغازه های بازار شمس السلطنه نراق فعال بود و حتی یک مغازه هم بسته نبود و رونقی خوبی داشت . تقریبا اکثر مردم و خصوصا مغازه داران بازار مساعدت کردند تا فیلم گذر اکبر در شهر نراق ساخته شد . سکانس مهمی از فیلم در بازار و مشخصا حجره حلوا پزی متعلق به تاجر نراقی ماشاءالله عضایی بازی شدیکی از کاربران محترم به نام آقای غفاری مطالب دیگری در خصوص اولین خودروهایی که به شهر نراق آورده شد و یا تردد داشته اند را متذکر گردیده که ضمن تشکر از ایشان عینا نوشته می شود :

1- ماشین سرویس کاشان دلیجان ابتدا مینی بوسی بود که به آن کامونکار می گفتند به رانندگی آقامرتضی که اهل کاشان بود وبعدها داماد خانم حلیمه سوداگر فرزند سیدآقا شد

2-  سواری دوج طوسی رنگ مربوط به حاج احمد خان امینیان حوالی سال 1332 که با آن معمولا هفتگی به محل کارش در شهرستان محلات می رفت .

3- سواری اُپل مشکی رنگ مربوط به آقای حسینعلی طبیب زاده حدود سال 1335بود . طبیب زاده کارمند بانک ملی شهرستان دلیجان بود و با اُپل شخصی اش از نراق به محل کارش می رفت.

4- سواری شورلت آبی رنگ مربوط به غلامحسین خان نراقی حدود سال 1339بود .

سایت سلحشوران شهر نراق

۰ نظر ۲۱ تیر ۹۳ ، ۱۶:۱۷
سلحشوران شهر نراق


کتاب " پرونده اللهیار صالح "


کتاب پرونده اللهیار صالح 525 صفحه ای مجموعه ای از نوشته ها ؛ خاطره ها ؛ نامه ها و اوراق دیگری است که زندگی اداری و سیاسی الهیار صالح که یکی از رجال ایران در سالهای 1300 تا 1360 را روشن می سازد .

mxb9_img_1794.jpg

 

مولف آقای ایرج افشار و سال اول چاپ کتاب سال 1384می باشد .

 

توضیحات سلحشوران شهر نراق :


صالح آرانی فرزند حسن مشهور به اللهیار صالح در ۲۷ اردیبهشت ۱۲۷۶ در آران و بیدگل از توابع کاشان استان اصفهان به دنیا آمد و 12 فروردین 1360 در ایران بدرود حیات گفت . ایشان وزیر، سفیر، سیاست‌مرد ایرانی و از رهبران جبهه ملی ایران و حزب ایران بود .

66o3_img_1800.jpg

اللهیار از پیروز شدن انقلاب اسلامی ایران خوشحال بود و در همه پرسی 10 فروردین 1358 حاضر گشته و به جمهوری اسلامی رای مثبت داد و مقابل دوربین های تلویزیونی گفت:"خوشوقتم که قبل از مُردن به جمهوری اسلامی رای می دهم" .

1fjm_img_1802.jpg


+
در صفحه 22 نوشته : خانه ای که روبروی مدرسه و مسجد آقا بزرگ (متعلق به خاندان نراقی ها) قرار دارد . ... و دیگری خانه ای است که مرحوم حاج میرزا محمد نراقی در آن میزیسته است .

+ در صفحه 161 به کتاب "تاریخ اجتماعی کاشان اثر حسن نراقی فرزند ملا محمد حسین چاپ سال 1345 اشاره کرده که خانه وسیع و مجللی را مرحوم میرزا حسن خان مبصرالممالک به رایگان برای مدرسه اهدا نموده .

85l9_img_1803.jpg


+
در صفحه 277 در معرفی حاج میرزا مجدالدین مجتهد نراقی نوشته : یک نسخه از رباعیات کمیاب باباافضل که را به متولی موقوفات آرامگاه " خواجه حکیم مولانا افضل الدین محمد بن حسن مرقی معروف به باباافضل " از حکما و علمای ایران در روستای مرق 40 کیلومتری کاشان تقدیم نمودم .


+
در صفحات 285 و 286 نوشته : یکی از مجتهدین کاشان آقای حاج میرزا مجدالدین نراقی از طرف اهالی روستای مرق در بخش برزک کاشان دارای مقام تولیت آرامگاه بابا افضل می باشد .


نیاز است صورت ریز موقوفات بقعه بابا افضل با مراجعه به معمرین روستای مرق و متولی آن آریالای حاج میرزا مجدالدین مجتهد نراقی به دست آورد و در دخل و خرج موقوفه نظارت کند .

zb53_img_1807.jpg


+
در صفحه 296 به تلاش سودمند حسن نراقی برای معرفی مفاخر و مآثیر شهر کاشان همت گماشته است .

 

۰ نظر ۲۰ تیر ۹۳ ، ۱۸:۳۵
سلحشوران شهر نراق

سربازان وظیفه ارتش جمهوری اسلامی ایران جان بر کفانی هستند که نقش به سزایی در دفاع مقدس ایفا نمودند .

xhy_19191893_10064033baead.jpg

شهر نراق در طول هشت سال جنگ عراق بر علیه ایران دارای سربازانی بود که به نحو شایسته انجام وظیفه کردند .

gpaw_image5912.jpg

 عده ای از سربازان شهر نراق در دو جبهه جنگ های داخلی کردستان و مبارزه با تجزیه طلبان از جمله کومله و دمکرات و جبهه ی دیگر مقابله با تهاجم ارتش بعث عراق فعالیت داشتند .

8w5s_img_9326.jpg

مجتبی قجری


از میان انبوه این افراد سلحشور؛ سرباز وظیفه مجتبی قجری فرزند رمضان از نمونه این فداکاران بود .و اینک ادامه ماجرا:

 

از اواسط سال 1360 الی اواسط سال 1362 در اوج درگیری های شهری در کردستانات خدمت سربازی ام ادامه یافت .

3bo9_image5941.jpg

دوره آموزشی را در پادگان ارتش در شهرستان خوی سپری و در لشکر 64 پیاده ارومیه سازماندهی گردیدم . ابتدا در پایگاه های شهرستان مهاباد از توابع استان آذربایجانغربی مستقر و برای حفظ و ثبات امنیت منطقه تلاش داشتیم .

567n_image5934.jpg   0u5_image5918.jpg

مجتبی قجری در سالهای دفاع مقدس


بنده و سایر دوستانم در قرارگاه تاکتیکی سازماندهی و به کلاه کج ها معروف بودیم . سه ماه دیگر از خدمتم در پادگان ارتش در شهرستان مرزی سردشت سپری شد که هم مرز با کشور عراق می باشد .

p2cu_image5904.jpg

  

 به جهت حسن خدمت دارای کارت ایثار از ارتش می باشم .علاقه دارم اعلام کنم من به همراه تعدادی جوان دیگر نراق به خدمت سربازی اعزام شدیم که اسامی بعضی آنها عبارتند از :

اصغر اشرفی فرزند حسین داود اشرفی فرزند عبدالله مرحوم عباس بیابانگرد فرزند غلامرضا(علی اکبر) عباس اکبری فرزند ماشاءالله مهدی ترابی فرزند نصرالله یا احمد غلامرضا بیابانگرد فرزند...(پسر عموی شهید ابوالفضل) و ...

 

ck6n_image5931.jpg   2jzu_image5936.jpg


مثل سایر عزاداران حسینی(ع) ظهر عاشورا در آیین های سنتی شرکت و به صورت کفن پوش مبادرت به نمایش نمادین اقدام می کردیم .

 

0e4e_image5924.jpg

مجتبی قجری در کنار پدرش مرحوم حاج رمضان قجری

 

لیکن چند سالی به دلیل احترام به نظر علما و مخالفت با این اقدام در ملا عام صرف نظر کرده ایم تا شرایط مطلوب ایجاد گردد .

 

g91c_image5943.jpg

 


همیشه به شهیدان و ایثارگران شهر نراق ادای احترام داشته ام .

 

 

ps6_image5905.jpg

 

مجتبی قجری فرزند رمضان اهل شهر نراق10/05/1391

۰ نظر ۱۹ تیر ۹۳ ، ۱۸:۲۴
سلحشوران شهر نراق

کتاب " اسناد پست و تلگراف و تلفن در دوره رضا شاه "


ناشر پژوهشکده سازمان اسناد ملی ایران در سال 1378 به کوشش خانم مرضیه یزدانی منتشر گردیده است .

 

29zo_img_1639.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق :

در صفحه 340 این کتاب اقداماتی در سال 1314 شمسی که برای بهبودی و تسریع پستها و تجدید قرار دادها در قسمت پیکهای سواره و پیاده و حمالان دفاتر پستی به عمل آمده نوشته شده :

 

3ez6_img_1640.jpg



خط جاسب دلیجان برای بهیودی و تسریع پستهای جاسب اقداماتی به عمل آمده که در صورت اقتضا مرسولات جاسب با نراق مبادله شود .

 

۰ نظر ۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۸:۳۵
سلحشوران شهر نراق

معلم مدرسه شهر نراق بودم . دانش آموز مهدی نباتی فرزند شهید مندعلی مقابلم قرار گرفت و از زیر پیراهنش کتابی درآورد و گفت معلم عزیزم روزت مبارک .

74cm_img_2294.jpg

عبدالعلی عبدالله زاده

آن روز 12 اردیبهشت بود و کتاب قصص قرآنش را هنوز به یادگار نگه داشته ام . وقتی دانش آموزان اینگونه قدر شناس بودند اشک شوق می ریختم .

p6cx_im01d5~1.jpg

    سرگرد مهدی نباتی


من یتیم بزرگ شدم و بعثیون عراق مهدی را هم در سال 1361 یتیم کردند . بر این اساس وی را درک می کردم . اکنون شاگردم در لباس سرگردی باعث مباهات و افتخارم می باشد و به او و لباس پاسداری اش ادای احترام می کنم .

 

 

r94_65156123071608942398.jpg


عبدالعلی عبدالله زاده فرزند احمد علی اهل ممقان آذر شهر ساکن نراق 06/04/1393

۰ نظر ۱۸ تیر ۹۳ ، ۱۸:۲۴
سلحشوران شهر نراق

 کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذو الجلال و الاکرام

و هر از گاه در گذر زمان در گذر بی صدای ثانیه های دنیای فانی جرس کاروان از رحیل مسافری خبر می دهد که در سکون آغازی بی پایان را می سراید.

 s6qr_khfssss.jpg

 

اندوه ما در غم از دست دادن پدر بزرگوارمان کربلایی ابراهیم عضایی (بزرگ خاندان عضایی ) در واژه ها نمیگنجد. ارزش بودنش را همیشه از اندیشه یک لحظه نبودنش می توانیم بفهمیم و در فراقش اندوهگینیم و سایه صبر را از خداوند متعال خواستاریم.

 

e4qm_image۳۰۵۹.jpg

مرحوم ابراهیم عضایی

 

 

اللـــهم صـــل عـــلی محـــمد و ال محـــمد و عـــجل فرجـــهم

 

۰ نظر ۱۴ تیر ۹۳ ، ۱۸:۲۷
سلحشوران شهر نراق

در راستای تکمیل تحقیقات گسترده از شخصیت آیت الله آقا حسین فاضلی نراقی فرزند آیت الله ملا محمد رضا بن ملا ابوالحسن بن ملا مهدی نراقی طی سه نوبت مسیرمان به قبرستان نو شهر قم افتاد .

 

w7al_img_1590.jpg

نمایی از قبرستان نو شهر قم

 

خارج از کنکاش و جستجویمان اطلاعات ذیل تحصیل گردید که به آگاهی همشهریان رسانده می شود . قدمت قبرستان نو شهر قم که به قبرستان آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری مهرجردی مشهور بوده کمتر از یک قرن می باشد .

 

9yxu_img_1561.jpg

 

قبرستان ابو حسین نیز جنب قبرستان نو می باشد . بیش از 40000 قبر در این مکان دفن گردیده که اکثرا دارای شماره می باشد و پیدا کردن قبور را سهل می نماید .

gj90_img_0269.jpg

 

 چند سال است که دفن میت در این نقطه و منازل اطراف ممنوع اعلام شده است .45 قبر با شهرت نراقی که اکثرا از اهالی شهر نراق می باشند طی 90 سال گذشته در قبرستان نو خاکسپاری گردیده که اسامی شناسایی شده ها در اختیار کاربران قرار می گیرد :

mkkf_img_1568.jpg   dmim_img_1569.jpg


1و 2- حجت الاسلام محمد فاضلی نراقی فرزند آیت الله ملا محمد رضا تاریخ 24 اسفند 1319 فوت نمود . دختر این عالم جلیل القدر به نام خاور فاضلی(ابوالحسنی) متولد 1324 قمری تاریخ 23 آذر 1378 فوت و روی قبر پدرش دفن گردید . شماره قبر دو طبقه آنان 39258 می باشد .

l13r_img_0272.jpg  iurs_img_0273.jpg


3 و 4- توران صفایی نراقی فرزند شکرالله متولد 1336 قمری تاریخ 24 اسفند 1375 فوت و روی قبر خواهرش عفت الملوک صفایی(1294 1321) دفن گردید . شماره قبر آنان 39229 می باشد .

             

bfy5_img_0280.jpg   0kw_img_0282.jpg



5 و 6- مریم فاضلی نراقی(همسر آیت الله محمد فاضلی) فرزند حاج حبیب الله تاریخ 31 اردی بهشت 1337 فوت نمود . مریم دختر رئیس التجار نراقی بود . خانم بتول فاضلی نراقی فرزند آقا محمد تاریخ 16 آبان 1375 فوت و روی قبر مادرش دفن گردید . شماره های این قبر دو طبقه 21748 و 21747 می باشد .

0ent_img_0285.jpg

7 و 8- بیگم جان تاجر نراقی فرزند حاج میرزا علی اکبر تاجر نراقی وفات 15 ذیحجه 1376 و پسرش حاج رضا مسگری فرزند حاج حسین متولد 1303 و تاریخ 16 اردی بهشت 1376 قمری فوت نمود .

ky8m_img_1575.jpg

9 و 10- کبری حاج ملااحمد نراقی تاریخ 12 فروردین 1360 فوت کرد . روی قبر فاطمه صبیه حاج محمد جعفر همسر آقا نصرالله سال 1359 هجری قمری(77 سال قبل) فوت نمود . شماره قبر دو طبقه 38078 می باشد .

pu8y_img_0277.jpg

11- حاج علی نراقی فرزند محمد رضا تاریخ 27 اردیبهشت 1321 فوت و شماره قبر 30101 می باشد .

1lt4_img_1582.jpg

12- حاج محمود نراقی فرزند حسین تاریخ 7 اردیبهشت 1350 فوت و شماره قبرش 35797 می باشد .

hx2n_img_1562.jpg

13- رقیه فروزان نراقی شهریور 1329 فوت و شماره قبرش 29237 می باشد .

14- ابوالقاسم نراقی شماره قبر25972

15-غلامرضا رحمانی نراقی شماره قبر 8649

8vdj_img_1593.jpg

16- رضا صفایی نراقی شماره قبر 37414

17- سلطان صفایی نراقی شماره قبر 25241

18- آسیه صفایی نراقی شماره قبر 21436

19- سید اسماعیل طراوتی نراقی شماره قبر 20780

20- علی طهانی نراقی شماره قبر 16589

21- مهدی عبادی نراقی شماره قبر20911

3ouu_img_1589.jpg


22- ساراخاتون نراقی شماره قبر 34570

23- محمد گلنراقی فرزند محمد رضا شماره قبر 15997

24- گلین گلنراقی شماره قبر 13885

25- محمد نراقی شماره قبر شماره قبر 2377

26- تقی نراقی شماره قبر 2677

27- علی اصغر نراقی شماره قبر3151

25l6_img_1565.jpg

 

 28- مصطفی نراقی شماره قبر 4431

29- فاطمه نراقی فرزند علی تاریخ دفن 1367 قمری شماره قبر 27952

30- علی نراقی سال دفن 1343 شمسی شماره قبر 36111

31- جواهر سلطان نراقی فرزند محمد تقی سال فوت 1325 شماره قبر 40893

32-عبدالله نراقی فرزند حسین سال فوت 1360 شماره قبر 15426

33- نصرت نراقی فرزند محمد حسن سال فوت 1336 شماره قبر 15803

34- نوش آفرین نراقی فرزند رمضان سال فوت 1336 شماره قبر 16590

35- ربابه نراقی فرزند حسین سال فوت 1337 شماره قبر 16627

  

ro6s_img_0284.jpg
36- فاضل نراقی فرزند غلامرضا سال فوت 1368 شماره قبر 19939

37- عذری نراقی فرزند جمال الدین سال فوت 1376 قمری شماره قبر 13172

38- فاضل نراقی سال دفن 1352 شماره قبر 22860

8wqj_img_1572.jpg


39- قمرخانم نراقی فرزند حسین سال فوت 1343 شمسی شماره قبر 24597

40- محمد تقی نراقیان سال فوت 1382 قمری شماره قبر 26419

41- محمد حسن نراقی باقر پور سال فوت 1334 شماره قبر 5498

 vuh7_img_1579.jpg


42- ربابه نراقی رضایی فرزند ابراهیم سال فوت 1318 شمسی شماره قبر 35704

43- میرزا عباس(مهدوی) فرزند حاج ابراهیم

44- میرزا قوام(محمدی) فرزند سلیمان

45-

 

شصت متر بالاتر از قبرستان نو در خیابان امیر کبیر(خیابان اراک مقابل پل آهنچی) کوچه یازدهم(نام سابق راغبیان) پلاک 7 منزل قدیمی و زیبا به نام صفایی وجود دارد .

ejnj_img_1551.jpg

این خانه حدود سال 1333 ساخته شده است . داخل اغلب خانه های اطراف بر اساس سنت گذشته متوفیان دفن می باشند .
داخل یکی از اتاق ها که فرش کرده و زندگی در آن رایج است دو قبر مادر و فرزند از طایفه بزرگ صفایی نراقی وجود دارد .

2xu_img_1547.jpg

روی سنگ قبر عینا مرقوم شده :

آرامگاه شادروان مرحوم مغفور حاج دکتر حسینعلی صفایی مستشار پاکدامن و خیر دیوانعالی کشور و وکیل مُبرز با تقوی دادگستری فرزند خلد آشیان مرحوم مغفور حاج شکرالله صفایی نراقی که با خدمات صادقانه در احقاق حق مظلومین عمری را سپری و در سن 73 سالگی(متولد 1301) تاریخ 9/11/1374 دار فانی را وداع نمود . روحش شاد .

vdf0_img_1538.jpg    vq5f_img_1535.jpg

روی دیوار بالای قبر عکس مرحوم حسینعلی صفایی نصب می باشد . داخل همان اتاق با فاصله کمی قبر دیگری وجود دارد که روی سنگ آن عینا نوشته شده :

dpw3_img_1543.jpg

آرامگاه مرحومه مغفوره حاجیه خانم نصرت الملوک صفایی صبیه مرحوم غلامحسین نراقی متوفی خرداد 1362 شمسی . (همسر مرحوم میرزا شکرالله خان صفایی)

در اتاق قاب عکسی با این اشعار نصب می باشد :

     بنام خدا

باورم نیست که ناگه زجهان رفتی و خاموش شدی        ترک ما کردی و با خاک هم آغوش شدی

ای چراغ دل من از چه چنین زود تو مدهوش شدی      تو مپندار برادر که از دیده من دور شدی

         در بهاران که همه چیز سبز ورق می گردد                  ناگهان از نظرم رفتی و در خاک تو مدفون شدی

 

از طرف خواهرت آفاق صفایی(همسر مرحوم عبدالقدیر محمدی)

3kl_img_1541.jpg

  حجت الاسلام سید اسحاق حیدری اهل افغانستان به همراه همسر و فرزندان در این منزل سکونت دارند و از همکاری ایشان متشکر هستیم .

xxkl_img_1546.jpg

 حجت الاسلام سید اسحاق حیدری

 .

 در قبرستان نو شهر قم چند قبر هم وجود دارد که مورد توجه مردم و علاقمندان می باشد :

1- محمد کاظم کریمی فرزند عبد الواحد مشهور به کربلایی کاظم ساروقی در سال 1262 در روستای ساروق از توابع فراهان اراک استان مرکزی متولد شد . کشاورز و بی سواد بود که در سن 27 سالگی در امامزادگان 72 تن ساروق به یکباره حافظ قرآن گردید

j5xq_img_0288.jpg

 

سال 1339 در سن 54 سالگی فوت و در قبرستان نو داخل مقبره مدفون می باشد . ادعای وی توسط بسیاری از علما، مقامات دولتی و فرهنگیان وقت امتحان و توسط آنان مورد تایید قرار گرفت.


2-  میر محمد ذاکری طباطبایی فرزند میر حبیب مشهور به سید جواد ذاکر سال 1355 در شهرستان خوی آذربایجانغربی متولد گردید .

0m1n_img_9143.jpg

از مداحان معروف ایران بود که در اثر ابتلا به بیماری سرطان ریه تاریخ 15 تیر 1385 در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و بعد بیمارستان میلاد تهران بستری و نهایتا فوت کرد . جنازه اش به قم منتقل و در قبرستان نو به خاک سپرده شد .

3- علی کاشانی در سال 1349 هجری قمری برابر با 1309 هجری شمسی در محله گذر حاجی، یکی از محله های قدیمی کاشان به دنیا آمد . آیت الله سید محمد علوی بروجردی (1262 - 1362ق) به خاطر نبوغی که در شیخ علی دید، لقب "فریدة الاسلام" را به او داد. سال 1374 قمری به علت سکته قلبی فوت کرد .

3iht_img_1586.jpg      2ht0_img_1584.jpg

 جنازه وی به قم منتقل ودر قسمت جنوبی قبرستان نو قم به خاک سپرده شد . مقبره و گنبد و بارگاهش در قبرستان چشمگیر می باشد .

به دستور آیت الله نجفی مرعشی بر روی سنگ قبر شیخ علی کاشانی عبارات ذیل حک شده :

الناس موتی و اهل العلم احیاء

مضجع العالم التقی و الفاضل الکامل النقی حجة الاسلام الشیخ علی المدعو به فریدة الاسلام الکاشانی المجاز من العلماء و الحجج فقها و روایة و لامجاب عن ولی العصر(عج) فی المنام و( علیک السلام یا شیخ الشهید) وله(ره) تصانیف فی الاصول و الکلام و النحو و فی بعض الفروعات الفقهیة و توفی بسکتة القلب شابا فی لیلة الرابعة عشر من شهر محرم الحرام 1374.

 

4- آیت الله سید محمد کاظم شریعتمداری تاریخ 15 دی 1284 در تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی متولد گردید.

mjt3_kazem_shariatmadari.jpg

وی یکی از مراجع تقلید و موسس حزب منحله جمهوری خلق مسلمان و موسس دارالتبلیغ اسلامی بود . ایشان 14 فروردین 1365 در بیمارستان مهراد تهران فوت و پس از انتقال جنازه به قم در قبرستان ابو حسین جنب قبرستان نو خاکسپاری گردید .

1ap4_img_9144.jpg

 

 5- حاج رسول دادخواه خیابانی تبریزی فرزند مشهدی جعفر مشهور به رسول ترک


6- سید محمد سلطان الواعظین متولد 1314 قمری تاریخ 16 مهر 1350 در تهران رحلت نمود و پس از انتقال جنازه به قم در قبرستان ابوحسین دفن گردید . وی نویسنده چندین اثر از جمله "شبهای پیشاور" می باشد


7- قبر سه نفر از شهدای 15 خرداد 1342


http://mw2.google.com/mw-panoramio/photos/medium/51420969.jpg

         
۰ نظر ۱۲ تیر ۹۳ ، ۱۸:۲۷
سلحشوران شهر نراق


 حاج محمد علی ، معدن داری از دیار نراق

 

سه شنبه 10 تیر 1393 روز صنعت و معدن نامگذاری شده است . از سری معرفی کتاب های در خصوص نراق و نراقی ها اولین کتاب معرفی می گردد :
"
اسناد معادن ایران از 1300 الی 1332 هجری شمسی "

8xr8_img_1625.jpg



ناشر انتشارات سازمان اسناد ملی جمهوری اسلامی ایران درسال 1376 به کوشش خانم مهشید لطیفی نیا منتشر گردیده است . در صفحه 203 این کتاب در تاریخ 20/3/1307 به وزارت فلاحت و تجارت و فواید عامه آقای امیر لشکر احمد خان فرمانده لشکر غرب نوشته شده که حاج محمد علی نراقی راجع به کنترات سنگ رازان دعاوی دارد و نیاز به بررسی و پاسخ است . امضا دکتر علامیر

2rvs_img_1627.jpg


توضیحات سلحشوران شهر نراق :

86سال قبل حاج محمد علی نراقی اهل نراق با درایت و پشتکار موفق به استخراج سنگ معدن نمود . رازان یک اندیس فلزی است که در استان لرستان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، سرب و روی است .

 

۰ نظر ۱۰ تیر ۹۳ ، ۱۸:۳۱
سلحشوران شهر نراق

زمستان سال 1366 و قبل از عملیات والفجر 10 مسئول آموزش گردان عاشورا از لشکر 17 علی ابن ابیطالب(ع) کلاس آموزشی ش. م . ه که همان شیمیایی،میکروبی و هسته ای بود را تشکیل داد .

9gwt_url.jpg

احمد مرادی

آموزشهای مقدماتی را در این خصوص ارائه می نمود و یکی از این آموزش ها طریقه استفاده از آمپول آتروپین بود . این آمپول با یک ضربه عمل کرده و مواد خود را در بدن خارج می کند .

 ounw_atropengrp.jpg

 ابتدا باید از روی آمپول درپوش ضامن را برداشت و از طرف دیگر آن سوزن خارج می شود. زمانی که مربی در حال آموزش بود این نکته را فراموش کرد بگوید که سوزن از طرف دیگر خارج می شود و فقط به صورت ظاهری آن را توضیح داد.

xone_ahmad-nasirpour.jpg

بعد از اتمام کلاس رزمنده ها به چادر گروهی بازگشتند و از آقای علی اکبر عبدلی پرسیدند که زدن این آمپول را یاد گرفتی ؟
ایشان که خیلی ساده، جسور و شیرین زبان بود گفت بله که یاد گرفتم می خواهید امتحان کنم.

82zk_img_2063.jpg


همه گفتند بله و ایشان از کیسه ماسکش یک آمپول آتروپین برداشت و ضامن آن را خارج کرد و فکر کرد سوزن از همان جای ضامن خارج می شود و وقتی با انگشت شصتش طرف دیگر را فشار داد ناگهان سوزن به دستش فرو رفت ولی سریعا آنرا خارج کرد و محتویات آمپول وارد انگشتش نشد و این سوژه ای شد برای چند تا از دوستان نراقی که بعضا خنده ای بر چهره ایجاد کنند .

 

b59r_zsrt.jpg  qux_21574383743834851965.jpg

مرحوم علی اکبر عبدلی


علی اکبر متولد 1348 و تاریخ 23 خرداد 1370 در اثر اتفاق ناگوار فوت نمود . بیست و سومین سالگرد نبودنش را با این خاطره و ذکر صلوات و فاتحه یادآور شویم .

 

doz_img_2098.jpg

 

احمد مرادی فرزند علی محمد اهل شهر نراق22/10/1390


۰ نظر ۰۹ تیر ۹۳ ، ۱۸:۲۰
سلحشوران شهر نراق

قدرت الله ایزدی فرزند عباس سال 1339 در شهر نراق متولد شد . 22 بهمن 1360 با خانم زهرا صالحی ازدواج و 28 روز بعد تاریخ 20/12/1360 ندای رهبر کبیر انقلاب حضرت سید روح الله خمینی(ره) را لبیک گفته و عازم جبهه های نور علیه ظلمت گردید .

0u4c_image4420.jpg

حاج قدرت الله ایزدی

دوم فروردین 1361 طی عملیات غرور آفرین فتح المبین در روستای زَعَن در منطقه شِلِش شهرستان شوش استان خوزستان به شدت مجروح و به اسارت نیروهای ارتش عراق گرفتار گردید . در اردوگاه موصل 3 عراق از طریق نامه با خبر شد رحمت الهی شامل حالش گردیده و تاریخ 18/9/1361 در شهر نراق صاحب دختری شده که نامش را مرضیه گذاشتند .

cqor_img_9281.jpg

 قدرت الله به همراه سایر اسرا تاریخ 29 مرداد 1369 پس از هشت سال و نیم مقاومت دلیرانه به میهن اسلامی و زادگاهش شهر نراق بازگشته و بر دستان مردمان شاکر قرار گرفت.تاریخ شجاعت و دلیری فرزندان نراق همین بس یک تازه داماد در این نامه که از قلب اردوگاه دشمن به خانواده ارسال شده نوشته ما در اینجا مقاومت حماسه آفرین داریم و مشکلات و مشقات آزارمان نمی دهد که هیچ بلکه برایم دعا کنید تا به فیض شهادت نایل کردم .

s7uj_image4792.jpg


بنگرید :

 

نامه خانم زهرا صالحی به همسرش قدرت الله ایزدی

تاریخ نامه 5/4/1361

بسمه تعالی

خدمت همسر گرامی سلام عرض می کنم . امیدوارم که حالت خوب باشد و هیچ ناراحتی نداشته باشی . اگر از احوالات اینجانب خواسته باشی حال من خوب است . انشاءالله که بزودی جنگ تمام می شود ؛ شما هم بزودی آزاد می شوید و به سلامتی بر می گردید به خانه و کاشانه خود . (تلاش برای حفظ و بالا بردن روحیه اسیر در عراق) پدر و مادرم ؛ پدر و مادرت خدمت شما دعا می رسانند . فامیلها یک به یک سلام و دعا می رسانند . بچه ها یک به یک سلام می رسانند .

infc_uiu.jpg

ما خیلی ناراحت بودیم تا اینکه نامه شما به دست ما رسید و خوشحال شدیم که شما با هم اسیر شدید . ( شهر نراق طی عملیات فتح المبین چهار شهید تقدیم نمود و عده ای خوشحال شدند که قدرت الله ایزدی ؛ عباس باقری و احمد ابوالحسنی و تعدادی از نیروهای شهرستان محلات به جای شهادت ؛ اسیر شده اند) انشاءالله به زودی آزاد می شوید . امیوارم که هیچ ناراحتی و نگرانی نداشته باشی . دیگر عرض ندارم . خدا نگهدارتان .


زهرا صالحی از شهر نراق 5/4/1361

 

=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

 


پاسخ نامه اسیر قدرت الله ایزدی به همسرش


تاریخ نامه : 28/8/1361         شماره کارت اسارت: 3083      

بسم الله الرحمن ارحیم

ِمنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا
سوره احزاب ؛ آبه ۲۳

 

از مومنان مردانی هستند که به پیمانی که با خدا بسته بودند وفا کردند . بعضی بر سر پیمان خویش جان باختند و بعضی چشم به راهند و هیچ پیمان خود دگرگون نکرده‏ اند .                               به انتظار فیض شهادت ؛ مقاومت

 

من چیزی مهم برای شما ندارم که بنویسم بجزء اینکه یک سلام و دعایی و چند آیه هایی از قرآن کریم بنویسم که این خود نشان دهنده این است که اسارت هم خود کلاس است برای درس زندگی . رسالت زینب گونه که کتاب آن قرآن است . این آیه ها خود نشان می دهد و هم صفحه را کاملا پُر کرده ؛ اما امید است که شما هم از این آیه ها برداشت کافی بنمایید و به دیگران هم بیاموزید .

viw2_yut.jpg

به قلم بیاورم که الان ساعت 2 نیمه شب 27/8/1361 مصادف با 2 ماه صفر است . من بیدار و مشغول نامه هستم ؛ شاید شما باورتان هم نشود ؛ روزها را روزه می گیرم ؛ به جای قضاهای گذشته تا خدا از تقصیرات ما بگذرد .  تا این روز(هشت ماه از اسارت) 47 روزه قضا از سال های پیش گرفته ام ؛ غیر از 30 روز ماه مبارک رمضان 1361 که اینجا بودیم . امید است دنباله اش را هم که 4 یا 5 ماه است جبران کنم . دیگر عرض اینکه خدمت فامیل ها ؛ دایی ؛ خاله ها ؛ عمه و علیرضا و علی محمد با خانواده هایشان سلام و دعای فراوان می رسانم .

862b_image4791.jpg


برای ما 2 نامه در ماهیانه بیشتر نیست ؛ مگر اینکه جواب نامه هایی که از طرف شما ها بیاید بنویسم . دیگر امیدوارم که صاحب فرزند هم شده باشم تا به حال و عکسش را برایم بفرستی . راجع به بدهکاری هایم بنویسید که چه کار کرده اید ؟ پرداخت شده یا نه ؟ خطهای نامه هایتان را بیشتر بنویسید از بالا تا خط قرمز نصف نامه است .  همه شما را به خدای بزرگ سپرده و التماس دعا دارم .  دیگر عرض ندارم به جزء رسیدن به هدف بالا : به انتظار فیض شهادت ؛ مقاومت .

قدرت الله ایزدی 28/8/1361

اردوگاه موصل عراق

 1eo_picture_753.jpg

   تنظیم و تفهیم گذاری ازسایت سلحشوران شهر نراق 31/03/1393

 

۰ نظر ۰۸ تیر ۹۳ ، ۱۸:۲۴
سلحشوران شهر نراق

هدایت به بالای

folder98 facebook